Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Intel haalt in 2020 meeste omzet uit chips, AMD, Nvidia en TSMC groeien hard'

Intel behoudt dit jaar zijn koppositie wat de omzet uit leveringen van chips betreft. Dat stelt onderzoekbureau IC Insights in zijn jaarlijkse rapportage. Veel groei is er echter niet bij Intel. Dat is onder meer bij AMD, Nvidia en TSMC wel het geval.

Volgens IC Insights haalt Intel over heel 2020 een omzet van 73,9 miljard dollar uit de leveringen van chips. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee is Intel nog altijd de grootste chipleverancier wereldwijd, als het om omzet gaat. Samsung staat op de tweede plek met een geschatte omzet van zo'n 60,5 miljard dollar, een stijging van 9 procent. TSMC behoudt zijn derde plaats, maar groeit hard. De omzet zou dit jaar uitkomen op 45,4 miljard dollar, dat is 31 procent meer dan vorig jaar.

In de Top 15 Semiconductor Sales Leaders die IC Insights jaarlijks samenstelt staan niet alleen chipfabrikanten, maar ook bedrijven zoals Apple, AMD, Nvidia en Qualcomm, die hun chips bij foundries van TSMC en Samsung laten maken.

Nvidia is de grootste groeier. De chips van het bedrijf zouden goed zijn voor een omzet van 15,9 miljard dollar, 50 procent meer dan vorig jaar. Daarmee stijgt Nvidia van de tiende naar de achtste plaats. AMD komt nieuw binnen in de top 15, op de laatste plaats. De chips van AMD vertegenwoordigen een waarde van 9,5 miljard dollar, 41 procent meer dan vorig jaar.

IC Insights zet Apple op de 13e plaats en noemt dat uitzonderlijk, omdat dit de enige fabrikant is die chips ontwerpt die alleen in zijn eigen producten terechtkomen. Die chips worden dus niet los verkocht, maar het onderzoeksbureau schat in dat die een waarde van ruim 10 miljard dollar vertegenwoordigen en dat is 25 procent meer dan vorig jaar. Ook Qualcomm en MediaTek groeien hard, beiden met 35 procent. De bedrijven staan respectievelijk op de zesde en elfde plaats in de ranglijst.

Volgens IC Insights is de grote groei bij TSMC voor een groot deel te danken aan de leveringen van 5nm- en 7nm-socs voor Apple en HiSilicon. Laatstgenoemde is de chipafdeling van Huawei. TSMC maakt op zijn 7nm-procedé ook AMD Ryzen-processors, Radeon-videokaarten en de chips in de Xbox Series X en S en PlayStation 5.

De totale chipmarkt groeit dit jaar met 13 procent naar 355,4 miljard dollar, schat IC Insights. De groei is dubbel zo groot als aanvankelijk werd verwacht. Vorig jaar daalde de omzet uit chips van de leveranciers van de top 15 nog met 15 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-11-2020 • 17:01

46 Linkedin

Reacties (46)

Wijzig sortering
En 2021 zal alleen maar beter worden voor TSMC:
  • Hoge vraag naar consoles
  • Hoge vraag naar AMDs Ryzen 5000 en RX 6000 series
  • Hoge vraag naar iPhone/iPads, plus nu de Macs
  • Hoge vraag naar Nvidia A100s en ander HPC producten
Praktisch alles wat nu van Intel afstapt komt nu bij TSMC terecht. Gezien Samsung zowel qua density achterloopt en zijn yields niet op orde heeft, blijft dat waarschijnlijk nog wel even zo. Uitstekende executie van TSMC, maar ben wel bang dat ze binnenkort flink gaan kapitaliseren op hun (bijna) monopolypositie.
TSMC zit midden in een rotatie; smartphones hebben gepiekt en namen af, HPC (alles >50 Watt bij TSMC ongeveer) neemt toe.

Ze hebben de wafers geleverd voor de snelste supercomputer ter wereld (Fujitsu Fugaku), gaan de wafers leveren voor vermoedelijk de eerste Exascale computer ter wereld (AMD Frontier, Intel Aurora is voor de 2e keer uitgesteld).

Op gebied van server ARM is er ook een enorme groei; Google, Amazon en ik dacht ook Baidu maken hun eigen chips. Daar komen dan nog FPGA's bij, Achronix, Tabula en Xilinx zijn de laatste paar jaar allemaal overgelopen naar TSMC en Intel Altera sterft voor zover ik lees een langzame dood.

En nu komt voor TSMC 5G er nog bij: Heel de Basis-Station wereld is vziw overgestapt naar TSMC, en de smartphone-modem wereld zat daar al op. Intel wordt gedumpt door oa Nokia en Ericsson ten favorite van Marvell, Samsung en Xilinx; en is al gedumpt door Apple.

Intel als een foundry was al gedumpt door Rockchip, LG en Spreadtrum, en Spreadtrum (UniSoc) is bovendien praktisch failliet.

En als klap op de vuurpijl loopt Intel nu zelf ook nog eens over naar TSMC voor datacenter-Xe's.

Vervolgens lopen ook nog eens Samsung's klanten over: NVidia zat deels bij Samsung maar dat lukt vziw niet voor de nieuwste datacenter GPU's, en zelfs IBM, de grootste partner van de Common Platform Alliance (GloFo, Samsung, IBM) gaat over op TSMC voor mainframes. Ik vermoed zelfs dat dat laatste de reden is voor de TSMC fabriek in Phoenix, Arizona: Het leger dat wil mainframe-computerchips van eigen bodem.

Wie zich GlobalFoundries herinnert weet hoe dit afloopt: Ze bleven tot het laatst beweren 7nm te gaan leveren, konden dat technisch ook; maar vanwege economische argumenten maakten ze van de ene op de andere dag bekend te stoppen met de nieuwste node.

Intel en Samsung gaan dat naar mijn mening ook doen, tenzij China Taiwan compleet overneemt zijn Intel en Samsung uitgespeeld wat betreft technisch leiderschap in chip-productie.
Mooie uiteenzetting, maar de laatste zin, is hetgene ik me het meeste zorgen over maak:
China aast enorm op Taiwan, en TSMC zal zeker 1 van de redenen zijn.
Gelukkig dat Trump het niet heeft gehaald, want het is nu heel belangrijk dat de US de banden met Taiwan versterkt, op alle vlakken. Europa zou dat ook mogen doen, maar hier zijn politiekers toch maar schaapjes.
(typo)

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 26 november 2020 13:16]

Sorry maar waarom zou de US de banden met Taiwan moeten aanhalen? waarom niet gewoon bij China laten aanhaken? Het lijkt hier net alsof China "de vijand" is, maar waarom?
Omdat het niet hebben van democratie je eigenlijk per definitie al de vijand maakt, misschien vind jij dat niet, maar veel mensen zeker wel. Nu kan je discussiëren in hoeverre een land als de US democratie heeft, maar China heeft het sowieso niet.
Ik en blij dat jij het begrijpt. Persoonlijk vrijheid is het belangrijkste goed dat er bestaat! Volgens de leuze Liberte Egalite Fraternite, volgt daarna de rechterlijke gelijkheid, economische broederlijkheid is ons sociaal bijvoorbeeld stelsel dat je verzorgt wordt met gemeenschapsgeld.
Ik mag zelf kiezen wie ik ben en wat ik doe. Als ik geen zin heb om te werken, ben ik landloper, dat is beter dan slaaf. Ik kan kiezen om te werken voor een baas, of om zelf een zaak te starten.
Er zijn spelregels waaraan ik me moet houden. In België mag niemand een coffeeshop openen, een wapenshop vereist ook eigen regels. Internationaal zijn er zo ook regels afgesproken. Intern en internationaal schendt China heel wat spelregels. (staatssubsidies, soevereiniteit van gebieden, mensenrechten, klimaat en natuur..)

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 26 november 2020 13:41]

de omgang met bijvoorbeeld de oeigoeren die systematisch weggewerkt worden.
of wat er momenteel allemaal in Hong Kong gebeurt.
Gaan we de VS ook bannen om hun wapen beleid, politie geweld tegen zwarten of complete scheit aan milieu?
Taiwan wil vrij zijn, waarom moet China dit kunnen koloniseren? Hallo 21ste eeuw?
Ik zal nu nooit meer welkom zijn in China. Maar ik heb het beste voor met de mensen, overal ter wereld. Ik vind een vrije wereld heel belangrijk! Vrij om te doen wat ik wil, vrij om te zijn wie ik ben. Ben je liever slaaf, of ben je liever een landloper? Ik denk dat de meeste mensen hun vrijheid stellen boven hun rijkdom. En als je iedereen zo arm maakt, dat ze kiezen voor slavernij? Dat heet communisme.
China is communistisch. Communisme is de slechtste uitvinding ooit en staat haaks op een vrije wereld. De belangen van staat staan boven die van het individu. (Hoogopgeleide) mensen, met eigen ideeën/verbeteringen daarom een gevaarlijke bedreiging voor het hele systeem.
Karl Marx zat zonder werk/had geen zin om te werken voor een baas, en concludeerde: het kapitaal van arbeid en machines gaat naar de rijken, en de rijken worden rijker, en de armen steeds armer. Hij bedacht dat als de staat de enige baas zou zijn, deze ook verantwoordelijk was voor iedereen. Iedereen zou gedwongen werken voor de staat en de staat zou zorgen voor jou, iedereen gelukkig.
Privéondernemingen zijn niet mogelijk in een dergelijke staat, want dan krijg je weer rijken die de baas willen spelen, en de staat kapot maken. Zonder prive-ondernemingen raakt een dergelijke staat in isolement. Er is dus streven naar een zelfvoorzienende staat=autarkie (dit typeert ook Hitler). In deze globale wereld kan je je amper voorstellen dat alle producten uit eigen land moeten komen. Om het communisme te redden, heeft China, na de val van de USSR, de markt (verkreupeld) opengesteld (voor handel, maar niet voor private bedrijven).
Maar het is al bewezen dat gedwongen arbeid vaak inferieur en minder productief is. Vanwege job-behoud is er geen streven naar hogere efficiëntie, vooruitgang, of vernieuwing. Bijgevolg moet de staat dit (vernieuwing/kopiëren) initiëren, en met harde middelen dwingen om targets steeds te verhogen.
China is communistisch, en maakt economieën kapot over de rug van de Chinezen. Ik hoop dat China in elkaar valt, dus we moeten echt stoppen met China-deals.

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 26 november 2020 13:25]

Bij de buren valt te lezen dat ook Intel gebruik gaat maken van TSMC in 2022:

https://nl.hardware.info/...an-cpu-productie-in-2022r
Wat ik niet snap hoe je zo een lijst kunt maken, want TSMC maakt chips voor
Zo wat alle niet Chip bakkers op die lijst of te wel er staan heel wat dollars dubbel
op die lijst. En die 10 miljard van van Apple zou >20% van TSMC omzet moeten zijn, iets klopt er niet. Kan het mij bijna niet voorstellen, Zou wel verklaren waarom AMD zo weinig 7nm chips krijgt.
TSMC kunnen vragen wat ze willen 5 nm wafers zijn veel duurder dan 7nm wafers. En die zijn ook duur , 8nm van Samsung is spot goedkoop omdat ze kwalitatief slecht zijn kijk maar naar de klok snelheden en verbruik van Nvidia tov AMD radeon In vergelijking zie je dat Samsung duidelijk minder is. Tevens high silicon mocht geen 5 nm chips afnemen dus het meeste is naar Apple gegaan . En die hebben de A14 en M1 chips ontworpen geloof mij maar dat ze genoeg gaan verkopen. En die hebben marge en chash genoeg.
Ben benieuwd naar de omzet van Intel, als Apple alle Macs 'overgezet' heeft naar hun eigen chips

Edit: laat maar, het staat gewoon in het lijstje wat Apple afneemt :+

[Reactie gewijzigd door ChristianBurger op 25 november 2020 17:09]

Dat schijnt nog mee te vallen voor Intel, Apple is niet zo'n grote klant als het misschien lijkt:
Today, Apple represents about 6% of the global PC market based on units sold and accounts for somewhere around 2% to 4% of Intel’s sales. Based on Intel’s trailing 12-month revenue of more than $75 billion, that means the Apple relationship represents between around $1.5 billion and around $3.0 billion in annual sales for the chip maker. This number is significant, but given the overall size of the Intel business, it is hardly insurmountable.

[Reactie gewijzigd door XWB op 25 november 2020 17:32]

Ik vind het maar een vreemd samenraapsel waarbij chipsbakkers en doorverkopers op een hoop worden gegooid dat vooral misleidt. Tja, als er nog maar 3 grote foundries zijn, en veel meer doorverkopers is het niet verrassend dat de bakkers op nummer 1, 2, en 3 staan. Overigens hoort in dit rijtje ook NXP thuis.

Apple is eigenlijk niet relevant in dit rijtje, aangezien ze geen speler zijn op de markt. Ze concurreren noch als aanbieder, noch als vrager met anderen op de markt van chips. Dat de belastingdienst huiseigenaren voorstelt als verhuurders die aan zichzelf verhuren, heeft een andere achtergrond.

Als je de totale productie in beeld wil brengen kan dat zinvol zijn maar dan moet je niet makers en doorverkopers in dezelfde tabel opnemen.

Het meest opvallende wat ik er uit haal is dat er geen enkel bedrijf uit mainland China in de top 15 zit.
Volgens het '*' zijn dit 'custom processors/devices' en vallen de door Apple gebruikte Intel processoren dus gewoon onder de omzet van Intel zelf.
Daar Apple vooral high-end processoren afneemt bij Intel (Geen Celeron/Pentium, enkel Core) zal het dus best wel impact kunnen hebben... Meer dan dat je op het marktaandeel van de PC markt zou verwachten.
Apple gebruikt wel 'custom' cpu's van intel dus er valt ook een stuk R&D kosten weg
Ik begrijp niet wat je bedoelt met ‘ dus er valt ook een stuk R&D kosten weg’?
Apple zal gewoon moeten betalen voor R&D van custom Intel CPU’s, dus dat zal dan in de omzet van Intel zitten.
Apple zal zelf moeten betalen voor R&D van de eigen processoren (De Ax, Sx, Hx, Wx, Mx, etc series).

(De ‘Apple’ regel is raar. Apple laat de eigen processoren maken bij TSMC, je zou verwachten dat die dan dan als deel van TSMC gerekend worden? Tevens hetzelfde bij Intel, als Apple custom Intel x86_64 versies zou gebruiken, zou je verwachten dat die bij Intel worden gerekend?
Waarom wordt dit dan afgesplitst? En niet voor alle andere fabrikanten?)
Dat is wat Apple zelf maakt voor de iPhone/iPad en straks Macs. Niet wat van Intel naar Apple gaat..
Je bedoeld wat TSMC voor apple produceert. Apple heeft zelf geen chip productie, alleen ontwerp.
Edit: laat maar, het staat gewoon in het lijstje wat Apple afneemt
Dat is de (geschatte, want interne) omzet die Apple haalt uit de Apple A-chips voor iPhones, iPads en dergelijke. De M-chips voor iBooks en iMacs komt daar in de toekomst nog bij.
Ben benieuwd naar de omzet van Intel, als Apple alle Macs 'overgezet' heeft naar hun eigen chips

Edit: laat maar, het staat gewoon in het lijstje wat Apple afneemt :+
Meest recente kwartaal deed Apple 64.7 miljard omzet waarvan slechts 9 miljard uit Mac verkopen kwam (overigens een record omzet). Hetgeen daarvan bij Intel terecht komt kun je dus in ieder geval door factor 4 delen. Voor Intel een druppel op een gloeiende plaat.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 november 2020 21:33]

de cijfers in de tabel zullen niet echt zijn, Apple is pas begin november begonnen met 3 mac's.
Er zijn nog een paar macs die een M chip moeten krijgen, de echte cijfers zal je pas over 2 jaar zien als de transitie is voltooid en geen enkele intel Mac nog geproduceerd wordt.
Denk dat het nu alleen meer zal stijgen de waarde van AMD.
Vooral met de aankomende CPU en GPU. Vooral CPU zal hard gaan aangezien Intel geen antwoord heeft op AMD. Ook niet de pas aangekondigde nieuwe CPU zal het qua prestaties redden. Dus die plaats zal wel inzakken. Enige voordeel voor Intel is dat ze bij vele OEM's dus een deal hebben gesloten om Intel CPU's te gebruiken.

Bij de GPU afdeling is inderdaad op dit moment Nvidia de koning, de 6800XT is nog niet zoveel evolueert als gehoopt. En kan je beter een 3080 aabschaffen. LLT, GN zeggen dit ook en andere kleinere zeggen dat ook wel op basis van benches.
Wie weet hoe het er over een jaar of 2 uit ziet. Als AMD zo door gaat kunnen ze binnekort misschien wel Nvidia verslaan in de strijd om de "beste" GPU.
Ik twijfel of dit wel hun target is. Naar mijn idee blijven ze voor "bang for your buck" gaan, en zo de consolemarkt te leveren.
Afgelopen zomer een Ryzen 3600 voor 162 euro, nu (dik) 200 en wordt elke dag duurder.
Laat dat bang for your buck maar weg hoor, die tijd is geweest.
Daarintegen, een Intel i7 9700 was deze zomer 350 euro, en deze kost nu 250.
Ze zijn aan het stuivertje wisselen.
Volgends mij zijn dit CPU's toch en geen GPU's. Ik weet hier allemaal niet zoveel van
Ik denk dat je deze lijn wel kunt doortrekken van de CPU's naar de GPU's, als ze de beste zijn gaan ze ook ouderwets Nvidia (en Intel) prijzen vragen.
Zag een filmpje van der8auer waar een 6000 series AMD kaart de 3090 versloeg, dus maak je borst maar nat.
En ik geef ze geen ongelijk.

[Reactie gewijzigd door toeschouwer op 25 november 2020 17:48]

Waar ze lekker aan de weg timmeren met de 6xxx series, komen ze nog niet echt in de buurt van Nvidia. Alleen op hele specifieke workflows/games waar er bij bepaalde settings de bottleneck uit de CPU komt en het geen test meer is wat betreft GPU
> En kan je beter een 3080 aabschaffen.

Oh ja joh. Loop ik even naar de winkel en stop er eentje in mn mandje. Oh wacht, alle 3080 kaarten zijn op. Weet je wat, neem ik wel een 6800XT... als die er wel was.
Waar is Globalfoundries? Maakt die geen cijfers bekend en staat daarom niet in deze lijst?
Gezien de vraag naar 7nm en 5 nm die ontploft is en het feit dat GloFo niet verder gaat dan.... 12 ? 14 ? nm kan ik me voorstellen dat de productie aldaar behoorlijk aan het inzakken is en dat ze daardoor niet in deze lijst staan.
Ik denk dat er nog genoeg te produceren valt op die nodes maar omdat het niet meer dicht tegen het maximaal haalbare zit zal de prijs die ze er voor kunnen vragen substantieel lager liggen.
Klopt. Er zijn behoorlijk wat productielijnen beschikbaar. AMD heeft bijvoorbeeld nog Zen1/Zen+ Athlons op die nodes, en dat kan dus voor een prikkie. En die Athlons zijn nog een vrij slecht voorbeeld, want die zijn geprijsd om kannibalisatie van Ryzen3 te voorkomen.
Ik ben bang dat Intel hard gaat afglijden op het moment dat het momentum voor ARM desktops er echt is. Het probleem is dat Qualcomm nog geen geweldige desktop SoC's levert en je wel degelijk performance inlevert ten opzicht van de betere processoren van Intel laat staan AMD. Maar dat is slechts een tijdelijke situatie, Qualcomm ligt normaliter maximaal 2-3 jaar achter op Apple ARM SoC's.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 25 november 2020 18:12]

Duurt ook niet lang meer. Zodra Threadripper 3 op de markt komt heb je echt die inhaalslag van AMD op single en multicore in zowel enterprise als consumentenmarkt.
Ik vraag me oprecht af hoelang de hegemonie van Intel nog voortduurt. Met de ontwikkelingen op ARM gebied zou het me niet verbazen als we binnen afzienbare tijd een enorme verschuiving van X86 naar ARM gaan zien op PC/laptop gebied.

Als je ziet wat Apple voor elkaar heeft gekregen met hun M1 chip. En dat is 'maar' een eerste generatie..... Bizar. Intel is lui. De ontwikkelingen zijn beperkt. Pas nu AMD eindelijk weer wat in de melk te brokkelen heeft, is het voor de consument aantrekkelijker aan het worden. Maar toch lijkt ARM veel meer potentie te bieden dan hetgeen op X86 gebied aan wordt geboden/er aan zit te komen.

Cold fusion heeft een mooi filmpje erover gemaakt; https://youtu.be/OuF9weSkS68

Mooie tijden!
Technisch gezien is de M1 natuurlijk “gewoon” een A14 afgeleide met wat extra’s erop geschroefd :) dus ver van een echte echte eerste generatie.
Ben ik met je eens. Echter, voor de toepassing in laptop/computer is het wel een eerste generatie. De A serie is ontwikkeld met de (grote) beperkingen van een telefoon/tablet. Een laptop/computer biedt voordelen die ze nu ten volle kunnen gaan benutten.
Ik ben het ook niet met je oneens :*. Ik denk dat ze dit al jaren voor bereiden, mede daarom zie je in de iPhones en iPads al jaren bizarre snelheden, waar de iPad Pro van.. 2018? Al verschillende intel Macs achter zich liet op dat moment.

Ik ben erg benieuwd wat er nog gaat komen van Apple. Als het een beetje mee zit komt er hier in elk geval binnenkort een M1 Macbook :)
En op welke plaats staat NXP? Onze nationale trots!
Intel heeft een groot voordeel. Zij kunnen leveren. En de vraag was/is groot dit jaar. Ze hebben veel productiecapaciteit en een breed scala aan producten. Ze hebben niet de snelste CPU, of de meest economische, of de beste ontwerpen, maar ze lijken in grote hoeveelheden beschikbaar te zijn.
AMD heeft productiecapaciteit bij TSMC, en er zijn andere financieel sterke concurrenten die moeten die daar ook productie capaciteit inkopen. Deze is gelimiteerd. Dit gaat veranderen, TSMC breidt de capaciteit uit, maar het zal zo twee jaar duren voordat de nieuwe fabrieken operationeel zijn.
De lange termijn.
AMD zal meer capaciteit hebben en zijn marktaandeel in de consumentensector vergroten. Apple heeft Intel verlaten, en ze hebben niet bepaald de CPU met de kleinste marges gekocht.