Fairphone kondigt eerste 'afvalneutrale' smartphone aan

De Nederlandse smartphonemaker Fairphone heeft de Fairphone 4 aangekondigd. Het is volgens de fabrikant de eerste 'afvalneutrale' telefoon op de markt, omdat de fabrikant voor elk verkocht exemplaar ook een smartphone recyclet.

Fairphone belooft niet alleen voor elk verkocht exemplaar een smartphone te recyclen, maar doet dat ook voor onderdelen die gebruikers nadien kopen; de fabrikant belooft daarvoor een gelijke hoeveelheid e-waste te recyclen. Het is voor het eerst dat een smartphonemaker dat belooft bij de introductie van een nieuw model.

De Fairphone 4 is volgens de Nederlandse fabrikant ook de eerste smartphone met een achterkant van polycarbonaat die volledig gerecycled is uit materiaal dat door consumenten is gebruikt. Het gebruik van gerecycled materiaal gebeurt al wel vaker in de techmarkt, maar vaak gaat het daarbij om andere materialen als aluminium.

Daarnaast bevat Fairphone 4 weer zes materialen extra die op een 'eerlijkere' manier zijn verkregen dan voorheen. Zo is het gebruikte goud Fairtrade-gecertificeerd en is het tin gerecycled. De fabrikant laat zich voorstaan op het gebruik van materialen en productieprocessen die eerlijker moeten zijn.

De Fairphone 4 heeft een Qualcomm Snapdragon 750G-soc en 5G-ondersteuning. Er is een enkel nanosim-slot en een e-sim. Het is het eerste model van Fairphone dat de nieuwe netwerkstandaard ondersteunt. Het scherm heeft een inkeping en is een lcd met een diagonaal van 6,3", beeldverhouding van 19,5:9, resolutie van 2340x1080 pixels en verversingssnelheid van 60Hz.

De camera's zijn een Sony IMX586, een 1/2"-sensor met een oppervlak van rond 31 vierkante millimeter en een resolutie van 48 megapixels. Daarnaast is er een camera met ultragroothoeklens die autofocus heeft voor macrofoto's. Ook die heeft een resolutie van 48 megapixels. De derde opening is voor een time-of-flight-sensor.

De verwisselbare accu heeft een capaciteit van 3905mAh en is op te laden met 30W. Er is geen 3,5mm-jack; audio-output verloopt via de USB-C-poort of bluetooth. Volgens Fairphone komt het ontbreken van die poort de levensduur ten goede en was de verwijdering nodig om een ip54-rating te krijgen; de behuizing is beschermd tegen stof en bestand tegen water als die op telefoon wordt gesproeid.

Fairphone noemt in een toelichting het verwijderen van de 3,5mm-jack 'een moeilijke beslissing'. "Uiteindelijk gaat het erom dat we een product willen maken dat vijf jaar meegaat. We moesten zoveel mogelijk kwetsbare onderdelen verwijderen en in een 3,5mm-jack komt in de loop van de tijd allemaal stof. Bovendien had de telefoon met een audiojack te breed, lang en dik geworden. We willen niet dat gebruikers hun werkende bedrade koptelefoons weggooien en we zorgen ervoor dat een USB-C-adapter te koop is via onze verkoopkanalen."

De vingerafdrukscanner zit in de Power-knop aan de zijkant. Er zijn acht onderdelen na aankoop beschikbaar voor reparatie. Daaronder vallen het scherm, de camera's, de usb-poort en de accu. De Fairphone 4 komt 25 oktober uit en kost in Nederland en België 579 euro voor de versie met 6GB aan geheugen en 128GB aan opslag. De variant met 8GB aan geheugen en 256GB aan opslag kost 649 euro. Dat is iets duurder dan de Fairphone 3-modellen; de Fairphone 3 en 3+ kwamen uit voor 450 euro.

Fairphone 4-onderdelen
Fairphone 4 Prijs
Telefoon 6GB/128GB 579 euro
Telefoon 8GB/256GB 649 euro
Onderdelen
Accu 30 euro
Scherm 80 euro
Achterkant 20 euro
25 euro (gespikkelde variant)
USB-C-poort 15 euro
Luidspreker onder 20 euro
Luidspreker boven voor telefonie 15 euro
Camera's achterkant 80 euro
Camera voorkant 30 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur

30-09-2021 • 12:30

145 Linkedin

Reacties (145)

Wijzig sortering
Klinkt sympathiek, maar alle consumentenmeuk wordt toch sowieso gerecycled, tenminste, als de eigenaar de moeite op kan brengen het in de juiste bak van de milieustraat te mikken?
Plastic in de EU: 42.6% energy recovery, 32.5% recycled, 24.9% landfill (https://www.europarl.euro...-the-eu-facts-and-figures).
Als aanvulling: "Energy recovery" betekent hier gewoon verbranden. "Energetische recyclage" is eigenlijk geen echte recyclage want het materiaal is weg. 1 keer "recycleren" is niet echt de oplossing. Dat noemen ze greenwashing.

De 32,5% hierboven geciteerd wordt gerecycleerd, maar dat is eigenlijk downcyclen. Het originele materiaal wordt gedegradeerd. Plastics blijven jammergenoeg nog steeds qua recyclage serieus ondermaats.

Chemische recyclage wordt hopelijk sneller gemeengoed, waardoor er terug bouwstoffen verkregen worden. Enkel dan is er sprake van een goed cradle-to-cradle materiaalgebruik. Tot zover: plastics vermijden en beperken.
Als aanvulling: "Energy recovery" betekent hier gewoon verbranden. "Energetische recyclage" is eigenlijk geen echte recyclage want het materiaal is weg. 1 keer "recycleren" is niet echt de oplossing. Dat noemen ze greenwashing.
Olie is moeilijk recyclebaar en het verbranden scheelt in de VS al 28,6 miljard vaten ruwe olie dus in die zin is het recycling.

Ik ben het met je eens dat het geen oplossing is voor het milieu.
Recycling => Terug in omloop brengen
Nee, recycling is onttrekken van materialen voor hergebruik. Het zegt niets over het daadwerkelijke hergebruik hoe krom dat ook is in dit geval.
In feite is dit downcycling. Met recycling wordt waardebehoud beoogd.
Precies. Als je het volgens het Cradle2Cradle principe bekijkt gaat het hier om downgrading van materiaal wat inhoud dat je van het afval niet meer terig komt naar 100% dezelfde grondstof waarvan het gemaakt is. Recycling is dat het na verwerking weer als zelfde kwaliteit grondstof kan worden toegepast als waar het afval van is geproduceerd. (Wel kijk ik hier dan naar de niet natuurlijke loop)
In feite is dit downcycling.
Exact, omdat recycling niets zegt over de recyclebaarheid van het afval of mogelijkheden tot hergebruik en daarom slechts afvalreductie tot doel kan hebben.
Klopt, maar dit is zo te lezen Closing the Loop (https://www.closingtheloop.eu/). Dat gaat iets verder dan het standaard recyclen.
Zo te lezen? Dat wordt nergens genoemd.

Met Google wel iets over terug te vinden op de site van fairphone, maar dat is óf van jaren geleden óf gaat zover ik kan vinden alleen over het recyclen van batterijen.
De aankondiging is nog bezig daarom kan je er nu niets over vinden.

[Reactie gewijzigd door Immanent Ike op 30 september 2021 13:24]

Klopt, maar vanuit mijn achtergrond denk ik dat erin te lezen ;)
Daar wordt veel mee gesjoemeld toch? En bijvoorbeeld plastic afval kan al het label "gerecycled" krijgen als het alleen maar gescheiden is, nog zonder dat het gegarandeerd wordt hergebruikt (bron).

Dus het feit dat de telefoon daadwerkelijk (grotendeels) van gerecycled materiaal is gemaakt heeft wel enige meerwaarde.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 30 september 2021 12:52]

Dus het feit dat de telefoon daadwerkelijk (grotendeels) van gerecycled materiaal is gemaakt heeft wel enige meerwaarde.
Daar zegt ie dan ook juist net niks over ;)

Hij spreekt puur over het recyclen als je er 1 koopt, dus eigenlijk niet over het toestel zelf.
Ah, oke, het is ambigu. Het had ook kunnens slaan op
De Fairphone 4 is volgens de Nederlandse fabrikant ook de eerste smartphone met een achterkant van polycarbonaat die volledig gerecycled is uit materiaal dat door consumenten is gebruikt.
Als in: wat maakt het uit, want dat materiaal dat door consumenten is gebruikt wordt sowieso wel gerecycled. Waarom zou ik dat dan specifiek moeten kopen?

Maar jouw interpretatie is een stuk waarschijnlijker ja.

Misschien is de meerwaarde dan dat Fairphone zorgt dat het echt gerecyled wordt, i.p.v. alleen op papier. Áls ze daarvoor zorgen, want daar rept het artikel niet over.
Tja, dan gaat daar pas wat aan veranderen als de overheid eisen gaat stellen, niet-gerecycled / niet-circulair materiaal gaat belasten, etc.

cc @Dauthi
Fairphone is gewoon echt te klein daarvoor. Qua transparantie, recycling, verantwoorde oorsprong van material en arbeid lopen ze gewoon enorm achter op Apple, maar lopen ze juist wel voor op partijen zoals Samsung (die met name veel schrijven over waste recycling en het dan met name hebben over papier en… water, waste bij productie; Samsung brengt i.t.t. Apple ook niet per product informatie naar buiten helaas). Naarmate ze groeien zullen ze ook meer kunnen doen, maar het lijkt me sterk als er een partij op de markt komt dat eerder dan Apple klimaatneutrale smartphones verscheept (Apple in 2030) of voornamelijk gerecycled materiaal gebruikt (ook bij Apple geldt niet 'voornamelijk').

[Reactie gewijzigd door Blizz op 30 september 2021 16:55]

Dat is het hem de meeste kapotte telefoons verdwijnen ergens in een la. Ik heb er hier ook nog wel 6 of 7 liggen. Allemaal met gebroken scherm.

Dus misschien is dit wel iets voor mij aangezien het scherm eenvoudig te vervangen is :)
Ik verkoop het eigenlijk altijd tweedehands, of geef het weg. Altijd wel iemand die er wat aan heeft.
Nee, dat is juist het hele probleem.

Kijk voor maar eens naar de serie de Vuilnisman, en dan kom je er achter dat er tot de dag van vandaag behoorlijk veel fabels worden verkocht om de werkelijkheid te verdoezelen.
Afval is een gouden handel.

Producenten hebben nauwelijks interesse in gerecycled materiaal, het is duurder en ze hebben minder flexibiliteit in esthetisch ontwerp.
De producerende wereld en afvalverwerkende wereld loopt over van dubbele moraliteit. Maar wanneer puntje bij paaltje komt draait het eigenlijk heel ordinair om geld.
https://www.npostart.nl/de-vuilnisman/KN_1718256
Klinkt sympathiek, maar alle consumentenmeuk wordt toch sowieso gerecycled, tenminste, als de eigenaar de moeite op kan brengen het in de juiste bak van de milieustraat te mikken?
Ja en dan nog komt het vaak in een land ver weg hier vandaan, zijn al zo veel artikelen uitgekomen dat veel van dat lekker naar een arm land gaat en daar lekker over vuurtjes uit elkaar gehaald woord, net zo als recyclen van plastic, wat totaal onzin is, je houd letterlijk 10% over als je plastic recyclet.
Modulaire componenten zorgen ervoor dat je langer met je telefoon kan doen, ook dat deze componenten makkelijker te recyclen zijn. Zelfs lifetime updates zijn mogelijk, zoals met de Fairphone 3+, die een betere camera kreeg. Dus geen hele nieuwe telefoon, maar slechts wat je nodig hebt.

Dat is resource management ingebouwd, niet slechts een afterthought nadat het toestel (te vroeg) weggegooid moet worden. Fairphone maakt wel degelijk een verschil hier.
Volgens Fairphone komt het ontbreken van die poort de levensduur ten goede en was de verwijdering nodig om een ip54-rating te krijgen; de behuizing is beschermd tegen stof en bestand tegen water als die op telefoon wordt gesproeid.
Wat een zwak argument, en dat van FairPhone. Galaxy S7 t/m S9 hebben allen een (hogere!) IP68 rating met headphone jack. Zo ook de LG G7 ThinQ en vast nog meer andere toestellen. Ik snap het, Fairphone is een kleinere speler en kan hier dus misschien minder geld aan uitgeven. Maar het zou ze sieren om dan eerlijk te zijn over de echte reden.
Die hogere IP rating krijgen Galaxy toestellen doordat zij aardig dichtgelijmd zitten.
Zo'n FairPhone moet je open kunnen schroeven en daarna weer sluiten zonder dat de sproeibestendigheid verloren gaat, daarbij kost een waterdichte headphone jack ongetwijfeld meer dan een niet waterdicht exemplaar en is zoiets overkill voor een IP54 toestel wat je toch niet onder mag dompelen.
Een extern dongletje lost het "probleem" heel eenvoudig op en gezien de populariteit van BT headsets verwacht ik niet dat men massaal gaat lopen klagen.
De argumentatie had idd wat sterker gekund.
Het is geen zwakke reden; het is een drogreden. Net als het volgende:
We moesten zoveel mogelijk kwetsbare onderdelen verwijderen en in een 3,5mm-jack komt in de loop van de tijd allemaal stof. Bovendien had de telefoon met een audiojack te breed, lang en dik geworden.
Stof in een 3,5mm aansluiting kun je voorkomen met een plug. Die kan meegeleverd worden. Of een andere fysieke oplossing dat het afdicht. En "te lang, te breed en te dik"? Die paar kubieke millimeter maakt het verschil niet. Hooguit wordt de telefoon dikker. Past er ook een grotere accu in, een onderwerp wat al jaren bejubeld wordt.

Jammer om te zien dat dit gebeurt. Mij interesseert Fairphone niet, want ze gebruiken ernstig ondermaatse schermen (qua kleurechtheid) en ik mis Sailfish. Nu is de hardware misschien eerlijk, maar met Android de software niet. /e/ helpt daar wel in, maar dan blijven we nog steeds een oneerlijk ecosysteem ondersteunen. En daar moeten we toch wel vanaf ...
Welke telefoon voldoet nu wel aan jouw criteria? Oprecht benieuwd naar. Volgens mij komt het zelden voor dat iets voldoet aan alle eisen en wensen zonder enige vorm van compromis.

Ik vond het knap dat fairphone zich nog staande weet te houden en zal na mijn huidige telefoon (pixel 4a) het zeker in overweging nemen.
Volgens mij kreeg Nokia dit jaren geleden ook al voor elkaar. Jammer en zonder 3.5mm jack ga ik 'm niet kopen. Dan zou ik m'n huidige oortjes niet meer kunnen gebruiken en creeer ik dus e-waste.
Je huidige oortjes kan je prima gebruiken. Even artikel nog een keer lezen.
Zitten er 2 usb poorten op? Luisteren en laden tegelijk! Doe ik bijna elke avond
Zijn ook prima oplossingen voor te verzinnen, als je maar wil. Kost maar een paar euro. Je mag ook blijven klagen dat er geen 3,5mm Jack in zit. Het is maar waar je je energie in wil steken.
En gaan die oortjes lang mee? Want in mijn ervaring hebben bedrade oortjes wel sneller last van een slecht contact (aan de Jack) en dat is de reden waarom ik oa toch gezwicht ben voor bleutooth oortjes.
Ik heb ze al zo'n 6 jaar o.i.d. . Ze hebben ook een verwisselbare kabel. Denk je niet dat de accu's van die bluetooth oortjes slechter worden na verloop van tijd?
Je hebt gezien dat ze daar dus een oplossing voor minder dan 10 euro voor hebben gemaakt:
https://shop.fairphone.co...-audio-jack-adapter-3-5mm
Dat argument moet je misschien ook zien in het licht van de andere design constraints waaraan de FairPhone wel voldoet maar de Samsungs niet. De S7 krijgt een 3 van iFixit: https://www.ifixit.com/Te...S7+Teardown/56686#s122943
Ok, De Galaxy S5 dan. Die had IP67 en had gewoon een plastic backplate die je los kon halen, en zat met schroefjes in elkaar.
Die krijgt en 5 van iFixit. Maar dat is volgens mij ook niet het streefgetal van de fairphone.
wat een misinformatie. de s5 zat gewoon aan elkaar met lijm. schroefjes? achter een gelijmt scherm ja.
https://www.ifixit.com/Te...+Galaxy+S5+Teardown/24016

[Reactie gewijzigd door t link op 1 oktober 2021 23:02]

Ai, je hebt gelijk. Ik heb ooit een S5 uit elkaar gehad namelijk, en kan me de lijm niet herinneren. Maar het is toch echt zo.

Je hebt het dan ook over 6 jaar geleden o.i.d. :+
De S5, zoals hieronder ook al genoemd, heeft een betere rating, en zelfs een verwisselbare achterkant. Dit is weer een (niet zo subtiele) zet van Fairhope, want hadden ze niet pas draadloze oortjes aangekondigd? Ik zie Apple-taferelen (iPhone 7 en Airpods).

En grappig dat je de LG G7 ThinQ ook noemt, dat toestel heeft bijna niemand! Dat is mijn tweede telefoon nu, en dat ding heeft al zo veel aanvaringen met water gehad, en er is nog steeds geen teken van waterschade (alleen maar valschade, maar het toestel is ook echt zwaar mishandeld, aangezien ik gewoon heel erg onhandig ben). Ondanks de headphone jack kon ik het toestel gewoon uit een bad vissen, en het toestel heeft er niks aan overgehouden.

IP-54 is ook nog eens vrij laag voor huidige standaarden, dus er is nog minder reden om de ingang te verwijderen...

Toevoegjng: Ik heb overigens nog nauwelijks stof in mijn headphone jack gehad, en dat is er makkelijk weer uit te halen met een ragertje of rubberen tandenstoker, in tegenstelling tot stof in de laadpoort, waarbij je wel echt voorzochtiger moet zijn. Met dat argument hadden ze beter de laadpoort kunnen verwijderen 😂.

[Reactie gewijzigd door m1999 op 2 oktober 2021 17:20]

Hoewel de term tussen quotes staat, lijkt me dat afvalneutraal enigszins misleidend is? Zo'n telefoon wordt niet voor 100% gerecycled, dus is het ook niet afvalneutraal? Ik weet alleen niet of die term van de fabrikant of de auteur komt.

Leuk initiatief verder, maar volgens mij is het recyclen van telefoons toch al best lucratief en gebeurt het al aardig wat, dus het lijkt me ook wel een beetje een PR-move.
Leuk initiatief verder, maar volgens mij is het recyclen van telefoons toch al best lucratief en gebeurt het al aardig wat, dus het lijkt me ook wel een beetje een PR-move.
Nee dus; kennelijk gebeurt het helemaal niet 'aardig wat'. Natuurlijk zijn er wel refurbishment initiatieven, maar desondanks landen er nog steeds enorm veel telefoons en andere elektronica op afvalhopen:

"A record 53.6 million metric tonnes (Mt) of electronic waste was generated worldwide in 2019, up 21 per cent in just five years, according to the UN’s Global E-waste Monitor 2020, released today. The new report also predicts global e-waste - discarded products with a battery or plug - will reach 74 Mt by 2030, almost a doubling of e-waste in just 16 years. This makes e-waste the world’s fastest-growing domestic waste stream, fueled mainly by higher consumption rates of electric and electronic equipment, short life cycles, and few options for repair. Only 17.4 per cent of 2019’s e-waste was collected and recycled. This means that gold, silver, copper, platinum and other high-value, recoverable materials conservatively valued at US $57 billion -- a sum greater than the Gross Domestic Product of most countries – were mostly dumped or burned rather than being collected for treatment and reuse."

http://ewastemonitor.info/
Ok even snel door dat rapport heengeskimmed, maar zie daar zo snel geen concrete nummers voor specifiek telefoons. Dat de afvalberg groot is, is denk ik ook geen verrassing, maar ik kan mij voorstellen dat het aandeel telefoons in die stapel relatief klein (maar absoluut nog steeds groot natuurlijk) is. Ik heb iig het idee dat er (ivm andere elektronica) meer initiatieven zijn voor de inzameling van telefoons en deals waarbij je korting krijgt als je een oude telefoon inlevert.

Had zodoende het idee dat er al wel aardig wat van dat soort initiatieven zijn, dus ik vraag me dan een beetje af wat eenzelfde initiatief van Fairphone zou doen. Zeker als ze dat onder eigen naam zouden doen, aangezien eigenlijk alleen mensen die toch al milieubewust zijn dergelijke telefoons kopen en ik verwacht dat de kans kleiner is dat die telefoons op de afvalberg belanden.

De concrete informatie over wat ze precies willen doen ontbreekt echter een beetje, dus wie weet.
Zoals ik hier boven al postte is dat waarschijnlijk met Closing the Loop. E-Waste is vaak niet interessant om te recyclen door de kosten die ermee gemoeid zijn als je het goed wilt doen, en met een initiatief als Closing the Loop los je dat op doordat je gewoon betaald om een telefoon te laten recyclen (of andere e-waste, afhankelijk van wat je wilt).
Ok, die post had ik niet gezien. Dat ziet er inderdaad wel interessant uit. Als het echt maar om een paar euro per device zou gaan, dan vraag ik me echter wel een beetje af waarom zoiets niet gewoon al verplicht wordt gesteld. Vind het overigens wel apart dat ze op die website ook de term "waste-neutral' gebruiken echter, want dat is gevoelsmatig toch wel iets anders imo.
Over de terminologie kun je uren discussiëren, al ben ik het wel met je eens. En waarom niet verplicht, goede vraag wel. Los van het feit dat aan recycling (en afvalstromen zelf) een hoop regelgeving vast zit wat het complexer maakt. Je hebt de WEEELABEX regeling en daar bovenop de PGS regelingen, en daarnaast in Nederland bijvoorbeeld ook het Digitaal Opkopers Register wat een hoop extra werk meebrengt.
((https://weee.nl/nl/wat-weeelabex , https://publicatiereeksge...offen.nl/publicaties.html , https://hetccv.nl/onderwe...al-opkopers-register-dor/ )

Daarnaast is het gewoon kostbaar om goed te recyclen. Net zoals met huishoudelijk afval wil je het zo gescheiden mogelijk verwerken. Een telefoon in zijn geheel in een shredder gooien levert veel minder op dan alle onderdelen loshalen. Echter, alles loshalen is een dure hobby (zelfs als je iemand minimumloon betaald). en de vraag is of je genoeg restproducten hebt om die kosten te dekken. Daarmee heb je als het ware een cirkel, want je wilt die materialen wel hebben, maar het is financiëel niet of niet goed te verantwoorden.

Eigenlijk wil je dat leveranciers gewoon alles terugnemen wat ze maken en zelf recyclen, maar daar is nog een lange weg te gaan qua succes. Apple doet het wel, en heeft zelfs robots ontwikkeld tbv recycling:
https://www.apple.com/new...in-and-recycling-program/
Ja, het zou helpen om meer concrete info te hebben over hun plannen. Probleem met recycling van telefoons is dat er wel waardevolle grondstoffen in zitten, maar in zeer kleine hoeveelheden en op een complexe manier terug te winnen. Commercieel kan het eigenlijk niet echt uit en landt alles toch op de vuilnisbelt (of ergens in een la).
Ze zullen dus meer telefoons recyclen dan ze maken :)
Wel goed dat een merk gewoon vermeld op welke (minimale) levensduur men een telefoon heeft ontworpen. Helemaal goed is dat ook de onderdelen gewoon standaard en tegen normale prijzen verkocht gaan worden.
De IP rating vind ik echter matig. Ik zie liever dat een telefoon een val in een plasje water ook kan overleven.
Tja, je kan natuurlijk geen IP-rating garanderen als je een gebruiker de mogelijkheid geeft om dingen te vervangen. Het is (momenteel) het één of het ander. De reden dat zoveel telefoons tegenwoordig een hoge rating hebben is namelijk dat ze gewoon dichtgelijmd worden – alleen met schroefjes haal je geen waterdichtheid zoals je ziet bij de telefoons van andere merken.
Tja, je kan natuurlijk geen IP-rating garanderen als je een gebruiker de mogelijkheid geeft om dingen te vervangen.
De S5 van Samsung lukt dat aardig, die heeft een IP rating en open te maken en daarmee interne componenten te vervangen (wat altijd prima ging met telefoons tot de achterklep gelijmd werd of uit 1 geheel moest bestaan met de voorkant).
bull-shit. de s5 zat aan elkaar gelijmt en was niet met schroeven uit elkaar te halen. je kon de batterij eruit halen makkelijk, maar daar stopte het.
https://www.ifixit.com/Te...+Galaxy+S5+Teardown/24016

[Reactie gewijzigd door t link op 1 oktober 2021 22:24]

IP68-rating gaat doorgaans weer slecht samen met repareerbaarheid, in verband met dat alles gelijmd wordt voor de waterdichtheid.
Lijmen is een gemakkelijke manier om iets waterdicht te krijgen, maar met (rubberen) afdichtingen kan het ook. De elektronica is ook nog beter te beschermen door die met een waterafstotende spray te behandelen.
Na reparatie kan de waterdichtheid natuurlijk niet gegarandeerd worden, maar dat is met gelijmde onderdelen ook zo.
"We moesten zoveel mogelijk kwetsbare onderdelen verwijderen en in een 3,5mm-jack komt in de loop van de tijd allemaal stof. Bovendien had de telefoon met een audiojack te breed, lang en dik geworden."

Wat een onzin :')
Een keer blazen en het stof is eruit. Desnoods met een tandenstoker het pluisje eruit vissen.

Samsung kan het ook met de A52. Google kan het met de Pixel 5a. Zelfs de miniscule ipod nano kan het ook, maar een fairphone zou te groot worden vanwege een 3,5mm aansluiting.

Zeg dan gewoon dat je extra geld wil pakken bovenop de 29% prijsstijging met accessoires verkoop. Even goede vrienden dan, maar noem het geen 'moeilijke beslissing' vanwege een paar kul redenen.
Of het is gewoon zo dat een erpareerbare telefoon groter is dan een foon die dat niet is. En dan ook nog een 3,5mm jack erin stoppen het nóg groter zou maken. Vind ik wel reeël, maar ben het met je eens dat je dit dan ook zo moet benoemen...
De fairphone 3 heeft wel gewoon een nette 3,5mm aansluiting zonder extreem groot te zijn. Natuurlijk zal het wel iets aan ruimte innemen, maar een duurzaam bedrijf zou die paar millimeter moeten accepteren gezien de voordelen van een 3,5mm aansluiting.
die was dan ook niet IP rated.
Grote kans dat je gelijk hebt qua reden waarom ze de poort hebben weggelaten.
Ben wel benieuwd hoezeer deze beslissing hun imago van 'groene telefoon' gaat beschadigen. Hebben ze dat meegenomen in hun overweging? Wat mij betreft laat dit zien dat het imago puur een kwestie van marketing is, zonder onderliggende ideologie over duurzaamheid.
Bij een merk als Fairphone is het imago sowieso heel belangrijk. Je maakt een statement als je met zo'n telefoon rondloopt. Daar is het ze mede om te doen. Zo werkt de wereld.

Realistisch gezien gaat het merk nooit populair worden met deze prijs/prestaties, dus nooit meetbare invloed hebben qua milieu etc. Dat weten ze bij FP ook heus wel.

Daar kun je tegenover zetten dat het onderwerp dankzij Fairphone relatief veel aandacht krijgt in de media. Tweakers besteedt er altijd aandacht aan en dat is niet omdat het een klein merkje is, maar vanwege de groene factor.

Misschien vinden ze dat bij Fairphone ook wel genoeg, is dat waar het ze om gaat: Invloed door middel van publiciteit, imago. Het zal ongetwijfeld gevolgd worden door de marketingafdeling van grote merken. Als er ééntje daardoor mee gaat doen, al is het maar deels, dan zet dat wél zoden aan de dijk.
Ze geven zelf aan dat er een adapter beschikbaar is voor usb-c naar mini-jack. Deze kost op de site 9,95, ik denk niet dat ze daar rijk van gaan worden...
Nee, dat is waar, maar als de geruchten kloppen brengen ze binnenkort een true wireless headphones uit.

Ook raken adapters kwijt, gaan ze stuk en moeten ze verpakt en gedistribueerd worden omdat ze niet standaard in de doos zitten, allemaal niet heel eco. Zou het niet veel duurzamer zijn om een beproefde en veel gebruikte aansluiting in het toestel te bouwen?
Precies, op mijn discman van 30 jaar oud zit ook een 3,5mm jack.
Doet het nog steeds prima na al die tijd..
Een 3.5 jack opgeven past niet bij een bedrijf die bij alles de meest duurzame opties kiest. Helemaal niet wanneer het bedrijf ook draadloze oordopjes uitbrengt waarvan niet onderzocht is of ze te repareren zijn.
Inderdaad: want hoe rijmt dit verhaal van Fairphone over het weglaten van de mini-jack met de vele bestaande voorbeelden van telefoons met IP68 en mini-jack poort die tevens dunner, smaller en kleiner zijn dan de Fairphone 4?

Als ik kijk naar de klachten van huidige gebruikers van zo'n illustere telefoon, bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S8, dan is er praktisch nooit een klacht over stof-ophoping in de mini-jack poort, terwijl er best veel klachten zijn over dit probleem in de USB-C poort (die gelukkig makkelijk op te lossen zijn).

Met andere woorden, de aangehaalde logica acht ik weinig geloofwaardig. Er zal vast een reden zijn geweest om de mini-jack weg te laten, maar dat zijn niet de redenen die ze aanhalen in dit nieuwsbericht.

[Reactie gewijzigd door De Vliegmieren op 30 september 2021 12:47]

Met andere woorden, de aangehaalde logica acht ik weinig geloofwaardig. Er zal vast een reden zijn geweest om de mini-jack weg te laten, maar dat zijn niet de redenen die ze aanhalen in dit nieuwsbericht.
Het is relatief duur om een connector te sealen en blijkbaar is de overweging gebruik/extra kosten in het nadeel van de poort uitgekomen.
dat kan goed kloppen, en acht ik een goede reden als je probeert elke cent te besparen op een telefoon. Voor een premium toestel van 600+ euro kan ik echter niet accepteren dat er op zulke zaken bespaard wordt.
De premium kosten zitten in het aangepast ontwerp (voor levensduur, vervanging onderdelen), langdurige beschikbaarheid onderdelen, langdurig support en materialen (recycled).

Tel daar bij op dat Fairphone geen massaproducent is als een Samsung dan is het noodzaak elke cent te besparen korte en lange termijn om iets concurrerends op de markt te zetten.

Wat dat betreft knap dat ze zich staande wetende te houden al vind ik de 3.5 jack zeker een gemis.
Veel/alle moderne toestellen zijn ook dicht gelijmd voor een goede afdichting. Dit kan bij Fairphone vermoedelijk niet omdat je het zelf moet kunnen repareren. Ik kan me voorstellen dat dit dus problemen kan geven bij de 3.5mm poort.
Inderdaad, en die draadloze oordopjes hebben ook weer accu's nodig.
ik ben het zeker eens met deze kritiek. ik hoop dat ze meer inzage gaan geven in het ontwerp proces hierin, en daarmee hun keuze beter onderbouwen dan nu.
Uiteindelijk gaat het erom dat we een product willen maken dat vijf jaar meegaat. We moesten zoveel mogelijk kwetsbare onderdelen verwijderen en in een 3,5mm-jack komt in de loop van de tijd allemaal stof. Bovendien had de telefoon met een audiojack te breed, lang en dik geworden. We willen niet dat gebruikers hun werkende bedrade koptelefoons weggooien en we zorgen ervoor dat een USB-C-adapter te koop is via onze verkoopkanalen.
Ik vraag me af als Apple dit had gezegd, of ze zo veel commentaar hadden gekregen op het verwijderen van de 3,5mm jack. Ik vraag me ook af hoe veel commentaar Fairphone hier over krijgt.

Uiteindelijk wordt hier precies hetzelfde gedaan (behalve dat Apple de adapter een paar generaties in de doos mee leverde). Stle dat er weinig commentaar over komt. Is dat dan omdat het nu meer geaccepteerd wordt, is dit gewoon veel beter beargumenteerd (dit is mijn mening), of krijgt Fairphone het voordeel van de twijfel?
Wat is er 'beter aan beargumenteerd' als er voldoende voorbeelden zijn die aantonen dat er niets klopt van de aangehaalde logica (zat telefoons met mini-jack poort en IP68 certificering die kleiner en dunner zijn dan de Fairphone 4)?

Wellicht dat Apple gebruikers gewend zijn om alles via Bluetooth te doen, maar dat was wellicht ook de insteek van Apple die extra omzet wilde genereren met hun Airpods. Lijkt me verder een weinig relevante vergelijking.
Ja dit zijn wel allemaal verlijmde telefoons die veel minder makkelijk te repareren zijn, je moet geen appels en peren vergelijken
Mijn Samsung Xcover 4S heeft ook een 3,5mm jack, is waterdicht en heeft een verwijderbare accu en achterklep :)
Ja, maar kon je ook alle andere modules zo makkelijk vervangen?
en zit helemaal dichtgelijmt! beetje een oneerlijke vergelijking niet? je kan bij de achterklep letterlijk bij geen enkele schroef. die zitten van wat ik zie allemaal achter het extreem dicth gelijmde scherm.
https://www.youtube.com/watch?v=YbY3KxETmU4

[Reactie gewijzigd door t link op 1 oktober 2021 22:37]

Dit toestel ligt qua constructie zeer dicht bij een verlijmd toestel. Ze hadden het in kunnen bouwen in de luidspreker module zoals vrij welk ander toestel destijds deed.
Fairphone krijgt nul voordeel van de twijfel. Zag je ook al bij het bericht pre-aankondiging. En nu.

Los van de beweegredenen of argumenten voor danwel tegen behoud van de jack...
Beweren dat een 6,3" smartphone (met relatief grote bezels) en dikte van ~10-11mm geen jack kan hebben omdat die dan te "lang" of "dik" zou worden is gewoon liegen tegen beter weten in. Zo'n statement maak je beter in het geheel niet.
De 3.5 mm poort gaat er uit, want gaat vol stof zitten, maar dan moeten ze ook draadloos opladen bieden, want de USB poort gaat ook vol stof zitten. Het excuus een poort weg te laten voor geld voor alle poorten dan i.m.h.o.

Verder had ik graag gezien dat er een verwisselbare achterkant was en de mogelijkheid een dikkere batterij te gebruiken. Ik vind het niet erg als een telefoon een centimeter dik is en daarmee stevig gebruikt kan worden gedurende meerdere dagen in plaats van een aparte powerbank mee te slepen.
De achterkant is verwisselbaar.
Met een die een grotere accu mogelijk maakt, want daar ging het me eigenlijk om, niet het verwisselen op zich...
LOL, ik weet nog dat ik deze op mijn MDA PRO (Qtek 9000) had!

Al is de achterkant te verwisselen (voor een belachelijke prijs!) ik heb nooit een extended battery voor m'n Fairphone 3 kunnen vinden. Aan de andere kant ik heb al jaren standaard m'n powerbank van 20 Ah in m'n rugtas zitten dus mis het ook niet echt.
6.3" met bezel (hopelijk ook met stereospeakers?), hoe lang wordt ie dan?
Centimeter of 17?
Het formaat van de telefoon is 162 * 75.5 * 10.5.

Redelijk gemiddeld voor een smartphone met zo'n schermformaat.
Als gebruiker van een Fairphone 3 kan ik zeggen dat vooral door de dikte het als een hele grote telefoon aanvoelt, en deze is nog net weer wat groter (158*71.8*9.9 vs 162*75.5*10.5)

Ik vraag me af welke onderdelen er nu zoveel meer ruimte innemen dat er geen plek meer is voor niet alleen de 3.5mm jack, maar ook geen tweede sim en zelfs een micro SD kaart?
Een micro SD kaart zit er wel in ;)

Verder is deze FP4 waterdicht en zijn er extra antennes aangebracht.
ah, wel een SD slot, die info mistte ik overal.

Wat betreft waterdichtheid: IP5 4 - je zou er dus net mee moeten kunnen douchen, maar als je hem in een plas of de pot laat vallen.. daarvoor zou het laatste cijfer een 7 of hoger moeten zijn.

Ik zou trouwens verwachten dat een 3.5 mm jack een stuk minder gevoelig is voor water en stof is dan een USB poort? (Bovendien zou je dat ook gewoon een vervangbaar onderdeel kunnen maken)
Redelijk gemiddeld kan zijn, maar een kwart groter dan mijn huidige Sony.
Vergelijkbaar met mijn A50 werktelefoon, die ik nog net in een lege broekzak krijg :(
Ook belangrijk om te vermelden: Fairphone geeft bij dit toestel 5 jaar garantie! Daarnaast beloven ze zeker tot 2025 updates te voorzien, met zeker Android 13 en 14, maar ze willen ook proberen (bolde claim, zie het hen niet direct lukken, maar goed) tot android 16 te gaan.
De community van LineageOS krijgt het voor elkaar om de OnePlus One uit 2014 met Android 11 te ondersteunen dus het is op zich wel mogelijk. Officiele ondersteuning vanuit Qualcomm natuurlijk niet, maar het kan wel.

Ik vraag me wel af of Android nog bestaat ten tijde van versie 16 overigens. Immers is Google ook bezig met Fuchsia. Er is gezegd dat ze beiden naast elkaar willen hebben maar 5 jaar is een flinke tijd en er kan van alles veranderen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 30 september 2021 13:41]

Android garandeert 5 jaar updates op een versie uit het project, dus nu Android 12 weet je al dat 5 jaar updates haalbaar zullen zijn.
En met 13 en 14 al in de pijplijn officieel, zullen die versie upgrades er ook wel komen.
Kortom, ik zie op papier geen belemmeringen. In de praktijk kan 1 kapotte driver al een probleem zijn, maar het is niet het eerste toestel van Fairphone dus hopelijk is dat ook allemaal goed afgedekt.
@GekkePrutser Tuurlijk is het haalbaar, en ik hoop ook dat het lukt. Maar momenteel is Fairphone nog steeds een klein bedrijf met limited resources. Aangezien de vorige modellen niet veel upgrades hebben gehad (wel met goede en lange regelmaat security updates) lijkt het me straf dat het hen gaat lukken dat bij dit model wel te doen.

Gelukkig staat Fairphone ook heel hard achter costum os'en, dus vanuit de community kan er ook veel bijgedragen worden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee