Microsoft maakt omstreden Recall-functie in oktober beschikbaar voor Insiders

Microsoft maakt de omstreden Recall-functie in oktober beschikbaar voor Windows Insiders. De uitrol werd eerder uitgesteld, omdat het bedrijf de functie uitgebreider wilde testen na kritiek van ontwikkelaars en beveiligingsexperts.

Recall werd eind mei aangekondigd als prominente functie van Copilot+-pc's, die in juni op de markt verschenen. De functie maakt meerdere keren per minuut screenshots, die door AI in een tijdlijn worden geplaatst. Microsoft noemt het een 'fotografisch geheugen voor Windows'.

Al snel na de aankondiging van de functie kwam er kritiek. Beveiligingsonderzoeker Kevin Beaumont liet bijvoorbeeld zien dat externe apparaten die Recall officieel niet ondersteunen toch toegang kunnen krijgen tot de functie, terwijl Microsoft beweert dat de gegevens lokaal worden opgeslagen en alleen de gebruiker toegang heeft tot de screenshots. Een ander kritiekpunt is dat Recall gevoelige informatie zoals wachtwoorden niet automatisch uit screenshots verwijdert.

Microsoft besloot daarom eerst om de functie opt-in te maken en meer beveiligingsmaatregelen toe te voegen. Een week later werd besloten om de release uit te stellen en Recall op een later moment eerst uitgebreid te testen onder Windows Insiders. In een blogpostupdate laat Microsoft nu weten dat de functie in oktober naar Windows Insider-gebruikers wordt uitgerold.

Op welke datum de functie precies beschikbaar wordt voor Insiders, is niet bekendgemaakt. Ook is niet duidelijk wanneer Recall algemeen beschikbaar wordt gemaakt. "Beveiliging blijft onze belangrijkste prioriteit", aldus Microsoft. "Als Recall in oktober beschikbaar wordt voor Windows Insiders, publiceren we een blog met meer details."

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

22-08-2024 • 10:51

97

Lees meer

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

En waarom willen ze dit in windows hebben? wat bied het de gebruiker?
Recall instantly

We set out to solve one of the most frustrating problems we encounter daily – finding something we know we have seen before on our PC. Today, we must remember what file folder it was stored in, what website it was on, or scroll through hundreds of emails trying to find it.

Now with Recall, in preview starting June 18, you can access virtually what you have seen or done on your PC in a way that feels like having photographic memory. Copilot+ PCs organize information like we do – based on relationships and associations unique to each of our individual experiences. This helps you remember things you may have forgotten so you can find what you’re looking for quickly and intuitively by simply using the cues you remember.
Bron FAQ
Ik heb nog nooit gehoord van dergelijke frustraties in de 40 jaar dat ik computers gebruik. En gebrekkige Windows UI adresseren door van iedereen een prompt engineer te maken is echt niet de oplossing.

Recall is een oplossing op zoek naar een probleem, en introduceert in de tussentijd zijn eigen probleem. De tekortkomingen die in mei gevonden werden, zijn ook een indicator van de competentie en intentie van Microsoft op dit vlak. Dat is in een paar maanden echt niet veranderd. Natuurlijk gaat dit een privacy en security debacle worden.
Weet jij dan nog welk bestand jij vorige maand, voor jouw vakantie, hebt bewerkt voor dat ene project? :) Niet dat het verder (voor velen) echt boeiend is, maar schijnbaar is het wel boeiend genoeg voor vele anderen.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar anderen zien er wel degelijk voordelen in, dat jij daar geen baad bij hebt, is dan een tweede, maar andere discussie. Sportauto's zijn (los van de prijs) ook niet voor iedereen weggelegd, maar ze bestaan wel, omdat er mensen zijn die er wel baad bij hebben (en ervoor betalen willen/kunnen).

CC: @nullbyte

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 augustus 2024 12:00]

Ze zouden ook gewoon een. Logboek kunnen maken.
Scheelt tig ruimte
Lijkt me sterk, als je informatie op gaat vragen van een maand geleden, dan moet je miljoenen screenshots bewaren en doorbladeren als software zijnde. Dat neemt abnormaal veel ruimte in beslag. Of worden de data verwerkt waarna de afbeeldingen worden verwijderd?
Het grappige is dat als dit standaard in Windows gaat zitten iedere competente systeembeheerder dit gewoon via InTune gaat uitschakelen, dus zakelijk heb je er al weinig aan
Zal me een rotzorg zijn eerlijk gezegd als daar tegenoverstaat dat een systeem mij 24/7 in de gaten houd.

Dit is gewoon Big Brother is watching you. En een sportauto krijg ik niet opgedrongen om dan die maar te gebruiken in plaats van mijn huidig oud barrel. Heel vreemd.
Recall is geen downloadbaar programma, het zit standaard in je Windows en kan door malware ingeschakeld worden. Het wordt geforceerd op je computer.
Hoe maakt dit uit voor het beantwoorden van de vraag van de persoon waar ik op reageer? :?
Dat zelf als er een goede reden is dat het bestaat, niet iedereen het moet hebben. Wat Microsoft dus forceert.
Tja, IE en Edge zijn ook op die manier aan de gebruikers gefoceerd, blijkbaar heeft de gebruiker er geen of minder problemen mee.
Maar de persoon(en) op wie je reageerde dus wel.

En ik ook. Maar ik zit al een tijd op Linux en dat gaat me goed af als Tweaker.
Maar de persoon(en) op wie je reageerde dus wel.
Geen idee, maar die vraagt twee dingen: waarom we dit zouden moeten willen en wat het dan doet. Met mijn reactie geef ik enkel antwoord op het tweede. Dus ik begrijp nog steeds niet waar je heen wilt met jouw reacties, ik citeer enkel Microsoft over wat Recall dus doet.
Nee, maar voor dat soort ongein, gebruik ik een versie controle systeem, zoals Git.

Dat anderen een voordeel in zien in een functie als Recall, vanwege een (ernstig) gebrek aan discipline, dat is en zou nooit mijn probleem mogen worden. Dit geneuzel op het nivo van gebruikers is echter alleen maar bonus voor Microsoft. Het gestechel van gebruikers voor en tegen ook.

Zelf verwacht ik dat Microsoft het voorzien heeft op gratis trainingsdata die zij maar al te graag via een extra abonnement weer terug aan jou willen verkopen. Microsoft heeft de laatste tijd al enkele malen laten zien dat zij structureel steken laten vallen en dat hun structuur tevens erg afhankelijk is van de kunde/onkunde van 3e partijen. En dan hun ware gezicht laten zien door de schuld heel erg anders neer te leggen.

Daarna krijg je te horen dat er spelers zijn in een markt, waarin Microsoft zijn hoofdkwartier heeft gevestigd, die zichzelf van alle blaam over een fout met dodelijke afloop willen ontduiken, door te wijzen op een clausule in een EULA van een geheel andere bedrijfstak. Dat is de markt waarin Microsoft wenst om te opereren en het is duidelijk dat zij deze markt het belangrijkst van allemaal vinden.

Dat moeten zij tenslotte zelf weten, maar daar zou als consequentie bij moeten horen dat zij zulke onzin als 'Recall' niet eens uit mogen rollen in een continent met een wetgeving die de gebruiker maar met 1 been onderuit blijft schoppen. Wat nog steeds minder erg is dan de wetgeving van "hun" markt, waar zij gebruikers met 2 benen onderuit mogen trappen, het liefst met 2 benen tegelijkertijd, onder het gezang van .

(En met een Trump/Project 2025 aan het roer, komt daar nog eens de kop afbijten bij. Maar dat is een andere discussie.)

Serieus, als ik nog Windows blijf draaien, dan is dat alleen nog maar Windows Server. Dat is namelijk nog de enige versie van Windows die nog enigszins respect krijgt van Microsoft.
Ik hoop dan ook ten zeerste dat dit kan uitgezet worden en hopelijk opt in is. Paar screenshots per minuut van het scherm, leuk voor de hackers. Staat vertrouwelijke info ineens ook vast op foto… zie hier totaal geen nut van. Er zijn andere manieren om bestanden te onthouden. Recent items bijvoorbeeld die al in word, excel, windows zit
Ik heb toch wel regelmatig dat ik denk "ik had ergens gelezen dat..." en dat ik het met geen mogelijkheid terug kan vinden. Dan is dat op zich wel handig.

Vergeet ook niet dat de nieuwere generaties ook steeds minder doen met het begrip 'folders' of 'mappen'. Die zien zaken steeds meer als platte opslag waar ze gewoon opnieuw moeten zoeken naar waar iets is.
Misschien de nieuwe generatie gewoon op zijn m**l laten gaan in plaats van het te repareren met een enorm gedrocht, wat werkelijk alle privacy door de wc spoelt?
Even los van potentiële beveiligings problemen, die natuurlijk moeten worden opgelost, kan je uitleggen hoe dit je privacy door de plee spoelt?
Hoe wil je constant screenshots maken dan noemen?
En vergeet niet dat in 1e instantie ze werden opgeslagen in de cloud. Die "features" komen nog wel terug
Zolang het lokaal wordt opgeslagen, en beveiliging beetje fatsoenlijk is, zie ik absoluut niet wat het privacy probleem is.
Tot je gehacked wordt en ze hebben toegang tot wat je allemaal hebt open gehad de laatste maand via een built in fezture van windows. Ze moeten zelfs geen moeite meer doen + ze hebben ook ineens alles wat “tijdelijk” op he scherm stond. Zal wel een beveiliging opzitten, maar daar ben ik te paranoïde voor:).
Als ze zon toegang hebben tot je pc, kunnen ze dus al je mail, al je fotos, alle internet geschiedenis, alle documenten bekijken. Dan ben je dus toch genaaid.
Dat is waar, maar ze hebben niet wat je hebt ingegeven in de websites(ja ik ben zo iemand die geen auto logins toestaat en elke keer opnieuw inlogt). Je banksaldo bijvoorbeeld, staat netjes op de foto. Search history wissen bij elke browser die je herstart, kun je ook al vergeten. En zo is er nog wel meer te bedenken dat tijdelijk op je scherm staat maar nu niet bijgehouden wordt.
Dit kan nu ook prima hoor. Gewoon je history nachecken, er zijn veel meer alternatieve wijzes dit voor elkaar te krijgen zonder dat je hele privacy en gevoelige data bij iemand in de cloud zit.
Dat laatste heb ik helaas al ervaring mee op het werk... Ik weet niet of dat ooit iets gaat worden met die chaos generatie.
Reactie: ja maar, je kan zoeken!
Mijn antwoord: hoe kan je zoeken naar iets als je niet weet dat het bestaat? Zolang er geen bot of AI alles klasseert, zal je het zelf moeten doen.
"Prompt engineer". Ja ik heb die term eerder zien langskomen voor mensen die met AI werken. Maar is dat niet gewoon een onzin term om het moeilijker te laten lijken dan het is? Het hele idee van AI is dat je gewoon natuurlijke interactie ermee kan hebben, en dat je juist niet moeilijke syntax oid moet kennen om er goed mee om te kunnen gaan.
Ben ik nu ook een "Google engineer" omdat ik in Google nog meer ruwweg moet weten hoe ik een zoekopdracht zo invul dat ik krijg wat ik wil? En vinden we dat ook problematisch?
Ah ... een typisch geval van iemand die het nut er niet van inziet en direct de lijn doortrekt naar alle gebruikers.

Ik ga niet beweren dat recall de oplossing is voor wat Microsoft beschrijft, maar de frustraties die zij beschrijven, die komen mij verdomd bekend voor.

Ik zie ook niet in hoe het niet kunnen herinneren in welk document iets stond, op welke website iets stond een gevolg is van een gebrekkige UI. Dat lijkt mij meer een geval van een gebrekkig geheugen (en oud worden)
Today, we must remember what file folder it was stored in,
Die frustratie is er ook gewoon omdat de search van Windows op geen zak trekt.
ik gebruik tegenwoordig "everything" en dat vind alle bestanden razend snel, ook op sharepoint "synced" folders. Waar Windows search er uren over doet.
Ergste van al het gebruikt de Windows indexing waardoor het nauwelijks resources vraagt.
Dat verlegt de vraag van Wáár heb ik het opgeslagen naar hoe heet het bestand.
Dus enkel een correcte naam geven en het is zo gevonden.
what website it was on,
Daarvoor hebben we Google natuurlijk (Bing werkt idd niet )
email
ja daarin zoeken blijft een p.i.t.a.
Klopt, de search functie werkt naar mijn gevoel elke update wat slechter. Zelfde met search in outlook, jongens wat een drama is dat geworden. Dit lijkt mij vooral een oplossing voor een probleem dat ze zelf gemaakt hebben. En oplossing is dan nog te zien, want uit een paar duizend fotos ga je plots wel vinden wat je niet meer weet? Search history in de browser lost al veel op en de rest is een beetje gestructureerd werken imo

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 23 augustus 2024 16:26]

Aangaande bestanden: Tegenwoordig gebruik ik bijna voor alles xWiki. Heb een aantal servers opgezet als Proxmox nodes. Een Linux server is snel genoeg opgezet daarin en xWiki werkt uitstekend in zo'n virtuele omgeving.

Niet alleen kan ik daarmee snel documenten (Word, PPT en PDF) mee creëren via mijn browser, er zit meteen versie controle, diff'ing overzicht en toegangsbeheer in. Ook zit er een uitstekende zoekmachine in. En aangezien het allemaal web-based is, geen verwarring over bestanden bijhouden.

De zoekmachine in xWiki is echt een goede zoekmachine. O ja, er zit zelfs een videospeler in, foto-carousel ook.
Kosten: 0, gemak: 100%

O ja, omdat het een VM is, is het backuppen ineens flink versimpeld. En versleutelbaar. En de versleutelde dump kan gemakkelijk in de cloud worden gebackupped. Met de PBS (Proxmox Backup System) kan dat geautomatiseerd worden, op elk gewenst interval dat je wil.

Vertel me dus waarom een oplossing als Recall' een verbetering is. Het is een manier om goedkoop en snel aan heel veel relevante trainingsdata voor Microsoft te komen. Data die voor goud geld weer terug verkocht kan worden aan de abonnementhouders.

Maar gelukkig heb ik geen enkele keuze hierin en krijg ik snel genoeg een windows versie op mijn computer geparkeerd waar het is ingebakken. Omdat er zoveel personen zijn die simpelweg veel te gemakzuchtig zijn geworden als het gaat over goed omgaan met computers.
Ik vraag mij eigenlijk af of UI wel zo belangrijk is. Is een prompt niet de moderne versie van zaken benaderen?

We kunnen wel zeggen dat een paard gebreken heeft die opgelost moeten worden, zoals dat er geen 5 mensen op vervoerd kunnen worden met airco, maar waarom zou een auto dan niet de toekomst kunnen zijn?

Ik zie prompt engineering als de 'UI' van de 22e eeuw.

DOS was gebrekkig en toch hebben we Windows gekregen. Windows 8 was gebrekkig en toch hebben we Windows 10 gekregen voordat het 'perfect' gemaakt was.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 22 augustus 2024 13:07]

Het is interessant om op te merken dat, hoewel ik als IT'er en iemand die al sinds mijn derde levensjaar met pc's werkt, nooit het gevoel heb gehad dat mensen om me heen – en zelfs ikzelf in mijn huidige IT-rol – ooit een probleem hebben ervaren dat echt als het “meest frustrerende” werd beschouwd. Het lijkt erop dat Microsoft dit probleem als een argument gebruikt om een controlemechanisme in te voeren, dat waarschijnlijk massaal zal worden toegepast op alle nieuwe systemen en mogelijk door overheden misbruikt zal worden. Het is duidelijk dat Microsoft een koerswijziging maakt, gericht op meer controle en macht over eindgebruikers.
Vergeet niet dat dit ook door allerlei grote bedrijven ingezet kan worden om de productiviteit van iemand te meten.

Als het terugvinden van dit soort dingen een van de meest frustrerende zaken is kun je beter de oorzaak aanpakken (Sharepoint I'm looking at you) dan er een pleisterprogramma voor schrijven.
En dus wordt het (fotografische) geheugen van de mens minder. Jammer.
Dat hadden we toch al niet, meestal weet je maar een deel, en de rest vult je Human Intelligence in...

Daarnaast: zonder wiki/Google is mijn IQ opeens 20 punten lager :+
Je klinkt als Socrates die in Phaedrus klaagde dat men lui en dom zou worden van lezen, omdat je niets meer hoeft te onthouden.
Als mensen een goed geheugen hadden zouden we geen adresboek, notitieblok of DNS nodig hebben. Het menselijk geheugen is waardeloos, en is dat altijd al geweest. We kunnen nauwelijks ongestructureerde informatie opnemen. Dingen die we nu horen kunnen onze herinneringen veranderen.
Eerder het eidetische geheugen. Want copilot+ is voor de functie wel een soort snapshot mechanisme (dus fotografisch) maar het is een momentopname natuurlijk.
Wat een onzin, dit lijkt me vooral geschikt om veel beter gerichte advertenties te kunnen verkopen.
Weet je, ik was de afgelopen dagen overtuigd dat ik ergens een fout in een configuratie had gemaakt omdat iets niet meer werkte. Maar kon maar niet vinden wat of hoe. Ook de auditlogs wilden niet meewerken. Als je dan een visuele log hebt van wat je de afgelopen dagen gedaan hebt kan dat ineens wel verdomd handig worden.

Uiteindelijk bleek evenwel dat ik helemaal geen fout gemaakt had maar dat het probleem ergens anders zat. Maar wie weet had ik daar met recall een heel stuk sneller kunnen achter komen.
ik denk dat je nog met 100 andere voorbeelden kunt geven waarin het handig kan zijn. Dat zal zeker zo zijn. Zelf zou ik ook diverse voorbeelden kunnen verzinnen waarin deze functie mij het leven wat makkelijker gemaakt zou kunnen hebben.
Toch hoef ik het niet en wil ik het niet. Het lijkt dat continue een soort coach met je meekijkt en alles noteert & analyseert wat je doet. In het fysieke leven zou ik er niet aan moeten denken, in het virtuele ook niet, zelfs niet als ik de coach zou vertrouwen. Microsoft als coach is wat mij betreft sowieso onbetrouwbaar (commerciele belangen, reputatie e.d.)..
Ik (en meerdere collega's hier) gebruiken ManicTime om na te gaan wat er op de PC gedaan. Dit is een programma wat je op de PC moet installeren. Bij mijn weten worden de activiteiten lokaal opgeslagen. Wij gebruiken de gratis versie. Met de betaalde versie worden ook schermafdrukken gemaakt. Zolang dit programma actief is kun je zover terug als je maar wil. De enige limiet is volgens mij de beschikbare schijfruimte.
Hahaha wat een grap!!

Dit is gewoon een manier om je gebruik van Windows vast te leggen zodat die later in plaats van lokaal, naar de cloud gestuurd kan gaan worden om zo beter te kunnen adverteren.

Dus in plaats van terug zoeken op schijf, in je whatsapp chats, of in je e-mail ga je door en eindeloze dia-show zitten bladeren die ook nog eens goed het moment gemist kan hebben?

Nogmaals, wat een grap!
Daar heb je een tooltje voor dat heet everything. De meest snelle manier van bestanden zoeken in windows.
Niets. Het biedt werkgevers weer meer manieren om de medewerkers te controleren zonder meteen naar 3rd party software te moeten grijpen.
Alle data blijft op de PC en zou in een encrypted container moeten komen alleen inzichtelijk door de account van de gebruiker.

Wil je nog eens opnieuw proberen?
Aleen al die data was heel eenvoudig uit dat systeem te halen en bevatte al je wachtwoorden, elke internetpagina en elk vertrouwelijk document waar je aan gewerkt had. De database was min of meer plain text en werd alleen beschermt door Bitlocker disk encryptie. Iets dat nutteloos is vanaf het moment dat je bent ingelogd.

Recall was een natte droom voor elke cybercrimineel en ik geloof nooit dat Microsoft een functie die zo slecht bedacht was ineens helemaal opnieuw ontwikkeld is en alle issues heeft weggenomen.
Hoe zou jij het vinden als er een camera in je slaapkamer, wc en badkamer staan waarvan de leverancier belooft dat het alleen maar lokaal beelden opslaat?
Als je sommige moet geloven is dat geen probleem, tot het ergens op straat ligt. Vraag me eigenlijk ook af wat bijvoorbeeld een privacy commissie hier van vind. Misschien dat het voor hen ok is omdat ze beloven het lokaal op te slaan, maar ik voel me er in ieder geval niet comfortabel bij
In W10 had je een timeline feature, waarmee je terug in de tijd kon scrollen. Dit was maar halve bak, want het werkte alleen met beperkt aantal Microsoft applicaties (Office, of Edge historie o.a.). Dus in feite had je niets aan die timeline feature.
Ik vermoed dat ze die feature toch wel graag terug willen brengen, maar dan met een iets andere insteek waarbij je kunt zoeken in alle applicaties, die op je scherm voorbij zijn gekomen. Ik stel me voor dat je ooit eens ergens iets hebt gezien, maar je hebt geen idee meer waar. Je hebt 't nu toch wel hard nodig voor een project. Was dat Excel, of was dat in een PDF op locatie X? De context is volledig kwijt (mij overkomt het weleens). Je zou dan kunnen zoeken op dat trefwoord en blijkt dat je dat ergens in pakweg Triton ERP hebt gezien.
Zo stel ik me Recall voor.. correct me if i'm wrong.

[Reactie gewijzigd door DeCo op 22 augustus 2024 11:10]

Dat is allemaal heel mooi, en de praktijk zal zijn op gedeelde thuiscomputers dat anderen even je inprivate browsing terugkijken via recall, je beveiligde protonmail website bezoek meekijken via recall en allemaal andere ellende. Ik voorspel nu al dat dit een welkom instrument voor digitale stalkers wordt, die het dan op andere accounts aanzetten en dan is het aan Microsoft om dat steeds heel duidelijk te blijven maken dat recall aanstaat en wat dat inhoudt. Anders is dat echt niet ok.
Stel iemand installeert spyware, dan is dat wat grotere actie om die te zoeken, downloaden en installeren. Kan niet zo snel een vergissing zijn. Maar even een Windows instelling aanzetten, weinig bijzonders. Ga iemand daar eens op proberen te veroordelen...
en na overlijden is recall dan ook fair game als je privacy rechten vervallen. Moet je dus heel zwaar je thuis pc dichttimmeren met bitlocker pin on boot om nog je geheimen te beschermen, want wie weet wat er toch in recall geslopen is zonder dat je het doorhebt. Rare wereld wordt het zo.
Ja, klopt.. maar de vraag was, wat de gebruiker er aan zou kunnen hebben.
Het idee is natuurlijk wel dat ReCall alles alleen doorzoekbaar maakt voor jouw als persoon zijnde. Andere mensen kunnen niet via ReCall je inprivate browsing terugkijken, tenzij ze onder jouw account inloggen.
Als ze dat via ReCall al wel zouden kunnen, dan zitten ze al in je systeem en kunnen ze het ook op andere manieren wel terughalen.

Na overlijden is het gewoon hetzelfde als nu. Als mensen je wachtwoorden weten kunnen ze er bij en heb je blijkbaar de bewuste keuze gemaakt dat die mensen in je account kunnen.
Kennelijk de bewuste keuze gemaakt... heel veel mensen kunnen dat totaal niet overzien.

Voor een professional op een zakelijk beheerd werkstation voor enkel zakelijk gebruik misschien acceptabel. Daar is ook lifecycle management op van meerdere personen in teamverband op een gestructureerde manier. Maar dit soort technologie moet geen privé verantwoordelijkheid zijn lijkt me.

Voor al deze zaken kun je het argumenteren als dan gebruik je het niet, en moet je dan ook niet doen. Tegelijk zijn er duizenden en duizenden zaken verboden, en veel daarvan ook juist om mensen tegen zichzelf te beschermen. Voor iets als recall zou je minimaal bij herhaling elke paar weken op een random moment opnieuw instemming moeten geven, en ergens een watermerk in beeld 'session is being recorded', anders lijkt me dat gewoon niet ok voor algemeen maatschappelijk gebruik.
Je kunt bijv bij youtube bijna alle filmpjes bekijken wat in het verleden is afgespeelt.
Dat zit mede gebakken in die copilite 2 functie.
Het geld natuurlijk niet alleen voor youtube maar ook voor andere websites.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 22 augustus 2024 11:16]

Je kan ook gewoon in de history van youtube kijken.
of een DVD halen uit de videotheek, kan ook gewoon
Naast een extreem beveiligings lek voor standaard gebruikers: helemaal niets

dit is meer voor Oma Joop, die niet weet waar ze dat recept voor "kip patat" had gevonden die ze een maandje of 2 geleden heeft gemaakt. en dus via recall het terug kan vinden.

-----
Ik durf ook te wedden dat ze na een jaar of 2 ineens de TOS veranderen dat ze JOUW gegevens mogen gebruiken voor trainen met AI wat ze stiekem al 2 jaar hebben gedaan zonder dat jij dit weet.

Waabij dus alles wat jij op je PC hebt gedaan is opgeslagen op servers van windows.
[Maak een TYPo, opgeslagen, fix die TYPO opgeslagen, Type A, opgeslagen verwijder ... opgeslagen]
Een nog uitgebreidere zoekfunctie op je eigen computer. Dat kan zeker heel nuttig zijn.

Verder zullen ze vast aan het plannen zijn dat hun grote taalmodel (Copilot) daar lokaal in kan grutten om je beter te kunnen helpen (met Retrieval-Augmented Generation, ook wel RAG). En dus beter weet wie jij eigenlijk bent, persoonlijker werkt dus.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 22 augustus 2024 11:27]

Niets, maar dat is dan ook niet het doel. Windows wordt verkocht aan bedrijven, niet aan mensen. Dus je vraag is niet de juiste.
Best tof om te hebben hoor...
Soort geavanceerde keylogging.

https://odysee.com/@RobBr...q4oDepbewXvutq99YC5ovttnd

[Reactie gewijzigd door WigaDan op 22 augustus 2024 14:07]

Dit is vooral bedoeld om een AI assistent meer informatie te geven over je gedrag, voorkeuren, gewoontes enz. Zodat die assistent zich beter aan kan passen aan je wensen zonder dat je elke keer precies uit hoeft te leggen wat je wil.

Volgens mij is de "fotografische herinnering" functie meer bijzaak al wordt het nu gepresenteerd als het meest directe voordeel ervan, omdat de rest er gewoon nog niet is.

Niettemin iets dat ik nooit onder beheer van Microsoft zou doen hoor, daar niet van. Dus voor mij gaat dit ook zeker uit staan.
Microsoft besloot daarom eerst om de functie en meer beveiligingsmaatregelen toe te voegen.
Welke oelewapper in Redmond stelde initieel voor om dit opt-out/verplicht te maken in plaats van opt-in? Je weet dat dat voor problemen gaat zorgen met een dergelijke gevoelige functie.
terwijl Microsoft beweert dat de gegevens lokaal worden opgeslagen en alleen de gebruiker toegang heeft tot de screenshots.
Dat is natuurlijk niet waar. Microsoft heeft ook toegang. Die kan ten alle tijden een update sturen die screenshots toch ergens heen upload. Dat ze dat niet doen houdt niet in dat ze geen toegang hebben.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 augustus 2024 10:58]

Welke oelewapper in Redmond stelde initieel voor om dit opt-out/verplicht te maken in plaats van opt-in? Je weet dat dat voor problemen gaat zorgen met een dergelijke gevoelige functie.
Dat is marketing 101: Zorgen voor een flinke explosie van aandacht. Dit kan gedaan worden om het product te promoten (iedereen kent het nu) of af te leiden van iets anders.

En het werkt!
Want Windows is niet bekend genoeg?
Zeker niet, het verliest marktaandeel én marketing eindigt nooit, anders zou Coca Cola ook geen reclame meer maken (dat kent toch iedereen?).

Maar los daarvan, maar dit gaat over Windows Recall.
Dat is natuurlijk niet waar. Microsoft heeft ook toegang. Die kan ten alle tijden een update sturen die screenshots toch ergens heen upload. Dat ze dat niet doen houdt niet in dat ze geen toegang hebben.
Erger; anderen hebben al aangetoond óók toegang te hebben. Daar zouden ze nu betere beveiliging tegen gemaakt hebben maar juist omdat de gebruiker toegang heeft, is het bijna onmogelijk dat andere processen niet ook toegang hebben. Groot risico dus.
Welke oelewapper in Redmond stelde initieel voor om dit opt-out/verplicht te maken in plaats van opt-in? Je weet dat dat voor problemen gaat zorgen met een dergelijke gevoelige functie.
Recall is nooit opt-out geweest. Windows Insiders hebben een onvolledige versie van Recall aan de praat weten te krijgen. Daardoor hebben ze de OOBE gemist waarin gevraagd wordt of je het überhaupt wilt gebruiken (want die OOBE was nog niet af). Daarop is de nieuwsmedia beginnen rapporteren dat Recall opt-out was, maar dat is nooit daadwerkelijk zo geweest.
Dat is natuurlijk niet waar. Microsoft heeft ook toegang. Die kan ten alle tijden een update sturen die screenshots toch ergens heen upload. Dat ze dat niet doen houdt niet in dat ze geen toegang hebben.
Dat is een gigantisch omslachtige manier om te zeggen dat Microsoft dus helemaal geen toegang heeft. Om nog maar te zwijgen over hoe belachelijk en kostelijk het zou zijn om dat te doen in de eerste plaats. Volgens deze logica luistert Mozilla ook alles af wat je doet in Firefox. Of Apple wat je doet op je iPhone. Of Proton wat je doet in je mail account. Of Canonical wat je doet in Ubuntu. Of <vul maar zelf wat in>
Microsoft is wel een beetje 'tone-deaf' hierin. Maar een deel van de kritiek ging over de beveiliging. De belangrijkste kritiek is volgens mij op het hele concept.
It's a feature, not a bug.

Tone-deaf zijn is iets wat Microsoft al jaren doet. Ik zou een lijst kunnen maken, maar dan ben ik wel even bezig, maar het gaat zo ver terug als Internet Explorer waarbij de monopoly positie misbruikt werd. Ook dat ging stuk en wat mij betreft mag windows als geheel nu ook wel stuk. De mate waarin ze controle eisen over je hele apparaat is op z'n bizar te noemen en de mate waarin diverse overheiden schaapachtig meegaan in deze waarideeen van een monopolist is op z'n minst net zo bizar.
De hoeveelheid winst die ze met hun gedrag maken zorgt dat ik ook best tone-deaf wil zijn, zeker als je er zo goed mee wegkomt als Microsoft doet. Dat kunnen er maar weinig (zelfs bij Boeing beginnen er nu twijfels te komen).

Laat ze maar lekker hun eigen gang gaan daar, je gebruikt het toch wel. En zo niet, dan boeit het ze echt niet.
De belangrijkste kritiek was niet het concept maar de beveiliging van het concept.
Het concept is OK op opt-in, echter kon je nu vrij eenvoudig als buitenstaander bij de data van een persoon en dat is niet OK. Dat is toch echt beveiliging.
Google en Apple hebben ondertussen gelijkaardige functies aangekondigd en/of geimplementeerd in Android en iOS, en daar kraait geen haan naar. Het is niet zozeer Microsoft die "tone deaf" is, maar meer de IT wereld die nogal erg hypocriet is.
Heb je daar ergens een geloofwaardige bron voor?
Jammer maar niet onverwacht. Dat MS deze draak los zou laten op de gebruikers zag iedereen wel aankomen. Nu is het wachten tot er malware komt die specifiek hiervan misbruik gaat maken.

Want 'het is veilig' is natuurlijk niet waar. Continue screenshots van je desktop opslaan en alles dat je intypt loggen is en blijft een nachtmerrie.
Dan verkoopt Microsoft gewoon wat extra licenties Intune Recal. Het model van Microsoft bestaat inmiddels uit ziektes maken en medicijnen hiervoor verkopen en we blijven het met zijn allen doen....
de intentie is goed (ongeorganiseerde computergebruikers helpen iets terug te vinden) maar ik voorzie dat er privé data gelekt gaat worden op deze manier. bijvoorbeeld een screenshot van medische resultaten met naam en geboortedatum. wat vervolgens via phishing en social engineering misbruikt kan worden na verspreiding via AI aggregatie.
Het storende is dat het gebracht wordt als een handig hulpmiddel voor Windows-gebruikers, terwijl het natuurlijk vooral als trainingsdata voor hun AI interessant is.

Op het web en onze smartphone worden veel van onze acties al gelogd en geanalyseerd door allerhande partijen. Maar als Microsoft dat met Recall verregaand op het grootste besturingssysteem kan implementeren, dan geeft dat unieke data en een flinke voorsprong op hun concurrenten. Copilot kan dan zelf macro's aanleren voor veelgebruikte (bedrijfs)software, ze vergaren data over lokaal-draaiende programma's en ze zouden alles kunnen inzien wat er op je toetsenbord wordt getypt.

Als hulpmiddel zou het een immense productiviteitsboost kunnen opleveren en hoe we omgaan met onze computers wezenlijk veranderen, maar het zal het ook misbruikt worden door Microsoft en zijn we nog een stuk van onze privacy en gegevensbescherming kwijt.
Alleen wordt de data niet gebruikt om een AI te trainen, alles draait lokaal.
ja en kaboutertjes bestaan ook,
Ben dan wel benieuwd welke beveiligingsmaatregelen er zijn genomen. Lees wel dat ze JIT encryptie gebruiken. Als iemand een cobalt strike beacon op je PC zet en een tool zoals deze draait, ben je volgens mij nog steeds de sjaak:

https://github.com/xaitax/TotalRecall

De database is met een simpel tooltje te openen en daarna te onderzoeken.
Gelukkig is het nu opt-in gemaakt, dit gaat namelijk zeker niet aan.
Lijkt mij totaal niet wenselijk en zie ook het nut niet er van in.
Hopelijk kan je het uitzetten of vind iemand een optie om het uitzetten/verwijderen.
De optie om het uit te zetten zit al in de laatste versies van O&O Shutup (https://www.oo-software.com/en/shutup10).
Zeer fijne tool om al die "handige" Microsoft functies uit te zetten.
Hoeveel opslag gebruikt dit geintje eigenlijk (naast alle andere nadelen)?

Als ik heel snel reken: 1MB per screenshot (3 schermen), 3 shots per minuut, gemiddeld 12 uur per dag en 5 dagen in de week = 40+ GB per maand of bijna een halve TB per jaar.
Mja dat maakt het werk voor de overheden wel makkelijker als ze je willen controleren of je je wel gedraagd volgens hun standaarden :+

En natuurlijk voor bedrijven , kunnen ze gemakkelijker inzien wat je per dag uit spookt op je werk machine .
Ik vind het een slechte zaak, en ik durf te wedden dat veel bedrijven in de toekomst opeens overstappen naar zo'n handige copilot+ laptop/pc's .. want er zal heus wel in een toekomstige Active Directory een checkbox verschijnen genaamd " store recall data "

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 augustus 2024 11:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.