Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Britse marktwaakhond begint onderzoek naar Googles Privacy Sandbox-initiatief

Britse autoriteiten gaan onderzoek doen naar Googles plan om third-partycookies te blokkeren. De handelswaakhond in het land gaat kijken of Google daardoor niet onterecht veel advertentie-inkomsten krijgt. Het onderzoek komt na klachten van de advertentie-industrie.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Competition and Markets Authority of CMA in het Verenigd Koninkrijk. Dat kondigde het onderzoek vrijdag aan. De CMA kijkt specifiek naar een nieuw programma van Google genaamd Privacy Sandbox. Dat kondigde Google in 2019 al aan.

Privacy Sandbox bestaat uit verschillende onderdelen, zoals een api die conversie kan meten. Google zegt dat het doel van dat programma is om 'een veilige omgeving voor personalisatie te maken die de privacy van gebruikers beschermt'. Een gevolg daarvan is dat Google in 2022 alle ondersteuning voor cookies van derden uit Chrome en Chromium-software wil verwijderen.

De Britse CMA onderzoekt nu of dat gaat leiden tot nog meer advertentie-uitgaven die direct aan Google worden gedaan. De instantie deed eerder al een vooronderzoek en concludeerde daarin dat er mogelijke risico's aan het plan van Google zaten. Zo zouden uitgevers mogelijk moeilijker winst kunnen maken en zou Google een dominante positie op de advertentiemarkt kunnen krijgen.

De toezichthouder heeft eerder al gesproken met onder andere de privacywaakhond in het VK om te kijken hoe bedrijven als Google privacyzorgen kunnen wegnemen zonder daarbij de markt te verstoren. Daarbij is ook met Google gesproken. Google heeft de plannen voor Privacy Sandbox nog niet definitief uitgewerkt en de CMA ziet het huidige onderzoek als een voortzetting van die gesprekken met de techgigant. "Het huidige onderzoek moet zorgen voor een raamwerk voor het voortzetten van dit werk en potentieel een legale basis bouwen voor een mogelijke oplossing."

De waakhond voert het onderzoek met name uit na klachten van de belangengroep Marketers for an Open Web. Dat is een groep van krantenuitgevers die bang zijn dat Google Privacy Sandbox gebruikt om zijn macht te vergroten.

Google bevestigt tegenover Engadget dat het samenwerkt met de CMA voor het onderzoek. "De sector moet grote veranderingen doorvoeren in de manier van digitaal adverteren als het het web meer privé wil maken en tegelijk het vrije en open internet wil steunen", zegt het bedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

08-01-2021 • 15:37

25 Linkedin

Lees meer

Reacties (25)

Wijzig sortering
Dit zat er natuurlijk aan te komen. Google doet net alsof het met het blokkeren van third party cookies in zijn browser de privacy van de gebruiker behartigt, maar eigenlijk is de aanpassing een functie met als enkel doel de concurrentie buiten spel te zetten.

Safari en Firefox hebben al veel langer die wijzigingen doorgevoerd, maar Google doet het pas in Chrome nu ze betrouwbare manieren hebben om hun eigen third party cookies als first party cookies te plaatsen en ze dus de concurrentie op de advertentiemarkt kunnen blokkeren terwijl hun eigen tracking 100% actief blijft. Heel logisch dat dit dus bij een marktwaakhond terecht komt, benieuwd welk staartje dit krijgt.

[Reactie gewijzigd door Dasprive op 8 januari 2021 16:07]

Hier is sprake van een misverstand: de onderdelen van de Privacy Sandbox zijn allemaal bedoeld als open standaard, die iedereen kan implementeren, niet alleen Google.

Zie veel van de proposals hier (bijv de Conversion measurement API die in het artikel wordt genoemd).
De Privacy Sandbox biedt APIs volgens een open standaard, maar Google beheert dat wel allemaal. Ze maken zichzelf nog meer dan hiervoor de unieke partner via wie al die data loopt, en boze tongen beweren dan ook dat dit een move is om te bewegen naar een "unique identifier" voor gebruikers waar Google achter zit, en alleen via Google benaderd kan worden. Dus dat de concurrentie daar niet universeel blij mee is, is te verwachten: al hun eigen cookies worden geblokkeerd, en je dan de data die je vroeger zelf kreeg middels third party cookies nu bij Google gaan halen.

Hier een artikel waar men die API's overloopt en benoemt wat Google er mee kan gaan doen: https://digiday.com/marketing/wtf-googles-privacy-sandbox/

[Reactie gewijzigd door Dasprive op 8 januari 2021 18:16]

Dat Google werkt aan open API's betekent niet gegevens "alleen via Google benaderd kan worden". Ik zou me echt nog even verdiepen in de materie.
Vind je het erg als ik er vanuit ga dat een Google Communications manager hier niet geheel objectief in staat, en dat ik die "Google doet dit open en voor iedereen!" niet helemaal serieus neem?

https://nl.linkedin.com/in/rachidfinge

[Reactie gewijzigd door Dasprive op 9 januari 2021 08:34]

Ik herkende hem al, maar misschien wel netjes als hij het zelf bij zijn reacties vermeldt. Op andere sites (zoals hackernews) is dit al een beetje een ongeschreven regel om te vermelden dat je bij bedrijf xyz werkt als je een reactie geeft op een artikel die over dat bedrijf gaat.
Aan Dasprive.

Buitengewoon goed dat je dit hier vermeldt.

Ik heb vaker de indruk dat er mensen op het forum zitten die hun machtige bazen vertegenwoordigen. Een slechte zaak want ze stellen de zaken niet helemaal zuiver voor. Google is een staat op zichzelf die de regels van onze eigen rechtsstaat niet zo belangrijk vindt, buitengewoon machtig en daardoor een gevaar voor de democratie. Ze wringen zich overal tussen. Soms zie ik hier ook buitenlanders, en jawel daar ben ik nuchter in; ik kan het redelijk goed waarnemen.

[Reactie gewijzigd door Farmeur op 10 januari 2021 11:45]

Het staat gewoon in zijn profiel. Het is niet bepaald stiekem ofzo.
Leuk en aardig, maar dit trucje hebben ze al eerder (https://9to5google.com/20...e-x-client-data-tracking/) geprobeerd. Wel bijzonder hé dat ze een X-Client-Data header alleen naar hun eigen domeinen sturen (inclusief hun adservices en doubleclick domeinen).

[Reactie gewijzigd door gerwim op 8 januari 2021 20:31]

Maar als Google dit kan omzeilen dan kunnen die andere bedrijven dat toch ook. Dan lijkt me dit helemaal geen issue.

Aanvulling: Ik zie bij geblokkeerde cookies ook gewoon Google cookies staan. Dus het lijkt ook voor Google cookies te werken.

[Reactie gewijzigd door Zapato op 8 januari 2021 17:16]

Vergeet niet dat bvb Chrome zelf een unieke header mee stuurt naar domeinen van Google. De nood voor een cookie is dus niet zo heel groot...
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat Google gebruik maakt van een super cookie. Daarmee is alles bij te houden voor Google Only.
Misschien is het niet helemaal on-topic maar wel relevant voor de reacties op dit artikel: @rachidfinge zegt in zijn profiel te werken voor Google Nederland als Communications Manager. Ik vind het jammer dat hij dit niet aangeeft in zijn posts hier. Hij schrijft alsof hij onpartijdig is, maar is zo partijdig als maar zijn kan.
Mijn naam verschijnt regelmatig in artikelen op Tweakers en het is goed te vinden dat ik bij Google werk, zoals je zelf hebt uitgevonden. Het is bepaald geen geheim dat ik partijdig ben. :)
Een onderzoek naar "Legitimate Interest" zou ik anders ook wel verwelkomen.
Cookies en trackers blokkeren wordt met de dag belangrijker.
Ik word ook helemaal gek van die legitieme interesse. Ik weet niet wat het betekend maar het klinkt als onzin.
Slightly off-topic vraagje:
Als ik al in mijn browser heb aangegeven no-3rd party cookies
In hoeverre werkt dat samen met de cookiemuur opties voor alleen noodzakelijke cookies?
Het blokkeren van third party cookies zou een hele verbetering zijn, maar dan moet Google zichzelf niet in de uitzonderingenlijst zetten. Ik zou er niks op tegen hebben als de standaardcookie-instelling op "blokkeer cookies van derden" zou worden gezet.
Ik denk dat veel website zich in de voet hebben geschoten, om de advertenties op hun site te outsourcen, er kwamen veel te veel advertensies in beeld, soms zelfs over het helebeeld(flash tijd), en de een nog schreeuweriger dan de andere. Zo erg zelfs dat tragere apparaten zo vertraagt werden dat mensen adblockers gingen gebruiken. En nu zeuren de zelfde websites dat ze geen inkomsten meer hebben. Ik heb nooit erg gevonden dat er een plaatje links en rechts van mijn tekst venster weer gegeven werd, ook niet boven aan, maar al dat geknipper, banners die het halve scherm afdekten, of zelfs de boel lieten vast lopen, was ik op een gegeven moment echt beu. dus adblocker er op.
Als je zomaar 3p cookies blokkeert of beperkt, breng je niet alleen adverteerders in de problemen, maar ook de websites die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. Dat is de reden dat Google eerst werkt aan een alternatief voor 3p cookies, voordat die in Chrome worden geblokkeerd.

Het doel van de Privacy Sandbox is simpel gezegd dat adverteerders nog steeds hun publiek kunnen bereiken en het effect van hun advertenties kunnen meten, maar dan zonder de privacy-nadelen die 3p cookies met zich meebrengen.

De Privacy Sandbox wordt overigens open ontwikkeld, met de hoop dat ook andere browsermakers die gaan gebruiken. In het Tweakers-artikel wordt bijvoorbeeld een "api die conversie kan meten" genoemd. Die kun je gewoon vinden op github.
Zou ik ook zeggen als je voor Google werkt! Ik kan zo 1-2-3 niks vinden hoe ik kan opt-outen uit deze APIs behalve Chrome niet gebruiken

[Reactie gewijzigd door alienfruit op 9 januari 2021 03:16]

Ik zie jouw probleem niet.
Welke concument wil er nou reclame zien?

Meen je nou echt dat ik/men op het web surft met als doel om een website van reclameinkomsten te voorzien? Nou ja, misschien kan je er mensen uit India voor recruteren als je ze er voor betaalt.
De marktwaakhond tegen de privacywaakhond.
De marktwaakhond wil er gewoon op toezien dat Google geen achterpoortje of slimme truc in zijn product inbouwt, zodat Google advertenties wel blijven goed werken en de concurrentie niet. Zij zijn niet tegen eventuele aanpassingen voor meer privacy.
En maar Android blijven kopen en verdedigen mensen! Google does No Evil.