Door Jurian Ubachs

Redacteur

Call of Duty Modern Warfare II Review

Net zo memorabel als de originele 'MW2'?

02-11-2022 • 06:01

206

Multipage-opmaak

Militaire pr-machine met Amsterdam-level?

Call of Duty Modern Warfare II

Call of Duty Modern Warfare II biedt een singleplayer-campagne die audiovisueel een flinke stap vooruit zet ten opzichte van vorige games in de serie. De gameplay biedt veel variatie, met daarbij ook een aantal leuke 'throwbacks' naar missies uit de oude Modern Warfare-games. De multiplayer heeft vooral veel spelmodi die je al kent, maar dat is zeker geen minpunt; veel fans zouden bijvoorbeeld Headquarters of Search and Destroy niet willen missen. Daarbij komt dat er met Invasion en Prisoner Rescue twee leuke spelmodi zijn toegevoegd, waarbij de ene meer geschikt is voor casual spelers en de andere competitieve spelers zal aanspreken. Het is wel jammer dat er in en rond die multiplayer dingen misgaan of ontbreken. Ook wordt de Raid-modus later pas toegevoegd. Hij biedt in potentie interessantere gameplay dan de wat oppervlakkige co-op-modus die nu al in de game zit. Modern Warfare II is uiteraard ook de basis voor Warzone 2.0, maar die gratis te spelen afdeling van het spel verschijnt pas op 18 november.

Van alle subtitels die de voorbije twee decennia op Call of Duty-doosjes hebben geprijkt, is Modern Warfare 2 waarschijnlijk de meest legendarische. De game verscheen in 2009, in een tijd waarin Infinity Ward allerlei onderdelen van online multiplayer-shooters wist te herdefiniëren. De game maakte indruk met soepele, zeer responsieve controls. Daarnaast voegde het spel allerlei elementen aan Call of Duty toe die tot op de dag van vandaag nog gebruikt worden in de serie, zoals de mogelijkheid om een groot aantal attachments aan wapens te hangen en zelf te kiezen welke killstreak-rewards je meeneemt naar een gevecht. Modern Warfare 2 kon daarbij ook nog eens leunen op een sterke singleplayercampagne, met waarschijnlijk de meest veelbesproken en beruchte missie ooit: de ‘No Russian’-missie, waarin de speler eventueel het vuur kon openen op onschuldige burgers, maar niet verplicht was dat te doen.

Inmiddels zijn we dertien jaar verder en is er veel gebeurd. De belangrijkste ontwikkelaars achter de eerste Modern Warfare-games vertrokken na ruzie met uitgever Activision en begonnen Respawn Entertainment, dat later goed was voor onder meer Titanfall. Het zorgde ervoor dat Infinity Ward door de jaren heen de rol van ‘belangrijkste Call of Duty-studio’ kwijtraakte aan Treyarch, dat in de tussenliggende periode succes had met zijn Black Ops-reeks. In 2019 toonde Infinity Ward echter aan dat het nog steeds in staat was sterke Call of Duty-games af te leveren. Dat deed het met een remake van Call of Duty Modern Warfare. Het recept was simpel: neem de meest succesvolle ingrediënten uit de oude Modern Warfare-games en giet ze in een moderner jasje.

Modern Warfare II is van hetzelfde laken een pak. De game bevat in alle takken van het spel zeer herkenbare elementen, maar presenteert die elementen op een nieuwe manier en voegt er wat andere onderdelen aan toe. Dat begint al bij de personages. In Modern Warfare (2019) speelde je nog met Kyle ‘Gaz’ Garrick, CIA-agent Alex en de Arabische heldin Farrah. In dit tweede deel treden de bekende namen van Task Force 141 meer op de voorgrond, met daarbij onder meer Simon ‘Ghost’ Riley en John ‘Soap’ MacTavish. Samen met Captain Price en Gaz nemen zij het leeuwendeel van de campagne voor hun rekening, waarin ook CIA-chief Kate Laswell en General Shepard een rol spelen. Die laatste rol wordt trouwens gespeeld door Glenn Morshower, die je onder meer kunt kennen als Agent Pierce uit de televisieserie 24, of als agent of militair in tal van andere films en series. Hij is de bekendste naam van de cast, die in grote lijnen prima werk aflevert in de campagne van Modern Warfare II.

Op jacht naar gestolen raketten

Die campagne speelt zich af over de hele wereld. De reden daarvoor is dat de Amerikaanse overheid erachter komt dat Al Qatala, een terroristische groepering, een drietal zware raketten van het Amerikaanse leger heeft weten te bemachtigen. De terroristen worden bij het vervoeren van die raketten geholpen door een Mexicaans drugskartel. Het vinden en terugveroveren van die raketten krijgt uiteraard de hoogste prioriteit; daarom worden Captain Price en zijn Task Force 141 ingeschakeld. Later krijgen ze hulp van Mexicaanse Special Ops en Shadow Company, een privaat militair bedrijf dat ingezet wordt voor klussen waar de Amerikaanse overheid zich liever niet voor wil verantwoorden.

De zoektocht naar de raketten en de lieden die ze in bezit hebben, leidt de taskforce langs diverse landen, waaronder Nederland. We maken in de campagne mee hoe Gaz en Price een duik nemen in de Amsterdamse grachten, om een paar uur later getuige te zijn van een ontmoeting tussen afgevaardigden van de terroristen en van het Mexicaanse kartel. Deze ontmoeting vindt plaats op een terras naast de Oude Kerk. Wie graag gaten in deze scène wil schieten, kan dat doen, want inderdaad: volle terrassen en straatmuzikanten om acht uur ‘s morgens ga je in het echt niet vinden, maar een kniesoor die daar op let. Veel leuker is het namelijk om eens rond te kijken naar hoe nauwkeurig de makers de directe omgeving van de Oude Kerk hebben nagemaakt. In de multiplayer van de game kun je nog een ander stuk van Amsterdam tegenkomen, want een van de levels daar is gebaseerd op het Conservatorium Hotel. Het hotel is daar overigens niet blij mee en beraadt zich op juridische stappen. Daarover is verder nog niets bekend en vooralsnog is de map, genaamd Breenbergh Hotel, gewoon speelbaar in de game.

Promotiemateriaal?

Call of Duty maakt ook om een andere reden kritische tongen los. Wie de actie beter bekijkt, kan niet ontkennen dat de game in zekere zin promotiemateriaal is voor het Amerikaanse leger en zijn traditionele bondgenoten. Ga maar na: sinds jaar en dag zijn de grootste vijanden in de games Arabisch of Russisch en wordt de wereld gered door Amerikanen en hun vrienden uit andere landen. De verdediging van de ontwikkelaars daarbij is dat de game geen waargebeurde verhalen vertelt, maar simpelweg inspiratie haalt uit de realiteit. Om daarbij geen landen neer te zetten als schurkenstaat, kiest Infinity Ward voor generieke namen voor Arabische landen, zoals Urzikistan in Modern Warfare II.

Dat klinkt acceptabel en logisch, maar die aanpak heeft een belangrijke keerzijde. Door geen specifiek land te noemen, staat Urzikistan eigenlijk voor álle Arabische landen. Infinity Ward gooit als het ware alle bestaande stereotypen op een hoop en plakt er een zelfverzonnen generieke, Arabisch klinkende naam op, zonder in te gaan op de onderliggende cultuur of wat de plaats van handeling mooi of bijzonder zou kunnen maken. Amsterdam, Chicago en bijvoorbeeld Londen in de vorige game, mogen toneel zijn voor slechte invloeden van buitenaf. Wordt er in het Midden-Oosten geschoten, dan is dat altijd omdat de kwade partij daar zelf zit. Hier zie je geen tot in detail nagemaakte kerken, maar vooral kapotgeschoten gebouwen en sporen van oorlog.

De vraag die je dan kunt stellen: is dat erg? Of beter: vind je dat erg? Het antwoord zal van je persoonlijke mening afhangen. Vind je het vervelend om een schietspel te spelen waarin de Amerikanen in grote lijnen altijd de goede partij zijn, of stoor je je daar niet aan? Kun je het schietspelletje los zien van de Arabische en Russische stereotyperingen die keer op keer herhaald worden, of niet? Feit is dat miljoenen gamers ervoor kiezen om gewoon lekker de campagne te spelen en online met vrienden aan de gang te gaan. Dat is oké, net zoals het oké is om de game om bovengenoemde redenen te laten liggen. Wij vinden met name wat bewustwording op dit vlak belangrijk. Het verhaal wordt verteld in een game die eigendom is van bedrijven die een nauwe samenwerking onderhouden met het Amerikaanse leger. Het leger gebruikt Call of Duty voor een deel van zijn recruitment, en Call of Duty heeft een programma waarmee geld wordt opgehaald om legerveteranen financieel te ondersteunen. Dat je hier geen kritische houding ten opzichte van het doen en laten van het Amerikaanse leger hoeft te verwachten, is dus logisch, maar het is wel belangrijk om dat te weten.

Campagne vol hoogtepunten

Op de vorige pagina beschreven we het recept voor Modern Warfare (2019): een mix van bekende, populaire onderdelen van de oude Modern Warfare-games, maar dan in een moderner jasje. Zoals gezegd, doet Modern Warfare II hetzelfde. Dat is goed te merken aan de inhoud van de gameplay. Vooropgesteld: Call of Duty is en blijft een game die gaat over soldaten die schieten op andere soldaten, en dan meestal op de grond. Dat is in Modern Warfare II niet anders. Toch zien we ook een flinke dosis afwisseling in de pakweg vijf uur die het je kost om de campagne door te spelen, waarbij de speeltijd iets wordt verlengd als je voor een van de hogere niveaus gaat.

Gewichtige wapens

Die afwisseling is belangrijk, maar de basis - dus het schieten zelf - is belangrijker. Dat voelt in deze Call of Duty uitstekend aan. Of je nu met een machinegeweer werkt of met een zwaar sluipschuttersgeweer, Infinity Ward is erin geslaagd om elk wapen een bepaald gewicht mee te geven waardoor het schieten geloofwaardig aanvoelt. De vuurgevechten zijn spectaculair, maar voelen soms een tikje oneerlijk. We doelen daarbij op momenten waarbij je onder vuur wordt genomen door vijanden die uit onverwachte hoek komen. Dat kan best je eigen schuld zijn, want wellicht heb je gewoon niet goed gekeken, maar het gebeurde ons tijdens de campagne net iets te vaak. Het haalt op die momenten het tempo er een beetje uit. Dat is niet heel erg, want het moet ook niet zo zijn dat je al te makkelijk door de campagne heen wandelt. De balans tussen uitdaging en frustratie komt her en der echter wel in gevaar.

Call of Duty Modern Warfare

Kijken we naar de variatie in de gameplay, dan doet Modern Warfare II wat dingen die we al vaker zagen, en wat dingen die relatief nieuw zijn voor de serie. Zo is er een grotere rol weggelegd voor voertuigen. Je komt bijvoorbeeld in een achtervolging terecht waarbij je al rijdend vijanden moet uitschakelen, mijnen moet ontwijken en af en toe van voertuig naar voertuig moet springen. Dat is leuk bedacht. Een minpunt bij dit level is wel dat deze game niet uitblinkt in zijn platformelementen. Goed aanvoelen wanneer en hoe je moet springen, is best lastig. We sprongen dan ook net wat te vaak een kansloze dood tegemoet, terwijl dit spelelement vrij weinig met de kern van Call or Duty heeft te maken.

Leuke 'throwbacks'

Gelukkig komen de andere scènes er een stuk beter vanaf. De speler neemt weer eens plaats in een gunship om een compound van het Mexicaanse drugskartel onder vuur te nemen, en dat is een behoorlijk spectaculaire missie. Later in de game mag je een helikopter doelwitten aanwijzen voor close air support en ook dat leidt tot flink wat actie. Het gevecht dat je moet uitvechten tegen een tank, terwijl je zelf niets anders dan C4-explosieven kunt gebruiken, is van een heel andere orde, maar een stuk spannender. Spannend is ook de missie waarin je samen met Captain Price in een ghillie suit langs vijanden moet sluipen terwijl je op weg bent naar een naburige basis waar wellicht sporen van de raketten zijn te vinden. Leuk detail bij deze missie is dat de speler bij het infiltreren van de basis zelf mag kiezen of hij als eerste de basis in gaat, of op een afstandje blijft met een sniper rifle om de ander dekking te geven. Ook kun je in deze scène wat meer achtergrondinformatie opdoen als je besluit de optionele gesprekjes te voeren waarbij je antwoorden kunt kiezen via een heus dialogue wheel, zoals we dat kennen van roleplaying games. Dat is leuk bedacht, maar het voegt niet heel veel toe.

Wat zeker wel iets toevoegt, is het hoge niveau dat de campagne op audiovisueel vlak laat zien. We hebben Call of Duty vaak beschimpt om zijn tegenvallende grafische prestaties, maar Modern Warfare II tapt hier - in de campagne dus - toch echt uit een ander vaatje. De acteurs worden op prachtige wijze neergezet. Zeker in de tussenscènes is het niveau enorm hoog. Wanneer de game de transitie naar gameplay maakt, gaat dat niveau iets naar beneden, maar het uiterlijk en de bewegingen van de soldaten blijven sterk. Ook de haarscherpe, zeer gedetailleerde wapens zien er goed uit. De omgevingen zijn wat meer wisselend, waarbij er zoals altijd laag wordt gescoord op destructability. Je kunt rustig een machinegeweer legen op een houten plank en die plank zal dat overleven. We zouden dat anno 2022 graag een keer anders zien in Call of Duty, maar we zijn er ondertussen ook wel een beetje aan gewend.

Call of Duty Modern Warfare

Techniek: mooi water en spelers duidelijker zichtbaar

Voor Call of Duty Modern Warfare II heeft Infinity Ward uiteraard ook wat vernieuwingen doorgevoerd op technisch vlak, en daarbij is veel aandacht uitgegaan naar hoe water werkt in het spel. De campagne kent meerdere missies waarin de hoofdpersonages stukken in of rond water doorbrengen en ook in de multiplayer, en later in Warzone 2.0, speelt het een rol. Het doel hierbij is om water in real-time te laten reageren op wat spelers of andere objecten doen. Dat bleek een flinke opgave, want meestal worden watereffecten vooraf gesimuleerd. Het water in een game reageert dan dus niet echt op wat spelers doen. In Modern Warfare II gebeurt dit wel: de water flow wordt real-time gesimuleerd, wat tijdens een presentatie inzichtelijk werd gemaakt door een steeds veranderende mesh-simulatie. Ook hebben de makers de effecten gesimuleerd die horen bij hoe je kijkt naar mensen die onder water zijn, of hoe je, als je zelf onder water bent, mensen en objecten buiten het water ziet. In de missie Waterwork, waarbij Gaz en Price vanuit het water wat bewakers in Amsterdam uitschakelen, zijn deze effecten goed te zien.

Beeld verdeeld in hoge en lagere kwaliteit

De watereffecten zijn mooi en zullen dus ook in Warzone 2.0 een rol gaan spelen, maar ze maakten niet zo veel indruk als een andere feature die we gedemonstreerd kregen. Een van de hoofddoelen die Infinity Ward zich stelde bij het maken van Modern Warfare II is het bieden van een 60fps- en 120fps-spelervaring met zeer lage latency. Om dat te kunnen bereiken, maakt de game gebruik van een systeem dat dynamisch bepaalt welke delen van het scherm de hoogste grafische kwaliteit moeten laten zien en welke niet. We kregen een techdemo te zien die toonde hoe delen van het scherm in rood (lagere kwaliteit) en groen (hoogste kwaliteit) werden verdeeld, afgewisseld met het normale beeld. Daaruit konden we opmaken dat het centrum van je scherm altijd in vol ornaat getoond wordt, maar de engine ‘weet’ ook welke zones verder van belang zijn.

Call of Duty Modern Warfare

Stel, je loopt ergens waar om de hoek een zone is waar vaak vijanden zijn, of waar op dat moment een vijand in de buurt is. De game zal dan automatisch die zone van het scherm in hogere kwaliteit laten zien. Het is een subtiel verschil, maar het helpt je ogen heel natuurlijk de juiste kant op te sturen. Het zorgt er ook voor dat andere spelers beter zijn te zien. De ontwikkelaars toonden hoe een soldaat nauwelijks opviel terwijl hij naast een truck lag. Infinity Ward wil echter de zichtbaarheid van spelers juist stimuleren, dus die speler wordt dan, door hem bijvoorbeeld wat extra uit te lichten, zichtbaarder gemaakt. Ook hier geldt dat het een heel subtiel effect is; het is zeker niet zo dat de game vijanden dik in de spotlights zet. Dat geven de ontwikkelaars zelf ook aan: het risico bij dit soort trucs is dat het een wat ‘cartoony’ effect oplevert, maar dat is bij Modern Warfare II zeker niet aan de hand.

Verder legde Infinity Ward tijdens hun uitleg veel nadruk op de prestaties, waar hoge eisen aan worden gesteld. Zo moet de game op alle platformen stabiel in 60 frames per seconde of meer draaien en mikken de makers ook op ‘parity’ tussen alle platformen. Dat is wel zo eerlijk, want de game ondersteunt ook cross-platform play, wat betekent dat je online gamers tegenkomt die op andere platformen spelen. Dan is het natuurlijk wel zo fijn als al die versies vergelijkbaar zijn in beeld en prestaties.

Bugs en freezes

Die prestaties zijn op dit moment trouwens nog wel een dingetje. Op de PlayStation 5 hadden we afgelopen weekend af en toe echt wel wat last van lag, frame skips en meer van dat soort problemen. Dat is nog tot daar aan toe, maar de PS5-versie kampt op dit moment nog met een aantal heftigere problemen. Zo maken spelers mee dat de XP-teller na een potje op nul blijft staan. Dat is behoorlijk vervelend, in een game waarin je meer wapens en andere spullen vrijspeelt wanneer je meer ervaringspunten verdient. Ook treden er rare freezes op in de menu’s en crasht de game af en toe aan het einde van een potje. Vervelend natuurlijk, en misschien is het nog wel vervelender dat we er anno nu een beetje aan gewend zijn dat games in de eerste periode na release nog niet werken zoals het hoort. De kans is vrij groot dat Infinity Ward dit alles vrij snel weer recht weet te trekken met patches, maar op dit moment gaat het dus nog niet helemaal zoals het zou moeten.

Op pc zijn de prestatie goed, waarmee we bedoelen dat de game op ons testsysteem zelfs met Extreme-settings en spelend in 4k niet onder de 60 frames per seconde kwam. Daarbij moet opgemerkt worden dat de game zichtbaar geholpen wordt doordat er gespeeld wordt met de beeldkwaliteit. Op die momenten is duidelijk zichtbaar dat delen van het scherm wat minder scherp in beeld zijn. Dat kan te maken hebben met de hierboven omschreven techniek van Infinity Ward zelf, of met DLSS. We hebben nog geen uitgebreide benchmarks gedraaid met afwijkende instellingen om te zien hoe de game daarmee omgaat, dus kunnen we over de verdere prestaties geen conclusies trekken. Het belangrijkste is dat de game constant een hoog grafisch niveau laat zien en dat dus combineert met prima prestaties.

Multiplayer: veelal bekend, maar wel goed

Hoewel de multiplayer dus nog met wat problemen rond lag kampt en enkele bugs bevat, is het zeker niet onmogelijk om je nu al prima te vermaken met die multiplayer en de co-op-modus van Modern Warfare II. De inhoud van de multiplayer kent, afgezien van de nieuwe maps, weinig verrassingen. Dat is geen kritiekpunt, maar meer een logisch gevolg van het feit dat Infinity Ward twee bètatestweekenden heeft georganiseerd met Modern Warfare II en we nieuwe elementen, zoals de third-person mode, het veranderde progressiesysteem rond wapens, de nieuwe spelmodi en een aantal van de nieuwe maps, al hebben kunnen zien en spelen. We zagen toen dus al de Breenbergh Hotel-map en maakten kennis met de nieuwe spelmodi Invasion, Prisoner Rescue en Knock Out.

Minstens zo belangrijk als die nieuwe modi is de aanwezigheid van de bekende, aloude modi. Hier hinken we een beetje op twee gedachten. Potjes Team Deathmatch, Domination, Kill Confimed, Hardpoint: we kennen de flow, we weten wat er gaat gebeuren en op welke manieren het mee en tegen kan zitten. Het zijn goed werkende spelmodi, zoveel is duidelijk, maar ze dragen stevig bij aan de ‘Call of Duty-moeheid’ waar we in de preview over begonnen. Toen we de volledige game de afgelopen week aan het spelen waren, viel die moeheid al met al wel mee, ook omdat er nu natuurlijk meer variatie is dan er in de bètaversie was. Hoe dan ook: de genoemde modi, maar ook de weer aanwezige Search & Destroy en Headquarters, zijn een belangrijk deel van het fundament waarop de Call of Duty-multiplayer is gebouwd. Het is onderaan de streep vooral gewoon goed dat de populairste modi aanwezig zijn.

Call of Duty Modern Warfare

Die modi zijn speelbaar op in totaal tien maps, althans op papier. Tussen de bètatest en de release is Valderas Museum verdwenen uit het aanbod. Die map werd door gamers ook het meest bekritiseerd tijdens de bètatest, dus ergens valt deze keuze te begrijpen, maar opvallend is het wel. De rest van de line-up is lekker gevarieerd. De beste map? Dat zal onderhevig zijn aan smaak, maar wij zijn fan van Santa Sena Border Crossing. De actie speelt zich hier af op een snelweg vol verlaten voertuigen, wat een soort doolhof oplevert waarin je tegenstanders kunt verrassen door slim positie te kiezen. Je kunt ook op de auto’s en bussen klimmen om wat overzicht te krijgen, al ben je dan natuurlijk een makkelijke schietschijf. Verder vonden we Crown Raceway, waarin de paddock van een racecircuit het strijdtoneel is, ook erg geslaagd. Over de map Taraq zijn we tot nu toe het minst te spreken. Het is een vrij open, misschien zelfs een tikje saaie map, waarin we weinig memorabele potjes voorbij hebben zien komen.

Nieuwe spelmodi

Bovenop deze maps komen nog een aantal andere maps, die speciaal zijn bedoeld voor de modi met meer dan twaalf spelers. Dat zijn het altijd al aanwezige Ground War en dus de nieuwe spelmodus Invasion. Dit is een modus voor 20 tegen 20 spelers, waarbij de teams tot 40 worden aangevuld met door de computer bestuurde soldaten. Dat heeft voors en tegens. Het is wat lame om een paar kills op rij te maken en dan steeds maar een punt in plaats van vijf te krijgen, omdat het kennelijk steeds bots waren. Aan de andere kant houdt het de modus wel goed speelbaar. De bots zijn natuurlijk wat minder goed, waardoor het iets makkelijker wordt om lang te overleven. In de gameplay valt met name op dat lange-afstandswapens in deze modus bij uitstek geschikt zijn. Sommige van de maps worden echt gedomineerd door snipers. Dat is geen waardeoordeel, want dat kan ook prima gameplay opleveren, maar wel iets waar je je bewust van moet zijn. Ook spelen voertuigen een rol in Invasion. Er worden humvees en tanks gedropt, die natuurlijk ook een woordje meespreken. Gelukkig voert dat niet de boventoon. Het kan helpen het tij een beetje te keren, maar de potjes worden beslist door de prestaties in vuurgevechten, zoals dat hoort in Call of Duty.

Zo groot en enigszins laidback als de Invasion-modus is, zo klein, serieus en tactisch zijn Prisoner Rescue en Knock Out. Dat is wel zo fijn, want Invasion voelt af en toe wel erg willekeurig aan. Als eenling heb je daar soms het gevoel niet echt veel verschil te kunnen maken, en dat is in Prisoner Rescue en Knock Out wel anders. Beide modi hebben wat van Search & Destroy in zich, in die zin dat je niet kunt respawnen. Kanttekening daarbij is dat je teamgenoten je hier wel weer kunnen oplappen als je bent neergeschoten. In Knock Out is dat ook eigenlijk het hele spel: zorgen dat je het andere team volledig neer krijgt, om een ronde te winnen. In Prisoner Rescue speelt het bevrijden of juist gevangen houden van twee gijzelaars nog een rol. Het bevrijden van een gijzelaar levert je team honderd punten op. Toch merken we dat de meeste potjes neerkomen op twee teams die elkaar afjagen. Dat gaat zo ver dat sommige gamers niet eens de moeite nemen om teamgenoten te reviven, en dat kan best irritant zijn. Op die momenten wordt de potentie van de spelmodus ook niet ten volle benut. Die meerwaarde kan er zeker wel zijn, want Prisoner Rescue lijkt bij uitstek geschikt voor meer competitieve spelers.

Call of Duty Modern Warfare

Of je nu de traditionele modi, Invasion of Prisoner Rescue speelt: je zult ervaringspunten verdienen. De game brengt keurig in beeld waar je bent in je progressie en welke wapens of items je daarbij vrijspeelt. Dat werkt grotendeels zoals je dat gewend bent: je haalt een bepaald level, krijgt een nieuw wapen of item en kunt dat dan opnemen in een van je loadouts. De game kent echter nog een andere progressiemethode. Je verdient namelijk ook XP per wapen. Dat is op zichzelf niet nieuw, maar in die progressielijn kom je andere wapens tegen. Je slaat als het ware een brug naar een andere progessielijn, van een ander wapen. Op die manier kun je sneller naar je favoriete soort wapen toewerken, al moeten we wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat we de meerwaarde van deze extra manier van progessie nog niet helemaal doorzien of begrijpen. Het brengt in elk geval een aardig menuutje met zich mee, dat wel.

Geen Barracks en leaderboards

Over menu’s gesproken: hier ontbreekt het een en ander. Call of Duty-spelers zijn gewend hun statistieken te kunnen bekijken in de Barracks. Dat menu, of eigenlijk die hele afdeling, ontbreekt op dit moment nog in Modern Warfare II. Ook zijn er nog geen leaderboards die al die statistieken bijhouden. Het zou kunnen dat deze features alsnog worden toegevoegd aan Modern Warfare II, maar het is opvallend dat ze ontbreken en ze worden door gamers gemist.

Iets anders dat nu nog mist, is de nieuwe Raids-modus. Dit is een uitgebreide versie van de co-op-modus die nu ook al in het spel zit. De co-op-missies zijn echter vrij beperkt en kort. Ze bieden actie voor twee personen en het gaat er daarbij om dat je bepaalde missiedoelen zo snel mogelijk haalt. Het maakt daarbij niet echt uit hoe je dat doet en dat maakt het een beetje oppervlakkig. Raids, die co-op bieden voor drie spelers, beloven veelzijdigere gameplay aan boord te hebben, waarbij de teams ook puzzels moeten oplossen tussen de gevechten door. Wat dat betekent weten we nog niet, maar het klinkt in elk geval interessanter dan wat co-op nu is. Het aardige aan de missies die er nu al wel zijn, is dat ze ingeleid worden door een introfilmpje, waardoor ze losjes samenhangen met het hoofdverhaal. Echt de moeite zijn die filmpjes echter ook weer niet.

Conclusie

Een Call of Duty-game beoordelen is lastig, want welk referentiekader pak je? Een gamer die vooral de campagne speelt, wordt bediend met een prachtig uitgewerkt, spectaculair avontuur. Het verhaal dat bij dat avontuur hoort, is wat slapjes en het ‘good guy America’-uitgangspunt stuit op weerstand, maar dat hoeft geen belemmering te vormen. Er zijn echter ook gamers die de campagne überhaupt nooit spelen en zich volledig toeleggen op het online knalwerk. Zij zullen blij zijn dat alle populairste spelmodi aanwezig zijn, aangevuld met enkele aardige toevoegingen en een een aantal prima maps. Belangrijker: de game voelt goed aan. De actie verloopt soepel, afgezien van enkele bugs en sporadisch wat lag. De basisgameplay is sterk. Maar ook die zin behoeft duiding, want in vergelijking waarmee is die gameplay dan sterk? In vergelijking met andere shooters, of met voorgaande Call of Duty-games? Het antwoord: waarschijnlijk beide, maar toch vooral in vergelijking met andere titels in de Call of Duty-serie. De game is vooral een Call of Duty-game en de veranderingen die we er in deze review uitpikken, spelen zich grotendeels af in de kantlijn, waarbij de hoofdlijnen soms net wat te herkenbaar aanvoelen. Dat is niet erg; de game blijft goed voor uren spelplezier, zelfs al ontbreken er nog wat zaken die we er liever nu al bij hadden gehad. Het wachten is nu nog op Warzone 2.0, om te kijken hoe al deze spelelementen er op een grotere schaal uitzien.

Lees meer

Reacties (206)

206
202
79
4
0
107
Wijzig sortering
Grotendeels eens met de review. Zou nog paar opvallende zaken toevoegen, waarbij ik echt een kritische noot heb richting de redacteur; je rept met geen woord over het ontbreken van een hardcore modus. Gelukkig hoef je in de nu speelbare modi niet een heel magazijn op iemand leeg te vuren voordat ie bereid is neer te gaan, maar het feit dat hardcore (nu nog) mist is wel een punt dat ik zou toevoegen aan deze review.
Daarnaast is het menu tussen twee potjes in, te kort (voor mij) om je wapen te upgraden. Deels door de korte tijd, deels doordat het wapenmenu niet aangeeft of je iets hebt vrijgespeeld. Dus per attachment moet je checken of er opties bij zijn gekomen.

Verder zijn de maps vrij saai, idd die op de snelweg is wel vernieuwend in de zin dat je alleen een kort blikveld hebt. Het hotel in Amsterdam biedt wel wat hoogteverschillen, maar verder is er weinig variatie.

Wat helaas het grootste gemis blijft voor mij sinds de oorspronkelijke mw2 1 en mw2 is het ontbreken van een goede camouflage als je gaat sniperen; echt bijna onzichtbaar kunnen worden. (Sommige spelers verwarren dat met campen; waarbij je stilletjes in een hoekje gaat zitten kleuteren en wachten tot er iemand toevallig in je vizier loopt, waarbij het natuurlijk wel leuk is om deze persoon koste wat kost te pakken te krijgen). Maat de kick om goed verdekt te kunnen sniperen zonder opgemerkt te worden mis ik wel.

Positiefste punt is dat de gameplay weer heerlijk COD aanvoelt, er gelukkig geen zombies zijn, je niet 20 meter in de lucht kan springen of op muren kan rennen en je bij lange killstreaks steeds meer perks krijgt. Ik verheug me op weer twee jaar lekker knallen en kijk uit naar Warzone
Voor zover bekend is komen de hardcore playlists uit met Season 1. Wat precies de reden hiervoor is, weet ik niet. Overigens zal het "Tier 1" gaan heten. Zie ook: https://www.callofduty.co...aunch-overview-maps#Modes

Verder zou S1 rond 16/18 november uit moeten komen. Dus nog even geduld indien je echt alleen Tier 1 wilt spelen. :)
Hardcore zit er niet in omdat er problemen zijn rond de stabiliteit van de speelmodus, dat heeft de ontwikkelaar zelf aangegeven. Er waren veel problemen met crashes, al hoor en lees ik dat bij veel mensen de gewone multiplayer ook veel crashes geeft.

Op Reddit staat een goede lijst met problemen: https://www.reddit.com/r/...issues_mw2_currently_has/

Het ergste wat mij betreft zijn de bans die sommige mensen krijgen terwijl ze volgens hunzelf niet cheaten, maar ze krijgen ook goede geen response.

Ik was zelf nog een beetje aan het twijfelen of ik de game zou aanschaffen, maar ik zie er vanaf. Blijkbaar is het tegenwoordig onmogelijk om een complete game uit te brengen die goed functioneerd. Waarom breng je de game niet gewoon niet later uit en ik snap echt wel dat niet alles getest kan worden, maar er missen toch wel veel basis functionaliteiten en modussen. Misschien moeten ontwikkelaars minder geld in de PR stoppen en meer in de ontwikkeling en productie ervan.
Goeie post! Als ik door die lijst heen scroll herken ik me in veel punten. Ik heb ook het idee dat we nu een early access spelen die langzaam meer features krijgt.

Ik heb me bijvoorbeeld suf lopen zoeken naar de leaderboards of überhaupt stats. Kon het nergens vinden, logisch als het er ook nu niet in zit.
Het ontbreken van de hardcore modus is voor mij een dealbreaker. De afgelopen delen waren we alleen maar bezig in de Hardcode mode, omdat je in de normale modus soms een hele clip op iemand moest leegschieten, voordat die eindelijk neer ging. Ben blij dat ik dit deel niet op voorhand heb gekocht en wacht dan ook op een freeplay weekend, omdat ze dan ook vaak een kleine korting bieden op de prijs van de game. 80€ voor de PS5 versie vind ik toch wel iets te veel van het goede.

Verder ben ik het met je eens dat snipers nauwelijks echt onzichtbaar kunnen worden met camo. Maar laat ze eerst eens de glare afschaffen bij scopes met hogere zooms. Dat scheelt ook al enorm. Zit je enorm ver van de frontlinie af, heb je eindelijk je mooie sniperspot gevonden en is je scope meteen een enorme vuurtoren die iedereen in het level laat weten waar je zit. Dat slaat helemaal nergens op, zeker niet bij moderne wapens die in het echt ook geen glare meer hebben. In ieder geval niet zo fel als nu ingame het geval is.
Ik vind die hardcore mode juist heel debiel. Met een beetje spray 'n pray kun je dan best kills maken terwijl je in normale mode echt goed moet mikken (headshots) om van je tegenstander te winnen.
Is misschien niet realistischer, maar wel competitiever.
Dat mag je vinden. Ik vind het juist debiel dat je op iemand kan schieten, die persoon zich kan omdraaien en jou kan met een headshot alsnog neerschiet. Ja hij schiet misschien accurater, maar het is onlogisch dat je, terwijl je beschoten en geraakt wordt, überhaupt nog fatsoenlijk kan richten. En juist in normal mode is er geen teamkill, dus juist daar kan je sprayen tot je een ons weegt. Dat wil je wel laten in Hardcore.

Gelukkig heb je de keus om wel of niet Hardcore te spelen. Mijn groep vrienden geven daar stuk voor stuk de voorkeur aan. Dus het missen van Hardcore is voor ons een dealbreaker totdat die erin zit. Of het dan Tier1 heet of Hardcore, dat boeit ons niet.
Dat friendly fire gewoon aan moet staan ben ik met je eens. Volgens mij moet je vaardigheid willen belonen als spel, niet geluk.
ja en dan heb je van die lui die egoistisch zijn, heb zo vaak gehad dat je ergens staat, en gaat er gewoon een teamgenoot voor je staan om je kills te stelen (en ja zolang je ze niet killed is de enemy van niemand, maar je snapt vast wat ik bedoel) maar dan sta je dus ergens (tijdelijk want ik haat campers) maar als het dan hardcore is dan vangt je teamgenoot je kogels op en word jij gestraft omdat die halve zool voor je neus gaat staan. hardcore kan leuk zijn in een georganiseerd team, maar niet met willekeurige spelers. of je gooit een granaat en je team loopt daar heen.

mensen zeggen vaak dat hc voor betere spelers is (meer skill nodig), maar ik denk juist andersom over hc en normal, bij normal moet je accuraat zijn en meerdere kogels landen voor een kill, in hc heb je genoeg aan je pistol, lekker snelle ads en snel laden, als voorbeeld. en in hc is lekker sprayen plus het campen is daar vele malen erger want je ziet ze niet op de map of wat dan ook, en als ze 1 bepaalde richting op kijken langs een bus ofzo dan moet je wel verrekte snel zijn om langs die bus te gaan en dan ook meteen op die gene aimen, dat is niet te doen. en in vorige cod games had je ook nog trphy system die de granaten of pijlen opving. oja en hc nuketown sprayen ze gewoon door de muur van garage heen want daar is de spawn.

en om maar geen nieuwe post te maken.
ik vind de game wel oke, alleen wapen lvlen gaat super traag, ik zag een tip video van een ex pro en invasion schijnt goed te zijn. dat ga ik vandaag proberen. want de campers in deze game, zo triest. je bent continue met je agressieve team campers aan het zoeken. terwijl je hun gratis killstreaks voert. ik hoor vaker enemy uav dan anders. dus de aanvallende spelers word bestraft. de campers krijgen vaak kills, winnen vaker. en bij die map vol auto's ook continue proberen om bij de campers te komen, en dan heb je die kant van de map bereikt en spawnen ze achter je en word je van 2 kanten beschoten. dit moet echt anders want zo word campen aangemoedigd. maar ik verrek dat ik ga niet camper zo ben ik niet. ook al gaat dat soms sneller. goede/hoge killstreaks boeien mij niet zoveel, ik gebruik uav, counter uav en nog wat. dit is beter voor het team en voor mij meer punten dan eens per 10 rondes een 7+ streak.
en mensen campen sowiezo veel want ja, je ziet altijd video's van pro's veel willen een nuke halen om te showen, veel mensen wilt dikke streaks, veel mensen willen zo snel mogelijk de laatste camo.. maar als je niet zo goed bent of door sbmm je altijd betere spelers tegen je hebt dan is er maar 1 weg. en dat is een plekje zoeken om te gaan wachten.

zo einde geklaag.

de game krijgt van mij prijs kwaliteit verhouding een dikke 10 <3 (heb je game op twitter gewonnen met een giveaway) misschien nog het proberen waard want gisteren waren er nog giveaways. good luck
De Hardcore modes zou (vermoedelijk samen met de seaoson pass) binnenkort worden toegevoegd.
Het zou dan overigens niet meer Hardcore heten maar “Tier 1 Playlists”
Ten tijde van de release van de vorige MW miste dit ook.

[Reactie gewijzigd door Driekant op 22 juli 2024 15:22]

Prima dat ze het nog toevoegen, maar het is wel jammer dat het (weer) pas dagen/weken na release erbij komt. Dit laat blijken dat de game gewoon niet klaar is voor release. Dit soort zaken horen geregeld te zijn voor release.

Voor mij ook 1 van de redenen om dit soort games niet meer te pre-orderen, buiten de prijs. Vanguard viel na release vies tegen en heb deze ook bijna niet gespeeld, in tegenstelling tot Cold War. Die heb ik helemaal grijs gespeeld.
ik ben warzone gewend en dan voelt deze mw2 multiplay als hardcore aan. probeer het eens
Warzone vond ik helemaal drama met neerschieten. Dus zonder deze te spelen, weet ik al wat je bedoelt. :)
Je moet je voorstellen dat een hoge sniper met meeste damage op de borst schiet van tegenstander op 5 meter, en dan zijn alleen de schilden eraf, niet down/dood
Of een C4 pakketje gooi je in een kamer van 6 m2 en de mensen erin zijn niet dood.
Of een bazooka schiet je op iemand 5 meter van je af en diegene is niet dood
etc etc etc Geloof me, dit is een verademing dan:)

Mis wel slide cancel, het movement gedeelte is echt traag in MW2 vergeleken met Warzone
Call of Duty zit sowieso vol met allerlei niet realistische zaken. Gelukkig maar, want realistisch zou inhouden dat als je geraakt word je naar het ziekenhuis moet en het dan wel of niet overleeft. Dan brengt je character daar 6 maanden tot een jaar door voor hij terug komt. Dat zou het geen goede game maken. De hardcore mode is nog steeds best softcore naast echte simulatie, toch vind ik het jammer dat deze ontbreekt. Het is bijvoorbeeld niet zo in de hardcore mode dat als wat van de scherven van een granaat je been raken je daarna minder snel loopt en een spoor van bloed lekt overal. Oja en als je in het echt zou herladen raak je de kogels in je oude clip kwijt. In COD doen ze net alsof je al die kogels kan houden. De kogels komen magisch samen in een gevulde nieuwe clip...

[Reactie gewijzigd door Techman op 22 juli 2024 15:22]

Je moet inderdaad een hele clip leegschieten maar dat geldt ook voor de tegenstander die op jou schiet. Dus zowel een nadeel als voordeel toch?
Valt op dat streamers die hun wapens willen levelen dit ontwijken door een nieuwe
game te starten als de melding in game komt dat ze meer armor krijgen.
Sorry wat bedoel je hiermee? Ik heb zo'n melding nog nooit gezien.
Je moet inderdaad een hele clip leegschieten
Raar 2 a 3 personen zijn wel te killen met 1 clip (gebruik de m4, heb alleen dat wapen gelevelt, dus mis 50% van de attachments ofso)...

In hardcore is het veel makkelijker om meerdere mensen neer te maaien dan softcore want als er 3 met hun rug naar je toe staan dan maken ze in hardcore geen kans en nu draaien er 3 om terwijl je nog met de eerste bezig bent en ben je eigenlijk kansloos tegen de andere 2.

Maakt mij verder niet veel uit ga altijd wel lekker in beide modi maar het speelt wel degelijk heel anders.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 15:22]

Speelt wel heel anders. Herinner me nog dat MW2 snipers alleen in Hardcore 1shotten
De Shotguns zijn op dit moment wel lekker. One shot kills in close range. Medium (10 mtr of zo) is twee keer schieten en tot 15 mtr schat ik 3 schoten nodig te hebben voor een volledig gezond karakter.
Boven de 15 mtr ben je met een shotgun met hagel kansloos (in ieder geval tot level 22).
Maar heerlijk om met een A4 en Shotgun op stap te gaan en binnenskamers naar shotgun te switchen. Clean house.
Op het moment is de time to kill (TTK) van sommige wapens minder dan 0.2 seconden. Dus als je een hele clip leeg moet schieten dan mis je wel erg veel.

Er is juist super veel commentaar op de huidige TTK dat het spel op het moment meer draait om reactie snelheid dan om de skill van je wapen onder controle houden en meerdere schoten achter elkaar te raken etc. En dat doet mij dan weer erg denken aan een hardcore modus waar dat vaak ook het geval is.
Als je een hele clip nodig hebt, dan betekent dat simpelweg dat je een beroerde aim hebt ;) Persoonlijk heb ik 'hardcore' in CoD nooit écht ervaren als hardcore, de gameplay en time-to-kill werden juist aanzienlijk makkelijker (zeker met wallbang perks zoals Deep Impact).

Met hardcore doen hitboxes er niet meer toe en dat vind ik maar gek. Wellicht dat normal mode op een console minder lekker speelt omdat de aim assist op de borst locked?

Ik herinner me hardcore in cod4 nog op de map Wet Work (containerschip):
Rondje begint met de race naar 5 killstreak want de 1e die een Airstrike unlocked (killstreak 5) wint de match in slechts enkele minuten. Want daarna kon je onbeperkt de chopper blijven spawnen. Hardcore was absoluut vies en kapot in dat spel :P
Zelfs met hardcore is het niet altijd 1 shot 1 kill. Vaak genoeg dat ik geraakt wordt, maar net niet dood ga. Dus de hitboxes zijn nog steeds van belang. Ik speel op console inderdaad, maar speel met tobo en muis, waardoor ik geen aim assist heb. Dat ik zelfs met tobo+muis niet de beste aim heb, klopt, net als dat mijn reactievermogen met de jaren minder is geworden. :P Sowieso is het aantal hitboxen tov tig jaren geleden eigenlijk te laag. Als ik in mijn dikke teen geraakt wordt, dan hoef ik niet dood, maar lopen cq rennen zou wel een uitdaging mogen worden. ;) Dat is ook in normal mode niet aanwezig.

Realisme is nooit een sterk punt van CoD geweest, anders zouden bepaalde wapens ook veel minder power hebben. Het feit dat je iemand op 50 meter met een pistool of smg kan raken met ironsights is al te belachelijk voor woorden. In normal mode met een sniper is het alleen instant kill bij een headshot of bij de meest krachtige snipers headshot of shoulders. Net alsof je een gutshot met een .50 overleeft.

Dat de meesten liever de normal mode hebben is prima, ik zeg ook niet dat iedereen nu hardcore moet gaan spelen. Ik geef alleen aan dat ik, samen met mijn maten, de voorkeur heb voor Hardcore en dat het gebrek eraan momenteel een dealbreaker is. Iedereen heeft zijn/haar voorkeur en dat is prima. Wij balen dat Hardcore er nog niet is en dat is jammer. En spel dat elk jaar uitkomt en elk jaar dezelfde engine gebruikt, dezelfde controls en grotendeels dezelfde gameplay heeft, dan zou een dergelijke mode niet mogen ontbreken bij release.
Hardcore mode zit er gewoon in, over 2 weken (vanaf Season 1). Heet nu alleen "Tier 1".

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 22 juli 2024 15:22]

Positiefste punt is dat de gameplay weer heerlijk COD aanvoelt, er gelukkig geen zombies zijn,
Smaken verschillen, ik heb heel veel plezier gehad aan Cold War - zombie mode met vrienden. Nu al een tijdje niet gespeeld, ik ben dan ook echt een casual gamer.

Wat mij betreft had het voor de volledigheid in deze review wel benoemd moeten worden dat Zombie mode niet aanwezig is en het er (officieel) ook niet in komt - even los van de online hysterie die onlangs is ontstaan over wat regels code die het tegendeel zouden bewijzen.
Ik ben zelf ook wel erg fan van zombies, alleen dan wel de Treyarch round-based zombies. Afgelopen jaren heeft gewoon elke studio een krakkemikkige variatie in hun spel willen hebben, zo had Infinite Warfare, Advanced Warfare en Vanguard allemaal een matige versie van zombies en snap ik dat mensen er op uit gekeken raakte.

Maar, als er weer meer gedaan wordt zoals in Cold War het geval was koop ik het zo weer, de Call of Duty Zombies game mode is echt een van mn favoriete onderdelen in gaming en als Treyarch volgend jaar weer aan de beurt is hoop ik dat we hier ook weer een sterke modus in te krijgen.
Volgend jaar wordt er geen nieuwe Call of Duty uitgebracht. MW2 (2022) krijgt in 2023 campaign en multiplayer DLC.
Als er weer een Zombie modus zoals Outbreak uit Cold War komt is het een instant buy voor mij. Die is echt fantastisch en speel ik nog regelmatig.
De zombie modus in Vanguard was echt waardeloos als je het mij vraagt.

Voorlopig laat ik MW2 nog even liggen
Zombies mode is wel gevonden in de game files
Jij mist een goede camouflage om onzichtbaar te worden en te snipen, maar je zegt dat dit verward wordt met camping. Misschien kan je uitleggen hoe jij dat precies doet dan? Want als je rondloopt met ghillie ben je nooit onzichtbaar. Hoe wil jij en onzichtbaar worden en tegelijkertijd niet campen?
Daarnaast is er zoveel frustratie geweest op de Roze camo van Warzone, dat je wel zou moeten begrijpen waarom ze geen onzichtbare camos meer willen.
In mijn ogen is het verschil dat je bij campen op één plek zit en op één plek (vaak relatief dichtbij) mikt: je hoeft alleen nog maar de trekker over te halen met minimale / geen correcties wat betreft aim. Bij snipen ben je actief op zoek binnen het gehele (vaak grote) gebied dat je kan zien. Dat betekent dat je spot, mikt en dan schiet.
Hi, je vat onzichtbaar te letterlijk op. Het idee van een Barret .50 is (vind ik) dat je niet gaat runnen & gunnen maar ergens verscholen van afstand knalt. Dan helpt het als je zoals in MW en MW2 (van 15 jaar terug) meer kunt opgaan in de omgeving. De bedoeling van een Uzi of Kalashnikov is (naar mijn bescheiden mening) niet dat je achter een muurtje je caravan parkeert. Ik had liever gehad dat campers een pingetje krijgen op de radar nadat ze 15 seconden verstoppertje spelen dan dat de glare van een scope van de andere kant van de map zichtbaar is.
Dus jouw idee van snipen is: niet gunnen en runnen maar ergens verscholen op een afstandje.
Mijn idee van campen is: niet gunnen en runnen maar ergens verscholen (dichtbij of op een afstandje).

Het grootste probleem met MW2 is dat de makers deze stijl ook promoten. Niet in de zin van reclames, maar wel dat de camping stijl meer succesvol schijnt te zijn. Dat hoor ik terug in de reviews en heb ik zelf ook gemerkt in de beta.
Reden om geen team deathmatch te spelen daar zijn relatief meer campers.
Hardcore had idd bij het de ontbrekende Barracks en leaderboards gekund, ja. Ik heb dat zelf niet echt gemist, ook omdat spelers hier niet echt bullet sponges zijn, één raak salvo is vaak genoeg. Mede daardoor vind ik het ontbreken van Hardcore geen overdreven groot minpunt. Maar ik kan me voorstellen dat je het mist ja, dat wel.

Ps. Kudos voor de omschrijving "stilletjes in een hoekje zitten kleuteren". }>
Ik mag / kan geen +1 geven dan maar zo. +1
Voordat je een kritische noot geeft kijk dan ook eerst even naar jezelf. Want je slaat de plank compleet mis door aan te geven van het ontbreken van een hardcore modus (wat mij bijv. totaal niet boeit) maar wel je positiefste punt aangeven dat er gelukkig geen zombies zijn. (wat mij juist wel weer boeit). Smaken verschillen blijkt weer dus het benadrukken van die kritische noot is nergens voor nodig.
Voordat je een kritische noot geeft kijk dan ook eerst even naar jezelf.
Waarom? Hij geeft aan dat ie het gebrek aan hardcore graag als minpunt had gezien. En de rest is zijn persoonlijke mening over het spel die niks met (kritiek op) de review te maken heeft maar met zijn eigen mening.

Ik mis zombies ook niet en hardcore wel, sorry is mijn mening :)

Al mag het ontbreken van beide in de minpunten staan, ook al is het niet beide een minpunt voor mij, minpunten van de reviewer hoeven niet de mijne te zijn! En pluspunten net zo min.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 15:22]

Waarom?
Omdat het geen kritische noot is maar een mening.
Hi, het is maar een mening, ik heb alle begrip voor die van jou hoor Ik gun je alle zombies !
Ja daarom dus laat die kritische noot die meer overkomt als een feit gewoon achterwege. Ik zal alle zombies jouw kant opsturen.
Ik heb bij een paar streamers gezien hoe ze dit aan pakken als ze dood gingen door snipers van de andere kant van de map... oh daar zit je, en ze pakken ze een cruise missile, en dan richten ze die op de snipers plek, altijd raak.
Moet je wel eerst drie kills maken. Shotgun werkt wel aardig om hoge gebouwen te zuiveren van die etters. Meestal liggen ze toch maar 1 kant op te kijken dus makkelijke prooi vanachter.
Bij Hardcore is er geen herhaling dus dan weet je niet precies waar het vandaan komt.
[...]
Positiefste punt is dat de gameplay weer heerlijk COD aanvoelt, er gelukkig geen zombies zijn, je niet 20 meter in de lucht kan springen of op muren kan rennen en je bij lange killstreaks steeds meer perks krijgt.
[...]

Men is nu wel bezig met het achterlijke 'dolphin diving'... :X
Warzone 2 komt toch al op 16 november ipv 18 november?
Inderdaad en daar wacht ik ook wel op. 70 euro is echt een behoorlijke hap geld voor een game. Ookal ziet het er erg tof uit allemaal. Nadeel is wel, mensen met MW2 hebben straks alle guns al geunlocked en dat duurt heel erg lang om te doen als je alleen Warzone hebt.
Tja, Warzone blijft een free-to-play alternatief dus wat dat betreft heb je eigenlijk weinig om over te klagen.
Tegelijkertijd vraag ik me af of de integratie van de unlocks van een pay-to-play game in een free-to-play alternatief een 'goede' aanpak is. Vanwege het 'nadeel' dat jij benoemd proberen ze je natuurlijk over te halen tot de aanschaf van de game zodat jij ook alle guns eenvoudiger kunt unlocken.

Op deze manier zou je zelfs kunnen speculeren dat het kopen van de game mogelijk een pay-to-win element bevat, maar tegelijkertijd krijg je het daar ook niet in je schoot geworpen, je hebt enkel extra mogelijkheid (wel eenvoudiger natuurlijk) om de boel ook te unlocken.

Als laatste, is €70,00 daadwerkelijk zoveel geld? Toen ik Call of Duty 2 kocht in 2006 toen was deze game ook al €60,00. Als je de inflatie doorberekend dan zou €60,00 in 2006 nu €79,00 zijn. Dus wat dat betreft is de game juist 'goedkoop'.
Als laatste, is €70,00 daadwerkelijk zoveel geld?
• Vervelende bugs rond multiplayer
• De basis blijft bekende materie
Antwoord: ja.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 15:22]

Mwah. Die bugs worden wel gefixed, en 'de basis' - tsja, als dat wérkt, waarom zou je dan teveel veranderen. Dat werkte bij Battlefield 2042 ook niet echt geweldig..
Voor 70 EUR mag je een nieuw, goed, volledig product verwachten.
Uitgebreid product.

De nieuwe MW2 bevat 10 maps, een campain van 4-5 uur en een paar wapens en skins voor het free-to-play element. Hier ga ik geen 70€ voor betalen; dat is (netto) bijna een hele dag werken op kantoor.
Sommige mensen betalen al 5 euro voor een koffie bij de starbucks, maar daar wordt niet 2 keer over nagedacht. Toch doen ze dat elke dag. Dus 14 keer koffie staat gelijk aan MW2.

Als je 2 keer de campaign speelt ben je al 10 uur zoet, daarnaast kan de multiplayer je 10 uur of 10.000 uur bezig houden. Dus het ligt er maar aan hoeveel uur je zoet bent ermee. Al zijn de meesten er toch wel zo een 100-200 uur mee zoet in totaal (respectievelijk: 70-35 cent per uur gemiddeld).

Ook zijn dit gewoon de huidige prijzen van games, je kan niet te verwachten dat je COD op de release voor 30 euro krijgt. Dan mag je een jaartje wachten.
Sommige mensen betalen al 5 euro voor een koffie bij de starbucks, maar daar wordt niet 2 keer over nagedacht. Toch doen ze dat elke dag. Dus 14 keer koffie staat gelijk aan MW2.
Je hebt helemaal gelijk toch is dat niet helemaal normaal (ik zal niet omrekenen naar guldens :+ )

Veel mensen zitten in financiele problemen om dit soort "verborgen" en kleine(re) kosten; als je 18 en student bent geeft je heel gemakkelijk10~15 euro uit aan de o zo makkelijke AH togo op 't station of een bakkie starbucks-pleur, op een maand heb je simpelweg niet zoveel geld.
Als je dat 3x per week zou doen ben je zo 150 euro in de maand kwijt aan shit die je eigenlijk niet nodig hebt. Sta je wat minder sterk in je schoenen dan neem je hiervoor erg gemakkelijk een leningkje, telefoon op abo (= verborgen lening) of sta je "gewoon even rood".

Ik zeg dit als ouder van een 16 jarige die financieel aardig goed zit omdat hij vrij veel werkt, maar hij moet verdomd goed opletten wat ie met z'n geld doet en voor hem is 70 euro heel veel.
Het blijft een hoop geld want ik doe daar soms een week boodschappen van. Iemand anders zit daar een dag voor op kantoor en een 16-jarige moet daar misschien zelfs 2 volle dagen voor werken.

Maar iedereen moet keuzes maken wat belangrijk is. Bij games weet iedereen dat de prijzen 60-70 euro bij release zijn, indie games even weggelaten. Een slim persoon zou zeggen dan koop ik bijvoorbeeld om de dag een koffie en neem ik een gratis koffie op werk, wat waarschijnlijk minder lekker is. Dan heb je uiteindelijk toch 70 euro na een maand sparen.

Dat niet iedereen dat doet heeft niets met prijzen van games te maken, maar met verantwoordelijkheid nemen. Als je weet dat je geen geld voor de AH hebt moet je daar ook niets kopen, vind ik. Rood staan kan eens gebeuren vanwege onverwachte kosten maar kost gelukkig in Nederland niet zo heel veel. Een lening openen voor luxe items vind ik iets wat je nooit zou moeten doen. Een goed advies voor de aankoop van duurdere producten (bijvoorbeeld een auto) is: als je er 2 van kan kopen dan kan je overgaan op de koop. Dat zou ook een goed advies voor een 16-jarige zijn bij aankoop van games.
Paar wapens? Het spel bevat talloze wapens.
Cyberpunk was daar een mooi voorbeeld van ;)
ik denk dat je voor dat geld meer mag verwachten dat als er bugs zijn die ook opgelost worden, "Nieuw, goed en volledig" is namelijk erg subjectief, de ene zal het dat waard vinden de ander niet, de één zal prima dat gels over hebben voor meer van hetzelfde maar gewoon een nieuwe campagne (zoals ik).

Er zijn wel meer criteria dan die je nu noemt die de prijs bepalen....
Ik denk dat het volledig is. Alleen niet bug-vrij. Als je ziet hoe imméns veel data en processen een game heeft (of élk stuk software tegenwoordig) ga je er niet aan ontkomen dat iemand een situatie in de game tegenkomt die een bug oplevert en niet vantevoren getest is.

Je mag wél verwachten dat een bug in een €70 kostende game opgelost wordt door de ontwikkelaar.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:22]

Dat is een persoonlijke mening, ik heb tot dusver weinig bugs ervaren en ik heb met deze CoD meer plezier dan de afgelopen CoDs. Ieder z'n ding :)

Daarnaast is het bekend dat CoD ieder jaar 'meer van hetzelfde' is, dat mensen ieder jaar iets 'nieuws' verwachten verbaasd mij dan ook altijd. Je weet toch al dat het eenheidsworst wordt, net als met de nieuwe FIFA.
Tsja jaren geen Cod gespeeld, maar vorig jaar Vanguard gekocht, en dat is nu al "eol" eigenlijk, Ik ga misschien nog wel eens Warzone spelen ofzo, IK heb even de beta geprobeerd en had zo niet direct een mening. Daarbij nieuwe Wow dusja, als ik tijd heb om te gamen, dan zal het toch zeker in het begin Wow zijn
Ik zou dit toch graag even nuanceren. Niet alleen heb ik persoonlijk (PC - Steam) erg veel crashes ervaren, maar als ik de steam fora bekijk zijn dat er velen met mij. Dat is gewoon een feit.

Ik ben blij dat jouw ervaring stukken beter is, dat gun ik je van harte, maar het punt van een review is om een beeld te geven van hoe 'goed' en product is. Dat er vele crashes en bugs zijn, lijkt me dan passend om zwaar mee te wegen.

Ik heb de laatste paar CODs overgeslagen; 1 per jaar is voor mij een beetje te veel van het goede. Als het spel wel werkt, is het inderdaad weer erg leuk. Toch mis ik eigenlijk Battlefield Bad Company 2 heel erg. Al die destruction met die frostbit engine was eigenlijk nog veel leuker.
Dit jaar kan je gelukkig twee jaar ermee doen omdat ze zijn afgestapt van elk jaar een nieuwe CoD. Is ook de reden dat ik deze dit keer wel gekocht heb (had 2019 gekocht, cold war en vanguard overgeslagen).

Tot nu toe vermaak ik mij prima, enige dat ik wel heel graag zou willen is dat je crossplay kan uitzetten op PC. Heb bij een vriend even op een console gespeeld met max aim assist en het is echt belachelijk :p
Op console lijkt dat een stuk beter. Heb nu zelf na circa 15 uur 1x een crash gehad en hoor er bij vrienden ook niets over.
Ach het ligt eraan hoeveel plezier je eruit haalt. Ik vermaak mij samen met wat vrienden en m’n broertje kostelijk met de multiplayer. Omgerekend naar euro’s per uur betalen we niet zo veel voor deze game :).
Vroeger kochten mijn ouders Sega mega drive spellen voor me die 200 gulden kosten.
Ik vind het persoonlijk ook best veel geld, ik ben bijvoorbeeld niet zo'n multiplayer gamer, ik zou de game dan in principe alleen voor de campagne kopen en dan vind ik het toch behoorlijk prijzig, er is namelijk geen optie om de single of multiplayer apart aan te schaffen.

Misschien vind ik de multiplayer wel leuk maar dat is dan een gok, beter scheiden ze de single en multiplayer en verkopen deze los van elkaar, zoals bijvoorbeeld bij RDR2 gebeurde op een later tijdstip.
Ik vind het persoonlijk wel meevallen.
Ik heb MW 2019 destijds ook voor de hoofdprijs gekocht, maar eigenlijk continu gespeeld tot MW2.
Die was wat mij betreft elke euro waard.

Ik hoop dat ik met MW2 net zoveel en zo lang plezier heb, maar dat zit tot zover wel goed.
Verder nog geen last gehad van vervelende bugs. (PS5)
Dat dacht ik ook. Aangezien dat gratis is, blijf ik hier vanaf. Vind dit net te duur.
Het zijn natuurlijk wel 2 compleet verschillende games. Anders dan dat het een shooter is zijn er amper overeenkomsten.
Correct! Ik pas het aan.

edit: ah, zat in de video natuurlijk. Nee dan wordt aanpassen lastig. 8)7

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 22 juli 2024 15:22]

Er wordt als minpunt genoemd dat de campagne kort is. Voor mij persoonlijk is dat een voordeel. Ik heb een stuk minder vrije tijd dan vroeger en begin dan ook niet meer aan games waarvan ik weet dat ze lang duren. Doordat de campagne kort maar krachtig is, durf ik er aan te beginnen en heb ik er ook veel meer lol aan doordat ik weet dat ik het einde ga zien. Ik vind zelf dat sommige missies te lang duren. Zoals waar je in die auto rijdt en steeds moet overspringen naar een nieuwe auto. In tegenstelling is de missie welke zich in Amsterdam afspeelt weer heel erg kort, terwijl er heel veel moeite is gestoken in het namaken van de Amsterdamse wallen.
Aan de andere kant zou ik graag de campagne spelen, maar door de korte lengte is het heel moeilijk de enorm hoge prijs van 70 euro te verantwoorden. Het heeft alleen zin als je echt flink de multiplayer wil gaan doen.

In de tijd van de originele MW2 deed ik dat nog wel maar nu niet meer.
Precies, ik ben nooit echt een Multiplayer speler geweest of geworden, doe mij maar een goede uitgebreide campagne.

Voor 5 uur ga ik echt deze prijs niet betalen, zelfs de helft is me al te veel. Ik wil minimaal een uur speeltijd per betaalde euro.
Tja, een euro per uur, dan kun je 80% van alle SP games wel afschrijven denk ik, of wachten op de bargain bin / Steam sale.
Maar 70 euro is inderdaad pittig voor 5 uurtjes. Ik heb het er voor over omdat ik ook veel uren maak in de multiplayer.
Een korte SP campaign is prima, maar ik vind het vooral irritant dat de voorganger (uit 2019!) nog steeds 60 euro moet kosten volgens Activision. En je kunt ook bijna niet om ze heen, want de game staat niet op Steam.
Wat ik mis in de verhaal is iets over de interface. Persoonlijk vind ik de layout waarop je een custom layout moet maken echt verschrikkelijk, met name omdat die zeer onoverzichtelijk is. Daarbij heb ik op XBox Series X dan nog een bug dat ik in het hoofdmenu van Multi Player kan kiezen uit 10 custom layouts. Maar er tijdens Team Death Match maar uit 3 kan kiezen die dan ook nog eens anders zijn dan wat ik heb staan in het hoofdmenu.

Aan het einde van een multi player potje staat de score in een idioot klein font en gebruikt het maar 60 procent van de ruimte.

Vind wel het geluid in de CoD klinken dan in de vorige. En grafisch zeker beter.
Dit klinkt alsof de loadouts die je kunt kiezen tijdens een potje niet de custom loadouts zijn, maar de eerste drie default loadouts. 🤔 Al worden dit er al snel vijf, dus zou gek zijn als die op drie blijven staan.
Nee de default kan ik naar switchen met RB dacht ik, dus dat is het niet. Zijn echt de custom loadouts. Maar mijn mede CoD spelers (ook Xbox 1S, 1X) hebben hetzelfde. Heel soms staan wel de correcte loadouts er, maar meestal niet.

Update: Google op Custom Loadout Locked lijkt heel veel hits te geven. Lijkt erop dat het na level 4 niet wordt vrijgegeven bij veel mensen. Schijnt voor te komen op alle platformen. Als je het niet hebt, dan heb je geluk. Echt een duidelijke workarround is er nog niet.

[Reactie gewijzigd door djcasl op 22 juli 2024 15:22]

Apart. Ik weet nog dat de Xbox 360 in Black Ops (2?) uitgekleed was ten opzichte van de One. Geen single player bijvoorbeeld, mindere graphics. Zo had Diablo 3 ook een kleinere inventory op de 360 dan op de One. Dacht dat het misschien daar nog mee te maken had, al was dat ook een vreemde limitatie geweest. Maar als je zegt dat het op alle platformen is, dan heb ik geluk gehad denk ik. klopt af
Dit! Wat een belachelijke slechte interface!

Ook de rest van het menu is gewoon een onlogische bende met overal menutjes en knoppen op plekken waar je ze niet zoekt.

De import van settings uit de oude game werkt nog niet, en tegen de tijd dat je het volume kunt aanpassen, heb je allang gescheurde trommelvliezen.

Dat is toch knap voor iets waar ze eigenlijk al drie games een aardig voorbeeld van hadden.
Het meest belachelijke aan de interface is dat je blijkbaar op 3 manieren met dezelfde persoon kunt chatten, maar niet op 1 scherm het hele gesprek kunt zien. Als je een bericht stuurt via de battle net launcher krijg je hem wel binnen ingame, reply je zelf ingame, zie je dat zelf bijvoorbeeld niet terug in de battle net launcher, etc
Interface is enkel gericht op console, het is voor PC gamers totaal niet intuitief. Daarnaast heeft de interface een gebrek aan gebruiksvriendelijke user interface. De vraag die mij bij mij na een paar dagen blijft herhalen, hebben ze dit uberhaupt getest met de doelgroep?

Tig icoontjes in je scherm is leuk maar zonder duiding wat ieder icoontje betekent werkt het contra-intuitief.

Om maar niet te spreken van het feit dat je partyleader alles beheert wat je doet, ben je een wapen aan het aanpassen en de leader gaat naar een ander menu, ga jij automatisch mee. Super frustrerend.

Aanvulling op je valide punt over loadouts; je kan ze nu niet renamen. Waardoor je niet snel je juiste loadout kan selecteren.

Dan mag de gameplay zelf vloeiend zijn (als je in een potje zit) alles er om heen voelt overhaast en niet klaar voor release.
Hoop dat de campaigns van CoD ooit in Gamepass komen. Heb geen interesse in de multiplayer en €70 vind ik dan iets te veel van het goede voor alleen een korte campaign.
Inderdaad, maar in berichtgeving lees ik dat het nog jaren kan duren voor CoD op GP verschijnt, zelfs als de deal doorgaat.

Die van vorig jaar kan je soms al voor 17€ krijgen op Battle.net tijdens een sale ;).
Ik had ook alleen interesse in de singeplayer dus heb het spel gekocht voor de volle mep en gisteren nadat ik het spel had uitgespeeld weer doorverkocht voor een tientje minder dan wat ik er voor betaald had.

Dit is dan ook precies de reden waarom ik heb gewacht om de PS5 disc-editie te kopen. Met de digital only PS5 editie was dit niet mogelijk geweest.

[Reactie gewijzigd door Bobo221 op 22 juli 2024 15:22]

Precies, zo zit ik er ook in. Ik vind het wel interessant om de campagne te doen maar omdat die zo kort is en de prijs zo enorm hoog, is het gewoon te duur. Jammer dat je de MP en SP niet los kan kopen voor de halve prijs.
Op multiplayer launch dag was het bijna niet speelbaar voor mij i.v.m. crashes. Dit is inmiddels wel verbeterd. Crossplay kan helaas nog steeds niet uitgezet worden zoals beloofd.

Verder ziet het spel er goed uit en is goed geoptimaliseerd met stabiele fps.
Bij playstation kan je dit in het spel uitzetten en bij Xbox moet je dit uitzetten in de instellingen op je xbox zelf
Voor zover ik weet kun je enkel op de PS crossplay uitzetten, niet op de Xbox/PC. Dit is in ieder geval bij de vorige generatie zo.
je kan Crossplay uitzetten op de Xbox:

https://www.youtube.com/w...1s&ab_channel=NobleArcade

Even geknipt en geplakt van een site ;)

Ga naar het tabblad Algemeen en selecteer 'Online veiligheid en gezin' Selecteer 'Privacy en online veiligheid' en vervolgens 'Xbox Live-privacy' Selecteer 'Details bekijken en aanpassen' en vervolgens 'Communicatie en multiplayer' Navigeer naar het tabblad met de tekst 'U kunt speel met mensen buiten Xbox Live' en kies 'Blokkeren'.

[Reactie gewijzigd door Rdit op 22 juli 2024 15:22]

De aim assist is belachelijk en het aantal maps is bedroevend, evenals de maps zelf.
Activision reageert niet op support (unlink) op steam wegens vervallen email adres.


Nee dit is de laatste keer dat ik erin trap.
Klopt volledig. Ook is het als PC speler onmogelijk om crossplay af te zetten. Dit zou enkel mogelijk zijn op PS5 blijkbaar.
Ben het niet eens met het 'promotiemateriaal' argument. Ze komen er nou niet bepaald ongeschonden vanaf in deze campaign, zonder daar verder op in te gaan i.v.m. spoilers.

Dit is overigens de eerste CoD die ik heb gekocht sinds de eerste Black Ops (+10 jaar geleden). Had wel weer eens zin in zo'n hamburger en het stelt niet teleur.

Wat mij positief opviel is dat de campaign nog best pittig is. Ergens dom naar binnen stormen is er niet meer bij. Drie kogels en je bent dood. De vorige campaigns waren in m'n hoofd veel meer run-and-gun.
Ik ben het met jou eens dat in dit geval de US er niet erg positief uitspringt. Er is duidelijk sprake van een dubbele agenda aan die kant en dat heeft een grote impact op de latere missies in de campagne. Bij de andere CoD games was mijn commentaar altijd dat je zo lang je maar pushte naar punt x, je dan alle tegenstand kwijt was. Nu is dat niet meer zo, de AI is pittig als is er soms opeens een tegenstander waar deze niet tevoorschijn zou kunnen komen. De Alone missie is een mooi voorbeeld van de vrijheid die je nu krijgt in de SP. De MP heeft wel heel veel last van bugs en crashes maar ik ben wel tevreden.
"Net zo memorabel als de originele 'MW2'?"
Uhm, de singleplayer was mooi, met Captain Price, Ghost, Roach, etc. De multiplayer?

Wanneer je niets vermoedens uitgescholden wordt door meerdere medespelers omdat het spel jou uitgekozen heeft om als server te dienen, dan hoop ik dat zulke momenten niet meer voorkomen.

Op een gegeven moment had ik bepaalde poorten gesloten, daarna was het beter speelbaar. Totdat de hackers/cheaters en mensen met een eigen server aan het spelen waren.
Waar heb jij het over? :')
Vroeger was een aantal versies CoD alles p2p. Spelers waren zelf de host. Dit werd behoorlijk misbruikt.

Ik weet nog wel dat een maat van mij op de Xbox CoD aan het spelen was en zodra die host was, nadat het potje begonnen was op zijn laptop de upload van zijn torrents vol open gooide. Dan lagged iedereen behalve de host, enorm voordeel. Lekker makkelijk winnen.

Was lekker goedkoop, want geen servers om die games op te hosten. Maar voor de spelers was het best een slechte ervaring.
Ja het eerste dat ik altijd deed met de originele MW2 bij een potje was de audio van de andere spelers uitzetten :P Met name omdat het ook vol zat met krijsende kinderen.

Deed wel alleen one for all of deathmatch trouwens, als je echt de team objectives speelt is het wel meer nodig natuurlijk.
Het verhaal dat bij dat avontuur hoort, is wat slapjes en het ‘good guy America’-uitgangspunt stuit op weerstand, maar dat hoeft geen belemmering te vormen.
Dus eigenlijk is dit spel Amerikaanse propaganda net zoals de talloze Hollywood films? Slim, gezien CoD ook door de jeugd wordt gespeeld een mooie gelegenheid om op jonge leeftijd al gehersenspoeld te worden dat de VS goed is en de rest slecht icm talloze hollywood films die het zelfde vertonen.
In de meeste Hollywood films is de opperschurk uiteindelijk een Amerikaan en ook in de CoD franchise met generaal Shepard. Vreemd dat dit artikel dat heeft gemist.
Dit is misschien een kleine spoiler maar ben het er wel mee eens! Zit een 'plottwist' in die niet echt door kan gaan voor propaganda voor de VS..
Mee eens . De manier waarop General Shepherd en zijn PMC's onder leiding van Graves worden neergezet zijn zeker geen propaganda voor het Amerikaanse leger. Men zou het zelfs als kritische blik op de Amerikaanse manier van werken kunnen zien.
Uit spoileroverwegingen niet gemeld inderdaad. En klopt imo ook niet helemaal, het is meer dat hij een cover-up doet voor een eerder gemaakte fout (waarbij die raketten dus kwijtgeraakt zijn), niet dat hij willens en wetens onschuldige mensen aanvalt. Zijn hulpje van Shadow doet dat overigens wel.
Welkom in de westerse wereld. Het is nu eenmaal een gegeven dat die pro westerse oreert, wat overigens de andere kant eveneens doet. Zolang je dat weet kun je er rekening mee houden.

Doet voor mij niks af aan dat deze game voor mij een waardige opvolger is van mw2019
Het is waarschijnlijker dat Activision een spannend en leuk verhaal probeert weg te zetten, inspelend op de wat meer militair gecentreerde maatschappij van de VS. Een beetje zoals Bad Boys II of Detective James Carter van Rush Hour ook geen propaganda is voor Blue Lives Matter. Niet alles hoeft door de lens bekeken te worden van angst, polarisatie en geheime duistere plannetjes van De Elite™.
Het is waarschijnlijk dat Activision dik betaald krijgt door het Amerikaanse leger om deze propaganda voor ze te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.