Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

AMD introduceert nog deze maand twee 45nm-Phenom X4's op basis van de Deneb-architectuur, zo meldt Digitimes. De twee desktop-cpu's met de typenummers 20550 en 20350 krijgen een kloksnelheid van respectievelijk 2,8GHz en 3GHz.

Oorspronkelijk wilde AMD eerst de Shanghai-cpu voor servers uitbrengen, waarna de Deneb-desktopprocessor in het eerste kwartaal van 2009 zou volgen, maar AMD zal de eerste 45nm-Phenoms volgens Digitimes toch al deze maand uitbrengen. Naar verluidt hebben de twee cpu's, die op een AM2+-moederbord geprikt worden, een tdp van 125W.

Daarnaast zal AMD in het eerste kwartaal van 2009 zes 45nm-triplecores introduceren. Deze zijn gebaseerd op het Heka-ontwerp en worden uitgebracht als de series 14x00, 12x00 en 1xx00e. Ook deze series lijken versneld geïntroduceerd te worden, aangezien ze volgens eerdere berichten pas in het tweede kwartaal van 2009 zouden verschijnen. AMD lanceert ook zes 45nm-Deneb-quadcores voor AM3-moederborden met ddr3-geheugen, evenals vier 45nm-Propus-quadcores. De Propus verschilt van de Deneb door het ontbreken van de 6MB L3-cache.

Om de huidige 'Kuma'-Athlon X2's op 65nm af te lossen, zal AMD in het derde kwartaal drie 45nm-dualcores uitbrengen in de 10x00-serie. Deze zijn gebaseerd op het Regor-ontwerp en krijgen een tdp van 65W.

De massale overgang op 45nm zou wel eens op yield-problemen kunnen stuiten. AMD lijkt dit op te willen vangen door de introductie van zeven nieuwe 65nm-Phenoms. Twee ervan, de Phenom X4 9950 en de X4 9850, staan al in het huidige programma, maar de nieuwe versies krijgen een lagere tdp van respectievelijk 120W en 95W, terwijl de X4 9450e een nieuwe toevoeging is met een tdp van 65W. De kloksnelheid van die laatste bedraagt 2,1GHz; de cpu zal voorzien zijn van 2MB L3-cache. Daarnaast worden nog de Athlon X2's 7750 en 7550 in het eerste kwartaal van 2009 geïntroduceerd en zijn de energiezuinige Athlon X2's 5050e en 3250e aan de uitdijende productlijn toegevoegd.

De introducties gaan gepaard met prijsverlagingen en het schrappen van een aantal oudere cpu's. Zo zullen de Phenoms 9950 met een tdp van 140W en de 9850 met een tdp van 125W aan het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar verdwijnen, terwijl de Phenom X4 9750 en de 9650 in respectievelijk het tweede en het vierde kwartaal van 2009 uitgefaseerd zullen worden. Daarnaast schrapt AMD drie Phenom X3's, waaronder de 8450, uiterlijk aan het einde van het eerste kwartaal van 2009. Ook verdwijnen drie Athlon X2's, waaronder de 5200+, voor het einde van het tweede kwartaal van 2009, en moeten de Phenom X3 8250e, de Athlon X2 4450e, de Athlon LE-1640 en de Sempron LE-125 dit vierde kwartaal al het veld ruimen.

AMD Deneb wafer

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Weet iemand wat feiten over de prestaties?
Geloofde zelf dat de Denebs clock-voor-clock 20% beter presteren dan Barcelona, en een stuk zuiniger zijn.
En wat is er waar dat Deneb/Barcelona het dubbele aantal SSE verwerkingseenheden heeft t.o.v. Core Duo maar dat Core Duo een hogere verwerking frequentie gebruikt bij hun SSE eenheden?
En wat zijn de geprojecteerde snelheidswinsten als Deneb de volle aangekondigde HT3.0 link met DDR3 gaat gebruiken?
En wat is er waar dat Deneb/Barcelona het dubbele aantal SSE verwerkingseenheden heeft t.o.v. Core Duo maar dat Core Duo een hogere verwerking frequentie gebruikt bij hun SSE eenheden?
dat klopt. nadeel voor AMD is dat veel software/compilers hier geen rekening mee houden en AMD dus een groot deel van de tijd maar de helft van hun SSE units kunnen gebruiken.

en voor de desktop gaat htt3.0 niks uit maken, en ddr3 waarschijnlijk niet zo veel verschil maken. voor servers met 4 of meer sockets zal ht3.0 waarschijnlijk wel een groot verschil gaan maken, en het echt praktische maken om 8 sockets in een systeem te maken.

over de prestaties... dat zal weer van de software afhangen. clock voor clock zou hij de 45nm core2's bij moeten kunnen houden of overtreffen in een aantal gevallen.
in gevallen waar AMD zijn SSE cores niet goed kan gebruiken kunnen de prestaties weer tegen vallen, maar zal ook hier weer sneller zijn als de oude k10.

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 november 2008 14:31]

Dus ook spellen zouden zichtbaar beter kunnen presteren met de juiste aanwending van Phenom's SSE eenheden?
Als je het spel specifiek voor de architectuur gaat compileren, ja. Maar dat is iets wat je alleen maar echt kan doen als je de broncode hebt.

(edit) zichtbaar beter is natuurlijk subjectief, 1% zal je niet zien, en mischin niet eens 10%(/edit)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 6 november 2008 09:23]

De massale overgang op 45nm zou wel eens op yield-problemen kunnen stuiten.
Ik meende juist dat de vervroegde introductie juist kwam doordat de yields erg goed zijn? Het is wel zo dat ze hier mee juist het risico te spreiden, maar volgens mij is het meer de productie capaciteiten goed benutten. Niet alle apparaten zijn al 45nm.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 5 november 2008 13:28]

Ik denk ook dat de yields goed tot optimaal zijn. Als ik het zo zie wil AMD zo snel mogelijk de hele server en desktop line-up vervangen door 45nm cpu's. Dat zouden ze niet doen als er problemen zijn met het 45nm procédé (de overgang naar 65nm heeft véél langer geduurd, en daar waren er dus wel problemen).
Ik ben het met je eens. met 65nm had AMD vanaf het begin al problemen toen ze athlon x2 processors wilden maken met 1MB cache per core, toen bleek er energie te lekken doordat de metal gates te dun waren per transistor om dit te fixen zou denk ik te veel tijd gekost hebben en zal men daarom meteen denk ik over zijn gegaan op de phenom. Dat is eigenlijk denk ik ook het probleem geweest met de phenom in de eerste instantie waarom deze niet zo hoog wilden clocken en erg energie hongerig werd als je hem op snellere snelheden liet draaien.
Veel bronnen beweren dat het kwam doordat AMD SOI gebruikt inplaats van HIGH K dat intel gebruikt met hun core 2 serie. voor de genen die niet weten wat dit is heb ik hier 2 links. http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_on_insulator
http://en.wikipedia.org/wiki/High-k_dielectric

met het nieuwe productie proces gebruiken ze even goed nog steeds SOI maar dat is niet erg. veel belangrijker is dat ze ondertussen heel wat verouderde apparatuur vervangen hebben en ze genoeg tijd hebben gehad om 65nm eigenlijk gedeeltelijk over te slaan en zo snel mogelijk een goede 45nm serie hebben ontwikkeld.
Ik denk dan ook dat shanghai en deneb het heel wat beter zullen doen dan AMD's Barcelona architectuur. Opzich kunnen de 65nm phenoms ook nog best wel populair worden als ze vervangen zijn door 45nm en daardoor in prijs gedaald zijn. veel mensen willen een quad core voor niet alte veel geld.
Denk dat ze met yield-problemen eerder bedoelen dat de 65nm chips niet meer verkocht zullen worden, als ze een hele sterke lijn releasen van X4, X3 en X2 processoren. Dat willen ze gaan compenseren door nog nieuwe 65nm processoren uit te brengen om het 65nm proces nog wat te kunnen laten draaien. De tweede fabriek in Dresden zal nog tot diep in 2009 65nm chips kunnen produceren. De fabriek die nu 45nm aan het rampen is zal natuurlijk 100% produceren.
als het goed is heeft AMD op dit moment maar 1 fabriek draaien, de nieuwe fab36. de fab30-38 word op dit moment nog verbouwt (pas in 2009 klaar).
ook daarom zullen ze heel snel kunnen omschakkelen naar 45nm. iets dat ze graag ook willen doen vanwege het voor AMD toch wel problematische 65nm process.

en even tussendoor ik heb nog wel wat twijfels bij dit bericht... het zou heel mooi zijn als het waar is maar ik neem het nog even met een flinke korrel zout.

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 november 2008 13:55]

Ik vraag me af of je gelijk hebt, ik denk dat het 45nm procedee inderdaad een stuk makkelijker en beter is dan verwacht maar of de yield echt zo goed zijn... laten we eerst maar eens kijken hoe het met de levering staat als de CPU's eenmaal op de markt komen.

Het zou me niets verbazen als dit een paper release is waar op zijn best de CPU's aan een aantal bedrijven als Dell, HP en Acer gestuurd worden maar de consument voor losse verkoop nog een paar maanden bijna niets krijgt, een beetje zo als Intel dat met de E8400 en E8500 deed in het begin.
Het is geweldig dat AMD nu eindelijk met 45nm processoren op de markt komt en ik hoop dat ze ook echt zo goed zijn als AMD zelf vind dat ze zijn, maar ik heb er nog steeds een hard hoofd in dat we als consumenten deze CPU's echt in handen zullen krijgen voor op zijn vroegst eind Q1 2009.
ze willen de 45nm productie al op 50% hebben liggen aan het einde van dit kwartaal.
en ze zijn al een paar maanden 45nm CPU's aan het produceren.
de server cpu's worden dus zeker geen paper launch.

dit is echter de eerste keer dat ik hoor dat phenoms deze maand uit zouden komen... ik heb dus nog wat twijfels. ze zouden opzich tijd genoeg gehad moeten hebben om 45nm phenoms te maken, maar meestal hoor je er dan al eerder iets van.
ik neem dit bericht dus nog met een korrel zout.

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 november 2008 14:15]

tdp van 125W vind ik nog veel, maar ja ik ben al blij dat AMD eindelijk eens een nieuwe cpu uitbrengt.
Hoop ook dat ze hiermee terug indruk maken naar de consument toe.
Vooral naar het overklokken toe, daar lieten de huidige processors wel een paar steken vallen om het zacht uit te drukken

[Reactie gewijzigd door Sam1an op 5 november 2008 13:10]

Je weet dat TDP eigenlijk niet zegt over verbruik? Dat ik meende ACP(Average CPU Power) bij AMD het zelfde was als de TDP bij intel?. Het ligt wat genuanceerder dan dat.
Over TDP
http://www.silentpcreview.com/article169-page3.html
Over ACP
http://www.amd.com/Jpage?...ch_docs/43761C_ACP_WP.pdf
http://www.dailytech.com/...tart+Here/article9955.htm

[Reactie gewijzigd door Reinman op 5 november 2008 13:38]

ik heb een 9850-BE gehad , deze verbruikte onder full load en zonder een o/c 220 Watt terwijl mijn 9450 van intel met een o/c van 42% (3.92MHz) maximaal 134 Watt verbruikt.

Amd moet hiet dringend iets aan doen en met deze nieuwe cpu hoop ik dat ze vooruitgang geboekt hebben.
En dat alle cores werken !!!
Dan kan ik een ding zeggen. De systemen zijn helemaal niet vergelijkbaar. En een overklokte Q9450 134 Watt ik betwijfel het.

De Q9450 heeft al een TDP van 95Watt (Wat minder dan het maximale vermogen is) http://ark.intel.com/cpu.aspx?groupID=33923

Kanttekening je hebt oveclocked dus waarschijnlijk kom je ruim boven de 95Watt uit voor je processor.

Dan blijft nog 40Watt (Als aangenomen wordt dat de 95Watt het maximaal opgenomen vermogen is) over voor de rest van de PC. Ik denk niet dat dat mogelijk is. Een beetje een fatsoenlijke videokaart trekt al meer onder full load.

Daarbij is een AM2+ zuiniger dan een socket 775 mainboard.
En dat alle cores werken !!!
Wat is dit voor een onzin opmerking? Bij een x4 heb vier werkende cores bij een x3 drie en een x2 twee.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 5 november 2008 17:04]

Als de 9850-BE van jou daadwerklijk 220 Watt zou trekken, dan was jouw moederbord allang doorgeband. Hoe je dit gemeten hebt weet ik niet, er klopt in iedergeval weinig van.

140 Watt is wat de sockets van AMD officieel aan kunnen, daar zal wat flexibliteit in zitten, afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte componenten, maar 220 Watt gaan ze niet lang volhouden.

Mogelik bedoel je het gehele systeem, maar dan moet je ook kijken wat er nog meer aan hardware in beide systemen aanwezig is,anders heb je nog geen goed beeld.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 5 november 2008 14:13]

Dat zal eerder je hele systeem zijn idd.
Maar een energiemeting van je hele pc zegt nou niet zo heel veel over alleen de CPU.

Mijn 9850BE gebruikt i.c.m. de rest van het systeem ook 230W, maar goed daar zit je moederbord, geheugen, hardeschijven, optische drives en videokaart nog bij.
Ik neem aan dat je de volledige PC bedoelde (incl. het verlies in je voeding).

Waren de systemen verder vergelijkbaar (bijv. qua videokaart)?
niet helemaal. als je AMD's ACP en TDP pakt en daar precies tussen in gaat zitten zit je aardig in de beurt van intel's TDP.
Klopt die aangegeven TDP wel?
Dit omdat de ACP welke in de nieuwspost van gisteren stond (nieuws: AMD: Shanghai krijgt leidende rol in multisocket-servers) 75W @ 2,4GHz aangeeft.

Verschil van 50W voor max 600MHz meer is wel een beetje veel.

Of is de Shanghai zoveel zuiniger dan een Deneb (HT1/3, ddr2/ddr3)?
Snellere release van AMD is al weer een tijdje terug dat ze dat hebben gedaan,

vindt dit een zeer positieve ontwikkeling, als ze nu weer langszaam Intel in gaan halen krijgen we weer een gezonde markt werking want Intel is wel aso duur !!
nou, aso duur nu ook weer niet, je hebt al een Quad core voor 170 euro , daar kan je als gewone consument makkelijk 5 jaar mee uit de voeten , ik vind het persoonlijk goedkoop
Een vroegere introductie mag wel mooi zijn, maar ik heb liever dat ze goede producten afleveren die de concurrentiedruk kunnen weerstaan, dan halfbakken, halfafgewerkte spullen, cfr Barcelona.
Mensen verliezen dan snel het vertrouwen in de maker (AMD) en/of het product. Die negatieve sfeer krijg je maar moeilijk van je product af...
AMD heeft gezegd geleerd te hebben van de gemaakte fouten met de Barcelona. Ze hebben extra tests gedaan voor hun 45nm cpu's, we vertrouwen erop dat het nu allemaal in orde zal zijn.
Stond daar nou cripple core? :+ Ja graag hele geode quad cores AMD's om de broodnodige concurrentie aan te gaan met de i7 (virtueel 8 core, octacore)
De iirc volgend jaar komende 6-kern voor servers (Socket G) zou vergelijkbaar moeten presteren als de 4 (8 ), doordat hypertreading niet een volledige kern verwerkingswinst geeft. Afhankelijk hoe de klok draait zal dat beter of slechter resultaat geven, en natuurlijk applicatieafhankelijk.

Verwacht niet dat intel stil zit in tussentijd, en tegen die tijd met de 8 (16) server variant zou moeten komen.

Ik vraag me serieus af of er bij de volgende amd generatie niet ook een variant op hypertreading zal komen, met de huidige adequate prestatiewinst hierdoor.

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 5 november 2008 13:44]

Weet iemand al iets over de prijs?

Dit zou wel een superalternatief kunnen worden voor de huis tuin en keuken gebruikers die al dat i7 geweld niet nodig hebben 8)7
Een echte prijs is nog niet bekend, maar volgens de geruchten zou het snelste model (3.0GHz dus) rond de 300 dollar kosten. Dat klinkt veel, maar als dit klopt wil dat vast en zeker zeggen dat de processor heel goed presteert. In geval dat de performance tegenvalt, zou AMD deze nooit zo duur plaatsen.
Is deze buiten de schaalverkleining hetzelfde als zijn voorganger ?
Gaat hij zich kunnen meten met de I7 ?
De nieuwe Deneb/Shanghai processoren hebben aardig wat tweaks meegekregen naast de schaalverkleining. Er was her en der zelfs sprake van ~20% prestatiewinst per clocktick.
de versie met 6mb l3 cache is 1/3 kleiner als de i7.
de versie zonder 6mb L3 is nog niet de helft van de i7.

de goedkoopste zouden dus een flink stuk goedkoper kunnen worden als de i7's van intel.
Hoe verhouden deze zich tot de intel processors? Kunnen ze de oude Q6600 al inhalen?
Ik heb uit wat previews begrepen dat ze ca 15-20% sneller zijn dan gelijkgeklokte 65nm quads van AMD dus ze zullen denk ik wel sneller zijn dan de 65nm quads van intel maar of ze sneller zijn dan de i7 daar heb ik zo mijn twijfels over.

Ze lijken wel een stug interessanter geprijsd te zijn en wat ook wel leuk is dat het er op lijkt dat deze nieuwe cpu's van AMD dus nog gewoon met DDR2 werken.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 5 november 2008 14:05]

Weet iemand wat er met de Athlon X2 6500 BE (Kuma core) gebeurd is? Ik wilde deze eigenlijk gaan bestellen, maar na wat eerste eruchten lees ik er helemaal niets meer over.

Overigens als de 7750 of de 7550 kuma cores Black editions zijn dan zal ik nog even wachten. Want als deze dan niet goed genoeg presteren dan zal in ieder geval de prijs van de 6500 flink dalen.

* supergrover probeert nog de levensduur van zijn M2N32 SLI bordje nog wat te verlengen 8)7

[Reactie gewijzigd door supergrover op 5 november 2008 14:42]

De Athlon X2 6500 heeft vertraging opgelopen, een flinke vertraging zelf. Normaal zouden deze in oktober leverbaar moeten zijn, inmiddels is dat uitgelopen naar eind december.
Weet je toevallig ook een bron, want ik kan er helemal niets van vinden. Ook de site van AMD geeft geen info over deze processor
AMD zelf, en mijn leverancier (verwachte leveringsdatum staat op eind december).
Misschien dan toch maar overstappen op een quad met de kerst :) Was mijn x2/6000+@3,24Ghz net na aanschaf nog bloedsnel, tegenwoordig lukt het vrij goed om hem/haar @100% te laten draaien.