Microsoft: Sony houdt komst Call of Duty naar Game Pass 'de komende jaren' tegen

Sony heeft volgens Microsoft een contract met Activision Blizzard dat ervoor zorgt dat Call of Duty 'in de komende jaren' niet naar Game Pass kan komen. Het contract tussen Sony en Activision Blizzard loopt volgens bronnen van Forbes tot in 2024.

De clausule die Sony heeft afgedwongen bij Activision Blizzard, is volgens Forbes te lezen in documenten die Microsoft heeft aangeleverd bij de Britse marktautoriteit CMA naar aanleiding van de geplande overname van Activision Blizzard door Microsoft. De CMA is bezorgd om de overname en vreest dat dit de concurrentie op de gamemarkt zal schaden. Daarom heeft het ook plannen gemaakt om de overname verder te onderzoeken. De Brazilliaanse waakhond CADE heeft de overname wel goedgekeurd, terwijl de Europese Commissie en de FTC de zaak nog aan het onderzoeken zijn.

Volgens Microsoft zijn de zorgen van de Britse marktwaakhond misplaatst. Het bedrijf stelt dat de PlayStation als gameplatform twee keer zo groot is als de Xbox en daarom niet geschaad zal worden door de overname. Volgens Microsoft is de suggestie dat Sony omver zal worden geworpen door het verliezen van toegang tot één gametitel 'ongeloofwaardig'. Microsoft verwijst daarmee naar de Call of Duty-franchise.

Eerder dit jaar stelde Xbox-topman Phil Spencer nog dat hij Call of Duty op de PlayStation wil behouden en dat hij alle overeenkomsten die Sony heeft met Activision Blizzard, wil honoreren. Begin september is gebleken dat Microsoft tijdens onderhandelingen met Sony heeft aangeboden om Call of Duty tot 2027 op de PlayStation te houden. PlayStation-directeur Jim Ryan zegt dat het aanbod op diverse punten 'tekort zou schieten'.

Microsoft kondigde begin 2022 aan Activision Blizzard te willen overnemen voor 68,7 miljard dollar. Als de deal doorgaat, wordt het de grootste overname uit de game-industrie en de duurste acquisitie van Microsoft ooit. Beide bedrijven wachten op goedkeuring van wereldwijde instanties en vermoeden dat de deal in 2023 rond zal zijn.

Activision Blizzard Microsoft
Activision Blizzard Microsoft

Door Jay Stout

Redacteur

20-10-2022 • 13:12

117

Reacties (117)

117
114
39
2
0
64
Wijzig sortering
De komende jaren? Het contract loopt tot 2024, het enige komende jaar tussen 2024 en nu is 2022. Betekent dit dat CoD vanaf 2024 op Game Pass komt te staan?

[Reactie gewijzigd door Orangelights23 op 22 juli 2024 21:41]

Weet niet of jouw nu mijn nu is, maar mijn nu is nog steeds 2022 :P

Some reporting indicates that this old Sony-Activision deal will last into 2024
'into' is iets anders dan 'tot', dat geval gaat het wel om komende jaren (al zijn het er maar 2, blijft meervoud).
De inleiding van het artikel is hierop aangepast :)
2022 inderdaad leef ik ook :)

Kijk, into is heeeeel wat anders dan tot. Bedankt voor de toelichting!
Dat is afhankelijk van de rest van de voorwaarden in het contract.
In een eerder gelekt contract van Sony stond bv. dat zij eerste keuzen hebben om het contract te verlengen onder dezelfde voorwaarden. In dat geval kan Sony zeggen "we verlengen de deal onder de eerdere gestelde voorwaarden" en dan gaat het zo door.

Aan de andere kant, met de hoeveelheid tegenwerking die de overname nu heeft, is het 2024 voor de overname is afgerond en kan die gelijk op de gamepass :)
Deel snap ik het, maar van de andere kant vraag ik me af of deze game naar Xbox Game Pass brengen nu echt een Game Changer is. Veel gamers die ik ken spelen alleen maar Call of Duty, en hebben PS4 of PS5. Dus ik denk niet dat ze deze gamers opeens masaal naar Xbox gaan omdat hij op Game Pass staat.
Voor 1 game de gamepass abbo betalen is niet rendabel. Dan ben je beter af met een eenmalige aankoop
Maar als je elk jaar een nieuwe CoD moet kopen voor praktisch dezelfde prijs als gamepass je jaarlijks (i.c.m. gold abonnement) kost dan weer wel. Dan heb je voor hetzelfde geld een veel grotere library aan games plus de game die je oorspronkelijk al wilde kopen, met als enige verschil dat je de games niet bezit.

[Reactie gewijzigd door geeMc op 22 juli 2024 21:41]

Laten we er vanuit gaan dat deze mensen een PS4/PS5 hebben staan. Want dan moet er ook een nieuwe console gekocht worden om dit te kunnen doen. Ja, ik weet het wel, Game Pass is ook voor de PC te krijgen, maar niet iedereen wilt of heeft een PC om te gamen.

Dus de kans is wel aanwezig dat dat weer afschrikt en ze dan toch er voor kiezen om elk jaar een nieuwe te kopen. Het zou mooi zijn als het naar GamePass komt, maar het zal ongetwijfeld ook nog gewoon voor andere platformen buiten Microsoft om uitkomen.
Ik praat dan ook puur over de gamepass adoption. Ik ben sowieso geen fan van exclusives en hoop ook niet dat MS uiteindelijk de keuze maakt om dat zo te maken als de deal doorgaat.
Ik heb al tot 3x toe maar 1 euro betaald voor Game pass (natuurlijk zat er wel ong een half jaar tussen elke betaling). Om zo even te kijken wat ze aanbieden. Scorn voor even gespeeld. Om eerlijk te zijn, zitten er hele leuke titles tussen, zeker om even te proberen. Maar ik zie me zelf niet blijven betalen voor Game pass. De hele concept van dat je de games niet bezit is de reden ervoor. Cod erbij zou voor mij absoluut 0 verschil maken. Zou ik hem spelen? Ja zeker. Maar dan ook echt misschien een maand. En dan ben ik er alweer op uitgekeken. Ik heb een Steam Deck waar ik absoluut weer mijn love for games heb gevonden. En alle klassieke games erop spelen is waar het echt zit voor mij. Heel mn steam library is er gewoon prima op te spelen + alle andere methodes om aan games te komen (emuleren, welke deze library alleen maar uitbreid). Leuke concept dat Game Pass maar Sony heeft echt niks om bang voor te zijn. Ik zie niet even miljoenen mensen allemaal de PS dumpen voor Game Pass.
Behalve als bepaalde titels of reeksen ineens een exclusive wordt. Ik baal er al van dat elder scrolls waarschijnlijk niet op de ps komt, en straks ook met Diablo. Met 5 zitten we nog goed maar dat kan snel veranderen.
Ik heb al tot 3x toe maar 1 euro betaald voor Game pass
Een redelijk bekende tip als toevoeging hierop: Als je 1 maand Game Pass koopt, wordt al je Xbox Live Gold omgezet in Game Pass Ultimate (dat is de twee gecombineerd zeg maar). Ik heb nu voor 6 jaar aan Game Pass €16 (extra, dus bovenop Gold wat ik sws zou kopen) betaald.

Zoals @Vlaminkske juist aangaf, je kan maximaal 3 jaar aan Gold converteren! Vandaag ook mijn €16, 1x €1 de eerste keer en vorig jaar 1x €15 voor de tweede keer.

[Reactie gewijzigd door CoMaestro op 22 juli 2024 21:41]

Je kan maar maximum 3 jaar Game Pass Ultimate stacken toch?
Dit klopt inderdaad, heb het erbij gezet.
Dat is een kort door de bocht redenatie en alleen voor multiplayer games die je maanden lang zou willen spelen.
Gamepass en Ubisoft bieden de mogelijkheid om voor 1 maandbedrag zoveel spellen te spelen of te proberen wat je aankunt. In mijn praktijk neem ik een maandje en speel ik 1 2 of 3 spellen op mn gemak helemaal uit voor slechts 1 maand bedrag. Dat is gewoon een praktische winst van zomaar 100 euro p/m.

Kortom voor 1 game van 59,99 een maandje gamepass nemen van 10-13euro is gewoon goed voor je portomonnee. Als je nog wat rondzoekt op internet vind je van die maandcodes die je na activeren meteen stop zet, zodat je niet perongeluk door betaald na 1 maand.
Dat snap ik, maar het ging waar ik op reageerde over mensen die alleen maar cod spelen op de ps. Dan zal je geen abbo nemen naast online toegang. Dat je veel extra games kan spelen met zo’n dient weet ik.
Ik denk het wel.
Gamepass bied behoorlijk veel.
Van goede cloudgaming (zeker nu Stadia weg gaat), veel games en eigenlijk wat ontbreekt is COD.
Denk dus zeker wel dat het een gamechanger is.

Voor mij zijn Gamepass, Xbos cloudgaming en FS2020 de reden dat ik dit maal gekozen heb voor een XboX SX ipv een PS5.
Gamepass biedt idd meer dan PS+ Premium. Dat zit vooral in de 'gratis' first party exlcusives, maar dat is wat mij betreft (nog) geen hele sterke troef. Sinds kort heb ik een XSX, vooral voor gamepass en ik wou graag games als Gears, Halo en Forza horizon spelen. Daarnaast heb ik deze overname wel in mijn beslissing meegenomen. CoD vind ik niet heel interessant, maar zat overige activision/blizzard games wel. De first party games op GP vind ik momenteel echt niet best, Forza daargelaten. Die games komen ook maar niet een klein beetje in de buurt van de Sony first party games. MS blijft wat mij betreft toch wel mediocre exclusives produceren. Scorn is daar ook weer een voorbeeld van. Blijft natuurlijk kwestie van smaak, maar wel erg jammer.

Het missen voor CoD zou wat mij betreft niet veel uit moeten maken voor Sony. Als zij zich gewoon focussen op waar ze goed in zijn, kan Sony met hun visie en verdienmodel prima naast Microsoft bestaan. Nintendo volgt ook niet de visie van Microsoft, maar focussen zich op hun eigen games. En dat heeft ook een bestaansrecht.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 21:41]

Het is waar dat er flink was rommel tussen de games zit, maar dat is bij PS net zo.
Steeds teleurstellende monthly games of games die je al had.

Op de PS5 heb ik nog niet 1 exclusive gezien waarvoor ik hem graag zou willen hebben.
Het cloudgamen vind ik zelf erg fijn en ik vind de apps van Xbox en GP veel beter. De PS app is al jaren trash in mijn visie.

Daarintegen vind ik het dashboard van de XSX waardeloos en het customizen ervan kan echt veel beter.
Als je het beste van alles wilt hebben dan moet je alle consoles hebben.

1 ding wat voor mij ook belangerijk was is het uiterlijk. De Xdoos is echt een doosje en vind de warmteafvoer echt goed gedaan. Mijn inziens veel makkelijker weg te zetten als een PS5.
Vind de XSX ook lekker stil ...
Nadeel vind ik storage, die waardeloze ext Seagate SSD storage is peperduur terwijl je voor een PS5 minder als de helft kwijt bent met dezelfde storage capaciteit.
Daar heb je gelijk in. Beiden hebben hun voor- en nadelen, zowel in hard- als software en dat zal altijd wel zo blijven.
Daarom, als je het geld hebt dan heb je ze alle 3, de Switch, XSX en de PS5.
En een gamePC erbij zou helemaal top zijn, maar waar haal je dan nog de tijd vandaan ??
Ik zelf heb ook begin dit jaar voor de Xbox Series X gekozen in plaats van PS5, Game Pass was inderdaad ook voor mij de reden. Maar laat ik ook eerlijk zijn, kijk eens naar de winkels, Playstation en Nintendo is overal te krijgen, Xbox is bijna niks. Heb daar ook al een keer een blog over geschreven.
dit heeft te maken met twee zaken.

1 . in de Nederlandse huishoudens denken mensen aan gamen enkel aan Nintendo en PlayStation.
2 . De detailhandel is niet blij met GamePass en de series S. Zij verdienen hier niet aan.

In mijn optiek heeft een huishouden veel meer aan gamepass dan aan een playstation. Microsoft adverteert hier niet eens.
In een huishouden kunnen drie mensen tegelijk profiteren van gamepass ultimate. 2 op een xbox en een op de PC. Maar goed PS is nu eenmaal een gevestigde naam.
Anoniem: 306567 @LockeNL20 oktober 2022 14:36
In een huishouden kunnen drie mensen tegelijk profiteren van gamepass ultimate. 2 op een xbox en een op de PC. Maar goed PS is nu eenmaal een gevestigde naam.
En heeft games die mensen aanspreken, de wereld in gaming draait niet alleen maar om gamepass. Het draait vooral om de games. Sony is niet voor niks zo groot geworden, ze leveren veel games die mensen aanspreken. Daarnaast zijn die games ook van een enorm hoog niveau. Leuk dat je goedkoop in een huishouden gamepass kan aanschaffen, maar wat heb je er aan als die games je niet aanspreken? Dan heeft een huishouden echt niet meer aan een Xbox dan een Playstation.

Daarnaast is Ps plus goedkoper (100 euro per jaar) waar zelfs meer spellen op staan. Ook deze kan je gewoon op meerdere consoles in het huishouden gebruiken. Dus waarom zou een huishouden meer hebben aan gamepass?

Games zoals Spider-Man, Ghost of Tsushima, Uncharted 4, TLoU, God of War, Returnal, Demon's souls, returnal etc. Daar heeft Microsoft op dit moment nog weinig antwoord op.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 21:41]

Daarom hebben sommigen mensen dus geen PlayStation, omdat die games ze niet aanspreken. Blijft moeilijk om te begrijpen zie ik.
Nog los van het feit dat het gros van de spelen die in de top 5 staan bij de Playstation verkopen, alleen maar multiplats zijn zoals COD, Fifa en oa Minecraft. Nee de verkopen van oa de Assassins Creed kloon genaamd Spider-Man zijn pak hem beet ongeveer 15 miljoen op een install base van ongeveer 130miljoen.
Ik word zelf echt heel beroerd van de vs discussie iedere keer en wil er eigenlijk niet aan mee doen maar wat je zegt is gewoon niet waar.

Spiderman staat op 1 met 20 miljoen sales, god of war op 2 met 18 miljoen sales en uncharted 4 op 4 met 16.4 miljoen sales.

Sommige lijstjes verschillen een beetje maar op het merendeel komen we op bovenstaand uit. Bij sommigen wordt een gta 5 vervangen voor the last of us 2.

Dat het allemaal iedere keer uitkomt op een vs discussie blijkt onvermijdelijk maar laten we dan op zn minst de feiten op een rijtje houden.

[Reactie gewijzigd door Kenny_026 op 22 juli 2024 21:41]

Spider man een AC kloon? Haha dat verklaard meteen je liefde voor een Xbox. Kijk als je games op de Playstation niet leuk vindt is dat je eigen mening. Maar ga nou geen domme vergelijkingen maken die nergens op slaan. Geniet gewoon lekker van je Xbox en gamepass. Jij bent er duidelijk blij mee. Ga ik lekker Spider man spelen op mijn ps5, daar ben ik blij mee.
Ik reageer echter op een reactie van iemand die dit beweert:
In mijn optiek heeft een huishouden veel meer aan gamepass dan aan een playstation. Microsoft adverteert hier niet eens.
Dus ik begrijp jouw reactie niet. Het kan zeker dat die games je niet aanspreken. Maar dan alsnog waarom zou een gemiddeld huishouden meer aan gamepass hebben dan Playstation? Dat statement slaat natuurlijk nergens op.
Is ook exact de reden dat ik geen xbox heb, en ook al nooit game pass zal nemen. Het interesseert me gewoonweg niet. Daarbovenop spel ik niet voldoende verschillende spellen om ooit gamepass interessant te maken.
De reden dat ik na de PS3 en PSP ben overgestapt op Xbox. Die Sony exclusives trokken me gewoon niet. Met uitzondering van M.A.G, maar uit die studio hebben ze de stekker getrokken
Kwestie van smaak denk ik? Wat dacht je van, Forza Horizon 3, 4, 5, Flight Simulator, Farming sim (meerdere ook), Halo (aardig wat versies ook inmiddels), Sea of Thieves, Gears. Ik vind geen enkel spel in jouw lijstje ook maar de moeite waard om te spelen. Daarnaast zijn er nog genoeg games op meerdere platforms waardoor je echt niks mist. En bijna alles kan ik ook op mijn PC spelen, met gedeelde savegames en crossplay.
Ik heb een PS5 met idd alleen titels uit dat rijtje. Spider-Man was voor mij de System seller.
Al heb ik er een aantal als TLoU2, Returnal en Demon Souls over geslagen omdat mij die niet aanspreken. Echter Gamepass (PC) heeft honderden titels waarvan ook AAA games van andere dan Xbox studio's er op komen. Alle Bethesda Games, Starfield, Wolfenstein, Doom Eternal, Outer Worlds, (en Wilds), EA Play, Jedi Fallen Order, Fifa, Assassins Creed Odyssey, Guardians of The Galaxy, Halo Infinite, Masterchief Collection, Forza (Horizon), Gears 4, Ori and the Will of the Wisps, The Ascent, Hitman Triology, Total War Warhammer 3.Plague Tale Innocence.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is dus zat antwoord op die enkele exclusives van de Playstation die overigens na een jaar ook op de PC uitkomen. Hoeveel zijn het er dit jaar? God of War en Horizon FW? 2 hele titels die het voor mij waard zijn om weer eens de power knop van de PS5 in te drukken.

Verder heeft Microsoft een hoop studio's aangekocht waarvan er nog wat exclusives op de kalender staan. Heb zelf net 3 jaar gamepass gehaald voor 90 Euro uit Turkije, het was dom om het niet te doen.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 21:41]

Ik snap je redenatie. Als we even exclusives vergeten heb je denk ik gelijk.
Echter dat is met de huidige vorm van gamepass, mijn ervaring leert dat als het populair wordt of de prijs omgaat gaat of men het aanbod/aantal personen/resolutie etc. versimpelt of extra vormen van abbonement toevoegd waardoor het uiteindelijk meer kost. Tot nu toe gebruiken ze het gewoon als lokkertje om een user database te bouwen en jou te binden.
Ik ben bang dat over 2 jaar het stuk duurder is of dat er stuk minder goede titels opstaan (voor ong dezelfde prijs)... las laatst al dat er aantal toppers weer uitgaan (weet de reden overigens niet) dus we gaan het zien. Geniet in elk geval van je gamepass nu het nog een topdienst is ;)
Voor playstation zijn er ook nog maar nauwelijks games te vinden bij de mediamarkt. Het is voornamelijk 3rd party hardware wat er ligt.
Anoniem: 306567 @SunnieNL21 oktober 2022 09:30
Wat een onzin, in de mediamarkt zijn vaak meters aan games te vinden voor de playstation. Kijk hier maar eens:

https://gathering.tweaker...message/70305694#70305694

Op de achtergrond zie je niet een meters lange wand aan Playstation games?

Of hier op de achtergrond:

https://gathering.tweaker...message/70292208#70292208
Ben je ooit in een Media Markt geweest? Ik gok van niet.
Gisteren nog… en daar lag voornamelijk een hoop 3rd party spul.
1 sale bak met wat PlayStation games erin.. en 2 meter games…
Waar het vroeger rijen en rijen games waren met opgestapelde consoles en consoles waar je op kon spelen.

Groot gedeelte waar vroeger games en consoles lagen is het nu afzuigkappen, wasmachines en drogers. Er liggen meer switch games dan PlayStation games.

Maar verder goede inzichtvolle reactie van je na 3 dagen.
Anoniem: 306567 @Seprium26 oktober 2022 16:09
Zie mijn bericht hierboven met foto's van een mediamarkt, rijen vol met games. Maar toch geeft @SunnieNL aan dat er bijna geen Playstation games staan. 8)7 Maar goed hij reageert ook niet meer op mijn bericht...
Omdat ik niet zo veel zin hebt in discussie met jouw, gezien je over het algemeen selectief leest en meestal direct komt met zaken als 'wat een onzin' (wat niet echt aanzet om een zinvolle discussie aan te gaan) om het vervolgens te onderbouwen met data van januari dit jaar terwijl we al 10 maanden verder in het jaar zitten en die foto's dus niets meer zeggen. Want als ik je die foto van januari zou geven zie je ook hele rijen met xbox games staan (die er ook niet meer zijn) en hele stapels van Switch, Xbox One/Series S en PS4 (die er ook niet meer staan) en bakken vol met voordeel games (die ook verdwenen zijn). Als je nou foto's had getoond van augustus/september had ik er nog iets mee gekund.

En misschien moet je dan beter kijken naar het antwoord wat ik Seprium gaf. 2x 1 meter, daar waar het vroeger 2x 5-6 meter aan games was. Veel dezelfde hoesjes op meerdere planken.
Ik kan een hele plank van 4 meter volzetten met hetzelfde hoesje, maar dat wil niet zeggen dat er dan veel games te koop zijn.

Daarnaast vind ik het onzin om na 3 of 6 dagen nog een antwoord te geven. Die discussie is dood. Move on. Next topic.
Anoniem: 306567 @SunnieNL26 oktober 2022 17:15
Omdat ik niet zo veel zin hebt in discussie met jouw, gezien je over het algemeen selectief leest en meestal direct komt met zaken als 'wat een onzin' (wat niet echt aanzet om een zinvolle discussie aan te gaan) om het vervolgens te onderbouwen met data van januari dit jaar terwijl we al 10 maanden verder in het jaar zitten en die foto's dus niets meer zeggen.
Dus jouw N=1 reactie is direct de waarheid zonder dit enigszins te onderbouwen?

Wellicht beter om volgende keer je post iets beter te verwoorden.
Want als ik je die foto van januari zou geven zie je ook hele rijen met xbox games staan (die er ook niet meer zijn)
Die zijn er nooit geweest. Het was altijd max 1 a 2 meter Xbox en 4 a 5 meter PlayStation.
Maar laat ik ook eerlijk zijn, kijk eens naar de winkels, Playstation en Nintendo is overal te krijgen, Xbox is bijna niks. Heb daar ook al een keer een blog over geschreven.
Is een dergelijke vergelijking op wat fysiek in de winkel verkocht wordt nog relevant in het moderne tijdperk waarin veel digitaal en fysiek online gekocht wordt? Dat is geen retorische of sarcastische vraag. Ik speel op PC, en het laatste fysieke spel dat ik gekocht heb moet toch echt +10 jaar geleden zijn geweest. Toen was het al uitzonderlijk dat ik nog iets fysiek kocht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 21:41]

In de console wereld is het kopen van games (fysiek) nog echt wel een ding.

- zijn doorgaans veel goedkoper dan digitaal (zeker bij Nintendo)
- Ze zijn door te verkopen of uit te lenen
- behouden in het gavel van Nintendo nog prima hun restwaarde !
- behouden in het gavel van Nintendo nog prima hun restwaarde !
Nu ja voor de Switch, bij de volgende Nintendo console zal die waarde zakken. Tenzij je nu een ongeopende Mario Odessey of Zelda voor 40 jaar bewaart.
Hangt heel erg van het type game af. Probeer eens te zoeken naar Etrian Odyssey voor de 3DS of zelfs de DS...
Bij een nieuwe console stapt niet iedereen direct over.
Maar dan nog, een digitale game behoud 0 waarde, en kan je ook niet eenvoudig weggeven.
Tsja, er is wat voor te zeggen. Ik heb een aantal PS5 en PS4 games gekocht, uitgespeeld en direct weer op marktplaats verkocht. De meeste exclusives wilde ik gewoon houden en heb ik digitaal. Verder ben ik er niet van om continue die schijfjes te wisselen. Liefste heb ik alles digitaal, op de PC, op Steam. Die bibliotheek groeit bij mij sinds 2005.
Digitaal vind ik ook fijn, veel fijner, MAAR het hangt van de console af.
Op mijn XSX doe ik niks op disc, zeker niet met gamepass. Maar op de Switch zie je zelden goedkope downloads ! Zeker de A titels zijn vrijwel nooit goedkoop en dus altijd goedkoper fysiek te vinden of zelfs 2e hands.
Die kan je later weer verkopen en dat levert nog wat op.
Ook sommige hardcover editions zijn fysiek wel lekker, zeker als je die later koopt en de kop er al af is.

Maar idd, digitaal is het fijnste qua gemak en snelheid.
Ach, het was veel makkelijker een XBox X te scoren dan een PS5, zelfs nu nog.
Het kopen van games en aanverwante hardware doen de meesten online en daar zie ik het verschil niet.
en eigenlijk wat ontbreekt is COD.
Denk dus zeker wel dat het een gamechanger is.
Eentje die ervoor zorgt dat Sony omvalt?
Niemand gelooft dat. Pure paniekzaaierij van Sony om Microsoft tegen te werken.
Geen idee wat je bedoelt, maar een serie als Cod in de game pass lineup zal zeker velen doen besluiten om voor een Xdoos te kiezen ipv een PS5.
Kan ook het einde betekenen voor COD
Nu word COD verkocht op PC PS en XB en komt er dus heel veel geld binnen om het volgende spel te maken
stel COD komt meteen op GamePass en op PS
dan worden de verkopen veel minder alleen PS spelers moeten volle prijs betalen de rest kan hem kopen of er bij krijgen via GamePass.
De vraag is dan hoeveel geld uit de GamePass pot gaat naar de ontwikkeling van COD
dat zal denk ik minder zijn dan op de oude manier.

Dat is dus een van de redenen dat Sony niet zo gelooft in het verdien model van Gamepass
Daar kan je je in vergissen.
Lang niet iedereen pre-ordered tegenwoordig nog de game.
Velen wachten even en kopen met korting, en na wat tijd gaat die korting alleen maar verder naar beneden.
Gamepass betaald een X bedrsag, veel kleiner MAAR dat kleine bedrag betaald de user wel iedere keer weer. Het is zeker niet ondenkbaar dat gamers jarenlang gamepass hebben en er dus steeds wat die kant op gaat. En dat wordt betaald van ALLE users, ook degene die nooit die game spelen.
Vele kleine beetjes doen ook een hoop.
Klopt maar het moet wel verdeelt worden over heel veel andere game developers.
We gaan het zien over een aantal jaren of Gamepass echt gaat groeien.

En ik denk just COD heeft veel preorders meeste spelen dat spel voor de multie play en willen er vanaf het begin gewoon bij zitten.
Ik vind het persoonlijk best wel risky zouden ze COD in Gamepass stoppen.
het is ook nog wel eens een hit or miss, soms is er ineens weer een hele goede Battlefield en dat kan dan de verkopen en inkomsten behoorlijk drukken.
Maar deze gamers zullen wel massaal naar Xbox gaan als de nieuwste versie alleen op Xbox is. En daar draait het bezwaar van Sony bij de overname om.
Maar dat duurt nog minstens zes jaar voor CoD eventueel exclusief zou worden. Sony heeft tijd zat om zelf wat op poten te zetten zoals in het verleden met Resistance en Killzone.
Toch blijf ik het gewoon een 'de pot verwijt de ketel dat die ook zwart wil zien'. De willen het tegenhouden omdat dat Xbox eventueel eindelijk ook een exclusive zou hebben waar de PS spelers echt waarde aan hechten. Maar dat PS al die tijd zijn markt aandeel met hand en tand verdedigd precies op die manier negeren we gewoon dood leuk. MS is gedwongen geraakt door Sony om meer eigen studios te kopen omdat Sony zo erg alles voor eigen consoles bewaard.
Om nog een slecht spreekwoord aan te halen: 'zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten'
Ik heb nu geen CoD, maar zou het misschien wel spelen als het naar Gamepass komt (op pc)
CoD kent een jaarlijkse release cycle van nieuwe 70 euro kostende CoD's. Als je deze titels via Gamepass krijgt zonder er jaarlijks 70 euro voor neer te leggen dan zullen mensen daar echt wel op overstappen.
Zoveel overstappers dat Sony omvalt?
Volgens mij zijn er veel meer Minecraft spelers, en dat gaat prima.
Ik denk dat een game wel een platform changer kan zijn als ik kijk naar mezelf en mijn vriendengroep, mits Microsoft zo slim is om exclusiviteit te verzilveren bij de introductie van een next gen console.

Mocht de overname succesvol blijken, bovenstaand scenario realistisch zijn en de franchise de mate van populariteit kunnen behouden, dan moet Sony met een alternatief antwoord komen. Of de CMA moet daadkracht tonen..

Bottom line; ik denk dat COD een grote mate van potentie heeft om een grote playerbase te verschuiven.
Ken al veel mensen die naast hun ps5 nu een xbox hebben omdat ze bang zijn dat cod ex word in toekomst.
Iedereen (en vooral Sony) focust zich op Call of Duty, maar nieuws van gisteren bewijst dat de Activision overname over veel meer gaat dan Call of Duty.
Ja, nogal logisch gaat het om meer dan een enkele titel, dat wisten we natuurlijk allang. Je gaat niet zoveel geld investeren in een overname enkel en alleen maar voor Call of Duty, een titel die sowieso al echt niet iedere gamer aanspreekt, en waarvan de kwaliteit en inhoud nou ook niet altijd even sterk is.

Maar het gaat echter wel om die lopende licenties/overeenkomsten, dus logischerwijze is dat voor Sony één van de belangrijkste punten, zo niet HET belangrijkste punt. Ze hebben namelijk zelf weinig tot niets meer te bieden in het populaire en competitieve fps genre, dus is het voor hun van belang dat ze hun eigen publiek die van dit soort games houdt, tevreden houden.

Maar goed, los daarvan vind ik het gedoe hierover ook maar overdreven, en bovendien een heel sterk staaltje selectieve verontwaardiging. Bij de overname van Bethesda, toch ook een overname met niet bepaald lullige gevolgen, hoorde je helemaal niets van protesten, laat staan diepgaande en (veel te) lang durende onderzoeken naar de mogelijke gevolgen voor de markt.

Het is dus puur de populariteit van titel A, B of C die blijkbaar bepaalt of er wel herrie over een overname wordt geschopt of niet. En Sony zelf heeft over de afgelopen jaren ook het nodige aan exclusives binnen geharkt, dus eigenlijk moeten ze gewoon niet zo zeiken.

Het aanbod van Phil Spencer, om de lopende overeenkomsten die tot 2024 liepen nog eens met drie jaar extra te verlengen was sowieso al heel netjes, dus om ook daar nog eens over te klagen maakt het alleen maar kinderachtiger vanuit Sony.

Hadden ze er niet zo'n probleem van gemaakt, dan hadden wellicht die waakhonden/instanties zich er niet eens verder in verdiept en was het net als bij de Bethesda overname gewoon nagenoeg geruisloos verlopen.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 21:41]

Sony heeft Bungie overgenomen. Volgens mij hebben die ooit ook weleens iets gedaan met shooters :+
True, maar wat ze tegenwoordig maken, is (vooralsnog) bij lange na niet zo'n grote franchise als Call of Duty. Je kan Destiny, al is het best populair, natuurlijk niet als vervanging zien. En bovendien is dat volgens mij ook nog steeds multi-platform. Sony maakt zich er niet voor niets druk om. Ze hadden toch (veel) meer moeten investeren in hun eigen exclusieve fps van Nederlandse makelij. (ben even de naam kwijt omdat ik geen Sony consoles bezit), want dat was op zich een prima game, die ze veel verder door hadden kunnen ontwikkelen, tot hun eigen Halo en/of Call of Duty.
Tegelijkertijd is Bungie wel dé leveraar van de live-service RPG/FPS. In zijn gebied is het veruit de grootste, boven The Division, Anthem, en waarschijnlijk nog wat goed.

Maar goed, dat is natuurlijk wel wat specifieker gericht dan Call of Duty, wat een gigantisch genre topt.
Oh, daar ben ik het zeker mee eens. Destiny is wel groot, maar inderdaad staat het niet bepaald op gelijke voet met Call of Duty, als je de impact en verkoopcijfers met elkaar vergelijkt. Maar goed, de track record van CoD is natuurlijk ook wel een "stukje" langer, dus of een vergelijk helemaal eerlijk is...

In ieder geval snap ik wel dat Sony zich er druk om maakt, want die titel en dus de daarin geïnteresseerde gamers kwijt raken, zou ze geen goed doen. Daarin ben ik het dus niet helemaal eens met Microsoft, dat ze aandragen dat het maar om één titel/serie gaat, want het is natuurlijk wel een hele grote. De mogelijke impact is min of meer vergelijkbaar met het console exclusief worden van een serie als Fifa. Als dat zou gebeuren, dan zou de game wereld waarschijnlijk helemaal op zijn kop staan... ;)
Dat is niet zo gek natuurlijk. De meesten hier houden zich totaal niet bezig met mobiele games, en Activision heeft inmiddels alle console studios op Call of Duty gezet. In 2021 hebben ze nog twee andere games uit gebracht (in 2020 Sekiro maar alleen als publisher), maar ook die studios werken inmiddels aan CoD.
Ach, Sony heeft er ook voor gezorgd dat de Silent Hill remake die gisteren aangekondigd is weer een timed exclusive is op console, dus ik ben er niet echt rouwig om. Sony heeft zelf ook heel veel goeie IPs en ook veel goeie relaties met publishers hebben die graag geld accepteren voor deze time exclusives, dus ik vind het allemaal een beetje kinderachtig gehuil. MS zou dus CoD gewoon timed exclusive kunnen maken, heb je weer een andere discussie.

Ze hebben geld en mankracht genoeg om zelf een alternatief op CoD te verzinnen, en dan kun je inderdaad een discussie voeren over dat CoD al een goeie playerbase heeft, maar die is ook gebouwd op het feit dat ze goed zijn in wat ze doen, of iig (in vergelijking met bijv Battelfield) beter dan de concurrent :p
Starfield hadden ze ook als timed exclusive willen hebben maar MS was net op tijd met de overname gesprekken.
En vervolgens is die nu volledig exclusive voor Xbox....
Starfield is nooit aankondigt voor PS https://www.youtube.com/watch?v=YFGZag0W_-o

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 22 juli 2024 21:41]

Sja Sony kennende was Starfield ook eeuwig timed exclusive met als FF7 Remake. Nu zijn de rollen een keer omgedraaid en zijn de druiven zuur.
Ik heb geen sterke mening over de Sony/Microsoft console war, dus het maakt mij niet uit wie Blizzard wilt kopen. Of het nu Sony of Microsoft zou zijn, het lijkt me beide geen positief geluid voor de gaming industrie.

Als een grote partij als Activision/Blizzard opgekocht wordt, en games exclusives worden voor 1 van de 2 consoles, schieten wij als consument daar niets mee op. Het maakt het alleen maar dat de walled garden hoge muren krijgt, zover ik kan bedenken.

Het enige wat hier positief aan kan zijn, is dat het misschien een bezem door Blizzard kan halen waardoor dat weer beter kan geen functioneren, zowel in wat ze maken als vooral hoe ze het maken. Maar ik ben niet overtuigd dat dit het doel van Microsoft is, noch dat ze dat kunnen bereiken. (idem voor als Sony dit zou doen)

Ik weet niet of het terecht is om de overname tegen te houden, maar ik denk niet dat 'we' er beter van zouden worden.

[Reactie gewijzigd door coptician op 22 juli 2024 21:41]

Nee, maar ditzelfde verhaal hebben we al jaren met Sony. Je ziet nu weer dat ze betaald hebben om Call of Duty van Game Pass weg te houden, exclusieve DLC en weet ik het wat.
Je zou ook kunnen stellen dat Microsoft samen met Activision juist beter kan concurreren, en dat het de concurrentie dus bevordert. Sony houd namelijk echt niet op met Xbox op iedere mogelijke manier dwarsbomen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 21:41]

Microsoft betaalt net zo goed voor tijdelijke exclusiviteit. Sterker nog zij hebben het uitgevonden ten tijden van de 360. Scorn, Stalker 2, Ark 2, slime rancher 2, high on life. Ik snap dat Sony bashen niet echt. Het enige waar xbox bezitters aan denken is "gratis" CoD op gamepass. Voor een appel en een ei kunnen gamen. Zo jammer deze ontwikkelingen. De hele gameindustrie gaat kapot door dit soort praktijken. Maar goed zolang je voor een euro gamepass kunt krijgen boeit niemand dat natuurlijk.
Mijn punt is dat zolang één partij het wel doet en de andere niet, ze niet goed kunnen concurreren. Dat dat slecht is zal ik niet ontkennen maar het is wel de werkelijkheid van de industrie.
Je kan het ook anders zien. Nu moet Sony niet echt een shooter maken, want er is cod. Als cod exclusive wordt, gaat Sony misschien wel investeren in een tegenzet (die miscchien zelfs beter wordt.). Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik zie het dan nog niet echt als een voordeel. Dan heeft Sony weer een exclusive erbij die de muur weer hoger maakt.

In-house en first-party studio's zijn niet echt positief voor de games-industrie zover ik kan bedenken. Ik zie liever onafhankelijke studio's die zelf kunnen kiezen welke platforms ze ondersteunen. Maar ja, we kunnen niet meer om die studio's heen.

(dit neemt niet weg dat sommige van die studio's absoluut geweldige games produceren. En ze zullen vast veel geld ontvangen vanuit Sony/Microsoft/etc om ze te ontwikkelen. Maar met multiplatformgames hebben ze misschien geen geld vanuit de grotere partijen nodig om dezelfde of hogere winst te behalen.)
Ik vind net cod lazy. Het is nu al jaren infeite hetzelfde. Concurrentie zou net wonderen kunnen doen. Zie maar naar warzone. Ineens is er battle royal en cod moet mee in die tendens en het was het beste wat ze in jaren gemaakt hebben.
Hebben ze al gedaan met Bungie. Vind Bungie ook qua sfeer en storytelling beter dan Activision dus heb daar veel hoop op.
Ik snap het heel goed vanuit Sony zijn positie, aan de andere kant vraag ik me af of het echt een grote Game Changer is als ze deze game naar Xbox Game Pass zullen brengen.

Ik denk dat dit juist dat deze overname geen goed ding is want als een grote partij zoals Activision/Blizzard opgekocht wordt en games dan exclusief worden voor 1 van de 2 consoles, schieten wij als consument niets mee op.
Dat klopt niet. Deze overname, als die door gaat, maakt Microsoft competitiever tegenover marktleider Sony.

Dat is juist exact wat je zou willen, moordende concurrentie is per definitie goed voor de consument.
Microsoft: Sony houdt komst Call of Duty naar Game Pass 'de komende jaren' tegen
Het contract tussen Sony en Activision Blizzard zou volgens bronnen van Forbes tot 2024 lopen.
Is het nou jaren, of tot en met volgend jaar? :)
[...]


Is het nou jaren, of tot en met volgend jaar? :)
De huidige deal duurt tot CoD 2024. Dus voor nu CoD MW2. Daarna is het nog vaag wat er gaat gebeuren CoD op de PS
Daarna is het nog vaag wat er gaat gebeuren CoD op de PS
Niks. Het blijft uitkomen op PlayStation maar alle exclusiviteit-elementen gaan waarschijnlijk gewoon verdwijnen en Sony's blocking rights zullen ook wel van de baan zijn daarna.
Het lijkt met dat Sony geen poot heeft om op te staan als de bovenstaande claims waar zijn. Zijn ze echt zo afhankelijk van een derde partij dat het ze niet lukt om voor 2027 maatregelen te nemen om het eventuele verlies van spelers op te vangen?

Ik hoop gewoon dat iemand (wie dan ook) de teugels bij Blizzard flink aanhaalt en er voor zorgt dat we nieuwe Warcraft en Starcraft games krijgen.
Als ik MS was dan zou ik als ik definitief nieuwe eigenaar van die Toko ben direct dat contract met Sony doormidden scheuren.
Wel dan, dan weten we nu waarom Sony het aanbod van Microsoft ondermaats vond. Niet omdat het te kort was, maar omdat deze clausule heel waarschijnlijk ontbrak in de verlenging die Microsoft hen aanbood.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.