Analist: MediaTek had grootste marktaandeel smartphonechips in derde kwartaal

MediaTek had in het derde kwartaal van 2020 het grootste marktaandeel als het gaat om socs voor smartphones. Het is voor het eerst dat MediaTek de grootste speler is. Telefoons met MediaTek-soc zijn met name te koop in India en China.

In 31 procent van alle verkochte smartphones in het derde kwartaal zat een MediaTek-soc, becijfert Counterpoint Research. Het zou gaan om meer dan honderd miljoen smartphones. Het Taiwanese MediaTek heeft daarmee Qualcomm ingehaald, chips van die fabrikant zaten in 29 procent van de verkochte toestellen in het derde kwartaal.

Vorig jaar in dezelfde periode had Qualcomm nog een marktaandeel van 31 procent en was het aandeel van MediaTek 26 procent. Het marktaandeel van Samsung-socs is flink afgenomen, dat was 16 procent vorig jaar en dit jaar is dat 12 procent. Samsung gebruikt overigens ook MediaTek-socs in zijn budgetsmartphones.

Volgens Counterpoint is het succes van MediaTek toe te schrijven aan opkomende markten als Latijns-Amerika, India en China. MediaTek-socs zitten vooral in goedkope telefoons, die in die regio's populair zijn. Ook het Amerikaanse handelsverbod tegen Huawei zou MediaTek geholpen hebben. Meer fabrikanten zouden daardoor met MediaTek in zee zijn gegaan, in plaats van met Huawei's HiSilicon.

Afbeeldingen: Counterpoint Research

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-12-2020 • 14:46

66 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (66)

Wijzig sortering
Arme consumenten. Hier lopen we te klagen over Exynos SoCs die 3% langzamer zijn dan de meest high-end chips op de markt, in het overgrote deel van de wereld modderen ze aan met deze budget troep.
Merk je daar nu echt zoveel van?
Tenzij je spelletjes speelt dan toch.
Voor gewoon surfen, email lezen, foto trekken maakt het toch niet zoveel uit.
De nieuwe Mediatek socs maken gehakt van de Qualcomm socs in het midden segment.
Weet je een vergelijkingsbron van mediatek vs andere socs? Ik heb een supertrage mediatek soc telefoon als 2e. Ik zoek iets cheaps wat vlotter is.
De MediaTek Dimensity 1000+ is een heel snelle soc en zit in telefoons van 250-300 euro, presteert ongeveer gelijk aan een snapdragon 865. In telefoons met een snapdragon in dit prijs segment zit vaak een snapdragon 720g of een snapdragon 765g welke een stuk langzamer zijn dan de MediaTek Dimensity 1000+.

https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-xiaomi-mi-10-lite-5g Snapdragon cpu.
https://www.kimovil.com/e...uy-xiaomi-redmi-k30-ultra Mediatek cpu.
Precies

Sommige mensen wachten te lang wachten met hun mening upgraden.
Dat is een probleem waar de wetenschap nog geen oplossing voor heeft gevonden. ;)
Is mediatek dan ook niet betrapt op vals spelen op benchmarks?
Ja wist je dat dat ook op toestellen met snapdragon soc's gebeurd? Oneplus was er ook voor gepakt.
Maar dat was de opmerking niet?
Toch een goede toevoeging van me om hem te zeggen dat snapdragon hetzelfde doet aangezien die waarschijnlijk dacht dat het niet zo was? Wat voegt jou opmerking toe?
Ik heb me niet verdiept in de materie maar eerst ontken je dat er vanuit Mediatek werdt gefoeteld, maar als er dan "bewijs" wordt getoond zeg je "ja maar hun doen dat ook" Beetje vreemd niet?
Ik had er nog niet van gehoord van mediatek, wel van qualcomm, snap je het nu misschien?
Gemiddelde snelheid is het probleem niet. De hickups die je met mediatek tov qualcomm veel vaker hebt zijn een stuk storender
Ik had een xiaomi note 9 voor mijn vriendin gekocht, zat ook een mediatek in. Op het begin dachten we echt van, wow wat een vlot toestel en dat voor zo weinig! Naja te vroeg gejuicht want dat ding kon opeens super traag worden, gewoon echt dat je er helemaal niks meer mee kon. Geheugen en cache helemaal legen en hij was weer snel maja over een half uurtje of een halve dag kon je weer hetzelfde doen. Vriendin was niet blij.... Ook met de nieuwste drivers en updates bleef het probleem.

Weer terug gestuurd en een Poco x3 gehaald met een snapdragon. Tot nu toe geen problemen nog ondervonden.
> Geheugen en cache helemaal legen en hij was weer snel maja over een half uurtje of een halve dag kon je weer hetzelfde doen. Vriendin was niet blij.... Ook met de nieuwste drivers en updates bleef het probleem.

Klinkt eerder dat je ofwel te weinig geheugen had of dat een programma op de achtergrond wild draaide.

Vaak zijn de problemen dat je ondervind eerder terug te brengen tot software dan echt een hardware issue. Als de CPU snel werkt, dan zal hij later ook snel werken. Software kan je ervaring verkloten.

Andere phone, andere instellingen, andere versie android, andere programma's op de achtergrond etc = andere ervaring. A ja, moet dus de schuld zijn van de CPU ... aka "confirmation bias".
Dat het niet de CPU was zou misschien kunnen maar die slowdowns waren niet beperkt tot een paar programma's.
Ik las dat er gewoon een stuk minder wordt geoptimaliseerd voor mediatek socs dan voor snapdragon socs.
Feit is, nu met een snapdragon heeft ze geen problemen en met de mediatek helio wel.
Dat andere mobiels met een mediatek soc prima werken geloof ik best, maar na z'n ervaring riskeer ik dat natuurlijk niet meer.
Het is vooral goed opletten bij telefoons wat je krijgt omdat het totaalpakketten zijn wat anders dan opslag niets aan te veranderen is. Een zelfs een micro SD kaart slot vind je niet in elke telefoon.
Doordat het socs zijn met van alles geïntegreerd zit je sowieso al met andere GPU keuzes tussen de socs. Ik heb b.v. een Elephone S8 met Mediatek x25 soc waar ik met GPU gelimiteerde taken niks over te klagen had maar GPS en GPU waren n.m.m ondermaats alhoewel voor de prijs zo gek nog niet.
Benchmarks zijn moeilijk te vinden tussen de socs en hangen sterk van de koeling/tijdsduur af wat het vergelijken ook weer lastig maakt. Maar imo zijn Mediatek socs zo gek nog niet en van wat ik de laatste tijd teruglees zijn de dimensity socs t.o.v. van hun concurrenten simpelweg goed.

I.m.o bij telefoons als je veel multitasked koop een telefoon met veel RAM. Als het intensieve taken zijn ga dan voor veel en snelle cores. En als je veel gamed ga voor een high end soc in combinatie met high end specs. Snelle opslag, snel RAM, snelle GPU, CPU en het belangrijkste goede koeling. Games draaien lang en zetten zowel GPU als CPU hard aan het werk waardoor de boost snelheid wegvalt. Dankzij goede koeling is het soms zo dat een midrange soc beter presteert dan een high end soc.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 28 december 2020 23:36]

Die hickups heb je ook met qualcomm, vaak genoeg smartphones gehad met qualcomm die zo traag werden dat de letters verschenen 2 seconde na het typen. Misschien kom je van een budget mediatek, natuurlijk kan je dan hickups verwachten, zo als met elke budget chip.
Ook tijdens spelletjes merk ik er totaal niks van. Sterker nog: de Helio P90 in één van mijn telefoons is met spelletjes zelfs sneller en vloeiender dan de Qualcomm 660 die ik daarvoor had en ook een midranger was.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 december 2020 16:28]

Helio P90T die in nu gebruik loopt als een zonnetje inderdaad. Staat standaard ook nog in eco modus, de performance mode heb ik misschien 2 keer gebruikt.
Een beetje sarcasme proef ik hier wel of zit ik ernaast?
Ik ben al jarenlang zo'n cheap smartphone gebruiker en met heel veel plezier. Daar waar ik minder dan 80 euro heb uitgegeven aan een Ulefone S9 -die het gewoon al 3 jaar prima doet, zelfs met een barst in het scherm-, verbaas ik me over de absolute stelligheid die men in het algemeen heeft dat cheap smartphones bij definitie rotzooi is.
Dat is, niet eens bij benadering, een belachelijke stelling.
Meestal geuit door betweters die nog nooit met een dergelijk toestel hebben gewerkt.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik 200 euro in mijn zak heb kunnen houden en toch kan bellen, What'sappen, bankappen, Shazamappen, Ziggoappen , YTappen, fotograferen en filmen en alles wat een duurder model ook kan. En even snel.
Lang leve MediaTek!
Ik kan me niet voorstellen dat de user experience en kwaliteit in de buurt komt van high end mobieltjes. Voor ieder een mobiel, begrijp me niet verkeerd. Je verwijt betweters dat ze nooit een budget mobiel hebben gebruikt, maar ik vraag me af of je nog wel terug kunt naar een budget phone als je zeg een maandje of iets met een high end toestel heb mogen spelen.

Maar nogmaals, voor ieder een mobieltje. De een is blij met geld op zak en een oude/budget phone, de ander geeft liever wat meer uit. Het is iets heel persoonlijks. Als jij blij bent, more power to you. Ik zal niet zo snel een budget Mediatek chip willen, in wat voor device dan ook, en dat zeg ik uit ervaring, liefhebber van tech en als veeleisend persoon.
Ik kom van een Iphone 8 af als daily driver en gebruik nu een Realme 6 van pakweg 200 euro, ik hoef echt niet meer terug hoor. Beestje loopt al 7 maanden zonder enige klachten.
Komt dat niet gewoon door Android? Ik zou ook nooit meer terug willen naar IOS terwijl ik dat jaren heb gehad.
Precies, jij kunt het je niet voorstellen !
Maar Porto_IA, ik kom van een Apple, Samsung 5 en 6, Nokia en Motorola G6 en allemaal, om verschillende redenen, waren ze na 2 jaar niet meer bruikbaar. Dus MIJN "user experience" is onderbouwd al ga ik niet verder dan die constatering.
En JUIST mijn "user experience" deed mij besluiten dan maar eens zo'n Cheap-Ass Phone (vanaf nu "CAP")aan te schaffen en dat werd voornoemde Ulefone S9.
Die nog steeds draait.
Met een aantal cracks in het scherm.
En snel genoeg is voor wat ik er mee doe.
Dus IK ga in elk geval niet meer terug naar een zogenaamde highend phone, zoals jij het zo mooi uitdrukt.

In 1 opmerking geef ik je gelijk hoor: ieder zijn ding!
Heb een omgekeerde ervaring - 7 jaar terugna veel reviews een goedkope China foon gekocht voor vriendin. Wat een zooi... daarna maar een motorola g gekocht, later een S7 die ik toen ook haden nu een a71 - allemaal geen spijt van en betaalbaar genoeg...
Ik denk dat het vooral ervaringen uit de begin dagen van de moderne smartphones zijn pakweg tot en met Android 5.1. Daar zat echt troep tussen waarbij continue het geheugen en/of de opslag vol zat. (mijn eerste Android telefoon had zelfs het probleem dat SMSjes niet aankwamen als het ram geheugen vol zat)

Ik denk dat bij goedkope China phones upgrades van de software nu vooral het grote nadeel kan zijn.

Als je echter eventuele milieu bezwaren negeert kun je dat oplossen door gewoon ieder x tijd een nieuwe telefoon te kopen in plaats van 1 premium model van 800 euro.

[Reactie gewijzigd door itarix op 25 december 2020 18:34]

Je kunt ook gewoon alle upgrades negeren, werkt ook prima. De kans dat je gehackt wordt, is practisch niet bestaand en op zowel Android als iOS wordt ook niets meer toegevoegd waar je niet zonder kunt. Apps draaien toch wel.
Ik geef graag iets meer uit voor een goede camera. Dat is wel waar de goedkopere toestellen moeite mee hebben. Voor 4 a 500 begint dat voor mijn gevoel.
Zoiets als een Poco X3 schiet behoorlijke plaatjes voor 250...
Poco F1 hier en die schiet uitstekende foto's. Krijg ook constant hele dikke complimenten voor de foto's die ik er mee maak. En de Poco F1 kostte bij de launch toch zeker geen 400 euro.
Voor mij is niet zozeer de snelheid het probleem. Maar de ROM support. Na twee jaar wil ik nog wel een android update kunnen ontvangen. Daar moet je dus niet bij Exynos of MTK zijn maar bij Qualcomm aankloppen. Die geven tenminste hun blops vrij waardoor devs kunnen ontwikkelen.

Dat is voor mij de .aj
Ooh die blobs die ze weigeren vrij te geven of up to daten voor oude cpus zodat die kunnen updaten naar een nieuwe Android versie ... Ja qualcom doet dat ook niet
Blobs worden nog gewoon gegeven hoor. Was laatst zelfs een bericht dat Qualcomm het länger gaat doen. Veel telefoons blijven up to date.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 26 december 2020 11:18]

Tip: het is blobs, van een binary blob
Binary Large OBject?
Tja, dat is nu juist actie die komt op druk uit de community omdat Qualcomm eigenlijk al jaren bekend staan om hun relatief magere support. die actie had qualcomm jaren geleden al moeten doen.
Na twee jaar wil ik nog wel een android update kunnen ontvangen. Daar moet je dus niet bij Exynos of MTK zijn maar bij Qualcomm aankloppen. Die geven tenminste hun blops vrij waardoor devs kunnen ontwikkelen.
Vertel dat maar aan Fairphone, die al vrij snel na de vrijgave van de Fairphone 2 nul op het rekest kreeg en zelf maar de blobs moest gaan reverse-engineeren...
blobs,
in deze context:
Een binair bestand wordt ook wel een blob, of binary blob, genoemd. Bij bv Linux is het meeste opensource, maar voor bepaalde packages is dat niet zo. (drivers bv)Voor die minderheid wordt door de ontwikkelaar een binair bestand geleverd om dat te bewerkstelligen. Wil je dus naar een nieuwe Android versie, dan heb je meestal de blob nodig van die soc voor die nieuwe Android versie. Als de ontwikkelaar van de soc dat niet wilt, dan kan je per definitie geen nieuwe Android versie draaien. Tenzij je een soort opensource soc draait ofzo natuurlijk. Dan kan jan en alleman ermee aan de waggel.
@680x0
die '' zijn met alle respect niet echt een aanduiding dat het sarcastisch is. Die avatar van jouw ook niet, of is dat het enige dat u op uw cv zet? Net zomin ik alles van Yoshi weet of dat een teken is dat ik daar een expert in ben. Alleen dat ik daar iets voor voel, maar dat wilt absoluut niets zeggen. Sarcasme komt zelden duidelijk over in een zuivere tekst-omgeving. Mijn excuses dat ik uitleg wou verschaffen.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 26 december 2020 11:47]

Ik heb anders niks dan positieve ervaring met MediaTek. Voor mij is het dus absoluut geen troep.
Alle smartphones die ik heb aangeschaft, hebben Mediatek SoC's en deze nu ook weer. Het enige wat ik weet van Qualcomm is dat ze een Secure Boot modus hebben, waardoor je de bootloader niet kunt unlocken zonder gebruik te maken van een exploit.

Qualcomm staat bij dan ook op de lijst van chipfabrikanten waarvan ik de producten zoveel mogelijk vermijd.
Het enige wat ik weet van Qualcomm is dat ze een Secure Boot modus hebben, waardoor je de bootloader niet kunt unlocken zonder gebruik te maken van een exploit.
Ligt het unlocken van de bootloader niet aan de fabrikant? Laat ik het zo zeggen; ik heb een Xiaomi Poco X3 met een Snapdragon 732G en heb gewoon de bootloader kunnen unlocken. Je moet echter wel een Xiaomi account hebben die dat toestaat.

Ik heb juist specifiek naar een enthousiast phone gezocht, waarvan ik weet dat er veel custom rom's beschikbaar zijn en ben zeker niet teleurgesteld in het aanbod voor mijn telefoon.
Ze zijn juist meer open dan jouw MTK vrienden, maar goed mensen zijn soms te blind om dat in te kunnen zien. Qua ROM support en dat Quaclomm wel hun blobs vrijgeeft, maar MTK juist niet samen met Exynos.
Zegt mij eerder dus om MTK te vermijden dan Qualcomm. Maar heej ga je gang jongen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 26 december 2020 13:19]

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel en dat is helemaal geen probleem, maar verschillende mensen willen verschillende dingen. Als je het aanleveren van blobs als meer open ziet, dat is dat een andere zienswijze dan die ik erop na houd.

Als Qualcomm een partij als Samsung de mogelijkheid geeft om een toestel zodanig te locken dat er geen mogelijkheid is om er een ander besturingssysteem op te zetten, is dat voor mij een groter probleem dan het moeten reverse engineeren van blobby drivers en die te porten naar de mainline kernel.

Sowieso snap ik de blobs behoudens die voor de radio niet en is dit het grootste probleem met het draaien van nieuwe kernels op oudere hardware. Zowel Qualcomm als Mediatek zouden veel meer kunnen en mogen doen om code in de mainline kernel te krijgen.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 27 december 2020 06:54]

Of je Secure Boot kan uitzetten op Qualcomm apparaten, is afhankelijk van de toestel fabrikant.
Bijv Google/Motorola/Xiaomi/OnePlus/Sony/Samsung hebben officiele unlock procedures dacht ik.
Misschien kan het bij andere toestellen alleen via exploit, maar beter is het om zo'n toestel gewoon niet te kopen natuurlijk, dan financier je dat ook niet.

Over modding-vriendelijk gesproken, bij mij staat Mediatek juist op de blacklist omdat ze niks doen om de custom rom gemeenschap te helpen.
Qualcomm daarentegen levert gratis alles wat nodig is om goeie custom roms te maken.
Daarom zijn bijv apparaten met officiele LineageOS support voor het grootste deel Qualcomm, dan nog een paar Exynos/Hisilicon, en nul Mediatek.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 26 december 2020 03:00]

Qualcomm doet anders ook niks om te helpen. Zie de FairPhone 2 waar FairPhone zelf moest gaan reverse-engineeren omdat Qualcomm al snel de handdoek in de ring gooide wat betreft ondersteuning van de soc.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 december 2020 11:02]

wat is dat voor onzin, Een Redmi Note 6 bijvoorbeeld die twee jaar oud is ook bijvoorbeeld gewoon nog naar Android 11 is gegaan. En zal dus ook waarschijnlijk als de community groot genoeg is naar 12 gaan. hangt echt allemaal van het merk af. Daarnaast was Fairphone nooit een bekende naam, dus zoveel moeite moest er niet zijn om het te upgraden. Is eerder ze willen niet.
Het hele punt van mn post was juist, aangeven dat Qualcomm meer doet, en wat dat oplevert.
Dat ze andere dingen dan weer niet doen reduceert dat niet tot "niks".
Het is ook niet alleen snelheid, maar ook efficiëntie en energieverbruik. Diverse reviews laten zien dat de Exynos daarin slechter presteert.
Wat een onzin over aan modderen...
Qualcom rebrand al 3 jaar de zelfde chip. 600 chips

mediatek heeft heel veel verschillende chips die ook in smartphones zitten. Neem de de concurrent voor de 765G als voorbeeld
Een LG velvet is er in qualcom of in mediatek versie . en de mediatek versie is sneller en geeft dualsim support. Prijs is het zelfde beide 5G support. En updates van uit Google.
Deze "budget troep" is wel revolutionair als je andere optie *geen* computing device is.

Wat dat betreft is juist een budget-SoC de game-changer. Ook al is je telefoon sloom, scrollt hij niet smooth en ga je er niet mee gamen: er is een wereld voor je open gegaan.

Wat dat betreft heeft MediaTek in opkomende economien vele malen meer impact dan welke high-end Apple of Samsung chip dan ook, net zoals dat de Volkswagen Kever meer impact heeft gehad op mobiliteit dan pak-em-beet de Cadillac Series 70.
Mediatek is al lang geen budget troep meer, ze waren zelfs eerder met bepaalde encoding in hun chips dan qualcomm, en hebben bettere socs dan Qualcomm in de budget markt, betere ''troep'' dan Qualcomm dus voor hetzelfde geld, net als AMD toen ze met hun eerste zen cpu's kwamen, toen was Intel ook nog heer en meester in de high end, dat is nu ook wel anders.
DIe budget troep is vele malen sneller dan gelijk wat er jaren geleden op de markt was.
Zat snel genoeg voor 99% van de gebruikers.
Ja, MediaTek is zulke budget troep dat ze zowat elk jaar senior engineers van de "echte" chipmakers afsnoepen en steevast goede resultaten neerzetten qua performance en batterijleven zonder tientallen dollars te kosten per SoC, wat een prutsers hé :+
Een aardig artikel over de mediatek procs is hier te vinden. Incl een overzicht van toestellen waarin die te vinden zijn.
https://www.androidauthority.com/mediatek-processors-879510/

en een aardige vergelijking met de snapdragon.
https://www.tekz24.com/me...ocessors-full-comparison/

[Reactie gewijzigd door SED op 25 december 2020 15:58]

heb in mijn familie al 4 mobieltjes gehad met Mediateks, er is er met geen 1 een probleem geweest. Dus tja...........zie niet in waarom ze niet goed zouden zijn.
Hoe zit het met mediatek en OSS-drivers? Want als ik me goed herinner gaf mediatek niet al te veel prijs indertijd - en bijgevolg mijdt ik die SOC's bij alles wat ik koop.
Ik geloof er weinig van net zoals de Benchmark cijfers van producten van deze fabrikant...
Het is geen religie, je hoeft het niet te geloven. _/-\o_
Zijn gewoon marktaandeel cijfers door een derde partij vergaart.
Het is toch niet zo raar, in het budgetsegment is het meerendeel Mediatek, en dat zijn qua aantallen toch de bulk van de verkopen. Hier op tweakers hebben we het vooral over de leuke topmodellen, net zoals je op auto websites vooral artikelen en discussies zijn over Ferrari’s en Bentleys, niet over Kia’s en Fiats.
Het viel me op dat OPPO een Mediatek in zijn Reno 5 Pro stopt en een Qualcomm in de non Pro.