Microsoft: ruim twintig miljoen mensen hebben Xbox Cloud Gaming gebruikt

Meer dan twintig miljoen mensen hebben inmiddels Xbox Cloud Gaming gebruikt. Dat is een verdubbeling van het aantal mensen dat Microsoft eerder dit jaar noemde. Microsofts Xbox-tak leverde het bedrijf wel drie procent minder omzet op in vergelijking met vorig jaar.

De Xbox-tak zag op alle platformen groei, maar vooral op niet-console-platforms kwamen er meer gebruikers bij, zegt ceo Satya Nadella in zijn toelichting op de kwartaalcijfers. Daarbij benoemt hij specifiek Xbox Cloud Gaming en PC Game Pass-abonnees. Ruim twintig miljoen mensen hebben de gamestreamingdienst nu gebruikt; dat is een verdubbeling van het aantal dat Nadella in april noemde.

Cloud Gaming is onderdeel van Ultimate, het duurste Xbox Game Pass-abonnement, al is Fortnite ook zonder abonnement als cloudgame te spelen. Dat duurste abonnement geeft gebruikers ook toegang tot pc-games die spelers kunnen downloaden en lokaal kunnen spelen. Dit is ook mogelijk met het losse PC Game Pass-abonnement, dat volgens Nadella ten opzichte van vorig jaar 159 procent meer abonnees heeft.

Ondanks de stijging in het aantal gebruikers en abonnees van deze twee diensten, leverden Xbox-content en diensten in het afgelopen kwartaal drie procent minder omzet op dan een jaar eerder. Microsofts omzet als geheel groeide in het afgelopen kwartaal wel met 11 procent tot 50,1 miljard dollar. De nettowinst bedraagt 17,6 miljard dollar, 14 procent minder dan een jaar eerder.

De omzet van Microsofts Cloud-tak groeide sterk, met 24 procent tot 25,7 miljard dollar. Hieronder vallen bijvoorbeeld diensten als Azure, dat het aantal Arc-klanten in een jaar tijd zag verdubbelen tot ruim 8500-abonnees. Arc is vooral bedoeld voor grote ondernemingen die bijvoorbeeld Azure-diensten op meerdere cloudomgevingen willen laten draaien.

Door Hayte Hugo

Redacteur

26-10-2022 • 09:29

71 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
en wat is gebruikt? Ik heb het ook opgestart op mijn telefoon. Geconstateerd dat commandos op de telefoon niet speelbaar is en nooit meer aangeraakt.
Dit neigt naar statistieken pakken die je uitkomen. Ik hoor graag wie het meer dan 100 uur heeft gebruikt bijvoorbeeld van die 20mil.
Ditzelfde deden ze ook al bij Forza horizon 5, de statistieken van Microsoft moet je met een korreltje zout nemen. 10 miljoen mensen die de game hebben opgestart, leuk met gamepass maar dan start iedereen die game wel eventjes op. Betekent niet dat er daadwerkelijk 10 miljoen spelers zijn.

Bij Xcloud inderdaad hetzelfde, waarschijnlijk heeft iedereen die gamepass ultimate heeft een keer xcloud opgestart om het te proberen, zegt natuurlijk helemaal niks. Ik ben vooral benieuwd naar de statistieken wie het constant gebruikt, maar dat zal wel niet zo voordelig uitpakken voor Microsoft.
Xcloud zit inbegrepen in gamepass. Dan weet je dat er al minstens 20 miljoen gamepass gebruikers zijn. Je kan wel weer cynisch doen maar feiten staan voor zich.
Je bevestigd nu precies wat ik in mijn post aangaf... Omdat Xcloud in Gamepass ultimate zit heeft iedereen het wel een keer geprobeerd. Dus dan is het vrij makkelijk om aan die 20 miljoen te komen. Het gaat er mij om wie het vaker gebruikt, maar die cijfers geven ze niet.
En met welke informatie ben je dan tevreden… spelers die het een uur hebben gespeeld. 5 uur? 100 uur? Dit soort statistieken zeggen net zoveel als hoeveel consoles (vaak in het begin met verlies) er verkocht zijn. Die statistieken zeggen namelijk ook niets over hoeveel en hoevaak de console is gebruikt en hoeveel games er gemiddeld per console verkocht worden. Dus die cijfers zijn dan ook niet meer relevant?

[Reactie gewijzigd door uchiha tijntje op 26 oktober 2022 15:36]

Console verkopen + software sales is hetgeen waar vooral naar gekeken wordt. Of bijvoorbeeld attach rate van games of accessoires op een console. Zijn redelijk normale termen die gebruikt worden om te bepalen hoe succesvol iets is. Of bijvoorbeeld het aantal abonnees + de verkopen van de games. (zoals bij Stadia).

Hoeveel mensen een secundaire dienst even hebben opgestart zegt natuurlijk helemaal niks over hoe succesvol een dienst is. Dan kan je beter het totaal aantal gespeelde uur vermelden, dan kan je ook nog berekenen hoeveel dat is per gebruiker.

De Mediamarkt geeft toch ook niet aan hoeveel van hun kaarthouders een tv in de winkel heeft bekeken? Of een autodealer hoeveel proefritjes er zijn gemaakt. Nogal nutteloze informatie.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 26 oktober 2022 15:51]

Combinatie van statistieken zijn altijd beter dan een simpele statistiek. Maar de combinatie van hardware en software en attach rates zie je niet vaak. En ook niet hier op tweakers waar vaak enkel en alleen de console sales sales aangehaald worden. Net zo nutteloos dus.

Maar waarom een uitgebreide discussie voeren over iets wat je nutteloos vindt? Als je het hebt over nutteloos… dan is dat een goed voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door uchiha tijntje op 26 oktober 2022 15:53]

Maar waarom een uitgebreide discussie voeren over iets wat je nutteloos vindt? Als je het hebt over nutteloos… dan is dat een goed voorbeeld.
Ik ben vooral benieuwd naar de rest van de cijfers dan de suggestieve cijfers die Microsoft geeft. En volgens mij is het mijn goed recht om een discussie te voeren hierover.
En ook niet hier op tweakers waar vaak enkel en alleen de console sales sales aangehaald worden. Net zo nutteloos dus.
Nee, want dan weet je een installbase. Dat is voor ontwikkelaars weer een goed cijfer om te bepalen of ze een game uitbrengen op dat platform.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 26 oktober 2022 16:00]

Let wel dat Forza Horizon 5 een jaar na dato nog steeds één van de bestverkochte games op Steam is. Momenteel plek 16. Dat cijfer is dus lang niet zo nietszeggend als jij beweert.
Zolang Microsoft geen daadwerkelijke cijfers wil delen neem ik het allemaal met een korrel zout. Dit soort statistieken zijn vooral voor de buhne en hebben vrij weinig waarde. Ik zeg ook nergens dat Forza Horizon 5 slecht verkoopt, ik zeg alleen dat de statistieken van Microsoft geen eerlijk beeld geven. Een plek 16 in steam zegt verder natuurlijk ook niks over hoeveel er daadwerkelijk verkocht zijn.
Ze gaan natuurlijk geen vergaande statistieken over retentie delen, maar dit statistiek op zich geeft al aan dat er veel interesse is in cloud gaming, en dat het waard is om in te investeren.

Uit andere statistieken kan je opmaken dat Xbox in de lift zit. Bijvoorbeeld dat FH5 de bestverkochte Xbox studios game is, en de Series X/S de snelstverkopende Xbox consoles.
Het geeft aan aandeelhouders aan dat de strategie werkt, want er zit groei in.
Kan ook zijn omdat het een van de goede games is van Xbox, en race games laatste tijd wat populairder zijn dankzij F1 Zeker in Amerika zit het in de lift.
en ik weet wel Fortza is geen F1 game maar race fanaten spelen ook andere race spellen.
Het klopt dat het genre momenteel populair is, maar ze hebben in totaal 11 games in die top 100 staan. Volgens mij is dat meer dan iedere andere uitgever.

Het feit dat zoveel van hun games het zo lang zo goed doen (en niet eens op hun eigen platform) geeft wat mij betreft aan dat ze de huidige gamemarkt erg goed snappen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 oktober 2022 14:12]

Ze gaan natuurlijk geen vergaande statistieken over retentie delen, maar dit statistiek op zich geeft al aan dat er veel interesse is in cloud gaming, en dat het waard is om in te investeren.
Waarom kunnen ze hier niet open over zijn? Als er uiteindelijk 19,5 miljoen mensen dit geprobeerd hebben en het nooit meer gebruiken dan is het toch compleet nutteloos om daar in te investeren? Het zegt echt helemaal niks. Cloud gaming komt al 20 jaar niet van de grond, er zijn zoveel spelers geweest en telkens stoppen ze er mee. Kijk naar onlive, ps now die destijds op veel devices te spelen was, Stadia etc. Allemaal gestopt.
Het geeft aan aandeelhouders aan dat de strategie werkt, want er zit groei in.
Nee, het zegt alleen iets over hoeveel mensen het "geprobeerd" hebben. That's it, niet meer of minder.
Op Google na heb je het daar wel alleen over Stadia als recent voorbeeld dat gestopt is, en daar speelt het feit dat het Google is ook mee. Die hebben gewoon de naam regelmatig producten weer te droppen wat niet geholpen zal hebben met veel mensen er echt serieus geld aan te laten uitgeven.
Dat cloud gaming al 20 jaar niet van de grond komt is een beetje een absurd statement imho. De tijd was er gewoon niet rijp voor, 20 jaar geleden was het gemiddelde internet er absoluut niet goed genoeg voor, laat staan mobiel internet. Dat wil niet zeggen dat het nu niet kan slagen.
Het argument: "Het is Google dus dan stoppen ze er sowieso mee", vind ik zelf niet een heel sterk argument. Google had wel het beste platform qua techniek ontwikkeld, als er genoeg animo was dan zouden ze niet zomaar stoppen. Tuurlijk speelt het mee dat je games specifiek voor het platform moet kopen en dat het gevaar is dat je de games kwijt bent als Stadia stopt. Maar ook bij Xcloud en ps plus premium ben je redelijk beperkt in je keuze qua games. Je kan namelijk alleen de games spelen die op de abonnementsdienst staan. Dat is sowieso een groot probleem met cloud gaming van de afgelopen 20 jaar, je kon alleen de games van het abonnement spelen. Dat doet Geforce now dan wel een stuk beter, daar kan je gewoon je steam library spelen. Maar het blijft gewoon een niche in de gaming wereld.
Ik heb het niet over of het een sterk argument tegen ze was, ik heb het over de perceptie. En die was erg tegen ze. Je kon geen artikel of video over Stadia zien of de comments stonden vol met mensen die killedbygoogle aanhaalden. Mijn punt is dus dat dit tegen ze gewerkt heeft en dat ik het daarmee niet zo'n sterk argument vindt om mee te argumenteren dat streaming niet door zou kunnen breken.

Overigens ben ik zelf ook niet echt fan van game streaming hoor, laat mij het maar lekker lokaal draaien.
Volgens analisten is Stadia vooral mislukt omdat het een nieuw platform was (en Google daardoor hele hoge kosten had voor ports), en omdat ze geld vroegen voor games.
Xcloud vermijd dat volledig. Het zal Microsoft bijna niks kosten om een game toe te voegen aan Xcloud, en het is laagdrempelig in gebruik. Voor bestaande Game Pass klanten is het een druk op de knop, en voor nieuwe klanten zijn er flinke kortingen.
Een plek 16 in steam zegt verder natuurlijk ook niks over hoeveel er daadwerkelijk verkocht zijn.
Maar het zegt wel iets over de populariteit van het spel. Vervolgens kun je verkoopcijfers van vergelijkbare games erbij pakken en dan weet je het wel bij benadering.
Maar het zegt wel iets over de populariteit van het spel. Vervolgens kun je verkoopcijfers van vergelijkbare games erbij pakken en dan weet je het wel bij benadering.
Dan alsnog zegt het niks, aangezien de game elke week wel op een andere plek in de lijst staat. Daarnaast zijn de totale verkopen ook elke week anders. Dat is bijna onmogelijk om dat uit te rekenen.
Het is gewoon mogelijk om hier statistisch significante uitspraken over te doen. Dat niet iedereen basisstatistiek beheerst is evident, maar het is absoluut geen tovenarij.
Ik gebruik het wel regelmatig, op de Xbox console zelf. Als ik een game toch even wil proberen voordat ik 100 GB binnen trek, kan ik het direct opstarten. Speel het dan misschien maximaal een kwartier, maar toch met enige regelmaat.
Yess hier ook eenzelfde soort verhaal.
Ik en mijn maatjes hebben allemaal de gamepass puur vanwege de beperkte vrije tijd die wij er in kunnen steken (uur per week, soms wekenlang niks). De gamepass geeft ons voor een paar euro per maand een hele library waarbij iedereen in de vriendengroep dezelfde spellen kan opstarten, ideaal! Heb ik veel liever dan een spel kopen van 70 euro en die maar 10 uur kunnen spelen in een maand tijd, waarna er weer over wordt gegaan op een ander spel die we tegen zijn gekomen.

Afgelopen bouwvak vakantie bij huis gehad, zeker de 150 uur wel aangetikt per persoon op de gamepass. Dagen vol gemaakt in een zwembadje achterin de tuin met 3 xbox/schermen naast elkaar.
Dagen vol gemaakt in een zwembadje achterin de tuin met 3 xbox/schermen naast elkaar.
LOL en geniaal idee!
En bekostigt met de 70-ish euro die je per persoon bespaard op de spellen die je anders koopt. Win-win als het zoals deze zomer 30+ graden is! :9
Zo gebruik ik hem ook.. Ff kijken wat het is, bevalt is, dan druk ik gelijk op de knop om te downloaden. Zogauw hij gedownload is kun je in een paar seconde switchen met behoud van savegame. Werkt echt ideaal.
Inderdaad. Gebruik het voorals als "demo modus" van een game op gamepass :)
Precies, ik heb dat ongeveer 10 keer geprobeerd, spel opgestart en weer afgesloten. Mooie nietszeggende statistieken.
Tijd voor een Tweakers poll?
"Gebruik jij regelmatig een Cloud Gaming service?"
  • Ja, Xbox
  • Ja, NVidia
  • Ja, [andere, ik weet ze niet allemaal uit m'n hoofd]
  • Geprobeerd maar boeide me niet
  • Nee want ik game lokaal
  • Nee want ik game niet / nauwelijks
Ik speel er momenteel een maand op. Bevalt goed. Mijn lat ligt niet zo hoog (speel momenteel op een Xbox S) en ben er erg tevreden over. Ik speel sporadisch eens. Het grote voordeel is dat ik niet hoef te downloaden, maar snel kan switchen van spel.
Of ik het nu ga behouden durf ik niet zeggen. 't Kost genoeg (heb de 1 euro omzet truc niet toegepast) en voor die prijs speel ik onvoldoende.
Begrijp ik goed dat je Fortnite in de cloud kunt spelen zonder enige vorm van betaald abbonement met xcloud?
Dat klopt, dat is inderdaad mogelijk.
Op de Playstation kun je fortnite of andere free to play games spelen zonder ps plus.
Ja maar dit gaat over xcloud. Dus spelen via de cloud ipv lokaal. Je kan ook al Fortnite en andere f2p games spelen zonder Gold

[Reactie gewijzigd door loki504 op 26 oktober 2022 10:57]

Alleen kan je niet fortnite spelen via de cloud op playstation. Daar zit wel een verschil in.
eenigste manier om het toch buitenshuis te kunnen spelen is via PS5 Remote play dat kan je op je PC, PS4 of Telefoon installeren en connect je met je PS5 werkt best goed.
Oh dat had ik even niet door. Vraag me af waarom men direct vanuit de cloud willen gamen in plaats van de game data op eigen apparaat te hebben staan. Tenzij het geen opslag heeft uiteraard.
Yup.

Echter, op mijn Apple devices (iphone én ipad) wil het sinds kort niet meer opstarten. Ik krijg een webpagina dat de pagina niet gevonden kon worden. Als iemand daar meer over weet hoor ik het graag.
Hey ik heb precies hetzelfde. Toevallig ook op een Mac(book), maar ook op mijn Android telefoon... En als ik op Android de Xbox app probeer kan ik heel Fortnite niet vinden, vreemd!
20 miljoen is een behoorlijk aantal mensen maar nog een lange weg te gaan om de 2 tot 3 miljard gamers op de wereld te bereiken. Meer landen, focus op mobiel en 5G en games die je kan spelen buiten het abonnement om gaan dit sowieso meer helpen. Ben ook benieuwd wat Netflix zal doen.

[Reactie gewijzigd door iOnoWLIt op 26 oktober 2022 09:46]

Focus op mobiel is precies wat ze aan het doen zijn. Steeds meer spellen krijgen aparte touch bediening en zoals recent langs kwam over de Blizzard deal is mobiel daar ook een focus.
Ik heb inderdaad geprobeerd voor 1 euro, echter de zelfde dag al weer opgezegd(Voor de pc).
Ik bladerde door de catalogus al gespeeld, al gespeeld, niks voor mij etc, nu heb ik verder geen xbox dan had ik misschien gehouden(Zoals nu A Plague Tale: Requiem erop staat).
Al zou ik ook echt niet erg vinden om voor zulke spellen te betalen, dan krijgt de ontwikkelaar volgens mij meer geld dan voor gamesspass.
Gebruik het vaak om te kijken of een game mij aanspreekt of niet.. ik ben niet zo'n die hard gamer. Maar op het beeld zie je vaak strepen in het beeld van boven naar beneden alsof het een afbeelding is die hij download, maar trage verbinding heeft.

Terwijl ik 100/30 lijntje heb. Stadia, streaming platforms etc nergens last van, alleen xbox cloud gaming. En xbox aangesloten met netwerk kabel. Op de telefoon heb ik daar dan weer geen last van. Online gaming ook nooit last van lags ofzo.

Dus ik ben niet tevreden, maar wel handig om een spel even te testen.
Ik heb hiermee hades uitgespeeld op mijn telefoon (in combinatie met een controller).
Bij meer realistische graphics kan de verminderde kwaliteit door streaming wat storen maar daar blijft het ook bij.
In combinatie met mijn Nreal Air bril is het echt een belevenis!
Machtig toch dit, zo kan ik ook statistieken maken!

Ik gebruik het met name voor de Microsoft Rewards punten bij games die me niet boeien.
Heel sporadisch een paar minuten om een game uit te proberen.
Cloud gaming heeft me nog teveel haperingen om lekker te werken. Het is gewoonweg nog geen vervanging voor het installeren van games op SSD.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 26 oktober 2022 09:52]

Los van het feit dat de statistiek misschien met een korreltje zout genomen moet worden, laat dit wel zien dat Cloud Gaming mooie stappen aan het maken is en serieus genomen wordt door (de meeste) grote partijen.
Persoonlijk vind ik dit een prettige ontwikkeling: Ik ben zelf na 20+ jaar met een desktop als 'main device' afgelopen jaar overgestapt naar een MacBook als daily driver. Gaming is hierop niet zo prettig (voornamelijk door de beperkte catalogus voor Mac Gaming) en Cloud Gaming is (op papier) een prettige oplossing. Daar komt bij dat Microsoft slimme variaties maakt op de bestaande xbox abonnementen, waardoor dit voor de meeste xbox gebruikers weinig extra kost, en ook cross play functionaliteit (en gesynchte save games) prima werkt.
Okee, het werkt allemaal nog niet geweldig en het aanbod is beperkt, maar er worden stappen gezet en dat vind ik persoonlijk wel een mooie ontwikkeling.
Geprobeerd of echt gebruikt? Ik heb het ook eventjes geprobeerd (en dus technisch gezien ook gebruikt) maar ben na een kwartiertje afgehaakt vanwege de latency. Ik tel waarschijnlijk ook mee voor dit getal terwijl ik het verder niet gebruik.
Ik moet zeggen dat het ook prima werkt (in ieder geval met een goede internetverbinding). Ideaal als je bijvoorbeeld een game van gamepass even wil proberen. Dan ben je er zo achter of het iets voor je is of niet. Dan hoef je niet eerst uren te wachten voordat de download klaar is.