Nvidia verdubbelt prijs streamingdienst GeForce NOW voor nieuwe klanten

Nvidia verdubbelt de prijs van de betaalde versie van cloudgamingdienst GeForce NOW voor nieuwe klanten van 5 euro naar 10 euro per maand. Huidige abonnees kunnen de dienst onbeperkt blijven gebruiken voor 5 euro per maand, zo laat Nvidia weten.

De naam van de dienst verandert van Founders naar Priority, zegt Nvidia. Klanten kunnen kiezen voor een abonnement van 10 euro per maand of 100 euro voor een jaar. Dat zijn dezelfde prijzen als in dollars: voor Amerikanen kost het 10 dollar per maand.

Klanten met een Founders-abonnement kunnen de dienst blijven gebruiken voor 5 euro per maand, zolang ze blijven betalen en zolang GeForce NOW in eigen land beschikbaar blijft. De lage prijs vervalt ook zodra ze kiezen voor een andere manier van betalen.

GeForce NOW heeft volgens Nvidia bijna tien miljoen gebruikers; dat is veel meer dan de zes miljoen die Nvidia vorige maand noemde. Er is ook een gratis versie met beperkte speeltijd, die zal blijven bestaan. Geforce Now is af te sluiten voor iedereen sinds vorig jaar. Nvidia's GeForce NOW is een streamingdienst waarbij gamers hun eerder zelf aangeschafte games kunnen laten draaien op hardware van Nvidia in de cloud. Zo kunnen games gespeeld worden op apparaten die zelf geen krachtige videokaart hebben.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

18-03-2021 • 14:41

176 Linkedin

Lees meer

Reacties (173)

Wijzig sortering
De gratis versie zal binnenkort ofwel nog meer beperkt worden of zal volledig verdwijnen, vermoed ik. Vrees dat ze zal de gekende ‘drugsdealers-gratis-tot-verslaafd’ methodiek hier aan het toepassen zijn.

Op zich valt de 10 euro per maand of 100 euro per jaar wel nog goed mee, ondanks de verdubbeling in prijs. Met de prijzen van grafische kaarten alleen al, zou je deze dienst snel 8 tot 9 jaar kunnen gaan gebruiken voordat je aan de prijs van een nieuwe RTX kaart zit. Natuurlijk is het niet geheel vergelijkbaar, maar het zet wel aan het denken, zeker voor iemand als ik die maar gemiddeld 1x per week game.

[Reactie gewijzigd door Marsmillo op 18 maart 2021 15:13]

Dit inderdaad.

Voor mij als casual (single player) gamer is de prijs propositie van deze dienst tegenover het kopen van hardware gewoon geen discussie. Ook tegen dit hogere tarief.
Op een beetje game-pc breek je zomaar 1500 euro. Hoe lang gaat dat mee. 5 Jaar?
Dat vertaald zich naar 25 euro per maand. (ex stroom enzo)

Deze dienst kan ik nemen en stopzetten bij elke game die ik speel, en vervolgens speel ik dus gewoon Cyberpunk 2077 met alle toeters en bellen, inclusief RTX, op mijn super bescheiden kantoor laptopje.

Ik snap echt wel dat je als hardcore gamer deze dienst niet snapt, maar voor mij is dit echt een subliem alternatief op aan mijn vriendin uitleggen dat ik weer 800 euro tegen een videokaart aan wil gooien voor die 5 games die ik op jaarbasis nog speel op de pc. (naast die tig consoles die ik al heb)

Natuurlijk kan er veel beter, latancy is soms echt nog wel een dingetje bijvoorbeeld, maar dat vind ik echt wel overkomelijk.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 18 maart 2021 18:23]

Een game pc kopen/samenstellen. Waarom zou je dit aan je vriendin moeten uitleggen? Man man man
In een huishouden waar je lasten en lusten deelt is het vrij normaal dat je niet zomaar thuis komt met een rug aan hardware die je amper gaat gebruiken.

Maar blijf vooral lekker alfa doen als je daar warm van wordt.
ach wij delen de huishoudelijke kosten en vaste lasten en zo, maar wat we verder van ons eigen inkomen willen uitgeven hoeft de ander niet over mee te beslissen. We hebben allebei onze hobbies waar af en toe geld in gaat zitten.
Dat gaat alleen op als je samen genoeg geld hebt om allebei een rug aan je hobby te besteden.
We beslissen zeker niet over elkaars aankopen, maar dingen die flinke gaten slaan in spaarbudgetten gaan wel in enig overleg. O.a. omdat het dan handig is om vast te stellen of de ander niet misschien ook iets duurs wil en er ergens wel iets van spaargeld moet zijn voor onverwachte kosten.
En misschien ook gewoon een beetje wederzijds respect.

Bovendien kan je best meningen hebben over elkaars aankopen.
Als het tigste kledingstuk gekocht wordt sta ik ook vooraan om daar weer sarcastisch over te doen.
Wat ben ik dan aan het doen als ik videokaarten ga kopen die ik amper ga gebruiken.

Overigens ging het me er meer om de manier waarop de poster waar ik op reageer er over praat.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 19 maart 2021 11:33]

Ik denk dat je beter geen mening over elkaars aankopen kan hebben. Gewoon afspreken wat je samen in de pot gooit, daar moet je het samen mee doen. (dus inclusief een beetje sparen)

Geld wat mijn vrouw op haar rekening heeft mag ze uitgeven aan 1000 kledingstukken als ze dat wilt. En ik het mijne aan 1000 videokaarten. Als je denkt dat het goed voor je relatie is om een mening te hebben over elkaars aankopen, be my guest, maar I assure you. Het helpt een hoop als je elkaar daar gewoon volledig in vrij laat.
Nou, mijn relatie gaat al jaren helemaal puik hoor. Dus ik leg je advies verder even naast me neer.
Elkaar een beetje scherp houden is m.i. zeer weinig mis mee. Als je er niet tegen kan dat ik af en toe een beetje zit te porren zijn we niet voor elkaar gemaakt.

Bovendien kan ik met dit soort dingen best een gat in mijn hand hebben en als ik niet aan haar kan uitleggen dat x of y toch echt wel graag wil hebben kan ik het doorgaans in het beginsel beter gewoon niet kopen.
Dat werkt voor mij prima.

Het "klinkt" zo uitgeschreven zwaarder dan wat in de praktijk realiteit is tussen ons.
Er moet ook vooral niet gedaan worden alsof er geen geld of ruimte voor een hobby is. Ik heb elke actuele game console onder de zon met letterlijke honderden games. En daarbij een game laptop, en game PC. Daarbuiten nog twee kasten vol allerhande collectables. Staat ook allemaal gewoon in de woonkamer.
Dat ik tegenwoordig toch vooral in consoleland zit is waarom ik geen nieuwe videokaart koop. (los van het feit dat je ze toch niet kan krijgen)
Niet mijn vriendin.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 maart 2021 11:25]

Haha ja ach als je je leven deelt met iemand is dat niet zo heel vreemd. Daarom deel ik mijn leven nooit meer met iemand anders ;)
Voor €600 heb je normaliter ook een computer die echt prima de nieuwste spellen kan draaien, en dan heb je ook nog een puik apparaat staan voor alle andere toepassingen dan spellen. Dus de vergelijking is wel wat ingewikkelder.
Ik betaal nu 5 euro per maand om eens per week een avondje de laatste spellen op high-ultra (met raytracing) te kunnen spelen op m’n MacBook Air (m1) aan de keukentafel.

Qua prijs-kwaliteit is dit gewoon niet te verslaan.

Stel je voor dat ik zou gaan switchen naar een 1080p build van 600 euro. Behalve dat dit 10 jaar abonnementsgeld is, ben je ook niet portable, je hoeft namelijk je laptop zelfs niet in te stekkeren en hij houdt het uren vol omdat de daadwerkelijke workload ergens in een datacenter gebeurd. Ik zou graag op m’n beneden verdieping blijven(gezellig ;)) en dat gaat met een desktop ook niet. Ook heb ik nog geen monitor en toetsenbord.

Het is gewoon werkelijk een uitkomst om assassins creed odyssey op ultra met 60+fps te zien draaien op een passief gekoelde MacBook.
Gfnow kan ook een Xbox vervangen icm een shield pro. Heb je zelfs nog AI upscaling naar 4K :)
Natuurlijk zitten er ook forse nadelen aan. Input lag is laag (zeker als je de poorten even open zet) maar is er wel. En eens per 15 min heb ik een klein lagspikeje die een halve seconde duurt, ik gebruik ook nog de standaard t mobile router, misschien wordt de connectie beter als ik deze vervang. Max resolutie 1080p is ook jammer, qhd zou welkom zijn.

Ik denk dat er veel mensen heel blij zijn met deze dienst. Voor mij is het in ieder geval de perfecte uitkomst en heeft het al mijn verwachtingen, die al vrij hoog waren, overtroffen.

[Reactie gewijzigd door Captain Jorg op 19 maart 2021 08:52]

Ik kan dit helemaal beämen. Ik plug mijn laptop (uit 2011) in met de LAN kabel en het is met CP2077 net alsof ik lokaal van mijn desktop stream. Het is gewoon een geweldige uitkomst, net op het moment als ik naar nieuwe PC onderdelen zit te kijken.

Mijn enige bezwaar tegen specifiek GeforceNow is dat het aanbod van games beperkt blijft, en afhankelijk is van de bereidheid het aan te bieden vanuit de uitgevers (wat natuurlijk kul is, want ik speel gewoon een spel dat ik bezit, niet huur. Ik huur de hardware. maar ja, dat gaat er natuurlijk niet in bij die uitgevers).
Ook oude spellen zijn ver te zoeken helaas.
Dus de vergelijking is wel wat ingewikkelder.
Nou nee, precies niet. Niet bij mij.

Als je 600 euro budget hebt voor een PC ga je niet iets kunnen kopen waarmee je games als Cyberpunk gaat draaien met alle grafische toeters en bellen aan.
Dan kan ik hem ook wel gewoon op de Playstation spelen, dan heb ik een zeer vergelijkbare zo niet betere ervaring. Zeker op de PS5.

Verder kan je wel zo'n apparaat hebben staan waar je meer mee kan. maar als je dat vervolgens niet ook daadwerkelijk doet is dat gewoon geen argument.
Sinds ik mijn werk laptop heb, raak ik mijn thuis PC niet meer aan, tenzij ik er een game op ga spelen.
Als mijn vriendin niet af en doe dat ding nog gebruikt voor haar grafische ontwerp werk had ik dat apparaat waarschijnlijk allang de deur uit gedaan om ruimte vrij te maken in die kamer.
We wonen op een appartement dus ik laat niet voor de lol zo'n hele desktop setup staan waar we ook wegkomen met een laptopje die een fractie van de ruimte inneemt.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 19 maart 2021 11:09]

Ik sluit mij helemaal aan bij jouw redenering. Ik zat voor CP2077 ook te kijken naar een kaart upgrade (3060RTX), maar de prijs en levertijd waren teveel (los van de GPU upgrade had ik waarschijnlijk complete systeem moeten upgraden, en dan is dat in eens veel geld.

Of, je betaald (in mijn geval) €65 Per jaar voor een RTX PC. (GPU is hoogwaardig, de CPU lijkt geen super duper versie te zijn (lage frame rates in CP2077 in drukke binnenstad, en lage FPS op bijvoorbeeld Factorio)).

Ik speel toch al op 1080p, en ben gewend aan 30-60fps, dus voor mij werkt het prima.
Mijn enige twijfelpunt voor de nabije toekomst blijft het toch wat beperkt beschikbare aanbod aan games die er gespeeld kunnen worden. En de grote beperking op Modded en Beta game versies.

Als daar meer bij komt in de toekomst (of af gaat) dan zal ik het abonnement wel aanhouden.
Ik ben ook founder member (ga mijn betaalwijze ook maar niet aanpassen :+ ).

Ik moet zeggen dat ik de dienst dubbel en dwars het bedrag waard vind. Met name de west (central?) EU servers zijn gewoon erg goed en hebben weinig lag. Op reddit lees ik nog wel eens dat ze in het oosten van europa nog wel eens flink wat lag hebben (maar die geforce subscriptions lopen ook via lokale aanbieders in Turkijke bijvoorbeeld is dat zo).

Ik ben bang dat de prijsverhoging ook nodig is omdat erg veel AAA publishers hun games er van af halen omdat ze extra geld willen zien. Eigenlijk belachelijk dat ze willen dat je voor iets betaald wat je al hebt (namelijk een game op steam/GoG etc.). Zo hebben Activision/Rockstar/EA al zon beetje alles er vanaf gehaald. Ik vermoed dat ze nu hogere abo kosten gaan rekenen omdat ze misschien in de toekomst die publishers terug willen "kopen" om hun dienst ook toe te laten. Maar dat is natuurlijk pure speculatie. Het kan ook gewoon zijn dat de dienst meer succesvol is als dat ze in de eerste instantie gedacht hadden en de servers het gewoon simpelweg niet aankunnen. Of dat ze gewoon meer geld willen verdienen zoals jij zegt.

Momenteel speel ik veel Valheim via Geforce Now en het werkt gewoon erg goed. Er zijn wel wat kleine dingetjes (graphics settings worden niet opgeslagen) maar voor de rest eigenlijk geen klagen.
Ik snap eigenlijk 't juridische/inhoudelijke niet hiervan. In feite huur ik bij GeForce gewoon hardware om mijn game op te spelen. Die game in kwestie heb ik gewoon gekocht.

Op welke manier worden ontwikkelaars hier geraakt dat dit extra geld moet kosten?

Wat maakt het überhaupt uit waar ik hun spel op speel?

Of het een technisch iets en moeten ontwikkelaars speciale versies van het spel aanleveren?

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 18 maart 2021 18:55]

Ik snap het ook niet. Ik vind het echt maximaal graaigedrag van de publishers. Wat ik op reddit veel lees is dat de publishers niet willen hebben dat hun game zonder licensing op een VM geplaatst wordt. Wat natuurlijk een beetje een drogreden is (alleen juridisch klopt het natuurlijk wel als je de voorwaarden leest).

Eigenlijk willen ze gewoon double dipping. én geld vangen van Nvidia én geld vangen van diegene die het spel gekocht heeft.

Belangrijk detail is overigens wel dat veel games er "zomaar" zonder overleg met de publisher op zijn gezet. Maar ik vraag mij af als er wel toestemming was gevraagd dat het dan wel mocht.
Stel dat jij een film heb maar je disc is kapot. Nu zeg ik tegen jou log maar in op mijn computer dan speel ik de film af en kan jij kijken. Ook al gebruik jij mijn hardware dan en hebben we allebei de disc gekocht is dit toch illegaal om te doen. Zelfs al verdien in er niets aan in dat geval.

Nvidia heeft gewoon licenties nodig om copyright matriaal te mogen runnen en streamen. Dat hun het spel niet spelen maakt niet uit. Anders zouden hun geld kunnen verdienen door andermans copyright matriaal te gebruiken en niets ervoor betalen.
Waarom heb je dit probleem dan niet als je met bijvoorbeld Steam games streamt naar je TV, of zelfs buiten de deur?

Het argument dat Nvidia geld moet betalen is dus gewoon "omdat het kan" en niet omdat dat in de praktijk ook een redelijke eis is.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 19 maart 2021 10:57]

Het verschil is dat jij geen bedrijf ben die geld probeert te verdienen met de copyrights van andere. Het verschil is dat jij (of een familielid die op je account kan inloggen) fysiek aanwezig ben bij die hardware en dat je door kan spelen op vakantie of op een nieuwe computer.
klopt wel wat je zegt. Een beetje gamer schrijft al gauw 1500 euro per 5 jaar af aan een gamepc? Voor mij geld dat ik elke 5a6 jaar ongeveer 1200 euro investeer in nieuwe hardware. En dan heb ik geen high-highend spul.
Hier betaal je 100 euro per jaar + je hebt altijd de "nieuwste" hardware. En het scheeltje je ook nog flink op je stroomrekening :)
Stroomrekening is totaal een non issue, je gaat ook niet zeuren om brandstofverbruik als je een sportauto koopt, daarnaast de pc staat niet 24/7 aan en de voeding vermogen is niet het daadwerkelijke verbruik want vaak is die vele malen lager in praktijk.

Streamingdiensten zoals dit zijn vooral handig voor tijdelijk gebruik, maar wat denk je dat er gebeurd als je de dienst opzegt?

Nou dan heb je niks nada nul heb je dan.

Terwijl ik mijn pc en met games nog steeds heb, deze pc is btw al 7 jaar oud en zo hard gaat dat niet meer met nieuwere hardware want het zijn baby stapjes tegenwoordig, je oude pc kun je daarom ook gerust nog eens upgraden met een andere videokaart.

Met streamingdiensten heb je geen hoge fps hoor en te maken met een latency terwijl je gewoon singleplayer speelt, opzich geen probleem maar wel om rekening mee te houden.

btw de afschrijving ben je vergeten je oude game pc is nog altijd wat waard als je die verkoopt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 18 maart 2021 19:37]

Hoezo heb je na afloop abonnement niets. Bij Geforce now moet je zelf je games mee brengen. Dit werkt dus voor games van uitgevers waarmee zij een contract hebben. Met als voorwaarde dat jij als games hem al gekocht hebt op steam, epic store of uplay.

Al die games houdt je dus. De latency valt reuze mee tegenwoordig. Dit was vooral een paar jaar terug een groot probleem.

Ik heb zowel shadow als geforce now gehad en geen probleem in latency gevoeld. Nu ben ik geen FPS fanatiekeling. Maar ik heb de latency dus niet gemerkt.
Ik heb Google Stadia. Dat werkt ook zeer fijn. Altijd vroeger dure game PCs gehad maar niet de moeite waard meer met de beperkte tijd die ik heb om te gamen. Ideaal zo een streaming service. Alsof "ownership" van spellen heilig is. Uiteindelijk gaat het om m'n plezier en niet om bezit van spelletjes. Hier idd ook niks te merken van latency.

[Reactie gewijzigd door Jeffoz op 18 maart 2021 22:37]

Alsof "ownership" van spellen heilig is.
Ieder zijn ding en ik denk dat ik meer een uitzondering ben in deze situatie maar voor 1 of andere reden (die ik zelf ook niet eens snap) wil ik het spel wel echt in "bezit" hebben. Ik heb 0 gratis games in me ps plus abonnement. God of war was nu gratis te krijgen als je een PS5 heb maar toch heb ik de disc gekocht nadat die gratis was. Bugsnax was ook gratis voor de PS5 en ik heb de PS4 versie gekocht. Maquette is nieuws in de ps store en gelijk tijdelijk gratis. Ik wacht tot die niet meer gratis is en koop hem dan of wacht tot die in de aanbieding is. Digitaal of disc maakt me niet uit. Op een paar uitzonderingen na dan. Zoals ik heb alle lego games op disc en de nieuwe games vind ik dan ook leuk om op disc te hebben. En bepaalde spellen met collector's edition die natuurlijk niet digitaal een beeldje mee kunnen leveren.

Dus ja er zijn zulke gekken op de wereld. Ook heb ik nog geen 1 spel verkocht.
Maar als je een game digitaal koopt, heb je die toch ook niet echt in bezit? Want je blijft daarbij afhankelijk van je account.
Je heb er geen fysieke voorwerp van maar technisch gezien ben je er wel in bezit van. Net als dat je dlc en lootboxes koopt. Dit heb je ook niet fysiek maar wel gekocht en die content heb je dan wel in bezit. Natuurlijk ben je wel afhankelijk van je account. Maar je kan zonder problemen je ps plus opgeven en doorspelen zonder problemen. Zou je dingen doen waardoor je account geblokkeerd wordt dan heb je inderdaad problemen. Maar je kan helaas ook niet alle games op disc kopen. Veel indie ontwikkelaars doen alleen digitaal. Dus zelfs al zou ik willen kan ik niet eens alles op disc verkrijgen.
Je heb er geen fysieke voorwerp van maar technisch gezien ben je er wel in bezit van. Net als dat je dlc en lootboxes koopt. Dit heb je ook niet fysiek maar wel gekocht en die content heb je dan wel in bezit.
Dit is niet helemaal waar. Je hebt een licentie om de software te downloaden en te spelen, je bezit geen kopie van het spel.
God of war was nu gratis te krijgen als je een PS5 heb maar toch heb ik de disc gekocht nadat die gratis was.
Ieder z'n ding, maar zolang je toegang hebt tot de game nadat je deze gratis claimed, is dit gewoon een beetje vreemd.
Dat is met een echte gamepc en Steam en dergelijke toch een beetje hetzelfde?
Klopt, ik beweer ook niet dat het probleem alleen op consoles bestaat. Ik geef alleen commentaar op uitspraken van Daoka.
Ik heb beide, Gforce Now Founder en van Stadia gebruik ik de gratis versie. Dat is het voordeel, je kan vrij gemakkelijk spel a op Gforce Now spelen en spel b op Stadia zonder extra hardware te moeten kopen.
Als je de dienst opzegt heb je niks meer als je kan niet ergens sporadisch het spel even op spelen.
Voor de casual games (trage games) geen probleem inderdaad zoals race games omdat je rekening kan houden met de latency zoals 2 seconden van tevoren insturen als een bocht nadert dat gaat wel goed.

Het is maar wat je gewend bent als je altijd op een pc met 144fps gespeelt hebt en dan opeens omschakeld is het flink wennen maar weet je niks beter dan valt het inderdaad wel mee.
Ik weet niet waar jij je gegevens vandaan haalt, maar de latency van Geforce Now is gemiddeld 2x dat van lokaal spelen. Dus als lokaal een latency heeft van 40ms dan heeft Geforce Now rond de 80ms (indien competative mode uit staat). Zet je competative mode aan dan is de latency nog maar 1.5x zo lang (dus ongeveer 60ms). En nee ik speel geen race spellen, maar spellen als Cyberpunk, AS Valhalla en andere AS games van de serie.

De FPS van Geforce is ongelimiteerd, maar de Hz wel. Je kunt maximaal 120Hz spelen en standaard 60Hz, ongeacht of de game op 120fps of 5000fps wordt gerendered in het datacenter.

En je argument dat je niets meer hebt als je opzegt slaat totaal nergens op. Ik bezit de games en kan die altijd nog spelen als ik dat zou willen. In jou vergelijk heb je ineens geen games meer in bezit als je PC kapot is, want dan kun je ze niet spelen. Wat natuurlijk de grootste onzin is die ik de laatste tijd heb gehoord.

[Reactie gewijzigd door gedonie op 19 maart 2021 13:54]

Ik ben het niet eens met je mening over verbruik. Een flinke gaming pc kan makkelijk 500watt continu verbruiken tijdens gamen. Ook al heb je een dure pc gekocht, wil dat niet zeggen dat je graag geld verspilt aan energie. Er zijn ook mensen die lang sparen om zoiets te kunnen betalen en milieubewust(er) zijn.
Ter vergelijking gebruikt bijvoorbeeld een Nvidia shield tv tussen de 5 en 15 watt met streamen, uiteraard afhankelijk van meerdere factoren. Dat is 33 tot 100 keer minder dan een gaming pc dat 500watt gebruikt. Bij veel gamen haal je daar zeker wel voordeel uit.

Je vergelijking met een sportauto gaat wel op als je er maar sporadisch gebruik van gaat maken. Maar ook dan zijn er mensen die lang sparen voor een dikke bak die ze misschien maar een (paar) keer per maand van stal kunnen halen omdat een volle tank zo leeg is.
500W continue? Makkelijk?

Dus, 350 voor de GPU, 100 voor de CPU en 50 voor de rest, en uiteraard terwijl je iets speelt dat continu vol vermogen van je game verlangt?

Totaal onrealistisch.
Een high end zeker. 340 watt is het tdp voor de RTX 3080, ter referentie.
De RTX 3090 verbruikt meer.
Tdp van high end CPUs (en nu al zeker met de stroom vretende Intel) ligt vaak rond of boven de 100. Dat is overigens geen maximum.

Maar je zit ook met inefficiëntie van de psu, dus je verbruikt altijd meer dan het systeem nodig heeft. Maar al is het 400 watt, mijn standpunt staat nog steeds.
Intel pushes the 10900K's TDP envelope up to 125W (a 30W gen-on-gen increase), but that's only a measure of base power consumption. Intel rates the processor for 250W at peak performance, and we even measured peaks as high as 325W at out-of-the-box settings.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 19 maart 2021 08:20]

TDP is niet hetzelfde als verbruik.
Tevens komt zelfs de meest opgefokte Intel processor bij lange na niet in de buurt van 250w bij gamen, niet eens de helft, en zelfs de 3090 slurpt geen 350w volcontinu.

En dan hebben we het zeker niet meer over "een beetje" gaming computer maar het highest end en zeker niet representatief voor 90 procent van de gaming computers.
Dat is de grootste onzin wat ik ooit gehoord heb je kijkt naar piekverbruik.

Mijn game pc gebruikt echt geen 500 watt terwijl er een dikke GTX1080 in zit, daarnaast je zit niet de hele dag te gamen dag in dag uit en bij elke game is het verbruik weer anders, ik heb wel eens gemeten en uitgetest met een energiemeter, de praktijk was fors minder energieverbruik.

energieverbruik speelt meer bij apparaten wat 24/7 aan staan zoals een koelkast of diepvries ondanks die niet veel verbruikt slaan ze wel een flinke deuk op de jaarlijke energierekening.

Je zult behoorlijk vaak moeten gamen wil je een verschil zien op de jaarlijkse energierekening Nvidia Schield vs gamepc, iemand wat behoorlijk veel gamed gaat toch voor een console of PC.

Op jaarbasis is het verschil letterlijk een paar euro, Nvidia schield is wel een prima product hoor voor de casual gamer, ik ken het van steam-in-home streaming en vroeger onlive maar de latency was wel te merken, afhankelijk van de game maakt het veel of weinig uit idd.

Als ik de pc lock op 60fps 1080p doet die het met 2 vingers in de neus en is het verbruik al helemaal te verwaardelozen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 maart 2021 12:47]

https://www.kitguru.net/c...-3080-eagle-oc-review/22/

300watt a 2 uur per dag is op jaarbasis meer dan 45 euro. Voor jou misschien niet veel geld. Maar dit is dan een beetje middelmatig gebruik voor een fanatieke gamer lijkt me.
Het is maar wat je zelf veel of weinig vindt. En logischerwijs kost het minder als je minder gamet.

15 watt a 2 uur per dag is meer dan 2,25 euro. Paar euro verschil?

En nee, zoals je ziet in de grafiek niet per se piekvermogen. Al heb je gelijk dat het per game verschilt. En ook of je inderdaad vsync aan hebt staan.
Je pakt nu de meest extreme videokaart wat te vinden is dat slaat kant noch wal, als je gaat vergelijken dan behoor je een zelfde vergelijkenis te doen als met de Nvidia Schield dus een mid-range videokaart waarbij je 1080p 60fps haalt.

Terugkomend op je verhaal als je dit soort videokaarten gebruikt praat je over computers van 1500-2000 euro dan is de energierekening wel het laatste waar je zorgen om maakt.

Dus kom eerst eens met een realistische case.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 maart 2021 13:44]

Die 300 is gebaseerd op de 1080 van jou (zie grafiek).
De Shield kan ook streamen met RTX aan. Je kan de instellingen van de games zo hoog zetten als je wilt en prettig vindt (meestal). Alleen inderdaad de resolutie (tot nu toe) nog maar max 1080p60. De dienst schaalt uiteindelijk wel mee met nieuwere hardware.
En mijn vrouw heeft geen last van de loeiende ventilator van mijn laptop :)
De nieuwst hardware is wel een royale omschrijving. Het is ook niet meer dan een midrange rig van 2 jaar geleden als je het met een desktop vergelijkt en je blijft steken op 1080p@60FPS, aan adaptive sync moet je niet denken terwijl er toch echt wel veel games zijn die bij lange na niet constant 60fps halen. In de huidige situatie is het natuurlijk een nobrainer kwa kostenplaatje, maar het is zeker geen high end Gaming ofzo.

Die Tesla T4, die je hier voor RTX gaming in krijgt is pakweg een RTX 2070 (toch wel een 2.5+ jaar oud model). Grofweg tussen een 3060 en 3060Ti (in 1080p) in de huidige wereld dus een waarde van misschien €350 als je heel genereus bent. Vaak genoeg krijg je een Quadro "RTX" T10 (een afgezwakte variant van de GTX 1650, die in een normale markt misschien €100 waar zou zijn). Daar komt een quadcore bij (~100€) en waarschijnlijk rond de 12GB RAM (~35€). Loadtimes zijn ook niet echt geweldig, dus misschien SATA-SSD (max ~€50) Het moet nog blijken hoe vaak nVidia deze hardware bijwerkt. Dat komt dus aardig uit als 5 jaar met dezelfde hardware doet en telkens het jaarlijkse abo neemt. En als je casual gamer bent is het stroomverbruik ook niet echt noemenswaardig en je kunt die hardware natuurlijk nog prima verkopen na 5 jaar. Over de afgelopen 5 jaar was het waardeverlies (pandemie even niet ingerekent) misschine 70% voor midrange GPUs en ~50% voor CPUs (als je Intel had tenminste).

Om maar niet te beginnen over het toch wel erg beperkte aanbod aan spellen (totaal rond de 300 games als ik me niet vergis), waar toch echt wel noemenswaardige gaten in zitten (heel EA, maar ook dingen als Civilization zitten er bijvoorbeeld niet op).

Begrijp me niet verkeerd: ik ben bestwel hardcore gamer en toch heb ik de service (voor het oude bedrag). Maar eigenlijk alleen voor het mobiele gamen. Dus laptop of tablet. Maar de library moet echt nog een stuk groter worden voordat het €10 te rechtvaardigen is. Zelfs €5 is bestwel een stretch in de huidige toestand. De enige reden dat het nu kan is omdat videokaarten door de pandemie zeldzamer dan goud zijn geworden.

Oh, en in de mobiele apps moeten ze afstappen van dat walgelijk slechte geintegreerde keyboard. Laat dat gewoon door het OS doen.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 18 maart 2021 19:46]

Heb het een maandje geprobeerd puur uit nieuwsgierigheid maar vond het een erg matige service.

Qua specs krijg je een midrange systeem en met een maximale resolutie van 1080p... Nee vond het verre van perfect.

Positief was wel het gebrek aan input lag (glasvezel), dat was echt zeer goed.

Begrijp wel dat er een markt voor is, maar voor mij persoonlijk iets teveel nadelen :)
dan speel je denk ik op een slechte wifi verbinding? Met een goed signaal of bekabeld geniet ik heerlijk van op hoge kwaliteit gamen op een brakke laptop. Zeer enthousiast over eerlijk gezegd. Alleen als je op het scherpst van de snede competitieve snelle games speelt zal de latency in je nadeel kunnen werken. Verder deel ik jouw ervaring niet.
Latency is natuurlijk ook deels persoonlijk. De ene merkt geen verschil tussen 20 of 40ms, de ander merkt geen verschil tussen 20 en 100ms terwijl weer een ander het verschil tussen 20 en 30ms al opmerkt. Zelfde verhaal met tick rate van een server. Sommige merken geen verschil tussen 32 en 128 terwijl andere meteen opmerkingen op welke tick rate ze spelen. Dit heeft weinig met competitive-gaming te maken maar vooral met wat je gewend bent. Als je bijvoorbeeld altijd met v-sync hebt gespeeld ben je de input-lag gewend en heeft je brein geleerd daar voor te compenseren maar voor iemand die altijd zonder heeft gespeeld voelt t als een enorme vertraging tussen z’n inputs en wat er op het scherm gebeurd. Visuele waarneming met betrekking tot FPS, refresh rates, tearing, g-sync etc hetzelfde verhaal. Daarnaast heb je nog te maken ‘het getrainde oog’ dat bepaalde zaken sneller opmerkt dan iemand die daar minder kritisch op is of minder/geen bewustzijn heeft van bepaalde dingen waar je op kunt letten.

[Reactie gewijzigd door JaPPa03 op 18 maart 2021 20:03]

Of je hebt ook mensen die vooringenomen zijn tegen streaming diensten en hun oog dan de hele tijd bevestiging zoekt en op zoek gaat naar input lag.
ja je kunt natuurlijk naar tig redenen blijven zoeken, dan zul je die vinden. Ga je er ongeforceerd in, kijken of het wat voor je is, dan kun je een eigen oordeel vormen. Ik heb dat gedaan, en mijn ervaring was dat ik met een streamingdienst veel gameplezier kan hebben op een brakke laptop. Goed, ik speel liever op mn pc met goede hardware, maar ik ben geregeld van huis en dan kan ik toch lekker gamen. Het bevalt me zelfs dermate dat ik overweeg om geen upgrades meer te doen aan mijn pc, kosten baten dingetje. Wat je opgeeft met gamen middels een streamingdienst aan latency weegt voor mij niet op tegen wat het oplevert aan kostenreductie van onderhoud van mijn pc.
Ik gebruik gfn en stadia maar merk gewoon niks van de latency dus denk dat dat iets in jouw setup is.
Het klinkt eerder als een gesponsord project dat door de toenemende populariteit simpelweg meer budget nodig heeft.
Krijg je hier ook als je de vergelijking doortrekt ook niet een PC bij? Volgens mij launch deze dienst namelijk voor elke game een eigen VM (of iets wat erop lijkt) en zo te zien kun je vaak ook nog kiezen voor Steam/UPlay/Epic/.. als variant.

De prijs valt opzicht nog mee, echter telt het natuurlijk wel allemaal bij elkaar op. MS heeft Game Pass, Sony heeft PS Now en er zijn vast meer diensten die ik vergeet.
Op zich valt de 10 euro per maand of 100 euro per jaar wel nog goed mee
Totdat je alles gaat tellen waar je tegenwoordig €10 p/m (of meer) voor betaalt. Al die abo's kosten bij elkaar honderden euro's per maand en blijven ook iedere maand terug komen totdat je er mee stopt (en het dan dus ook niet meer kan gebruiken). Tegenwoordig denkt ieder bedrijf even snel rijk te kunnen worden en diensten tegen maandprijs aan te bieden. Ik vind het allemaal maar waanzin en vermijd zoveel mogelijk die abo's.
Ik denk als je bewust bij gaat houden wat bepaalde producten per maand kosten als je afschrijving gaat tellen, dat je dan zal schrikken. Ik wil daarmee niet zeggen dat abonnementen beter zijn, dat is zeker niet in alle gevallen zo, maar elke paar jaar een nieuwe game pc kost ook behoorlijk wat geld 'per maand'.
Dat is wel zo maar dan is het wel jouw eigendom. Geen plotseling gewijzigde prijzen of voorwaarden en andere fratsen. Om maar niet te spreken van faillissementen of het gewoon stoppen van de dienst.
Bij GFN ben je gelukkig niet afhankelijk van NVIDIA voor je games. Dus in het ergste geval moet je een nieuwe dienst zoeken.
't heeft zo zijn voor-en-nadelen natuurlijk. Er zijn tegenwoordig genoeg spellen die niet goed meer werken als de servers offline gaan. Dan heb je ook niks aan je eigendom. En we kopen massaal spellen via Steam, uPlay Ubisoft connect, XBox game store en dergelijke. Als die diensten ermee zouden stoppen heb je ook niks meer aan je gekochte spellen.

Bij abonnementen zoals bijvoorbeeld Microsoft Office en de Adobe suite ligt het er weer aan hoe actueel je wilt zijn. Voor professionals is zo'n abonnement waarschijnlijk een uitkomst. Maar als je eens in de zoveel jaar een keer een versie koopt en daar lang mee kan doen, dan zal een abonnement niet zo interessant zijn. Ik persoonlijk vind mijn Office 365 Home abonnement ideaal. 1TB cloud opslag voor 6 mensen en je hebt altijd de meest recente versie van Office. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen niet perse interessant is.

Je kan je sowieso afvragen wat tegenwoordig nog je 'eigendom' is. In alle gevallen krijg je een licentie op het gebruik van software, maar je hebt de software nooit in je bezit.
Waarom zou je precies meerdere game streaming abonnementen tegelijk nemen?
Of als je het over video streaming diensten hebt, waarom zou je die optellen bij je game streaming dienst die als alternatief voor een game pc geldt? Met die game pc heb je nog steeds Netflix nodig als je Netflix shows wil kijken hoor... Tenzij je illegaal downloadt maar daar heb je ook geen dure game pc voor nodig (en is sowieso geen eerlijke vergelijking).
Ik krijg tegenwoordig zelfs boxershorts en koffie via een abbo, ideaal juist en zeker bij levensmiddelen vaak een stuk beter dan uit de supermarkt. Wel wat duurder, dat wel.
Klopt, nu heb ik het geluk dat ik een RTX3080 heb kunnen bemachtigen op tijd (voor bijna MSRP).

Maar met beetje cryptomining heb ik mijn ROI in 5 maanden terug tegen huidige bitcoin prijs :*)
Ah, daar gaan alle RTX kaarten dus naartoe! In hun eigen cloud :+
Dit zijn andere kaarten. Tesla P40 en RTX t10-8 om specifiek te zijn. Voor sommige games word deze t10-8 gedeeld door twee gebruikers.
Oh dus daar gaan alle wafers naar toe?
neen (maar ook een beetje ja :p ), die worden op 16 nm gemaakt, zullen wss dus ook andere productielijnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 18 maart 2021 15:51]

Dit vind ik wel jammer van Tweakers bezoekers. Alles moet serieus en zelfs de kleinste grappen hebben geen plek in de comments.
Ja, het grapje is nog on-topic ook...
Ja eens, we moeten juist nu allemaal niet te serieus zijn, er is al genoeg gedoe:)
Is dat niet met alle sociale media?
Ik heb het gevoel dat iedereen altijd maar wil zeiken
En gezien deze site ook gewoon een vorm van sociale media is....
offtopic:
Niet gesnapt of naar de inhoud gekeken? Vaak genoeg een reactie die me dubbel liet liggen een nulletje gegeven, omdat het verder compleet offtopic was. Al is in het in dit geval wel ontopic naar mijn idee.

Dus je zou wel kunnen stellen dat het aanbod kaarten dan zou verdampen...
Dat is gewoon hoe het moderatiesysteem werkt. Onjuiste informatie is een 0, en er is geen ruimte voor grappen. Enigszins jammer, dat wel.
Mijn reactie was ook meer als toevoeging bedoelt dan als correctie.
Nee hoor, onjuiste informatie zou technisch gezien gewoon on-topic (+1) label moeten krijgen. Tenzij het zo ongewenst is dat het een -1 moet krijgen. 0 is off-topic (zoals jouw en mijn post :Y) ).
Irrelevante berichten zijn 0, flaming en spamming is -1.
Blijkbaar zijn berichten waar je het niet met eens bent hier ook per definitie -1 :)

Niks van aan trekken. Moet mijn eerste euro nog krijgen van mijn tweak-o-tine of mod score :D
Het moderatie systeem is vaak een illustratie van de kudde mentaliteit hier op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door SkillZ4LollZ V2 op 18 maart 2021 18:22]

Perfect voorbeeld inderdaad. Toevallig mag ik ook niet meer stemmen, al mag mij dit ontnomen worden samen met deze "community" die grotendeels bestaat uit volwassen kinderen.
Gebruikt iemand deze dienst echt en wat zijn je ervaringen?
Ik gebruik de dienst, heb glasvezel. Bevalt an sich uitstekend, qua streaming en latency, ware het niet dat ze een opt-in model hebben voor publishers, waarbij de publisher aan moet geven of ze hun spel op het platform willen hebben. Sinds die verandering zijn er veel spellen van afgehaald. Helaas.
Precies dit. Van de week mee gestart om te testen in de veronderstelling dat je alle spellen van Steam kan spelen. Abonnement genomen, fifa gekocht en dan er achter komen dat je fifa helemaal niet kan spelen.

Nu toch maar Stadia aangeschaft omdat je daar wel Fifa hebt. Wel jammer, want het idee van je eigen Steam spellen spreekt me meer aan dan het Stadia concept.
Je zou eens kunnen kijken naar shadow.tech, daarmee kan je doen wat je wil.
Ik heb het een aantal jaren geleden eens geprobeerd omdat het toen gepromoot werd met de Shield TV die ik had gekocht. Ik ben geen zware gamer maar ik vond het toen 'net niet'. Ik speelde toen op mijn laptop via Wifi achter een 500Gb glasvezel verbinding. Ik heb wat shooters geprobeerd (o.a. Fortnite) omdat ik dat met een controller echt niet voor elkaar krijg en liever met KBM speel. Ik had regelmatig last van framedrops tot het niveau dat het onspeelbaar werd tijdens een sessie. Toendertijd ben ik er snel weer mee gestopt.
Laatst nog eens de huidige versie geprobeerd als gratis gebruiker maar dat was drie keer niks. Duurde een half uur om in een spelletje te komen aangezien je als gratis gebruiker in de queue gezet wordt (wat ik wel snap maar wat het niet aantrekkelijk maakt). Ik had nog het voornemen om het eens vanaf mijn huidige laptop met ethernetverbinding een premium-account te proberen aangezien een gamesysteem kopen er niet echt meer in zit maar gezien dit soort prijsstijgingen laat ik dat maar voor wat het is.

Ik geloof wel dat dit de toekomst kan zijn maar als ik zie hoe de aanbieders zelf nog zoekende zijn naar de juiste vorm wacht ik nog even af.
Ik heb deze dienst al ongeveer sinds het eerste moment dat deze beschikbaar kwam en betaal er inmiddels netjes voor. Mijn voornaamste argument is dat mijn kinderen op hun (2e hands) laptop of mobiel prima kunnen gamen, zoals bijvoorbeeld Fortnite of Minecraft. Deze games werken gewoon erg goed op Now, vrijwel geen lag te merken of beeldartifacts. Natuurlijk is het als je competatief gamed een snelle PC met dure hardware beter, maar voor casual gaming is het echt een uitkomst. Overigens gebruik ik óók de Microsoft Game Pass (Cloud Gaming) zodat het gebrek van games op het ene platform wordt opgelost door het andere. Ik zie het dan ook als Netflix en Disney+, het aanbod is anders maar het gemak en platform-onafhankelijk consumeren van content is prima geregeld.
Hier word het regelmatig gebruikt, Tot zover redelijk tevreden op een paar irritatie puntjes na. De game ervaring is voor mij prima en voelt ook wel als een upgrade van wat mijn huidige potato pc aankan.
Tot zover heb ik bij shooters ook niet echt het gevoel dat ik achter de feiten aanloop qua latency.

Ik vind het vrij loyaal om de oude prijs te behouden voor de eerdere abbo's. Het is nu gewoon als nieuwe klant aan je zelf om te bepalen of het waard is wat ze er voor vragen.
Als je al accounts met spelen hebt op Steam of Epic of Ubisoft of GOG kun je het gewoon eens zelf proberen met een gratis account.

Mijn eigen ervaring is dat het enorm verschilt van spel tot spel hoe lekker het werkt (met name dan: Hoe goed het eruit ziet). Het is zeker niet perfect, ik heb nu een GTX970 en sommige spelen zien er beter uit op GeForce Now maar de meeste uiteindelijk toch niet (door de streaming video compressie). Een technisch issue waar ik tegenaan loop is dat als de framerate niet netjes 60fps is, dat weer tot netwerk-spikes leidt.

Wat ik er vooral fijn aan vind is het totale gebrek aan lock-in, je kunt met je bestaande PC bibliotheek spelen, en mocht je in de toekomst toch weer een ander PC platform wil gebruiken dan kan dat. Mijn ervaring is nu ook dat op al die platforms cloud-syncing van save-games prima werkt, dus je neemt gewoon je spel-voortgang mee heen en weer.

Zoals anderen al zeggen, een verraderlijk iets is is dat niet alle spelen erop werken (maar wel heel veel), waardoor als je alleen GeForce Now hebt je kans hebt dat een PC spel wat je graag wil spelen niet beschikbaar is.
Dit zal wel naar beneden gemod worden...

Maar ik vind dit waardeloos van Nvidia... de videokaarten zijn al duur genoeg en nu gaan ze voor deze cloudgaming dienst nu ook de prijs omhoog gooien.
Nvidia wil gamers schijnbaar tegemoet komen door de RTX 3060 ongeschikt te maken voor miners en dan komt Nvidia met dit soort fratsen voor een cloudgaming dienst.

Verder heb ik hier gelukkig geen last van want ik doe niet aan cloudgaming.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 18 maart 2021 14:50]

Nvidia wil gamers schijnbaar tegemoet komen door de RTX 3060 ongeschikt te maken voor miners en dan komt Nvidia met dit soort fratsen voor een cloudgaming dienst.
Oh boy, do I have news for you!

nieuws: RTX 3060 werkt met bètadriver van Nvidia zonder beperking op ethereum...
de videokaarten zijn al duur genoeg
Ze zijn zo duur door de beperkte verkrijgbaarheid. Er is een veel sterker aanbod nodig om de markt als geheel te kunnen voorzien.

Gamers kunnen de schuld geven aan miners, maar het is een markt van vraag en aanbod. Het grootste probleem zit toch echt bij het aanbod en niet bij de vraag.

Dit komt van iemand die nog nooit crypto mining heeft gedaan, en die voorlopig een geplande upgrade uitstelt en maar even blijft zitten waar die zit met zijn GTX 1080... :'(

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 maart 2021 15:00]

Was dat niet veroorzaakt door een deployment foutje van Nvidia?

Bron: nieuws: Nvidia bracht per ongeluk driver uit die miningbeperking van RTX 3060...
Was dat niet veroorzaakt door een deployment foutje van Nvidia?
De fout maakt niet uit. Het feit dat het kan zorgt ervoor dat weer het grootste deel van een gehele serie naar miners zal gaan.
Alleen als je één kaart in je rig zet. Nou, dat schiet op. Die 3060s blijven niet interessant.
Alleen als je één kaart in je rig zet.
Uiteindelijk zal men met bijvoorbeeld virtualisatie hier omheen kunnen werken (iedere GPU een passthrough naar 1 VM).

En zie verder ook hoe notebooks met RTX kaarten opgekocht worden om te minen. Als dat daarmee gedaan wordt, dan zal dat ook met losse RTX 3060's gedaan worden (één per systeem).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 maart 2021 15:18]

Precies, ik kan mij niet voorstellen dat een bedrijf geen unit tests doet op hun software (in dit geval driver) voordat ze die uitbrengen of tijdens het bouwproces.
Herhaal een beetje van wat ik in het Nvidia topic al plaatste maar ik denk dat een werknemer dit jaar op een luxe vakantie kan :p.
Per ongeluk... ik zal wel heel erg "aluminium hoedje" denken maar ik vind dit toch wel erg frappant en sterk hoor :D
Nvidia heeft er alleen maar last van als hun kaarten door miners van gamers weggekaapt wordt, want die schaarste schaadt hun imago bij gamers. Dus het zal IMHO echt niet expres door nVidia veroorzaakt zijn.
Nvidia maakt het écht niks uit naar waar de kaarten gaan, ze krijgen hun geld sowieso.
Naast geld is er niets belangrijkers voor een bedrijf dan imago.
Zolang nvidia één van de twee bedrijven is die fatsoenlijke GPU's maken en de ene concurrent dezelfde imago schade oploopt, maakt dat nog steeds niets uit.

Waar nvidia zich zorgen over maakt, is dat straks de tweedehands markt overspoelt wordt met mining kaarten, waardoor ze op lange termijn mogelijk wat extra winst mislopen. Daarom maken ze mining kaarten, niet om ons te vriend te houden, maar voor extra winst. Ze draaien het wel zo dat het goed voor ons is, maar iedereen heeft ze door. Maakt niets uit, alles verkoopt toch wel zodra/voordat het gemaakt is momenteel.
Jouw redenatie, het overspoelen met mining kaarten, zou alleen maar gelden in rijke en/of dun bevolkte landen waar de echte Farms staan, zoals Ijsland. Voor China of India, zie ik niet een probleem omdat een goede tweedehandse kaart voor de niet zo kapitaal krachtige gamers ideaal is,ze zouden nl toch nooit een nieuwe kaart kunnen kopen. Ik denk dat hier in NL dit effect ook wel meevalt.
Ik blijf erbij petje af voor de afdeling marketing bij Nvidia ook met die uitgelekte driver geniaal.
Het verbaasd me niets, het was een kwestie van "wanneer" ;)

Mooi verhaal maar dat veranderd niets aan het feit dat de kaarten gewoon duur zijn.
Hoe het zich ook laat verklaren.
Let wel: ik geef de schuld ook aan gamers want die geven de idiote bedragen er ook aan uit. ;)

Zelf keek ik al lang uit naar een kaart van het RTX 3060 niveau, maar ik weiger meer dan €400,00 aan een videokaart uit te geven.
Als iedereen dat standpunt had en daar aan vast hield, dan denk ik dat de prijzen ook omlaag zou gaan (laag gebleven zouden zijn).

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 18 maart 2021 15:04]

Gamers kunnen de schuld geven aan miners, maar het is een markt van vraag en aanbod. Het grootste probleem zit toch echt bij het aanbod en niet bij de vraag.
Waarop heb je die mening gebaseerd? Omzet en volume lijken alles behalve lager dan voorheen.
Aan één RTX 3060 in hun datacenter hebben meer mensen iets dan wanneer één gamer deze voor thuis koopt :)
Het zou leuk zijn als nvidia de kunstmatige beperking uit haar drivers haalt zodat je met reguliere GTX en RTX-kaarten meerdere VM's kunt draaien op 1 kaart en niet die dure GRID-kaarten hoeft te kopen om bijvoorbeeld een eigen streamingdienst op te kunnen tuigen voor familie of vrienden (soort van Nextcloud maar dan voor het streamen van games).
En Nvidia met zichzelf laten concurreren? Gaat niet gebeuren.
Kunstmatige beperkingen maakt het natuurlijk mogelijk dat men andere hardware met de opties die jij wil duurder kan verkopen.
Dat is een goed punt inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken!

Maar ik heb hier een onderbuik gevoel bij dat het gewoon puur over geld gaat.
Terwijl het wat betreft gaming (videokaarten) financieel al lastig genoeg is op dit moment.

Ter aanvulling: ik lees nu dat het voor w.b.t. deze cloudgaming dienst dus niet om RTX gaming kaarten gaat, maar om andere hardware @Wolfos !

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 18 maart 2021 15:08]

Nvidia wil gamers schijnbaar tegemoet komen door de RTX 3060 ongeschikt te maken voor miners en dan komt Nvidia met dit soort fratsen voor een cloudgaming dienst.
Of wil Nvidia de 2e hands markt van ex-crypto gpu's eruit halen zodat die gamers niet langer meer goedkope GPU's kunnen krijgen? ;) (source: linus tech tips)
Het is een markt van vraag en aanbod... en als een wrereldwijde ramp gepaard gaat met een boel economische instabiliteit, wat er voor zorgen dat de producten super schaars zijn, dan schiet de prijs omhoog. Voeg daarbij nog een paar schepjes vendor-locking... en dit word het jaar voor verhoogde licentiekosten ;)

Dit valt me eigenlijk nog mee, ik verwacht zo'n zelfde prijsverhoging van Autodesk en Adobe
Nvidia wil gamers schijnbaar tegemoet komen door de RTX 3060 ongeschikt te maken voor miners
Andersom, ze maken minekaarten die ongeschikt zijn om mee te gamen. Wat er alleen maar voor zal zorgen dat ze in kliko ingaan zodra ze niet meer rendabel zijn om mee te minen, in plaats dat de oude minekaarten tweedehands nog door een gamer kan worden gebruikt. Dit soort fratsen + bijv. het fiasco rondom HardwareUnboxed heeft mijn laatste beetje vertrouwen in het bedrijf wel verwoest. Ik hoop dat Intel met hun aankomende GPU's binnenkort nog wat goede concurrentie kan brengen, want van Nvidia koop ik zelf niks meer.
Dit staat echter compleet los van de videokaarten en de prijzen daarvan. Er was namelijk vanaf het begin al gecommuniceerd dat het om een introductieprijs zou gaan en later zou worden verhoogd. Het doel was om zoveel mogelijk nieuwe klanten te krijgen, omdat ze dan bang zijn te laat in te stappen en meer moeten betalen. Dit heeft ook goed gewerkt, gezien er veel klanten gebruik hebben gemaakt van het aanbod. En nu is het tijd voor de 2e fase (wat dus ook vanaf dag 1 gewoon netjes is aangegeven): beeïndigen van de introductiefase en over naar de standaardprijzen.
Dat is interessant en dat wist ik niet.
Ik vind de keuze van Nvidia om de prijs nu (lees: met de huidige situatie) te verhogen wel erg lomp.
Maarja de huidige situatie (Covid) duurt zeker al een jaar... de videokaart prijzen zijn pas sinds enkele maanden aan het stijgen.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 18 maart 2021 15:01]

Mensen die al lid waren kunnen wel de 'oude' prijs 'voor altijd' behouden (moet je wel netjes doorbetalen), dat vind ik dan toch weer netjes voor 'bestaande' klanten.
We wisten al dat Nvidia graag mensen uitmelkt. Maar nu brengen ze dit weer 'To a whole new level'.
Voor jouw +3
Nvidia ziet niets van die dure grafische kaarten. Er zijn ook nog altijd een beperkt aan retailers die wel degelijk aan adviesprijs verkopen wat dan ook aangeeft dat de grote winsten vooral door de winkels gemaakt worden bij deze kaarten en niet door de fabrikanten.
Dat is een goed punt.
Kan Nvidia geen enkele invloed uitoefenen op de uiteindelijke prijs?

De retailers bieden geen cloudgaming dienst aan, Nvidia wel ;)
Nvidia zou dus juist de gamers tegemoet kunnen komen door de cloudgaming dienst prijs niet te verhogen.
Zakelijk en financieel gezien is dit voor Nvidia "het" moment om het te doen want er wordt wat afgegamed.
Vanuit klantvriendelijkheid/klantenbinding is het een schop in de ballen van de gamers.
Dat is niet waar wat je zegt. Volgens Tweakers zijn de prijzen bij de fabrikanten ook dramatisch gestegen en zijn het niet alleen de (web)shops die hieraan willen verdienen.

https://tweakers.net/revi...-ook-prijsstijgingen.html

Ik ga hiervan uit dat Nvidia dan ook de prijzen heeft verhoogt van de componenten die ze leveren want waardoor zijn de kosten anders zo dramatisch gestegen voor de andere fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 18 maart 2021 15:20]

Hahaha, het is niet genoeg om dubbele prijzen voor hun fysieke GPUs te betalen, nu ook voor de virtuele GPUs :+

Ontopic, in ieder geval redelijk netjes dat de huidige klanten de lagere prijs houden.
Ik vraag me dan af hoeveel nieuwe klanten deze dienst overwegen (overwogen na de prijsverhoging :+ ) omdat ze geen nieuwe videokaart kunnen/willen betalen tegen huidige prijzen.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 18 maart 2021 14:49]

- Aluhoedje -

Nvidia zorgt expres voor een tekort op de GPU markt om meer mensen op hun Streaming platform te krijgen, aangezien ze daar mee winst mee draaien

:P
Niet te vergeten dat de prijs alsnog omhoog gaat bij het veranderen van de Payment methode {volgens mij is dit in de EU verboden}
Alleen aan de dubbele prijs van de kaarten verdient Nvidia niets, die moneygrabprijzen worden gevraagd door de verkopers welke dikke marges hebben.
Dus wederom een service / dienst die ruim onder kostprijs gaat zitten om klanten (en momentum) te verwerven, en zodra er genoeg klanten zijn, voor nieuwe klanten de prijzen omhoog gooien. Je ziet het overal tegenwoordig.
In dit geval is de prijsstijging nog niet van toepassing op de early adopters, wat bij andere diensten vaak wel het geval is.

Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant maak het mij als klant extra wantrouwig om nieuwe diensten te proberen, want je weet niet wat de prijs over een half jaar gaat zijn.
Ik (als betalende klant van GeForce Now) kreeg nochtans vanaf het begin al te horen dat dit niet de definitieve prijs ging zijn... Ik vond het zelfs al vreemd dat ik al bijna 2 jaar lang maar 5-6 euro moest betalen... Dat ik dan nu ook levenslang (met enkele randvoorwaarden) deze.prijs kan behouden is een kers op de taart!
Dat ik dan nu ook levenslang (met enkele randvoorwaarden) deze.prijs kan behouden is een kers op de taart!
Ga er maar van uit dat ze de service voor mensen die nog de originele lage prijs betaalden langzaam maar zeker steeds verder gaan verschralen totdat je alsnog besluit de volle mep te gaan betalen omdat je alle features wilt kunnen gebruiken. Dat ze de naam veranderen van 'Founders' naar 'Priority' is al een teken aan de wand. Bericht over een paar maanden op tweakers: 'NVidia upgrade server hardware voor alle Priority accounts maar niet voor de originele Founders accounts'. Of iets van dien aard...
Wel iedereen binnen de community die ik ken wist dat een founders editie niet eeuwig zou duren. Het begon als gratis beta, daarna naar (ongeveer) 5 euro per maand... en dat gedurende 2 jaar! veel langer dan we allemaal hadden verwacht. We wisten al langer dat we meer moesten gaan betalen, zo goedkoop (50% goedkoper dan andere diensten EN eigen games kunnen spelen) kon ook niet haalbaar zijn. Op voorhand was een prijsstijging dan ook al gecommuniceerd. We waren dus van plan al meer te willen betalen, dat we nu nog minstens een jaar of meer verder kunnen voor die lage prijs is alleen maar beter en beter.
Ik vind dat bij de KPN ook altijd een beetje wazig. Dan verhogen ze jaarlijks je abonnement met 19ct ofzo. In het kader van inflatie of correcties of wat ever. Maar nieuwe abonnementen blijven ze wel tegen de voorgaande maandprijzen aanbieden.

Abonnementen probeer ik hoe dan ook zoveel mogelijk te beperken. Dan doe ik wel wat minder spelletjes spelen maar wel degene die ik echt graag wil. Dan heb je een iets beter beeld denk ik van waar het geld allemaal heen stroomt.
Waarschijnlijk gebruikt het gros van de gebruikers de gratis versie, dus je betaald niet alleen voor je eigen gebruik maar ook nog voor dat van een onbekend aantal andere gebruikers.
Ik gebruik het betalend. Heb al jaren de founders editie :)

Dus ik zal de oude prijs blijven betalen. 1 uur sessies als gratis klant is veel te beperkt. Vind dan 6 uur veel beter kan je langer gamen enzo.
Waarschijnlijk gebruikt het gros van de gebruikers de gratis versie, dus je betaald niet alleen voor je eigen gebruik maar ook nog voor dat van een onbekend aantal andere gebruikers.
In deze zin wordt: "je betaalt" met een "t" geschreven omdat het tegenwoordige tijd is. Onvoltooid tegenwoordige tijd om exact te zijn. Je kan het werkwoord in een zin vervangen door het werkwoord "lopen" als dat "loopt" wordt dan weet je dat je een "t" moet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 19 maart 2021 07:13]

Ik zit dan met mijn 5 euro per maand nog goed :D
Een prima dienst al had ik graag 1440 willen zien, zeker nu je geen kaarten in de winkel kan kopen.
En hopelijk gaat rockstar hun games toelaten,
De lage resolutie en de afwezigheid van spellen als RDR2 en Jedi Fallen Order maakt het minder interessant inderdaad, maar voor 5 euro per maand nog steeds de moeite waard voor Cyberpunk. Scheelt een kaart kopen van 800+ euro.
Ze mogen Geforce Now weleens verbeteren voor ze prijzen verdubbelen. Ik heb hier thuis glasvezel met Gbit up en down en gewoon Gbit netwerk in huis liggen en ik krijg soms wel 5 x per uur gewoon dat de game afsluit want. "je hebt een slechte internet verbinding".

Of als Geforce Now loopt te glitchen dat zelfs geluid op Discord ermee stopt of mee glitched maar Netflix of Disney+ blijven wel gewoon werken. Zelfs als je de bandwidth van de standaard 30MB/s verhoogt naar 50 MB/s en met de beste server verbind gebeurt dit overwegend vaak. Is ook echt een bekend probleem volgens de Now forums.

Ben bijna zover mijn 27,99 terug te vragen haha.
Krijg dat Geforce niet aan de praat, iets met latency..
Ik heb thuis een uitstekend WiFi netwerk, verbonden met internet via glasvezel. Mijn oude laptop uit 2012 kan ik gebruiken om spellen mee te spelen maar alleen wanneer ik deze bekabeld aansluit. Een recenter systeem kan wel via de wifi maar voorkeur blijft bekabeld.
Ik ben een erg tevreden GeForce now gebruiker en het maand bedrag is het dubbel en dwars waard.

[Reactie gewijzigd door Floor op 18 maart 2021 15:25]

Je oude laptop uit 2012 zal waarschijnlijk nog de B/G Wifi standaard gebruiken. Deze is een heel stuk langzamer dan de meer recentere AC of AX standaard. Je kunt op een laptop een externe Wifi antenne via USB aansluiten die deze standaard wel ondersteunt. Dat scheelt echt enorm! Check even welke standaard je router aankan, en voor een paar tientjes kun je je snelheid upgraden.
Ja ik snap het ook niet, heb 80/20mbit, stabiel internet overal, via ethernet of stabiele wifi, maakt niet uit, volgens hun haal ik max 20mbit en met 7%+ 'packetloss' :s

Nu als ik dat negeer, kan ik best wat games op een manier spelen dat 'ok' voelt, maar raar dat hun 'test' zo'n slechte waarden geeft terwijl het best te doen is dus.

Goede kans dat ik het opzeg binnenkort, ff bekijken of men kids er voordeel uit kunnen halen op hun PC, want ik heb het niet meer nodig *kust zijn nieuwe pc incl. RTX 3070*
Dat dacht ik dus ook, kreeg een code bij mijn RTX3080. Dus ik dacht, mooi Geforce Now voor de kids. Maar inderdaad ik heb ook hoge packetloss. Zal wel aan de KPN modem liggen. Heb geen idee hoe je een eigen modem in moet stellen met tv en al. Dus laat maar dacht ik zo.