Microsoft werkt aan smartphone-versie Xbox Store met oog op Activision-games

Microsoft wil de virtuele Xbox Store naar smartphones brengen nadat de overname van Activision Blizzard door de CMA is goedgekeurd. Het bedrijf zegt een directe concurrent van de Google Play Store en Apple App Store te willen ontwikkelen.

De overname van Activision Blizzard zou volgens Microsoft bijdragen aan de mogelijkheid om 'een nieuw Xbox Mobile Platform' te ontwikkelen, zo meldt The Verge. Tot dusver houdt de Britse marktwaakhond Competition and Markets Authority de overname tegen vanwege vermeende concurrentiebelemmering.

Microsoft beargumenteert dat de overname moet helpen om de mobiele gamingmarkt te kunnen betreden, niet om een monopolie binnen de consolemarkt te krijgen. "De transactie moet Microsofts mogelijkheden betrekkende het creëren van een next-gen gamewinkel voor uiteenlopende apparaten, waaronder mobile, mogelijk maken. Dit dankzij de toevoeging van Activision Blizzards games." In het document noemt het bedrijf onder meer Candy Crush Saga en Call of Duty: Mobile als voorbeelden van games die zouden kunnen bijdragen aan het slagen van het Xbox Mobile Platform.

Daarmee suggereert Microsoft dat de desbetreffende games exclusief worden om zo klanten naar de virtuele winkel te lokken, iets wat door de CMA vermoedelijk juist als belemmering van de mededinging gezien kan worden. Overigens richt de Britse marktwaakhond zich met het onderzoek juist voornamelijk op de consolegamingmarkt, een segment dat volgens Microsoft steeds minder belangrijk wordt. De onthulling van een Xbox-winkel voor smartphones moet aan dit punt bijdragen.

De plannen van Microsoft staan in het verlengde van de moeizame overname van Activision Blizzard. Recentelijk kondigde de Britse marktwaakhond CMA de tweede doortastendere fase van het onderzoek naar de overname aan. Hier is Microsoft het uiteraard niet mee eens.

Microsoft toont vernieuwde Microsoft Store voor XboxMicrosoft toont vernieuwde Microsoft Store voor XboxMicrosoft toont vernieuwde Microsoft Store voor XboxMicrosoft toont vernieuwde Microsoft Store voor XboxMicrosoft toont vernieuwde Microsoft Store voor XboxMicrosoft toont vernieuwde Microsoft Store voor Xbox

Tot dusver is de Xbox Store alleen via Xbox-consoles en de pc beschikbaar

Door Yannick Spinner

Redacteur

19-10-2022 • 19:05

38

Submitter: Xtuv

Reacties (38)

38
38
14
0
0
19
Wijzig sortering
Anoniem: 306567 19 oktober 2022 19:13
Overigens richt de Britse marktwaakhond zich met het onderzoek juist voornamelijk op de consolegamingmarkt, een segment dat volgens Microsoft steeds minder belangrijk wordt.
En waaruit blijkt het dat de console markt minder belangrijk wordt? Deze is al jaren heel erg stabiel. Het probleem is dat Microsoft moeite heeft om een grote speler te worden in dat segment. Dat is heel wat anders.

Uiteraard is de mobiele markt veel groter. Maar dit betekent niet dat de console markt minder belangrijk wordt.

Edit: de markt groeit zelfs:

nieuws: 'Markt voor pc- en consolegames groeide met 28 procent naar 24,5 milj...

Al zijn dit wel covid jaren, waar mensen niks te doen hadden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 1 augustus 2024 22:42]

Het probleem is dat Microsoft moeite heeft om een grote speler te worden in dat segment. Dat is heel wat anders.
Dat gaat ook nooit lukken als het aan de CMA ligt.
Dat ligt grotendeels toch echt aan Microsoft zelf. Het is niet dat ze nieuw zijn in deze markt, ze bevinden zich er al meer dan 20 jaar in. Het zijn de keuzes die ze hebben gemaakt waardoor ze staan waar ze nu staan.
Eens, maar ze zijn proberen het tij tenminste te keren met o.a. GamePass en studios te kopen en op te richten om grotere rol te spelen, terwijl de concurrentie aan het consolideren is.
Microsoft koopt wel vaker wat om er vervolgens een zooitje van te maken (recent Nokia nog, maar ook gamestudios (Lionshead)) of het een zooitje te laten worden. Het is een typisch voorbeeld van geld tegen de muur smijten en hopen dat er wat blijft plakken. Google doet het door alles in beta te gooien en te kijken na een jaar of 2 of het iets is. MS doet het door dingen te kopen en te kijken of er iets van waarde te halen is.
Ze zijn toch gewoon 1 vd grote 3?

Alle andere console/handheld bouwers vallen in het niet bij Sony, Nintendo en Microsoft.

Qua games zelf staat Tencent nog ertussen en is Microsoft nr 4.

Dus hoezo, moeite om een grote speler te zijn?
Als de consolemarkt stabiel is en andere sectoren groeien of de consolemarkt groeit wel maar minder hard dan andere sectoren dan daalt het aandeel van de consolemarkt en wordt deze dus minder belangrijk uitgaande van het geheel.

En een groei van 28% is mooi, maar daarmee blijven ze wel ruim achter op de groei in de gehele gaming sector.
Zeker daar heb je gelijk in. Het totale aandeel van de consoles binnnen de totale gaming markt wordt kleiner. Omdat mobile een heel groot deel van de markt is (59% van de markt).

Echter beweert Microsoft dat deze markt minder belangrijk wordt. Het is maar hoe je het ziet. Als je het bekijkt vanuit een console fabrikant dan is deze markt heel belangrijk, aangezien deze nog steeds groeit. Echter is het wel zo dat Microsoft al 20 jaar probeert om een groter marktaandeel te krijgen. Echter lukt het ze niet. Dat is de reden dat ze op meerdere paarden willen wedden (mobile markt). Dit is natuurlijk ook gewoon de markt bagatelliseren voor de cma om zo de Activision deal toch rond te krijgen. Het is ze vooral om Cod op gamepass te doen. Niet om Cod op mobile uit te brengen.
Ze hebben het met de consolegamingmarket over een segment dat volgens Microsoft steeds minder belangrijk wordt. En ook deze info is gegeven: "De onthulling van een Xbox-winkel voor smartphones moet aan dit punt bijdragen."

Dan is de enige logische aanname imho dat men hier doelt op de terugval van het marktaandeel van consolegaming binnen de gamingmarket.
Ach, Sony loopt te overdrijven. Zo is er altijd wat. En als over een aantal jaren cloudgaming gegroeid is wordt de consolemarkt inderdaad minder belangrijk.
En een groei van 28% is mooi, maar daarmee blijven ze wel ruim achter op de groei in de gehele gaming sector.
Maar dat is toch ook niet zo? De gaming markt als gehaal groeit toch ergens rond de 10% per jaar? Correct me if im wrong! Maar er staat ook in die graph dat die 28% "by far the biggest growth of gaming segments measured".

Dat gezegd hebbende geloof ik zeker dat MSFT denkt elders succesvoller te kunnen zijn. Met die game pass en cloud propositie zouden ze bij een meer 'casual' doelgroep denk ik vrij goede zaken kunnen doen. Die gamers die echt vol op de 'convenience' zitten. Geen zin in gedoe, niet de hoogste eisen stellen, maar wel nog zon service erbij kunnenn hebben. En wellicht dat hun hardcore game groep het 'er wel bij nemen', maar daar realiseer je niet perse enorme groei mee.

Ik ben wel heel benieuwd of MSFT met zn game library een betere connectie met die grotere doelgroep weet te maken. Hetgeen mijns inziens bij Stadia de grootste ontwerpfout was. Jammer ergens wel, want de tech van Stadia was best wel goed, wat ik erover las.
De link die je geeft toont al dat de console markt zelf niet groeit. En in een markt waar andere segmenten exploderen (mobiel gamen) is "stabiel" zijn zeer zeker gewoon een ander woord voor "minder relevant worden". Je userbase even groot houden terwijl de markt rond jou heen double digit groei noteerd is niet iets om over naar huis te schrijven.
Serieus? Microsoft is een van de drie grote spelers. Die heeft geen moeite om een grote speler te worden, maar is niet de grootste. Ze hebben alleen iets andere ambities dan Sony.
Anoniem: 306567 @mhnl197919 oktober 2022 22:48
Zijn er andere spelers op de console markt op dit moment? Ze zijn 1 van de drie spelers. Ze zijn eigenlijk bijna alle generaties als laatste geëindigd. De eerste Xbox kan met 24 miljoen nou niet echt als een succes gerekend worden.

Xbox 360 is de console die het tot nu toe het beste deed. Nek aan nek met de ps3, net op het laatst verloren. Echter was dit weer de slechtst presterende Sony console.

Xbox one werd door Microsoft nou niet echt als een succes gezien. De start van de Series X/S is op zich goed qua verkopen. Maar ook maar net iets meer dan de vorige generatie in dezelfde periode.
Ik vermoed dat het beter was geweest te zeggen dat ze een bredere focus hebben ipv alleen op de consolemarkt te richten. "Minder belangrijk" is dus een wat ongelukkig gekozen verwoording.
Succes om het op iOS te krijgen.
Dan maar zonder iOS, ja het zou helpen maar lijkt me niet een voorwaarde om dit plan te laten slagen.
In de VS zonder IOS? Dat is gedoemd te mislukken.
Je hebt iOS (en vooral zijn geëngageerde gebruikers) nodig om bepaalde diensten en platforms te laten slagen — vooral in Amerika.
EU regelgeving omtrent winkels van derden verplicht toestaan in je OS is al enige tijd in de maak: https://eur-lex.europa.eu...ri=COM%3A2020%3A842%3AFIN
Let wel dat dat alleen op hele grote platforms van toepassing is. Game consoles vallen bijvoorbeeld niet onder deze regel omdat ze niet zoveel gebruikers hebben.
Dit is puur bedoelt om Apple en Google aan te pakken.

Windows zal ook wel wat kleine aanpassingen moeten krijgen, maar ik denk dat Google gebruikers het meeste zullen merken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 1 augustus 2024 22:42]

Windows heeft een api ingebakken voor externe stores en alle features die tegenwoordig ontwikkeld worden zijn API first, wat wil zeggen dat third parties ook gebruik kunnen maken van die features (denk bijvoorbeeld ook aan het makkelijk delen van vensters in videoconferencing, wat niet een exclusieve teams feature zal worden, maar dus ook voor zoom etc beschikbaar zal worden voor implementatie).
Er staat nog een hoop meer in die wetgeving dan alleen app stores. Zo mag Google je straks niet meer automatisch inloggen op Youtube als je elders bent ingelogd.
Dat komt wel goed. Die bedrijven omarmen elkaar steeds meer.
Hadden ze toch maar de Nokia X Store online moeten houden.
Dan hadden ze ook nog een nieuwe Nokia N-Gage kunnen uitbrengen als portable Xbox…
Hmm, ben benieuwd wat dit gaat worden.
Lijkt me wel tof! Mobiele markt is groot, dus veel publiek.
Maar dan moet het nog wel aanslaan.
Ik vraag me af of dat gaat lukken.
EA, Ubisoft, Epic, Discord en Microsoft zelf hebben in het verleden reeds (meermaals) geprobeerd om te "concurreren" met succesvolle stores door middel van exclusieve games, telkens met een bedroevend resultaat. Ik vraag me af waarom Microsoft overtuigd is dat het hen met exclusieve Call of Duty games wel zal lukken.
Waarschijnlijk omdat... Microsoft dat helemaal niet denkt. Als Microsoft de store gaat aanbieden op Android gaat dat gewoon zijn Xbox Store zijn met Xbox games. Dit gaat heel waarschijnlijk niet over games niet natief op Android (of iOS) draaien, maar is eerder een verkapte interpretatie van Microsoft's eerdere aankondiging dat ze het mogelijk willen maken om in Xbox Cloud Gaming games individueel te kopen in plaats van enkel als abonnementsvorm.
Dat lijkt me aannemelijk. Het artikel spreekt echter van een "directe concurrent" voor de app store en play store. Een store waarin Microsoft hun eigen producten verkoopt om de royalties van de platform owner te omzeilen valt daar niet echt onder. Ik zou denken dat Microsoft die store voor cloud games gewoon wil inbouwen in hun cloud gaming app.
Er komt een Warcraft mobile game. CandyCrush en COD games. En Fortnite zal er ongetwijfeld ook in komen. En nee dit gaat niet een store worden om Xbox games te kopen(die zal er valt ook wel in komen/zitten) en uiteraard hun GamePass app.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 1 augustus 2024 22:42]

Oef...
Las is eerste instantie "Microsoft werkt aan een Smartphone.." :+
Wow, oprecht briljant
De oorlog tussen stores gaat beginnen...

Google Play Store komt naar Windows.

Xbox Store komt naar Android.
Wat mij niet duidelijk word, hoe gaat MS dit in de markt zetten?

Apple is immers anti-alles dat ze zelf geen miljarden oplevert.

Gaan ze het puur als streaming opzetten ofzo?
Ben benieuwd hoe dit in zijn werking gaat, ik heb in het verleden dat Samsung store ook niet gebruikt. Echter ben ik wel benieuwd waar het naartoe gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.