Microsoft: verwijderoptie voor Recall in testversie Windows 11 is een bug

In een testversie van Windows 11 is momenteel een optie zichtbaar die erop wijst dat de Recall-functie te verwijderen is. Dit betreft naar verluidt een bug. Microsoft zegt dat het deze optie in de toekomst zal verwijderen.

De optie is momenteel te zien in het instellingenpaneel van Windows 11 24H2 testversie KB5041865, waar gebruikers diverse onderdelen van het besturingssysteem kunnen in- en uitschakelen. Het Duitse Deskmodder.de had de optie ontdekt, maar Microsoft zei tegenover The Verge dat het een fout betreft.

De Recall-functie is een prominente functie voor Copilot+-computers. De feature maakt per minuut meerdere screenshots van de beeldschermen van gebruikers, om die vervolgens door AI te laten analyseren en te verwerken tot een tijdlijn. Microsoft noemt het een 'fotografisch geheugen voor Windows'.

Recall werd eind mei geïntroduceerd, maar kon enkele weken daarna rekenen op veel kritiek van ontwikkelaars en experts. Die zetten vraagtekens bij de beveiliging van het systeem en de impact op de privacy van gebruikers. Microsoft heeft in augustus besloten om de release van de Recall-functie naar oktober van dit jaar uit te stellen om de feature uitgebreider te testen. Zodra de functie wordt uitgerold, komt het bedrijf naar eigen zeggen met meer informatie.

Instellingenpaneel van Windows 11 24H2 testversie KB5041865. - Bron: The Verge
Instellingenpaneel van Windows 11 24H2 testversie KB5041865. - Bron: The Verge

Door Jay Stout

Redacteur

02-09-2024 • 14:39

121

Lees meer

Reacties (121)

121
121
46
3
0
55
Wijzig sortering
Fijne bug wel, hoeft niet gefixed te worden!
Hoop wel dat er een opt out optie is (gezien verwijderen geen optie is)
Dat is onvoldoende. Het moet te verwijderen zijn; permanent. Sterker nog, deze malware zou je initieel al niet op je apparaat moeten krijgen.
jij schakelt het uit, maar je baas weer in. of de malware/hacker.
Of een Windows-update zet instellingen weer terug naar defaults.
Ik zat hier ook naar te kijken met mijn OR pet op, maar het moment dat mijn werkgever dit aan gaat zetten, heeft hij een probleem met de OR wat mij betreft
Ik zat hier ook naar te kijken met mijn OR pet op, maar het moment dat mijn werkgever dit aan gaat zetten, heeft hij een probleem met de OR wat mij betreft
Kwestie van gewenning, als het al zover komt.
99.9% Van de werknemers hebben hun baan liever dan hun privacy.
Daarom moet het ook vanuit de overheid speficiek verboden worden om met deze software je werknemers in de gaten te houden.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 4 september 2024 01:06]

[...]
99.9% Van de werknemers hebben hun baan liever dan hun privacy.
Daarom moet het ook vanuit de overheid speficiek verboden worden om met deze software je werknemers in de gaten te houden.
En precies daarom is er ook een OR :+
Filtering apps and websites from your snapshots
Zou explorer.exe ook werken? :P
Wat wordt dan wel meegenomen? oprechte vraag, want kom er nu niet een twee er op wat ze meenemen als ze apps, websites en programma’s(??) excluderen.

Gaan ze een tijdlijn maken van wanneer ik mijn cursor over mijn achtergrond beweeg?

Als ze programma’s niet excluderen, dan is het verhaallijn verhaaltje dikke onzin en willen ze gewoon productiviteit voor de baas meten en/of hun AI-modellen gratis en voor niks trainen.
Mooi, dat betekent dat ik met NTLite ook een aangepast installatie USB-stickje kan maken waar het al in uitgeschakeld is.
Helaas enkel in te stellen via GPO en niet via Intune Settings catalog, daar ontbreekt de optie nog.

(ja, ik weet dat het tegenwoordig mogelijk is om GPO in te laden in Intune, maar je zou verwachten dat Microsoft dit out of the box mogelijk maakt)
Ze hebben na kritiek de boel al opt-in gemaakt, dus als je het niet activeert zou je verwachten dat je goed zit.

nieuws: Microsoft maakt Recall-functie opt-in na kritiek van privacyexperts
Dat is duidelijk nog niet verwerkt in hun uitleg waar @xouns naar verwijst. Als je de standaard waarden kiest staat het aan.

De blog waarop het nieuws over de opt-in is gebaseerd stelt dat ze er mee bezig zijn, ik lees niet dat het doorgevoerd is. Ook niet dat wie door de standaard keuzes deel neemt het uitgeschakeld zal worden tot de gebruiker een keuze maakt wel duidelijk in te stemmen.

Microsoft zou er goed aan doen dit soort discutabele diensten niet zomaar mee te leveren bij installatie of updates. En op zijn minst te kunnen verwijderen zodat je je niet eens zorgen hoeft te maken of Microsoft je opt-in wil respecteren.
Hoop wel dat er een opt out optie is (gezien verwijderen geen optie is)
Bij Microsoft zie je dat ze voor controversiële features het volgende uitrol beleid hanteren.
  • Eerst is het experimenteel. Je moet moeite doen om het te kunnen gebruiken.
  • Dan is het optioneel. Je kunt het aanzetten als je dat wilt.
  • Vervolgens wordt het de default. In dit stadium is het feitelijk voor de meerderheid uitgerold.
  • Daarna wordt het verplicht. Of je nu wilt of niet, je zit eraan vast.
Recent pijnpunt: online accounts voor Windows "home" edities om in te loggen op je eigen lokale computer. Je kunt die truuk tijdens installatie dat je dat met een command prompt omzeilt al niet meer gebruiken. Microsoft timmert het langzaamaan helemaal dicht. Of je wilt of niet, je gaat met Windows naar online accounts voor thuisgebruik.

Vroeg of laat wordt Recall de default in Windows. Let maar op.
Je kunt die truuk tijdens installatie dat je dat met een command prompt omzeilt al niet meer gebruiken.
Om die truc te gebruiken moet je naast oobe\bypassnro te hebben uitgevoerd, ook er voor zorgen dat je systeem geen internetverbinding heeft.

Dus SHIFT+F10 om een command prompt open te zetten.
Ethernet kabel er uit. (Of Wifi op de router uit zetten).
En dan oobe\bypassnro uitvoeren, het systeem laten rebooten en de setup flow opnieuw laten doen.
Ik kan bevestigen dat dit inderdaad nog werkt. Recent een laptop met deze methode geïnstalleerd.
Ik vrees dat die opt-out optie uiteindelijk een ander OS zal betekenen.
Of gewoon geen Copilot+ PC kopen, wat volgens mij de meest tweakers al niet zullen doen? Denk dat de meeste tweakers zich zorgen maken over het feit dat ze een Copilot+ PC vanuit werk moeten gebruiken waardoor het switchen naar een andere OS al geen optie is.
Tot de komende generatie CPUs gewoon allemaal aan de eisen voldoen, en je dus geen keuze meer hebt (als je Windows draait).
dus dan overstappen naar macos of linux...
Met alles wat Microsoft de laatste jaren, vanuit privacy optiek, doet, is Linux the way to go voor mij en mijn machines. Elke keer weer een terugkrabbel actie vanwege "feedback", "klachten", maar het gaat maar door. Stap voor stap raken we onze digitale privacy kwijt, onder het mom van handig!

Heb nu een W10 VM op mijn Linux machine draaien voor Teams/Office365 voor het werk, maar meer data krijgen we ze echt niet van me.
Oh geloof mij, verwijderen is zeker een optie.
En als dat zou betekenen dan je dan heel Windows ook moet mee-verwijderen, so be it :)
Zelf koop je gewoon geen Copilot+ PC, maar mocht je er een vanuit werk krijgen dan denk ik niet dat Windows verwijderen een optie is.
Het is eigenlijk vooralsnog gewoon een opt-in, aangezien je specifieke hardware moet aanschaffen hiervoor; Copilot+-computers.

Pas als dit de overhand gaat krijgen wordt het een probleempje...
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @eric.12 september 2024 15:23
Het is eigenlijk vooralsnog gewoon een opt-in, aangezien je specifieke hardware moet aanschaffen hiervoor; Copilot+-computers.
Dat je specifieke hardware moet kopen maakt de feature natuurlijk niet "opt-in". Er zijn meerdere redenen om een Copilot+ computer te kopen. Echt opt-in zou betekenen dat je de feature ook bij compliant hardware bewust moet inschakelen.
het zou me niets verbazen als per ongeluk de screenshots al wel genomen werden zonder de speciale hardware...
In theorie zouden ze al die screenshots natuurlijk ook naar de cloud kunnen sturen om het daar te laten verwerken, in plaats van door je eigen hardware. Als we in realtime 60fps 4k video kunnen streamen dan zal een paar screenshots doorsturen ook wel lukken.
Met dat soort argumenten kun je net zo goed stellen dat alles opt-in is zolang je niets aanschaft wat een fabrikant of leverancier eenzijdig als eisen stelt. En dat deze het ieder moment kan wijzigen, ongeacht of het je bedoeling is om niet aan die eisen te voldoen.

Het punt met opt-in is dat de keuze van de grens juist niet bij de fabrikant of leverancier ligt. Je doet niet mee zolang je geen toestemming geeft, zelfs al heb je de minimale hardware of software of welke andere kenmerken dan ook afgezien van je uitdrukkelijke instemming.
Gat in de markt: computers bouwen die juist niet CoPilot-compliant zijn. Dus een pc die expres niet aan één of meerdere voorwaarden voldoet.
Dat is redelijk makkelijk, een CoPilot+ PC moet een Snapdragon SoC hebben met een NPU, dus zolang je een x86 PC hebt voldoet de PC al niet aan de voorwaarden.
Nu nog. De komende generatie x86-CPUs gaat gewoon voldoen aan de eisen.
Recall zou standaard opt-in moeten zijn, maar Microsoft kennende gaat dat niet gebeuren.
Dus in principe wil je er vanaf, maar je wilt het niet verwijderen. Uhm, leg uit?
Simpel. Als het iets is wat niet kan worden verwijderd, hoop ik op zijn minst dat het wel uit te zetten is.
Buiten de privacy is het jammer dat deze (voor sommige ongewenste) functie ongevraagd vrije disk-space in gaat nemen. Valt hier een limit aan te zetten, is er een opschoon functie die na een x aantal weken de boel verwijderd?
Als ik het goed onthouden heb wordt er 25gb disk-space geallocate en is dit ongeveer 3 maanden aan data.
Hoeveel disk space er wordt geallocceerd hangt af van de grootte van je disk https://learn.microsoft.c...recall#storage-allocation
Device storage capacity Storage allocation options for Recall
256 GB 25 GB (default), 10 GB
512 GB 75 GB (default), 50 GB, 25 GB
1 TB, or more 150 GB (default), 100 GB, 75 GB, 50 GB, 25 GB
I`m sorry i only got 1gb storage intern and i don`t want it (recall), will it still be in Windows?
Zou mijn stomme vraag zijn :P
Merkwaardig dat een niet-essentiële functie waar een groot deel van de gebruikers bezwaren tegen heeft niet als component geheel uit te schakelen is in de Windows-installatie. Dat zegt hopelijk nog niets over de mogelijkheid om Recall zelf uit te zetten door een gebruiker.

Het getoonde paneel om componenten op deze manier in een Windows-installatie in of uit te schakelen is overigens al lange tijd op z’n retour in consumentenedities. Microsoft kiest ervoor om componenten vooral te leveren en te updaten via de Store en cumulatieve updates.
Sjah, als je een Copilot+ computer aanschaft dan is toch te verwachten dat je AI-functies ingebakken krijgt? ...

Geen Copilot+-hardware aanschaffen dus.
...totdat er in de Copilot+ versie van hardware/MS Windows straks andere functies zitten die je WEL nodig hebt cq. die meerwaarde hebben en die in geen enkele andere versie zitten, waardoor je tegen wil en dank met Recall zit opgescheept. De welbekende truukjes bij voorschrijdende enshittification.

Recall moet je gewoon niet willen of met wortel en tak kunnen verwijderen, het is een hellend vlak.
Met dit hellend vlak ga ik niet mee. Dan zal je die meerwaardes gewoon tegenover de cons moeten zetten en een afweging moeten maken. Als Recall zo zwaar weegt voor je, dan zal die keuze makkelijk blijven.
Sorry niet mee eens. Jouw recall “screenshots” kunnen informatie bevatten over mij … en ik heb daar geen toestemming voor gegeven .. hoe ga je zoiets oplossen.

Dat staat toch los van andere mogelijk AI toepassingen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 2 september 2024 15:49]

Als je gegevens gedeeld worden met iemand die Windows draait dan geef je tegenwoordig het evengoed publiek uit, als iemand toegang heeft op de Recall functie van je OS dan hebben ze ook toegang aan de gestructureerde Excel of de API dat veel beter te verwerken valt dan een SQLite database zonder structuur.
Zo simpel kom je er volgens mij niet vanaf. Als ik tijdens een teams/zoom call uitdrukkelijk zeg dat ik niet wil dat het gesprek opgenomen wordt om welke rede dan ook, dan mag je ook niet op de achtergrond recall elke 5 seconden een snapshot laten nemen.
En jij vertrouwt dat Zoom geen opnames maakt en voor AI gebruikt? De gratis versie geeft in ieder geval geen verzekering hiervan en je moet dus weten of beide partijen een contract hebben, en daarnaast kom ik vaak tegen dat mensen alsnog een persoonlijk account aanmaken met hun bedrijfsemail, ook bij Microsoft gemakkelijk als je niet op de juiste knop duwt wordt er automatisch een persoonlijk account aangemaakt.

Ik denk dat er tegenwoordig weinig plaatsen zijn dat je kan vertrouwen als je niet volledig open source en doorzicht of controle hebt over beide kanten.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 2 september 2024 23:32]

Dit staat volledig los van het uit- en aan kunnen zetten van dit component binnen Windows en heeft daar gewoon niets mee te maken, al snap ik dat bezwaar zeker.

Dit probleem heb je eigenlijk altijd, met alles en iedereen, wanneer je data deelt of jouw data bij iemand anders beschikbaar is.
Als je je daar zorgen over maakt kun je beter alleen nog maar face-to-face met mensen communiceren, want je hebt geen controle over de beveiliging van hun apparaten en weet niet wie er meekijkt.
...totdat er in de Copilot+ versie van hardware/MS Windows straks andere functies zitten die je WEL nodig hebt cq. die meerwaarde hebben en die in geen enkele andere versie zitten, waardoor je tegen wil en dank met Recall zit opgescheept. De welbekende truukjes bij voorschrijdende enshittification.
Ik verwacht dat MS (ooit) aan de system requirements voor Windows gaat toevoegen dat je een bepaalde hoeveelheid "AI"-hardware nodig hebt. Net zoals ze nu voorschrijven dat je een TPM2-chip nodig hebt om Windows11 te draaien of dat je de "Windows"-toetsen op je toetsenbord moet zetten om te zeggen dat je computer helemaal Windows-compatible is.
Recall moet je gewoon niet willen of met wortel en tak kunnen verwijderen, het is een hellend vlak.
Fundamenteel moet je als gebruiker het recht hebben om zelf te bepalen hoe je computer werkt. Ieder stuk software zou uitschakelbaar, verwijderbaar en aanpasbaar moeten zijn (voor een capabele IT'er). Dat iemand anders software voor mijn computer schrijft en ik niet de mogelijkheid heb om te zien hoe die werkt vind ik een groot probleem. Dat is zoiets als een regering die in het geheim wetten maakt waar je als burger niet over mag stemmen. Dat gaat vroeg of laat fout, volgens alle inzichten in macht en hoe je die reguleert (zoals de Trias Politica).

Nu gaat het misschien wat ver om een OS te vergelijken met de wet, maar in praktijk kun je niet zonder. Voor de meeste mensen zijn de regels van MS, Apple en Google net zo dwingend als alles wat er in de wet staat. Als je hun OSsen draait dan kun je alleen veranderen wat zij je toestaan.

Voor mij is een Vrij besturingssysteem met open broncode essentieel. Dat is de enige manier om een OS eerlijk te houden. Geen plek om gekke dingen te verstoppen en geen mogelijkheid om gebruikers dingen op te dringen die ze echt niet willen. Als het moet kan ieder onderdeel worden aangepast of verwijdert, door de gebruiker zelf of door een ingehuurde programmeur.
Dat betekent niet dat mijn voorkeurs-OS (Debian Linux) geen problemen of zwakke punten heeft, maar wel dat ik het gevoel heb dat mensen oprecht hun best doen om een goed OS te maken, in plaats van dat het vooral een manier is om zoveel mogelijk aan mij te verdienen, direct of indirect.
Geen Copilot+-hardware aanschaffen dus.
Dat is natuurlijk ook veel te kort door de bocht, er kan best behoefte zijn aan AI-functies die je zelf wil draaien die niks te maken hebben met wat MS in het OS wil stoppen. De hardware is daar dan onverminderd nuttig voor.

Enigszins vergelijkbaar met Windows Search (dat we al sinds jaar en dag hebben): leuke functie wel, maar ook nogal de moeite van het uitzetten waard als je de resources liever bespaart.
Het punt is dat we het moeilijk niet-essentieel kunnen noemen terwijl de gebruiker specific Copilot+-hardware aanschaft.Tuurlijk zal niet iedere gebruiker op alle ingebakken functionaliteit zitten te wachten, maar hier hoort wel een andere verwachting bij dan bij een niet-Copilot+ computer.
Zo kan je het ook wel opt in noemen omdat je ook Linux kan gebruiken :') zo werkt dat niet.

Juist hierom vind ik het heel goed dat de EU een beetje een rem zet op dit hellende vlak.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 2 september 2024 16:14]

Er zit natuurlijk ook verschil in AI functies. Iets als recall is erg privacy invasief. Een lokaal draaiende LLM chatbot hoeft dat totaal niet te zijn, en dat is juist iets waar je hardware voor koopt met AI versnelling.
Onbekend maakt onbemind. Je zegt nu dat een groot deel van gebruikers bezwaren heeft. Ik denk dan: meer dan 90% van de gebruikers weet op dit moment niet eens af van het bestaan van die functie.
Daar kan ik mee inkomen. Ik ben zelf nog nieuwsgierig naar de praktische toepassingen van Recall. Echter vind ik het wel van fundamenteel belang dat andere gebruikers die bezwaren hebben (ook al ben ik het zelf op voorhand daar niet mee eens) keuzevrijheid moeten houden.

Er zit ook wel waarde in simpelweg geen behoefte hebben aan nieuwe functies. Als mensen hun weg weten te vinden in hun digitale omgeving, waarom zou je dan verandering willen. Onbekend maakt zeker onbemind, maar als mensen geen behoefte hebben is dat niet iets negatiefs.
Moet toch mogelijk zijn om recall zo weinig schijfruimte te geven, dat 'ie bijna geen opnames kan maken?
Nee, daar hebben ze al 'aan gedacht.' Recall alloceert een bepaalde hoeveelheid ruimte voor, afhankelijk van de grootte van je systeemschijf. Jij krijgt zelf geen zeggenschap in hoe veel ruimte er gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 3 september 2024 00:34]

Wat?! Ze zijn helemaal van het potje gevallen bij MS! Als gebruiker behoor je volledige zeggenschap over je eigen hardware èn software te hebben maar we zien laatste tijd meer en meer van dit soort fratsen bij MS. Ik hoop toch echt dat er ingegrepen gaat worden want het begint de spuigaten uit te lopen met die techbedrijven.
Was er maar een goed alternatief voor MS…
Ik zit idd naar Linux te kijken, welke distro ben ik nog niet uit. Moet wel kijken voor twee veelgebruikte programma’s, die zijn Mac en Windows only helaas.
On1 PhotoRaw, Photoshop in mindere mate en ??? ( die andere kan ik even niet opkomen 🙈). On1 kan ik echt niet missen, the Gimp heb ik in het verleden gebruikt/geprobeerd maar dat was het niet. Verder gebruik ik al veel Open source, zoals: LibreOffice, OBS en Thunderbird. Steam schijnt ook al goed te draaien op Linux dus dat is ook heel fijn.
Ik zit te denken aan Linux Mint, Ubuntu of Debian maar weet het verschil nog niet zo heel goed.
on1 is er alleen voor apple en windows en adobe ook maar daar zijn wel alternatieven voor

als je on1 niet kan missen kan je niet naar linux zo simpel is het

maar goed deze hele discussie hoort hier absoluut niet thuis
Je zou stilletjes hopen dat er bij de EU bijvoorbeeld iemand zit die eindelijk eens een richtlijn schrijft wat een OS (of het nu op mobiel, op een PC of nog ergens anders is) moet, niet mag en wél mag doen/bevatten. Ik kan perfect begrijpen dat er mensen zijn die dit een feature vinden, ik kan perfect aanvaarden dat iemand als MS dit aanbiedt, en misschien is het technisch de beste oplossing om het in het OS aan te bieden (daarvoor ben ik onvoldoende onderlegd in de materie), maar dit kan toch niet tot de verplichte features van een OS mogen behoren. Dat zou ook helpen in andere discussies (Google, Apple)

Los van de privacy vraag ik wat mijn werkgever gaat doen hiermee (die o zo verknocht is aan MS), ze worden al gek als je een mailtje langer dan toegelaten volgens de policy bijhoudt.

[Reactie gewijzigd door nokie op 2 september 2024 15:13]

Ja, de regering die vastlegt wat een OS wel/niet mag doen, dan zaten we vandaag nog steeds met DOS, kijk maar wat de banken zelfs nog draaien omdat ze vastzitten vanwege regulaties aan de AS/400 en zomaar iets vervangen is moeilijk indien niet onmogelijk - https://www.gegevensbesch...19-van-het-marktenhof.pdf en dat is vooral niet de enige bank, overheidsinstelling of bedrijf (weet ik uit ervaring).

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 2 september 2024 16:13]

Nee maar je kan wel kanttekeningen zetten zoals de EU heeft gedaan op het gebied van monopolie, privacy enzovoorts.

Ik zou ook graag een verbod zien op het verdienen aan reclame targeting tenzij de klant er heel expliciet mee instemt (dus niet ergens in de kleine lettertjes verstopt)
Dat verbod hebben we al. Het wordt alleen niet goed gehandhaafd. Je moet namelijk expliciet toestemming geven om getracked te mogen worden voor reclamedoeleinden, dat moet simpel, duidelijk en kortbondig zijn. (Die bullshit van o.a. Geenstijl mag gewoon niet) Dan had je ook nog best lang zelfs partijen als ons eigen Tweakers die eerst jarenlang de mazen in de AVG wetgeving op heeft zitten zoeken. Uiteindelijk ben ik tevreden met de huidige oplossing, maar dat is er niet zonder slag of stoog gekomen en zonder de VPRO die hier het voortouw nam, was dat zeer waarschijnlijk nooit gebeurt.

AP heeft de komende 10 jaar de capaciteit nog steeds niet om zelfs de grootste websites even onder de persoonlijke loep te nemen.
an had je ook nog best lang zelfs partijen als ons eigen Tweakers die eerst jarenlang de mazen in de AVG wetgeving op heeft zitten zoeken.
Dat doen ze nog steeds met de huidige oplossing omdat alles weigeren 2 kliks is, en alles toestaan 1 klik. Inderdaad was de oude oplossing nog veel slechter, het beste was de interim oplossing waarbij helemaal geen tracking werd gedaan maar daar zijn ze helaas mee gestopt.

Het gekke is dat in Duitsland de oude oplossing van Tweakers ("Betalen of cookies toestaan of anders oprotten") in Duitsland wel gemeengoed is omdat een of andere rechter het daar goedgekeurd heeft. Dus er zit nog best wel verschil binnen de EU landen wat eigenlijk niet de bedoeling was.
Dat verbod hebben we al. Het wordt alleen niet goed gehandhaafd. Je moet namelijk expliciet toestemming geven om getracked te mogen worden voor reclamedoeleinden
Maar geldt dat ook voor dingen als OS'en? Ik dacht dat dat alleen voor het web was.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 2 september 2024 21:25]

Alles weigeren moet net zo veel moeite zijn als alles toestaan. Tevens hoef je voor het opslaan van functionaliteiten voor de website, geen toestemming te vragen, al staat die er in veel van die "klik deze 3000 boxjes maar uit" dark patterns er wel bijna altijd tussen. Zet je die uit denken ze te het volgende bezoek het weer te mogen vragen, is onzin. Die methode mag pertinent al niet. Beide opties moeten dezelfde ervaring bieden. Net als dat unsubscriben van mail wettelijk minimaal net zo makkelijk moet zijn als subscriben.

Wat die rechter besloten heeft gaat toch echt tegen de basis principes in van het hele wel of geen toestemming verlenen in gaat, je mag geen extra beperkingen opleggen voor het weigeren van trackingten opzichte van het niet weigeren van tracking. Ben dan toch wel benieuwd wat er in een hoger beroep uit komt.

https://gdpr.eu/Recital-4...requirements-for-consent/
Consent should not be regarded as freely given if the data subject has no genuine or free choice or is unable to refuse or withdraw consent without detriment.
Een paywall of account login opgooien als je weigert klinkt toch niet bepaald als een genuine or free choice.

AVG is niet alleen van toepassing op het web, is tevens van toepassing op OS niveau. Er zit geen technische beperking op. Tracking moet expliciet toestemming voor gegeven worden in praktisch alle gevallen. Of daar geld aan verdient wordt of niet maakt niet eens uit.

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 september 2024 21:51]

Alles weigeren moet net zo veel moeite zijn als alles toestaan.
Precies, dat is dus wat me tegenstaat aan de DPG paywall want die voldoet daar niet aan. In plaats van "Alles toestaan" en "Alles weigeren" is er een "Alles toestaan" en "Instellingen" waarbij onder die laatste dus de "Alles weigeren" optie is verborgen.
Net als dat unsubscriben van mail wettelijk minimaal net zo makkelijk moet zijn als subscriben.
Ja dat zie je wel steeds vaker gelukkig, gewoon een link in je email waarbij je kan unsubscriben zonder eerst je accountgegevens op te hoeven zoeken.

Helaas gaat het soms ook wel flink mis. Ik had laatst nog een keer een "gofundme" bijdrage gedaan aan iemand, zonder een account aan te maken.

Helaas kreeg ik toen spam mails en toen ik die wilde opzeggen moest ik eerst een account aanmaken om dat te kunnen doen 8)7. Dat is echt de omgekeerde wereld. Ik heb toen een account aangemaakt en opgezegd. Ik doe ook nooit meer mee aan een gofundme activiteit, hoe zielig het ook is. Dan moeten ze maar een ethisch platform kiezen.
AVG is niet alleen van toepassing op het web, is tevens van toepassing op OS niveau.
Ah dat punt wist ik niet, bedankt!

En ja de AP moet echt flink uitgebreid worden. Als die niet genoeg capaciteit hebben dan moet die er gewoon komen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 2 september 2024 21:55]

Ik ben niet zo goed met rechtbankteksten dus misschien ben ik fout, maar ik lees in jouw link nergens dat de wet ergens oplegt om archaïsche software te gebruiken. Eerder het omgekeerde, dat het excuus dat ze met een oud informatica-systeem werken niet geldig is om iemand z'n naam fout te schrijven.

Waarmee ik niet zeg dat wetgeving nooit achter de feiten aanloopt. Maar sommige dingen zijn ook net wél goed, zelfs rond dit topic. Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik persoonlijk niet altijd gelukkig ben met de manier waarop de EU iOS wil veranderen, maar veel anderen zijn daar wél enthousiast over. En sommige dingen zijn ook gewoon goed/terecht. Het kan dus al.

Ik weiger ook te geloven dat de overheid niet beter kan dan vastleggen dat onze computers alleen groene letters op een zwarte achtergrond mogen produceren. Als ik ergens wantrouwen tegenover heb, is het dat de belissingen teveel worden beïnvloed door lobby-groepen (die een veel grotere interesse hebben in de portefeuille van hun opdrachtgevers en hun aandeelhouders, dan in innovatie).
Nee, de wet legt natuurlijk niet op (in dit geval) om bepaalde software te gebruiken, maar het maakt het wel enorm moeilijk indien niet onmogelijk om een oud systeem te vervangen.

Geen enkele bank wilt miljoenen uitgeven om AS/400 met COBOL te draaien, echter er zit zoveel papierenwerk achter elk systeem dat het nagenoeg onmogelijk wordt om vervangingen te doen.

Je kunt dit ook zien aan de recente hack van dat bedrijf dat (S)FTP software verkochte voor banken, bedrijven, overheden, het is niet moeilijk om een SFTP server op te zetten, echter het is enorm moeilijk om een SFTP server op te zetten die aan de "API" van de belastingdienst voldoet om automatisch documenten op te sturen, en dan zeggen ze "wij draaien deze software, en alles werkt" en als gevolg draait iedereen een monocultuur omdat dat bedrijf in principe de standaard geschreven heeft. En dan mag het systeem nog "open" zijn - zoals https://www.sbr-nl.nl/ - die standaarden worden geschreven door specifieke ontwikkelaars in de industrie die het geld erachter kunnen steken om "eventjes een taakgroep" op te stellen.

Dat is het probleem met banken en IBM, ik denk dat je het enorm moeilijk zou vinden om een bank te draaien zonder IBM onder de arm te nemen met de huidige regulaties, de informatie is allemaal niet geheim maar wel enorm moeilijk te verstaan en her-implementeren, IBM heeft nagenoeg de wetgeving in veel landen helpen schrijven, dus zij hebben volledige pakketten die alle naadjes en draadjes zelfs als ze niet duidelijk zijn in de wetgeving "juist" hebben. Identiek voor Elsevier en alle grote informatiebanken.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 2 september 2024 17:02]

Dat probleem heb je in veel omgevingen, dat je eigenlijk maar een handje vol partijen hebt die alles maar dicteerd. Niet alleen landelijk, maar zelfs op Europees niveau.

Dankzij jouw reactie en Rusland die recent liep te raaskallen dat ze een digitale oorlog met ons winnen, terwijl het echt ontzettend duidelijk is dat Rusland totaal geen benul heeft over wat de EU en NATO of zelfs Oekraïne onderling of met elkander communiceert.....

Al dit soort pre-2000 meuk door heel ons land heen, op uiterest kritieke plekken, is toch wel een beetje stof tot denken. Het is best onheilspellend hoe veel er afhankelijk is van dit soort systemen. Samenleving platleggen lukt prima als je een klein handjevol van de juiste systemen weet binnen te dringen.

Bijna alles hangt op een manier wel aan het internet. Soms moet je wat lagen door, maar er is verassend weinig niet met andere netwerken verbonden.

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 september 2024 21:29]

omdat ze vastzitten vanwege regulaties aan de AS/400 en zomaar iets vervangen is moeilijk indien niet onmogelijk
Misschien is het wel omdat het gewoon werkt en je er al die ellende niet mee hebt ? Je hoeft je applicatie ook niet om de drie jaar opnieuw te schrijven omdat je technology stack gewoon verouderd of zelfs verdwenen is.
Wel, misschien eens de link lezen. Ze kunnen niet eens de GDPR volgen waar voorschreven staat dat “vreemde” karakters in je naam gebruikt moeten worden omdat ze nog steeds EBCDIC gebruiken ipv UTF

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 2 september 2024 23:34]

Dat is niet de schuld van AS/400... wel van de developers.

IBM i (huidige naam) kan perfect UTF-8 of zelfs UTF-16.
Maar zoals ik zeg, het is allemaal technisch gezien mogelijk maar zo-even iets dat namen bijhoudt her-programmeren zodat je nu aan (de regering) opeens andere namen doorgeeft dan voordien is wel een probleem dat niet automatisch of met code op te lossen valt.

Stel voor dat je bij een rekening in Juli van 2001 Awad bin Laden doorgeeft aan de veiligheidsdiensten en dan in Augustus wordt dit Awaḍ bin Lādin - er gaat wel het een en ander de fout ingaan omdat niet iedereen de Unicode verstaat, dus het is goed mogelijk dat je op een ander UTF16LE vs BE systeem opeens Chinese karakters ziet en op een ASCII systeem wordt elk karakter 2 "vreemde" karakters. Er is echter geen enkele wet die voorstelt hoe karakters moeten bijgehouden en doorgegeven worden voor overheidsdiensten.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 3 september 2024 15:30]

Als iemand die jarenlang in internationale organisaties met de AS400 (series i) heeft gewerkt, het is volslagen onzin om te beweren dat het platform of het OS geen accenten e.d. aan kan. Dat kan allemaal (uiteraard) prima. Het ligt helemaal aan de manier waarop de desbetreffende applicatie jaren geleden geprogrammeerd is. Dat men de afgelopen 30+ jaar niet geïnvesteerd heeft in fatsoenlijk lifecycle management en dus vervanging/vernieuwing van deze software, is een management probleem, geen technisch probleem en al helemaal niet te wijten aan het hardware platform/OS.
Je zou stilletjes hopen dat er bij de EU bijvoorbeeld iemand zit die eindelijk eens een richtlijn schrijft wat een OS (of het nu op mobiel, op een PC of nog ergens anders is) moet, niet mag en wél mag doen/bevatten.
Ik zou liever zien dat de EU zorgt dat er weer echte concurrentie komt zodat bedrijven zelf hun best gaan doen om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen. Windows, Android en iOS worden steeds meer een manier om mensen naar de online stores/diensten van de eigenaar te sturen en/of hun data te verzamelen. Onderling is er weinig tot geen concurrentie want ze weten dat mensen toch haast niet overstappen want ze zijn via vendor-lockin aan een platform gebonden.

De EU kan dan een hoop regels maken maar ik ga er van uit dat al die bedrijven hun uiterste best zullen doen om zich er onderuit te wurmen, net zoals we de laatste tijd Apple gekke sprongen zien maken omdat de EU ze dwingt om side-loading toe staan. Ik wil niet over iedere twijfelachtige feature van ieder OS zo'n juridisch gevecht moeten voeren. Het is beter als die bedrijven er zelf voor kiezen om hun gebruikers op de eerste plaats te zetten.
Helemaal eens hoor (en ik hoop dat de manier waarop ik het schreef - "stilletjes hopen" - dat het niet mijn wens is per sé).

Alleen - en misschien ben ik wat pessimistisch - zie je gewoon vandaag niemand overstappen (relatief gezien). En dat is in theorie niet bij gebrek aan alternatieven, want die zijn er wel. We zitten met z'n allen in een OS fuik die zoals je zegt steeds onaangenamer aanvoelt. Maar kunnen we er écht uit? De kans dat de EU investeert in een OS dat alle "goeie" vinkjes tikt én ook nog eens een succes wordt, is euh... hoe groot?

Dus, vandaar de bedenking: misschien moeten we gewoon regels hebben die zeggen: dit is de functionaliteit van een OS. Al de rest mag je aanbieden als API, je mag het als een app brengen waar gebruikers voor kunnen kiezen om het te installeren of niet, of een alternatief. En het OS moet zorgen dat dat even goed werkt.

Uiteindelijk zijn OSsen al redelijk uitontwikkeld qua functionaliteit. Ik kan me geen OS feature (concept) indenken, die er 20 jaar geleden ook nog niet was (maar ik laat me graag terechtwijzen).
Er is toch genoeg keuze van operating systeem, je hebt honderden verschillende smaken van Linux en in elk groot netwerk zie je wel 10-30 verschillende OS. Het probleem is dat mensen niet willen naar Linux of andere alternatieven gaan.
Waarom zou de overheid dit moeten bepalen en kan marktwerking hier niet mee overweg? De overheid bepaald ook niet wat een supermarkt is, wat een TV is, ... .

Het is ook niet omdat iets wordt meegeleverd, dat je het moet gebruiken. Vraag bijvoorbeeld maar eens aan de mensen die je kent hoeveel er nog bellen met een telefoon. Hoe jonger de generatie, hoe kleiner de kans dat ze recent nog iemand gebeld hebben. Waarom noemen we het dan nog een telefoon eigenlijk?

En je werkgever? Die schakelt het gewoon uit. Net zoals jij dat kunt op je eigen toestellen.
Voorstel van een privacy-bewuste gebruiker: Make it a feature....
Wat ik me afvraag is waarom dit op mijn PC reeds geactiveerd is terwijl ik geen insider build draai (zover ik weet)? https://tweakers.net/foto...w8t7KLEJ6nINMSaewZfUl.png
Omdat je op 24H2 zit die nog altijd niet algemeen beschikbaar is. Ofwel heb je dus toch een insider build, ofwel heb je een Copilot+ PC met een ARM SoC die stiekem een versie van Windows draait die officieel nog niet uit is.
Ik heb een Asus ProArt P16, die zeer zeker geen insider build draait, maar wel wifi 7 heeft en een AMD NPU+CPU (nvidia gpu). Zou me niets verbazen als ook die de nieuwe build meegleverd krijgt dan dus.
Je voegt een functie toe, plaatst een vinkje, met naam etc, en dat is dan een bug? Bijzonder….
Uiteindelijk zal Recall op alle Windows systemen komen. Er zal een opt-out komen die waarschijnlijk bij alle grote Windows updates mogelijk opnieuw zal moeten worden ge-opt-out worden. Iedere keer dat hij nog aan staat voor je opt-out zal er data zijn verstuurd naar Windows.

Dat is natuurlijk wat negatief denken maar we hebben het hier over Microsoft en een verdienmodel. Ik verwacht dat je tijdens de installatie een soort van dialoog krijgt in de zin van "Microsoft Windows Recall bied u de mogelijkheid om een gepersonaliseerde back-up en AI functie te hebben. U zult hierdoor nooit meer gegevens verliezen en u zult sneller persoonlijk kunnen worden geholpen door WIndows. Wilt u de Recall functie aanzetten?" Met de informatie die belangrijk is achter een rond i symbooltje verborgen.

Met sommige grote updates zal die dan weer worden aangezet waarbij er een auto snapshot van je info wordt gemaakt naar de cloud. Je kunt hem dan weer uitschakelen maar die snapshot van je productie systeem is er dan al.
Met sommige grote updates zal die dan weer worden aangezet waarbij er een auto snapshot van je info wordt gemaakt naar de cloud. Je kunt hem dan weer uitschakelen maar die snapshot van je productie systeem is er dan al.
Ja, dit soort 'foutjes' ben ik dus ook bang voor. Microsoft heeft al keihard laten zien geen bal meer te geven om beveiliging met hun initiele implementatie van Recall. Alles draait om zo snel mogelijk AI overal en altijd in te proppen. Ze zijn enorm hijgerig.

Ik werk op het werk veel met mensen van Microsoft en die hele organisatie is echt hals over kop aan het hollen, het is niet normaal meer. Alles is maar half af en functioneert vaak niet goed, en de techniek is soms gewoon niet geschikt voor wat ze ermee doen (LLM's zijn goed in bepaalde dingen als tekst maar niet als algemene AI) maar het moet en zal zo snel mogelijk op de markt gezet worden. Dat baart me wel zorgen.

Nou hebben ze daar wel meer van dergelijke fases gehad. Ze zijn bijvoorbeeld ook ooit bang geweest de tablet boot te missen (en hebben dat ook gedaan). Toen kwam Windows 8 die totaal ongeschikt was voor desktopgebruik omdat die alleen voor tablets was gebouwd (en daar toch op faalde). Die versie is ook massaal overgeslagen door het bedrijfsleven (en zelfs de gefixte versie 8.1 ook). Alle bedrijven die ik heb gezien zijn direct van 7 naar 10 gegaan.

Ik zou er graag wat meer afstand van nemen maar bij ons op het werk hebben we een vergelijkbare honger naar "AI koste wat kost". Ik probeer het een beetje te temmen maar het is lastig.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 2 september 2024 21:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.