Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Het Amerikaanse Stardock werkt aan Elemental: War of Magic, een pc-game die zich in een fantasiewereld afspeelt en die wel wat weg heeft van Sid Meier's Civilization. Het spel is vanaf begin 2010 te koop.

Box Elemental: War of MagicIn het nieuwe Elemental: War of Magic bestiert de speler een koninkrijk, dat uitgebreid moet worden. Dat kan op verschillende manieren, zoals diplomatie, militair machtsvertoon, het gebruik van magie, technologische ontwikkeling of verkenning van de fantasiewereld. Daarmee lijkt het concept van Elemental: War of Magic op dat van de klassieker Sid Meier's Civilization uit 1991, waarin alleen het magische element ontbrak. Elemental zal over multiplayerfunctionaliteit beschikken en het wordt geleverd met een editor waarmee zelf maps en scenario's gemaakt kunnen worden. Volgens Stardock zal het spel zonder drm geleverd worden.

Stardock, dat vooral bekend is van de diverse games in de Galactic Civilizations-serie, hoopt dat het begin 2009 een open bčtatest van start kan laten gaan. Elemental : War of Magic zou dan begin 2010 op de markt kunnen komen. Het is nog de vraag of het spel op fysieke media gedistribueerd zal worden; waarschijnlijk zal het alleen via Stardocks digitale distributiekanaal Impulse te koop worden aangeboden. Wel al bekend is de prijs: de game gaat 50 dollar kosten.

Elemental: War of Magic Elemental: War of Magic Elemental: War of Magic Elemental: War of Magic Elemental: War of Magic Elemental: War of Magic Elemental: War of Magic
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Voor deze aankondiging van naam heette dit spel in development NMOM, oftewel "Not Master Of Magic". MOM was een geniale Civ-meets-Fantasy spel uit 1993 dat enorm verslavend was maar helaas gruwelijk buggy, zie o.a. hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_Magic

Dit spel is dus een poging om een dergelijk concept in een modern hoesje te gieten, ik zie in de screenshots zelfs dingen die verdacht op de magic nodes uit dat spel lijken :)

Iig erg goed plan, als ze de gameplay van MOM kunnen benaderen maar dan zonder bugs hebben ze een winnaar te pakken :P
Blij dat iemand zijn klassiekers kent. MoM is denk ik een betere vergelijking dan civilisation (alhoewel MoM uiteraard gebaseerd is op het civ idee). MoM was met alle bugs een geniaal spel en heeft nog veel fans. Helaas was het concept beter dan de uitvoering.

Ik ben echter weinig onder de in indruk van GalCiv (als een van de weinigen) maar dat is om dat ik van GalCiv meer een Moo spel verwachte terwijl het juist de elementen mist die Moo onderscheid van Civ. Ik verwacht dus ook dat ze niet de leuke elementen uit MoM gaan pakken maar gewoon weer een Civ clone maken waar tech wordt vervangen door magie.
Valt best mee als ik de screenshots hierboven bekijk, je ziet ook heroes terugkomen met hun eigenschappen en zoals al opgemerkt de nodes. GalCiv vond ik ook niet zo'n enorme replay value hebben, maar dat zou ik geen reden noemen om deze bij voorbaat af te schrijven. We zullen zien wat 2009/2010 brengt. Tot die tijd vermaken we ons wel met Dosbox en de originele MOM :)
blij dat Stardock steeds bekender wordt. Ik mag ze als gamemakers wel:
1) omdat ze goede spellen maken.
2) vanwege hun piracy beleid.
voor punt 2 verwijs ik naar deze link:
Piracy & PC Gaming
http://forums.sinsofasolarempire.com/post.aspx?postid=303512
Hierin vertellen ze waarom ze geen DRM en dat soort troep gebruiken. Geeft meteen antwoord op sommige vragen van hierboven.
Persoonlijk vind ik dit veel weg hebben van het spel "Age of Wonders". De grafische stijl is apart maar ik denk niet dat dit je lang gaat boeien.


En zonder DRM? Wat zou daar de reden voor zijn? Verwachten ze dat spelers het spel gewoon kopen of dat ze het toch wel zouden cracken? Of een goed gebaar...?
Geen DRM is een combinatie van marketing (idd 'goed gebaar') met realisme over het effect (of gebrek eraan) van DRM.

Kort door de bocht: spellen met DRM worden toch ogenblikkelijk gecracked. Gevolg is dat illegale gebruikers van zo'n spel zonder beperkingen kunnen spelen, terwijl legitieme gebruikers DVDs in drives moeten hebben liggen of nare backdoors moeten installeren. Meerwaarde DRM voor fabrikant is dubieus, meerwaarde voor legitieme gebruiker is verwaarloosbaar. Daarom heeft Stardock besloten daar niet aan mee te doen.

Ze hebben zelfs een 'gamers bill of rights' opgesteld:
http://www.stardock.com/about/newsitem.asp?id=1095

[Reactie gewijzigd door dion_b op 5 november 2008 13:54]

Denk dat je dit moet zien als Age of Wonders meets Civilization meets graphics uit het jaar 0. Dit ziet er nu uit als een goedkope flashanimatie, Age of Wonders zag er vele malen beter uit.
Als aanvulling op dion_b's post hierboven, om patches voor games (of zelfs de gehele games) te kunnen downloaden heb je een stardock account nodig (die je gratis kunt aanmaken) en een cdkey van het betreffende spel (waarmee je het spel aan je account kunt koppelen). Verder doen ze totaal niet moeilijk als jij de game al hebt gepirateerd maar je wilt 'm alsnog kopen.

Zo zullen veel mensen op zoek naar een patch op de website van stardock belanden, om erachter te komen dat ze de patch niet zomaar kunnen downloaden maar wel het spel officieel kunnen kopen (inclusief alle toekomstige patches) voor een zeer redelijk bedrag (zo koste m'n GalCiv2 slechts $30, en als je daarnaast slechts de shipping&handling costs erbij betaalde kreeg je het origineel in doosje ook nog eens thuisgestuurd). De patch is na betaling direct te downloaden en te installeren, ook al heb je een gepirateerde versie (logisch ook, want die is identiek aan het origineel wegens het gebrek aan DRM).

Ik vind het een geweldig systeem, waarmee ze duidelijk laten zien dat het ook anders kan (en werkt!)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 november 2008 15:20]

vind je?... Ik ik snap niet dat alles in 3d moet als je bedenkt dat Warcraft I er eigenlijk beter uit zag...
Mischien moet je even in google image search zoeken want volgens mij heb je nogal een roze zonnebril op.
Dat daarnaast de stijl je niet aanstaat is altijd een mogelijkheid, maar dat het er beter uit ziet is niet echt te beargumenteren.
Als ik aan neem dat je reageert op TheProphet, raakt je opmerking kant nog wal. Hij zegt namelijk dat het er leuk uit ziet. 'Leuk' bedoelt hij in mijn interpretatie helemaal niet 'mooi' mee, maar 'fun'. En dat is eigenlijk het enige wat telt in een spel, hoeveel plezier je er aan beleeft.
Heel erg leuk, maar het doet me zeer veel denken aan titels zoals Disciples II of heroes of might and magic.

Zelfde idee met kastelen en met characters rondlopen en uitbreiden door middel van gevechten, zelfs het magic element zit daar ook in.
Same, het deed mij heel erg denken aan Heroes of Might and Magic, al is het wel een welkome afwisseling na HOMM V wat voor mij niet helemaal 3D had gehoeven.
Eens kijken of er een demo te scoren is.

Edit:
Productpage: https://store.stardock.co...d=elemental&theme=impulse

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 5 november 2008 13:47]

Wel leuk dat ze zachte tinten gebruiken, zie je niet zoveel in games.
Ik vind het er erg EEE PC vriendelijk uitzien. :)
Grafisch ziet het er best gaaf uit, maar de verhaallijn is nou niet echt bijzonder :P
Drm moet toch gevalideerd worden met een server ?
of zie ik het nu verkeerd.

waarschijnlijk hebben ze ervoor gekozen dat pc`s niet altijd in verbinding staan met internet en ze dus ook niet eindeloos de service validation hoeven te onderhouden

voordeel daarvan is dat ook al koop je spel over aantal jaar in een rommelbak je het altijd nog kan spelen :)

[Reactie gewijzigd door shadow_tj op 5 november 2008 13:41]

nee DRM betekent gewoon dat ze proberen om tegen te houden dat je een ilegale versie van hun software hebt (wat legaal/illegaal is laat ik buiten deze discussie). Hoeft geen server authenticatie te zijn. Vroeger moest je vaak een woord uit een manual intikken. Pre www uiteraard.

DRM kost geld, irriteert legitieme gebruikers en belemmert illegale gebruikers niet. Het kost dus enkel geld dat anders gebruikt had kunnen worden om gameplay beter te maken of prijs lager.
Zie ik het verkeerd of zijn deze graphics al minimaal 5 jaar oud, maakt voor zo'n spel natuurlijk niet heel veel uit als de engine goed is en de gameplay prettig dan zijn graphics natuurlijk onder geschikt maar toch... het had van mij wel wat mooier gemogen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True