Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Alfahost, Neostrada en Flexwebhosting gaan op in Versio - update

Total Webhosting Solutions gaat verder met het consolideren van Nederlandse hostingproviders. Alfahost, Neostrada en Flexwebhosting worden ondergebracht bij Versio. Eerder gebeurde dat ook al met PCextreme.

Klanten van Alfahost, Flexwebhosting en Neostrada hebben een e-mail gekregen en de hostingproviders hebben pagina's online gezet waarin ze bekendmaken verder te gaan als Versio. Voorlopig zullen de bedrijven hun eigen naam, pakketten en controlepaneel nog hanteren, maar ze krijgen een nieuw logo waarin staat: 'part of Versio'. Op termijn verdwijnen de namen Flexwebhosting en Neostrada.

Total Webhosting Solutions, eigenaar van de hostingpartijen, claimt dat de diensten van de providers 'sneller, eenvoudiger en betrouwbaarder' worden door de consolidatie. De hostinggigant heeft in de afgelopen jaren veel Nederlandse hostingbedrijven gekocht en die worden nu langzaamaan samengevoegd. In augustus werd PCextreme ondergebracht bij Versio.

Begin september heeft Versio diverse klanten overgezet naar nieuwe hostingpakketten. Klanten van Versio klaagden dat dit in veel gevallen ging om duurdere pakketten, met minder functionaliteit. Eind vorig jaar verhoogde Versio de prijs van .nl-domeinen met zestig procent.

TWS heeft met overnames in de afgelopen jaren 22 Nederlandse hostingmerken ingelijfd en is bezig het aantal verschillende partijen terug te brengen. Vorige maand werd aangekondigd dat Argeweb, Alphamega, SoHosted, Vevida en VIP Internet allemaal opgaan in Yourhosting.

Update 21.12 uur: ook Alfahost wordt ondergebracht bij Versio. Het artikel is daarop aangepast.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-09-2021 • 14:44

56 Linkedin

Submitter: Dountill

Reacties (56)

Wijzig sortering
Ik was voorheen klant bij neostrada, na de overname door TWS is de kwaliteit, betrouwbaarheid en service heel hard achteruit gegaan (afgelopen 10 maanden ongeveer) en de prijs is in diezelfde tijd bijna 50% gestegen. support tickets voor bijvoorbeeld een serverside error werden pas binnen 3 werkdagen behandeld op een bepaald moment (dus feestdagen en weekenden uitgezonderd)

Ik ben heel benieuwd hoe TWS verder denkt te gaan, want bij alle overgenomen partijen zie je nu hetzelfde patroon, prijzen stijgen sterk en service gaat snel achteruit.
Nu gaan ze alles samenvoegen onder een paar grote namen, dat maakt het op termijn gelukkig wel weer iets overzichtelijker. Maar alles bij elkaar maakt dit het de markt er niet beter op...
Reageer
Vrij standaard tactiek, 80% van je omzet komt vaak van 20% van je klanten.

Bij een overname gooien ze de prijs een flinke klap omhoog van die 80% klanten met lage omzet, paar klanten vallen af, geeft niet, daar werd toch heel weinig aan verdiend, de blijvers zijn opeens goed betalende klanten.

[Reactie gewijzigd door Navi op 14 september 2021 15:11]

Reageer
Het geeft de markt wel weer ruimte voor een nieuwe host welke die markt wel wil bedienen.. Anyone?
Reageer
De reden dat ondernemers een onderneming starten is om geld te verdienen, in de 'budget' fase (lage prijzen), zal het geld niet binnenstromen (eerder het tegenovergestelde). Er gaat dan een moment komen dat zo een hoster genoeg klanten heeft binnengehaald om het weer eens te verkopen aan een partij die de lokale markt wil opkopen met dezelfde praktijken. Dit is al over de jaren veel vaker gebeurd en dat zal zo blijven gebeuren, totdat er helemaal geen brood meer in te vinden is omdat de prijzen van cloud providers uiteindelijk zo laag worden dat het niet meer interessant is.
Reageer
Maar er bestaat ook een middenweg: goede dienst voor goede prijs met goede support. Ik ken er meerdere die dit deden tot ze zelf stopte, zonder ooit overgenomen te zijn. Ik hoef geen budget, maar we eerlijke prijzen. Een hosting pakket van 30€ per maand is gewoonweg belachelijk - en dan nog slechte support erbij is bizar.

10-15€ segment met goede support is gewoon amper meer te vinden, waardoor je toch bij “de grote jongens” aanklopt.
Reageer
Ik ken er meerdere die dit deden tot ze zelf stopte, zonder ooit overgenomen te zijn.
Dat is geen business, dat is hobby of een gefaalde business. Gewoon stoppen zou normaal gesproken kapitaal vernietiging zijn. Daarnaast is dat ook niet klantvriendelijk, want je laat al je klanten in de kou staan.
Reageer
Nee - ze stopten om andere delen van het bedrijf uit te breiden. Vaak waren het eenmanszaken die uiteindelijk meer lof zagen in hun andere activiteiten. Los daarvan mochten en kunnen bestaande klanten nog steeds genieten van dezelfde prijzen en dezelfde service bij deze bedrijven.
Reageer
Ja want Strato is ook een hobbybedrijf met grofweg 200 miljoen omzet en staat prima te boek als budgethoster.

TWS zal eerst geld moeten terugverdienen van al die overnames voordat ze geld gaan verdienen. En het is niet alleen de kosten voor de overname, maar ook alle kosten voor integraties van de verschillende control panels, backend systemen etc. Die overlap aan personeel kost ook geld.

Een “hobbyhoster” doet over het algemeen niet aan overnames maar autonome groei wat een stuk goedkoper is. Het enige dat je misloopt is het snelle geld en/of sterk groeiend marktaandeel, maar niet alle partijen zijn daar op uit.

TWS draaide in 2020 nog geen 4 miljoen winst en al die overnames moeten snel 120-150 miljoen gekost hebben. Hoewel er veel geld (lees: cash) omgaat in vooruitbetaalde abonnementen, duurt het wel even voordat het eea is terugverdiend. Dus dan maar tarieven verhogen

Het is gewoon een heel ander spel dat wordt gespeeld.
Reageer
Hier idem dito. Neostrada had tot paar jaar geleden echt een goede servicedesk. Ze waren goed bereikbaar, dachten mee, belden terug als ze even wat moesten uitzoeken.
Maar sinds de overname door TWS is het echt om te huilen. Servicedesk is weggestopt achter een paar mailboxen en bij problemen mag je minimaal 3 werkdagen (soms nog langer) wachten op een antwoord.

Deze week mijn migratie afgerond, alle omgevingen weggehaald en elders ondergebracht.
Reageer
Bij? Want ik denk er ook over om te migreren. Ben vast niet de enige die een paar goeie tips zou waarderen.
Reageer
Ik zit zelf bij esmero.nl, eerder ASHosting. Sinds kort overgenomen door een oud medewerker, top support van het team. Altijd bereikbaar (ook telefonisch, wat ik zelf erg handig vindt) en denken altijd met je mee. Verder zijn de prijzen ook prima!

[Reactie gewijzigd door Spygo op 14 september 2021 22:50]

Reageer
Heel eenvoudig als de prijzen omhoog gaan weten ze dat ze klanten verliezen.
Ze gokken er echter op dat de meeste blijven, 50% meer betalen en ze onder de streep dus meer overhouden. Dit is de "normale" gang van zaken bij dit soort overnames.
Reageer
Ze gokken er echter op dat de meeste blijven, 50% meer betalen en ze onder de streep dus meer overhouden.
Meer overhouden is niet de enige overweging, wat dacht je van klanten weg die niets opleveren of zelfs geld kosten? Je doet het immers uiteindelijk voor de winst, als opbrengst - kosten dan negatief is of heel erg dicht bij nul, dan ben je liever zo een klant kwijt dan rijk. De enige reden dat je zo een klant aanneemt is om een groot klant bestand te hebben (voor verkoop) of dat het de gemiddelde kosten omlaag brengt bij de wel winstgevende klanten door in een andere schaal terecht te komen.
Reageer
Zo kun je het zien maar de nadruk zal op winst liggen. De betaalde investering moet zo snel mogelijk terugverdiend worden. Dat doe je door in de kosten te snijden, bedrijven samenvoegen = minder administratiekosten.
Als je dan nog klantenbestand uitdunt en bestaande meer laat betalen, hoe je aan minder klanten support te geven = goedkoper.

Uiteindelijk is meer overhouden toch de enige overweging.
Reageer
Hier hetzelfde verhaal. Niet goed opgelet ook met de verhogingen dus te laat met opzeggen. Was net bezig alles te verhuizen naar een andere aanbieder. Alles bij elkaar jammer om te zien dat de 'kleintjes' allemaal worden overgenomen en er straks alleen maar duur en duurder is.
Reageer
Zelfde meegemaakt met PCExtreme, tot de overname super goede ervaringen mee daarna is het echt achteruit gegaan.
Uiteindelijk alles maar overgezet op versio, een vriend/collega had daar goede ervaringen... Maar er lijkt geen ontsnappen aan de praktijken van TWS.
Reageer
heel herkenbaar! Ik ben één van de klanten van Neostrada van het eerste uur. Vond ze altijd geweldig tot inderdaad een maandje of 10 terug. Begonnen ze ineens per dag te factureren in plaats van per maand. Mijn administratie puilt uit van neostrada facturen met kleine rotbedragjes. Van 1 factuur per maand naar gemiddeld 10! Klinkt op maandbasis niet erg maar gaat dus van 12 naar 120 facturen. Zit ik écht op te wachten.

Daarnaast inderdaad de service die met de dag minder wordt (onder het mom van de Corona natuurlijk). Logisch. Ik sprak laatst de oprichter van Neostrada (Mark Fritz) en hij gaf aan dat hij niet meer bij Neostrada zat. Toen viel het kwartje bij mij al.

Prachtig bericht maar tis voor mij de welbekende druppel. Snel weg bij die toko en gewoon weer een échte SERVICE provider opzoeken. Klaar mee. Helaas Neostrada, u kwam, keek, deed... en aan ieder mooi iets komt een eind. Rust zacht.
Reageer
Ik vraag me af wanneer er weer kleine spelers opstaan. Ik merk zelf dat een eigen servertje en/of vps draaien nu ook weer geen rocketscience is. Als ik een tientje per klant per maand krijg die gewoon eenvoudige sites draait is zakgeld verdienen niet heel veel werk. Ik heb een vps bij hetzner (duits) en dat kost best weinig. Maar er zijn meerdere aanbieders met schappelijke prijzen.

Wie alleen privé wat zoekt kan bovendien overwegen thuis te hosten. Je kunt een upload krijgen van een paar honder tot duizend MB. Daar kan je natuurlijk wel wat mee. Als het niet al te bedrijfskritisch is zeker. We hebben hier sowieso stabiele stroomleveranciers natuurlijk.
Reageer
Het aanbieden van webhosting diensten is wel meer dan alleen een servertje aanbieden met DirectAdmin er op. Je hebt ook support dat je moet leveren, algemene administratie e.d. en wat dacht je van eventuele spammers andere mail gerelateerde "zorgen". Ik ben bang dat je je verkijkt op alle operationele zaken die er bij komen.
Reageer
Dit kan ik beamen, bevind mij samen met familielid als V.O.F. hobbymatig als webhoster op de markt sinds 2007. Precies op de manier welke @brobro aangeeft, met een aantal servers met DirectAdmin.
Allemaal leuk en aardig dat het draait en het mooi werkt, er komen zoals je zegt vragen langs van klanten, er moet administratie bijgehouden worden, een facturatiesysteem opgezet worden.
Er moet een bepaalde mate van automatisering ingericht worden, de SLA's moeten behaald worden en noem maar op.

Als het allemaal uiteindelijk lekker draait, dan ben je nog niet klaar, support blijft doorgaan, mensen willen domeinnamen wijzigen etc. en als laatst moet je nu gaan denken aan updates van je servers. Dan komen de incompatibiliteitsproblemen met websites van klanten naar boven die geen tijd hebben om hun website te updaten etc.

Zo makkelijk is het allemaal niet, voor die paar euro "winst".
Reageer
ik dacht ook meer aan de websitebouwer die besluit de hosting van z'n klanten over te nemen omdat hij toch al doende was de site te onderhouden.
Reageer
Ik ben al een jaar of tien klant bij Neostrada. Prijsverhogingen prima maar de afgelopen twee jaar loopt het de spuitgaten uit.... Voor zowel de hosting als de domeinnamen. Iemand nog tips voor een andere aanbieder?
Reageer
Ik zat zelf bij Strato en TransIP.
Recentelijk overgestapt naar Esmero.
Een nieuw groeiende hosting bedrijf.
Reageren snel op vragen.
Daarnaast bij vragen en onduidelijkheden kan je telefonisch contact met hun hebben om tot een oplossing te komen.
Tot nu toe geen problemen gehad en alles loopt soepel en snel.
Als je een hosting bedrijf zoekt. Zou ik zeggen bij Esmero ben je aan het juiste adres.
Daarnaast zijn ze ook goedkoper dan andere hosting bedrijven.
Reageer
Welk adres dan? Staat nergens vermeld op de site, evenmin als een KvK nummer en/of de prijzen ex/incl btw zijn.
Reageer
Volgens de algemene voorwaarden:
Leverancier: 2Blue4U Internet BV gevestigd te Eindhoven domicilie kiezende op het adres Witbogt 26 (5652 AG), ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder dossiernummer 28084755 en tevens handelend onder naam Esmero.
Weet verder niets van Esmero, maar mogelijk wel op zoek naar een alternatief voor Neostrada aangezien Versio (nog) duurder is dan Neostrada.
Reageer
Ok, dus ergens weggestopt in een PDF bestand.
Reageer
Ik was sinds 2009 klant bij Neostrada.
2009 Resselerhosting small inc domein 54,44
2010 Resselerhosting small inc domein 51.39
2011 Resselerhosting small inc domein 51.39
2012 Resselerhosting small inc domein 51.39
2013 Reseller -> Beginner inc domein 72.60
2014 Reseller -> Beginner inc domein 72.60
2015 Reseller -> Beginner inc domein 72.60
2016 Reseller -> Beginner inc domein 72.60
2017 Reseller -> Beginner inc domein 72.60
2018 Reseller -> Beginner inc domein 72.60
2019 Reseller -> Beginner inc domein 145.05
2020 Reseller -> Beginner inc domein 145.05
Maart dit jaar alles verhuist. GoDaddy, geen aanrader. Siteground aanrader.
Reageer
Ik twijfelde lang tussen cloud86 en weboke, uiteindelijk voor de tweede gegaan. Beiden zeggen onafhankelijke partijen te zijn, daar was ik specifiek naar op zoek. Veel positieve reviews over beide hosters te vinden. Er zijn overigens op webhosters.nl nog genoeg hosters te vinden die onafhankelijk zijn zodat je weg kunt blijven bij TWS. Als je een potentiele nieuwe hoster heb gevonden, check dan hier of deze bij TWS oid hoort: https://www.webhosters.nl...g-bedrijven-medeeigenaar/

[Reactie gewijzigd door sterkeronline op 14 september 2021 15:53]

Reageer
Hm, heb alleen nog een domein bij flex met e-mail, hoop dat dit blijft.

Wel jammer, de grote diversiteit aan aanbieders was goed voor de prijzen, ze worden langzaam stiekem al weer steeds hoger. Heb overigens geen mail gehad.

[Reactie gewijzigd door JDx op 14 september 2021 14:56]

Reageer
Ik heb hetzelfde, een domeinnaam en e-mail.
Het abonnement (Flex mini) was vorig jaar 33 Euro en dit jaar 88 Euro. Ik ben tot nu toe te laks geweest om iets anders te zoeken. Het zal me benieuwen of de prijzen nog verder gaan stijgen nu.
Ik heb overigens de mail vandaag gehad.
Reageer
Die mini had ik ook voorheen, dacht ach die paar tientjes, toen opeens werd het 3x zo duur.
Reageer
"Langzaam hoger". Ik was klant bij versio, tot ze mij van een abbo van €36/jaar om gingen zetten naar een abbo van €218/jaar. Ja, lekker "langzaam".
Reageer
Ik wilde het net wijzigen in stiekem :9
Reageer
Ben klant geweest van Versio. Al ruim voor de overname daar al weg gegaan wegens vele storingen die ze hadden.
Toen overgestapt naar Neostrada. Dat ging in het begin uitstekend prima helpdesk. Maar ook hier ontstonden nogal eens wat storingen (ook al voor de overname).
Ik ben toen over gestapt naar Vimexx en hier zit ik al weer een behoorlijke tijd.
Bevalt me uitstekend. Totaal geen storingen gehad zover ik weet en een uitstekende helpdesk, alleen niet telefonisch bereikbaar, maar wel snelle reactie via de mail of ticketsysteem.
Duidelijk control panel.
En uiteraard lekker goedkoop en maar hopen dat hun ook niet worden overgenomen.
Reageer
Vimexx ziet er erg goed uit, zit er nog een addertje onder het gras? Downtime, storingen, dat soort dingen?
Reageer
Zit zelf al een tijdje bij Vimexx en heb tot nu toe nog geen slechte ervaringen gehad.
Reageer
Vimexx is eind 2019 overgenomen door team.blue
Reageer
Weet het. Maar hierbij zijn de prijzen niet om hoog gegaan. En de service is net zo goed misschien zelfs wel beter als voor eind 2019.

Er zitten bij Vimex geen addertjes onder het gras.

Bij sitedeals.nl zijn er verschillende berichten over:

Versio
Neostrada

Veel mensen die klant van boven genoemde providers waren zijn over gestapt naar Vimexx.

Oprichter van Versio is volgens mij Reshard (als ik het goed schrijf).

Hij is een X aantal jaren moderator geweest op Sitedeals. (In die tijd was ik daar zelf ook moderator). In deze periode is Versio zeer hard gegroeid aangezien hij op Sitedeals altijd met leuke aanbiedingen kwam.
In deze periode was ik ook klant bij Version.
Reageer
Er zitten bij Vimex geen addertjes onder het gras.
Het addertje is wellicht dat ze weinig te vertellen hebben als team.blue van richting verandert.
Reageer
Fijn... nog minder keuze en nog duurder uiteraard.
Reageer
Nee hoor, er is nog genoeg keuze.

Er zijn zelfs nog Nederlandse webhosters die hosting voor dezelfde prijzen aanbieden als Neostrada (en anderen) vóórdat die werd(en) overgenomen door Yourhosting/TWS of Team.blue.

Gewoon verder zoeken dan de eerste 5 hits uit je favoriete internetzoekmachine ;)

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 14 september 2021 15:08]

Reageer
Ik ben laatst overgestapt van provider.
Zit nu bij Esmero. www.esmero.nl
Een partij die rustig de tijd neemt om met je mee te denken en oplossingen aandraagt.
Daarbij zijn de prijzen ook nog eens goedkoper dan een Versio of TransIP.

Beter gezegd als je een goede hosting partij zoekt zou ik zeker Esmero aanbevelen!
Reageer
Ik kan dit onderschrijven, al jaren klant. Eerst bij ASHosting en sinds de migratie bij esmero.nl. Top support mocht ik ergens niet uitkomen
Reageer
Ken het bedrijf zelf niet, maar ik vind het wel een beetje gek dat er geen KvK nummer of adres wordt getoond op hun website.
Reageer
Die info staat in de kleine lettertjes (algemene voorwaarden):
Leverancier: 2Blue4U Internet BV gevestigd te Eindhoven domicilie kiezende op het adres Witbogt 26 (5652 AG), ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder dossiernummer 28084755 en tevens handelend onder naam Esmero.
Waarbij AS hosting en Esmero hetzelfde bedrijf lijken te zijn, KvK nummer is namelijk ook AS hosting:
https://www.ashosting.nl/contact.aspx
Reageer
In 2012 klant geworden bij Neostrada met enkele domeinnamen en 'webhosting starter' pakketten voor pakweg 15 euro per pakket. Deze 'webhosting starter' koste in 2019 al zo'n 40 euro per jaar. Zo rond 2016 had ik een of twee pakketten geupgrade naar 'webhosting extra' voor zo'n 35 euro per per jaar. Maar dat pakket werd in 2019 "Premium Business", voor zo'n 130 euro per jaar. En in 2020 ging het "Webhosting standard" heten waarbij je effectief beperkt werd in de mogelijkheden... voor nog altijd die 130 euro per jaar!
Je kunt ook gewoon zeggen dat je geen (kleine) klanten meer wil....

Dus ondanks dat ik tot vorig jaar altijd erg positief was over de geleverde techniek, ondersteuning en support, ben ik dit jaar toch volledig overgestapt naar een andere -niet TWS- hosting provider. Dus dat Versio-gebeuren ga ik gelukkig niet meer meemaken.

[Reactie gewijzigd door niekw op 14 september 2021 15:40]

Reageer
Misschien een beetje vreemd bedacht, maar zijn de consolidaties waar TWS mee bezig is uiteindelijk niet goed voor de consumenten? Voor het gemak laat ik de huidige klanten van hosters die geconsolideerd worden even weg. Maar nu, als je op 'webhosting' googled staan er in de top 20 resultaten 6 hosters die onderdeel zijn van TWS, na deze consolidaties zijn dit er nog maar 2. De kans dat een consument zo dus terecht komt bij een hoster die onderdeel is van TWS is dus kleiner. Om die reden lijkt mij dit voor concurrenten ook helemaal geen slechte ontwikkeling?
Reageer
Heb vroeger nog gewerkt als netwerkbeheerder bij Flexwebhosting.

[Reactie gewijzigd door zx9r_mario op 14 september 2021 15:44]

Reageer