Wi-Fi Alliance certificeert onaangekondigde Fairphone 4 5G-telefoon

De volgende smartphone van Nederlandse fabrikant Fairphone heet vermoedelijk de Fairphone 4 5G. Dat blijkt uit een certificering van de Wi-Fi Alliance. Het is nog niet bekend wanneer het toestel precies uitkomt en wat deze gaat kosten.

De Fairphone 4 5G-certificering werd opgemerkt door WinFuture en is inmiddels offline gehaald. Volgens die Duitse website zou het toestel vermoedelijk in de komende weken of maanden verschijnen, maar een exacte releasedatum is nog niet bekend.

De certificering bevat ook weinig concrete specificaties. Het is bijvoorbeeld niet bekend welke soc of welk 5G-modem de Fairphone 4 5G krijgt. De documenten van de Wi-Fi Alliance zouden er wel op wijzen dat het een chip van Qualcomm betreft, maar noemen geen model. Fairphone gebruikte voor eerdere smartphones ook Qualcomm-soc's. De Fairphone 4 5G zou bij release ook Android 11 meekrijgen.

Fairphone is een Amsterdamse smartphonefabrikant die telefoons maakt die gemakkelijk te repareren zijn. Het bedrijf probeert ook de milieu-impact van zijn toestellen te beperken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van gerecyclede materialen. De Fairphone 3 verscheen in augustus 2019 en de meest recente Fairphone 3+ met betere camera's verscheen een jaar later, in augustus 2020.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

13-08-2021 • 09:43

109 Linkedin

Reacties (109)

109
107
61
7
0
37
Wijzig sortering
Ben benieuwd, zit nu te wachten op te camera upgrade set voor m'n verjaardag.. zo cool om een telefoon te kunnen upgraden!

Ik zal dit model zelf dan ook sowieso overslaan, maar ben wel benieuwd naar de verschillen met de huidige versie.
Grappige reactie.

Ik snap helemaal dat je fan bent; ik heb serieus nagedacht over de verkoop van m'n iPhone SE 2020 en de aanschaf van een Fairphone. Zoals ze zelf zeggen is de milieuvriendelijkste smartphone die er bestaat degene die je al hebt dus daar heb ik vanaf gezien. De volgende wordt denk ik wel een Fairphone.

Maar er gaat wel een alarmbelletje rinkelen als je dit zo noemt. Je geeft aan dat je de nieuwe versie overslaat omdat je je oude kunt upgraden. Dan vraag ik me serieus af of het businessmodel van Fairphone wel vol te houden is en of de investering in dat ecosysteem de moeite waard is. Als ik zo'n ding koop en het bedrijf bestaat over 2 jaar niet meer dan is het mooi dat ik die telefoon theoretisch kan upgraden, maar in de praktijk kan dat niet.

Vraag me af hoe andere Tweakers daar tegenover staan.
Elke 2-3 jaar een nieuwe telefoon is niet milieuvriendelijk, dus het lijkt me vreemd als Fairphone ervan uitgaat dat hun klanten van de Fairphone 3 naar de Fairphone 4 upgraden. Ze weten zelf ook wel wie hun klanten zijn.

Ze zullen met deze telefoon mikken op mensen die nu nog een Fairphone 2 hebben, aangevuld met nieuwe klanten. Met dat businessmodel lijken ze het financieel de laatste jaren steeds beter te doen, dus kennelijk werkt het gewoon.
Dat, en wellicht mensen die 5G willen bedienen (alle andere Fairphones hebben dit niet). Ik heb (nog) geen interesse in 5G. 4G is nog prima.
Elke 2-3 jaar een nieuwe telefoon is niet milieuvriendelijk, dus het lijkt me vreemd als Fairphone ervan uitgaat dat hun klanten van de Fairphone 3 naar de Fairphone 4 upgraden. Ze weten zelf ook wel wie hun klanten zijn.

Ze zullen met deze telefoon mikken op mensen die nu nog een Fairphone 2 hebben, aangevuld met nieuwe klanten. Met dat businessmodel lijken ze het financieel de laatste jaren steeds beter te doen, dus kennelijk werkt het gewoon.
De fairphone3 was bij introductie zo'n 450 euries. Nu wordt de nieuwe fairphone zo'n 700 euries. Dat is een andere klasse. Ik denk niet dat er veel fairphone3 gebruikers zullen overstappen.
Met een vraagprijs van 700 euries denk ik eerder dat ze meer richting het top-segment iets willen gaan bieden. Mijn ruige gok zal zijn:
- een nu courante top-segment cpu
- 8 of 16 GB geheugen
- 128 of 256 GB opslag
- meer-dan-full-hd scherm
Verder hoop ik dat de camera en andere wissel-delen op 1 of andere manier uitwisselbaar zijn met de bestaande onderdelen voor de fairphone 3 en 3+. Dan kunnen wij ook onze toestellen op onderdelen bijwerken.

Met dergelijke specs kan ik mijn voorstellen dat dit toestel op de markt een jaar of 3 mee kan gaan. En dan voor de gebruiker een jaar of 5.

Mocht deze nieuwe fysiek groter zijn dan de FP3, dan hoop ik dat een opvolger juist fysiek kleiner is, maar dat zien we dan wel.
Al die upgrades, die worden bij Fairphone gekocht. Hoewel de klant dus geen hele nieuwe telefoon koopt, blijven ze wel binnen het Fairphone eco-systeem. Juist bij andere telefoons zouden die klanten sneller kunnen overstappen naar een ander merk.
Jij als nieuwe telefoon ontwikkelaar kan ook heel goed de onderdelen inkopen die ze bij fairphone gebruiken. En gezien hun beleid denk ik dat ze voor een samenwerking op onderdelen best wel open staan.

Aan de andere kant, als jij de onderdelen wilt maken en apart wilt verkopen, ook dan valt er vast wel te praten.
2020 Was het eerste jaar dat Fairphone winstgevend was. Ik dacht dat ze ook verwachtten om in 2021 winstgevend te blijven.

Hun resultaten tonen dus aan dat hun businessmodel haalbaar is.
Waarom, ze gaan al 8 jaar mee ondertussen en hebben het nu dus al tot model 4 geschopt. Daarnaast maken ze op onderdelen ook gewoon winst. Qua business model lijkt me dat juist winstgevender, je kunt de kosten van onderdelen ontwikkelen over een langere periode verdelen.

En het ecosysteem, ik heb nog nooit zo regelmatig software updates gehad (afgezien van bij m'n Nexus, maar dat was volgens mij ook maar 3 jaar, FairPhone claimt 5 jaar)

Edit: upgraden zal nooit voor de essentiële onderdelen zoals cpu/intern geheugen zijn

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 13 augustus 2021 11:18]

Tussen de Fairphone 2 (2015) en Fairphone 3 (2019) zaten 4 jaar. Gebruikers van een Fairphone proberen langer te doen met hun smartphone, via het (eenvoudig) upgraden van modules zoals bijvoorbeeld de front camera, back camera, of de batterij.
Gaat rond de 700 euro kosten.

Op twitter zijn ze mensen al warm aan het maken dat ze binnenkort iets nieuws gaan releasen, maar niet wat. En daarna zeggen ze: En je kan het winnen ter waarde van 700 euro. Dan is het redelijk makkelijk te gokken dat het een nieuwe telefoon is.
Ik zou er vanuit duurzaamheid en Fairness gelijk een kopen..... maar.
Privé heb ik geen mobiele telefoon nodig doordat ik een (BYOD) telefoon van de baas heb die ik privé kan gebruiken tegen een kleine vergoeding.

En de baas stelt natuurlijk een aantal eisen (heeft te maken met beveiliging) aan het device, OS moet IOS of Android zijn met versie beleid max N-1.
En daar wringt de schoen in deze, FairPhone kan niet garanderen dat ze op N-1 blijven.

Jammer dat ze het niet kunnen garanderen, al was het maar voor minimaal 3 jaar om het een kickstart te geven, want hoeveel bedrijven zouden ze er niet mee binnen kunnen halen die "Duurzaam, Fair, MVO" in hun bedrijfspolicy hebben?
En de baas stelt natuurlijk een aantal eisen (heeft te maken met beveiliging) aan het device, OS moet IOS of Android zijn met versie beleid max N-1.
Moet dat niet 'min' zijn? :>
En daar wringt de schoen in deze, FairPhone kan niet garanderen dat ze op N-1 blijven.
Welk Android toestel kan dat wel, naast e toestellen die Google zelf uitbrengt? Soms wordt aangekondigd dat een Android toestel twee of drie grote upgrades zal krijgen, maar duurt het vervolgens zo lang dat het nieuwe OS alweer oud is wanneer het uitkomt.

Zelf zou ik liever de garantie hebben fabrikanten een smartphone langdurig ondersteunen door security patches binnen een korte tijd door te voeren. Dat is een stuk belangrijker.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2021 12:36]

[...]
Moet dat niet 'min' zijn? :>
Yep, spatie vergeten
Welk Android toestel kan dat wel, naast e toestellen die Google zelf uitbrengt? Soms wordt aangekondigd dat een Android toestel twee of drie grote upgrades zal krijgen, maar duurt het vervolgens zo lang dat het nieuwe OS alweer oud is wanneer het uitkomt.
Zelf zou ik liever de garantie hebben fabrikanten een smartphone langdurig ondersteunen door security patches binnen een korte tijd door te voeren. Dat is een stuk belangrijker.
Beiden is belangrijk natuurlijk, de meeste fabrikanten kunnen N -1 (yep nu wel een spatie ;) ) wel garanderen voor de eerste 2 jaar, maar daarna....
Daarom zou het vanuit die gedachte voor FairPhone een "unique selling point" zijn.
Yep, spatie vergeten
'Min' in plaats van 'max'...
Beiden is belangrijk natuurlijk, de meeste fabrikanten kunnen N -1 (yep nu wel een spatie ;) ) wel garanderen voor de eerste 2 jaar, maar daarna....
Dat zegt niets over hoe snel en hoe vaak ze updates uitbrengen in die twee jaar. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 augustus 2021 13:14]

-

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 augustus 2021 13:38]

We zitten (in mijn analyse) dan ook niet ver af van een CYOD omdat men beveiliging op het apparaat moet (wet en regelgeving van het werkterrein) gaan zetten vanwege de functionaliteiten die men op de verschillende BYOD wilt toestaan.
En ja, als een BYOD een managed device wordt, door een werkgever, dan is het naar mijn mening niet meer een BYOD :+
byod == buy your own device. Dat is niet van de baas. Maar als de baas voor een byod toestel eisen stelt (en dan mag ze) dan zou ik een eis van N-1 interpreteren dat het toestel dus mag blijven zolang het versie n-1 draait. Daar hoeft niemand op voorhand garantie op te geven.

Wel kan je zelf het lef hebben om een fairphone te kopen. Toen ik in 2019 de FP3 kocht, kwam ze met android 9. Nu draait ze al weer een tijd lang android 10 en ik gok/denk/hop/verwacht dat ze nog een android update/upgrade krijgt.

Aan de andere kant, van de zaak had ik een Samsung A5. (pricewatch: Samsung Galaxy A5 (2016) Zwart). Die heb ik vorig jaar mogen inleveren omdat ze te veel verouderd was. Daar van was de software in de loop der jaren wel een paar keer bijgewerkt maar de laatste tijd was de android versie niet omhoog gegaan. De (security) patches waren wel ge-retrofit. De security updates waren ge-retrofit op de in dit tostel aanwezige android versie.

En dat laatste verwacht ik van FairPhone ook: De android versie hoeft niet per-se te zijjn bijgewerkt. Maar de security patches hoop ik wel tot 2025 te ontvangen.
Met die prijs heb ik het vermoeden dat dit toestel niet een upgrade is van het huidige model maar hoger wordt ingezet.

Naar mijn idee is de fair-phnone3 een beetje vergelijkbaar met samsung a-serie (A5/A51...) serie, en dat dan deze nieuwe meer richting de S-serie gaat. En daarmee ook meer de iphone gebruikers zou kunnen aanspreken.
Zijn er voor de vorige versies van de Fairphone eigenlijk ooit losse modules uitgebracht?

Want als ik zo'n stukje lees over "betere camera", dan denk ik, je installeert dan toch gewoon een nieuwe cameramodule en klaar?
ik heb mijn fairphone 2 ook van camera upgrade voor zien.was erg makkelijk, binnen 5 min er in.En hij heeft uit eindelijk ook nog android 9 gekregen.Je kan met een fairphone super lang doen.en zit een bijna kale stock android zonder rotzooi op
Bijna? Bedoel je daarmee stock + fairphone drivers? Of toch nog wel wat bloatware? Maar veel belangrijker dan dat: is evt nonstandaard bloatware te uninstallen?

Ik vraag me dan wel af, waarom geen Android 10 en 11... How hard can it be? Het is geen Samsung die elke 7,2 nanoseconde een nieuw model uitbrengt en zich qua OS upgrades keihard in de nesten werkt. Fairphone heeft elke paar jaar één model. Dat is absoluut te doen, tenzij een nieuwe Android arbitraire (of fundamentele, maar ik denk het iet) beperkende systeemeisen heeft.
Bijna? Bedoel je daarmee stock + fairphone drivers? Of toch nog wel wat bloatware? Maar veel belangrijker dan dat: is evt nonstandaard bloatware te uninstallen?
alleen de fairphone app(voor support en handleiding e.d.) en google apps zitten er standaard op de fairphone 3. de fairphone app kan je niet vewijderen, maar die doet eigenlijk ook niks (neemt 12mb aan ruimte in, geeft 0 notificaties en gebruikt 0% batterij en 0 data als je hem niet opent).
Ik vraag me dan wel af, waarom geen Android 10 en 11... How hard can it be? Het is geen Samsung die elke 7,2 nanoseconde een nieuw model uitbrengt en zich qua OS upgrades keihard in de nesten werkt. Fairphone heeft elke paar jaar één model. Dat is absoluut te doen, tenzij een nieuwe Android arbitraire (of fundamentele, maar ik denk het iet) beperkende systeemeisen heeft.
de chip die ze gebruiken wordt niet ondersteund door de fabrikant voor verdere android upgrades, daarom duurde de laatste versie upgrade voor de fairphone 2 ook zo lang, ze hebben samen met linageOS gewerkt om de telefoon toch te kunnen updaten met nonofficial drivers. daarnaast is fairphone natuurlijk geen bedrijf als samsung, hun eerste twee telefoons zijn in totaal maar 175.000 keer verkocht, dat beperkt gewoon veel meer omdat je hetzelfde werk voor een upgrade moet leveren als samsung moet voor hun telefoons, alleen met veel minder middelen, zeker als je dit meerdere keren doet met diezelfde middelen en de competitie dat niet doet.
Dat kan ook, zie https://shop.fairphone.co...hone-3-camera-plus-module, deze cameramodule van de 3+ past ook in de 3.
Zie de website voor de overige modules.

[Reactie gewijzigd door musicfreak op 13 augustus 2021 10:14]

Losse modules en onderdelen zijn los te koop. Voor de FP2 is een nieuwe camera module gekomen. Maar je ziet dat nieuwe modules en de combinatie daarvan enorm moeilijk blijkt op software gebied.
Wat is het probleem dan? Software hoeft toch geen specifieke cameramodules te ondersteunen? Surely dat gaat via een algemene API, die met de drivers praat, die op zijn beurt weer met de hardware praat?
nee maar dan is je optimalizatie ook ruk, en het resultaat dus ook.
Ik denk dat het wel meevalt. Ik kan ook een andere webcam bij m'n laptop gebruiken, vaak juist met beter resultaat. De software heeft er geen weet van.
ik zeg nergens dat het niet zal werken. ik zeg dat de optimalizatie en resultaat ruk zullen zijn. je kan je DSLR ook niet gewoon aansluiten op je laptop en verwachten dat het werkt, daarvoor heb je drivers nodig. op windows gaan die drivers bijna altijd automagisch, maar dat is de optimalizatie waarover ik het dus heb.

[Reactie gewijzigd door t link op 16 augustus 2021 22:34]

Ik zou niet weten wat er dan geoptimaliseerd moet worden. Het is gewoon pixels pushen.
Voor goede cameraresultaten (denk aan HDR, nachtopnames) is geavanceerde hardware-specifieke image processing nodig, dat is niet simpelweg pixels pushen. Daarom werkt bijvoorbeeld de camera van een Samsung telefoon ook slecht met LineageOS.

[Reactie gewijzigd door welmers op 17 augustus 2021 16:21]

als je het gewoon pixels pushen noemt kan ik alles simpel laten klinken. uiteindelijk is dat wat je grafische kaart ook doet. heb je ooit een raw foto genomen? een raw foto is letterlijk de output van je CCU van wat ik begrijp. hier zie je een raw foto naast een foto met geoptimaliseerde beeld processing. ik denk dat je nu snapt waarom het geoptimaliseert moet worden.
Ja dus het is RAW naar RGB omzetten. Maar om dat nou optimaliseren te noemen? Het is gewoon formaat A naar formaat B omzetten, het is nou ook weer niet zó spannend hoor.
RGB zit al gewoon in RAW netzoals in JPG. RGB is niks meer als rood groen blauw, RAW is de ruwe sensor output, dus daar zitten al precies de gemeten rood groen en blauw waardes in. om dat om te zetten naar jpg moet je allerlij kleurcorrecties gaan uitvoeren. sterker nog, op die RAW is het al omgezet naar JPG, alleen dus zonder enige aanpassingen. als jij tevreden bent met een telefooncamera die een paarse lucht geeft en je huid groen maakt, dan heb je geen optimalisaties nodig nee.

[Reactie gewijzigd door t link op 24 augustus 2021 16:00]

Snap ik, maar dat is niet een super-ingewikkelde conversie (niet dat ik het zou kunnen maken, maar ik bedoel het truukje van RAW->RGB bestaat al jaren, en is niets nieuws), gezien een telefoon ook maar één of twee van die conversies hoeft te doen - een voor iedere aanwezige sensor.

Ik zou dit geen optimalisatie noemen die met een andere cameramodule opeens helemaal de kak op gaat. Het OS kan ook gewoon alle mogelijke beschikbare sensors ondersteunen. Dat truukje wordt in desktop-fotografiesoftware ook gedaan, en zorgt niet voor bloat of performance-degradatie. Dat is geen optimalisatie, dat is gewoon ondersteuning van hardware - niet anders dan ondersteuning voor bijv een USB-muis die er ook standaard niet bij zit.

Los hiervan zou Fairphone ook cameramodules kunnen maken die altijd dezelfde pixeldata uitspugen. Bijv altijd 48-bits RGB.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 augustus 2021 10:38]

hoe is het geen optimalizatie, als je software schrijft om het resultaat te verbeteren? als ik een koekjesfabriek heb waar mensen zelf hun koekjesrecept naar op sturen, maar mijn fabriek gebruikt ALTIJD dezelfde hoeveelheden van de ingredienten. dan worden die koekjes nooit zoals bedoelt. maar als ik vervolgens voor ieder koekjesrecept de machine afstel, dan optimaliseer ik toch het process voor dat koekjesrecept? dat is letterlijk wat hier gebeurt met camerasensors.

Het OS kan helemaal niet alle mogelijke sensors ondersteunen, dat doet geen enkel besturingsysteem. Android ondersteunde al lang USB webcams die werkte via USB video device class (UVC), netzoals windows dat deed (de meeste USB webcams dus). waarom? omdat de optimalisatie dan IN de webcam gebeurt. daarnaast gebruiken heel veel modernere webcams hun eigen drivers, die ze dan ook zelf aanleveren. in andere worden, de fabrikant van de webcam optimaliseerd dan de driver en stuurt die naar het driver repository van windows (vaak ook niet, en dan moet je de drivers downloaden van de website, netzoals met een videokaart vaak beter werkt).

[Reactie gewijzigd door t link op 27 augustus 2021 00:07]

Wie zoekt zal vinden.
https://shop.fairphone.com/en/spare-parts?phone_type=4

De upgrades zijn eigenlijk wel de upgrades van de 3+, maar eigenlijk is dat toch gewoon dezelfde phone met de geüpgrade modules. Ik denk/hoop dat deze FP4 ook gewoon een upgrade is van de 3/3+ of dat de modules uitwisselbaar zijn.
In een telefoon kan je niet makkelijk loze ruimte aanhouden voor toekomstige upgrades zoals bij een desktop. Een nieuwe chipset met extra 5G antenne zal een andere layout en afmetingen hebben dan de oudere.
Een nieuwe, betere camera kan een andere, grotere chip hebben en een groter / dikker lenzensysteem, waardoor het niet in de oude behuizing past.
En de FairPhone is al een nice, de aantallen voor upgrade-modules zullen (nu nog) laag zijn om echt interessant te zijn.

Ik ben het wel met je eens hoor.
Het mooiste zou iets zijn als een standaard pcb formaat waar je makkelijk extra geheugen of andere SoC of camera in steekt.
Mij maakt het extra benodigde volume / gewicht me geen drol uit, maar ja, design enzo voor de massa...
Een nieuwe, betere camera kan een andere, grotere chip hebben en een groter / dikker lenzensysteem
Ja klopt. Maar kan ook even groot of kleiner zijn.

Iets als storage zou ook gewoon moeten kunnen. Als de beperking bijv "maximaal één chip" is, dan is dat prima, want daar zit nog volop ontwikkeling in. Idem dito voor de accu.
Jawel, maar de main module upgraden is eigenlijk belachelijk. Dat is veruit het grootste onderdeel. Dan kun je net zo goed de gehele telefoon vervangen.
Dat kan ook gewoon. Alleen werden de telefoons die vanaf dat moment nieuw werden verkocht al met die verbeterde cameramodule (en beter luidspreker) uitgerust. Vandaar de 3+. Maar je kan ook gewoon de onderdelen upgraden:
https://shop.fairphone.co...hone-3-camera-plus-module
De Fairphone 2 was de eerste modulaire telefoon, maar de enige upgrade is de camera geweest. Met die geupgrade camera vandaag nog foto's gemaakt op de Brabantse heide. ;) Voor mij geen Fairphone 3 of 4 zolang mijn FP2 het nog doet. 6e jaar in gebruik nu en counting. Wel met nieuw scherm, batterij en inmiddels de 3e backcover. Het duurde even voor ze een backcover ontwikkeld hadden, die makkelijk verwijderbaar was, maar niet snel kapot ging. De eerste FP2 backcover had een rubberen rand die makkelijk scheurde, de tweede was van recycled maar te bros plastic. Vervanging van de tweede door de derde variant backcover was daarom gratis. Duurzame en repareerbare en eerlijke telefoons maken is een leerproces waarin continu stappen worden gezet in de hoop dat de industrie die navolgt.
Misschien heb ik het concept niet helemaal begrepen, maar:

- In augustus 2019 komt er een telefoon uit
- In augustus 2020 komt er een nieuwe telefoon uit
- Binnenkort komt de allernieuwste telefoon uit.

Voor een merk wat heel erg sustainable wil zijn (geloof ik best hoor) doen ze wel heel erg mee aan de ratrace van steeds maar weer nieuwe producten pushen.
Ik denk dat de FP3+ toch een beetje een gevalletje 'tussen wal en schip beland' is. Het is voor mensen toch al gauw een dealbreaker om op dit moment zoveel uit te moeten geven voor een telefoon zonder 5G. Als ik dan nu een FairPhone koop, wil ik daar ook nog jaren mee vooruit. Dat kan niet als ik graag 5G zou willen gebruiken.

Ongetwijfeld zijn er meer redenen wat een dealbreaker zou kunnen zijn, zoals de CPU die bij release van de FP3 (volgens mij) al verouderd was.

[Reactie gewijzigd door NullZer0 op 13 augustus 2021 10:18]

Ik kan me inderdaad herinneren dat met de FP3 bij launch al "underspecced" vond.

Sowieso zal ik het wel verkeerd zien of begrijpen hoor, en ik vind de missie van dit bedrijf heel sympathiek.
Sure, er is een punt te maken dat het model van dit jaar weer méér mensen verleidt tot het kopen van hun eerste FairPhone. Die ze vervolgens dan jarenlang gebruiken en in de lucht houden met modulaire, user-replaceable onderdelen.

Toch zit er een stemmetje in mijn achterhoofd die zich afvraagt of het wel zo handig is om elk jaar een nieuw model uit te brengen terwijl je boodschap toch eigenlijk is "laten we langer doen met onze spullen en minder e-waste produceren".
Ik snap zeker je punt hoor
Maar dat ze elk jaar een nieuwe telefoon uitbrengen betekent niet dat je elk jaar een nieuwe telefoon hoeft te kopen. Je kan ook een generatie (of 2) overslaan. Het is het natuurlijk wel zo voor de mensen die nu een nieuwe telefoon nodig hebben ze eerder geneigd zijn een FairPhone te kopen als die wat nieuwer is. Ik zou zelf ieder geval niet graag een nieuwe telefoon willen kopen die al 2 jaar oud is en toen al minder snelle hardware had. Niet dat ik elk jaar een nieuwe telefoon koop (heb nog een Samsung galaxy a5 2017). Maar als ik een nieuwe neem wil ik wel weer een x aantal jaar vooruit kunnen.
Juist omdat ze weten dat hun kopers voor het milieu gaan (anders koop je een andere, goedkopere en qua specs betere telefoon) zullen ze niet verwachten dat hun kopers van het type zijn "ieder jaar een nieuwe". En kunnen ze dus met een gerust hart ieder jaar een nieuw type uitbengen om nieuwe mensen over de streep te trekken. Het ratrace-argument lijkt mij op hun doelgroep dan ook totaal niet van toepassing. Ratracefiguren kopen geen fairphone. Dus je opmerking snap ik eigenlijk niet, gezien het bovenstaande. edit typo
Ik begrijp je gedachte, maar dit is toch een stukje het gedrag waar de Fairphone tegenin gaat.
Ja, er is nu - zo af en toe - 5G, en "oh jeetje er is een nieuwe processor uit die wel 15% sneller is als de oude"... Het zal heus wel, maar je kon vroeger ook met 2G/3G en was toch gelukkig...
Tuurlijk 2G is om te janken zo langzaam, en videos kijken is wellicht voor anderen ook leuk, maar de gedachte dat je altijd het nieuwste moet hebben zou je moeten proberen te vervangen door: "ja, nu moet ik echt upgraden, want app XYZ, die ik echt nodig he,b draait helemaal niet meer of zo langzaam dat het hinderlijk of zelfs onbruikbaar wordt".

Ook is het juist vanwege die mogelijkheid te upgraden, niet zo dringend noodzakelijk de beste te kopen om jaren mee vooruit te kunnen: je kunt als het goed is, ook over 2-3 jaar nog upgraden...
Het concept is inherent duurder dan een "gewone", ga je daar top-of-de-line componenten inschroeven gaat zo'n ding richting €1500 en wil niemand hem meer hebben... het blijft natuurlijk een niche product met een beperkte afzet, dat is lastig op boxen tegen Samsung en Co.
Dat begrijp ik, maar je kunt dat ook weer omdraaien: Als ik nú een FP koop, wil ik dat die futureproof is. Als in; ik wil dat die 5G ondersteunt. Niet omdat ik het nu per se nodig heb, maar juist omdat ik lang met die telefoon wil doen. Dat is de filosofie erachter, dat is hoe ik die telefoon wil gebruiken.

Op het moment dat ik een FP zou kopen, hoop ik dat ik hem minimaal 4 jaar kan gebruiken. Als ik hem nu zou kopen, zonder 5G support en mét een oude processor weet ik zeker dat ik er binnen die 4 jaar klaar mee ben.

Ik snap zeker je punt, maar dat punt werkt naar mijn idee twee kanten op :)
Volgens mij zijn de 3 en 3+ interchangeable qua onderdelen.
En waar FP echt nog wel achterloop is gewoon specs.

Wat FP voor mij momenteel gewoon nog niet aantrekkelijk maakt is dat de hardware gewoon te slap is. Ik speel nog wel eens een spelletje en schiet nog wel eens een foto.
En heb ook ongeveer 50 gb aan foto's op mijn telefoon staan.

Ik hoop wel op hardware in een hoger segment nog.
Sterkere processor, meer geheugen en een betere camera.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 13 augustus 2021 11:08]

De FP3+ van vorig jaar is geen nieuw model, slechts opgewaardeerde camera's verder gelijk aan de FP3.

En vergelijk dat eens met Samsungs 1 model per week. Bovendien gaat het om de ondersteuning, minimaal 5 jaar op de software + wat het uniek maakt natuurlijk de repareerbaarheid.
niet helemaal. er waren nog wat kleine veranderingen aan de FP3+. zo had het een andere dac of amp geloof ik, en was hij van meer gerecycled plastic. ik gok dat wat er gebeurt is, alle fp3 zijn verkocht, dus moesten ze nieuwe laten maken. waarom dan niet meteen wat dingen updaten?
ok, ik wist van een iets andere speaker, maar het grotere aandeel gerecycled plastic had ik gemist. Wat je zegt over een upgrade omdat de voorraad op is klinkt als goed innovatief denken!

Hoop wel het plastic niet nog brozer wordt, m'n achterkant vertoont namelijk al wat barsten en mist wat hoekjes. (trouwens is die wel de eerste phone die ik zonder wat voor extra case/bescherming gebruik, en ondank dat ie (lomp) groot/dik is (vergeleken met wat de huidige standaard is) en dus makkelijk vast te houden is, wil ik 'm nog weel eens laten vallen)
mijn fairphone 3 is echt super robust met de bumper case die erbij zit. letterlijk 2 meter vallen doet hem niks. hij is een keer van mijn fietshouder, in mijn wiel, 1 meter verder door de lucht tegen de stoeprand en dan in een plas gevallen en er zat alleen een scheurtje in de behuizing. het is echt de sterkste telefoon die ik ooit heb gehad. maar wat ik wel jammer vindt is dat je geen nieuw frame kan kopen of achterklepje op de website. dat lijkt me namelijk ook juist iets wat op den duur slijten kan.

[Reactie gewijzigd door t link op 14 augustus 2021 22:18]

achterklepje? deze?

Het dunne randje boven de opening van de camera mist bij mij dus een stukje/scherf van 2x5 mm ofzo, maar nog niet stuk genoeg om € 25 voor te gaan betalen. (dankzij die bumper idd)

Maar inderdaad, telefoon kan een boel hebben, heb wel een keer of 2 gehad dat ik hem helemaal open moest halen en weer in elkaar moest zetten omdat het scherm geen goed contact meer maakte, scherm deed het wel, maar touchscreen niet.

Voelt wel gaaf dat dat allemaal met een standaard kruiskop schroevendraaiertje kan! I fix it, myself O-)

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 14 augustus 2021 23:28]

heuj die had ik eerder niet kunnen vinden! blijkbaar met mijn neus gezocht. Voor dat geld zou ik ook niet snel het achterklepje vervangen nee.

ja zeker heb het ook een paar keer moeten doen als hij bijvoorbeeld echt doorweekt was geraakt, om alles goed af te drogen. echt heel chill dat dat zo makkelijk kan, alleen merk ik dat ik er daardoor ook een stuk minder voorzichtig van wordt.
Het toestel van augustus 2020 was niet nieuw maar een upgrade. Die zelfde upgrade is ook voor de toestellen van augustus 2019 beschikbaar.

Nu verwacht ik niet dat het volgende toestel weer als upgrade kan worden bestelt, maar ik hoef nog helemaal geen upgrade van mijn fp3, ze voldoet voor mij nog. Zolang ik voor G5 bij mijn provider nog extra moet betalen en ik geen idee heb hoeveel dat mij gaat opleveren, mis ik de G5 ook niet.

Wel is er stille hoop dat de FP3 te zijner tijd ook android 11 gaat krijgen, gewoon om bij te blijven.
Dit is héél goed nieuws! Ik ben afgelopen jaar echt enorm geïnteresseerd geraakt in de FairPhone, maar ik vind het een te groot risico om nu nog een FP3(+) te kopen.

Mijn huidige OnePlus 6T werkt nog meer dan prima, maar mijn vingerafdrukscanner heeft het begeven. Ik wil hem ooit nog openmaken om het proberen te repareren (wellicht gewoon een brakke connectie), maar mocht dat niet lukken wil ik een waardige vervanger op het oog hebben. Ik hoop dat deze FairPhone dat dat kan zijn :)
Ik ben er erg tevreden over. Werkt vlot, heeft dual sim + een extra slot voor een sd kaartje. Batterij is eenvoudig vervangbaar, er komen updates voor uit. Er zat een bumper cover bij (Fariphone 3 hier). En hij is veel duurzamer dan andere smartphones.

Misschien dat hij voor gamen minder geschikt is, geen idee.
Fijn om te horen! Het duurzame aspect spreekt mij aan, maar ook vooral het feit dat onderdelen eenvoudig vervangen kunnen worden vind ik geweldig. Als ze zoiets nou juist voor mijn OnePlus 6T hadden, hoefde ik ook niet bang te zijn om mijn telefoon te slopen voor die vingerafdrukscanner :P
Misschien dat hij voor gamen minder geschikt is, geen idee.
Dit is dan misschien jammer, maar ik game in de praktijk nooit meer op mijn telefoon. Heb het een tijdje geprobeerd met Dolphin en een enkele Wii game, maar ik vind het gewoon fijn om een dedicated game-apparaat te hebben. Dat is nu nog mijn Vita, vanaf volgend jaar de Steam Deck :+

[Reactie gewijzigd door NullZer0 op 13 augustus 2021 10:07]

Je vergeet het miniatuur schroevendraaiertje te vermelden wat erbij zit! :)
Bijna zelfde situatie, maar ik heb nog steeds een OnPlus 3... die inmiddels wat traag begint te reageren, maar verder is het nog een topding. Echter, als die 700 euro van een eerdere reactie waar is, dan weet ik niet of ik dat doe. Ik weet betere doelen voor 700 euro.
Mijn fairphone3 voldoet hier nog steeds perfect. Het is dat mijn dochter ze fysiek te groot vond, anders had zij onlangs ook over gegaan op de huidige fairphone.

Het mooiste voorbeeld van gewoon goed spul is de oplaad kabel en de oplader die je er apart bij kunt kopen. Hier in huis liggen de opladers bij elkaar in een keukenlade. De oplader van fairphone wordt altijd het eerst gepakt omdat die zo lekker vlot oplaadt, ook met sony xperia's en samsungs.
>Nederlandse fabrikant

Volgens mij gebeurt de volledige fabricage in China.
https://www.fairphone.com...erken/mapping-phone-made/
Ik weet niet of er een land is buiten China dat volledige smartphones produceert (inclusief onderdelen). Misschien Zuid-Korea of Taiwan?

Met fabrikant bedoelt men in deze context diegene die verantwoordelijk is voor het gefabriceerde product.
Samsung maakt ook veel telefoons in Vietnam, meen ik.
In Indië moeten een bepaalde hoeveelheid telefoons in hetzelfde subcontinent worden gemaakt of je mag als producent niet op die markt verkopen.

Je zal bij o.a. Samsung zien dat redelijk wat budgettelefoons ook daar worden gemaakt, en ook Vietnam zoals al vermeld is.
Samsung fabriceert zijn highend telefoons nog wel in Korea zelf. De rest is buiten Korea.
Dan kan je beter kijken naar Vietnam voor assemblage. SK en TW zullen te duur zijn.

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 13 augustus 2021 10:11]

Maar het merk is wel Nederlands. De termen "merk" en "fabrikant" worden nog wel eens door elkaar gebruikt, ook hier op Tweakers.
Dat is ook mijn belangrijkste probleem met de Fairphone. Ik snap dat dit geldt voor de meeste fabrikanten en ze zullen wellicht ook doen wat ze zeggen door eerlijke(re) arbeidsomstandigheden en -lonen, maar goed, iets laten bouwen in een land waar mogelijk een miljoen mensen in kampen zitten, kan ik toch niet 'fair' noemen.

Wel een gave kaart, die een mooi inzicht geeft van wat er qua aanvoerlijnen komt kijken bij de productie.
Je moet ergens beginnen, het is al moeilijk om winst te maken op deze manier laat staan in een land waar arbeid vele malen meer kost. De consument moet ook bereid zijn om dat te betalen en gezien de koop van andere telefoons is dat obvious niet het geval.
Ik kan me niet voorstellen dat arbeid in omringende landen 'vele malen meer' kost. Ik kan me wel voorstellen, dat het opzetten van een fabriek (of in gebruik nemen van een bestaande fabriek) een heel stuk makkelijker of goedkoper is in China en dat een deel van de onderdelen of materialen toch ook al daar vandaan komen, waardoor de transportkosten en / of milieu-impact van transport lager zijn.
Het gaat me niet om die mensen zelf, daar heb ik niets tegen, maar om een deel van mijn geld dat dan gaat (als belasting of anderszijds) richting het onderdrukken van minderheden daar. Wat overigens op meer plekken gebeurt, maar toch zelden door een land dat het financieel zo goed heeft en toch op zo'n grote schaal als in China.
Ja maar dan zeg je dus dat geen enkel onderdeel ervan in China geproduceerd mag zijn. Want als een deel van je geld naar China gaat, dan gaat dat naar de Chinese overheid, en naar het financieren van het onderdrukken van de mensen die onderdrukt worden.

Maarja, waar produceren is dan wel een goed idee? In een land waar alles 3x zo duur is? Een Fairphone die €1600 kost vind ik nml ook weer niet "fair"...
Liefst zo min mogelijk. Geen enkel onderdeel is een utopie, maar ik verwacht dat als je productie buiten China gebeurt, dat de kans dan groter is dat er ook meer onderdelen van buiten China komen.

Wat betreft fair of niet: Het ligt eraan voor wie het fair zou zijn: niet voor onze portemonnee misschien, maar de reden dat wij zoveel kunnen kopen is mede omdat er nog op heel veel plekken mensen (of de natuur) worden uitgebuit. Het zal niet gebeuren, maar ik ben wel benieuwd hoe ons leven (ons interieur, onze tech producten) eruit zou zien als iedere medewerker in het proces loon krijgt waarmee ze een levenstandaard kunnen hebben zoals hier gemiddeld (of net daaronder) is. Zouden telefoons dan extra stevig zijn en extra veel updates krijgen, want je moet er wel lang mee doen vanwege de prijs? Zouden winkelcentra vol zitten met repair shops i.p.v. meteen maar je mobiel vervangen?
Zo het is wel heel lang geweest ja. Toen phones nog niet smart waren, kon je overal shopjes vinden met knipperende lampjes en de letters GSM. Ook in andere branches is men overgegaan van repareren naar vervangen. Niet alleen in laptops, maar ook andere apparaten.

Alleen bij dure apparaten is reparen nog een optie. Fietsen zijn wellicht de goedkoopste dingen die men nog laat repareren (uitzonderingen daargelaten).

(en bij "vervangen" schaar ik ook het vervangen van grote modules of onderdelen - dat is tegenwoordig geen repareren meer)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 13 augustus 2021 21:29]

Dat vrees ik ook. Maar het moet toch anders kunnen. Zo heeft Nederland een jaartje of 15 geleden nog een tijdje een echte smartphone-industrie gehad met de productie van de Sendo X. Ik vraag me af of het bedrijf dat toendertijd de productie op zich nam, niet per ongeluk nog bestaat. Ik heb alleen geen idee welk bedrijf dat was (Sendo besteedde de productie uit).
Ik ben erg benieuwd. Meestal vind ik ze technologisch gezien erg achterlopen. Maar wanneer je direct instapt, valt dat natuurlijk mee en heb je de komende jaren een prima telefoon.

Ik verwacht dat ze waarschijnlijk voor de 765G gaan, of heel misschien nieuws: Qualcomm komt met Snapdragon 778G-soc met mmWave-5G voor midrange sma....

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 13 augustus 2021 09:50]

Klopt helemaal daarom heb ik de eerste twee modellen overgeslagen, ik doe niet veel bijzonders met m'n telefoon, maar 1 en 2 waren echt te langzaam voor de prijs/wat ik met m'n telefoon wil kunnen doen.

Ik zeg altijd je betaald ongeveer 50% meer dan voor vergelijkbare specificaties van een ander merk. Maargoed, drie jaar later is een telefoon van 400 euro ineens goedkoop als je kijkt wat voor belachelijke prijzen ze nu voor telefoons vragen (ongeacht of hardware de prijs rechtvaardigt)

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 13 augustus 2021 17:03]

De prijs komt doordat Fairphone de hele productieketen fair wil hebben, dus leefbare lonen, geen conflictmetalen, enzovoorts. Andere telefoons zijn misschien goedkoper, maar dat verschil wordt betaald door uitbuiting.
Wat?! Echtwaar? Ik vroeg me al af waarom ik bereid was om zoveel extra te betalen en ze het "Fair" noemden, vond het ook wel heel erg als "Fair trade" klinken :+

Het is trouwens "zo min mogelijk" ze zijn zelf vanaf het begin af aan eerlijk en open geweest dat 100% niet mogelijk is in onze wereld.
...En daar waar eerlijke materialen en verantwoordelijke processen niet bestaan, werken we samen met de lokale gemeenschappen en industrie om ze te creëren.

Samen dagen we uit om het kortetermijndenken, die de wereld zich niet langer kan veroorloven, te doorbreken. bron: https://www.fairphone.com/nl/impact/
Het is niet het snelste of de nieuwste chipset, maar daar mikken ze ook helemaal niet op.
De hogere prijs voor vergelijkbare hardware komt eenvoudigweg door de eisen die ze stellen aan duurzaamheid en de kleine aantallen. Plus repareerbaar, in plaats van alles aan elkaar lijmen.
Ik snap het niet zo goed.
Releasen ze nou een nieuwe telefoon, of zijn dit modules die je dan kunt plaatsen op een 'oude' telefoon?
Of releasen ze een nieuw totaal pakket én kun je die modules ook gebruiken voor oudere modellen?

Elke keer een nieuw model is niet zo milieuvriendelijk als alleen nieuwe modules uitbrengen.
Hangt er van af wat de user doet. Een nieuw toestel halen, of het oude toestel houden, deze werkt namelijk nog prima, en hem upgraden/repareren wanneer nodig.

Ik voel me echt niet verplicht de nieuwste mi elk jaar te kopen omdat ze die uit brengen. Eerste was een redmi note 3 pro, tweede een Mi 6 en zit nu aan een mi 10. Als de Mi 6 niet zo hard achteruit hobbelde op accu duur (ook een nieuwe accu verhielp dit niet) en de update support niet gestaakt was, had ik hem waarschijnlijk nog steeds gehad.
Hun primaire doel is om een eerlijke en duurzame telefoon te maken: zo weinig mogelijk conflict materialen en verantwoorde processen te gebruiken als mogelijk. Daarnaast is de telefoon zelf eenvoudig te repareren zodat je er vele jaren mee kan doen (en ze geven 5 jaar support/updates).

Maar, bepaalde core-elementen zoals de SOC zijn niet de updaten, daarom brengen ze ook nieuwe modellen uit. Zoals deze, dit is/wordt een helemaal nieuwe telefoon, ik verwacht/hoop dat ze daarna weer met een aantal modules komen die je kan vervangen (upgraden). Dit deden ze voor het eerst met de FairPhone 3. Je kunt daarvan zelf een FairPhone 3+ maken door de camera's en speaker te vervangen.