Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal dagelijkse gebruikers Huawei- en Honor-smartphones bedraagt 470 miljoen

EMUI, de skin die Huawei over het Android-besturingssysteem aanbrengt, wordt volgens het Chinese bedrijf dagelijks door minstens 470 miljoen mensen actief gebruikt. Dat betekent dat er ongeveer 470 miljoen gebruikers van Huawei- en Honor-smartphones zijn.

De melding over het aantal dagelijkse gebruikers volgt op nieuws van vorig jaar dat Huawei in 2018 200 miljoen smartphones leverde. Dat aantal is inclusief Honor-toestellen. In 2017 bedroeg dat aantal 153 miljoen en in 2016 was het bijna 140 miljoen. Huawei levert zijn toestellen uitsluitend met EMUI. Het aantal gebruikers van alternatieve interfaces zoals Nova is niet bekend.

De cijfers over EMUI-gebruik werden volgens GizChina op een EMUI-persbriefing in China bekendgemaakt door Wang Chenglu, president van de software-afdeling bij de consumer business group van Huawei. De interface is intussen beschikbaar in 216 landen en in 77 verschillende talen. Volgens Chenglu heeft de EMUI-interface sinds zijn introductie in 2012 een enorme groei doorgemaakt, wat uiteraard een rechtstreeks gevolg is van de toenemende verkoop van de smartphones van Huawei en diens submerk Honor.

De topman van Huawei stond tijdens zijn presentatie ook stil bij de belangrijkste vernieuwingen in EMUI door de jaren heen. Hij noemde onder meer de introductie van GPU Turbo in EMUI 8.2, de Link Turbo-functie van EMUI 9 en het verbeterde bestandssysteem plus de Huawei Ark compiler in EMUI 9.1, de meest recente versie van de interface.

Sinds een jaar gaan er geruchten dat Huawei achter de schermen aan een eigen mobiel besturingssysteem zou werken, ter vervanging van Android. Een eigen OS zou onder meer van pas komen wanneer er door Amerikaanse sancties tegen Huawei geen smartphones met Android meer mogen worden verkocht. Het ligt voor de hand dat de look and feel van het eigen besturingssysteem gebaseerd zal zijn op de EMUI-interface. Het gaat echter nog louter om geruchten; Huawei zelf nog niet op de speculaties gereageerd.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

26-04-2019 • 11:28

74 Linkedin Google+

Reacties (74)

Wijzig sortering
Hmmm! hoe komen ze aan die informatie? they are spying on us!!! }>
toch heb ik liever dat Chinezen mij bespioneren. Mijn data heeft weinig nut voor ze.
hier ff een voorbeeld waar we in het Westen naar toe gaan. Facial Recognition bij Amerikaanse vliegmaatschappijen (provided by homeland security. Yay !)
https://twitter.com/TallG...19974641605459972/photo/1

[Reactie gewijzigd door Tetraquark op 26 april 2019 11:36]

Laatst met de trein naar Londen geweest, in Londen terugreis: een vingerafdruk, iris scan met een infrarood camera, een full body scan warmte camera's en een rond draaiend paneel dat om je lichaam draait, paspoort controle, alles werd opgeslagen. het voelde alsof ik in een James bond film terecht was gekomen, dat apparatuur was het nieuwste van het nieuwste.

Met Ryan Air kon ik gewoon door lopen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 april 2019 11:59]

Is dat standaard zo? Waarom via trein wel hele poespas en vliegtuig weer niet? Onbegrijpelijk, maar ja, zolang er aftentoe "aanslagen" gepleegd worden en al onze vrijheden beetje bij beetje ontnomen worden is het logisch dat we deze kant op gaan.

Ik denk dat we eerder huiverig moeten zijn van onze eigen regering dan de chinese.
Doen ze met het vliegtuig ook. Laatst moest ik voor zaken naar de Carribean, via Miami. Hoefde Amerika nog niet eens in, maar toch moesten ze ALLE vingerafdrukken hebben, een foto, een scan van mijn paspoort. En op de terugreis nog eens.

Bordje ernaast sprak ervan dat de data van Amerikaanse reizigers na een tijdje verwijderd werd, over de data van reizigers uit andere landen werd met geen woord gerept.

Maar voor Huawei moeten we bang zijn, aldus Amerika.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 26 april 2019 12:07]

Over de achtergrond waarom even geen tijd om daar op in te gaan, maar vliegen via Miami betekent dat je daar van boord kunt gaan en door de douane kunt en Amerika in. Dus je valt wat dat betreft gewoon onder de screening van hen die toegang tot Amerika willen.
Ik was op de heen weg met Ryan Air gegaan (dicht bij huis) en terug reis met de trein, ja dat is standaard en je ontkomt er niet aan, anders wordt je tegen gehouden en er staan overal politie, beveiliging en camera's als je niet mee werkt, het is verplicht.

Nederland kan idd nog wel wat van China leren over hun credit systeem etc etc.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 april 2019 12:08]

Kan leren van hun credit systeem?
@Vlizzjeffrey zeker denk ik dat er van een credit systeem kunnen leren, zoals in het verkeer het aantal verkeersovertredingen teld op je digitale rijbewijs en zo jou rijbewijs kan afpakken en een paar jaar niet kan rijden, het is immers jou verantwoordelijkheid daar heb ik geen problemen mee, ook het feit dat de overheid mee kan kijken met camera's die Facial Recognition hebben is prima om boeven mee te vangen of idd het aantal overtredingen of criminaliteit vormen in en buiten het verkeer dat jij veroorzaakt bij elkaar op te tellen.

Ik zeg ook niet we het compleet moeten overnemen, maar bang makerij van de linkse politiek en de gehele npo maken dit tot een slap idee...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 april 2019 19:57]

Je beseft je wel dat het credit systeem in China er vooral op gericht is dat mensen niet voor hunzelf denken, geen eigen mening hebben, als jij maar ja en amen zegt dan krijg jij een goed credit systeem, dit heeft niets met boeven vangen te maken, maar pure censuur.
Als je een hoger aantal boeven/criminaliteit activiteiten wil vangen en verminderen dan kan je in mijn ogen niet zonder camera's die Facial Recognition en een geïntegreerde warmte camera's die zo gedetailleerd is op kilometers afstand kan registreren, het zelfde voor verkeers criminaliteit vind ik prima, er zijn mensen die door rijden na een dodelijke ongeluk die nooit worden gepakt. Geen een systeem is waterdicht maar in een wereld leven waar angst, criminaliteit, als dat soorten dingen de overhand krijgt is niet leuk... Als jij een trauma overhoud aan een verkeers ongeluk en jij bent mentaal/geestelijk gezien helemaal verkracht omdat jij jou trauma steeds weer in jou hoofd blijft leven en afspelen, opnieuw en opnieuw,maar die kerel is tijdens het ongeluk door gereden en is nooit gepakt zal je altijd in angst blijven leven, de dader kan niet ongestraft blijven., het zelfde voor een overval, mensen die een privacy inbreuk plegen in jou huis.je zou willen dat de dader niet meer leefd, je wil dat hij zijn verdiende loon krijgt maar hij is niet te pakken.we moeten bepaalde dingen kunnen laten om het hoogste aantal criminaliteit activiteiten te pakken dit systeem is daar voor gemaakt. Mensen zeggen die geen angst kennen, die hebben nooit,nooit,nooit, in angst geleefd.

Wacht maar is tot je wordt overvallen overdag, en je een pistool tegen hoofd krijgt.

jij wordt afgeperst.

inbreuk privacy plegen in je huis waar je angst om je oren slaat en niks meer terug durft te doen en de dader vlucht via de achterdeur naar buiten.etc etc etc

Geloof me...Iedereen kan dit overkomen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 april 2019 20:53]

In jou geval zit China, de overheid daar achter de knoppen in het credit systeem en nogmaals we hoeven het niet helemaal te kopiëren van China.

Voor mijn kan dit in Nederland ook bij de politie terecht komen.
Bij uiterst gevallen kan de minister van justitie en veiligheid er naar vragen door een spoet debat aan te vragen bij ernstige gevallen.

Maar heel het land staat al vol veiligheids camera's van particulieren, bedrijven en de overheid zelf, de tweede kamer.het is eigenlijk best wel treurig dat er in veel gevallen niet eens is toestemming is om in veel gevallen machtiging te hebben om camera beelden te bekijken dat is all achterhaald, ik vind dat we wel naar zo'n credit systeem moeten gaan en daar de wetten op moeten aan passen alles voor veiligheid, angst, criminaliteit tegen te gaan, we lopen achter.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 april 2019 22:31]

Dat denk je maar, tot het je zelf overkomt.dat kan idd met macht te maken hebben maar het kan ook voor andere doeleinden worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 april 2019 20:58]

Wat jij wil. Ik denk dat zon systeem best een bijdrage kan leveren in Nederland zoals ik dat heb beschreven.

Wat ze in China doen moeten ze zelf weten.
Moet je eens een dagje op de schietbaan gestaan hebben en daarna naar de VS afreizen.
Fingerswap kwam positief uit de bus.
Dus kon ik even in een achterkamertje verblijven net zo lang tot mijn verhaal bevestigt werd.
Dat was overigens vlak na 9/11 dus begrijpelijk was het wel.
een vingerafdruk, iris scan
optioneel hoop ik ?
Nee, anders kon ik niet verder naar mijn trein en zat ik vast in Londen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 april 2019 11:55]

dit is de volgende stap. En wij maar lachen om die Chinezen met hun credit scores, blijkt dat ze gewoon voorop lopen met deze Orweliaanse shit :D
https://youtu.be/DeP2F3sKRQU?t=58
Ja HEEL erg griezelige en enge dingen die er nu allemaal overal aan het gebeuren zijn.
NWO, de orde tijdens een nieuw tijdperk is toch niet zo aluhoedje meer, iedere natie draagt eraan bij op haar manier, uiteindelijk wordt het één beest.
Met Ryan Air kon ik gewoon door lopen.

Dat komt omdat dit in het vliegtuig wereldtje al volledig geautomatiseerd is. Hier een voorbeeld over de US maar het veranderd niet veel als je ergens anders naar vliegt:
Dit gebeurt er allemaal achter de schermen als je naar de VS vliegt

Weer dus gerust, in bijna elk geval zal je privacy gewoon ernstig geschaad worden en ga je tientallen databases in...
toch heb ik liever dat Chinezen mij bespioneren. Mijn data heeft weinig nut voor ze.
hier ff een voorbeeld waar we in het Westen naar toe gaan. Facial Recognition bij Amerikaanse vliegmaatschappijen (provided by homeland security. Yay !)
https://twitter.com/TallG...19974641605459972/photo/1
Amerikanen? In Nederland gaan we al jaren die richting op:

2011: "proef" met gezichtsherkenning in OV Rotterdam

2012: "proef" met gezichtsherkenning in OV Amsterdam

Nederland is gewoon onderdeel van de "9 eyes". Ik geloof er daarom geen seconde in dat wij niet precies even erg zijn als de Amerikanen. Onze defensie = Amerikanen. Dus geheime dienst in feite ook.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 april 2019 12:19]

je hebt gelijk.
maar "9eyes" en dan linken naar 5 eyes? ;)
je hebt gelijk.
maar "9eyes" en dan linken naar 5 eyes? ;)
Sja, de wikipedia pagina over 5 eyes heeft vreemd genoeg meer informatie over 9 eyes dan de wiki pagina over 9 eyes ;)

Heb ff geen zin om dat te gaan zitten editten :P
Ja, gelukkig doen ze totaal niet zulke dingen in China.
ja, DUHHHH
maar ik leef niet (nog niet) onder de krediet score system van China.
Als ik nu moet kiezen tussen mijn data geven aan Westerse bedrijven of China, dan kies ik China
Of wat dacht je van geen van beiden?

China is echt niet minder erg hoor. Met de groeiende globalisering ligt jouw Chinese data straks ook bij tientallen andere landen - en voor je het weet bij iedereen. Dan is de data die nu van jou aan China wordt geleverd niet zo nutteloos meer.

Daarbij is China op dit moment vooral gevaarlijk voor bedrijven. China probeert bedrijfsgeheimen te ontfutselen (zie ASML) om zelf zoveel mogelijk copy bedrijven illegaal op te richten die het goedkoper de markt op kunnen brengen om zo de Westerse markt te slopen. Op veel kleinere schaal zien we dat al gebeuren met winkels als Wish en Aliexpress, die vele malen goedkoper zijn dankzij de financiering van de Chinese overheid en winkels als Blokker en Hema in de problemen brengt.

En natuurlijk betekent het kopen van een Huawei met Google Apps dat zowel de Amerikaanse als de Chinese als de Nederlandse overheid je trackt ipv alleen Amerikaanse en Nederlandse (wat nog steeds erg is natuurlijk).
Ben je er van bewust dat asml zelf naar buiten heeft gebracht dat de dieven geen Chinezen waren maar Koreanen?
het waren oud werknemers van chinese afkomst, maar onder instructie van de grootste zuid koreanse concurrent van ASML no?
Onder instructie van koreanen, inderdaad.
Anders kijk je even naar het social credit systeem dat nu al actief is in China. Ze zijn daar al veel verder wat dit betreft. De eerste digitale dictatuur is geboren; ben je het niet eens met de party lines dan staat het je niet eens meer vrij om gebruik te maken van OV of vliegtuig.
Daar gaat het niet over:
https://nos.nl/artikel/22...om-de-digitale-macht.html
En natuurlijk niet alleen Amerika. Europa moet ook zeggenschap houden.
Met democratisch stemmen bedoel je waarschijnlijk dat je in Amerika kan stemmen op de Republikeinen of Democraten? Zoveel valt daar niet te kiezen dus.
Wow dat is het enigste wat je maakt uit wat ik allemaal boven geschreven heb, triest.
Ach een sukkel die graag onze democratie weggooit omdat ie een ontevreden stuk vreten is. Jij bent van het type dat een land het minst nodig heeft.
Ja daarom slaat t nergens op dat mensen exht menen dat een eigen mening in Nederland niet meer kan. Hebben nog nooit in China of in Rusland rondgelopen.
Precies, en ja zo goed als bijna ALLES komt uit China, en dat zorgt ook voor een verdraait beeld.
Telemetry gegevens waarschijnlijk.
Kun je het doorgeven van dit soort info op zo'n Huawei telefoon nog uitschakelen of moet je dan toch naar de custom roms?
waarschijnlijk kijken ze vooral naar het aantal downloads van een nieuwe versie...het is nergens benoemd hoe men de informatie verkrijgt...het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat de app dit terugmeldt
Wat voor gegevens het ook zijn, het zou eigenlijk alleen maar mogelijk moeten zijn middels bloatware (Standaard software) of een anderzins app die je toestemming hebt gegeven activiteit te meten.
Ze kunnen toch zien dat een update is gedownload door 400 miljoen man?
Is een dergelijke momentopname dan een duidelijk bewijs van 'actief gebruik'?
Het gaat over dagelijks gebruik, en ik ga er niet van uit dat er dagelijks updates zijn.

Het zou wel kunnen dat de telefoon om de zoveel tijd (of ééns per dag) een controle doet óf er een update beschikbaar is.

Ik zoek immers niet actief naar updates, maar mijn samsung telefoon komt daar wel geregeld zelf mee. Dus er moet ergens communicatie met samsung zijn. Dat zal voor Huawei niet anders zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 26 april 2019 14:22]

Dat kan ook. Ik heb bij LG een switch of ik automatisch om de zoveel tijd kijk voor een nieuwe update of dat ik het handmatig moet checken.

Niet dat het veel uit maakt met 1 update per 6 maanden :+
Slaat met hamer op zijn scherm nu 8)7
Was al bevestigd hier op t.net dat ze spyware erop zetten.
M'n goedkope mediabox uit China zit na een paar dagen al op meer dan 10000 blocks met blokada.
Heb je een link? Klinkt als bullshit namelijk
nieuws: 'Chinese smartphonefabrikant levert toestel standaard met spyware' - ...

https://www.quora.com/Do-...our-data-question-details

Spyware als malware weet ik niet of dit (nog) gebeurt, maar je geeft toestemming om toegang te krijgen tot al je persoonlijke informatie volgens de tweede link.
Bloatware zie je vaker, dat is er eerder om geld mee te verdienen.

[Reactie gewijzigd door Manke op 26 april 2019 13:46]

Ja Chinese troep snap ik zeker. Het gaat in dit artikel over Huawei en ik ging ervan uit dat je ook Huawei bedoelde met "ze".

En wat je vaak ook ziet is dat als een service geen verbinding kan maken hij gaat proberen te reconnecten. Wat dus oploopt tot hoge nummers.

Ook koop je een product uit China gemaakt door een chinees bedrijf.
Koop eens een amerikaans product en blokkeer eens amerikaanse ip adressen of Apple/Google/Facebook.
Via IMEI nummer moet wel lukken toch?
Huawei levert zijn toestellen uitsluitend met EMUI. Het aantal gebruikers van alternatieve interfaces zoals Nova is niet bekend.

Blijkbaar kunnen ze dat zien via de launcher omdat, Nova een launcher is.
https://play.google.com/s...eslacoilsw.launcher&hl=nl
Ik vraag mij echt af of ze mijn tablet ook meerekenen. Heb een Mediapad M5 (fijn ding hoor daar niet van), maar in de settings stond eerder altijd: over deze telefoon. Na een software update is dit over deze tablet geworden. Slordig denk je? Nou als ik met 1 druk op de knop alle apps uit het ram geheugen wis, krijg ik een pop-up met: uw telefoon werkt nu optimaal. Volgensmij hebben ze gewoon de software van de huawei mate 9 (zelfde chipset namelijk) op de mediapad geladen, resolutie aangepast, en klaarr. Idee krijg ik echt. En in hoeverre kunnen ze dan nog onderscheid maken tussen tablet en telefoon.
Dat klopt inderdaad. Vond dat ook zeer vreemd. In mijn review over de M5 beschrijf ik hoe de software inderdaad doet lijken op dat van die van een telefoon en dat je zelf nog het één en ander kan aanpassen om dat tablet gevoel beter uit zijn verf te laten komen.
Ze kijken niet zo nauw 😉
Waarschijnlijk tellen ze het aantal inlogs van hun apparaten van Huawei-accounts. Natuurlijk zullen er ook apparaten zijn zonder zo'n account, maar ik denk dat door het relatieve push-gedrag om er een aan te maken (en dat doet google, apple, etc ook) dat het grootste percentage gebruikers een huawei accountje heeft aangemaakt.
Los van het geopolitieke machtsspel.

Dit zijn hardwarematig(en softwarematig, alsnog niet mijn smaak) toch echt goede telefoons gebleken.
Mijn vriendin gebruikt al jaren Huawei telefoons en kijkt mij verschrikt aan als ik aanbied om het te upgraden. :9

Het feit dat er keus is, vind ik om te beginnen ontzettend positief.

Wel jammer dat de bootloaders niet meer unlocked kunnen worden van deze dingen.

Uiteindelijk kies je als consument zelf wat je binnenhaalt!
Huawei toestellen zijn ook razendsnel veel beter geworden. Vorig jaar had ik nog de zoveelste iphone en nu voor het eerst echt blijvend overgestapt op de p30 pro. Wat fijn is, is dat de overstap minder groot is dan bij andere toestellen. Emui heeft dezelfde gestures als de iphone x en xs. Dit maakt gewend raken aan het toestel simpel voor mij en de hardware maakt het nog leuker. Fotos maken is nog nooit zon feest geweest. Wide angle. Super macro. Tot 10x zeer scherp zoemen. Als huawei zo door gaat wordt in de toekomst wellicht weer een huawei ipv een iphone of galaxy
De honor heeft ook Emui!
wat een aannames weer....er is totaal geen bewijs voor je bewering! er is nooit iets gevonden wat er op lijkt zelfs....dus kom maar op met bewijs.

ps. het fakenews herhalen van meneer Trump is natuurlijk geen bewijs.

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 26 april 2019 11:51]

Misschien nog eens een keer heel goed lezen wat ik precies heb geschreven...
blijkbaar moet je het toch even herschrijven dan....je krijgt toch een -1 beoordeling terwijl je blijkbaar niet bedoelt wat er daadwerkelijk staat.