Fairphone stopt verkoop van Fairphone 3 twee jaar na introductie

Fairphone stopt met de verkoop van het derde smartphonemodel van het bedrijf. De smartphone werd in augustus 2019 geïntroduceerd. Fairphone blijft hardware- en softwareondersteuning aanbieden voor de smartphone en belooft nog een Android-upgrade.

Het bedrijf is de eigen verkoop van de Fairphone 3 gestaakt, waarschijnlijk wordt de smartphone ook niet meer geproduceerd. Webwinkels hebben mogelijk nog wel een eigen voorraad, maar deze wordt niet verder aangevuld. Met een productietijd van twee jaar ging de Fairphone 3 minder lang mee dan zijn voorganger; de Fairphone 2 werd ruim 3,5 jaar door de fabrikant verkocht.

Hoewel verkoop van de smartphone zelf inmiddels is gestaakt, blijft Fairphone nog drie jaar lang hardwareonderdelen van de smartphone verkopen. De Nederlandse fabrikant wil dat zijn producten zo duurzaam mogelijk zijn en verkoopt daarom nog reserveonderdelen als cameramodules, speakers, accu's en schermen.

Gebruikers kunnen zelfs onderdelen upgraden om bijvoorbeeld de 12MP-camerasensor van de Fairphone 3 te vervangen voor een 48MP-variant van de Fairphone 3+. Fairphone wil daarnaast het 3-model in 2022 van een Android 11-upgrade voorzien. De Fairphone 3+ is een verbeterde versie van de 3, deze blijft Fairphone voorlopig maken. Het bedrijf heeft echter wel te maken met leveringsproblemen door de wereldwijde chiptekorten.

Hoewel Fairphone in het bericht niet spreekt over een opvolger, lijkt deze er wel aan te komen. Onlangs certificeerde de Wi-Fi Alliance een Fairphone 4 5G met Qualcomm-soc en Android 11.

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-09-2021 • 14:03

73 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Lees meer

Reacties (73)

Wijzig sortering
Een stukje verheldering van het artikel: de verkoop van de Fairphone 3 stopt, maar die van de Fairphone 3+ niet! Zie de verklaring uit de aankondigingspagina:

"Hi everyone,

To provide a bit more detail about the Fairphone 3+. We are currently experiencing a shortage of supply for Fairphone 3+ caused by an industry wide component shortage. Our manufacturer is having some difficulty sourcing components as a smaller player. While we are taking all the necessary steps to ensure the longevity of the Fairphone 3+, this has had an impact on our supply. That said, our aim is still to continue selling the Fairphone 3+ and to stick to our longevity promise.

If you’re interested in ordering a Fairphone 3+, you are welcome to sign up to get an email notification as soon as we are back in stock. Or if you’d like one a little sooner, another option would be to check with your closest reseller.

For our current Fairphone 3 and 3+ users, there are no issues with component shortages so all services are still available to you and will be for any in-warranty support as always. And if you’re already out of warranty, you can still contact our Customer Support team who would be able to look into how best to help you further.

We hope this provides some clarity "
Erg nuttige aanvulling, dank. Vond het al al gek dat er in het bericht niet over de 3+ werd gesproken.
@Hayte Misschien kan je deze info nog toevoegen aan het nieuwsbericht?
Goeie, aangevuld :)
Dank, dat is snel! :)
Jesus Tweakers, dit is wel echt een clickbait titel.

Iedereen die de titel leest denkt "Oh, Fairphone 3 heeft maar 2 jaar ondersteuning gehad en die Fairphones gaan dus helemaal niet langer mee dan de competitie" wat complete onzin is.

Kunnen jullie aub een wat minder clickbait titel gebruiken? Iets als "Fairphone stopt verkoop van eerste generatie van Fairphone 3 twee jaar na introductie"

Want de tweede generatie van dit zelfde toestel, genaamd de 3+, wordt nog steeds verkocht en het is gewoon exact dezelfde telefoon maar met een betere camera.

Edit: Okay, nu ook de originele blog van Fairphone gelezen en wow... wat slecht geschreven. Ja, dan snap ik ook de titel hier op Tweakers, Fairphone faalt ook in hun communicatie...

[Reactie gewijzigd door TheLastProject op 3 september 2021 17:48]

Er staat nog wel iets te gebeuren, waarschijnlijk komt er binnenkort weer een aanpassing op hun smartphones of er komt een nieuwe variant:
We're getting closer to the big day

We cannot say too much just yet, but if you already have some ideas on what our big news is, then join the conversation on our social channels each week to guess along with our community... or simply hang tight and we'll keep you updated right here
https://mailchi.mp/a6a222...mmunity-newsletter-788566


Uit een eerdere nieuwsbrief:
By participating in our contest, you stand a chance to win a mystery prize valued at €700.
Dit zou de prijs van een nieuwe smartphone kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 3 september 2021 14:10]

Opvallend is dat ze met die 700 euro wel een ander prijssegment aanspreken dan de vorige telefoons van rond de 450 euro.
Daar hoop ik eigenlijk ook wel op. Ik wil graag duurzamere electronica kopen maar vind dat niet verantwoord als ik voorzie dat ik na 2 jaar de trage hardware beu ben. Dan liever het Apple-model: veel betalen voor een apparaat dat zijn waarde lang behoudt. Een iPhone 5 jaar gebruiken is geen probleem, een budget Android-model is na 3 jaar echt vervelend om te gebruiken.

Update: hoop reacties hieronder over de vraag apple vs android etc. Mijn punt is vooral dat er in het segment waarin ik graag producten koop (zeg maar duur en duurzaam) ruimte zou kunnen zijn voor een Fairphone met een high-end soc en meer geheugen. Die zou ik eerder kopen dan een midrange Fairphone omdat ik het apparaat dan langer blijf gebruiken en dat past beter bij het product. Gaat niet om games enz maar puur de featurecreep van apps en websites voor te blijven.

[Reactie gewijzigd door gsmolders op 3 september 2021 16:20]

Toch is dat wel raar als je er over nadenkt, Wanneer er een telefoon is waarmee ik kan bellen, appen, een gewone foto kan maken, betalen, browsen, navigeren en evt 2fa app kan gebruiken, zou dat prima telefoon zijn voor mij.

Gamen etc kan mij gestolen worden. En toch worden de telefoons na verloop steeds trager..
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet veel van af weet, aangezien ik geen programmeur ben, maar; is dit gedrag niet gerelateerd aan dezelfde oorzaken als degene die er voor zorgen dat je Windows computer steeds trager wordt? Maw; vervuiling van het OS?
Het degraderen van o.a. het flashgeheugen. Daarom blijft het vaak merkbaar trager na een factory reset.

Hardware maken die zoveel aan moet kunnen, tegelijk koel blijven en in een kleine behuizing heeft een prijs.

[Reactie gewijzigd door dakka op 3 september 2021 14:59]

Vooral de eisen van de apps en dergelijke groeien, terwijl het (veelal) ram-verbruik achterblijft, en de opslag veelal ook. De directe processor-kracht van een oud flagship-model is meestal niet meteen de bottleneck, maar meer dat deze voor hedendaagse begrippen weinig ram en/of opslag aan boord heeft.

Bij Android zijn apps ook een stuk minder beperkt in achtergrondprocessen, zeker bij iets oudere Android-versies. Daarom zie je dat een Android-telefoon in gebruik op den duur trager wordt, terwijl ik dit op mijn iPhone nooit achteruit heb zien gaan. Ik heb toestellen in beide kampen.
Weer wat geleerd, dank.
Vervuiling van OS, degradatie van componenten en een wereld die steeds ingewikkelder wordt. Programma's werden 20 jaar geleden heel anders geschreven dan de apps van nu. Een internetpagina ziet er nu heel anders uit (en is vaak veel zwaarder) dan 20 jaar geleden.

Even wat extreme voorbeelden, maar in mindere mate zie je dat na een jaar of 4-5 ook al. Laptops die 10 jaar geleden 'gemiddeld' waren, zijn nu 3 besturingssystemen verder en niet ingericht op de moderne manier van met data omgaan. Een telefoon van 5 jaar oud zal vergelijkbare problemen hebben. Onze eisen worden steeds hoger en daarmee belasten we de elektronica steeds zwaarder.

[Reactie gewijzigd door GenGF op 6 september 2021 23:25]

Optimalisatie van software is duur... Die tijd kun je ook aan nieuwe features besteden zodat je een 2.0-versie van je app in de store kan pleuren om daar opnieuw € 4,99 voor te vragen 8)7

Het is nog erger gesteld met browsers natuurlijk, op de voorpagina van een doorsnee Amerikaanse website moeten tussen de 25 en 50 javascripts van andere domeinen worden opgehaald en gedraaid... :Y)
Op zich wel. Maar ik beaam wel dat op Android het altijd enorm traag en slecht responsive wordt na 2 jaar. En dat is me toch enorm gaan irriteren. Een clean OS install helpt wel een paar keer maar dan zit de sleet er toch op. Dat ervaar ik idd ook niet met de iPhone. Die blijft soepel, ook na vele jaren.
Apple doet nog steeds aan veel minder wat betreft mensenrechten (dan Fairphone, waar dit artikel over gaat).

[Reactie gewijzigd door nandervv op 3 september 2021 16:42]

Minder dan wie? Apple doet het juist relatief goed als het aankomt op milieu en mensenrechten. Doen ze het goed? Nee. Moet het veel beter, ja zeker. Maar Apple doet het vele malen beter dan de concurrentie.
Het artikel en de reactie waar nandervv op reageert gaan over de Fairphone, en die doen heel hard hun best om voor goede mensenrechten binnen hun supply chain te zorgen.

Dit is wat ze daar zelf over zeggen: https://www.fairphone.com/en/impact/good-working-conditions/
Apple en milieu - laat me niet lachen. En kolencentralens zijn zeker ook goed voor het milieu? Is dat overdreven? Nee. Als je een iphone nauwelijks kan repareren in vergelijking met een fairphone bijvoorbeeld is het gewoon onzettend slecht voor het milieu. Als je een telefoon voor het mileu koopt is fairphone de beste telefoon die je kan kopen.
Je bent erg stellig in je uitdrukking maar toch heb je ongelijk. Apple scoort na Fairphone het beste van alle (grote) merken. Bron: https://www.greenpeace.or...techbedrijven-ter-wereld/

Je kunt de volgende keer jezelf beter verdiepen in de feiten voordat je je onderbuikgevoel tentoonspreidt.
Fairphone is geen grote merk dat is juist het probleem met telefoons die goed voor het mileu zijn. Je hebt ook nog de Teracube:
https://myteracube.com
en de Shift:
https://www.shiftphones.com
Zelfs Greenpeace heeft ze niet in zijn lijst anders zou Apple waarschijnlijk ook beter zijn best doen.
Hmm die Shift 6MQ ziet er wel goed uit. Wilde binnenkort mijn telefoon vervangen, maar ik wil Always-On Display niet missen (= AMOLED scherm, wat de FP3 niet heeft). Formaat is wel groot (6" + bezel)... Teracube lijkt een low-budget model te zijn ($199)?
Teracube heeft qua milieu alleen wat in de verpakking gedaan en heeft een "bio-degradable case" alhoewel mij onduidelijk is of dit over de verpakking of over de telefoon-case gaat. Grootste milieu-item is dat ze geen lader meeleveren? Niets qua milieuvriendelijkheid, mensenrechten of repairability. Of mis ik ergens informatie?

Shift-phone lijkt wel beter maar losse onderdelen zijn niet te bestellen, wat is dan het nut van een modulaire telefoon? Ze hebben zich wel aangesloten bij de Fair Cobalt Alliance (opgericht door ondermeer Fairphone, Signify, Sono Motors, Glencore en anderen) en 5% van de opbrengsten gaat naar goede doelen maar verder is niet veel milieu- of arbeidsomstandigheden te vinden.

Dus kunnen niet vergeleken worden met Fairphone imho... Maar laat me graag overtuigen van mijn ongelijk ;)
Met Shift-phone can je onderdelen hier kopen onder support:
https://shop.shiftphones.com/support.html

Info over telefoons die beter voor het mileu zijn helaas lastig te vinden (Heb om die reden ook een Fairphone gekocht):
https://www.youtube.com/watch?v=RCccpgposh4

[Reactie gewijzigd door mrFREDZ op 5 september 2021 16:14]

Ah, die had ik gemist.... Thanks...
Als ze voor €700,- een volledige smartphone uitbrengen met bijvoorbeeld een cpu uit het midden segment, voldoende werkgeheugen en minimaal een dubbele camera aan de achterzijde, dan heeft het wel een kans van slagen.

Voor mij persoonlijk is het formaat van de smartphone ook zeer belangrijk, maar ik verwacht helaas dat het een standaard 6.67" scherm zal zijn, omdat die eenvoudiger te verkrijgen is (en dus goedkoper voor kleine bedrijven als FairPhone).
Waarom in hemels naam heb je aan de achterkant een dubbele camera nodig? Vooral als je vooraf al weet dat zo'n klein bedrijf nooit de kwaliteit van een Google, Samsung of Apple kan halen. Neem dan toch gewoon een enkele goede allrounder ipv meer e-waste te creeren met features die voor 90%+ van je gebruiker geen echte toegevoedge waarde hebben
Mensen die weleens foto's met een smartphone maken, die weten wel dat er een wezenlijk verschil zit in foto's met 1 of meer camera's. Als ik het zo lees val je daar niet onder en dat mag, maar voor velen is een goede camera('s) wel erg belangrijk.

Enkele voorbeelden (soms kan dit worden gesimuleerd met Gcam):
  • Focus op de voor- of achtergrond.
  • 3x of 5x inzoomen zonder kwaliteitsverlies.
  • Breedbeeld afbeeldingen, waardoor meer op de foto past.
  • Macro foto's voor scherpe foto's van dichtbij.
  • Veel betere avond-/nachtfoto's door beelden te combineren van verschillende camera's.
Dat zegt hij toch?
features die voor 90%+ van je gebruiker geen echte toegevoegde waarde hebben
Vrijwel iedereen met een mobiele telefoon maakt er ook foto’s mee en heeft dus baat bij die features. Niet dat ze weten waarom die foto nou beter is, maar wel dat ie gelukt is ipv een hoop frustratie om een redelijke foto te krijgen.
Een budget android is natuurlijk ook niet echt te vergelijken met een Apple. Ben het wel helemaal met je eens dat budget Android toestellen totaal niet duurzaam zijn. Maar even afgezien daarvan vind ik zowel Apple als Google (of beter gezegd, android fabrikanten) eigenlijk totaal geen bedrijven die met duurzaamheid bezig zijn. Het éné kwaad is net iets beter als het andere in bepaalde opzichten. Maar de meeste bedrijven willen zoveel mogelijk producten afzetten en dat die producten zo snel mogelijk weer vervangen worden. Natuurlijk ligt een stukje duurzaamheid ook nog altijd bij de gebruiker zelf, veel mensen hoeven hun iPhone, Galaxy of wat dan ook nog helemaal niet weg te doen na twee jaar maar doen het toch omdat ze weer wat nieuws willen.

Als ik zelf de batterij kon vervangen kocht ik voor een paar tientjes een nieuwe batterij (of als je echt goedkoop wilt via china 5 euro, persoonlijk geen fan van) en dan wil ik het best nog wel een poosje aanzien en de gok nemen dat er niets anders kapot gaat, voor >100 euro ga ik dat risico niet nemen. Een simpel batterijklepje en wat schroeven zou in mijn geval al heel wat e-waste besparen maar ja, dat willen de fabrikanten niet. Ik hoop daarom dat de nieuwe fairphone goede high end hardware krijgt (want low end hardware is eigenlijk in Android land niet duurzaam te noemen).
Je moet ook meenemen in het verhaal dat smartphones een relatief nieuw verschijnsel zijn en nog volop in ontwikkeling: Een smartphone van bijvoorbeeld 5 jaar geleden is sowieso ingehaald qua techniek, camera is achterhaald qua lichtgevoeligheid, cpu's zijn intussen aanmerkelijk efficiënter, etc. etc.

Op het moment dat ze verder uitontwikkeld zijn, of zoals bij PC's dat ze zover uitontwikkeld zijn dat er nog wel nieuwe ontwikkelingen zijn maar dat die minder toevoegen omdat de meeste gebruikers dat niet meer nodig hebben / merken, kunnen smartphones ook makkelijker langer mee gaan.

Een Mac / PC uit 2011 dus 10 jaar oud kan nu nog prima bruikbaar zijn, maar een PC uit 1995 in 2005 gebruiken was een heel ander verhaal.
Pak dan de gulden middenweg: een deftige android (die nog steeds 30-40% goedkoper is dan apple) maar wel even lang meegaat.

Gebruik mijn samsung S8 nog zonder problemen.

Edit: lol de apple fanboyt weer volop aan het downvoten

[Reactie gewijzigd door k995 op 3 september 2021 16:10]

De S8 kostte 720 dollar bij introductie, de Iphone 8 die nog prima meegaat ook en in hetzelfde jaar uit kwam was 700 dollar.

De iphone SE 2016 & 2020 kostten beide 400 dollar bij de introductie. De SE 2016 gaat ook nog mee en is een jaar ouder. Dus je vergelijking is wat krom hier. Zeker als je meeneemt dat de Samsung S8 sinds mei helemaal geen support heeft en in 2019 voor het laatst een nieuwe android versie kreeg. De SE 2016 dit jaar nog een complete upgrade naar een nieuwe iOS versie krijgt.

Er zijn veel redenen om Samsung/Android te kiezen, maar voor lang met je telefoon kunnen doen komt ook Samsung gewoon niet in de buurt van Apple.
Klopt helemaal. Daarbij komt nog dat de iPhone 8 gewoon straks weer netjes iOS 15 krijgt terwijl de Samsung S8 dus al een tijdje is uitgespeeld wat upgrades betreft. Zelfs de iPhone 6S van twee jaar eerder krijgt gewoon netjes iOS 15. Dus hoezo gulden middenweg/even lang mee? @k995 ??

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 3 september 2021 15:21]

S8 kreeg begin dit jaar nog een update en alles werkt nog perfect.

De iphone 6s van de dochter op hetzelfde moment aangekocht is al lang kapot en weg en dat was nadat ze bij de batterij al vervangen hadden omdat die steeds uitviel bij koud weer.

Volgend jaar vervang ik die wel eens en ik zie echt weinig mensen zelfs bij een iphone die er 5+ jaar mee doen. En dan voor een pak minder geld.
Wat doet dat kind ermee? Wordt de telefoon wel in een hoesje bewaard?
Mijn iPhone7 ziet er nog als nieuw uit. Het enige wat vervangen is het hoesje
(Otterbox) en het screenprotector velletje.
En waar ik ben, is mijn telefoon ook. Zit er regelmatig boven op.
Mijn vorige iPhone van 3 van hoog laten vallen, alleen een kras op de screenprotector. Vandaar de Otterbox.
En hij heeft een keer duikles gekregen in de wc pot. Echt onder water. Schoon water gelukkig, er was al gespoeld.
Mijn ervaring is dat ze een aardige stoot kunnen hebben.
Wat doet dat kind ermee?
Niks abnormaal, zelfs niet gevallen
Wordt de telefoon wel in een hoesje bewaard?
Ja, & glazen screen protector

Zoals gezegd de eerste problemen waren de telefoon die gewoon uitviel bij koudere temperaturen. Gekend probleem , wat in sommige landne onder garantie behandeld word maar blijkbaar niet dit type/productiereeks. Dan maar zo gelaten en als het te erg werd is de batterij betalend vervangen.

Dan begon de telefoon willekeurig uit te vallen. Weer opgestuurd weer niks.

Uiteindelijk vervangen door een 11 na een jaar of 3 gebruik. Mischien gewoon pech ? Heb al meerdere slechte ervaringen gehad met iphone (3g, 5) terwijl al hun ander apple spul hier niet kapot te krijgen is (gebruik nog macbook pro uit 2013) .
Dat is dan echt pech hebben. Wat ik al schreef een duik in het water en een val van 3 hoog geen probleem. MacBook pro uit late 2011 draait nog als een tierelier. Wel met een extra SSD schijf erin. Helaas geen updates meer. MacBook, iPhone en iPad praten lekker met elkaar. Bij mij is het niet kapot te krijgen. Nou ehm. De MacBook heeft wel een kapotte hoek : is van tafel gevallen nadat ik aan het netwerksnoer bleef hangen. Enigste wat niet echt lekker werkte was de AirPort Express. Je ziet ik ga toch behoorlijk horkerig ermee om. Bedankt voor je reactie.
Mijn S9 heeft al last van burn-in op het OLED-scherm, de S8 van een kennis ook. Dus ze krijgen gelukkig nog wel software-updates, maar technisch zijn ze al aan het eind van hun levensduur.
Je moet dan ook niet vergelijken bij introductie maar wanneer je koopt.
Je moet gewoon zien wat er goed prijs/kwaliteit is.

Ik kocht de s8 aan 549 euro. december 2017 gewoon los .
Iphone 8 plus kostte toen min 755 euro = 28% goedkoper

De iphone SE is compleet niet te vergelijken met een samsung s8.
Een topmodel Samsung is niet 40% goedkoper dan een iPhone. Zeker niet bij lancering. Prijs is gelijkwaardig.
Wat maakt lancering uit? Wat uitmaakt is als je koopt en er is (in tegenstelling tot bij apple) altijd wel een top android model te vinden dat niet meer de nieuw premium vraagt.

Die S8 kostte toen 549 , de dichste apple de iphone 8 plus kostte toen minimum 750 euro.

Je kan zonder probleem die oefening nu terug doen , dat is het voordeel van keuze bij android.
Verschil is wel dat je android toestel na 2 jaar niet meer te verkopen is voor een fatsoenlijk bedrag. Een iPhone behoudt nog wat van waarde en is door het goede update beleid langer veilig te gebruiken.

En de fairphones raak je na 2 jaar niet eens kwijt of je moet hem gratis weg doen.
Sorry misschien heel lang geleden maar nu is dat gewoon onzin. Je verdient nooit de meer prijs terug voor apple toestellen die is weg.

Goedkoopste samsung s8 op v&a hier: 120 euro
goedkoopste iphone 8 plus : 140 euro.

Wauw 20 euro voor een 200 euro meer prijs.

[Reactie gewijzigd door k995 op 4 september 2021 00:23]

En de fairphones raak je na 2 jaar niet eens kwijt of je moet hem gratis weg doen.
Fairphone gaat langer dan twee jaar mee. Onderdelen kunnen daarna nog opgewaardeerd worden.
Als je 'm echt weer weg wilt doen: inleveren voor refurbishing of voor extractie van zeldzame materialen.
Ik moet toch zeggen dat ik dat niet herken maar daar zit wel een hele grote maar aan.

Bij Apple gaat het vanzelf maar ik heb meerdere oude telefoons, destijds wel topmodel, meer dan vier vijf jaar draaien maar dan zijn ze wel geflashed met een custom rom. Zijn snel en veilig en oma kijkt toch alleen nu.nl en Facebook.
Dus het kan wel degelijk maar kost meer moeite
Het probleem met custom ROMs op Android is dat je in het overgrote deel van de gevallen toegang verliest tot functionaliteit die DRM nodig heeft (bijv Netflix of andere streaming apps op hoge resolutie), en dat de meeste banking apps checken of je root en/of custom ROM gebruikt (via de SafetyNet Attestation API). Daarnaast verlies je vaak toegang tot applicaties die getuned zijn voor de specifieke hardware (bijv de camera app).

Al met al zeker een overweging om dan misschien maar niet een custom ROM te flashen, en te leunen op de updates via Google Play store. Zeker bij Samsung flagships (zoals de S8) wil dit nog wel een alternatief zijn, omdat ze ook na 4 jaar nog wel een een sporadische firmware update willen uitbrengen in het geval van ernstige beveiligingsproblemen.
Hoe/waaraan merkt je dat een telefoon langzaam is? Wellicht dat het geheugen slijt/iets langzamer wordt, maar volgens mij zit het grootste verschil in dat nieuwe telefoons sneller lijken door schermen met hogere refresh rates en verbindingen die sneller zijn (4G ipv 3G- straks 5G ipv 4G of de nieuwste wifi versie?)

Bellen, berichtjes sturen, browsen zijn nu niet echt dingen waarbij je het merkt of het uberhaupt uitmaakt dat de betreffende app in 3 ipv 2 seconden opstart? Het enige wat ik me kan bedenken is de camera app of spelletjes?
Daarom verbaast het nieuws me dat Fairphone met de FP3 stopt. Als er inderdaad een FP4 komt voor 700 euro, dan is dat meer een telefoon voor mensen die veel willen betalen voor een telefoon. Voor een apparaat dat ik maar af en toe wordt gebruik, om te bellen, WhatsAppen met familie, te sms-en en als ik eens een keer onderweg ben te navigeren, een boek te lezen of muziek te luisteren, vind ik 700 euro wel erg veel. Ik had liever gehad dat ik een Fairphone 3 kan kopen voor 450 euro, als mijn Fairphone 2 ooit de geest geeft.
Cancellen ze ook de 3+? Of wordt de 3+ iets in prijs verlaagd, om het segment van de 3 over te nemen?
De Fairphone 3+ zal weer te koop zijn, als problemen met tekorten in de aanvoer zijn opgelost. Zie wat ik hieronder als reply op het nieuwsartikel heb gepost.
Ah, dus de 3+, die in prijs verlaagd lijkt te zijn, blijft gewoon op het prijspunt van de 3 zitten.
In die tijd kocht je overigens nog wel flagships voor zo'n €500-600,-. 2 jaar later is dat gestegen naar €900-1000,-
Is het een ander segment, of is het segment gewoon duurder geworden? Een paar jaar geleden kostte een top model 800-900 nu zie je ze van ruim/ver boven de 1000?

Afgezien van tekorten geldt hetzelfde voor videokaarten (nog los van de huidige gekte) en waarschijnlijk meer (elektronische) apparaten?
Tsja, duurzaamheid kost nu eenmaal geld. Als je lang met een smartphone wil doen, moeten de specificaties goed zijn.

Daarnaast.. wat is duur? De aanschaf is misschien hoger dan de concurrentie, maar door de lange support kan je er veel langer mee doen. Is het dan nog steeds duurder dan de wegwerp-concurrent? Ik denk het niet. En het milieu is er in ieder geval bij gebaat als je zo lang mogelijk met je telefoon doet.
Dit lijkt me eigenlijk wel logisch. Het is jammer dat het zo vroeg gebeurt, maar het is voor zo'n bedrijf nu eenmaal nodig om bepaalde apparaten te sunsetten. Het hele idee van Fairphone is dat de onderdelen te vervangen zijn doordat ze langer geproduceerd worden, en dan tegen een zacht prijsje, dus als je verkoop voor een model opdroogt is het wel zo verstandig om op tijd met de verkoop te stoppen. Zo kun je de overgebleven productiecapaciteir gebruiken om meer onderdelen te maken om nog support te leveren.

Een telefoon van 450 euro heeft niet zo'n hoge winstmarge, helemaal niet als je hem duurzaam probeert te verkopen, dus de kosten die je in je productielijn hebt zijn al snel de moeite niet meer waard als de verkoop opdroogt. Helemaal niet sinds de Fairphone 3+, natuurlijk.

Onder de streep zou dit de Fairphone een ondersteuning van zo'n vijf jaar geven op onderdelen en hopelijk ook software. Dat is vergelijkbaar in duur met sommige iPhones, al kun je daarvan de onderdelen daar natuurlijk niet zelf kopen (of, in sommige gevallen, niet eens zelf vervangen als je wel aan de onderdelen kan komen). Helemaal niet slecht voor een relatief klein bedrijf als Fairphone! Het enige nadeel is natuurlijk dat het besturingssysteem iedere keer upgraden een hele taak is, dus ik ben benieuwd of Android 13 en 14 ooit nog naar dit apparaat komen.
Het besturingssysteem upgraden is onder meer een hele taak omdat ze bij release al een relatief oude soc steeds kiezen, waarvan de fabrikant dan al vrij snel de support staakt.

Als je een telefoon wil maken die extra lang meegaat is het eigenlijk veel logischer om een splinternieuwe soc te kiezen, zodat support van die kant de komende jaren gegarandeerd is.

Nooit begrepen waarom ze dat niet doen, wellicht zijn ze een te kleine partij om vooraan te staan.
De versie van de drivers zou als het goed is niet zo'n groot probleem meer moeten zijn sinds onder andere Treble op iedere Android-telefoon draait. Je hebt pas echt een probleem als de kernelversie niet meer compatible is met Android, maar daar kun je behoorlijk wat rekken.

Een bedrijf als Fairphone kan denk ik lastig het nieuwste van het nieuwste in hun telefoons stoppen, ze zijn zo'n kleine afnemer dat dat wel heel duur zou worden.

Dat de fabrikant überhaupt zo snel de ondersteuning staakt is natuurlijk precies de reden dat Fairphone nodig is. Qualcomm en Mediatek hebben geen zin om meer dan een paar jaar updates te maken, schrijven code die óf geheim wordt gehouden óf zo baggerslecht is dat het niet in de upstream Linuxkernel kan worden gemerged en iedereen blijft producten bij ze afnemen want je hebt geen andere keus. Ik vind niet dat Fairphone de extra kosten moet dragen om voortijdig toegang tot nieuwe SoC's te krijgen (want dat is nodig als je up to date wil blijven met hardware als deze!) puur omdat de fabrikanten hun software niet op orde hebben.
Je achteraf in allerlei bochten wringen om dan zelf te zorgen voor die upgrade zonder support van de fabrikant is ook niet gratis. Ik herinner me nog de upgrade van FP2 naar android 9 halverwege 2020.

Die nieuwe SOC betekent wellicht ook dat je niet na een paar jaar met verkoop moet stoppen, omdat de soc niet meer beschikbaar is.

Maar goed om te weten dat sinds Treble dit minder speelt. Ik merk ook bij andere fabrikanten dat tegenwoordig ook midrange met regelmaat updates en upgrades krijgt, dat is in het verleden ook wel anders geweest.
Als kleine fabrikant betaal je een vermogen om het nieuwste van het nieuwste in te kopen. Dan prijs je jezelf al bij voorbaat uit de markt. Tenzij je genoeg wilt nemen met extreem lage marges maar dan komt de continuïteit weer om andere redenen onder druk te staan.
Dat ze nu stoppen met de verkoop van FairPhone 3 is reëel. Dan is het vanaf de laatste verkochten FairPhone 3 nog een aantal jaar ondersteuning. Een toestel gaat voor de marketing wel zo lang mee als dat ze verkocht wordt. Maar voor de gebruiker, ook zij die ze nu kopen, is het de bedoeling dat ze lang mee gaan vanaf het moment dat ze gekocht wordt. Dus nu, 2 jaar na introductie, zal de laatst verkochte ook lang mee moeten gaan: Langer dan 3 jaar: de belofte is ook hier 5 jaar. Langer dan 5 jaar? De tijd zal het leren.

Ondertussen is er de FairPhone 3+ die voor zover ik begrijp gewoon in de verkoop blijft. Met dat die op heel veel vlakken compatibel is met de FairPhone 3 biedt mij dat toch wel redelijke zekerheid dat ook de FPh3 nog lang (langer?) ondersteund blijft dan origineel beloofd.
... op heel veel vlakken compatibel is met de FairPhone 3...
Hoe bedoel je compatibel? Voor zoveer ik weet is de 3+ gewoon exact de 3 maar dan met de nieuwere camera en speaker modules. Body, geheugen, scherm etc zijn allemaal ongewijzigd.
De FP3+ is in mijn ogen niets meer dan een hardware revisie. De zwakke punten wegwerken, meer was het niet. Qua software zijn ze gewoon 100% compatibel met elkaar.
Wat betekent compatibiliteit?
Compatibiliteit betekent de mate waarin systemen samen te gebruiken zijn. Dit ter onderscheid van de mate waarin systemen in plaats van elkaar gebruikt kunnen worden
Er is geen onderscheid: op de nieuwe, betere camera's en speaker na is de telefoon exact hetzelfde. Daarom heet die ook de 3+ en niet de 4.

Ook ten aanzien van de software, die is precies gelijk, nu Android 10 en in 2022 komt er nog een upgrade naar Android 11. Beide telefoons ontvangen regelmatig (bijna iedere maand, of zeker om de maand) de laaste beveiligingsupdate.
voorraad van toestellen en onderdelen aanhouden kost nu eenmaal geld waarvan je nooit zeker weet dat je het terug zal zien, andere fabrikanten hebben dat al langer ingezien en fairphone nu blijkbaar ook. Hoe leuk het idee ook is, als het geen levenswaardig businessmodel oplevert, dan is het game over
En zo zie je maar weer dat bij introductie van zoiets iedereen het goed idee vindt, maar niemand er geld voor over heeft. Als je genoeg betaalt bij aanschaf kan je prima onderdelen op voorraad laten liggen.
het idee is goed, maar de uitwerking niet. Mensen verwachten dezelfde kwaliteit als de andere grote fabrikanten, niet alleen qua hardware, maar ook de software. Bovendien wil je ook niet méér betalen voor een mogelijkheid in de toekomst die amper de extra aanschafprijs rechtvaardigt. De cameramodule kan je upgraden ja, maar dan gooi je er nog altijd een oude weg en laat ons eerlijk zijn: camera's zijn niet de reden waarom we een nieuwe telefoon kopen, battery-life, snelheid en kapotte schermen zijn na een paar jaar de hoofdreden en net nu stoppen ze ook zelf na ongeveer dezelfde periode met hun upgrades. Het is niet alsof je na 5 jaar nog een up-to-date toestel hebt waarbij je geld hebt bespaard.
Wat mij tegenstaat, is dat de modules niet uitwisselbaar zijn tussen de modellen.
Als ik nou de telefoon kon kopen, na 2 jaar modules upgraden, na nog 2 jaar frame upgraden met behoud oude modules, en die na 2 jaar weer zou kunnen upgraden, heb je volgens mij een solide basis.
Nu kun je eigenlijk maar 1x upgraden. Dat is alsnog niet erg duurzaam. Breng eens in de twee jaar een nieuw frame uit, en zorg dat alle modules overal op passen voor de komende 10 jaar. Net als met pc's eigenlijk.
Hmmm .. kun je bij zo'n Fairphone bijv. ook je eigen shell 3D-printen? Scheelt weer kopen/laten bezorgen/etc. Dus dat de designs gewoon beschikbaar gesteld zijn?
Op het forum van Fairphone doet Leo the Crafter dat ook voor de FP2 en de bottom module, zie hier.
Let wel op, dit is geen commercieel product, meer hobby++, verwacht dus geen garantie e.d.
Ter info: mijn FP2 draait nu Android 11, na installatie van LineageOS. Fijn dat je met open source planned obsolence kunt vermijden.

[Reactie gewijzigd door scholtnp op 3 september 2021 16:56]

Fairphone zal zich nog wel eens achter zijn oren krabben als het graag over die grote Android updates.

Vorige keer hebben ze dat zelf bekostigd en dat was een dure grap.