Waarom Meta's datacenter in Zeewolde er mogelijk toch komt als iedereen tegen is

De komst van het datacenter van Facebook-moederbedrijf Meta lijkt op losse schroeven te staan. De nieuwe gemeenteraad is fel tegen, minister De Jonge is niet enthousiast en de Eerste Kamer wil dat de regering ingrijpt tegen de bouw. Maar dat betekent niet dat het datacenter er niet komt.

De komst van het hyperscale datacenter van Facebook-moederbedrijf Meta leek in kannen en kruiken, nadat de gemeenteraad van Zeewolde in december het bestemmingsplan wijzigde dat de komst van het datacenter mogelijk maakt. Maar nu een nieuwe, kritische gemeenteraad zich aandient, minister De Jonge niets ziet in de komst van het datacenter én de Eerste Kamer eist dat de regering de bouw tegenhoudt, lijkt het niet zo zeker dat het datacenter er nog gaat komen. Althans, als we de politiek moeten geloven. Tegelijk is het niet de politiek, maar zijn het uitvoerende overheidsorganisaties die de beslissing moeten nemen. Wat betekent dat voor de komst van het datacenter? En is de komst nog tegen te houden?

'Halverwege 2021 moet de bouw beginnen'

In juni 2020 werd de komst van een datacenter van Facebook bij Zeewolde met trots bekendgemaakt. Het was gelukt om het grote Facebook naar de polder te halen. Optimistisch dacht de gemeente dat de bouw halverwege 2021 kon beginnen. Er moesten immers nog maar drie zaken geregeld worden: er moest grond gekocht worden, de gemeente moest de bestemming van de grond wijzigen en tot slot moest Meta de vergunningen rond krijgen voor de bouw. Het bleek iets ingewikkelder dan toen geschetst.

In april 2021 werd er door de gemeente een stuk grond aangekocht, een terrein van 115 hectare. 80 hectare daarvan werd door de gemeente doorverkocht aan Meta. Voor de koop van de grond van de gemeente werd een anterieure overeenkomst opgesteld, waarin onder meer staat dat Meta de grond pas definitief zal krijgen als de officiële procedure voor de bouw is afgerond. Ook staan er eisen in over het gebruik van restwarmte, het plaatsen van zonnepanelen en een minimale impact op de omgeving.

Eisen van het Rijk

Meta heeft nog eens zo'n 80 hectare nodig, die de gemeente moet kopen van het Rijksvastgoedbedrijf. Het Rijksvastgoedbedrijf heeft al juridisch afspraken met Meta en de gemeente Zeewolde gemaakt over de verkoop en de verkoopvoorwaarden. Het Rijksvastgoedbedrijf stelt namelijk harde eisen voor het bereid is om de grond te verkopen. Die zijn geborgd in de anterieure overeenkomst tussen de gemeente, Meta en de provincie Flevoland, en ze sluiten aan bij wat de gemeente eerder al met Meta afgesproken had op het gebied van duurzaamheid. Het Rijksvastgoedbedrijf wil maximale duurzaamheid en minimaal energiegebruik. Er moeten op zoveel mogelijk plekken zonnepanelen komen te liggen, onder meer op de daken van het datacenter, en er moet zo min mogelijk gebruikgemaakt worden van oppervlaktewater voor koeling. Ook zou het Rijksvastgoedbedrijf graag zien dat er werk wordt gemaakt van het hergebruiken van restwarmte uit het datacenter.

Hoe dat gerealiseerd gaat worden, moet nog wel toegelicht worden. In het bestemmingsplan is namelijk te lezen dat het dakoppervlak niet geschikt is voor zonnepanelen vanwege de aanwezige installaties en de brandveiligheid. Een groot deel van de open ruimten is ook niet geschikt, omdat die ruimten onder meer tijdens de bouw nodig zijn voor opslag, omdat ze voor toekomstige uitbreiding zijn gereserveerd of zijn gereserveerd voor open zicht en 'mitigerende maatregelen natuur'. Toch moeten die zonnepanelen er komen. Er moet een capaciteit van 13MWp aan zonnepanelen komen, die overigens nog geen één procent van het jaarlijkse energiegebruik van het datacenter kunnen opwekken.

Daarnaast moet Meta dus werk maken van het hergebruiken van restwarmte. Daarvoor gaat Meta een installatie bouwen op het terrein, die onder meer helpt om de warmte uit het datacenter te verhogen tot een warmte die herbruikbaar is. Vervolgens moeten er natuurlijk leidingen gelegd worden naar Zeewolde, zodat de inwoners er ook van kunnen profiteren. Daarvoor zijn al plannen en Meta draagt daarvan een groot deel van de kosten. Hoewel er juridisch al een overeenkomst ligt voor de verkoop, is de verkoop nog niet definitief. De komende tijd zal onderzoeksbureau TNO de plannen van Meta beoordelen om te zien of ze voldoen aan de eisen van het Rijksvastgoedbedrijf. Dan pas gaat het Rijksvastgoedbedrijf definitief over tot de verkoop. De kans dat de politiek hier nog invloed op kan uitoefenen is klein, omdat er al afgesproken is onder welke voorwaarden de verkoop kan doorgaan.

Exploitatieplan Trekkersveld Zeewolde
Plannen voor het komende datacenter bij Zeewolde. Meta kocht het groene, paarse en de helft van het blauwe deel van de gemeente.
De rest is van het Rijk. Beeld: Gemeente Zeewolde

De vergunningen

Toch valt of staat het niet alleen met het oordeel van het Rijksvastgoedbedrijf. Natuurlijk is er het definitieve bestemmingsplan, waar de komende zes weken bezwaar tegen gemaakt kan worden, en er zijn de vergunningen voor de bouw. Daarmee ligt de bal bij de provincie Flevoland en het waterschap Zuiderzeeland. Hoewel het lijkt alsof dat betekent dat de publieke opinie via de provincie en het waterschap nog invloed kan uitoefenen op de komst, is dat in werkelijkheid vrijwel niet zo. De plannen van Meta worden door de provincie Flevoland en het waterschap op een aantal wettelijk vastgelegde zaken beoordeeld. Meta heeft inmiddels alle nodige vergunningen aangevraagd: de omgevingsvergunning, de natuurvergunning, de ontgrondingsvergunning en de watervergunning. Alle vergunningen zijn 'ontvankelijk verklaard' door de omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek, die de vergunningen in opdracht van de provincie en het waterschap zal beoordelen.

Wat houdt dat nu precies in? Voor de omgevingsvergunning zal de omgevingsdienst, in opdracht van de provincie, beoordelen of de bouwwerkzaamheden voldoen aan wet- en regelgeving en geen hinder veroorzaken voor mens en milieu. Dat gebeurt in algemeenheid op de volgende punten: veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu. Allemaal zaken die Meta uitgebreid heeft laten onderzoeken. De omgevingsdienst wil wel nog een paar aanvullingen ontvangen die gaan over de bouw. Daar is Meta druk mee bezig. Wat die aanvullingen inhouden, dat zegt de omgevingsdienst niet.

De natuurvergunning heeft Meta bij de provincie Flevoland aangevraagd. Die is nodig omdat de bouw en de komst van het datacenter gevolgen kunnen hebben voor beschermde planten, leefgebieden en diersoorten in de omgeving. Het datacenter komt relatief dichtbij het Natura 2000-gebied Veluwerandmeren te liggen en ook de Veluwe ligt niet ver weg. Ook de natuurvergunning hoeft geen groot obstakel te zijn. Met name de stikstofuitstoot bij de bouw is een punt van aandacht, maar er is al bekend dat veel minder stikstof op de Veluwe zal terechtkomen dan eerder gedacht. Aan de basis van de natuurvergunning ligt de milieueffectrapportage die Meta drie keer moest herzien. Nu die helemaal op orde is, lijkt deze vergunning ook geen probleem te worden.

Dan rest nog de ontgrondingsvergunning voor het afgraven van grond, waarin Meta omschreven heeft hoeveel er afgegraven wordt en hoe diep er gegraven wordt, welk materiaal er afgegraven wordt en hoe lang het afgraven gaat duren. In totaal wordt er 740.000 vierkante meter afgegraven, met een maximale diepte van 7,5 meter onder het maaiveld. De omgevingsdienst zal de graafwerkzaamheden toetsen op archeologie, ecologie, hydrologie, bodem en hinder voor de omgeving.

Tot slot moet het waterschap beslissen over de watervergunning, omdat Meta voor een deel oppervlaktewater nodig heeft voor de koeling. De omgevingsdienst en het waterschap hoeven voor die laatste twee geen aanvullende informatie te ontvangen van Meta. Wanneer de ontwerpbesluiten van alle vergunningen klaar zullen zijn, is nog niet bekend.

Artist impression Meta-datacenter Zeewolde
Artist's impression van het Meta-datacenter bij Zeewolde. Beeld: Gemeente Zeewolde

Als alle vergunningen rond zijn, worden die nog één keer ter inzage gelegd en kan iedereen die dat wil nog één keer bezwaar aantekenen. Dat moet bij de Raad van State, die alle bezwaren beoordeelt. Zo heeft bijvoorbeeld LTO Noord al aangegeven het bestemmingsplan aan te vechten bij de Raad van State. Daar kan natuurlijk nog van alles uitkomen en het lijkt dan ook het belangrijkste moment waarop tegenstanders de komst nog kunnen tegenhouden. Is de Raad van State toch positief in zijn oordeel én verkoopt het Rijksvastgoedbedrijf de resterende 80 hectare grond, dan staat Meta in principe niets meer in de weg om het datacenter te bouwen, zelfs niet als het aanstaande college in de gemeente Zeewolde, de Eerste Kamer en minister De Jonge tegen de komst van het datacenter zijn. Die moeten op zoek naar juridische mazen om de bouw tegen te houden. En dat gaan ze ook zeker doen. Zoals de Leefbaar Zeewolde-lijsttrekker Tom Zonneveld zegt: "Bij elke horde proberen we het proces te vertragen." Of dat ook effect gaat hebben, dat is de vraag.

Intussen staat Meta in de startblokken. Volgens Meta's planning moeten de eerste twee datahallen, een administratief en logistiek gebouw, een hoogspanningsstation en noodgeneratoren in 2023-2024 in gebruik genomen worden. Tussen 2022 en 2024 wordt ook een derde datahal gebouwd, met nog een administratief gebouw. In de periode 2023-2028 moeten de vierde en vijfde datahal gebouwd worden, met administratieve gebouwen. Het hele datacenter moet in 2028 operationeel zijn. Althans, als Meta door alle politieke weerstand nog wel naar Nederland wil komen.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

24-03-2022 • 15:03

119

Reacties (119)

119
116
62
5
0
41
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Ongelofelijk dat we als land/overheid zo weinig grip hebben op deze ontwikkelingen. Een (met alle respect) lullige gemeenteraad die zich wat stroop om de mond laat smeren, zou niet zo'n grote beslissing mogen nemen.

Veel energiebeslag in een toch al erg vol land dat kampt met allerlei uitdagingen als het gaat om stroomverbruik. Graag ergens anders.

Verder is het vreemd dat de eerste kamer zich hiermee bemoeit, dat is hun rol niet.

Enige voordeel is blijkbaar dat de veiligheidsdiensten dan toegang hebben tot het netwerkverkeer.
Dit klinkt wel een beetje als een NIMBY. (Not In My BackYard). We willen allemaal gebruik maken van de technologie (Facebook, Whatsapp, Instagram maar denk ook aan datakabels voor Internet) maar liever niet de datacenters.
Ik denk als je kijkt naar hoe energie efficient dit soort Hyperscale datacenters zijn dan zijn er nog een hoop traditionele bedrijven/fabrieken die hier een hoop van kunnen leren (Tata Steel, Shell - Pernis of al die
fabrieken in Limburg).

Laten we aub het glas halfvol zien en dit soort technische hoogstandjes omarmen en gebruiken om ons goed op de kaart te zetten als ICT land.
Ik gebruik al jaren die troep van meta niet meer en wij hebben al veel te veel servers in het land en te weinig huizen om in te wonen..
Nog al een vreemde vergelijking. Dus omdat er een datacenter ergens in een weiland wordt geplaatst zou dit effect hebben op de huizenbouw? Dat is natuurlijk onzin. Er kunnen legio huizen worden gebouwd. Grond genoeg dit heeft oa te maken met de hele stikstof discussie. Ik denk dat er weining mensen op deze locatie een huis hadden willen hebben... Niet echt geschikt voor bewoning.

Verder omdat JIJ de "troep" van META niet meer gebruikt vind je het DC niet nodig. Een beetje een "ikke" redenatie. Verder vraag ik mij echt af of je niets van META gebruikt.. bv Whatsapp? Gebruik je dat wel eens?
Verder vraag ik mij echt af of je niets van META gebruikt.. bv Whatsapp? Gebruik je dat wel eens?
Nee, nooit.
Verder omdat JIJ de "troep" van META niet meer gebruikt vind je het DC niet nodig. Een beetje een "ikke" redenatie.
De ikke redenatie is een reactie op het ikke gedrag van Meta / FB. We zitten met stikstofcrisis en woningnood. DCs hebben we hier al genoeg, en Meta is nou niet een bedrijf met een onder de streep positieve bijdrage aan de maatschappij.
Het een hoeft het andere niet uit te sluiten...

Heb je een bron voor je statement dat we genoeg dc's hier in NL hebben?

Verder zijn er genoeg mensen en organisaties die geld verdienen door facebook. Waaronder mijn partner. Zou niet zonder Facebook kunnen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 14:29]

Qua oppervlakte en stikstofuitstoot zijn we voor Europa data exporteur. Dat waren we altijd al maar we kunnen niet meer mee. Hezelfde mbt vleesconsumptie.
Waaronder mijn partner. Zou niet zonder Facebook kunnen.
Wat een onzin, 20 jaar geleden kon je toch ook zonder Facebook? Alsof je toen geen geld kon verdienen.
Dit laatste toont aan dat je echt niet weet waar je het over hebt.

Er zijn toch een hoop nieuwe banen dan 20 jaar geleden?
Jemig je zit op een tech site, je zou dan toch echt beter moeten weten...

Je moest eens weten hoeveel nieuwe banen zijn ontstaan enkel door het internet bv...
De denkfout die je maakt is denken dat Facebook onvervangbaar is. Dat het een of andere service biedt die een andere dienst niet zou kunnen bieden. Dat is bullshit. Hetzelfde dacht men ook ooit van Nokia. Als Facebook morgen niet meer bestaat, dan kan men zo overstappen op andere toepassingen. Ipv WhatsApp kun je prima Signal gebruiken om maar een voorbeeld te noemen. Er is geen enkele reden waarom je geen Signal Buurtpreventie kunt hebben. En voor WhatsApp hadden we weer andere toepassingen. Toen konden mensen zich ook geen wereld voorstellen zonder ICQ, AIM, Yahoo, MSN. Welnu...
Je doet een hoop aannames. Ik zeg nergens dat Facebook niet vervangbaar is. Ik zeg alleen dat er genoeg mensen en organisaties zijn die geld verdienen aan Facebook. Zo ook mijn partner. Ik zie dat als een positieve bijdrage aan de maatschappij.

En natuurlijk kan er een alternatief komen maar feit is dat er nu 1 miljard gebruikers zijn voor bv WhatsApp en dat is best wel heul veul... Die stappen niet van de ene op de andere dag naar een alternatief. En feitelijk hoeft het ook niet want het werkt prima.
Netwerkeffect heeft even tijd nodig maar het is niet onoverkomelijk. Volgens jou is dat voldoende om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Terwijl het net zo goed een parasitaire entiteit kan zijn. Jouw partner zou prima geld kunnen verdienen via ICQ of Hyves, als er maar een netwerkeffect is. Het verleden bewijst dat dat er gaat zijn.
Nee. Dit voegt niks toe en is geen technisch hoogstandje waardoor nederland op de voorgrond gaat treden als ICT-Land. Het is 1 datacenter, door mensen goedgekeurd die er geen verstand van hebben.
Verder is het vreemd dat de eerste kamer zich hiermee bemoeit, dat is hun rol niet.
Ehmmm... dat is juist de rol vd. 1e kamer; die moet kritisch toetsen, of dit wel of geen doorgang mag vinden. Aangezien de oppositie oververtegenwoordigd is in de 1e kamer kan men theoretisch veel druk uitoefenen op dit soort moeilijk cases. Maar in de praktijk valt het resultaat helaas vaak tegen.
Nee, nergens in de staatsrechtelijke geschiedenis is de rol van de eerste kamer geweest het controleren van vergunningen of ingaan op individuele zaken.

De Eerste Kamer heeft een primaire rol om wetsvoorstellen die in de Tweede Kamer zijn goedgekeurd nog een keer te beoordelen. Daarnaast mag de Eerste Kamer de regering controleren (vragen stellen etc) maar daar wordt traditioneel maar weinig gebruik van gemaakt.
Ongelofelijk dat we als land/overheid zo weinig grip hebben op deze ontwikkelingen. Een (met alle respect) lullige gemeenteraad die zich wat stroop om de mond laat smeren, zou niet zo'n grote beslissing mogen nemen.
Er is genoeg wat een land/overheid (overigens de gemeente ook overheid) kan doen in dit geval. Maar de media storm kwam pas nadat er al allerhande afspraken gemaakt zijn. En de regels veranderen tijdens de wedstrijd is domweg onfatsoenlijk bestuur.
En de regels veranderen tijdens de wedstrijd is domweg onfatsoenlijk bestuur
Hier mee eens. Als we voor elk wissewasje de regels ineens gaan veranderen wordt het al helemaal onmogelijk/durven mensen straks niks meer te doen.

Er had hier gewoon veel eerder op ingegrepen moeten worden.
Er had hier gewoon veel eerder op ingegrepen moeten worden.
De gemeenteraad van Zeewolde heeft het aangekondigd op 5 juni 2020, bijna twee jaar geleden. En het was niet alsof daarvoor niet ook al relletjes waren in andere delen van Nederland waar grote datacenters werden gebouwd.

Het is altijd makkelijk als mensen roepen "Foei! Dat mag niet!" terwijl ze weten dat ze er toch niets aan kunnen doen...

nieuws: 'Groot Amerikaans bedrijf' gaat datacentrum bouwen in Zeewolde
https://www.omroepflevola...atacenter-op-trekkersveld

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 juli 2024 14:29]

De eerste kamer heeft echter nog 2 extra troeven in handen, die tweede kamer leden ook hebben:
Motie van afkeuring - dan wordt een bepaald beleid afgekeurd.
Motie van wantrouwen - als dit wordt aangenomen moet minister x oprotten.

Zeewolde heeft trouwens laten zien dat politici ook op landelijk niveau niet te vertrouwen zijn - wat de opkomst percentage flink onderuit geknikkerd heeft en in veel gemeentes nu raden zitten die niet door de meerderheid zijn gekozen.
Ze hebben als 2e taak controle op de overheid. Dus valt er wel weer onder, maar hoe gedetailleerd is dan wel weer de vraag.

Maar ik maak me juist zorgen om de eerste kamer vanwege belangenverstrengelingen daar. Corruptie is juist aanwezig in de 1e kamer. Maar misschien heeft Meta daar geen invloed en willen de bedrijven met invloed geen Meta in nederland, omdat dit hun (toekomistige) capaciteit kan verminderden. Of Meta niet willen vanwege concurrentie.

[Reactie gewijzigd door SactoriuS op 22 juli 2024 14:29]

De Eerste Kamer is absoluut niet vrij van handjeklap, maar het is de enige Kamer die nog enigszins functioneert zoals het zou moeten: 'zonder last' stemmen. Als je het aan de Tweede Kamer, en met name de VVD en CDA over laat, wordt het hele land genaaid waar je bij staat.
Vandaar dan ook dat de 1e kamer zeer belangrijk is, aangezien de kritische oppositie daar nog enige invloed kan uitvoeren op het (wan)beleid van voornamelijk de VVD & tegenwoordig helaas ook D66 (die vroeger veel dichter bij de bevolking stond, toen ze nog meer links van het midden zaten).
Regels veranderen tijdens een wedstrijd is wel vaak hoe kenmerkende rechtzaken nederland heeft beinvloed.
De Eerste Kamer heeft een primaire rol om wetsvoorstellen die in de Tweede Kamer zijn goedgekeurd nog een keer te beoordelen.
Ja, dat bedoelde ik dus met "kritisch toetsen" ;)
En aan de andere kant ook wel heel erg fijn voor mens (en bedrijf) dat er niet een overheid of politiek is die grote grip op dit soort ontwikkelingen heeft. Het zou namelijk erg vervelend zijn als je bijvoorbeeld naast een wethouder woont, en jij mag je huis niet uitbreiden (ook al voldoe je aan alle wettelijke eisen) omdat de wethouder dan minder zon in de tuin heeft en persoonlijk je vergunning tegen houd.

Het is blijkbaar gewoon zo dat het stroomverbruik van iets geen reden is om een vergunning te weigeren, daarvoor zul je dan de wet moeten aanpassen.
Maar Meta krijgt wel riante kortingen.. zeg... hoeveel korting heb jij weten te ritselen voor je Electra rekening?
Moet je eens kijken wat je aan kortingen kan krijgen als grootverbruiker met een voorspelbaar energieverbruik. Appels en peren vergelijken is deze vraag.
Het energieverbruik van een particulier is ook prima voorspelbaar, ook als groep, en toch krijg je geen korting al zou je je organiseren.
Omdat jij echt geen voorspelbaar gebruik hebt als particulier. En je bent ook geen grootverbruiker. Je kan bij een groepsaankoop wel korting krijgen. Waarom denk je dat groepsaankopen bestaan?
Het telt ook andersom he, als ze niet de afgesproken hoeveelheid afnemen krijgen ze boetes omdat hun afname zo groot is dat het netwerk het niet leuk vind als ze dat ineens niet of minder doen. Dat is voor de grote industrie zoals hier het geval. Maar dat mkb ook heel veel minder betaald is niet uit te leggen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 14:29]

Hoeveel neem jij per jaar af bij je energiemaatschappij?
Dit jaar zo'n €840 geloof ik
Wat dacht je van de grond waar mijn huis op staat en alle belastingen die erbij horen? Geen dubbeltje korting gekregen.
Dat is juist exact wat nu overal ziet gebeuren; windturbines “prima” maar niet in de gemeente/ruimte waar de bepalende partij en wethouder woont; keurt plan goed voor ander deel van gemeente waar zij daar minder hinder van ondervinden.

Exact het tegenovergestelde gebeurd wanneer zij er een voordeel ondervinden bij bepaald plan; winkelcentrum.

Puur uit persoonlijke interesse ben ik betrokken geraakt bij gemeenteraad(verkiezingen/kandidaat)

door dit soort “fratsen” van dichtbij te zien, begrijp ik steeds meer waarom vertrouwen in politiek (nationaal en regionaal) zo belabberd is
"stroomverbruik geen reden"
Probleem is dat Meta korting krijgt, en gebruik maakt van zaken waar we allemaal aan meebetalen (allerlei subsidies, bijv op windmolens) en niet haar deel via belastingen in NL afdraagt. Dus wel van de taart mee-eten maar maar niet bijdragen in de kosten.
Ongelofelijk dat we als land/overheid zo weinig grip hebben op deze ontwikkelingen.
Die hadden we wel, een paar jaar geleden. De publieke opinie tegen het datacentrum is relatief recent en eigenlijk dus te laat.
Ongelofelijk dat we als land/overheid zo weinig grip hebben op deze ontwikkelingen.
Dat is een jaar of twaalf geleden begonnen toen het gros van de hypotheek betalers voor de VVD kozen ivm. beloftes tov. de hypotheekaftrek door de VVD. Ook in Zeewolde werd zwaar gestemd op de VVD in de gebieden waar het gros van de koopwoningen staan.

In de jaren daarna heeft Kabinet Rutte er voor gezorgd dat er veel verantwoordelijkheden bij de gemeentes zelf kwamen te liggen en centrale overheidscontrole verdween. Consequenties nu zijn bv. de huizencrisis, maar ook het gelazer met datacenters, niet alleen in Zeewolde, maar ook in bv. de randstad (waar er veel te veel gebouwd zijn waardoor bv. in Amsterdam ze nu issues hebben met stroomvoorzieningen).

Dus dit soort lokale gemeentes maken hun eigen beslissingen rondom dit soort projecten en de staat heeft niets meer te zeggen door het eigen toedoen. De functie "minister voor volkshuisvesting en ruimtelijke ordening" bestaat sinds begin dit jaar (2 maanden). Een gevalletje van "Too little too late!"...

En zo ook die kiezers binnen Zeewolde die de gemeenteraad in de jaren hiervoor hebben verkozen, iedereen wandelt maar achter de politici/partijen aan die op dat moment de mooiste verhaaltjes hebben op dat moment (en die ze het meeste oplevert in de buidel). Ipv. historisch kijken naar die politici en politieke partijen waarvoor ze staan en hoe hun stemgedrag precies verloopt. Bij VVD, CDA, D66, etc. is dat echt wel duidelijk! Bij de PvdA wellicht wat minder, want die zijn immers begonnen met het populistische geneuzel onder de langer bestaande partijen...
Dit was te verwachten. Veel negatieve publiciteit lijkt mij nu de beste strategie in de hoop dat ze de stekker eruit trekken.
Facebook kennende geven ze niets om slechte publiciteit.

ze veranderen dan doodleuk de naam weer in de hoop dat mensen het verleden vergeten.
Precies wat ze sinds kort gedaan hebben... er kwam via klokkenluider heleboel negativiteit naar buiten en hoppa.. het heet ineens meta...
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @mocem24 maart 2022 16:49
Meta is een bedrijf wat gekenmerkt wordt door enkele zeer grote schandalen wat nog steeds niet aan tot een enorme inkeer heeft geleid. Ik vermoed dat de negatieve publiciteit in dit geval weinig uitmaakt.
Ir. Lely draait zich om in zijn graf. Moest hiervoor die zuiderzee drooggelegd worden?
Wat is het alternatief dan? Nu gebeurt er niets met de grond, dus wat dat betreft zie ik niet waarom het gebruik negatief is.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @911GT224 maart 2022 16:55
Zeer hoog energie gebruik, verlies aan ruimte, esthetische nadelen, verlies aan natuur, warmteproductie etc zijn allemaal duidelijke nadelen.
Deze polder moest de bevolking van de overvolle Randstad opvangen. De verstedelijking in Noord- en Zuid-Holland nam zulke vormen aan dat er nieuw land nodig was voor woningbouw en recreatie.
Ik snap de nadelen wel, maar het doel van de Flevopolder was juist precies hetgeen er nu gebeurt. Anders had dit centrum in de buurt van Amsterdam gestaan, dus wat dat betreft ben ik van mening dat het precies voldoen aan wat Lely in gedachten had.

Anders gezegd, als we de grond nergens voor gebruiken kunnen we de gemalen wel weer stil zetten.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 22 juli 2024 14:29]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @911GT224 maart 2022 17:02
Ik weet niet op welk doel van de Flevopolder je doelt maar de doelen van oudsher was het bedwingen van de Zuiderzee en landwinning voor landbouwgrond en woongebied.
Een hoop argumenten maar er lopen wel 2 zaken door elkaar.

1. Het datacenter op deze locatie.

2. Het aantal datacenters in nederland.
De misgelopen inkomsten.. worden ten aller tijden verhaalt op wie? juist.. de consument in dit verhaal en de misgelopen belastingen? de burger.. dus de burger is dubbel de sigaar..
_/-\o_ Heel juist, Dit zijn de regels van het TTIP verdrag :r
En volgens mij weten de gemeenteraadsleden dit donders goed en ook Meta/FB, maar niet de normale mensen die voor die gemeenteraad hebben gekozen.
Zodra er getekend is, kan men er niet meer om heen en komt dat idiote verdrag met de kleine lettertjes om de hoek kijken en kunnen wij als belastingbetaler lekker hun winst op gaan hoesten, die nu "niet" verdiend wordt.
Raadsleden hebben zelf druk... sterker nog.. salaris van een raadslid in Zeewolde is pak hem beet rond de € 1.081,35 per maand. wat best laag is, dus dat maakt een raadslid gigantisch chantabel... dus het zal gissen blijven waarom dit goedgekeurd is geweest.
Kan zijn dat zij het niet wisten waar ze mee akkoord gingen...
Kan zijn dat zij zijn omgekocht
Kan zijn dat ze dachten; ow liegen tegen het volk werkt, want Rutte wordt immers na 11 jaar liegen steeds premier.
ma.w. het blijft giswerk of ze het dondersgoed wisten.. ik probeer niet te flaimbaiten oid maar uit te leggen hoe het kan zijn.
Kijk, de wethouders en burgemeesters van Zeewolde, die weten precies hoe het zit, ook wanneer ze iets moeten zeggen of hoe ze iets moeten verbloemen of moeten verbergen.
Ik ben zelf niet blij met deze data center omdat wij als burger, nog meer moeten vergroenen... en dat is voor heel veel mensen al niet te betalen.. laat staan als dat nog sneller en meer moet.
Als ik het als leek en niet inwoner al weet en ernaar kan raden, dan zal men daar dat niet kunnen of weten?
Het wordt tijd dat dit soort lieden, afgestraft kunnen worden en ook in de verdere politiek.
Als je willens en wetens de belastingbetaler benadeelt, of een wet maakt, om zaken te omzeilen of te verbloemen, dan hoor je je verantwoording te dragen en er hoort ook een strafmaat aan te hangen, men krijg een oprotpremie als ontslag mee in de kamer van 80% :F
Het is toch te gek voor woorden dat wij, de Nederlanders in de afgelopen decennia, aardige inkomstenbelastingen hebben betaald, inflatie het hoogst is en we nog hogere prijzen hebben en dan zo`n bedrijf, zulke voordelen geven in de naam van ..... euh wat? En wij dan dadelijk ook nog eens gaan betalen als er getekend is en men er niet meer onderuit komt.
Liever inderdaad niet hier in Nederland dit soort snoepbedrijven.
Facebook/Meta is niet hetzelfde als 'internetten'
RuudVisser geeft precies het (mogelijk ook zijn) probleem aan - voor velen is fakebook (schuilnaam meta) dat het enige 'internet' wat ze kennen. Een gecontroleerde vertrouwelijke omgeving (bubble) waar al je informatie lekker algoritmisch is voorgekauwd voor je...alleen maar tot je nemen zonder iets van noemenswaardige interactie.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 22 juli 2024 14:29]

Waar dubbel voor betalen? Je betaalt er sowieso al niks voor. 2 x 0 is nog steeds 0. Daarnaast zie ik niet in waarom ik zou zeuren als ik tegen een datacentrum ben van Meta als ik die diensten helemaal niet gebruik.
Zoals iemand al eeerder reageerde, denk ook ik dat jiij je beter even kunt inlezen, inmiddels genoeg artikelen gheweest de laatste paar weken over dit onderwerp. Met onder de artikelen uitgebreide reacties, waarom een dergelijk datacenter alleen maar heel veel gaat kosten voor de gemiddelde Nederlander aan onder andere belasting. Meta gaat namelijk nauwelijks belasting betalen.

Daarnaast hebben we nu al een probleem met onze energietransitie, dit datacenter gaat dit enorm bemoeilijken doordat het al 1% of gelijk aan alle treinen van de NS (tegelijk rijdend) zal gaan nemen van het net.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @RuudVisser24 maart 2022 16:44
Welke vruchten en waar betalen we dubbel voor in dat geval? Je weet dat we direct (bv korting op energie etc) en indirect betalen (natuurschade, nadelige leveringsgaranties etc) wanneer we het datacentre in Nederland plaatsen?

Misschien kan je je beter even inlezen in de bezwaren en het gebrek aan voordelen voor je met dit soort uitspraken komt.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 juli 2024 14:29]

Je kan ook emigreren?
Inderdaad, dat zou exact de boodschap moeten zijn aan facebook (schuilnaam Meta), emigreer met je data dozen
Als je toch papier hebt, waarom zou je dan morse seinen? :X
Wat een gezeur hier allemaal.
...
Denk je nu echt dat als dit niet doorgaat het datacenter niet in Belgie of Duitsland komt. Dan plukken zij de vruchten en kun je dubbel betalen.
Je bewering dat "Nederland (of beter; de bevolking) vruchten zou plukken" van dit datacenter is genoteerd, maar heb je hier ook onderbouwing voor? Nee, want; het is niet meer dan een onjuiste aanname...

Waarom (met onderbouwing en link naar artikel waarin je dat kunt vinden):
https://tweakers.net/nieu...ction=17315410#r_17315410
Ik wacht op het "ja maar jullie willen toch data en het zorgt voor banen!" argument...
Het zorgt voor banen, en er moet voldoende opslagruimte beschikbaar komen voor onze data.
Als het "onze" data was vond ik het niet zo'n probleem. Maar het is data van Meta.
Wat misschien een groter probleem is , dat het bandbreedte weg snoept voor iets dat NL niet wil, althans een zeer groot aantal mensen.
Het probleem is dat juist data centra minimaal banen oplevert. Vaak ook niet de hoogste kwaliteit banen, denk veel aan installateurs en technici en niet de hoog betaalde banen zoals de SREs en SDEs, die zitten nog steeds remote vanuit Dublin of Zürich te werken aan software en operations binnen Nederlandse data centra. Wegens het belastingklimaat willen werkgevers hier minimaal mensen aannemen, en als zij dat wel doen binnen tech maken ze vaak gretig gebruik van de 30% regeling waardoor veel Nederlanders niet in aanmerking komen tenzij zij een zeer schaarse en bijzondere skillset hebben of een business functie moeten vervullen (zie: disproportionele ratio programmeurs vs engineering consultants bij Microsoft, Google en Amazon in Amsterdam).

Het probleem dat hier gespeeld heeft is dat de hebberigheid hoogtij heeft gevierd binnen de bestuurlijke laag. Blijkbaar is voor de eigen winst op korte termijn zijn gigantische kosten op de lange duur gezet, en hier zijn steeds vaker berichten te vinden die neigen naar corruptie.

Hier had veel beter onderhandeld kunnen worden: het eisen dat hier kantoren komen met hoge kwaliteit fte's, het eisen dat energieverbruik af moet worden gezet tegenover investeringen in groene energie, etc. Voor onderhandelen is niet gekozen, de kostbare grond is praktisch weggegeven. De motivatie daarvoor is onduidelijk, maar als je Occam's razor erbij haalt dan zijn er wel redenen te bedenken. Het resultaat is dat één van de twee partijen nu te dupe gaat worden: of Meta die al grote investeringen heeft gemaakt op een loze belofte die nooit gemaakt had mogen worden, of de bevolking die de kosten mogen betalen qua energie, ruimte en vervuiling zonder dat zij er wijzer van worden.
Ik denk eerder Hanlon's Razor. Gemeente Zeewolde in onderhandeling met Meta. Dat is geen onderhandeling van gelijken.
Een dergelijk datacenter zorgt in ieder geval niet in Nederland voor banen, dat kleine beetje is te verwaarlozen tegenover de schaalgrote van een dergelijk iets. Het meeste zal allemaal remote gedaan worden door mensen die minder betaald krijgen. Veelal worden de specialisten ook gewoon ingevlogen. Het zal een aantal dozenschuivers, bewaking en schoonmaak zijn.

Google heeft bijvoorbeeld een groot datacenter in de Eemshaven waar 'maar' 350 man werkt. Dit lijkt ook ongeveer het zelfde aantal te zijn wat Microsoft heeft rondlopen voor zijn datacenter in Noord Holland.

Daarnaast maakt het voor privacy niet uit waar de data van jou en mij staat als het om een Amerikaansbedrijf gaat. Deze data is gewoon opeisbaar door de Amerkaanseoverheid, door hun wetten.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 juli 2024 14:29]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Nijl24 maart 2022 16:46
Het zorgt voor banen, en er moet voldoende opslagruimte beschikbaar komen voor onze data.
Het zorgt voor een minimale hoeveelheid banen, met name na de bouw is het aantal banen niet groot. Dit soort datacentra draait met maar weinig mensen on-site doorgaans. Daarbij is het een datacentre voor Meta. Het gaat helemaal niet over "onze data" maar om de data van een commercieel bedrijf.
Het zorgt voor banen, en er moet voldoende opslagruimte beschikbaar komen voor onze data.
alle Nederlandse datacenters bieden werk aan ongeveer 4.700 medewerkers , die van Meta zal dus misschien 100 vaste banen zijn tegen 1% van alle in electra gebruik in Nederland (plus alle restwarmte als milieuvervuiling kado)
'onze'? Dat is nu net het probleem - een groot deel van 'onze' data moet helemaal niet bij facebook (schuilnaam Meta) komen. Facebook verzamelt namelijk ook heel veel data van niet-gebruikers middels hun 'spyware'.

Als omwonende zou je daarnaast fel tegen moeten zijn - naast de ethische, omgevings- en energie verslindende kritiek, je woont letterlijk naast een strategisch doel met alle risico's van dien. Bouw dit soort data dozen maar lekker op zee, met je eigen windmolentjes.
banen? welke banen?
Skeleton crew, dus geen/weinig banen
De argumenten tegen een datacenter zijn ook niet erg sterk.

Op gemeente niveau telt alleen het ruimte verbruik en de hal. Veel overlast heb je daar niet van. Ik woon toch liever naast een datacenter dan een staalfabriek of kerncentrale.

Als je in het algemeen tegen data centers bent kom dan ook met een limiet. Hoeveel datacenters zijn wel acceptabel?

Natuurlijk is het wel van belang dat ze minimaal de kostprijs betalen voor energie. Dat is enkel een argument om het wel correct te verrekenen.
Maw, door al die versnipperde instanties & juridisch gekonkel kun je als multinational in Nederland blijkbaar gewoon je gang gaan, terwijl een groot deel vd. bevolking & politiek er tegen is. Typisch voorbeeld van een schijndemocratie...
Een schijndemocratie was het als ze het met een dinertje hadden kunnen ritselen. Het is eerder dat ze er niet op voorbereidt zijn om een dergelijke speler te hanteren met zo veel verschillende niveau's. De landelijke overheid trekt (terecht) nu de regie naar zich toe voor zulke grote spelers.
Typisch voorbeeld van een schijndemocratie...
We zijn een representatieve democratie, we kiezen dus mensen om ons te vertegenwoordigen. Die grote groep Nederlanders die nu tegen is, heeft dus in het verleden verkeerde keuzes gemaakt met wie ze hebben gekozen als hun vertegenwoordigers. Gezien de schade al ruim tien jaar gelden is gedaan en het wel even duurt voordat de 'schade' zichtbaar is, zijn we collectief gewoon te laat.

De datacenter uitbaters (in dit geval Meta) houden zich heel netjes aan de al veel langer geldende regels, ze zijn al in een heel ver gevorderd stadium van het traject en daar is wellicht geen stokje meer voor te steken. En ik begrijp waarom mensen daar nu geen genoegen mee namen, maar dan moeten ze eigenlijk eens gaan kijken naar hun eigen kies gedrag over de laatste ~15 jaar en imho accepteren dat het eigen schuld dikke bult is.

Laat ik het anders stellen, stel je doet een opleiding, je haalt alle cijfers, je bent drie jaar in de studie en opeens zegt de opleiding: "Sorry, maar de rest van de scholieren hebben populistisch gestemd en we kicken je van school en je kan fluiten naar je certificaatje.". Dat kan toch ook niet, dat is toch ook onfatsoenlijk, datzelfde geld ook voor een gemeenteraad.
Die grote groep Nederlanders die nu tegen is, heeft dus in het verleden verkeerde keuzes gemaakt met wie ze hebben gekozen als hun vertegenwoordigers.
Ik kan het mijzelf gelukkig niet verwijten, aangezien ik nooit op de Multinational partij VVD heb gestemd, maar helaas zijn de meeste mensen totaal niet geïnteresseerd in de politiek & stemmen ze maar lukraak op een partij, die hun (onder andere) economische voorspoed voorliegen.
Bovendien stemmen heel veel mensen niet, omdat ze allang in het vertrouwen in de politiek verloren zijn geraakt.

De huidige westerse samenleving wordt vooral gerund door Multinationals, met hun zeer sterke lobby-macht, wat in feite corruptie is.
Typisch voorbeeld van een schijndemocratie...
zucht.....
Vervolgens moeten er natuurlijk leidingen gelegd worden naar Zeewolde, zodat de inwoners er ook van kunnen profiteren
En laat me raden er word zo'n torenhoge prijs voor gerekend dat het het niet eens waard is voor bewoners/consumenten om deze "stadsverwarming" te nemen.

Of staat er in de regels dat Facebook 100% gratis moet doen inclusief levering/onderhoud van het warmtenet.
------------

Daarnaast is er een simpele manier om dit tegen te houden, "een Vreedzaam protest". op dat stuk land, waarbij we teminste 5 Jaar het land 24/7 bezetten. of totdat facebook weg is
----------

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 22 juli 2024 14:29]

En laat me raden er word zo'n torenhoge prijs voor gerekend dat het het niet eens waard is voor bewoners/consumenten om deze "stadsverwarming" te nemen.
De maximale prijs voor stadswarmte wordt bepaald door de ACM en is gekoppeld aan de gasprijs: https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven
Als ik die prijzen bekijk en vergelijk met mijn gasverbruik. {0.69euro per M3} en 400M3 aan gas. dan kom ik uit op 276 euro totaal. [Appartement heeft een oppervlakte van 49 M2]

Dan zijn die Tarieven extreem prijzig, vooral als de leverancier Altijd het maximale toegestane rekent.
------------
En ja mijn gasverbruik is echt zoo laag.
Dit komt vooral omdat:
- ik een klok thermostaat heb, dus stook wanneer nodig
- Ik het niet 24 graden in elke kamer stook
- Ik zoveel mogelijk probeer de warmte binnen te houden [isolerende gordijnen.]
-----------
Ik verwacht tevens nog dat mijn gasverbruik nog VEEL meer gaat dalen volgend jaar, omdat ik nog van plan ben Radiatorfolie te plaatsen.
---------
Ik begon met ruim 800M2 toen ik in mijn appartement ging. en dit is door de genoemde punten flink gedaald.
Als ik die prijzen bekijk en vergelijk met mijn gasverbruik. {0.69euro per M3} en 400M3 aan gas. dan
Niet echt realistisch op dit moment hè.
Huidige gasprijs ligt op minimaal het 3 à 4 daarvan. En dan is €50 per GJ nog helemaal niet zo gek (er gaat grofweg 30m^3 aardgas in 1 GJ).

Buiten bovenstaande was jouw stelling dat er een torenhoge prijs wordt gerekend, wat pertinent niet waar is.
Ik zit nog onder de oude Tarieven voordat deze astronomisch gingen stijgen.
De warmte die vrij komt van een dergelijk datacenter is niet voldoende geschikt om woningen die (te ver) elders staan. Overigens heb ik ervaring met warmte netten zowel in Nederland als buitenland, ik heb er nog geen een goed zien werken. Over het algemeen zomers te veel warmte en s winters te weinig, met andere woorden zomers kan men de warmte niet kwijt en s winters is er niet voldoende.

Recentelijk nog in een aanloop van een project gesproken met een ervaren projectmanager die meerdere warmtenet projecten heeft begeleid en moest eerlijk toegeven dat hij mijn ervaringen deelde.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 juli 2024 14:29]

suiker in de noodgeneratoren en een stalen ketting over de spanningstoevoer is meer efficient
Is er al een petitie begonnen zodat de landelijke politiek geforceerd wordt om actie te ondernemen danwel kleur te bekennen?
Dat kan dus niet. De gemeenteraad heeft in de schemer van hun termijn dit er doorgedrukt. Het was netter geweest als ze dit aan de volgende raad hadden over gelaten, maar iemand zal er wel geld aan verdient hebben.
Tja.. GroenLinks zal wel flink hebben verdient... best grappig.. dat net leden van GroenLinks akkoord gaan met een bouw van een energieslurpende datacenter.
De provincie heeft de mogelijkheid tot het geven van een reactieve aanwijzing op het bestemmingsplan, maar het lijkt er op dat daar geen gebruik van gemaakt wordt (bron). Eerder is zoiets wel gebeurd bij de bouw van een datacentrum in de gemeente Hollands Kroon (bron).
En hoeveel effect heeft dat tot nu toe? Men is al druk bezig te bouwen nu, funderingen liggen er al. Precies wat het artikel al zegt; "Maar dat betekent niet dat het datacenter er niet komt."
Uhm er ligt nog helemaal niets
In HollandsKroon wel, daar doelde ik op.
Als inwoner van Zeewolde heb ik op zich geen moeite met de komst van het datacenter, waar ik wel moeite mee heb is de grote kortingen die ze krijgen op het energiegebruik en dergelijke. Meta heeft bergen met geld en maakt miljardenwinsten maar ze krijgen hier alle stroom die ze nodig hebben zo ongeveer cadeau. Ik zou als voorwaarde voor het plan stellen dat Meta zelf moet voorzien in de energievoorziening of anders meebetaald aan zonneparken of windparken. Gemeente Zeewolde staat vol met windmolens maar alle energie gaat straks naar Meta..
Wij weten niet eens het hele contract.. vaak is de echte negatieve geneuzel.. geheim.
Het is andere topic, maar geef het toch als voorbeeld;
NOS/NPO zijn woedend op Rusland want.. Rusland valt oekrainie aan, maar kochten wel doodleuk de voetbal rechten om Oranje in Qatar uit te zenden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.