Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN werkt aan elf glasvezelprojecten en maakt minder omzet

KPN is sinds begin dit jaar aan elf verschillende projecten begonnen voor de aanleg van glasvezel. In de komende drie jaar moeten meer dan een miljoen Nederlandse huishoudens aangesloten zijn op het glasvezelnetwerk.

Het nieuwe cijfer van elf glasvezelprojecten noemt KPN bij de publicatie van de kwartaalcijfers die het vrijdag heeft gepubliceerd. Het bedrijf schrijft dat het de bouw is begonnen in elf verschillende 'gebieden' in Nederland sinds het begin van dit jaar. In welke dorpen of steden de aanleg is begonnen noemt KPN niet in de kwartaalcijfers.

Eind maart maakte KPN bekend te starten met het overzetten van koper naar glasvezel in zes gebieden, namelijk Zwolle Stadshagen, Eersel Centrum, Amsterdam IJburg, Bergeijk, Bennekom en Eibergen. In die eerste twee gebieden waren de werkzaamheden eind maart al begonnen. Toen schreef KPN nog dat de werkzaamheden van de andere gebieden 'later dit jaar' zouden starten. Ook sprak KPN in maart over plannen voor een glasvezelnetwerk in Gouda. Vermoedelijk zijn deze geplande werkzaamheden inmiddels allemaal gestart. Eind vorig startte KPN nog met de aanleg van glasvezelnetwerken in wijken van Arnhem, Dongen, Helvoirt en Zwolle. KPN NetwerkNL is verantwoordelijk voor de aanleg en onderhoud van glasvezel.

Eerder dit jaar kondigde KPN aan om in de tweede helft van 2019 internetsnelheden van 1Gbit/s mogelijk te maken over de glasvezelnetwerken. Volgens het bedrijf is dit mogelijk door een overeenkomst met Nokia, die netwerktechnologie op basis van de gpon-techniek en opvolger xgs-pon levert. Op termijn moet dit symmetrische snelheden van 10Gbit/s mogelijk maken.

Met het publiceren van de kwartaalcijfers maakt KPN ook bekend in het afgelopen kwartaal minder omzet te hebben geboekt ten opzichte van een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2019 was er een omzet van 1,362 miljard euro, dat is 2,9 procent minder dan het eerste kwartaal van 2018. De nettowinst is over het afgelopen kwartaal met tien procent gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor, naar 89 miljoen euro over het eerste kwartaal van 2019.

De dalende omzet kwam door een daling uit de inkomsten van zowel de consumenten- als de zakelijke divisies van het bedrijf. KPN verdiende het afgelopen kwartaal 728 miljoen euro aan consumenten, 2,1 procent minder dan het eerste kwartaal van 2018. Aan de zakelijke klanten verdiende KPN het afgelopen kwartaal 506 miljoen euro, 4,9 procent minder dan hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. Aan telecomproviders die gebruikmaken van het KPN-netwerk verdiende KPN in het eerste kwartaal van 2019 wel meer geld dan het jaar daarvoor: 157 miljoen euro. Dat is drie procent meer dan in het eerste kwartaal van 2018 aan die klanten werd verdiend.

KPN had in het afgelopen kwartaal daarnaast minder klanten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. Voor tv, vaste internet en telefonie heeft KPN nu 3,395 miljoen vaste klanten, in het eerste kwartaal van 2018 waren dit er nog 3,536 miljoen. Ook de hoeveelheid mobiele klanten is gedaald, van 3,655 miljoen klanten met een mobiel abonnement in het eerste kwartaal van 2018 naar 3,606 miljoen klanten met een dergelijk abonnement in het afgelopen kwartaal.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

26-04-2019 • 12:22

165 Linkedin Google+

Reacties (165)

Wijzig sortering
Ik hoop dan wel dat KPN gaat vermelden dat de verbinding een gpon/xgs-pon gaat worden bij het aanbieden ervan. Het klinkt niet echt lekker dat de verbinding essentieel met de buurt gedeeld wordt net zoals vroeger. Gezien de techniek vraag ik mij ook af wat de impact op de latency is.

Er wordt altijd alleen maar gepronkt met de up- end downsnelheden op de advertenties van providers, maar latency naar Amsterdam, Groningen of Frankfurt eigenlijk veel belangrijker.

[Reactie gewijzigd door Memori op 26 april 2019 12:33]

Het klinkt niet echt lekker dat de verbinding essentieel met de buurt gedeeld wordt net zoals vroeger. Gezien de techniek vraag ik mij ook af wat de impact op de latency is.
Latency weet ik niet, maar over bandbreedte zou ik me zelfs op de middel-termijn niet zo'n zorgen maken.

Voor legitieme doeleinden, waarbij iemand (zoals jijzelf) grote bestanden moet binnenhalen, zoals bijvoorbeeld een OS-update, of een gamepatch, dan is er dankzij de hoge snelheid sprake van "rush-to-idle". Een internetverbinding staat voor het grootste gedeelte van de dag te niksen. De wens tot bandbreedte is een wens tot pieksnelheid. Doordat de file snel binnen is, is de bandbreedte weer snel voor de ander beschikbaar.

Video-streams vragen doorgaans niet zoveel bandbreedte, en werken juist met buffers, waardoor deze ook niet echt in de weg zitten (met een beetje QoS).

Enige echte dreiging is van zware torrenters. Een paar teveel op je netwerk zorgt voor permanente belasting. Maar ik mag hopen dat de providers d.m.v. FUP de grootste excessen zullen aanpakken.

Sterker nog, met introductie van glasvezel zie ik weer de mogelijkheid dat het betaalmodel van vast internet ipv. ge-tiered op basis van snelheid, zal verschuiven naar tiers op basis van bandwidth caps.

(Grappig genoeg, precies de omgekeerde beweging die de baas van AT&T ziet voor mobiel internet)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 april 2019 13:09]

Gebruiken services als Steam en Windows Update niet in feite een soort torrent-achtige techniek voor het verspreiden van updates?
Steam weet ik zo even niet maar Windows 10 kent het wel. Je kan er voor kiezen of je ook updates accepteert van andere PCs. Dit kan je dan nog verder specificiëren naar updates van alleen PCs in je lokale netwerk als ook PCs van het internet. Deze opties zijn te vinden in (heb geen NL versie dus even in het Engels): Settings->Windows Update->Advanced Options->Delivery Optimization.
Yes Windows kent Delivery Optimization in diverse gradaties. Lees hier hoe dat werkt : https://docs.microsoft.co...aas-delivery-optimization
Steam niet (die heeft content providers per regio afhankelijk van benodigdheden, zie hier: https://store.steampowered.com/stats/content/), W10's Windows Update werkt P2P binnen lokaal netwerk :)
Met het probleem van torrenters bedoel ik niet zozeer de techniek, die heeft weinig invloed, maar vooral dat er types tussen zitten die de verbinding helemaal voltrekken.

Patches en updates zijn incidentele downloads, zodra die binnen zijn is de lijn weer vrij, terwijl iemand die een beetje fanatiek (film-)torrent-servertje heeft 24x7 de verbinding zal belasten, zowel up- als down.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 april 2019 14:40]

GOG wel, maar da's minder populair dan Steam. Blizzard's Battle.net ook.
Snelheid en bandbreedte zijn toch verstrengeld? Je kan de een niet cappen zonder de ander ook te cappen. Of, begrijp ik je verkeerd?
Ik denk dat snelheid wijst op mbit/s in deze context, en bandwith op een maximale hoeveelheid. Bijvoorbeeld maximaal 50 Gb per maand aan dataverkeer, daarna lagere snelheid of meer kosten.
Bandbreedte != dataverbruik

Bandbreedte is letterlijk de hoeveelheid data die in een bepaald tijdsframe over de lijn verstuurd kan worden, oftewel, des te breder de band, des te meer er doorheen kan.
In computing, bandwidth is the maximum rate of data transfer across a given path.
.

@esanity, natuurlijk kun je up- en downstream snelheden beperken los van elkaar. Het feit dat bijvoorbeeld kabelaanbieders meestal een 10:1 ratio hanteert komt grotendeels door de techniek van DOCSIS, waar meer kanalen beschikbaar zijn voor down- dan upstream verkeer, of in ieder geval beschikbaar gesteld zijn voor downstream verkeer.

Zo kan ik in mijn Unifi netwerk, als ik dat zou willen voor iedere client aparte bandwidth limits instellen, als ik wil dat 1 apparaat meer upstream dan downstream heeft? Dan kan dat gewoon. Het is niet dat er altijd een harde ratio is waarin die verdeling moet plaatsvinden.

[Reactie gewijzigd door Farscape2 op 26 april 2019 17:33]

Absoluut, alleen uit ervaring blijkt bandbreedte gewoon heel lastig uit te leggen.

Het beste is het te vergelijken met een tuinslang, de snelheid is hoe hard het water stroomt. De dikte van de tuinslang, dus hoeveel water er tegelijk door de tuinslang past, is dan te vergelijken met bandbreedte.
Je kan het ook zien als een autoweg. Als je een vierbaans weg hebt, dan heb je veel minder snel file dan op een enkele rijbaan per richting - mede omdat je makkelijker kan inhalen en als er één rijstrook dicht moet hoeft dat geen enkel probleem te zijn. En als er file ontstaat, kan deze sneller oplossen zodat je weer voluit door kan gassen. Indien nodig zet men de spitstrook open met wat extra capaciteit of beter management (QoS).
QoS is meer een geval van hulpdiensten die voorrang krijgen. Spitsstrook is het toevoegen van capaciteit. Dat gebeurd bij QoS niet.
Enige issue is dat rush to idle wel vaak op dezelfde momenten is.

Ik blijf het vreemd vinden. Ik betaal nu 56 euro voor 500/500 mbit lijn. (was 58.50). En kan gewoon zo naar 1bgit lijnen toe.

Dit kan bij kleine providers prima. Maar een ziggo/KPN verhoogt te prijzen en komt niet aan deze snelheden. (zeker niet up + down).
Die prijs is ook wat ik gemiddeld betaalde bij KPN voor 500/500. Inmiddels ben ik teruggegaan naar 200/200 en is het iets minder.
Vergeten te vermelden. Met TV en Bellen erbij dat ook nog. Ik kan de KPN prijzen niet makkelijk vinden.
Ja dat bedoelde ik ook, heb internet, TV en betaal nog een euro voor een vasttelefoonnummer om spamtelefoontjes naartoe te dirigeren. :P
Maar gaat de Ping dan niet verschrikkelijk omhoog, en heb je als gamer dan niet een probleem?
Ik denk dat het glasvezel netwerk tegen een behoorlijk stootje kan de komende tijd. Ik speelde in het verleden veel battlefield met 64 man in een server. Ik had met mijn glasvezel lijntje een ping van 6ms waar de 63 andere 20 of hoger hadden. Stel dat de ping van je glasvezel met 100% zou stijgen. Dan zit je nog altijd lager of gelijk aan de gemiddelde kabel aansluiting. Een groot voordeel nu ook nog is dat alles nieuw is en voldoet aan de laatste standaarden. Iets wat je bij kabel over die troep coax lijn nog al eens problemen hebt met haperende nodes, downtime en al dat soort ongein heb ik in de afgelopen jaren niet 1 keer iets gemerkt van mijn glasvezel lijntje. Altijd rocksolid een ping van 6ms dit geld overigens ook als je plankgas 200 mbit aan het downloaden en uploaden bent. Waar bij kabel de ping als een malle omhoog vliegt blijft deze bij glasvezel gewoon 6ms. Dus geen gekut meer als iemand in het huishouden even een game aan het updaten of downloaden is. Ik wil nooit meer zonder glasvezel... wat een uitvinding!
Grappig, ik heb 8ms latency, op kabel(!). Kwestie van een fatsoenlijke eigen firewall draaien, modem in bridge stand, cat6 netwerk, alles shield sftp. Al trek ik de lijn dicht, ping blijft laag en heb nergens last van. Dus niks coax troep, coax kan gewoon prima werken, evengoed dat een provider geleverd router bij glas ook over z'n nek gaat als je er te gek mee doet. Dan moet je ook gewoon zorgen voor eigen dedicated hardware. Het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat je huis-tuin-en-keuken provider een €800,- kostende 19" firewall levert bij je abonnementje van zes tientjes in de maand...
Maar dat is nu voor DSL en kabel ook het geval.

Overboeken gebeurt overal. Als je je verbinding niet deelt met je wijk, deel je het wel met de overige abonnees.
Of, zoals in mijn geval, zijn er 2 ringen naar een appartementencomplex. 1 ring heeft wel een upgrade gehad en levert ~45Mbit naar de klant en ik zit met vele anderen op een zielige ~16Mbit waar ik bijna niks mee kan.

Het erge is ook gewoon (en ik ben hierbij vrij hoog op de ladder gekomen binnenin KPN via via) dat ze bekend zijn met gevallen, maar doodleuk wachten tot ergens in 2028 om de boel eens op te krikken.

Tja. Jammer.
Dat is wel afhankelijk van KPN zelf. De nieuwere variant (XGS) kan prima in symmetrische modus werken via DWM. In dat geval deel je alleen technisch dezelfde kabel in het kleurenspectrum, niet in tijdsloten. Grote kans dat de "basis" consumentenaansluiting wel wat beperkingen krijgt, maar het is geen gegeven vanwege de technologie an sich.
In FR/Grenoble krijg je voor weinig (<40e/mo) een zeer leuke XG verbinding. In Kuala Lumpur in Malaysie, Indonesië en Singapore deelt PON/XG ook het laken uit in stedelijke omgeving.
Eens, zit nu nog bij T-mobile op het KPN WBA netwerk, kan niet wachten tot ik op T-Mobiles eigen ODF netwerk mag komen (750/750 ipv de huidige 500/500), maar zoals je aangeeft gaat het niet zuiver om de snelheid.
Typisch, hier ook een glasvezelproject in de maak, e-fiber met wat ernaar uitziet ook gpon. Proberen ze de mensen te lokken met "ja bij ziggo deel je de kabel met de buurt". Komen ze zelf met gpon aanzetten. En dan nu ook kpn die kiest voor het goedkopere gpon ipv actieve netwerken. Tsja, het moet uit de lengte of uit de breedte komen...

En al is dit niet het geval, van overboeking is er altijd sprake, zeker bij particuliere aansluitingen. Dus zo zwart-wit is het allemaal niet. Een dedicated glaslijn kan natuurlijk, dat kon altijd al. Bel je kpn zakelijk op, komen ze morgen een symmetrische 1gb lijn zonder overboeking aanleggen. Niet schrikken van de maandelijkse kosten ;-)

[Reactie gewijzigd door terradrone op 28 april 2019 01:14]

Dat KPN klanten kwijtraakt minder omzet maakt is logisch!
Althans in ons geval is het niet gek dat we straks over stappen!

Kpn wil hier geen glas aanleggen omdat het volgens hun niet uitkan en er op dit bedrijventerrein al een zakelijk netwerk ligt!
Wij zelf hebben geen bedrijf we hebben wel een loods die we verhuren waar bedrijf in zit maar ons huis komt dus niet in aanmerking voor glasvezel via dat zakelijk netwerk EN trouwens dat is ook niet te betalen.
Kpn heeft altijd gezegd dan moet je verhuizen als je zo graag glasvezel wil want voor de particuliere markt gaan wij hier geen glas aanleggen geen enkele provider zou dat doen volgens hun!
Ook de belofte dat wij een sneller distributie punt zouden krijgen (SDF ipv. MDF waar we op zitten)wacht ik al 2 jaar op,

Na jaren gedoe is het toch eindelijk gelukt via glasvezel buitenaf en hebben wij als goed is na de zomer glasvezel en is onze keuze gevallen voor CAIWAY!

Nou komt het mooie door die vastgoed rechten die we straks betalen voor glasvezel zou het per maand paar euro duurder zijn dan kpn alleen omdat kpn straks abbonemts kosten verhoogd en het laat zich al raden worden ze duurder dan dat pakket wat wij straks krijgen van caiway.

Na mijn idee ik weet het haast ook wel zeker gaat kpn heel wat klanten kwijtraken.

https://www.glasvezelbuit...bied/noordoost%20drenthe/
Hier vallen wij dus onder.

[Reactie gewijzigd door Paul666lenin op 28 april 2019 20:04]

Het gaat allemaal wel heel erg sloom.
Waar is de visie? Waar is het project om heel Nederland om te zetten in glasvezel en koper helemaal weg te doen?
Ik zou juist als KPN-zijnde glasvezel zo snel mogelijk willen uitrollen, zodat ik aan jan en alleman allemaal alles-in-1-pakketen kan aansmeren. Instapabbo´s met 50Mb, en dan "echte" abbo´s met 300-500-1000Mbit. De instapabbo´s zou ik net te duur maken of met te weinig opties (geen TV - weinig mobiele GBs), zodat iedereen "verplicht" op de duurdere abonnementen moet. Hup iedereen aan de 500Mb en een ARPU van 100 EUR of hoger.
Heel het netwerk zou ik ook opengooien, zodat andere providers er ook gebruik van kunnen maken, maar de prijzen zou ik zo hoog houden, dat de klanten net zo goed bij KPN het kunnen afnemen.
Een monopolie op de vaste internetverbinding, waardoor iedereen de keuze krijgt: "of glasvezel bij KPN met 1000/1000 of coax bij Ziggo met maximaal 500/40" ADSL is dan al weg, dus je moet dan bijna wel bij KPN terechtkomen.

[Reactie gewijzigd door Rex op 26 april 2019 12:40]

Eens met D0gtag, en daarbovenop:
Heel het netwerk zou ik ook opengooien, zodat andere providers er ook gebruik van kunnen maken, maar de prijzen zou ik zo hoog houden, dat de klanten net zo goed bij KPN het kunnen afnemen.
En dat mag dus niet, want dan gaan ze klagen bij de ACM, en moet KPN verplicht de prijs omlaag doen... En dat, gecombineerd met puntje 2, is het einde. KPN is wel de pineut om het te onderhouden, maar mag er geen/weinig geld voor vragen, en heeft 0 upsell-opties.
Een monopolie op de vaste internetverbinding, waardoor iedereen de keuze krijgt: "of glasvezel bij KPN met 1000/1000 of coax bij Ziggo met maximaal 500/40" ADSL is dan al weg, dus je moet dan bijna wel bij KPN terechtkomen
De keuze is dan "Glasvezel 1G / 1G voor 100 euro/maand, of Ziggo spul met 200M/40M voor maar 50 euro/maand". Mag jij 1x raden wat je ouders (en 80% van Nederland) gaat kiezen... en da's niet voor KPN. Zoveel snelheid heeft bijna niemand nodig, een stel tweakers daargelaten.
En dat mag dus niet, want dan gaan ze klagen bij de ACM, en moet KPN verplicht de prijs omlaag doen...
Ik zeg niet dat KPN de prijs zo hoog moet houden, dat andere MVNOs niet meer op hun netwerk kunnen. Nee, ze moeten juist een evenwicht zoeken waarbij de prijs nog steeds hoog is, en andere providers min of meer dezelfde prijs moeten rekenen als wat KPN rekent.
De keuze is dan "Glasvezel 1G / 1G voor 100 euro/maand, of Ziggo spul met 200M/40M voor maar 50 euro/maand". Mag jij 1x raden wat je ouders (en 80% van Nederland) gaat kiezen.
Tsja, maar dat wordt niet de keuze natuurlijk. De keuze wordt 300/300 bij KPN voor dezelfde prijs als het 200/40 pakket bij Ziggo, en 1000/1000 als megapakket voor de allerrijksten. (Bij Telefonica is het duurste pakket trouwens 193 EUR/mnd. Bij Orange.fr is dat 113 EUR/mnd)

[Reactie gewijzigd door Rex op 26 april 2019 17:53]

'Zoveel snelheid heeft bijna niemand nodig'....nee, maar gelukkig kunnen we er wel voor kiezen. Het deel van Nederland wat die snelheden nog niet kan kiezen, nouja..die kunnen waarschijnlijk Ziggo kiezen zou gewoon glasvezel moeten krijgen. Dan zijn we in ieder geval in Nederland klaar voor de 21ste eeuw.
de visie was om reggefiber (de conncurent) uit te kopen en vervolgens de nek omdraaien.

verder was er geen plan.
Reggefiber heeft na de overname door kpn best veel verglaasd hoor. Toen ik begon bij KPN kende ik de meeste postcode gebieden nog wel redelijk op plaatsnaam. Dat is snel veranderd.

Problewm was dat KPN het dure glasvezel netwerk tegen dezelfde voorwaarden als het dsl netwerk moest openstellen voor concurrenten. Dan is het moeilijk terugverdienen.

KPN heeft toen de uitrol van glasvezel op een veel lager pitje gezet, en is met de acm gaan knokken. Ze wilden af van regulering, omdat ze kopernetwerk en glasnetwerk best zelf open wilden stellen. Maar glasvezel wilden ze meer op kunnen verdienen dan nu, om de investering sneller terug te kunnen verdienen. Dat lukte niet.

Daarna heeft KPN ingezet op het open laten stellen van de kabel van Ziggo, zodat die onder dezelfde voorwaarden het kabelnetwerk open moet stellen. Dat is ondertussen gelukt. Hierdoor is het voor KPN weer mogelijk om de glaskraan weer open te draaien. Ziggo moet nu ook investeren in een netwerk waar andere providers tegen een gunstig tarief toegang tot kunnen krijgen.

Vergeet niet, ten opzichte van Liberty Global, is KPN maar klein. En procederen en lobbywerk kost ook tijd en geld. KPN heeft in die tussentijd wel al een aantal kopernetwerk uitgezet in verglaasde gebieden. De tijd is nu daar om verder te gaan met glasvezel. Zeker omdat die 1Gbit/s techniek nu blijkbaar klaar voor gebruik is. Toen ik nog bij kpn werkte alleen intern wat zaken over gelezen, zijn ze wel al een poos mee bezig.

TL;DR

Om nu te stellen dat de enige visie RF de nek om draaien was, vind ik veel te kort, door een te scherpe bocht.
Een korte bocht wat voor de consument wel de realiteit is. Het zwamverhaal wat erachter om het proberen goed te praten zit kan niemand wat schelen, de mensen zien alleen dat ze zonder glasvezel zitten.
Daar heb je (op de zwam terminologie na) natuurlijk helemaal gelijk in. Maar:

Doordat de consument (ik ook) het liefst voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, word er vaak voor budget providers gekozen. Op het kpn netwerk.

Wanneer klanten meer uitgeven aan hun abonnement, wordt kpn buiten glasvezel om minder interessant, en ga je logischerwijs naar ziggo.

Consequentie:

Ziggo krijgt meer klanten waar ze een hogere marge voor krijgen dan kpn. Die lagere marges heeft en dus minder winst haalt voor investeringen. Uiteindelijk heeft het gedrag van de consument gedeeltelijk deze situatie veroorzaakt. Ware het dan niet dat de acm naar mijn mening het meeste schuldig is aan het oneerlijke speelveld.

Dus mogelijk moet het de consument ook maar weer eens wat meer gaan schelen? :)

(ik ben klant van een provider op het kpn netwerk. Heb wil ziggo beschikbaar, wil het niet).

[Reactie gewijzigd door ExtendedCaesar op 26 april 2019 23:26]

dat zie je toch echt verkeerd. reggefiber zat steeds meer klanten te pikken van kpn. immers konden ze niet met hun achterhaalde dsl rommel niet opboksen tegen de FTTH lijnen die reggefiber overal in de grond zat te proppen. daarom heeft kpn ook jarenlang rechtzaken gevoerd om reggefiber tegen te houden op veel locaties en nog meer geld in gemeentelobbies gestoken om verglazing tegen te houden. dat was het busniessmodel van kpn: stop de conncurent (glas en kabel) en winstmaximalisatie voor goede kwartaalcijfers en fuck de toekomst.
toen ze doorkregen dat het niet werkte hebben zze gewoon een grote zak geld gepakt en de boel opgekocht en de nek omgedraaid om het hun eerder genoemde businesscase door te gaan.
nu komen ze erachter dat iedereen naar de kabel rent omdat die gewoon veel sneller is en mensen weten dat ziggo gewoon kut is maar het verschil is te groot om dat nog goed te praten.
nu komen ze pas op het punt dat kpn gewoon in gevaar komt als ze niet met de tijd meegaan en lopen ze hopeloos achter op de rest. als ze reggfiber hadden gekocht en gewoon door waren gegaan hadden ze nu een veel groter marktaandeel gehad.

[Reactie gewijzigd door flippy op 26 april 2019 23:32]

Heb je hier bronnen van? KPN is al heel erg lang partner. Volgens mij was Reggeborgh in 2005 of 2006 bezig met de uitrol, in 2008 heeft KPN 41% aandeel genomen. In 2011 hebben ze de taken slimmer verdeeld en is KPN het aandeel steeds gaan uitbreiden tot ze uiteindelijk de hele toko hebben overgenomen. Wat al sinds de begintijd in het vooruitzicht lag en nmw een doel was. Ik ben dus benieuwd welke jarenlange rechtszaken dat geweest zijn, wanneer ze zijn gehouden en waar je het op baseert. Ik kan op Google geen enkele bron vinden die aanwijzingen levert dat er rechtszaken gevoerd zijn en al helemaal niet dat deze jarenlang voortgeduurd hebben.

Overigens rammen ze intussen tot 400Mbit door een koperlijntje heen, dus dat valt allemaal wel mee - zeker gezien de meeste mensen niet verder komen dan een instap abonnementje ad 50Mbit of het standaard abonnement met 100 - maar dan eigenlijk alleen omdat ze dan "gratis" een 2e TV-ontvangertje krijgen. :+

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 27 april 2019 00:56]

Het verschilt per gebeid of KPN of Ziggo beter is.
Maar ik ben al jaren heel tevreden over Ziggo. Heb 2 weken geleden nog gekeken, maar als ik naar KPN zou overstappen ben ik duurder uit en krijg ik minder geleverd.

Dus ik blijf lekker bij Ziggo zitten.
Dat was natuurlijk vanuit het oogpunt van de klant een HEEL ERG slecht plan. Snap ook niet dat dat ooit plaats heeft kunnen vinden.
Waar is de visie? de visie is gebaseerd op de markt. Hoeveel mensen hebben 300Mbit nodig? Al die investeringen moeten wel ergens uit betaald worden. Dan heb je nog is de telecom markt die roet in het eten gooit. Waar je vroeger internet aansluiting moest aanvragen kan je dikwijls (zeker landelijk) gewoon prima uit de voeten met een 4G abbo (aangesloten op een router) of gewoon op je telefoon. En nu komt er 5g die meteen de latency verlaagt. Welk bedrijf gaat als zijn middelen dan hier in gooien met zoveel onzekerheid...
Welk bedrijf gaat als zijn middelen dan hier in gooien met zoveel onzekerheid.
Telefonica is van plan om 99% van Spanje in 2020 van glasvezel te voorzien. Bij Orange is dat 60% van Frankrijk
Ik weet ook niet waar je de onzekerheid vandaan haalt. KPN is de eigenaar van zijn netwerk, dus KPN bepaalt. Ze kunnen, net als Telefonica en Orange, bepalen dat als je een mobiele abonnement wilt met veel GB's, je dan verplicht een duurdere glasvezel abonnement moet nemen, met TV-abonnement inbegrepen.

Je hebt nu al in Spanje en Frankrijk dat de meeste klanten alle services bij 1 provider "moeten" afnemen. Ze zijn zelfs zo ver, dat Telefonica/Orange meerdere MVNOs opzetten met goedkopere/losse diensten om ook de markt van de lagere ARPUs mee te pakken.

[Reactie gewijzigd door Rex op 26 april 2019 12:49]

De Spaanse markt is niet de Nederlandse markt, het is niet alsof de concurrentie dan dood ligt.
Ik weet ook niet waar je de onzekerheid vandaan haalt. KPN is de eigenaar van zijn netwerk, dus KPN bepaalt. Ze kunnen, net als Telefonica en Orange, bepalen dat als je een mobiele abonnement wilt met veel GB's, je dan verplicht een duurdere glasvezel abonnement moet nemen, met TV-abonnement inbegrepen.
Ja dat 'moeten' gedeelte, lijkt me een uitstekend uitgangspunt (sarcasme). Dan ga ik wel naar Vodafone of T-Mobile natuurlijk. Moet Telefonica zijn netwerk ook aan derden openstellen?
Verder moest heel europa in 2020 aan het glasvezel liggen. vooralsnog ligt onze gem. internet snelheid substantieel hoger dan die van Spanje.
Telefonica is van plan om 99% van Spanje in 2020 van glasvezel te voorzien. Bij Orange is dat 60% van Frankrijk
Met een hele flinke subsidie vanuit de overheid kan dat allemaal en dat zal in Nederland nooit gebeuren. Hier heeft het grote gros van het huishoudens al een kabelaansluiting, waar ook fatsoenlijk kabelinternet bij hoort. De vraag naar glasvezel speelt alleen in buitengebieden waar geen kabel ligt. En nu ook bij KPN zelf aangezien ze via koper steeds minder goed kunnen concurreren. Zoals D0gtag zegt: het is allemaal gebaseerd op de markt.
Je gaat er maar meteen vanuit dat het een grote subsidie is.
Ik heb het opgezocht. Tot 2021 krijgen de providers 130 miljoen staatssubsidie en 395 miljoen subsidie uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Daar bovenop heeft Telefonica zo'n 15 miljard euro geinvesteerd in glasvezel in de afgelopen 8 jaar. (Plus nog eens 30 miljard voor glasvezel in Zuid-Amerika. In Brazilie zijn ze ook bezig om heel het land, net als in Spanje te voorzien van glasvezel.)

Ik kom dus tot de conclusie dat de subsidies wel meevallen.

[Reactie gewijzigd door Rex op 26 april 2019 16:14]

Prima als jij tevreden bent met kabelinternet. Het zal vast snel en stabiel genoeg zijn voor de gemiddelde consument. Maar kom dan niet aan met praatjes over de markt want als je alleen kunt kiezen tussen kabel of max 20mbit ADSL heb je eigenlijk maar bar weinig keuze en zullen de meesten het voor lief nemen dan een ouderwets product als lineaire TV in stand wordt gehouden door het via koppelverkoop met internetabo’s te subsidieëren. Nederland heeft hoog nodig een landelijk dekkend glasvezelnetwerk nodig want als het Ziggo ligt zul je in 2050 nog steeds verplicht ouderwetse TV moeten afnemen.
Je kan bij Ziggo gewoon internet krijgen zonder TV.
Euh, bij Ziggo heb je minimaal (voorheen analoog) TV-signaal nodig bij het bestellen van een internetverbinding. Als je een TV zou aansluiten op een AOP, dan kun je direct tv kijken.

Je betaald dus indirect ook voor het TV signaal. Geen TV signaal, dan ook geen internet.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 26 april 2019 20:26]

Zonder Interactieve TV. Je krijgt altijd het "standaard" 45+ zenders via de coax en Ziggo GO, alleen krijg je geen Mediabox erbij.
Je begrijpt mijn bericht verkeerd. Ik ben hier niet Ziggo of kabelinternet aan het verdedigen, sterker nog ik gebruik zelf glasvezel. Ik zeg alleen maar hoe de vork in Nederland in de steel zit. Dat kabel en (trage) ADSL niet kunnen concurreren begint KPN nu ook in te zien en dat is de enige reden dat er nu weer nieuw glas in de grond wordt gelegd. Niet vanwege de overheid die een landelijk dekkend glasvezelnetwerk wil.

De overheid kijkt alleen maar naar het percentage van breedbandpenetratie en niet naar concurrentie op de breedbandmarkt. Dat is ook de reden dat er vaak wel subsidies zijn voor afgelegen gebieden die uberhaupt geen breedband internet hebben, maar niet voor 'arme' stadsbewoners die enkel kabel hebben. Daar moet het toch echt vanuit KPN zelf komen die de hete adem van Ziggo begint te voelen.

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 26 april 2019 15:05]

De markt in Spanje is niet gelijk aan die van Nederland, je ziet hier een grote groep mensen stoppen met lineaire TV, en er is een zekere mate van concurrentie plus een telecom waakhond die ook af en toe de tanden laat zien.
Het is moeilijk om even in een reactie op te sommen hoe KPN het zou moeten aanpakken, maar ik kan jullie wel een beeld geven van hoe wereld's grootste providers, zoals Telefonica/Orange het in andere landen aanpakken.

Alle markten zijn verschillend, maar ik denk dat je overal wel ziet dat de meeste mensen van de "normale TV" afstappen. (In Spanje kun je zelfs gratis via de antenne (4K) TV ontvangen, dus waarom zou je überhaupt betalen voor TV, toch?)
Wat ze dus doen is de TV-dienst door je strot drukken. Elk abonnement krijgt standaard een TV-decoder. Je kunt niet zeggen "ach, laat de TV maar zitten", want als je geen alles-in-1 abonnement neemt, dan kun je vaak ook geen grote bel/data-bundels op je mobiel krijgen. Als je als enige heel het land voorziet van glasvezel, dan kun je de pakketten zo samenstellen dat iedereen maar TV moet afnemen.
(En dan denk je misschien "oh dan neem ik DSL los.." Nee, dat kan ook niet want alle DSL centrales worden allemaal gesloten, zodat je verplicht glasvezel moet nemen...)
Maar dan is er dus sprake van een monopolie, waar de glasvezel niet verplicht open staat voor andere aanbieders zoals hier Glasvezel bij KPN en Kabel bij Ziggo wel verplicht open staan en gereguleerd worden om dit soort praktijken te voorkomen?
Volgens mij is het Europees bepaald (BEREC guidelines) dat providers met een dominante marktpositie toegang moeten bieden aan externe partijen om diensten te kunnen aanbieden op hun netwerk om concurrentie mogelijk het maken. De nationale toezichthouders zijn uiteindelijk diegene die daarover gaan.
In veel landen staan de grote glasvezelnetwerken open. (Ook in Spanje.)
Er zijn wel in Spanje kleine providers die goedkope glasvezelabonnementen hebben (30 euro/mnd - 500Mbit), maar de overgrote meerderheid zit bij de grote providers die jou vaak met grotere bundels en hoge kortingen binnenharken.
Bij de kleinere providers kun je tot maar 20Gb data krijgen terwijl de grote providers al met ongelimiteerde data en Netflix/HBO pakketten pronken.
Ander groot verschil: in Spanje hangt en plakt men alle fiber in telefoonpalen en tegen gevels aan. Dit maakt de aanleg ook veel goedkoper. In Nederland moet er worden gegraven wat het ook weer veel duurder maakt..
Die eeuwige 'hoeveel mensen hebben dat nodig'? Dat riepen mensen ook bij de komst van het mobieltje jaren terug en decennia daarvoor met de TV....en de auto.

Op dit moment zijn er vast niet voldoende toepassingen te verzinnen, dat komt omdat die toepassingen pas echt ontwikkeld/volwassen gaan worden als de massa ze kan gebruiken. Het een is dus een logisch gevolg van het ander. Als je geen snellere verbindingen aanlegt zullen er geen nieuwe diensten ontwikkeld worden.....maar als je nu wel snellere verbindingen gaat uitrollen, dan zijn er ook niet in eens morgen 100en nieuwe diensten die dus wel veel bandbreedte nodig hebben.
Voor de duidelijkheid ik betwist het nut van snel internet niet, maar mensen dwingen om een veel sneller abonnement te nemen dan wat ze willen, slaat natuurlijk nergens op. Veel mensen kunnen best af met 20 tot 100mbit. Snel uitrollen is voor mij uitstekend, als KPN dat morgen deed heerlijk (prijzen gaan vanzelf omlaag) maar vooralsnog is de vraag beperkt (anders hadden ze wel haast gehad) dat is het enige wat ik zeg, de markt spreekt, en kpn is gewoon een bedrijf, vandaar dat de EU de 2020 doel had opgelegd natuurlijk. (wat al erkend is dat het niet gehaald gaat worden)
Breedband in de EU-lidstaten: hoewel er vooruitgang is geboekt, zullen niet alle Europa 2020-streefdoelen worden gehaald
Er ligt hier glasvezel in de wijk. Tot 500Mbit. Het gemiddelde abonnement? 50Mbit of een instap pakket van Ziggo op de kabel. :+ Het interesseert de meeste mensen geen drol, zolang ze maar 1 of 2 Netflix-streams kunnen draaien en de kinderen kunnen gamen zal het allemaal wel. Er is een jongen die de upgrade naar 200/200 financieert van z'n krantenwijkje. In totaal zijn er zo 3 met een snel abonnement. Ik heb zelf m'n internetsnelheid pas omlaag gegooid van 500/500 naar 200/200... Mede omdat ik er een goede deal uit kon slepen, maar ook omdat ik de 500 nauwelijks echt benutte - vaak haal je dat ook niet met een enkele download. 500 is fijn zodat je meer capaciteit hebt voor drukte op je eigen verbinding, maar het gros van de tijd stond het idle eigenlijk. Paar keer per maand wat flinke uploads naar een studio, maar daarvan geeft het ook niet zoveel als het 2.5 uur duurt om te uploaden in plaats van een uurtje...

Mensen dwingen heeft geen functie. VDSL levert al 200 (of zelfs 400 intussen?) Mbit... En gemiddeld heb je dan een upload tussen de 40-60. Dat is meer dan de meeste mensen gebruiken. Dus een enorme noodzaak om razendsnel glas uit te rollen lijkt er niet bepaald te zijn. Snap wel dat Tweakers het graag willen, maar het gros van de mensen interesseert het helemaal niets en ze zijn ook absoluut niet bereid om bij te betalen voor een hogere snelheid. Dan is het geldverkwisting om snel uit te rollen.
Toch nog maar even een keer dit filmpje geplaatst. Nog maar 20 jaar geleden
Ik hoef geen mobiele telefoon, heb thuis een antwoordapparaat dus thuis ben ik altijd wel bereikbaar ;)

Misschien hebben we glasvezel over 5 jaar nog niet nodig, maar ongetwijfeld over 20 jaar wel.
Dan is het voor onder andere KPN zaak om daar nu al mee te beginnen, want dit is een monsterklus.
Ziggo hoopt nog steeds hun coax op te kunnen graden, maar ook zij zullen binnen nu en 20 jaar ongetwijfeld ook verder moeten verglazen. Bovendien speelt ook nog eens een rol dat de oude netwerken inclusief brakke kabels etc. ooit vervangen moeten worden
Well, je krijgt er met glas niet echt nieuwe functionaliteit bij, dus zo een verandering als de mobiele telefoon zal je niet krijgen imho.. Glasvezel is gewoon beter en niet anders..
Eh :?
Ik snap wat je bedoelt maar heel veel toepassingen werken niet eens zonder glasvezel, 5G bijvoorbeeld...
Als je in buitengebieden woont, met alleen een telefoonlijntje heb je geen internetTV of Netflix.
Bovendien is elke koe tegenwoordig online. Bedrijven klagen steen en been als ze via een telefoonlijntje de hele nacht er over moeten doen om hun gegevens up te loaden / back uppen. Ik ken toevallig een 3Dfilm-bedrijf dat in een middelgrote stad zit zonder glasvezel, waarvan een werknemer regelmatig een (dikke) harde schijf mee naar huis neemt om thuis diverse zaken via zijn (prive) glasvezel up te loaden.
Europa is er van overtuigd dat er in 2025 al een Gigabyte verbinding moet zijn. Dit streven hebben ze in 2016 reeds aangekondigd, oftewel functionaliteit is onhaalbaar zonder een fatsoenlijke (glas) verbinding
nov. 2016 EU (.pdf Mededeling Connectiviteit)
Een basis internetsnelheid is volgens de Europese Commissie onvoldoende om te voldoen aan de toekomstige behoefte. De Commissie stelt dat nieuwe technologieën en apparaten snelheid, kwaliteit en responsiviteit vereisen die alleen kunnen worden geleverd door zeer snelle breedbandnetwerken. De Commissie pleit daarom voor Gigabit connectiviteit, waarmee ze een internetverbinding bedoelt met een download- en uploadsnelheid van minstens 1 Gbps (Gigabits per seconde).
Ja...dat was ook het filmpje waar ik aan moest denken. Hilarisch natuurlijk, maar dat soort reacties zijn heel 'gewoon' bij de introductie van nieuwe technologien...
Sure, zo lang Nederland nog voorloopt op een groot gedeelte van de rest van de wereld zal het zo'n vaart echter niet lopen.
Exact wat ik zo ongelovelijk vaak aangeef in zoveel berichten op Tweakers, zeer bloedstollend, daarna heel regelmatig gedownmod. Er zijn zoveel dingen die niet ‘nodig’ zijn, waaronder Tweakers en heel veel andere dingen. Dus ben het absoluut met je eens.
Het management van KPN heeft de afgelopen 15 jaar laten zien dat ze maar 1 visie hadden: een korte termijn visie om hun eigen bonus zoveel mogelijk te spekken.
In die 15 jaar zijn ze zeker 4x heen en weer geswitcht van focus op nieuwe glasvezel naar focus op het verbeteren van het oude kopernetwerk en weer terug... Dat heeft ze miljoenen, zo niet miljarden gekost... en een heleboel tijd...
?
KPN was bezig met een eigen glasvezel netwerk, los van hun koper netwerk. De ACM besloot dat dat hun nieuwe eigen netwerk onder dezelfde regelingen zou komen te vallen als KPN's koper netwerk. Waardoor KPN dat op de rem gezet heeft.

KPN is overgegaan naar het plan om het koper netwerk stapsgewijs te upgraden. Waar ze de afgelopen ~10 jaar de buitenringen in Nederland grotendeels vervangen en geupgrade hebben. De hele backend als het ware klaargestoomd voor het komende glas netwerk.

Nu is KPN op project basis begonnen met de laatste stukjes naar de huizen te verglazen.

Glasvezel uitrollen kost vele miljarden. Zonder markts- of overheidsdruk gaat het niet zo snel allemaal.
Wat zeur je nou... je hebt toch internet? Wat maakt het uit door wat voor kabel dat binnen komt?
Bedenk dat ADSL i.h.a. prima aan de eisen voldoet.
Die alles-in-1-pakketten zijn makkelijker te slijten aan gezinnen.
Maar sowieso is 1/3 van de aansluitingen bij 1-persoons huishoudens. Een ander deel is 2-persoons en hardwerkend: die zijn niet erg geïnteresseerd in TV-kijken en ze werken snoeihard buitenshuis, dus hebben ze een lage benuttingsgraad van hun internet.
Kortom: glasvezel is van belang voor maar een kleine minderheid, de internetfanatici en grote gezinnen.
Bedenk verder dat KPN alle magere winst in dividend moet steken om aandeelhouders nog binnenboord te houden. Het budget is krap. Als ze meer besteden aan (glas-)investeringen die geen rendement opleveren zal dat een koerskrach opleveren.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 26 april 2019 12:58]

Ben ik niet met je eens. Je moet investeren in het netwerk...klaar zijn voor de toekomst, dus glasvezel uitrollen en diensten ontwikkelen die hier gebruik van kunnen maken.
Ben ik niet met je eens. Je moet investeren in het netwerk...klaar zijn voor de toekomst, dus glasvezel uitrollen en diensten ontwikkelen die hier gebruik van kunnen maken.
Waarom zou je moeten investeren als men er niet voor wil betalen?
De meesten vinden KPN veel te duur.
De gemiddelde consument heeft geen zin om op te draaien voor het gerief van een paar bedrijven en fanatici.
Bewijs is dat ADSL maar weinig goedkoper is dan glasvezel, prijsverschil is minder dan 10%. Die 20Mbitters betalen voor de 200+Mbitters.
Heb je enig idee wat het kost om in stedelijk gebied een telefoonkabel op te graven en te vervangen door glas? Ze hebben hier onlangs de gasleidingen vervangen. Ik schat dat ze zo'n 5 mandagen per adres verbruikt hebben, plus machines, materiaal en gereeedschappen. Maakt een prijskaartje van €2000...€3000.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 26 april 2019 14:14]

Tja....ik heb nooit gezegd dat vernieuwingstrajecten goedkoop zijn. ADSL = het uitmelken van techniek die nog stamt uit het ergens halverwege de vorige eeuw. Ik heb overigens nergens gezegd dat KPN eigenaar van de infra moet zijn he.

De overheid zou hiervoor moeten zorgen (en eigenaar worden) en KPN mag het dan aanleggen (en hier gewoon voor betaald worden). Vervolgens kunnen ALLE diensten, dus zowel TV als internetaanbieders hier op worden aangesloten. Net zoals wij ALLEMAAL over de wegen rijden die door onze overheid worden aangelegd en onderhouden.

Ik snap niet waarom daar op het vlak van IT-infra zo enorm krampachtig over gedaan wordt. Uiteindelijk kosten het door al dat gezeik zo enorm veel meer geld.....en zijn we onze voorsprong als kenniseconomie straks gewoon helemaal kwijt.

Wij, Nederland, staan toch door de eeuwen vooral bekend als handelaren....die keer op keer weer slimme dingen verzinnen, aan de man brengen en exploiteren. Het is dan noodzaak dat we op het vlak van innovatie de koppositie blijven behouden...of in ieder geval in de top 5 blijven staan.

Dan maar zeuren over 'ADSL is snel genoeg....wat moet ik nu met 300Mbps....etc..etc..' lost het probleem echt niet op he. Schouders eronder en de overheid bewegen om hier nu eindelijk eens werk van te maken, daar heeft heel Nederland profijt van.
Blijkbaar verslijten de telefoonkabels jou niet snel genoeg... Wat mij betreft kunnen we ze blijven gebruiken zolang ze functioneel zijn.

Dat jij vindt dat er zo krampachtig over IT-infra wordt gedaan vind ik nogal kul, want supersnel internet bij particulieren is puur voor nogal banale consumptiedoeleinden. Het mag van mij, maar betaal dan ook zelf wat het moet kosten. Wij kunnen het geld maar 1x uitgeven. Als iets niet versleten is en voor normaal gebruik nog voldoet, waarom zou je het op kosten van de gemeenschap vervangen voor een enkele fanaat?
Jouw argumentatie "voorsprong in kenniseconomie", "in de top 5 blijven staan" zijn zuiver emotioneel, het is demagogie. Het lijkt er op dat jij het zo ziet dat de investeringen niet uit jouw zak betaald hoeven worden, maar uit die van een ander.
Bedenk eerst maar of jij er €3000 voor over hebt, voordat je het collectief er voor wilt aanspreken.
;-) Vroeg jij je dat ook af toen er autosnelwegen werden neergelegd...of toen je dorp of stad werd aangesloten op stromend water of electriciteit?
Een gegeven moment moeten de kabels toch vervangen worden, puur omdat ze slijten/verouderen.
Dan kan je net zo goed er glas neerleggen.
Razendsnel Internet is een privilege, geen recht.
Dan laten we jou op 1Mbps zitten. Even serieus....dus jij vindt de snelwegen (waarop we 120+ km/u kunnen rijden) ook een privlege, want op zandweggetjes kun je ook rijden? Zoiets heet vooruitgang volgens mij...

Het ging hier volgens mij niet eens zo zeer om de snelheid, als wel de drager. In dit geval de glasvezel. Natuurlijk hoeft (en heeft) niet iedereen supersnel internet. Voor het gros van de mensen volstaan snelheden van 50-100Mbps down en 5-10Mbps up waarschijnlijk wel. Maar het gaat juist om de vernieuwing van dat netwerk, de drager zou dus gewoon glas moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 26 april 2019 15:39]

Je krijgt wat wij commercieel rendabel achten.
Kijk en daarom zou het dus niet door een commerciele partij moeten worden aangelegd, maar door de overheid (tegen kostprijs natuurlijk). Dan mag jij er als commerciele partij weer diensten op aanbieden voor prijzen die jij commercieel rendabel acht.
Internet is niet eens een basisrecht dus weinig draagkracht. Los ervan hebben we de omgekeerde beweging privatisatie van infrastructuur gemaakt. Fiberboeren hebben die markt al opgevuld, krijg je onmogelijk terug publiekelijk en je gaat geen overheidsgeld pompen in een volledig nieuw op te zetten neutrale infrastructuur. Als er een gat in de markt is, biedt dat ruimte voor nieuwe spelers (regionale fixed-wireless service providers bijvoorbeeld).
Volgens mij is internet tegenwoordig een basisbehoefte (geen idee of het een basisrecht is trouwens). Tja...die beweging heeft natuurlijk erg goed uitgepakt met een KPN en een Ziggo die beiden de markt domineren en er amper nog innovatie is....nee, dat is goed joh dat privatiseren (vooral die van de infra...want dat zou gewoon kostendekkend in de lucht gehouden moeten worden).
Lees eens "De koude kermis van KPN" wat voor een bedroevend bedrijf het is. Er is geen enkel ander bedrijf in Nederland dat zo slecht voor haar klanten is geweest. Nou ja, Ziggo misschien ... die maken jaarlijks 180 mln euro winst over naar Colorado.
Waar is het project om heel Nederland om te zetten in glasvezel en koper helemaal weg te doen?
Dat is er niet. Lijkt me ook sterk dat dat een economisch zinnige business case zou zijn. KPN is geen overheid die geld probleemloos kan verbranden in prestige projecten.
"Dat is er niet. Lijkt me ook sterk dat dat een economisch zinnige business case zou zijn."
Helemaal mee eens.
Het heeft geen nut om geld te investeren in iets waar geen vraag naar is.
Hoeveel mensen kunnen nu al 500Mb/s krijgen en nemen toch goedkopere abonnementen af.

"KPN is geen overheid die geld probleemloos kan verbranden in prestige projecten."
Onzinnige opmerking dat totaal geen relatie met dit onderwerp heeft.
De overheid had hier allang in moeten stappen moeten zorgen dat heel Nederland aan het glas komt, net zoals ze decennia geleden hebben meegeholpen om ons wegennetwerk zo goed te maken...en te zorgen dat we overal telefoon, gas, water en licht hebben.
Daar ben ik het 100% mee eens.
Internet hoort bij onze nutsvoorzieningen en die behoren goed en goed geregeld te zijn.

Ik ageerde op de opmerking over de overheid en geld verbrandende prestigieuze projecten.
True. Ik moet eerlijk bekennen dat de Spaanse overheid samen met de Spaanse Telefonica hun visie hebben uitgebracht voor de komende 5 jaar, waarin ze samen optrekken om heel het land te verglassen.
De overheid investeert een klein deel met behulp van subsidies, en aan de andere kant is er regelgeving om makkelijker de straten te voorzien van glasvezel. Er zijn zelfs spoedprocedures in Spanje waarbij de gevel van huiseigenaren onterft wordt, zodat de glasvezel via de gevel naar andere buren kan lopen, als er geen andere economisch-haalbare oplossing is.

[Reactie gewijzigd door Rex op 26 april 2019 16:01]

Denk dat die quote meer te maken heeft met de mensen die alleen maar roepen waarom kpn niet alles op glas gooit want het is allemaal zo makkelijk
Ik heb best snel internet maar snellere downloads dan 7,5 mb haal ik bijna nooit,of het zou al vanaf de cloud moeten komen.Het duurt best allemaal wel lang om iedereen van glas te voorzien maar ik denk dat kpn zich dat alleen voor zigzelf houden zodat alleen kpn dat gaat aanbieden.Ben benieuwd wanneer ze naar maastricht komen?Wat glas leggen betrefd.
Je haalt geen downloadsnelheden boven de 7,5 MB/sec? Maar je internet snelheid is wel hoger? Laat me raden...via 2.4 ghz WIFI verbonden zeker? En dan waarschijnlijk een wifi verbinding van rond de 75 Mbit?
Nee ik heb de wifi uit staan.Had al in de gaten dat het best langzaam is.Zit op maximaal zonder wifi op 7,5 mb/sec download.Bij de microsoft store ben ik heel erg snel maar dat zal wel voor iedereen gelden denk ik.Alles is nog koper wat hier ligt.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 28 april 2019 16:17]

KPN moet ACM goedgekeurde tarieven vragen voor toetredets en mag niet een random hoog bedrag rekenen als ze het netwerk openstellen.

En waarom zou je voor 100+ euro naar KPN gaan als je bij Ziggo het een stuk goedkoper dan dat krijgt? Bijna niemand heeft meer dan 50mbit nodig thuis. Leuk die 300, 500 en gbit verbindingen maar voor een huishouden niet relevant.
ADSL is al een hele tijd weg(ok uitzondering in 1 of ander uithoek van NL), dat is allang VVDSL geworden.

Ik denk eerder dat KPN dit doet omdat ze van de oude kopercentrales af willen want de gebouwen hebben uiteindelijk ook (groot)onderhoud nodig , En KPN merkt het straks ook wel als Ziggo de kabel verplicht moet openstellen dan komt er veel meer concurrentie.
Het gaat allemaal wel heel erg sloom.
KPN is niet de enige partij die glasvezelnetwerken aanlegt.
Ze zijn hier in Doorn en met name het buitengebied al maanden bezig, overal komen leidingen te liggen. Dat lijkt gezien de genoemde locaties niet van KPN te zijn, maar het gebeurd wel degelijk.
KPN is te duur en de techniek (koper) begint nu echt te dateren. Ze vreten Telfort en XS4all op en die klanten willen niet naar KPN (mijzelf inbegrepen), ze hebben openlijk toegegeven niet in glasvezel te willen investeren, en moeten daar nu op terugkomen. Maar 1 miljoen mensen op glasvezel binnen 3 jaar... zo spannend is dat aantal nou ook weer niet.

Het is jammer dat die hele markt geprivatiseerd is. Zelfde als kabel, kapot gemaakt door UPC. Het wordt tijd dat glasvezel op landelijk niveau voor iedereen beschikbaar komt zodat die markt weer met elkaar kan concurreren.
Kpn is toentertijd gestopt met de uitrol van glasvezel, omdat het de investering niet waard was ten opzichte van Ziggo. Die hoefden hun netwerk niet open te stellen. KPN is daar toen een procedure over begonnen.

https://tweakers.net/nieu...llen-eigen-netwerken.html

KPN tegen het groote Libert Global... Dat kost ook geld.

Nu het Ziggo netwerk is opengesteld(moet worden opengesteld), heeft het voor KPN weer zin om te investeren. Zodra het Ziggo netwerk is opengesteld, moet KPN wel een glasnetwerk hebben om op snelheid te kunnen concureren.

Ik kies zelf altijd bewust voor een aanbieder op het KPN netwerk. Maar niet meer voor KPN. Te duur. Hoewel ik over hun producten wel altijd tevreden ben geweest. Maar heb liever niet dat m'n geld naar Liberty Global gaat :)
Heeft er ook wel mee te maken dat de verschillen in snelheid wel heel erg groot beginnen te worden. Waar ik nu met Ziggo 500 Mbps haal komt mijn buurman bij KPN niet verder dan 80 Mbps.
Het probleem met kabel blijft dat ten eerste de uploadsnelheid om te janken is (maar goed, dat boeit de meeste mensen sowieso vrij weinig) en ten tweede dat de snelheid steeds instort als het druk wordt. Dat is wel balen. Glasvezel is een verademing. Nu was mijn verbinding bij Ziggo sowieso extreem slecht, dus dat hielp niet bij de kabelervaring. :P Misschien dat ze hier wel goed zijn, maar nu heb ik glasvezel - en dat ga ik nevernooit inruilen voor kabel. En toch als ik zou moeten kiezen tussen VDSL van zo'n 150 a 200Mbit down en 50 a 60Mbit up tegenover 500Mbit down van Ziggo kabel - dan nog zou ik kiezen voor KPN.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 27 april 2019 00:59]

Het gaat hier om 1 miljoen aansluitingen ipv mensen. Dat aantal is wel degelijk spannend aangezien kabel ook nog wen fors aandeel heeft.
De vraag is of die aansluitingen ook in buitengebieden zitten.

Je ziet veel alternatieven die hele gebieden aansluiten ook buitengebieden, open glasvezel waar 3den dan hun diensten op kunnen aanbieden.
Volgens mij zijn dit de gebieden waar ze het koper willen uitzetten. Nieuwe apparatuur in in de wijkcentrale of staart kast is misschien wel net zo duur als als het aansluiten van de laatste niet glas panden in het buitengebied. Maar maar in de toekomst hebben ze het onderhoud niet meer.

Dit zijn maar weinig nieuwe aansluitingen.
De buiten gebieden zal kpn als eerste aanleggen, tenminste dat waren de topics hier op tweakers (ze zijn er al aan begonnen), maarja wilt dus niet zeggen dat het bij jouw al licht.
Een domme vraag, die een Tweaker misschien kan antwoorden.

Hoe kan het zo zijn dat Nederland, een klein landje wat niet super bevolkt is als bijvoorbeeld Shanghai of Shenzhen wat allemaal denk ik 10x / 20x meer inwoners per vierkante meter hebben we alsnog zover achterlopen op Internet-infra? Amsterdam is misschien het meest bevolkt door de toeristische sector, buiten dat niet toch?
We hebben een opeenvolging van gebrekkig leiderschap gehad op politiek gebied. In 2007 was bv. de gemeente Amsterdam begonnen met het aanleggen van glasvezel voor de hele stad, maar dat werd toen meteen de nek omgedraaid door verschillende rechtzaken, politiek gekonkel en de financiële crisis.

Ook heeft het ministerie van economische zaken al 30 jaar geen minister gehad die Nederland vooruit wilde helpen (en de 2 pogingen die zijn gedaan vanuit dat ministerie werden meteen de nek omgedraaid).

Dus...uiteindelijk is het allemaal onze EIGEN schuld. We hebben, als volk, totaal geen prioriteit gegeven aan Internet bij onze keuzes in de verkiezingen.
Ach, zo slecht hebben we het niet. Het zijn de uitzonderingen die niet meer dan 8mbit kunnen halen over DSL. Het over grootste deel van Nederland heeft de beschikking over minimaal 50mbit via DSL, glas of kabel.
50Mbit als standaard voor "breedband" is hopeloos verouderd.

Als de Nederlandse economie mee wil kunnen in een globaliserende markt zal ze zich vooral op het gebied van Internet moeten kunnen meten met de besten. Je kan niet accepteren dat je op dat gebied achterop gaat lopen zoals we momenteel doen.

Verglazing van de Nederlandse infrastructuur is van het allergrootste belang en had al 10 jaar geleden af kunnen zijn.
Ik ben het met je eens dat het best wat sneller kan.

In de praktijk wil ook niet iedereen over naar glas. In een dorp van mijn vader en broer komt ook glas. Leggen ze gratis aan als je een jaar abonnement neemt bij een van de providers die leveren. Vervolgens hebben ze gigantische moeite om 40 procent te halen omdat iedereen daar bij Ziggo zit en blijkbaar gewoon tevreden is en niet wil overstappen. Ziggo met 50/5 is daar 5 euro per maand goedkoper dan een snellere symetrische glas verbinding van 100/100.

Het argument is dan "Ik ken die providers niet, nog nooit van gehoord".
Nederland is globaal bekeken nog altijd een koploper, net omdat het zo dichtbevolkt is maar ook omdat het jarenlang een gezonde markt heeft gehad. Kijk eens rond in West Europa en je zal snel merken dat de meeste landen er slechter voor staan dan Nederland op dit moment.
@gjtm @Blokker_1999 ik woon zelf in Duitsland dus ik weet wat jullie bedoelen met droevige infra.
En klopt op veel gebieden echt veel nog DSL verbindingen, of zelfs helemaal geen internet. Het komt op maar niet zo snel.

Heb altijd gezegd ik kom vanuit een infrastructuur wat zo goed geregeld is in een infra wat lijkt op een 3de wereld hier.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 26 april 2019 18:50]

Haha. Vorig jaar een verkiezingsposter van de CSU hier in Bayern. Minister president Söder met een groep jongeren om er heen starend naar Söders mobieltje. En daar onder de tekst "Modernes Lebem, Schnelles Internet und Mobilfunk für jeden". Vond ik erg tekenend, snel internet is echt nog iets exclusiefs en mobiele telefonie werkt ook nog lang niet overal (A7 tussen Fulda en Kassel, 3 rijstroken maar stukken zonder netwerk..).
Simpele uitleg: in Nederland zit zo'n pakweg 400000 km aan kabel- en/of leidingmateriaal in de grond. Dan heb je nog een voor mij onbekende partij water/gas/stroom leidingen en dan heb je ook nog zoiets als omwonende, gemeentes en provincies. Kom je iets ouds tegen, dan kan je ook stoppen voordat de archeoloog geweest is. Als ik de bouw van een stad als Shanghai bekijk dan zit je vooral op hoogbouw en daar heeft men wat meer nagedacht over de opbouw van de stad- en minder last van de structuur van vergunnen vermoed ik. Hier in Nederland zie je dat tegenwoordig meer dat men nadenkt over wat er in de grond moet komen bijv. maar als ik kijk naar de aanleg van een nieuwe wijk in mijn dorp waar ik vandaan kom, dan ontbreekt de glasvezel kabel bijv weer en nu de halve wijk er staat (en de eerste gezinnen er wonen) zie je langzaam de eerste ergernissen komen dat de telecom infra niet toereikend is.

Daarbij komt ook dat als je een straat openbreekt je dat niet zomaar even aanvraagt, want jouw huisaansluiting kan wel glas tot de kast zijn, maar dan moet je nog naar andere verdeelpunten toe zoals wijkcentrales. Kijk maar eens bijv naar zee: https://www.submarinecablemap.com/ dit is best netjes zo'n overzicht maar zo netjes ligt het helaas onder de grond veelal niet. En dan zijn er nog wat andere zaken waar ik in mijn dagelijks werk niet mee te maken heb gehad - kosten bijv - vervuilde grond etc.
Als je echte achterstand wilt zien moet je in Duitsland zijn, wereldwijd gezien doet Nederland het helemaal niet verkeerd. We waren het beste jongetje van de klas qua uitrol, maar de uitrol ging niet snel genoeg en koste klauwen met geld. Dus koos KPN om eerst een groot gedeelte van hun koper netwerk up te graden naar een acceptabele snelheid (85%+ huishoudens kan al minimaal 100Mbit halen [cijfers van 2018 jaarverslag]).
Maar als je alleen tweakers volgt voor infra informatie (en de reacties hier), zou je echt denken dat we een achtergesteld Afrikaans landje zijn vol corrupte overheidsambtenaren en isps die gezellig in een kartel zitten. Zolang er geen 10Gbit FttH ligt, is het niet goed genoeg.

[Reactie gewijzigd door gjtm op 26 april 2019 13:09]

In Nederland is de mens ook erg koppig, wij doen er alles aan om plezier van een ander te vergallen.
Denk aan flatgebouwen bijv, er hoeft maar 1 dwars te liggen voor aanleg en het gaat al niet door voor alle bewoners daarboven.

De overheid zou het in de wet moeten opnemen, dat je aanleg van dergelijke infra niet mag weigeren, desnoods krijg je er een kleine vergoeding voor dat is prima.
Word het voor de consument niet heel erg ingewikkeld met zo veel verschillende glasvezelnetwerken?

In elk gebied legt weer een ander bedrijf glasvezel aan, en op elk netwerk zitten verschillende providers.

In Friesland (Kabelnoord netwerk) bijvoorbeeld is er maar 1 (!) aanbieder op het hele glasvezelnetwerk (wat in het hele buitengebied word aangelegd).

In bijvoorbeeld de Kop van Overijssel (Glasvezel Buitenaf) heb je alleen Solcon, Caiway en Kliksafe.

En bij E-Fiber verschilt het zelfs per gebied welke providers aanwezig zijn!
In de basis is er maar 1 netwerk per gebied, net als je nu gewoon je koperkabel hebt liggen.
Afhankelijk van de eigenaar kunnen daar 1 partij (zoals nu kabel), of meerdere (zoals bijna elke DSL lijn).

Het probleem is nu in aantal gebieden waar er dus 2 partijen gaan beginnen met glasvezel, dat het zelfs zo extreem is dat je ook nog eens moet kiezen welke glasvezel je wil hebben (geval gouda, 1 netwerk met 1 aanbieder, 1 netwerk met 5 aanbieders).
Daar daar moet ik mij ook even in verdiepen. Zit nu bij KPN, maar glas gaat hier in Gouda worden aangelegd door een andere partij, die geen KPN aan gaat bieden.
Noord gouda wordt rekam én caiway, de rest is rekam alleen (glasdraad, waarschijnlijk aanleg door kpn)
Wij hebben in de wijk (Bloemendaal) de toezegging dat Delta gaat aanleggen. Zit nu bij KPN, als ik daar kan blijven zou ik daar erg blij van worden. Maar we gaan het wel horen. Aanleg begint pas in het najaar.
Delta is inderdaad Caiway, maar dan zou je ook nieuws moeten hebben gehad van Rekam.
https://www.rekamglasdraad.nl/

https://www.rekamglasdraad.nl/aanbod.php
Zie je hier onder binnenkort dat hele toko van KPN erbij zit.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 26 april 2019 13:56]

wat ik erger vind is dat de gebieden ook nog geisoleerd zijn. Ik kan geen kleine (goedkope) glasvezelaanbieder in Almere kiezen bijvoorbeeld
Ze mogen hier wel eens komen. Volgens ReggeFiber ligt het wél in deze wijk, maar niet in deze straat...
ReggeFiber is enkele jaren geleden door KPN overgenomen.
Maar op Eindelijk Glasvezel staat nog steeds hun logo, vandaar dat ik er zo naar refereer.
Niet lang meer. Als in; vanaf 1 mei gaan de logo’s veranderen.
Goed om te weten, bedankt! :)
Het is jammer dat er niet een landelijk netwerk van glasvezelnis vanuit elke woning beschikbaar. Dus ook in de landelijk gebieden.

Ja dat gaat veel kosten maar haal je er op de lange termijn uit. Zeg maar koper versie 2.0.

Technologisch loop je dan voor op als land zijnde in Europa en ben je toekomstbestendig qua capaciteit en mogelijkheden.

Als er een goede visie ontstaat kan je dus ook beter thuis werken, een arts kan consult houden met mensen die (minder mobiel zijn) daar door weer minder hoeven te reizen etc.

Het moet gewoon een standaard nuts voorziening worden vanuit de overheid.

Je krijgt dan ook de mogelijkheid om diverse providers te laten concureren op diensten
Ja dat gaat veel kosten maar haal je er op de lange termijn uit. Zeg maar koper versie 2.0.
Hoezo haal je dat op langere termijn er uit? Die stelling hoor ik wel vaker, maar ik heb nog nergens een economische analyse gelezen hoe een snelle geforceerde uitrol van glasvezel (tegenover de langzame, organische uitrol, die we nu zien) economisch voordeel gaat opleveren.
kan je dus ook beter thuis werken, een arts kan consult houden met mensen die (minder mobiel zijn) daar door weer minder hoeven te reizen etc
Dat thuiswerken is juist weer op zijn retour, maar als iemand met redelijke afhankelijkheid van internet in mijn werk is koper/4G al voldoende voor VPN, shell/rdp sessies en-/of video-conferencing. Iemand die met grote video-bestanden werkt zal het makkelijker krijgen, maar dat is maar een zeer klein percentage. De meeste kantoorwerkers hebben niet heel veel bandbreedte nodig.

Die andere toepassingen, die zouden dan nu al in de gebieden waar wel glas ligt moeten gebeuren. Kan zijn dat het nog vroeg dag is, maar ik ken wel wat Harderwijkers, die hoor ik niet lyrisch enthousiast over bepaalde 'glas-only' toepassingen.

Sterker nog. Waar glas beschikbaar is, neemt ongeveer 50% een abonnement. De andere helft vind het blijkbaar wel best.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 april 2019 13:12]

Hoe lang ligt koper al in de grond... De kosten voor die aanleg zijn er al lang en breed uit.

Zo iets moet dus ook gebeuren met glasvezel. De duur van uitrol is relatief omdat er juist nu amper stappen gezet worden tot een landelijke aanpak.

Op deze manier kan je lang wachten tot ook Jan modaal is aangesloten in de stad.
Toch zijn er flinke upgrades geweest op het kopernetwerk waardoor dat op veel plekken ook al meer biedt dan men nodig heeft en zit er nog flink rek in qua capaciteit. (Op andere plekken is 't wel erg triest met slechts een paar mbit, maar steeds vaker krijg je dan een 4G-modem ter beschikking om het gat op te vullen.)
Maar betekend deze omzetting van koper naar glasvezel dan dan ook dat als iemand adsl heeft dat iemand dan 'verplicht' moet overstappen naar glas vezels en adsl dan niet meer beschikbaar is.
In Zwolle is men al bezig, men heft koper inderdaad helemaal op wanneer er glasvezel aanwezig is, maar natuurlijk ben je niet verplicht om glasvezel af nemen, je kan ook geen internet meer nemen dat is geheel je eigen keus, of 4G of COAX bijvoorbeeld.

Men gaat niet voor 1 persoon de wijkcentrale in stand houden en de kosten verhalen op de abonnee houders omdat 1 iemand perse op ADSL wil blijven terwijl er geen enkel noodzaak meer is.

Op gegeven moment zijn er te weinig abbonee houders op koper om de centrale nog langer in stand te houden dan dreigt sluiting inderdaad.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 april 2019 14:10]

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Het is in ieder geval fijn dat ze weer wat glas aan het neerleggen zijn. Hebben ze dan toch door dat het ook wel voordelen gaat brengen in de toekomst of worden ze vanuit een andere kant geforceerd? (bijvoorbeeld omdat toch veel mensen overstappen naar Ziggo oid)
En omdat nu buitengebied na buitengebied aangesloten wordt op glas via glasvezel buitenaf. Daarmee verliezen ze aanzienlijk veel klanten, KPN doet immers zelden mee als aanbieder op een niet-eigen glasvezelnetwerk.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.