Microsoft: ondersteuning Configuratiescherm zal uiteindelijk stoppen - Update

Microsoft heeft een herinnering toegevoegd aan zijn overzicht voor systeemtools. Daarin staat dat overgebleven instellingen uit dat scherm op den duur worden overgezet naar Instellingen en dat de ondersteuning voor het Configuratiescherm uiteindelijk stopt.

Microsoft hevelt al langer functies over naar het nieuwe Settings-menu, maar voor zover bekend is het voor het eerst dat Microsoft bevestigt dat de ontwikkeling van het Control Panel uiteindelijk zal stoppen. Het bedrijf verklaart in het overzicht over de systeemtools dat het de opties uit het Configuratiescherm wil onderbrengen bij Instellingen 'voor een modernere en gestroomlijnde ervaring'.

Of het Configuratiescherm uiteindelijk helemaal gaat verdwijnen uit Windows is niet bekend. Toch adviseert Microsoft gebruikers om zoveel mogelijk die Instellingen-app te gebruiken.

Update, 09.04 uur - In een eerdere versie van het artikel stond dat Microsoft het Configuratiescherm uit Windows 11 gaat halen. Dit klopte niet. Het scherm heeft de status 'soon to be deprecated' gekregen. Dat wil zeggen dat Microsoft toewerkt naar een fase waarin de functie niet meer verder wordt ontwikkeld. De titel, het intro en de rest van het artikel zijn daarom aangepast.

Windows 11 Configuratiescherm
Bron: Microsoft

Door Loïs Franx

Redacteur

23-08-2024 • 07:51

209

Submitter: Vurenvos

Reacties (208)

208
204
98
2
1
84
Wijzig sortering
Voor alle duidelijkheid; dit nieuws is onzin.

Het is afkomstig van Neowin schrijver Sayen Sen die met de regelmaat van de klok onzin artikels de wereld in stuurt. Microsoft heeft geen plannen om het configuratiescherm te verwijderen.

De quote waar dit artikel geheel op berust uit Microsoft's support artikel zegt helemaal niet dat het Configuratiescherm deprecated is. Het zegt dat het in een staat is waarin het ooit zal worden toegewezen als deprecated... Dat is helemaal niet nieuw, dat was al zo toen Windows 10 in 2015 uitkwam en Microsoft begon met instellingen te migreren van het Configuratiescherm naar Settings.

Voor nu staat het niet op de lijst van deprecated componenten van Windows. Nevermind dat ze het überhaupt gaan verwijderen, dat is niet hetzelfde, dat is nog eens een stap verder.
Anoniem: 710428 @Loller123 augustus 2024 08:54
Dank voor de verduidelijking. Ik heb control panel nodig voor het aanpassen van de netwerkinstellingen met enige regelmaat, dat is niet mogelijk in Windows 11 Instellingen app
Perfect voorbeeld. De Windows settings app heeft een heel laag percentage van de netwerk settings.
Niet alleen dat, maar in het configuratiescherm kan je je alles vrijwel blind en snel vinden. Die instellingen app is een drama. Die is gericht op de eindgebruiker niet de doorgewinterde IT'er.

Zodra het echt gaat verdwijnen zullen er ongetwijfeld weer een hoop powertools uitkomen om e.e.a. in stand te houden.
De doorgewinterde IT'er gebruikt dan ook PowerShell of command line tools ;-) Maar 100% met je eens. Die settings app is een drama, met name voor netwerk settings. Ik gebruik hem praktisch nooit. 2 stappen terug tov control.exe.
Lol thanks voor die 'shortcut', control.exe. Nooit geweten :P
Dan ga je ook blij worden met ncpa.cpl die springt meteen naar de netwerk connections en zo zijn er meer cpl's.
Ook een mogelijkheid is door in je startmenu van Windows 11 Configuratiescherm in te typen, ook dan zul je zien dat het oude Configuratiescherm ook via je startmenu tevoorschijn komt wanneer je deze vervolgens selecteert. Vind het "nieuwe" instellingen menu/app van Windows zelf ook voor geen meter werken overigens, dus laat het oude A.U.B. graag mooi aanwezig blijven, in de oude is altijd vrijwel direct te vinden waar je naar zoekt, waar je in het nieuwe instellingen menu/app van Windows vaak eerst nog mag lopen zoeken, althans dat is mijn persoonlijke ervaring ermee, ben de oude over tijd nu eenmaal zoveel meer gewent geraakt namelijk.
En ben dan ook blij dat die blijft, en mochten Microsoft hier gaande weg toch nog weer eens naar gaan kijken, dan een tip voor ze, sloop het nieuwe instellingen menu/app er maar uit, die kunnen wij Tweakers prima missen 🫡😉
De echte doorgewinterde IT'er weet dat powershell of CLI erg handig zijn voor dingen die je dagelijks doet. Maar een GUI veel beter geschikt is voor dingen die je maar af en toe aanpast. In control panel zitten nou juist de dingen die je niet dagelijks gebruikt. Maar omdat de boel lekker overzichtelijk bij elkaar staat kun je toch snel vinden wat je nodig hebt.
Helemaal eens. Waarom moet dit weg? Het werkt goed en snel. complete onzin om het configuratiescherm te laten verdwijnen en al helemaal als je ziet wat ervoor terugkomt: een draak van een applicatie, waarin niemand iets kan vinden.
Het zal mij totaal niet verbazen als er straks heel snel een 3rd-party configuratiescherm te downloaden is nadat MS het de nek heeft omgedraaid. :D
Zeg dat, vind het config scherm ook veel overzichtelijker dan de settings. Of ligt dit aan mij?
Een issue waar control panel al lang mee worstelt is het concept dat 1 cpl zowel kan dienen voor user-settings als voor machine-settings, zonder dat dat duidelijk blijkt in de GUI.
Een niet-administrator kan in het control panel dus settings aanklikken die hij in werkelijkheid niet kan bedienen.
Of het nieuwe settings-menu dit probleem gaat oplossen...ik betwijfel het.
Voor dit soort situaties kun je prima met een group-policy het onderscheid maken. Het configuratiescherm kun je heel fijnmazig beheren in de policies.
Voor Microsoft CPL's heb je (in de meeste gevallen) gelijk.
Helaas moet ik praktijk dealen met vele CPL's die niet van MS afkomstig zijn, maar van Oracle, intel of SAP.
En die zijn lang niet allemaal gemaakt met de user/machine context in gedachte en daar zijn ook geen GPO's voor. Dan kom je een heel eind met tatoeeren van het register, maar de GUI biedt dan nog altijd opties die de gebruiker in werkelijkheid niet kan bedienen.

[Reactie gewijzigd door Vogel666 op 27 augustus 2024 12:13]

Eens. En ik ben bang dat dit ook na migratie naar het settingsmenu niet gaat veranderen. Sterker nog, Microsoft regelt de migratie naar het settingsmenu enkel voor hun eigen windows-cpl's, alle 3rd parties mogen het zelf uitzoeken. Ik hoop voor hun dat MS een goede SDK voor hun klaar heeft staan als het zover is.
Verschil van design language volgens mij
Vroeger was men niet vies van informatiedichtheid en het soms als het iets duidelijker maakte van de 'standaard' (als die er al was) af te wijken.
Veelal èèn programmeur die zowel de UI als de functionaliteit verzorgde.

Nu heb je waarschijnlijk een designer die volgens de UI guidelines iets ontwerpt dat eenheidsworst is met hoe het er overal in de settings uitziet.
Een programmeur die de UI implementeert en met de achterkant verbind en een programmeur die de achterkant van nieuwe functionaliteit voorziet.

Het lijkt bij windows in twee vlagen te zijn gebeurd.
1) UI ontwerp werd een vak apart. Alles moet via volgens bepaalde regels verlopen i.p.v wat aan prutsen dat hopelijk duidelijk werkt*.
2) Punt 1 nog sterker aanhouden en alles flink uit elkaar zetten met flinke lading en margins om het modern te laten ogen (lees: smartphone UI design kopiëren dat voor vette vingers is gemaakt). Ze probeerden bij windows Vista en 10 ook flinke stappen te maken om hopelijk op de tablet en hybride (laptop+tablet convertible) markt in te springen.

* In dit geval kan het prutswerk wel tot een efficiënter resultaat leiden. Veel van de oude configuratie schermen zien er niet uniform uit maar krijg je vaak wel iets gedaan met minder klikken en scrollen.
Anoniem: 80910 @Fairy23 augustus 2024 13:52
Gaat dat niet gewoon naar powershell waar het hoort? Je moet niet alle settings in een scherm proppen, die bedien je met een cli command met flags en opties om zo de configuratie aan te passen
Dan zou windows wel een beetje het onderscheidende tegen linux verliezen voor de gemiddelde leek denk ik(marktaandeel). Juist het (bijna) alles in een makkelijk te bereiken/navigeren Grafische(GUI) gieten is toch 1 van de kenmerkende dingen van Windows.
Omdat ik in een besturingssysteem dat "Windows" heet, niet met een powershell/terminal/command-line wil werken. Als ik dat wel zou willen, dan had ik wel voor Linux gekozen, want deze is daarvoor ontworpen.

Nu weet ik ook wel dat beheer via terminal/powersheel goed te doen is, (ik beheer op dit moment 47 Linux servers, allemaal zonder GUI). Echter, Windows is gemaakt voor diegenen die daar niet van gediend zijn en alles via een grafische schil willen beheren. Zo'n grafische schil is vaak wel een stuk makkelijker voor een snel en duidelijk overzicht van meerdere relevante instellingen tegelijkertijd.

Nou ja, in het oude configuratie paneel dan. Het nieuwe paneel vind ik vaak toch een stuk minder goed werken. Ben het echter wel eens dat MS allang meer en beter hun best hadden moeten doen, zodat de moderne UI als echte vervanger kan worden aangemerkt. Het is beter om 1 soort van interface te hebben dan de kluts van het oude controlepaneel.
Stel voor dat ze er een rest api van maken, kunnen anderen er een scherm voor bouwen...
De zoekfunctie in het Windows 11 settings verhaal vind ik best OK, daarmee kan ik dingen veel sneller vinden dan via het doorgronden van de categorieën.

Het oude control panel moet denk ik wel blijven voor legacy support, maar het zou niet zo moeten zijn dat ingebouwde features zoals Netwerk instellingen deels in Control Panel en deels in Settings te vinden zijn.
De nieuwe manier van instellen is inderdaad omslachtig , configuratie scherm gebruik ik ook vaak, superhandig.
niet alleen dat, maar om het algemeen is het gewoon niet goed in elkaar gezet.
Vindt het jammer dat ze met de settings menu proberen om Control panel te verwijderen.

Maar alle IT specialisten gebruiken Control panel over Settings.

Daarom hoop ik ook dat het nog lang blijft bestaan.
Settings menu is goed voor een BT device toevoegen, of bijvoorbeeld je scherm instellen over meerdere schermen etc.

Maar alles daarboven NO-way..
Je kant toch vanuit je taakbalk op het netwerk symbooltje klikken (wifi of kabel icoontje) en daarvandaan direct naar de netwerkinstellingen gaan?
Tegenwoordig met Windows 11 wel. Ik zie nu voor het eerst dat je daar ook gewoon IP-adressen kunt instellen en je DNS servers kunt aanpassen. Interface tov wat we gewend waren in control panel is er wel beter op geworden eerlijk gezegd.

Ik beheer ook met regelmaat servers met Windows 2019 en Windows 2022. Die komen ook met die nieuwe settings interface, maar IP-adressen handmatig instellen moet toch echt via control panel. Windows 2022 is 21H2, dus gaat alweer een paar jaartjes mee.
Tegenwoordig met Windows 11 wel. Ik zie nu voor het eerst dat je daar ook gewoon IP-adressen kunt instellen en je DNS servers kunt aanpassen. Interface tov wat we gewend waren in control panel is er wel beter op geworden eerlijk gezegd.
Je kan één IP adres instellen per adapter en als het een adres is zonder default gateway (zoals wanneer het een airgapped machine is zonder internet) dan wordt het niet geaccepteerd.
Duidelijk dumbed down dus...

Ik heb VPS'en die aan het internet hangen met een publiek IP en daarnaast nog aan een private LAN zitten om ze onderling te verbinden. Via die nieuwe interface zou je die private LAN niet kunnen instellen want er is geen gateway.

Maargoed, dit is de toekomst blijkbaar. Alles dumbed-down, als je meer wilt ga je maar met PowerShell aan de slag. De tijd dat je Windows kon beheren zonder uitgebreide kennis van Powershell is al een tijdje geleden.
Laten we wel wezen, in veel Linux distro's moet je voor het ingewikkeldere spul tekst bestanden gaan aanpassen omdat het niet in de GUI zit. Soms weer systemd dan weer niet, dan weer in yaml format.
Het punt is dat ik van klanten altijd hoor "ja dat is linux, dat kunnen we niet", terwijl Windows inmiddels ook die kant op gaat. Windows gebruikers zijn gewend dat je overal op kunt klikken. De trend is dat 50% van de instellingen verdwijnt waardoor je alleen nog kunt doen wat Microsoft bedacht heeft.

Mail instellen in Outlook is ook zo'n mooi voorbeeld. Als het Office365 of Live/outlook is werkt het met de nieuwe wizard, in alle andere gevallen faalt het met een nikszeggende foutmelding en moet je via control panel met de Office2003-style wizard die altijd werkt de gegevens zelf invullen.

Hoe vaak ik wel niet geheime registry wijzigingen moet doen of obscure powershell commando's uit moet voeren die ik ergens op google heb gevonden... geef mij dan maar gewoon een configuratiebestand en een manpage.
Maar als straks het control panel weg is, heb je dus ook geen office-wizard meer. En zo zijn er meer applicaties die daar hun beheer-tool neerzetten. Die zijn dan allemaal verdwenen. Ik vraag me af hoe MS daar straks mee omgaat. Als het ze al lukt, want ook 3rd party applicaties maken gebruik van control panel, zoals java.
Apart eigenlijk dat het op Windows juist een grotere puinhoop aan het worden is over de jaren heen. Met configs in je registry, %(local)appdata%, %documents%, op de C schijf, %program files%, c:/randommaplocatie. Of met complete installaties van programma's hot en her, met meerdere users op een desktop, dan staan er applicaties doodleuk in de %appdata%'s van users (een trend in gang gezet door Google met Chrome)

Terwijl op Linux het voor mijn gevoel de afgelopen 10-20 jaar juist een stuk meer gestructureerd is. Ik kom zelden nog configs buiten /etc/ tegen, alle logs staan netjes in /var/logs.

Ergens wel mooi, Linux wordt voor mijn gevoel juist een stuk simpeler in het gebruik op beheer niveau en Windows juist steeds complexer. Tenzij je verschillende distro's in beheer hebt, dan is het wel vrij snel redelijk huilen.
kan je vertellen server 2025 is nog steeds het zelfde.
Om dan in een beperkter scherm te komen voor de netwerk settings. Dat is nu juist het probleem. De settings app die je voorgeschoteld krijgt vanuit Windows 11 is beperkter als de oude control panel.
Klopt, goed voorbeeld. Ik werk voornamelijk thuis en op het werk (of eerder uitsluitend) op Linux maar moet wel af en toe support geven aan Windows eindgebruikers met enige tegenzin. Jongens, wat een zootje maken ze bij Windows toch. Alles staat op verschillende plekken en dan nog zonder regelmaat of structuur. En dan heb je ook nog eens de "Windows apps" ...
Dat komt omdat je het OS niet kent, als ik een willekeurige Linux Distro pak dan moet ik ook zoeken naar de meest simpele zaken.
Ik werk dagelijks met Windows. Ik moet desktops overnemen met TeamViewer of Anydesk om support te kunnen bieden, want elke windows versie verschuift er wel weer wat. En dan heb ik het niet gewoon over 10 of 11, maar de releaseversie van het OS.

Vroeger kon ik de control panel instellingen dromen. Tegenwoordig zoek ik me helemaal rot waar het nu weer zit, en als je het eindelijk gevonden hebt is het over een halfjaar ineens weer anders. Dat heeft niks te maken met je OS kennen.
Ik gebruik Win 10 en 11 dagelijks en zit vaak zat in de instellingen. Win+S en dan typen, veruit de meeste instellingen zijn zo te vinden. Dan zijn er old school manieren zoals de god mode snelkoppeling nog.
Als je te veel moet zoeken dan ken je het OS toch blijkbaar niet goed genoeg. Niet elke jaarlijkse update gooit namelijk het het settings menu op de schop. Even wat onderzoek doen naar de wijzigingen doet ook wonderen. Helemaal als je dit professioneel moet doen.

In mijn diensttijd lag het ook altijd aan het geweer, nooit aan de schutter.
Idem hier. B.v. voor randapparatuur als printers is het Printers & andere apparaten overzicht veel handiger, kan je ook gelijk een scan starten via de werkbalk als je een all-in-1 hebt. Al is drivers wel een heikel punt met de agressieve Windows update die drivers overschrijft en sommige ontbrekende / niet goed werkende drivers in bepaalde scenarios.
Windows-support moet je dan ook aan professionals overlaten, die krijgen er goed voor betaald. Ik support het zo min mogelijk, en als de baas erop staat dat ik het gebruik, dan regelt ie maar iemand die vrijwillig die settings induikt om alles goed te zetten. Ik raak elke update weer de kluts kwijt (en elke keer weer moet je alle opt-outs weer bijwerken want opeens staat Cortana weer aan).
ik heb cortana in geen jaren meer gezien, bestaat dat uberhaupt nog?
Nee, helaas ben ik gediagnosticeerd met een ernstige vorm van sarcasme.
En je raakt er meteen met `winkey+r` en dan `ncpa.cpl`. aan het tempo dat ik vaak dingen moet wijzigen haat ik het dat ik zo vaak moet klikken. Dat het control panel zou weg gaan zou ik ook niet kunnen apprecieren :D
'winkey+r' en dan 'control' werkt ook!
correct, maar dan kom je in het configuratiescherm uit en moet je alsnog klikken op het netwerk gedeelte. ncpa.cpl spaart je die klik uit zodat je meteen in dat venster zit :D
ik blijft lekker bij de oude cpl's. Ik kan echt niet wennen aan die nieuwe setting schermen
ncpa.cpl, en appwiz.cpl worden hier dagelijks gebruikt :)
Voor de normale gebruiker zijn die settings wel gebruiksvriendelijker. Maar zodra je iets geavanceerders moet doen is het juist een draak en val ik ook direct terug op de traditionele manier.
Same. Of powercfg.cpl en compmgmt.msc. Die nieuwe settings vensters zijn m.i. niet logisch. Voorheen kon je 'control printers' gebruiken om bij de printers uit te komen. Nu wordt je omgeleid naar de nieuwe settings... Gelukkig werkt 'shell:PrintersFolder' nog wel.

[Reactie gewijzigd door timobinnerts op 25 augustus 2024 22:03]

Beetje offtopic, maar misschien is NetSetMan interessant voor je.
Helpt PowerTools daar eventueel niet?
Dank voor de verduidelijking. Ik heb control panel nodig voor het aanpassen van de netwerkinstellingen met enige regelmaat, dat is niet mogelijk in Windows 11 Instellingen app
Dat zegt niks, want Microsoft is bezig alle settings over te hevelen van control.exe naar app.
In de settings app (Win+S) type ik "adapter" dan kies ik "Manage Network Adapter Settings" Klik in bij de gewenste adapter op het pijltje en kies "edit"

Het legacy network connection properties menu opent nu zonder het control panel gebruikt te moeten hebben.

Dan nog, tergend langzaam in mijn optiek. Alles zou voor de gebruiker zo te configureren moeten zijn dat het binnen 2 muisklikken bereikbaar is. Microsoft heeft dit nog steeds niet goed begrepen. In plaats van goede user customizability komen ze met kansloze opties waar niemand om gevraagd heeft zoals Windows Recall.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 23 augustus 2024 12:48]

Precies! Ik heb hetzelfde ervaren met de netwerkinstellingen. Het lijkt alsof de instellingen-app in Windows 11 bewust beperkt is gemaakt, waardoor het lastig is om bepaalde essentiële instellingen te configureren.
Er zijn ook third party cpls zoals voor WIBU dongles. Die werken ook helemaal niet met de settings app
Het kan ook niet echt, want 3rd parties kunnen hun eigen "extensies" (cpl) aabieden voor control panel. Zo ver ik weet bestaat iets degelijks niet voor de UWP equivalent van het control panel.
Klopt, oa gecertificeerde scada en ici software dat je terug kan vinden in cruciale infrastructuur zoals energie centrales.

Aan die certificering hangen ook verplichtingen aan en je kan als os leverancier niet plots veranderingen aanbrengen waardoor die cruciale software niet meer werkt.

Wat niet wegneemt dat ze wel meer afstappen van het configuratie scherm en misschien zal het ooit een Windows feature worden die je optioneel kan installeren.
Gecertificeerd door? Als Microsoft daar niks mee te maken heeft, zie ik eigenlijk niet in waarom Microsoft dat niet zou mogen aanpassen? Kan je daar eens over uitweiden?
Microsoft heeft daarvoor meegewerkt uiteraard. :)

Voor scada system gaat het wel over specifieke Windows server os'en dacht ik.
Klopt, oa gecertificeerde scada en ici software dat je terug kan vinden in cruciale infrastructuur zoals energie centrales.

Aan die certificering hangen ook verplichtingen aan en je kan als os leverancier niet plots veranderingen aanbrengen waardoor die cruciale software niet meer werkt.
Wie heeft 't over plots? Alles wat niet LTSB is, kan elk moment veranderen.
En ook LTSB veranderd op een gegeven moment (al was het doordat de versie geen security updates meer krijgt).
een .cpl is gewoon een .exe met een hernoemde extentie.
Dat lijkt me niet te kloppen, als ik bijv appwiz.cpl hernoem naar appwiz.exe dan is deze niet meer te starten.

Zo te zien zijn ze meer verwant met dll bestanden,.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 23 augustus 2024 10:46]

Volgens mij zijn het ook DLL's met een specifiek entry point.

Eigenlijn zijn Windows EXE's niet veel anders, daar heet dat entry point dus gewoon WinMain().
Waarom zou je dit precies willen? Je kunt die settings toch beter in de app zelf bouwen?
Quote uit het support artikel dat The Register aanhaalt als bron:
The Control Panel is in the process of being deprecated in favor of the Settings app
Dat is inderdaad heel wat anders dan ‘it has been deprecated’, dan zou het inderdaad over en uit zijn.

Ik hoop dat @LFranxWind snel een bevestiging of ontkenning van dit nieuws kan krijgen.
Intussen is het artikel aangepast. ;)
Dat is toch al zo sinds Windows 8? Is toch overduidelijk dat MS op termijn van het Control Panel af wil?
Met het nieuwe instellingen menu vind ik het ergens wel logisch als het oude Configuratiescherm een keer gaat verdwijnen. En zolang er geen instellingen hierdoor verloren gaan, heb ik daar ook geen problemen mee. Het nieuwe instellingen menu bied veel meer overzicht dan het oude Configuratiescherm dat ik het niet zal missen.
Maar... het zou wel mooi zijn als ze voor diegenen die wel graag het oude Configuratiescherm willen dit dan uitbrengen als een Powertoy Utility ofzo mocht het Configuratiescherm inderdaad gaan verdwijnen.
Mij duurt het eerlijk gezegd allemaal veel te lang. Windows Settings hangt al zo ongeveer een decennium in een beta-toestand waar je, zodra je nét even iets meer in de details wenst te duiken, alsnog bij de Windows '98 style control panel dialogen uitkomt.

Dat laatste vind ik niet erg, integendeel, ik kan er mee lezen en schrijven. Maar wanneer je als fabrikant wel de tijd hebt allerhande reclame en telemetrie in je OS te prakken, terwijl je de basis gebruikerservaring verwaarloost, sla je echt de plank mis.

Waarom duurt het zo lang de oude settings in de nieuwe GUI te integreren?
Maar wanneer je als fabrikant wel de tijd hebt allerhande reclame en telemetrie in je OS te prakken, terwijl je de basis gebruikerservaring verwaarloost, sla je echt de plank mis.
Het gaat om geld. Niet wat het beste is voor de user.
Anders waren er ook nog wel matte grootbeeld-TV's.
Waarom? Omdat de kennis verloren is gegaan. Er is bij MS heel veel verloop geweest in het personeel en de ontwikkelaars van toen zijn nu met pensioen of werken ergens anders en hebben hun kennis meegenomen. Onder Bill Gates was het geen pretje toendertijd. De huidige lichting developers bij MS zitten hierdoor met een stuk "oude" code die zo geavanceerd in elkaar zit, dat ze er niet in slagen om dit om te zetten naar een nieuwe interface.

[Reactie gewijzigd door poktor op 23 augustus 2024 16:20]

Het nieuwe instellingen menu bied veel meer overzicht dan het oude Configuratiescherm dat ik het niet zal missen
Nou, nee.
Door het overdreven veel witgebruik is het juist veel onoverzichtelijker.
Dit. Bovendien ontbreekt er veel functionaliteit die wel in control panel zit.
Daarnaast werkt het configuratiescherm nog altijd 100x fijner en beter dan die klote instellingen pagina waar de helft ontbreekt.

Snap overigens niet waarom het zo lang duurt om alle instellingen over te zetten. Ze maken zowat iedere paar jaar een nieuwe windows maar een paar instellingen fatsoenlijk in een ander scherm plaatsen moet jaren duren... Maar goed. Het zal wel aan mij liggen.
Mijn huidige theorie is dat zelfs Microsoft niet meer weet hoe bepaalde dingen in elkaar steken. Ik denk dat in hun source code en repos naast een hoop platform-specifieke assembler (wat we weten van interviews met oa Raymond Chen) misschien zelfs veel gecompileerde code staat, overgenomen van andere bedrijven of de broncode kwijtgeraakt over de jaren.

Daarmee dat bepaalde dingen zo moeilijk zijn om over te zetten naar vb ARM, de Office versie op Windows ARM ligt dichter bij Mac en Web versies dan Windows, waardoor grote stukken ontbreken. Office voor Windows wordt nog steeds uitgebracht in een 32-bit smaak precies omdat er plug-ins zijn die enkel 32-bit zijn en Microsoft weet niet hoe ze de vertaalslag moeten maken.

Die systemen zijn vandaag zo complex dat het Microsoft beter zou doen om Windows NT te verplaatsen met een Linux of BSD kernel en dan een Wine laag te gebruiken voor de 16 en 32 bit Windows stukken.
Dit klopt inderdaad. Er is met het verloop van het personeel heel veel kennis de deur uit gelopen en MS heeft dit zwaar onderschat. En nu zitten ze dus met de gebakken peren, want niemand weet hoe dit control panel in elkaar zit. De huidige lichting jonkies die de zwaargewichten van toen moesten vervangen hebben bij lange na niet de kennis die de oudjes hadden en blijkbaar is er ook niet aan kennisoverdracht gedaan. Onder Bill Gates wel begrijpelijk, want we kennen allemaal de verhalen over hoe hij het personeel behandelde.
Maar dit breekt het bedrijf nu wel op, want ze moeten nu een manier vinden om hier omheen te werken. En daarom duurt het zo lang.
Snap overigens niet waarom het zo lang duurt om alle instellingen over te zetten. Ze maken zowat iedere paar jaar een nieuwe windows maar een paar instellingen fatsoenlijk in een ander scherm plaatsen moet jaren duren... Maar goed. Het zal wel aan mij liggen.
Denk aan de overgang van Opera12 naar Opera16 (Chropera). Ze verloochenden hun oude userbase, en na 11 jaar zijn de krenten in de pap die Opera12 wel had maar andere browsers niet, nog steeds niet teruggekeerd.
Het zegt dat het in een staat is waarin het ooit zal worden toegewezen als deprecated..
Nou ja. Ik denk dat hier wat zaken 'lost in translation' zijn :)

In het MS-artikel staat woordelijk:
The Control Panel is in the process of being deprecated in favor of the Settings app, which offers a more modern and streamlined experience.
"In the process of being deprecated" kun je op verschillende manieren interpreteren. Blijkbaar interpreteert Sayen Sen het als 'ze zijn er mee bezig'/'het gaat er binnenkort uit' en jij interpreteert het als 'ooit in de toekomst'. Beiden zeggen natuurlijk op letter hetzelfde ("morgen" is ook ooit in de toekomst tenslotte ;) )

Mijn persoonlijke interpretatie van die tekst op de MS-site nijgt meer naar die van Sayen Sen om eerlijk te zijn. Maar goed. We gaan het beleven. :)

Los van het feit dat ik de persoonlijk de "Instellingen" app een draak vind, is het in elk geval fijn als de volledige configuratie-interface nu 100% uniform wordt, want laten we eerlijk zijn. Het was natuurlijk echt slecht dat het zo lang duurde.
Deprecated zijn en "het gaat er binnenkort uit" zijn 2 totaal verschillende dingen. Eerst en vooral is het Control Panel vandaag de dag nog steeds niet door Microsoft aangeduid als deprecated, en ten tweede heeft Windows 11 versie 23H2 nog steeds functionaliteit die al sinds 2019 officieel als deprecated zijn aangeduid (om nog maar te zwijgen over het feit dat dit al gaande was met het Control Panel sinds 2015). "Deprecated" betekent niet verwijderen. Sayan Sen zit er gewoon volledig naast.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 23 augustus 2024 10:34]

Uiteraard zijn dat twee verschillende dingen.

Hij noemt het zelf "sometime soon". Dat staat natuurlijk ook open ter interpretatie.
Ik ken verder heel die Sayen Sen niet, maar als ik dat artikel van Microsoft zelf lees, haal ik er in elk geval uit dat ze er nu wel actief mee bezig gaan. Wat dat ook precies mag inhouden in de praktijk. ;)

Nogmaals: We gaan in het in elk geval beleven en het zou fijn zijn als we één interface krijgen.

N.B. Net even gekeken. Die Sayan Sen wordt op Neowin "technology journalist". Dit is tegenwoordig in de praktijk in veel gevallen weinig meer dan 'nieuwsmaker', waar hij dan waarschijnlijk ook geen studie journalistiek heeft gedaan (aanname van mijn kant). Het moet snel, makkelijk scoren, en views opleveren (want advertenties), enz.

En over dit artikel. Het is ondertussen aangepast en reflecteert nu meer naar wat ik schreef.
...is het in elk geval fijn als de volledige configuratie-interface nu 100% uniform wordt, want laten we eerlijk zijn. Het was natuurlijk echt slecht dat het zo lang duurde.
Ik zie in het nieuwe instellingen-menu niet méér uniformiteit dan in het oude.
Bijkomend zijn zowat alle belangrijke instellingen van Windows naar de Settings app verhuisd, maar zijn er andere applicaties die ook gewoon CPLs hebben voor hun configuratie die je nog altijd wenst te verzamelen in 1 locatie, tenzij je mensen de naam van die CPLs gaat aanleren. Zelfs applicaties van Microsoft, zoals Outlook, zoeken nog altijd een plaatsje in dat configuratiescherm.
Dat zegt niks. Ik zou niet weten waarom Microsoft daar de stekker niet van kan uittrekken.
Dus je snapt niet dat MS de stekker niet kan trekken uit de software van anderen? Of dat het Windows team niet zomaar invloed heeft op bijv. het Office team?
of java? die zet ook de settings tool in control panel. Java is een Oracle applicatie.
of java? die zet ook de settings tool in control panel. Java is een Oracle applicatie.
Ik begrijp niet wat je punt is.
Microsoft kan (als ze het ooit zouden willen) heel eenvoudig van alle software-leveranciers vereisen dat ze hun software(-instellingen) zodanig aanpassen dat er geen sprake meer is van CPL.

Ze zouden ook kunnen eisen dat Win32 programma's moeten worden geupdate naar Win64, en Win32 programma's niet langer werken. Ik roep maar. (Dat zou nog een miljoen keer ingrijpender zijn.)

Waar het mij dus omgaat: ok, het artikel was initieel verkeerd begrepen door TS. Maar dat wil niet zeggen dat het later alsnog wél gaat gebeuren! Microsoft heeft nergens gezegd dat het 'oude model' ondersteunt blijft worden (tot 'in de eeuwigheid'). En waarom zouden ze dat zeggen?

Vergelijk: Ford kan bijv. nu roepen: 'We blijven benzine-auto's maken.". Maar dat wil zeker niet zeggen dat dat zo blijft (in een nabije toekomst).

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 24 augustus 2024 16:01]

Dus je snapt niet dat MS de stekker niet kan trekken uit de software van anderen?
Natuurlijk kan Microsoft dat doen. Ze kan doen wat ze willen met Windows (qua functionaliteit), zolang het natuurlijk legaal blijft. Ik zeg niet dat het (binnenkort) gaat gebeuren, ik zeg dat je niet raar moet opkijken als Microsoft besluit CPL te stoppen. Het kan over 1 jaar gebeuren, over 10 jaar, of nog langer. Onbekend.
Of dat het Windows team niet zomaar invloed heeft op bijv. het Office team?
Zowel Windows als Office zijn producten van Microsoft. Ze werken samen. Natuurlijk kan er (ooit) een zondanige Office update komen dat er geen sprake meer is van CPL.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 24 augustus 2024 16:02]

Bedankt voor het doorgeven en hele terechte opmerking. Het artikel is inmiddels omgeschreven en voorzien van wat flinke nuances.
verwijderd, foute grap

[Reactie gewijzigd door D-Day op 23 augustus 2024 08:32]

Beetje makkelijk copy-paste-niet-nadenken artikel dus. Tweakers toch! :(
Dan kan dit artikel dus verwijderd worden

Edit, waarom in de min ? Feitelijk non-nieuws betekent minnen? Fijn

[Reactie gewijzigd door jellybrah op 23 augustus 2024 12:40]

@LFranxWind zie dit bericht, je nieuwsartikel klopt dus niet...
Dank. Ik zat mij echt de nieuws waarde af te vragen daar dit al jaren bekend is.
Dank voor de toelichting.
Ik vond het al raar toen ik het las. dacht gelijk 'zijn ze gek geworden of zo ?'
Dank je, ik dacht al, het kan pas weg als **alle** opties
via de nieuwe Settings app ingesteld kunnen worden.
En dat is, zoals het artikel aangeeft, nog niet het geval.
Ze hebben ook rekening te houden met heel veel andere bedrijven die een settings cpl gebruiken voor in control panel. Een hele bekende is Oracle Java, maar ook bijvoorbeel AutoCad en andere bedrijven gebruiken control panel voor hun settings tool. Dat maakt het ineens een heel stuk ingewikkelder.
Met het nieuws van vandaag bleek je inderdaad helemaal gelijk te hebben!! :)
Verdwijnen de 'commando's' zoals ncpa.cpl dan ook ?
Blijf toch eigenlijk altijd op die manier netwerk instellingen aanpassen, de nieuwe interface werkt toch niet helemaal handig.
Ik zoek me elke keer suf naar de IP instellingen van een NIC… heb ook het gevoel dat het bijna elke update weer anders is dan de vorige keer dat ik het nodig had.

Als de cpl’s blijven maar even een lijstje maken.

[Reactie gewijzigd door mjl op 23 augustus 2024 08:13]

Op de Windows-knop drukken en daarna gelijk "netw" typen. Bob's your uncle.
Ik doe het ook weer niet vaak genoeg om te onthouden 🤤🤣

Bedankt voor de tip.
Die stuurt je nu nog gewoon naar control panel.
Settings > Network & Internet > Ethernet en je kan van je adapters de instellingen aanpassen. Heb je een server kan het ook snel en eenvoudig vanaf de cmdline met sconfig.
Microsoft is inderdaad het steeds aan het veranderen en vooral meer opties te verwijderen.
Want eindgebruikers verzieken vaak meer in de instellingen dan dat het beter word. De standaard instellingen zijn meestal het beste voor hen.

Helaas betekent dat dat er voor powerusers steeds meer nuttige opties verdwijnen of moeilijker gemaakt worden.

Maar zie daar maar eens een oplossing voor te vinden, want juist de mensen die instellingen verzieken vinden zich vaak powerusers.
Door die mensen gewoon op hun verbrande blaren te laten zitten, zoals we altijd gedaan hebben.

Iemand die niets wil leren valt niets te leren; met deze methode los je het evenmin op en onderwijl zijn de mensen die er wel wat mee en aan kunnen doen alsnog de pineut.

Dat argument is zo'n gigantisch zwaktebod dat met zo'n insteek ze beter een individueel hufterproof OS maken a la de ouderentelefoon...
Er zijn plekken in het Settings scherm die .cpl apps openen, dus het een betekend niet automatisch het ander. Ze zijn niet hard gelinkt.
Dat doen ze alleen wanneer er nog functionaliteit in de CPL zit die nog niet in Settings zit. Settings is dan ook nog lang niet 'af'. En daarom is er nog een configuratiescherm.
Zoveel gebeurt dat niet meer in Win 23H2. Er zijn nog een paar links die er in zitten specifiek naar een CPL, en die gaan volgens mij niet snel verdwijnen omdat het om zulke geavanceerde instellingen gaat dat een gemiddelde gebruiker ze niet nodig heeft en je kan ze niet eens aanpassen zonder admin rechten.

Net zoals MMC niet snel zal verdwijnen, zullen ook sommige CPLs niet snel verdwijnen.
Misschien is het ook een idee om je 'gewoon eens de nieuwe plekjes' aan te leren voor features? Ik weet dat het lastig is, val zelf ook regelmatig nog terug op oude Controlpanel opties, maar voor het gros volstaat het Instellingen scherm best. Enige waar ik mij aan irriteer is dat je niet twee Instellingen vensters naast elkaar kunt hebben draaien.
Het probleem is dat het geen kwestie is van een nieuw plekje.

De controlpanel opties kunnen vaak veel meer dan wat er in de nieuw plekjes te regelen is.
Microsoft is heel bewust configuratie opties aan het verwijderen.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 23 augustus 2024 12:23]

Verdwijnen de 'commando's' zoals ncpa.cpl dan ook ?
Blijf toch eigenlijk altijd op die manier netwerk instellingen aanpassen, de nieuwe interface werkt toch niet helemaal handig.
Het is ook een beetje wennen. Met ms-settings:network-advancedsettings zit je in een keer in de advanced network settings.
Nou persoonlijk hoop ik dan op een tweak die het terugbrengt..
Die is er al, maak op je desktop maar eens een nieuwe folder aan en hernoem deze naar:

GodControl.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Tadaaa...!
Ik zocht dit even na, maar het blijkt

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

te zijn.

Bedankt voor de tip

Edit:
Ok duidelijk, bedankt voor de opheldering :)

[Reactie gewijzigd door FireAge op 23 augustus 2024 11:49]

Dat is exact dezelfde... :+
Dat eerste deel is alleen een label en verandert niets aan de werking.

PietjePuk.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} werkt net zo goed.
Goeie net even gedaan.
die gaat naar programma's en niet het control panel.
Dus...? Alle opties uit het control panel staan erbij en nog wel wat meer ook.
Eerste wat ik doe met elke nieuwe w: tweaken om de klassieke interface weer terug te krijgen :)
élke nieuwe W? Je wil steeds terug naar 95? :v
nee, eigenlijk alleen naar W7.
Interface-wijs zou dat niet eens zo gek zijn!
Ik gok dat ze echt de bestanden weghalen, dus dan gaan register wijzigingen dat ding niet terugbrengen.

Maar iemand kan nog steeds zijn eigen control panel maken die de registersleutels aanpast of die files op je systeem wijzigt. Het probleem is alleen dat het heel lastig te achterhalen is wat die functies allemaal doen en hoe je dat dan moet afvangen. Dat is ook waarom er in al die jaren nog niet echt een alternatief is geweest van derde partijen. Maar misschien is er nu meer nood om dat te gaan bouwen
moest de nieuwe interface nu even vlot en logisch zijn, dan had ik hem wel meer gebruikt, maar de geforceerde menu's met véél te veel whitespace en onlogische tab-volgordes en geen underlined shortcutkeys zorgen ervoor dat het altijd maar weer een lastig gedoe is voor zelfs iets simpel als ipv4-instellingen of useraccounts te beheren :(
Eens, en dan ook nog eens dat setting na een nieuwe (update) van windows ineens weer ergens ander zitten of een andere naam hebben gekregen.

Geeft mijn maar het "oude" menu. Daar kun je inmiddel blind mee werken.
inderdaad. In een vorige job waar pc's allemaal een statisch IP kregen op basis van hun locatie en fuctie kon ik dit middels shortcutkeys, tabs en backtabs op een paar seconden instellen, wat bij nieuwere collega's letterlijk 2 minuten in beslag nam. Als je dan een nieuwe vestiging moet opzetten met 5 of 10 pc's tegelijk vraag je je af waar ze een kwartier tot een half uur mee bezig zijn geweest :+
Statische mapping aanmaken voor een IP adres op je DHCP server. Altijd hetzelfde IP adres, waar je ook aankoppelt en je hoeft niets in te stellen op de computer zelf. Veel gemakkelijker en vooral centraal geregeld. Deze aanpassingen kunnen dan ook automagisch aan je DNS server worden doorgegeven, ben je gelijk ook van dat probleem af.

Dit zijn zaken die je vooral niet op elke individuele computer uit wil voeren.
Dat is gewoon een andere mogelijkheid, maar dan moet je voor die situatie wel eerst een bereikbare DHCP-server hebben voor elk subnet en van elke netwerkkaart in alle toestellen het mac-adres.

Voor elke gewenste situatie zijn er 1001 oplossingen te verzinnen en als iets al jarenlang voor 100% is geïmplementeerd en gedocumenteerd met installatieprocedures en workaround-scenario's voor eventuele worst-case SPOF's over meer dan 150 locaties en 1000 toestellen in gebruik is, dan krijg je dat niet zomaar veranderd zonder een héél goeie onderbouwing met kosten/baten analyse. Moest je elke setup van 0 kunnen beginnen, dan heb je vaak zelfs de luxe niet om die voor elk van de verschillende mogelijkheden te maken en kunnen er verschillende redenen zijn waarom op dat moment voor een bepaalde keuze gegaan wordt.

In mijn huidige job had ik die luxe ook niet, maar was er inderdaad wél voor de DHCP optie gekozen door mijn voorgangers en heb ik daar ook weer op voort gebouwd en me kunnen focussen op andere aspecten zoals het inventariseren van alle third-party (netwerk)apparatuur, harmoniseren, centraliseren en documenteren van setups en het finetunen van traffic-routeringen.
Ze zijn ook niet voor niets als 10+ jaar bezig om gebruikers van de oude control panel af te krijgen!
Niet alleen omdat de nieuwe settings iets minder handig en 'to-the-point' zijn maar vooral ook omdat oudere software van het oude control panel afhankelijk is.
Gaat nog wel even duren. Helaas, want ik vind de search in de nieuwe settings echt een verbetering tov. control panel
Goed dat er straks weer één plek is. Maar Settings is niet echt een verbetering, met veel teveel whitespace, versimpelde instellingen en saaie iconen die niet goed aanduiden wat een instelling doet.
De overgebleven instellingen uit dat scherm worden overgezet naar Instellingen.
Dan hebben ze nog wel wat werk te doen...

Maar het is wel typerend, als je ziet hoeveel legacy er nog over is in Windows 11. Echt niet normaal. Het voelt echt als een inconsistente rommel-interface. Je zou toch zeggen dat ze ondertussen alles in de nieuwe interface hebben gezet...
[...]

Maar het is wel typerend, als je ziet hoeveel legacy er nog over is in Windows 11. Echt niet normaal. Het voelt echt als een inconsistente rommel-interface. Je zou toch zeggen dat ze ondertussen alles in de nieuwe interface hebben gezet...
Gelukkig maar, daardoor kon ik w10 interface hanteren in w11.
Microsoft is al +10 jaar bezig met het uitfaseren van Control Panel. Ze noemen dat nu in een expliciete verklaring, maar dat hoeft niet te betekenen dat het daadwerkelijk wordt verwijderd.

Eerst zien, dan geloven. Daarna is het nog kijken of het echt verwijderd wordt, of dat enkel Control Panel als applicatie wordt verborgen terwijl *.cpl applets nog steeds gestart kunnen worden. Ik zie het zelfs al voor mij dat Control Panel enkel standaard wordt uitgeschakeld en alsnog weer ingeschakeld kan worden.

[edit]
Mijn vermoeden is bevestigd nadat het artikel is bijgewerkt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 augustus 2024 09:52]

Volgens mij waren ze dit al jaren van plan, maar of dat nou zo'n goede beslissing is vanuit gebruikersperpectief waag ik te betwijfelen, als ik eerlijk ben. Af en toe gebruik ik het nog, ik vind het veel handiger werken voor bijvoorbeeld IP settings dan het Instellingen menu.
Control panel, ik gebruik het eigenlijk alleen nog voor de functies die niet in settings zitten. En met elke grote Windows update zijn dat er minder. En dat Control panel ooit weg zou gaan was al bekent met de release van Windows 8.

Ik verwacht dat het nog zeker tot de release van Windows 12 gaat duren voordat hij echt weggaat. Ik kan iig niet wachten.
Hoop dat die .cpls blijven bestaan. Scheelt een hoop hoofdpijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.