Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Versio verhoogt prijzen van .nl-domein met zestig procent

Hostingprovider Versio gaat de prijs van domeinnamen vanaf volgende maand verhogen. De prijs van .nl-domeinen gaat dan van 5,99 naar 9,99 euro per jaar. Hetzelfde geldt voor .be-domeinen. Een .com-domein kost 14,99.

De veranderingen gaan in per 1 januari volgend jaar, schrijft Versio in een e-mail naar klanten die Tweakers heeft gezien. De prijsstijging heeft betrekking op domeinnamen die via Versio worden gekocht, en niet op reseller- of vps-hosting. De prijs van een .nl-domein gaat van 5,99 euro naar 9,99 euro per jaar. Een .be-domein gaat hetzelfde kosten, al kostten die eerder 6,99 euro. Ook de prijs van .com-domeinen stijgt. Die gaat van 8,99 euro per jaar naar 14,99 euro.

Het is niet de eerste keer dat Versio zijn prijzen verhoogt. Dat gebeurde eind 2018 ook al. Toen ging de prijs van een .nl-domeinnaam van 3,99 euro naar 5,99 euro. Daarbij stegen wel ook de prijzen van hosting, omdat daarbij nieuwe pakketten werden geïntroduceerd.

Oude prijs per jaar Nieuwe prijs per jaar
.nl-domein € 5,99 € 9,99
.be-domein € 6,99 € 9,99
.com-domein € 8,99 € 14,99

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

07-12-2020 • 13:58

192 Linkedin

Submitter: jghaanstra

Reacties (192)

Wijzig sortering
40%... Dat is toch wel even andere koek als de schokkende 2% per jaar waar de VVR over viel en waarvoor ze zelfs meenden aan de bel te moeten trekken bij de AFM.
Het is nog erger dan dat: artikel heeft verkeerd gerekend, €10 is een stijging van 66.6% over €6.
40% van €6 is €2,40 dus een 40% verhoging zou dan uitkomen op €8,40. Maar In dit geval gaat het met €4 omhoog, want bedrag gaat namelijk van €6 naar €10.
4(stijging)/6(oud)=66,67% (afgerond) een stijging dus van 66,67% en inderdaad niet 40%

Overigens bestaat er een simpel rekensommetje voor het uitrekenen van een verschil zoals @NotCYF hieronder post:

Nieuw/oud*100-100
Betere versie in @Luuk1983 zijn reactie

Dit is er wel een om gewoon te onthouden, is namelijk in best veel situaties handig.

Ik dacht ik leg het even uit voor de redactie }>

[Reactie gewijzigd door ro8in op 7 december 2020 15:48]

Ik ken de rekensom eerder als:
(nieuw-oud) / oud * 100 = percentage verschil.

NL: (9,99 - 5,99) / 5,99 * 100 = 66,78%
BE: (9,99 - 6,99) / 6,99 * 100 = 42,92%
COM: (14,99 - 8,99) / 8,99 * 100 = 66,74%

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 7 december 2020 15:54]

Eigenlijk komt jouw som meer overeen met mijn uitleg ook. Wat dat betreft vind ik jouw versie beter!
.

[Reactie gewijzigd door brauwser op 7 december 2020 16:46]

Ja maar, ja maar... Nieuw 10 euro, oud 6 euro, stijging 4 euro, da's toch 40% van 10 euro????!! 8)7
/sarcasm
Een variant hierop is: krijg de BTW cadeau. Velen denken dan dat het een korting is van 21% terwijl het maar 17,35% is. Is eigenlijk dezelfde rekenfout :)
(never mind)

[Reactie gewijzigd door Rabbithole op 7 december 2020 14:44]

Maar... Je kan toch ook gewoon 10/6 = 1,66 doen? Dus 66% duurder.
*edit*
Nvm, dat zeg je ook ;)

[Reactie gewijzigd door Valandin op 7 december 2020 14:49]

Ja we zijn schrijvers, die moet je geen cijfers geven ;) Ik verbeter de kop!
Die nieuwe kop zit er nog steeds zo'n 6-7% naast ;-)
Nee, de nieuwe kop zit er 10% naast, dat komt overeen met 6 procentpunten :P

Flauwe modus uit
6-7%. ;)

(ja ik weet het, gruwelijk off-topic)
nee 7% want de 0.6 ronden we naar boven af zoals het hoort. Of gewoon 2/3 omhoog :)
T blijft inderdaad toch moeilijk hè, wiskunde? ;)

Edit: Oei, landt deze opmerking even verkeerd! T was gewoon een beetje cynische opmerking van iemand die dit jarenlang tegen is gekomen bij het bijles wiskunde geven...

[Reactie gewijzigd door Raymond Deen op 7 december 2020 14:37]

Het is niet eens echt wiskunde, het is gewoon rekenen. Nieuw/oud*100-100
Het verschil is wel dat er natuurlijk meerdere registrars zijn (zo'n 1250), maar maar één register.
Dus een prijsverhoging van Versio - hoe belachelijk ook - verplicht jou niet die prijs te gaan betalen.
Als je de prijs niet meer in verhouding met de geleverde dienst vindt, kun je naar de concurrent gaan, bij de SIDN prijsverhoging is dat niet mogelijk. Of ja, zoals SIDN zelf zegt, dan moet je naar een ander TLD, wat zolang er andere TLD's zijn die vrij verkocht worden, hebben ze geen monopolie (op het .nl domein).
Onderaan de streep zijn er eigenlijk maar een paar registrars in Nederland. Aan de ene kant heb je TWS, aan de andere kant heb je Team Blue en dan heb je nog wat clubs over als Mijndomein en Hostnet. De rest is - met alle respect - gerommel in de marge.
Grotendeels eens, maar ook bij enkele echte aanbieders is er marktwerking.
Het gene dat ik wou aankaarten is de kromme vergelijking, namelijk: prijsstijging van één registrar binnen een markt, met de prijsstijging van de beheerder van het .nl TLD welke daar een monopolie op geniet.
Die volg ik even niet. Verklaar je nader.
In mijn ogen Zie jij een causaal verband tussen de klacht van de VVR over de on gefundeerde prijsstijging van SIDN en de prijsstijging van één registrar
Even een actueel overzicht van de prijzen bij de (grootste) concurrenten.
Betreft hier de prijzen voor een .NL domeinnaam.

€7,99 TransIP
€9,00 Mijndomein
€9,99 Versio
€10,95 Antagonist
€11,00 Hostnet
€12,50 Argeweb
€12,80 YourHosting

* Reguliere tarieven. Geen actie tarieven.
** Alleen de domeinnaam, geen hosting en dergelijke diensten.

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 7 december 2020 14:21]

Vimexx: 3.89 euro (verlengen), eerste jaar 0.89 euro
Verhuizen: gratis, voor zolang de looptijd waarvoor het domein bij de vorige provider gekocht is.

Bron: https://www.vimexx.nl/domeinnaam/domeinnaam-registreren

[Reactie gewijzigd door e.dewaal op 7 december 2020 14:28]

Kan Vimexx ook zeer aanraden wij zijn twee jaar geleden van Yourhosting naar Vimexx overgestapt. Een hele klus maar soepel gegaan. De websites zijn sneller en de hosting/domeinnamen goedkoper.

Enige nadeel is dat je extra moet betalen voor telefonische support, maar het chat/tickets systeem is over het algemeen vrij vlot.

Yourhosting dat zijn wel een van de grootste uitzuigers in hostingland die zou ik altijd vermijden.
Maar Vimexx hoort weer bij Team Blue (dus TransIP), verwacht daar ook prijscorrecties.
Vimexx sales heeft mij vanmorgen verteld dat er nog geen prijsveranderingen op de planning staan voor .NL. Of Team Blue management dat soort zaken ver vooruit doorgeeft aan Vimexx is natuurlijk een tweede.
Ik denk niet dat de klantenservice op de hoogte is van management beslissingen op termijn.
Vimexx is a sales funnel om de barriere tot starten van een site drastisch laag te houden. Vimexx heeft in haar voorwaarden allerlei maximale voor wat je krijgt in je shared paket. Dat pakket is beter dan als je kijkt wat je bij de concurrentie krijgt, waar je meer betaalt en minder voor krijgt. Het is een echte hoster voor beginners die langzaam mee groeien. Vimexx hoopt dat als je goede service levert en vanaf het begin een klant vangt dat je deze klant levenslang kan vasthouden en daar valt winst uit te halen, vooral als deze klant steeds meer aanspraak moet maken op Vimexx vanwege een groeiende site. Dat betekent dat het verlies wat ze leiden op een domein door andere klanten met een groter pakket betaald worden. Wellicht dat de hele Team Blue group dit zelfs wilt dragen als een manier om de concurrentie de pas af te slaan.
Kijk voor dit soort tips is Tweakers super, bedankt! Ik betaal nu ook veel meer.
Ik had een tweet verstuurd via Twitter en iemand van mijn volgers rade me ook Vimexx aan. Als je gewoon een partij zoek om wat domeinnamen te parkeren dan hebben ze echt zeer scherpe prijzen en hun control panel ziet er ook een pak beter uit dan Versio.

Ik heb diezelfde avond +30 domeinnamen in bluk verhuist naar Vimexx en toch een goeie 100 euro mee uitgespaard. Vimexx valt onder de groep van Team.blue, dus mogelijks kunnen zij de prijzen nog wat meer aanscherpen of heeft Versio de laatste tijd boven zijn stand geleefd en moeten ze nu noodgedwongen de prijzen omhoog gooien om te overleven.
Mooi, alles van TransIP overgezet naar Vimexx, de CP is toch 'ietsje' minder. Maar verder wel ok.

Ook wel mooi dat Vimexx '.no' domeinen kan beheren. Dat lukte dus niet bij TransIP. Kan ik die ook overzetten, mooi alles bij 1.

Thank you. :)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 7 december 2020 16:10]

3,89 is ook niet houdbaar. Daar zit geen marge op. Bij 0,89 moet er geld bij.
Je kunt op je klompen aanvoelen dat dit verhoogd gaat worden.
Of ze halen de winst niet uit de domeinnamen maar uit de hosting en andere services die ze aanbieden. :)
Het domeinbeheer gaat immers volledig geautomatiseerd.

[Reactie gewijzigd door e.dewaal op 7 december 2020 16:40]

Dat kan inderdaad, maar dan moet je wel domein + hosting verkopen en geen klanten hebben die met 1 hostingpakketje 20 domeinnamen afnemen. En dat zijn wel de klanten die je trekt als je domeinnamen op of onder kostprijs gaat verkopen.
Zit natuurlijk best een prijsverschil tussen 3,89 en 9,99...
Bedankt. Net al mijn domeinnamen naar Vimexx verhuisd! Nu hopen dat zij geen gekke dingen gaan doen..

[Reactie gewijzigd door Alsjemenou op 7 december 2020 15:07]

Ik ook net, maar ik zag ook dat je een paar jaar vooruit kan betalen. Dus ik heb mijn domein maar gelijk tot 2025 geregistreerd :P
Apart, die optie kreeg ik helaas niet. Ik kon ze (.nl) wel verlengen met twee jaar, dus dat heb ik maar gedaan!
Ja maar je kan het daarna weer 2 jaar doen :) Ik heb gewoon 2 keer verlengd.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 december 2020 16:27]

Hier ook tot 2025 :) Better safe than sorry
Het is alleen niet safe. .NL domeinen kun je, in tegenstelling tot .COM domeinen, niet voor meerdere jaren vastleggen. De SIDN ondersteund dat simpelweg niet.

Je hebt nu dus gewoon Vimexx voor 5 jaar betaald, maar zij moeten de komende 5 jaar wel nog betalen aan SIDN. Mocht Vimexx omvallen dan is je geld dus gewoon weg.

Dit is anders dan bv. .COM domeinen die je voor 10 jaar vast kunt leggen en dan ook echt een vervaldatum hebben die ergens over 10 jaar ligt.
Mocht Vimexx omvallen dan is je geld dus gewoon weg.
Die snap ik, maar vanuit deze argumentatie kan je natuurlijk geen enkele partij vertrouwen (behalve banken die door de staat worden gesteund). Voor die paar euro is het een klein risico om te nemen.
Het gaat om een paar euro per jaar dus het risico is niet groot. En dat Vimexx omvalt verwacht ik niet zo 1,2,3 zeker niet omdat de hele TransIP groep er achter zit. Wel dat ze de prijzen verhogen, maar ik verwacht dat ze dit wel honoreren.

Dus ik het ben het met je eens dat het een gok is, maar wel een goede.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 december 2020 16:08]

Heb ze ook gelijk verhuisd! voor komend jaar zitten we weer goed :)
Dank, ik ben overgestapt. Dit soort prijsstijgingen slaan nergens op..
Bedankt! voor mij is dit ook exit Versio / welkom Vimexx!
Waarom vergeet je Vimexx?
Waarom vergeet ik Flexxwebhosting, Realhosting, Combell, Savvii, Protagonist, One, Strato, Neostrada etc. ;)

Er zijn honderden partijen waar je deze kunt onderbrengen. Ik heb in dit geval enkele partijen genoteerd op basis van deze afbeelding.
Versio = TWS
Vimexx = Team Blue
Flexwebhosting = TWS
Realhosting = TWS
Combell = Team Blue
Savvii = TWS
Neostrada = TWS

Van 100en partijen is al geen sprake meer :-P
De laatste tijd zijn er 3 partijen die veel overnames doen:
  • TWS
  • Team.Blue
  • Techone
Het zijn er iets meer zelfs, je vergeet
Endurance (ik denk de grootste), BlueHOst, HostGator, Resellerclub en nog wat grote
United Internet bekend van Strato, 1&1, Web.de etc

One.com is ook begonnen met overname van Hostnet, daar zullen denk ik nog wel meer volgen.
Host Today is wat kleinere aan het overnemen.
Die andere zijn buitenlandse bedrijven en meer internationaal gericht.
.nl € 3.80
https://www.opendomainregistry.net/

(Hosting en registrar scheiden heeft ook zijn voordelen!)
.nl € 3.80
https://www.opendomainregistry.net/

(Hosting en registrar scheiden heeft ook zijn voordelen!)
Volgens mij is OpenDomainRegistery alleen bedoeld voor bedrijven, tenminste... vorig jaar begrepen dat je zonder Kamer van Koophandel inschrijving niet welkom bent. Is die member fee van € 100,00 eigenlijk nog steeds verplicht? (overheen gekeken).

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 7 december 2020 15:27]

Net even gebeld. Namen overigens heel snel op. Membership fee is er niet meer!
En als je bij het inschrijven de Wet Van Dam afwijst ben je ook als consument welkom.

*edit* Don't shoot the messenger!

Pareltje gevonden?

Voor .com/.net etc zijn Cloudflare/Porkbun/NameSilo nog wel een paar euro goedkoper, dus die neem ik er sowieso naast.

[Reactie gewijzigd door eagl0r op 8 december 2020 13:44]

De wet van Dam afwijzen met een vinkje of andere geknoei heeft geen enkele houdbaarheid in de Wetgeving. De consument blijft recht hebben op deze toegekende rechten! Stilzwijgend verlengen en of met prijsverhoging hoeft een consument nooit te betalen of mee akkoord te gaan en is gerechtigd dit geld terug te vorderen via de bank binnen de bepaalde termijn die de bank stelt voor ongedaan maken van incasso's. De bank vraagt aan de provider bij de terugvordering een 'fee' die de provider moet ophoesten en niet kan verhalen op de consument. De dienstverlening komt hiermee wel ten einde.

Dit heeft de centrale raad van beroep al beoordeeld zover ik mij kan herinneren met het hele YourHosting fiasco en dat incassobureau jegens een bepaalde
Nederlandse consument.

[Reactie gewijzigd door Lennart-IT op 8 december 2020 00:50]

Net even gebeld. Namen overigens heel snel op. Membership fee is er niet meer!
Jammer dat ze die informatie niet gewoon ook op de website vermeld hebben staan. Aangezien daar natuurlijk nog altijd "100 euro member fee eenmalig" en "Alleen B2B, niet voor particulieren" op vermeld staan.
En als je bij het inschrijven de Wet Van Dam afwijst ben je ook als consument welkom.
Volgens mij maakt het sowieso heel weinig uit, het merendeel van de domeinnamen registreert en betaalt men sowieso een jaar vooruit en als je aanspraak zou willen maken op de Wet van Dam, moet je in de meeste gevallen hele procedures doorlopen om die paar euro terugbetaald te krijgen.
Voor .com/.net etc zijn Cloudflare/Porkbun/NameSilo nog wel een paar euro goedkoper, dus die neem ik er sowieso naast.
Cloudflare is inderdaad heel handig, maar heeft wel het nadeel dat je alleen gebruik kunt maken van hun nameservers. Ander nadeel is dat je er niet direct kunt registreren maar alleen naar hen kunt (weg) verhuizen. Voordeel daar tegenover is dan natuurlijk, onwijs goede DNS, geen gelazer met Let's encrypt of andere certificaten, anti-DDos, proxy, cache etc. etc. etc. Die namesilo en pork ken ik dan weer niet toch maar n's kijken naar die drie opties voor de paar domeinen die ik heb :-)

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 7 december 2020 16:50]

Jammer dat ze die informatie niet gewoon ook op de website vermeld hebben staan.
Zeker slordig. Support was verbaasd dat het nog op de site stond. Ze hebben ook best wat spelfouten op de site. Voor deze prijzen, zonder een service fee, neem ik dat wel voor genoegen.
Oxxa en Mijndomeinreseller zijn ook een aanrader (voor bedrijven dan).
> En als je bij het inschrijven de Wet Van Dam afwijst ben je ook als consument welkom.

Hoe dan? Ik zie die optie niet.
Ik ook niet, maar dat werd me verteld. Ik zou ze na registratie even mailen.

[Reactie gewijzigd door eagl0r op 7 december 2020 18:25]

Is die member fee van € 100,00 eigenlijk nog steeds verplicht?
Staat toch nog steeds vermeld op hun website...
Strato 1e jaar 0,60 verlenging 4,80
Strato, dan noem je ook een partij. Doe het niet! Werkt prima hoor als er niks aan de hand is. Maar heb je support nodig of er gaat iets mis met de verhuizing dan ben je de sjaak. Ik spreek uit ervaring! Goedkoop is duurkoop bij deze partij. (4 mnd geleden)
Heb zelfde ervaring als wifikabelhuren.
Je hebt het waarschijnlijk nog nooit geprobeerd. Maar dat is net zoiets als: Overal in huis perfecte wifi (Ziggo) en KPN SuperWifi.
En vergeet het beperkte aantal DNS-records voor subdomeinen niet 8)7
Strato ging van mij van topsupport naar 'je red je er maar mee' een aantal jaren geleden (dedicated server), blijf ik derhalve graag weg. Die vreselijk irritante reclame draagt daar ondertussen ook wel aan bij :-)
Bij moniker.com waar ik al m'n domeinnamen bij heb (geen .nl) kost het €7.90 incl. belasting voor een .NL, en zover ik weet is moniker geen prijsvechter.
Bij Oxilion is het altijd al €10 per jaar voor een .nl domein.
Het voordeel vind ik zelf dat ze alles inbegrepen hebben en geen adder onder het gras zoals ik dat bij sommige andere partijen heb gezien.

DNS gebruiken? extra euros
Spamfilter? extra euros
En ga zo door. Bij Oxilion heb ik 1 bedrag met alles erbij.
.nl bij OpenProvider met Tier 1 prijzen (Basic S plan) is € 3,61.

Moet je er natuurlijk wel voldoende hebben om de kosten van het Basic S plan er ook volledig uit te halen qua voordeel tov je uitgangspositie. Dat was bij mij het geval tov de TransIP tarieven.
Waarbij het misschien wel interessant is om te vermelden dat je TransIP kunt gebruiken als secondary/failover DNS. :D Ik draai thuis een DNS servertje voor mijn domeinen en gebruik TransIP als secondary (zelfs tertiary en quaternary, d.m.v. andere TLDs enzo). Volgens mij ondersteunen de andere registrars die je noemt dat allemaal niet, terwijl TransIP toch de goedkoopste in dat lijstje is. Er zijn misschien nog goedkopere registrars zoals Vimexx en Strato, maar de laagste prijs is niet altijd het best. ;]

[Reactie gewijzigd door McBacon op 7 december 2020 15:21]

Leaseweb .NLdomein €6 ,00 / jaar (https://www.leaseweb.com/nl/domain/pricelist)

En zoals vermeld Vimexx is ook erg goed, zowel qua prijzen als service. Ik heb bij deze twee een aantal domeinen staan over de afgelopen 13 jaar zelden problemen gehad.
Freenom heeft .nl domeinen voor 3.70
https://www.freenom.com/en/pricechart.html

[Reactie gewijzigd door telskamp op 7 december 2020 16:05]

Voeg ik nog joker.com aan toe met €8.12. Al jaren goede ervaring mee.
TransIP: € 7,99 excl. BTW. Dus daar komt nog 21% overheen bij de betaling.

TransIP: € 9,66

[Reactie gewijzigd door Blizz op 7 december 2020 19:24]

Ik heb 20+ domeinnamen bij Versio staan maar heb geen mail ontvangen. Desondanks, 150% prijsverhoging in twee jaar tijd is een duidelijk teken dat deze partij niet geschikt is als betrouwbare leverancier. Tijd om verder te kijken.
Ach bij versio maken ze de bekende rekensom.
Verhoog je prijzen met 40% als 20% wegloopt maar 80% meer gaat betalen verdienen ze onder de streep meer.
Heb er ook nog wat domeinen lopen dus verlengen gaat dan naar andere partij.
Lol, een "betrouwbare leverancier" is Versio natuurlijk nooit geweest.

Ik ben wel benieuwd wat deze verhoging voor ze zal betekenen. 6 euro voor een .nl was al geen bodemprijs meer, maar toch altijd nog aan de onderkant van het segment. Met 10 euro voor een .nl zijn ze in één klap gewoon ronduit duur. Terwijl de service die ze leveren, nog altijd bodemsegment of lager is.
Toen ik wegverhuisde kreeg ik een mail dat ze 'de goedkoopste prijzen van Nederland' konden aanbieden. Ik heb geantwoord: Mooi, zet maar aan op mijn account als ik er verder niet voor hoef te doen.

Vanzelfsprekend is er niets mee gedaan, en daarom verhuis ik alles weg en raad ze tegenwoordig af.
Net toch maar de keuze gemaakt om over te stappen naar Vimexx. Heb nog een aantal domeinen die ik niet actief gebruik, maar niet 'kwijt' wil raken. Die 10 euro per jaar wordt dan toch een beetje teveel, was altijd 3.50 kwijt, maar zonder dat ik dat echt door had is dit ineens naar 10 euro gegaan :o

Kreeg net deze mail, die kunnen ze ook beter uitzetten:
Wij hebben opgemerkt dat u het afgelopen uur veel domeinnamen heeft wegverhuisd. Wij maken ons zorgen en willen graag weten waarom u 6 domeinnamen heeft wegverhuisd.

Versio is een registrar bij SIDN, EURid, DNS Belgium en Nominet. Wij kunnen u -mede vanwege onze omvang- de meest aantrekkelijke domeinnaam tarieven aanbieden. Wilt u zo vriendelijk zijn om ons te contacteren en aan te geven waarom u deze domeinnamen heeft wegverhuisd? Indien u ergens anders lagere tarieven heeft gevonden: Wij kunnen lagere tarieven aanbieden dan iedere andere partij. Wij kunnen nog lager gaan dan de tarieven die vermeld staan op onze website.

Wij willen graag aan al uw wensen voldoen. Maak uw wensen daarom zo snel mogelijk duidelijk aan ons zodat wij toekomstige wegverhuizingen kunnen voorkomen.
Is een automailer.

Je moet betalen (a 19 euro per maand) om in aanmerking te komen voor goedkopere prijzen.

[Reactie gewijzigd door Jism op 7 december 2020 20:47]

En mijn ervaring met Versio leert, gelukkig van heel lang geleden, dat als je dan besluit je domeinen te verhuizen en iets vraagt over het aanpassen van DNS records je een grote bek krijgt en op elke mogelijke manier wordt tegengewerkt. Waag je het dan ook nog eens ergens een kritische recensie over ze te schrijven komen ze dreigen met rechtzaken en beginnen er ineens merkwaardige zaken te gebeuren op je accounts.


Fijn bedrijf joh. :)
8 Jaar geleden werden ze voor pauperhoster uitgemaakt :+
Haha, ik ben klant bij ze geworden toen ze net opgericht werden. ‘S avonds laat storing en men had net een telefoonnummer met 24/7 support. Ik bellen, krijg ik een meisje aan de lijn die helemaal gek werd van alle telefoontjes die ze kreeg. Ze hadden het verkeerde 06 nummer op de site gezet |:( 8)7
Zelf heb ik ook heel wat domeinnamen staan bij Versio. Sinds de overname zijn de prijzen serieus gestegen. Jammer genoeg wordt dit ook pas 1 maand op voorhand aangekondigd. Een hobbyist kan alles snel verhuizen, voor iemand die heel wat domeinnamen in zijn bezit heeft is dit niet op 1 dag verhuisd.
Waar zij als goedkoper hoster jarenlang heel wat klanten hebben aangetrokken (mits redelijk wat problemen met hun admin paneel) worden ze nu heel wat duurder, maar zie ik geen gelijke verbetering in het beheer en de functies die je ervoor in return krijgt.
je kan nog perfect voor de oude prijs 5 jaar en meer verlengen. Koop voor 5 jaar... betaal, ga terug naar start, verleng voor 5 jaar... enz... heb je 10 jaar aan de oude prijs :)

heb ik net gedaan. Ben 10 jaar chill op mn hoofd domein, de andere 5jaar erbij en zien we wel of ik ze hou.

Maar eerlijk 10euro PER JAAR, is best nog doenbaar :p

[Reactie gewijzigd door Nees op 8 december 2020 00:15]

En niet te vergeten als je apps hebt draaien bij bijvoorbeeld Aws etc en dergelijke dan moet je deze ook overzetten en dergelijke en dan komt er al wat meer bij kijken, zeker als je dan 24/24 7/7 gebruikers hebt, dan moet je echt dit al op een zaterdag nacht plannen ofzo voor iets simpel als gewoon een domein naam verhuizen. In principe zou dit allemaal moeten werken, maar een domein verhuizen is nooit zonder risico.
Ik heb altijd 2 domeinnamen gebruikt, 1ntje als backup zo ben je altijd zeker dat je applicatie bereikbaar is.
Wat zijn eigenlijk de inkoopprijzen van een .nl domein bij Sidn dat de .nl domeinen beheert?
Dat kun je bij benadering zien bij OpenProvider (.com). Daar bestaan lidmaatschappen waarbij je voor een vaste lidmaatschapsprijs per jaar alleen de reële kosten betaald. Erg interessant als je meer dan 20 of 30 domeinen hebt. Of 100 ;-). Maar SIDN zal ook wel staffelprijzen hebben.
Helaas kopen we daar nog steeds domeinen in. Mijn keus is het niet, want in de praktijk is het systeem van Openprovider niet betrouwbaar genoeg. We hebben meer dan eens meegemaakt dat domeinen niet verlengd werden omdat er een storing was aan hun kant: domeinen uit de lucht, klanten over zeik en als je pech hebt krijg je een bandje te horen. De kwaliteit van support is over het algemeen matig, dus ik prijs de dag dat ik een issue zelfstandig kan oplossen. Maar dat kan niet altijd in hun portal. Gelukkig hebben we de .nl domeinen sinds een tijdje weer in eigen beheer, dat scheelt al een boel gezeik.

Onze SSL's kopen we daar ook al niet meer in. Die gaan tegenwoordig via Let's Encrypt.
Ik deel die mening niet met je, nog nooit problemen gehad met OpenProvider! Hun prijssysteem is erg interessant. En ze hebben zeer veel extenties beschikbaar
Het prijsmodel is zeker interessant, vooral als je grote volumes doet. Maar ik denk dat onderaan de streep de meeste verkochte extensies in Nederland toch de NL, COM, BE en DE zijn. Dat is het wel bij ons. En in dat geval is het bij grote volumes voordeliger en interessanter om het zelf te ontwikkelen. Die exoten kun je dan overal wel kopen.

Mag ik vragen hoeveel domeinen je doet?
Nog een groot issue bij Openprovider is dat je niet achteraf kan betalen. Eerst opwaarderen, daarna verlengen ze pas. Heb je te weinig saldo, dan laten ze doodleuk je domeinnamen verlopen. Voor een bedrijf met een focus op B2B is dit toch wel echt een gemiste kans.

Support ben ik wel redelijk tevreden over, overigens. Als je voldoende doorvraagt, krijg je wel mensen met echte kennis (in ons geval het bouwen van een API voor DNSSEC).
Nog een groot issue bij Openprovider is dat je niet achteraf kan betalen. Eerst opwaarderen, daarna verlengen ze pas. Heb je te weinig saldo, dan laten ze doodleuk je domeinnamen verlopen. Voor een bedrijf met een focus op B2B is dit toch wel echt een gemiste kans.
Dit is echt een gemis inderdaad. Bij ons werden .NL domeinen overigens ooit niet verlengd omdat er zogenaamd een storing was bij SIDN. Dikke lulkoek, want onze eigen .NL integratie had geen problemen gehad. Uiteindelijk had het te maken met de API-limieten bij SIDN, maar navraag bij mijn SIDN-contactpersoon leverde op dat het zeer waarschijnlijk gewoon een ontwikkelfout was.
Support ben ik wel redelijk tevreden over, overigens. Als je voldoende doorvraagt, krijg je wel mensen met echte kennis (in ons geval het bouwen van een API voor DNSSEC).
Redelijk tevreden? Als je voldoende doorvraagt?
Momenteel is dat € 3,40 per jaar, maar dat kan nog wel wat verder omlaag afhankelijk van volume en andere services die je aanbiedt.
Een euro of 3 ex btw. Hangt een beetje van je kortingen af.
Momenteel kost een .nl-registratie zonder eventuele bulkkortingen jaarlijks 3,40 euro. Dat is vanaf volgend jaar 3,48 euro.
En reken er maar op dat Versio bulkkorting heeft.
Komt er op zich veel bij kijken om domeinbeheerder te worden ? Anders start ikzelf een low cost domainhost bedrijf
En los hiervan, jammer dat het niet gekoppeld werd aan op zijn minst een reden naar de klanten, waarom de prijs werd aangepast.

[Reactie gewijzigd door Mizitras op 7 december 2020 14:03]

Wat zijn de kosten?

De eenmalige inschrijfkosten zijn € 205,- exclusief btw. Hiervoor ontvang je een aparte factuur. We incasseren het bedrag van je rekening.

De maandelijkse kosten zijn € 68,33 exclusief btw. Je betaalt vanaf het moment dat je account actief is.

Daarnaast betaal je kosten voor verschillende handelingen, zoals:
Per jaar betaal je dus 820 euro.
Daarvoor kost een domein dan euro 3,40 per jaar.

Stel je hebt 100 domeinen, kost je dat 100 x 3,40 = 340 + 820 = 1160 euro = 11,60 per domein per jaar.
Maar goed bij 1000 stuks 1000 x 3,40 = 3400 + 820 = 4420 - 4,22 per jaar.
Komt natuurlijk nog server en software bij voor registratie bij te houden.

Versio met veel domeinen zal er dus leuk aan verdienen.
nvt aka niet nagedacht en wat stoms getyped

[Reactie gewijzigd door 101br03k op 7 december 2020 15:01]

Weet niet hoe het nu is, maar vroeger werden de prijzen lager naarmate je meer domeinen afnam bij sidn.
ja het kan en is niet heel moeilijk totdat je op het punt komt dat er mensen van buiten jouw netwerk er mee willen verbinden, dus je zult het voor elkaar moeten krijgen dat jouw toplevel domein door een grote dns server naar jouw dns server word verwezen
one of the very first issues you'll encounter is accessibily. Like the other posters have said, most of the people who'll be able to connect to your version of the 'Internet' are those in your local network.

Like most alternate DNS TLDs, people would have to configure their DNS resolution settings in order to connect and this feature isn't offered by many ISPs.

So yes, there's nothing really stopping you but take note that functionality will be very limited.
bron:https://stackoverflow.com...e%20the%20ROOT%20servers.

(toplevel domein is .ext)

[Reactie gewijzigd door 101br03k op 7 december 2020 14:10]

Opzich is dat ook niet heel moeilijk denk ik, ik ken een stuk of 4 mensen die registrar zijn (direct bij SIDN) en een van hun was begonnen op hun 12e. Als je het als 12 jarige voor elkaar kan krijgen lijkt het me dat het je ook wel moet lukken als je volwassen bent.
De ene 12 jarige is de andere niet net als de ene volwassene de andere niet is. Leeftijd zegt wat dat betreft weinig.
Ja en nee, Als 12 jarige heb je veel meer hindernissen dan een volwassene. Als je een bedrijf belt zullen ze niet meteen geloven dat je een ondernemer bent met klanten. Je moet jezelf keer op keer bewijzen. Terwijl als een volwassene belt het meteen geregeld kan worden.
Je hebt toestemming van je ouders nodig. Bij tel mail contact vertel jij maar of iemand aan de andere kant 12 jaar is of niet. Maar goed 12 jarige zal een uitzondering zijn, neemt niet weg dat er een klein aantal is die slim is en al op volwassen denkniveau zit.

Maar goed van een volwassene mag je normaal meer verwachten maar ook niet van iedere volwassene.
wil alleen maar aangeven dat leeftijd niet veel hoeft te zeggen.
Ja ik ben tot enkele jaren geleden ook NL Registrar geweest (SIDN deelnemer cat1 noemden ze dat dacht ik). Omdat ik alleen te weinig domeinen had op een gegeven moment overgestapt naar OpenProvider. Dat scheelt in kosten een stuk als je onder de paar honderd domeinen hebt.

Tot slot begrijp ik eigenlijk niet hoe die.nl prijzen kunnen. Voor €7 per domein is het toch alleen mogelijk dit allemaal te doen bij grote volumes? Je hebt DNS servers nodig, een control panel, Support/Helpdesk, eventueel DDoS bescherming etc... Kan toch niet voor zo weinig geld! ;(

[Reactie gewijzigd door Urk op 7 december 2020 15:00]

Een nieuwe registrar starten is wat anders dan een nieuwe TLD opzetten.
Op naar de volgende partij (mits er goedkopere zijn :))
Als je meer dan alleen .nl domeinen in je portfolio hebt, Namecheap.com heeft .nl voor $7.88/yr en de .com en andere meer exotische TLD's zijn ook vrij betaalbaar.

[Reactie gewijzigd door Biinjo op 7 december 2020 14:18]

Dacht dat alleen nederlandse providers NL mogen aanbieden?

Namesilo.com is ook erg goedkoop voor alles niet NL.
Dacht dat alleen nederlandse providers NL mogen aanbieden?
Volgens mij niet, NameCheap maar zelfs ook enom.com bieden .nl al zeer lange tijd aan. Enom.com al sinds ergens rond 2003-2004 even uit mijn hoofd.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 7 december 2020 15:24]

Nee hoor, elke onderneming kan SIDN deelnemer worden om domeinen te kunnen registreren. Zolang je je factuurtjes maar betaald.
Als je meer dan alleen .nl domeinen in je portfolio hebt, Namecheap.com heeft .nl voor $7.88/yr en de .com en andere meer exotische TLD's zijn ook vrij betaalbaar.
Tegenwoordig zijn die prijzen toch zo'n $ 8.88 voor registratie, $8.58 voor transfer en $12.98 voor renewal? (Waarbij dan als het goed is de ICANN fee nog gerekend moet worden).

Zelf hier een .com via CloudFlare geregistreerd met DNS-beheer bij hen voor $8.03.
Die gebruik ik ook, alleen jammer dat de api zo complicated is. Ze hebben 1 of ander exotisch protocol wat ik binnen een half uur zoeken niet begreep.
Je kan dan goed de support bellen als het je niet lukt.
Ze zijn daar heel behulpzaam :)

(En staan ook open voor verbeteringen).
Ik ben best bereid om voor 3.99 een .nl-domein aan te bieden hoor, inclusief DNS. En als ik wat meer volume kan maken, kan het allicht nog goedkoper.
Dit lijkt een beetje op kofferbakhandel :-) Ik denk dat je dan minstens een beheer dashboard met reseller mogelijkheid moet bieden, want dat is de grootste meute hier denk ik.
Wat is domein handel dan anders dan 'kofferbak handel'?
Oh, met een paar dagen ontwikkelen moet ik wel een heel eind komen hoor.
Een partij als Vimexx is nog een stuk goedkoper volgens mij. Weet niet wat je precies zoekt.
Eerst kijken of ze niet onder TWS vallen. ;)
"Op dit moment betalen domeinnaamhouders en registrars jaarlijks € 3,40 voor een .nl-domeinnaam, per registratie. Vanaf 1 januari 2021 wordt dat € 3,48."
dus..... versio pakt 6,51 euro op de verkoop van een domein!
Dat klinkt als luxe, maar als je klant voor die zes euro eenenvijftig per ook maar 1 keer per jaar je helpdesk moet bellen of mailen dan heb je helemaal geen geld meer over. Je moet je support-tooling HEEL goed op orde hebben en behoorlijk wat volume draaien om domeinnaamregistratie te kunnen aanbieden voor 10 euro en daar nog geld op te verdienen ook.
Dat is onzin. Van die 6.51 euro kun je prima support leveren voor een domeinnaam. Het merendeel van de vragen gaat toch over de DNS, dus als je dat goed inricht heb je daar weinig tot geen omkijken naar. Je gaat pas écht kosten maken op het moment dat het domein in verkeerde handen is gekomen of als er sprake is van auteursrechtelijk beschermd materiaal of kinderporno.
Als het zo makkelijk zou zijn zouden wel meer bedrijven domeinen voor minder aanbieden... of is dat te simpel gezegd?
Er zijn genoeg partijen die domeinen voor minder aanbieden, maar waarom zou je het voor minder aanbieden als het ook voor meer kan? De hele TWS-groep gooit de prijzen omhoog, dus de markt volgt gewoon. De consument trekt de portemonnee wel hoor.