Adobe-medeoprichter John Warnock is overleden

Adobe-medeoprichter Dr. John Warnock is op 82-jarige leeftijd overleden. De softwarepionier richtte het bedrijf in 1982 op en was daar ceo tot 2000. In die periode maakte hij onder meer de release van PostScript, het PDF-bestandsformaat en Photoshop mee.

Adobe-medeoprichter John Warnock in 2002
John Warnock. Bron: Adobe

Dr. John Warnock is op zaterdag 5 augustus omringd door familie overleden, zo werd zondag bekendgemaakt door Adobe, het softwarebedrijf dat Warnock in 1982 oprichtte met Charles Geschke.

In 1984 verscheen Adobe PostScript, het eerste product van het bedrijf. Met Adobe PostScript konden gebruikers tekst en afbeeldingen opmaken in digitale documenten en die vervolgens identiek afdrukken op elke printer die PostScript ondersteunde. Het bedrijf zou later onder meer het PDF-bestandsformaat en Acrobat Reader-software ontwikkelen en uitbreiden naar prominente mediabewerkingssoftware als Adobe Photoshop, Illustrator en Premiere Pro.

Warnock was ceo van Adobe tot 2000. Hij was daarnaast tot 2001 chief technical officer en bleef tot 2017 covoorzitter van de raad van bestuur, een positie die hij deelde met medeoprichter Charles Geschke, die twee jaar geleden is overleden. "John wordt alom erkend als een van de grootste uitvinders van onze generatie", schrijft Adobe-ceo Shantanu Narayen in een e-mail aan medewerkers van het bedrijf. "Mijn interacties met John in de afgelopen 25 jaar zijn het hoogtepunt van mijn professionele carrière geweest."

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

21-08-2023 • 09:15

91

Submitter: Calypso

Lees meer

Reacties (91)

Sorteer op:

Weergave:

Toch wel behoorlijk wat bereikt met Adobe. Ik denk dat Photoshop en PDF echt niet meer weg te denken zijn.

Ze gaan even voorbij aan de ontwikkeling van Flash, wat ook bij Adobe vandaan kwam. Hoewel dat feitelijk een wanproduct was (Meneer Jobs "blockte" het niet voor niks), heeft dat toch een flinke periode lang ook mooie producten opgeleverd. Wie herinnert zich niet het pinguin meppen, Bubbleshooter en andere leuke online spelletjes die we massaal speelden voor de opkomst van HTML5...
Adobe is in de creatieve wereld wat Office in de zakelijke wereld is.
Klopt: de predatory geforceerde standaard waar je met een abonnement vast aan zit.
Overstappen naar Affinity Photo, eenmalig bedrag en nog heel laag ook!

Echt een mooi programma, maar kan me voorstellen dat je als drukkerij oid niet zomaar overstapt.
Heb ik enkele maanden geleden ook aangeschaft, ziet er goed uit maar uiteindelijk toch weer een abo op Photoshop genomen omdat ik niet kon wennen aan waar ik zaken terug moest vinden. Dat begon te irriteren.

Ligt niet aan Affinity natuurlijk, maar voor hoe (niet) vaak ik het gebruik werd het me een te lang leerproces. Als ik dan een keer iets wil doen met fotobewerking, wil ik wel gelijk de goede plek vinden, wat me nog wel lukt met de ervaring van jaren geleden bij Photoshop.
Ik heb Affinity aangeschaft maar tussen een onwerkbare workflow voor channel packing en slechte ondersteuning voor bestandsformaten zoals .tiff ben ik uiteindelijk bij Photopea terecht gekomen - de gratis Photoshop kloon die dat wel allemaal voor elkaar krijgt.
Ik heb ook Affinity gekocht, vooral voor Designer (alternatief voor illustrator). Affinity Photo probeer ik ook te gebruiken, maar ik vind photoshop helaas nog steeds zoveel fijner werken. Designer en illustrator daarentegen liggen voor mijn gevoel veel dichter bij elkaar en op sommige vlakken, zoals het tekenen vind ik Affinity Designer zelfs fijner werken.
Niet lang geleden gedaan! Ik moet eerlijk zeggen, ik moest wel even wennen aan de nieuwe workflow, maar nu ben ik 100% gewend en ik ben er heel blij mee.
Je kunt er over klagen wat je wilt, maar zolang er geen fatsoenlijke alternatieven zijn gaat het niets veranderen. Vanuit een consumentenperspectief is de abonnementsvorm niet prettig, maar vanuit een zakelijk oogpunt juist wel. Ik werk al jaren met adobe programmas, en er waren altijd compatibiliteitsproblemen tussen mac/windows en verschillende programmaversies. Als je iets had gemaakt dan was het maar te hopen dat een ander het ook kon openen. Sinds het over is naar een abonnementsvorm gebruikt bijna iedereen dezelfde versie en loop ik niet meer tegen dergelijke problemen aan. Daar komt bij dat mijn baas jaarlijks een rekening krijgt, deze klakkeloos betaald en ik nooit meer moeilijk hoef te doen om een nieuw pakket aan te vragen omdat ik tegen issues met andere designers aanloop. Voor de baas is het een vaste kostenpost, dat is prettiger dan random aanvragen voor dure softwarepaketten die in 5 voud moeten worden goedgekeurd.
Vanuit een consumentenperspectief is de abonnementsvorm niet prettig,
Zelfs daar heb ik mijn twijfels over. Iedere applicatie is tegenwoordig verbonden met het internet, en elke internetverbonden applicatie heeft beveiliginsupdates nodig. Het idee "Ik heb WordStar 4.0, die heeft voor mij altijd gewerkt, dus ik heb geen enkele reden om te upgraden" is niet helemaal van toepassing op moderne software. Maar updates kosten geld, dus dat een bedrijf software als abonnement aanbied vind ik vrij logisch.

Of de prijzen zo astronomisch moeten zijn als bij Adobe is een andere vraag.
Logisch, ach. Ik vind het abonnementen model echt vreselijk. Als je eenmaal per maand een brief typt moet je evenveel betalen als personen die elke dag 10 brieven typen.
Daarnaast, als je stopt met betalen mag je je brieven niet meer inzien of bewerken.
Oude software is prima als je niet afhankelijk bent van andere partijen, maar wanneer je bestanden moet bewerken die anderen hebben gemaakt of bestanden op moet sturen die andere moeten bewerken is het wel prettig als iedereen elkaars bestanden kan openen. Dat was met alle verschillende versies in het verleden altijd een probleem.
Iedere offline applicatie heeft ook bugfixes en security patches nodig. Nu zou het al moeten (of zou je als klant moeten willen wegblijven als er geen updates komen), als de Europese Cyber Resilience Act van kracht wordt is men het hopelijk verplicht.

Ook bij eenmalige aanschaf valt dat in te calculeren voor de makers.
Dat deel ook :) Ik ken geen (digitale) creatieve opleiding gericht op fotografie/grafische digitale vormgeving waar niet met Adobe wordt gewerkt.

Adobe richt zich meer en meer met de suite op professioneel gebruik - de kosten zijn verwaarloosbaar, zeker voor middelgrote en grote bedrijven
Office crasht echt niet zo vaak.
OT: ik heb zelden tot nooit crashes met Adobe, wel heb ik met Bridge problemen (enorm traag, ondanks 64GB geheugen en geadviseerde cache instellingen)
Kijk wel eens video/timelapses van tekenaars en het is echt bizar hoe vaak je dan foutmeldingen voorbij ziet komen en zelfs complete crashes.

Office heeft zo zijn gedrochten maar je kan er wel een document in (in Word) tikken zonder fout meldingen en crashes.
Mijn vergelijking lag meer in de lijn met dat het 'het standaard pakket' is waar vrijwel in de gehele creatieve digitale industrie van verwacht wordt dat je ermee kan werken. Net als dat Office voor office medewerkers vrijwel standaard is.
Flash is door Macromedia ontwikkeld. Dat is later ooit overgenomen door Adobe en is het opgenomen in de hele suite.
Jullie (ook @semicolon natuurlijk) hebben helemaal gelijk. Dat was ik helemaal vergeten maar toen ik de naam las kwam het me gelijk bekend voor.
Dat gold ook voor Photoshop. Adobe had initieel alleen distributie rechten. Pas in 1995 werd Adobe eigenaar van het product.
Meneer Jobs "blockte" het niet voor niks
Jobs was er tegen dus ik ben er voor. Waarom hadden zijn producten er zo veel problemen mee terwijl de rest van de wereld gewoon prima mee ging?
Omdat ze bij Apple, zeker in die tijd, echt heel strak op de batterij-impact zaten. Overigens heb ik ook van geen enkele Android of Windows Mobile gebruiker gehoord "Flash werkte fantastisch op mijn mobiele apparaat".

HTML5 maakte Flash ook overbodig.

Maar als je het echt wilt weten, heeft Jobs er hoogstpersoonlijk een vrij doordacht stuk aan gewijd: https://web.archive.org/w...otnews/thoughts-on-flash/

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 15:44]

Jobs had daar in de basis gewoon een goed verhaal voor in die tijd. Was niks op maan te merken, maar het beleid paste ook breder in het geheel. Men mag op iOS geen eigen code-engine mag gebruiken op iOS? Dit is tenslotte één van de redenen dat alle andere browsers ook de Webkit Engine moeten gebruiken.
Overigens heb ik ook van geen enkele Android of Windows Mobile gebruiker gehoord "Flash werkte fantastisch op mijn mobiele apparaat".
Smartphones waren toen niet echt efficient qua batterij. Het idee dat je dingen moest sluiten om je batterij te redden was niet nieuw en niet uniek voor Flash. De enige mensen die ik ooit hoorde klagen over Flash waren Apple gebruikers (ik had een HARDCORE Apple fan in m'n Mediatechnologie opleiding).
HTML5 maakte Flash ook overbodig.
De eerste iPhone kwam in 2007 en HTML5 begon in 2008 (tot op zn laatst 2012 als je wacht tot implementatie). HTML5 maakte inderdaad Flash overbodig, maar dat betekent niet dat Jobs terecht was met het niet ondersteunen van Flash. Zat content was niet beschikbaar voor gebruikers.
Smartphones waren toen niet echt efficient qua batterij
Precies waarom Apple er zo bovenop zat!
De eerste iPhone kwam in 2007 en HTML5 begon in 2008
Juni 2007 en Januari 2008. Maar die eerste iPhone had wel meer dingen niet. Zoals 3G. Of copy/paste. Of third-party apps.

Van de eerste iPhone was nog totaal niet zo'n gegeven dat het zo'n invloedrijke marktpartij zou zijn. (zie ook het beruchte "weglachen" door Steve Ballmer, de toenmalige CEO van Microsoft). De 'Thoughts on Flash' is dan ook van April 2010. De discussie begon pas te lopen toen iPhone met de introductie van de iPhone 3G een blijvende hit bleek te zijn.
HTML5 maakte Flash ook overbodig.
Ben ik het niet mee eens. De webgame industrie heeft een gigantische klap gekregen toen Flash en andere plugins er gedwongen uit gingen terwijl alternatieven gewoonweg niet klaar waren.
De paard- en wagenindustrie kreeg ook een enorme klap toen de auto kwam.

Wijs maar aan in de grafiek waar de dip van de webgames impact had op de grotere industrie (of desnoods mobile specifiek): https://www.visualcapital...g-history-revenue-stream/

Volgens mij heeft Apple&de app-store mobile gaming juist tot ongekende hoogtes gebracht. (Er valt wat voor de te zeggen dat nu, na zo'n 15 jaar app store, er nadelige effecten zijn, maar dat is dan voornamelijk omdat Apple de 'biggest player in town' is)
Omdat Flash gewoon kut was, laten we wel wezen, op elk apparaat. Hele websites die volledig in Flash waren gemaakt, waren echt dikke, trage draken met laadschermen en ellenlange transities 8)7
Dat is minder Flash z'n schuld en meer de ontwikkelaar.
Dat kun je natuurlijk bediscussiëren.
Als het platform teveel van de door @Verwijderd beschreven producten leverde, kun je misschien ook twijfels gaan trekken bij het platform toch?

Je ziet het ook a jaren in Java. Java is in de basis geen slecht product, maar je zien wel vaak dat software die in Java geschreven is, relatief inefficiënt is processor en/of geheugengebruik. Dit kunnen we natuurlijk een op een wijten aan de ontwikkelaars, maar het feit dat je het bij Java-programma's zo veel meer ziet dan bij andere talen, kan ook iets over Java zelf zeggen.
Jouw Java voorbeeld (en ik ben nooit een Java ontwikkelaar geweest) heeft juist alles te maken met de beperkte kennis en inzet van de desbetreffende ontwikkelaars. Adobe, Airbnb, Amazon, eBay, Facebook, Google, IBM, LinkedIn, Microsoft, Netflix, Oracle, Salesforce, Spotify, Twitter en Uber gebruiken o.a. allemaal Java in hun stack. De een meer dan de ander, waarbij de meerderheid hun hele back-end op Java heeft draaien.

Dat er kleine applicaties zijn die niet optimaal zullen draaien, heeft helemaal niets met de taal zelf te maken, maar puur het gegeven dat Java programmeren toegankelijker heeft gemaakt dan C/C++. Mensen die goed in C/C++ kunnen programmeren, zouden ook optimaliseren in Java, maar iemand die nooit iets om optimalisaties heeft gegeven, of zelfs maar begrijpt, gaat ook geen geweldige programma's opleveren in Java.
Daar ga ik direct in mee.

Maar kan het niet zo zijn dat er veel te compleet te importeren bibliotheken zijn, waardoor ‘lui programmeren’ wordt uitgelokt en dat de taal dit veel te makkelijk faciliteert?

Ik ben ook geen ontwikkelaar hoor, maar soms ‘lijkt’ het alsof de taal te makkelijk slecht (technisch inefficiënt) programmeren aanmoedigt. De software die er dan uit komt draait dan ‘goed’ omdat de moderne computers achterlijk veel capaciteit hebben.

Dus een stom voorbeeld (allicht klopt het technisch niet, maar even ter illustratie).
Stel dat ik een rekenmachine wil maken die de modulus van twee waarden kan uitrekenen.
Bij Java is er dan een standaard bibliotheek die dat kan, maar ook 500 andere wiskundige functies. Er is geen middenweg.
Bij C++ is er een standaardbibliotheek die alleen die modulus kan doen.

In beide gevallen kan de ontwikkelaar er ook voor kiezen om een eigen op maat gemaakte module te maken, maar dan ben je het wiel opnieuw aan het uitvinden.
Ook zal je zien dat de Java-bibliotheek potentieel minder efficiënt is omdat hij ‘cross-platform’ (qua cpu-architectuur) moet zijn. (Wat natuurlijk meer is dan alleen een vlaggetje in een compiler :) )

En net wat ik zeg. M’n voorbeeld is vast niet goed, maar even puur ter illustratie.
We gaan nu wel aardig offtopic denk ik, maar ondanks dat het maar een voorbeeld was, zijn dus juist dit soort scenarios optimaliseren iets waar Java erg goed in is. De JVM zal bv alleen de methodes compileren die daadwerkelijk worden gebruikt i.p.v. de hele reeks mee te nemen. Dit is niet alleen een kwestie van "lui programmeren," maar een feature van veel moderne programmeertalen, inclusief C++ (compiler). De performance verliezen zitten hem vaak in het gemak waarmee je bepaalde scenarios kunt tackelen, maar waarbij niet ieder scenario de ideale manier zou zijn.

Wat betreft cross-platform efficiency, Java's ontwerp maakt het mogelijk om efficiënt te draaien op verschillende platforms zonder aanzienlijk verlies van prestaties. De JVM is geoptimaliseerd voor verschillende CPU-architecturen en gebruikt Just-In-Time (JIT) compilatie om platformspecifieke optimalisaties te bereiken.

Jouw voorbeeld van bibliotheken in C++ en Java is interessant en relevant, maar het is belangrijk op te merken dat beide talen over uitgebreide helpers en imports beschikken. De efficiëntie hangt in bijna alle gevallen nog altijd af van hoe de ontwikkelaar deze gebruikt.

Stel je hebt bv een een lijst van objecten, getallen, etc. Je kunt die lijst eenmalig sorteren (en bij nieuwe toevoegingen aan de collectie, deze direct op de juiste plek plaatsen), en als zijnde gesorteerd bewaren, of bij iedere aanroep naar die lijst onderwater een nieuwe lijst zitten te maken die je bij iedere aanroep dan ook weer opnieuw zit te sorteren. Dat laatste viel mij al op tijdens mijn studie. Zo heb ik medestudenten data zien ophalen uit een database (inclusief een sortering in de aanroep), om deze dan weer in de applicatie nog eens iedere keer te gaan sorteren in het geheugen alvorens deze werden gepresenteerd in een UI, website etc, en dat dus bij iedere interactie met het tabblad, pagina, ... werd dit opnieuw uitevoerd, terwijl als je die lijst gewoon eenmalig zou ophalen, om deze daarna binnen je applicatie bij te houden en je alleen de wijzigingen rechtstreeks terug zou sturen naar de opslag, je misschien nog niet eens 1/100e van de compute nodig zou hebben.

Dit soort simpele, en zeer niet optimale, scenarios komen vaker voor bij mensen die weinig moeite steken in de daadwerkelijke werking van de helper methodes die ze gebruiken. Het gaat daarmee dus vaak meer om het inzicht en de inzet van de ontwikkelaar dan de taal zelf. Mensen die zelf de desbetreffende helpers schrijven, al zou je dan nog kunnen discussiëren over de kwesite of deze persoon een betere versie gaat schrijven dan een generieke implementatie waar al honderden ogen naar hebben gekeken (wat wel kan overigens, als je specifieke code voor jouw specifieke scenario zou schrijven), zullen sowieso sneller door hebben wat hun code doet, dus dan komt die optimalisatie eigenlijk in de meeste gevallen vanzelf wel tot de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Paprika op 22 juli 2024 15:44]

Omdat Java makkelijk te gebruiken was (relatief aan toen).

Zelfde zie je met Unity. Het is makkelijk er iets in te maken dus je krijgt sneller werk te zien van slechte ontwikkelaars.
Wellicht, maar 9/10 keer waren Flash-sites en producten aan elkaar gelijmde PNGtjes, vectors en JPGtjes die alles vormden. Een vierkantje was geen divje meer meer met color: #hexcode, maar hele figuren die rasterized waren. Vooral de meer "fancy" projecten met gradienten, randen en ander moois waren gewoon een bundel met plaatjes in een swf-container. Dat een swf-bestandje gelijk een paar MB was, was heel normaal. Als iedereen het collectief fout doet, is er misschien iets niet duidelijk of mogelijk in de techniek om het anders te doen.

Neem JS bijvoorbeeld. Je kunt veel moois doen in JS en de halve wereld draait erop, maar zonder frameworks eroverheen of alle "rariteiten" van de taal te kennen, kunnen er hele gekke dingen gebeuren:

0.1 + 0.2 → 0.30000000000000004
0.1 + 0.2 === 0.3 → false
x = 1.0000000000000001
x === 1 → true
typeof NaN → "number"
NaN != NaN → true
NaN !== NaN → true

Kun je natuurlijk roepen dat de programmeurs al deze dingen maar moeten gaan afvangen in hun app, maar dat vind ik persoonlijk te kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:44]

[offtopic]

Nu wil ik zeker niks positiefs over JavaScript zeggen, want het is een draak van een taal, maar die voorbeelden die je noemt zijn niet de schuld van JavaScript. Een JavaScript 'Number' is een 64-bit binair floating-point-getal, compatible met de IEEE-754-standaard. Net zoals de getallen die achter types met namen als "float" en "double" in bijna elke moderne programmeertaal schuilgaan. Probeer hetzelfde in Java, of C#, of Python, of verreweg de meeste C en C++-compilers, en je ziet precies dezelfde resultaten.

Wat betreft die gekke NaN-regels: die zijn juist bedacht om ervoor te zorgen dat programmeurs die weinig van floating point afweten toch relatief robuuste software kunnen schrijven. NaN is in feite een soort foutcode. En als er een fout optreedt, wil je niet in oneindige lus terechtkomen, ook niet als een naieve programmeur vergeet op fouten te checken. Daarom geldt dat NaN < x, NaN > x en NaN == x allemaal onwaar zijn, voor alle x inclusief NaN zelf.
En dat is dan later weer rechtgetrokken met de implementatie van Object.is waarbij dan weer geldt
Object.is(NaN, NaN) --> true

Waarom? Omdat Object.is een low-level primitive is wat op zijn beurt weer door frameworks gebruikt wordt om equality checks te doen. En daar is het juist weer wel handig als NaN gelijk is aan zichzelf, voor zaken als idempotentie en consistent gedrag van arbitraire cache keys.

React leunt hier bijv. zwaar op.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 15:44]

Wat betreft die gekke NaN-regels: die zijn juist bedacht om ervoor te zorgen dat programmeurs die weinig van floating point afweten toch relatief robuuste software kunnen schrijven
Ik weet niet of dit de taak zou moeten zijn van een taal zelf. "Jullie snappen het niet, dus ik ga rare logica bedenken die kut is voor mensen die het wel snappen." Hang dat soort functionaliteit om handjes vast te houden lekker in een IDE(plugin).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:44]

Tja, die zie je tegenwoordig ook nog wel maar dan met andere technieken. Notabene op Apple's eigen website met die scroll-animaties:
https://www.apple.com/nl/ipad-pro/

Waarmee ze eigenlijk iets doen dat de gebruiker niet verwacht, en het is alles behalve vloeiend. Weet niet of Flash nou zoveel langzamer was geweest op moderne hardware.
Goed, Apple implementeert wel gewoon standaardtalen om dit op je beeldscherm te toveren. Ik heb geen Apple player nodig, developers hoeven niet het hatelijke "ActionScript" te leren en alle resources worden los geladen (en zijn eventueel ook te blokkeren/manipuleren door de browser. Flash was gewoon een grote blob en daar deed je het maar mee. Schaalde niet lekker met meerdere schermgroottes, had altijd een "Flash" look en het was een drama/niet mogelijk zonder tooling om embedded filmpjes/plaatjes/etc. te downloaden.

En over die site, high-res plaatjes van een product kosten nu eenmaal ruimte. De grootste verbruikers qua bandbreedte zijn de filmpjes/plaates. Daar doe je niks aan, die media valt niet in een vector te gooien. Bij mij scrollt ie op zich zonder problemen. Daarnaast is die paar tientallen MBs die zij nu verbruiken natuurlijk niks vergeleken met de snelheden van vandaag. 5-10MB in Flash moeten laden "toen" was een veel grotere klus. Ik denk dat we allemaal vroeger op Flash sites zijn gekomen die gewoon 5-10+ seconden een laadscherm in je neus drukken.
Buiten het resources verbruik, ook op de Mac trouwens, zaten er wat veiligheid problemen en zaken in die Jobs e.a. niet wilden. Je kon toen al best gemakkelijk andere code starten.
Met als gevolg dat extreem veel webcontent niet beschikbaar was voor gebruikers. Ik ben het er niet mee eens dat ze bij deze afweging de juiste keuze hebben gemaakt.

Naar mijn idee was dit vooral om de ontwikkeling van apps te promoten.
Niet echt, de eerste iPhone had niet eens een Appstore. Jobs wilde dat alles als een webapplicatie ging draaien. Onderdruk van gebruikers is een App Store ontwikkeld. Nu zoveel jaren later wordt de webapplicatie weer gepromoot. Jobs was te vroeg daarmee.
Die Appstore kwam een jaar later. Dat is niet echt een schokkend lange tijd om te wachten.
Hoewel Apple publiekelijk aangaf dat men geen Flash op hun iOS wilde vanwege dat toendertijd via Flash zowel op Windows als Mac OS virussen weeldig verspreidde, was het voor iOS het probleem dat het gewoon niet werkte. iOS trok het gewoon niet ondanks dat Adobe toendertijd nauw samenwerkte met Apple om het voor elkaar te krijgen.
And when we got it running on iOS, the performance was just abysmal and embarrassing and it could never get to something which would be consumer value add.
--Scott Forstall
Ik denk dat iOS niet zozeer het probleem was. Performance ligt aan hardware, niet aan software. Vooral als de developer met je samenwerkt. Ik denk dat de CPU/GPU van de iPhone is 2010 gewoon minder was dan de Androids van toen.
Hier lees je hoe het ging in het begin, tussen iOS en Android en hoe Flash op Android ook niet een succes was en traag liep:

https://arstechnica.com/g...-of-googles-mobile-os/13/

Ik kan het me goed herinneren (loop al een tijdje mee).
Het werkte gewoon slecht op ELK mobile device
En was een binary blob
Flash kwam van Macromedia wat overgenomen is door Adobe, niet helemaal hetzelfde.
Flash is ontwikkeld door FutureWave/Macromedia, wat in 2005 is overgenomen door Adobe.
De reden waarom Safari op iOS het blockte is niet wat jij ervan maakt. Adobe en Apple waren en zijn nog steeds twee handen op een buik. Ze hadden een werkende Flash plugin voor Safari op iOS, maar de performance viel zwaar tegen en meeste Flash animaties waren gemaakt voor gebruik met muis en toetsenbord dus ze werkt ook helemaal niet op een touchscreen.

Pas later na de vele security gaten die naar voren kwamen besloot de industrie dat ze van Flash af wilde en begonnen ze met het afbouwen van Flash support. Je wil sowieso niet afhankelijk zijn van een externe fabrikant, vooral als dat kan leiden tot gaten in je beveiliging. Het is dus ook niet zo dat Steve Jobs besloot om van de een op andere dag te stoppen met Flash. D'r werd netjes gewacht tot HTML5 ingeburgerd was en dan nog kreeg je een waarschuwing.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 22 juli 2024 15:44]

Flash is helemaal niet van Adobe, ze hebben dit zelf aangekocht incl. Shockwave & Dreamweaver (want één bedrijf): https://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Flash#FutureWave

Ja, deze man moeten we dankbaar zijn, maar of we blij moeten zijn met de dure licenties en gebrek aan support van bijvoorbeeld op Linux (ook met Wine vaak een ramp) is een andere vraag. Verder zijn deze pakketten enorm groot, en alles wat Adobe aankoopt, gaat vervolgens weer verloren (ze zijn net als EA, alleen doen zij dit op games gebied).

Nee, erg veel sympathie heb ik niet voor Adobe. Tuurlijk ben ik deze man dankbaar, maar het hele gesloten model, en de manier hoe zij o.a. met Flash omgingen (totdat Apple echt het heeft weggeduwd) was gewoon waardeloos. Flash was een security hell, dus ben blij dat we daar eindelijk van af zijn.

Er bestaan ook genoeg alternatieven voor Adobe-producten:
- GIMP
- Inkscape
- Pinta
- Krita
..

Nee, voor mij geen Adobe crap meer. :)

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 15:44]

Wie weet zijn er geen Linux producten vanwege de fragmentatie van Linux en lage desktop userbase (als in gebruikers met linux op hun dageijkse werkstation) die ook daadwerkelijk van plan zijn om ervoor te betalen..
Dat begrijp ik helemaal hoor, dezelfde reden dat er geen Office-suite van MS is. ;)

Wilde gewoon aangeven wat voor mij de redenen zijn om verder te kijken naar alternatieven.
Wat duur is, is subjectief. Adobe richt zich vooral op de creatieve professionele sector, niet zo zeer op hobbyisten of incidentele gebruikers. De kosten voor een pakket zijn peanuts voor middelgrote en grote org. en voor kleine professionals kun je gericht op je werkzaamheden selecties aanschaffen. Voor hobbyisten is het misschien veel geld

Er zijn ook gelukkig nog steeds voldoende betaalbare alternatieven.
Als overheden en industrie organisaties heb je wel de taak om er op te letten dat dit ook zo blijft, dat niet alles (dat concurrerend is) wordt opgekocht door Adobe
Flash is toch ontwikkeld door MacroMedia wat door Adobe is overgenomen?
Is Flash niet gebaseerd op Macromedia's Director en vooral door Adobe gewoon overgenomen?
Of websites in 2 versies ontwikkelen... eentje in Flash en de ander in plain HTML. Hoeveel mensen voor jan lul een cursus in flash hebben staan doen later.
Goed, hadden ze zelf ook kunnen bedenken. Proprietary Adobe-formaat met gelimiteerde werking. Je zou vandaag de dag ook als achterlijk bestempeld worden als je bvb "Facebook Script" zou gaan leren, een hypothetisch taaltje die enkel werkt met Facebook-plugins geïnstalleerd op het apparaat van je gebruikers en enkel bruikbaar in hun editor. Zie je het al voor je dat je zoiets in elkaar flanst? "Deze site werkt alleen als je de Facebook Script plugin download uit de App Store." Dit was letterlijk hoe Adobe Flash opereerde.
Klopt, maar zo werkte .mov-bestanden ook toch? Eerst Quicktime installeren.
Flash was technologie van Macromedia
Ik heb vroeger met flash nog best veel plezier gehad. Zo heb ik het gebruikt om tekenfilmpjes te maken. Websites zagen er ook voor die tijd een stuk aantrekkelijker uit met Flash.
Wat trouwens niet wegneemt dat het goed is dat het niet meer wordt gebruikt.
Flash was van Macromedia, overgekocht door Adobe, een paar jaar later terecht van het internet verbannen.

Kan me die websites een jaar of 15/20 nog wel herinneren die volledig flash waren, lange laadtijden, fancy knopjes en animaties alsof het een game was en de helft werkte vaak niet of slecht in sommige browsers.
Flash is met een overname in Adobe's bezit gekomen, een overname van Macromedia. Net zoals het vector programma en dreamweaver en veel andere programmas gekocht en support geboden vanuit contractuele verplichtingen maar langzaam maar zeker omgesuite naar hun eingen SAAS tools Net als jobs een commercieel genie, geen uitvinder.
Ik kan mij de begindagen nog herinneren van postscript. Een nieuwe taal waardoor je geen pixels/matrices, maar beschrijvingen naar een printer kon sturen.
Bij de eerste postscript printers was het een sport om met zo weinig mogelijk code zoveel/zo mooi mogelijke output te genereren. Het gevolg was dat een printerqueue soms meerdere uren en in het weekend volledig vastliep omdat men renders/mandelbrotjes wilde printen.
In de print industrie is postscript/atm tegenwoordig bijna niet meer weg te denken. Als consument wordt ik een beetje kriegel van de veels te vaak updatende acrobat reader, je zou denken dat het veilig is/niet continu feature geupdate dient te worden, liever content door een browser/google laten renderen die paar keer per maand dat je een pdf wilt lezen ...
Ik ook; pure postscript geschreven om te printen met de eerste en tweede serie Laserwriter, die grote bakken van 40kg of zo en die dan roken naar de ozon. en later een Canon/Minolta A3 printer. PDF vond ik wel een gemak maar Adobe met hun vaak onnodige updates ( had veel regressie fouten) was wel irritant.
Ze werkten in het begin veel met Apple en Xerox.
En de topper van toen was een kleuren wax printer met postscript, dat ding was op de universiteit echt maanden volcontinu in gebruik, Achteraf ook een van de weinige kleurenprinters waarvan de prints niet verkleurden, het papier werd geel, de content als dag 1... Minder dan 5 gulden per A4 :)
Ah, je hebt het over de heerlijke Tektronix printers wax printers waarschijnlijk.

Inderdaad, prachtige printjes. Watervast ook nog.
Ah, humor ik herinnner die demo nog "Solid ink blocks can be made non-toxic and safe to handle. In the 1990s, the president of Tektronix ate a piece of solid ink, derived from food-grade processed vegetable oils, to demonstrate their safety.[4] It may also be described like the coating on prescribed pills.[1]" een filmpje ergens bij tidbits van Adam Engst of zo ... Hele zaal stil (wsl wat doet die nou ?)..
Als consument wordt ik een beetje kriegel van de veels te vaak updatende acrobat reader, je zou denken dat het veilig is/niet continu feature geupdate dient te worden, liever content door een browser/google laten renderen die paar keer per maand dat je een pdf wilt lezen ...
Dat was het ook wel aardig volgens mij (en viel ook wel mee met de update frequentie), totdat wat idioten bij Adobe het idee kregen dat een document-reader scripting/forms/ondertekening moet ondersteunen zodat je het ook voor invullen en indienen van formulieren kunt gebruiken.
RIP. Veel betekent deze man.

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 22 juli 2024 15:44]

Stiekem is de tijd gekomen dat we afscheid moeten nemen van pioniers op het gebied van hardware, software en internet. Dat is natuurlijk niet heel gek als je bedenkt dat een groot deel van wat we nu gebruiken gestart is rond 1980. De mensen die toen de dingen bedachten zaten in de bloei van hun leven, maar dat is ondertussen alweer meer dan 40 jaar geleden en die mensen zitten ondertussen dus in hun nadagen of zijn al overleden. Iets wat je in de privé omgeving ook ziet gebeuren als je zelf wat ouder wordt, langzaam vallen er dan generaties weg om je heen.

We kunnen niet anders dan vaststellen dat Adobe, mede dankzij Warnock, een begrip is geworden in de wereld. Adobe is op veel gebieden al vele jaren leidend. PDF, Photoshop en Premiere Pro zijn niet meer weg te denken in de huidige tijd.

RIP Warnock!
Toch mooi als je als persoon iets als PDF na laat. Kom ik echt overal tegen, en alternatieven hebben geen schijn van kans.

heeft toch lang geduurd voor Windows / MS Office het ondersteunde als export formaat. Daarvoor moest ik een third party PDF printer driver gebruiken.

Hoewel ik Acrobat een geweldig pakket vindt om met PDF's te werken, helaas "onbetaalbaar". Dus maar Ashampoo PDF pro 3 gekocht voor nog geen vier tientjes. Doet het vrij aardig voor basale PDF bewerkingen.

Of gewoon TeXworks natuurlijk, de LaTeX typesetter. Maakt nog steeds de best uitziende (wetenschappelijke) documenten met de meest complexe wiskundige formules.
Das toevallig, net op de dag dat mijn Adobe CC abo verloopt en ik na ongeveer 20 jaar heb besloten dat ik hem niet meer verleng.

Mooie software, helaas te duur geworden. Desalniettemin bedankt ervoor

RiP
Offtopic: je kunt nogal veel korting krijgen als je de juiste mensen bereikt via support. Ik ben van €70 per maand naar €25 terug gegaan.
Blijft een bak geld. Nou ja, voor iemand thuis.
Ik heb graag gebruik gemaakt van Adobe software, maar die licenties lopen de spuigaten uit.
Via mijn vorige werkgever per jaar verlengd voor 20 euro per jaar, maar bij mijn nieuwe gaat dat niet. Dus 2024 loopt het af en moet ik op zoek gaan naar iets anders. Of kijken of het met een enkele aanschaf voor specifieke software kan.
Ligt er aan welke software je nodig hebt, ik heb de Photography bundle (Photoshop+Lightroom) voor €13 per maand, de overige software heb ik ook regelmatig gebruikt, maar misschien 1x per jaar nodig wat de prijs niet rechtvaardigt voor mij.
Afhankelijk van welke software je gebruikt van het pakket kun je een hoop vervangen.

GIMP is een volwaardige photoshop vervanger, al is het wel even wennen waar alle knopjes zitten.
Davinci resolve is een erg goede video editor en je ziet steeds meer mensen overstappen van premiere.

En zo zijn er nog veel andere voorbeelden. Het enige nadeel is dat de integratie minder soepel loopt. Maar zeker als thuis gebruiker is dat niet zo heel relevant.
GIMP is een volwaardige photoshop vervanger
Oneens, en het is niet enkel even wennen aan waar alle knopjes zitten.
Klopt, als je het voor eigen gebruik thuis wilt doen zou ik gebruik gaan maken van de andere open source tools die er zijn.

Voor zakelijk vind ik het nog best te doen. Ik gebruik naast Adobe Suite ook Figma. Daar betaal ik 20 euro per gebruiker per project :(
Je kan ook gewoon gratis tools gebruiken voor je memes. Ook een beetje overkill photoshop om alleen een stukje tekst op een plaatje te plakken.
Ik vind niet dat hij "1 van de grootste uitvinders van onze generatie" is. Hij heeft een paar dingen uitgevonden, maar als hij het niet had gedaan waren deze problemen ook gewoon door andere mensen opgelost geweest een paar jaar later. Natuurlijk heb ik niets persoonlijk tegen deze man.
Voor thuisgebruik zou ik toch meer kijken naar het pakket van Affinity. Dat biedt inmiddels bijna het meeste dat je nodig hebt en kost een eenmalig bedrag. Goed te betalen en ja het is even omschakelen maar zoveel toegankelijker dan GIMP of welk ander alternatief pakket.
Betaald en gedownload, nooit gebruikt
Interessant, ben benieuwd hoe het werkt tov. GIMP, waar ik idd ook niet mee boter, haha.. jammer dat er geen Linux versie is, maar wel mooi dat er alternatieven worden gemaakt zonder SAAS onzin. Binnenkort maar eens de trail proberen.
Ik gebruik op dit moment Photopea, ik ben weg bij Adobe gegaan omdat het te duur is, en die maandelijks afschrijving zie ik ook niet zitten. Affinity is zeker goeie en 1x betalen voor leuke prijsje en daarna onbeperkt gebruiken! Ik wacht toch even met aanschaf, ik wil direct naar nieuwste versie gaan bij de V3, ik denk dat ze daar ook al mee bezig zijn. Maar voor nu voldoet Photopea prima en volledig gratis en met beetje reclame.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.