Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Huawei werkt aan vervanger voor Android-besturingssysteem'

Huawei zou werken aan een alternatief mobiel besturingssysteem, ter vervanging voor Android. Het eigen OS zou van pas kunnen komen als door Amerikaanse sancties er geen smartphones met het Android-besturingssysteem aangeboden kunnen worden.

De Chinese telecomfabrikant heeft het nieuws niet zelf bekendgemaakt, maar anonieme bronnen melden aan de South China Morning Post dat er al sinds 2012 wordt gewerkt aan een eigen mobiel besturingssysteem. De ontwikkeling begon na een Amerikaans onderzoek naar de activiteiten van Huawei en branchegenoot ZTE. Het idee was afkomstig van Huawei-oprichter Ren Zhengfei, en de ontwikkeling heeft zich doorgezet als een soort worst case scenario.

Dat scenario zou zich mogelijk aan kunnen dienen, door de toegenomen spanningen tussen de Verenigde Staten en China. Zo verkeert ZTE al in moeilijkheden omdat de Amerikaanse overheid bedrijven heeft verboden om zaken te doen met het Chinese bedrijf. Daardoor zou ZTE mogelijk ook zijn Android-licentie kunnen verliezen.

Ook Huawei is in het vizier van de Amerikaanse overheid. Zo werd onlangs een onderzoek gestart naar de mogelijke activiteiten van Huawei in Iran. Dat deden de autoriteiten vanwege de mogelijke export van telecomapparatuur naar Iran op het moment dat er sancties golden tegen dat land. Mochten de sancties daadwerkelijk zijn omzeild, kan dat gevolgen hebben voor Huawei.

Volgens de bronnen van de South China Morning Post heeft Huawei zijn eigen mobiele besturingssysteem nog niet uitgebracht omdat het nog niet zo goed is als Android, en omdat er nog maar weinig applicaties voor zijn. Een woordvoerder van het bedrijf liet weten dat er in de nabije toekomst geen plannen zijn om een eigen OS uit te brengen, maar wilde verder niet op de berichtgeving ingaan.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

29-04-2018 • 09:31

137 Linkedin Google+

Reacties (137)

Wijzig sortering
De enige winnende zet die ze kunnen maken is als Huawei samen gaat werken met Samsung. Samsung was in het verleden al bezig met een eigen besturingssysteem. Als de nummer 1 en 3 van de smartphone markt ervoor kiezen om samen iets anders te doen, dan heeft het wel kans op slagen. Mocht Amerika deze embargo strak aanhouden, dan zijn ZTE, Xiaomi, oppo(oneplus) en andere chinese merken er zeker geÔnteresseerd in om deze andere groep te joinen. Dat zou voor een interessante scenario zorgen.
Als de nummer 1 en 3 van de smartphone markt ervoor kiezen om samen iets anders te doen, dan heeft het wel kans op slagen.
Als de miljardenstroom van Microsoft in combinatie met het ongelofelijk globaal populaire merk Nokia het nog niet kan, zie ik echt nul kans van slagen, ook niet als Huawei en Samsung er achter staan.

Het merk Nokia was goed, de sponsoring was goed, het OS was goed, de value was goed (voor 150§ had je een toestel met snellere software en betere updates dan eender welk 300§ Android toestel), en toch kwamen de apps niet. dus kwamen de gebruikers niet. dus kwamen de apps er nog steeds niet.

Dit verhaal hebben we al gezien. Samsung en Huawei zijn kansloos.
Naja Microsoft heeft Windows phone wel echt zelf de das om gedaan. Eerst versie 7, toen 8 en daarna 10, en allemaal niet echt compatible zodat app makers continue voor elke versie gigantische veranderingen moesten maken. Dus investeren in windows phone was voor app makers al niet helemaal lekker, en daar komt nog bij dat de marketing nihil was. Microsoft had gewoon een berg geld er tegenaan moeten gooien, ik heb zelf een Lucia 550 gekocht als reserve telefoon, en ik moet zeggen dat voor 120 euro toendertijd het een hele goede koop was. Andere mensen met een goede Nokia met Windows phone waren ook heel erg tevreden en wilden er niet meer van af. En toen kwam Microsoft en draaide het allemaal de nek om, zeer jammer.
Windows Phone begon aan te slaan. Toen is intern de nek van het OS omgedraaid door achterlijke beslissingen zoals de userbase separeren met het inkorten van Onedrive opslagruimte en een focus op de zakelijke markt. Tevens werden na de update van Windows Phone 7 naar 8 een groot deel apps niet meer ondersteund tot de grote frustratie van ontwikkelaren en zo blijft de lijst doorgaan. Alles wat opgebouwd was met het platform is aan diggelen. Tot mijn grote spijt want ik heb Windows Phone gebruikt in de jonge en latere jaren en was tot al deze frustraties een fervent gebruiker. Zonde...
Een van de grootste problemen die WP had was dat het (Microsoft) geen hip imago had en totaal niet gemarket werd. Qua OS verdiende het zijn plek ruim.

Maar smartphoneverkoop heeft - in tegenstelling tot wat spec-geilende tweakers denken - te maken met imago en in mindere mate het ecosysteem. Met dat laatste liep MS al een stap achter vanwege de late instap. Maar WP was gewoon niet hip genoeg. Je was op je werk niet 'de man' of op het schoolplein niet populair als je met een WP aan kwam zetten. Smartphone-verkoop voor de massa loopt op emotie, niet op logica.

En daar sluit de cirkel zich weer. Samsung heeft dat door, market daar op ťn heeft een marketingbudget waarmee je Mars zou kunnen koloniseren. Ze maken wel degelijk kans. Niet in de minste zin omdat de Aziatische markt gigantisch is en die veel minder moeite hebben om over te stappen naar een Aziatisch OS. In veel Aziatische landen zijn ze best nationalistisch en/of nog wat wantrouwend naar Amerika.
Maar smartphoneverkoop heeft - in tegenstelling tot wat spec-geilende tweakers denken - te maken met imago en in mindere mate het ecosysteem.
Het eerste wat de Nederlandse smartphonegebruiker doet is WhatsApp isntalleren. Zonder whatsapp is een telefoon heir onbruikbaar.

Nu is WhatsApp niet erg moeilijk en zullen ze, mits enige 'donaties' van de OS-maker, zonde problemen een versie maken voor het nieuwe OS. Echter, dit is tekenend voor hoe een dikke BS jouw opmerking is: het ecosysteem is alles. Zonder apps heb je geen gebruikers.

Als mensen WhatsApp, Snapchat, Facebook Instagram, en eender welke leuke game die op dit moment hip is, niet kunnen installeren op die nieuwe coole Samsung Tizen telefoon, dan brengen ze die telefoon gewoon terug, zo simpel is het.

En waar zijn die apps te vinden? Op iOS en Android. En als jij als dev nu een nieuwe app maakt, in de hoop dat die zo veel mogelijk gebruikers krijgt, welk paltform kies je dan?

In de VS kies je iOS, in Europa kies je Android. En dan kan jij nu wel denken slim te zijn en zeggen 'Maar Samsung en Huawei zijn nummer 1 en 3, als die afstappen van Android hebben ze zo het grootste platform!', dan ben je erg dom bezig: de meest gebruikte Android versie op dit moment is Android 6.0. hint: dat is de versie die nog op generatie Galaxy S6 draait. Jij bent dus degene die in de 'spec-geilende tweaker' bubbel zit, want je vergeet dat de gemiddelde gebruiker niet elk jaar een toestel koopt: De Android toestellen van vandaag worden over 2 jaar nog altijd verkocht, en over 3 jaar nog altijd op de tweedehandsmarkt, en het is maar een minderheid die nieuwe toestellen koopt

Zelfs ALS Samsung en Huawei van de ene dag op de andere alleen nog maar ShitOS-toestellen leveren, ook al hebben ze samen 35% van de markt in handen, dan nog duurt het 4-54 jaar voor 35% van de markt op ShitOS zit, op voorwaarde dat hun verkopen niet teruglopen met hun OS zonder apps. Als het een enorm succes is, hebben ze na 1 jaar 5% van de actieve smartphonegebruikers. ga jij als developer een derde port maken van je app voor 5% van de gebruikers? De geschiedenis zegt dat dat niet gebeurt, zie Windows Phone. Dus Samsung.Huawei meoten devs afkopen en miljarden stoppen in het subsidiŽren van app development, alleen maar om hun OS niet te laten sterven.

4-5 jaar geld pompen in een OS dat gebruikers niet echt willen? Ik zie het niet gebeuren, tegen die tijd is hun merk helemaal kapot: wat we dus zagen met Nokia.

Heck, het is de reden dat Windows nog altijd het standaard OS is op de desktop, en dat altijd zal blijven.
ik sta achter je nuchtere visie. En Balmer wist dat (developpers, developpers, developpers...aaaa ooe)
Microsoft heeft Xamarin daarom ook overgenomen.
Maar als je nu een OpenAndroid uitbrengt, dan kan het toch niet zoveel moeite zijn om je Android Apk aan te passen naar die OpenAndroid?
Hoe zit dat met Amazon Android, of al die chinese Androids zonder Google play?
Ik herhinner me dat ik vroeger zonder google play nog heel wat kon doen. Misschien moet ik het zelfs opniew proberen. Blackberry, en nu Firefox os, hadden die niet een android runtime? dat werkte toch redelijk?
FireFox is gericht op/gebruikt volledig webapps, wat Android telefoons ondersteunen.
BlackBerry OS10 had inderdaad een Android runtime waardoor alles minus google play services draaide. Dat OS wordt echter niet meer ondersteund.

In mijn mening is de visie van Firefox met een OS dat zich richt op de browser nog het meest zinnig omdat je geen eigen eco systeem hoeft te bouwen waar Nokia en alle anderen al hebben aangetoond dat dat onmogelijk is zonder diepgaande zakken. Helaas kom je dan toch nog tegen het probleem aan dat mensen bepaalde apps gewend zijn om te gebruiken en als die geen WebApp hebben, je dikke pech hebt.
Maar als je nu een OpenAndroid uitbrengt, dan kan het toch niet zoveel moeite zijn om je Android Apk aan te passen naar die OpenAndroid?
Het was niet bepaald 'OpenAndroid', maar Blackberry probeerde dit. Niet echt gelukt, he?
Hoe zit dat met Amazon Android, of al die chinese Androids zonder Google play?
FireOS is een randverschijnsel en bestaat enkel omdat de tablets met verlies verkocht worden. De helft van de gebruikers gebruikt het als e-reader-met-een-browser, de andere helft root die toestellen om er Google play Services op te zetten.

De Chinese toestellen hebben geen Google play Services out of the box, maar daar geld:
1) elke Chinese appstore heeft wel een app waarmee je Google Play Services installeert. Mensen die Chinaphones improteren naar hier doen ook allemaal als stap 1: installeer Google Play Services.
2) China is een markt op zich, met een eigen ecosysteem: WeChat. WeChat is niet gewoon een WhatsApp kloon: binnen WeChat heb je volledige apps en een eigen betaalsysteem.
Blackberry, en nu Firefox os, hadden die niet een android runtime? dat werkte toch redelijk?
En daarmee geef je zelf al aan wat het resultaat zal zijn van eender welk nieuw OS, ook als het 'android compatible' is: het wordt niet bepaald een groot succes.
Qua OS verdiende het zijn plek? Bah, nee. Niet bepaald. Het was niet verkeerd maar daarmee is alles wel gezegd.
Microsoft kan de consument gewoon niet goed warm maken voor degelijke producten.
Windows phone 8/10 werkte best goed en had potentie om groot te worden. Maar door hun eigen gebrekkige communicatie en half afgemaakte producten werd Windows phone net zo als hun PDA varianten een regelrechte flop.

En Nokia tsja, het moment dat ze hun marktaandeel zagen verminderen haalden ze bewust het Trojaanse paard binnen en wisten ze niet hoe snel ze hun net vernieuwde Symbian 3^ moesten dumpen.
De Nokia N8/E7 uit 2010 was met Symbian in mijn ogen superieur aan IOS 3 (iPhone Classic/3G) en Android Gingerbread/2.3.

Net als BlackBerry die haar kop in het zand stak en te lang wachtte alvorens hun OS te vernieuwen waardoor de consument over liep op Android en IOS.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 29 april 2018 17:52]

Het merk Nokia was goed
Nokia had compleet de boot gemist toen smartphones populair werden. Hun marktaandeel kelderde in 2011, en Microsoft nam het over in 2014.
Nog voor de overname door MS had Nokia zich al volledig op Windwos Phone gericht.
1 van de grootste problemen die Windows phones hadden was dat het uiterlijk (die tegels) totaal niet leek op wat mensen gewend zijn.
1 van de grootste problemen die Windows phones hadden was dat het uiterlijk (die tegels) totaal niet leek op wat mensen gewend zijn.
En juist die live tiles zijn geweldig en worden vaak genoemd als een gemis door mensen die na Windows 10 mobile met een ander mobile OS werken. Ik hoop in ieder geval dat mijn Lumia voorlopig nog niet vervangen hoeft te worden.
Wat is er zo goed aan die tegels dan? Heb niet met Win10mobile gewerkt, maar behalve dat ze oerlelijk zijn snap ik de nut er niet van
Tegels zijn gewoon functionele icons. Dus net zo nuttig als icons en widgeds ineen.

Smaken verschillen natuurlijk, maar veel mensen vonden de hoekige stijl wel verfrissend, na de barokke teletubby icons van iOS en Android.
Dan installeer je toch een andere icon pack, maar dat terzijde, welke handige functies boden die livetiles dan bijvoorbeeld? Weer en temperatur beetje standaard, maar iets dat nuttigers dan dat?
het voordeel van live tiles is dat je allerlei details kunt zien afhankelijk van de grootte van de tile. dat lukt niet met alleen een icoontje die al dan niet dynamisch is. dat is iets wat ik ook mis bij android en ios, ik heb niet meer alles in 1 overzicht staan.
Heb je specifiekere voorbeelden, dan 'allemaal details' Weet ook zo snel niet welke details je allemaal zou willen zien in 1 oogopslag, naast weer, datum en tijd.
agenda, email, whatsapp berichtjes, noem maar op.
agenda was ik ff vergeten, maar daar heb je al tig resizable widgets voor, net als tijd, datum en weer.

Whatsapp berichtjes kan je in je notifcations zien....dus tot nu toe noem je niks van toegevoegde waarde vind ik
Als mede ex-windows 8.1/10 mobile gebruiker ben ik het helemaal eens met mjz2cool. Windows mobile, met de layout was gewoon erg goed. Het toetsenbord mis ik nog steeds tot deze dag en de live tiles waren zeer, ZEER goed overzichtelijk en vindbaar. Vooral dat laatste is nog wel eens een issue bij android en iOS.

Zo kan ik in Windows Mobile blind een app vinden. Zodra die langs komt valt het gewoon op. It just works.
Bij android moet je actief onthouden welk icoontje, welke kleur ook alweer. En dan veranderen ze opeens het logo... Het werkt gewoon minder fijn.

Bij iOS heb ik dat helemaal trouwens.

Windows Mobile was ook niet gemaakt om mooi te zijn (al is dat een mening, het platte design is inmiddels volledig overgenomen door iOS en Google) maar om functioneel te zijn. Get shit done. En dat werkte heel goed in Windows Mobile.

Widgets zijn trouwens een drama. Vaak gemaakt voor 4 regels breed, terwijl mijn telefoon 5 regels breed ondersteund. Sommige resizable gelukkig (zonder dat je er extra info voor terugkrijgt trouwens) maar sommigen ook niet. Allemaal een eigen look en feel. Nee Windows Mobile was niet mooi, maar wel consistent. Zet een paar verschillende widgets op een homescreen van Android en dan zie je pas wat "lelijk" echt betekend :*) :Y)
Gelukkig, kan je custom icon packs instaleren en tot nu toe hoor ik nog steeds niet welke 'widgets' nou zo hot en happening waren dat je ze mist op Android.
Dat je t niet kan vinden, is mss je eigen probleem, ik heb geen probleem mn apps te vinden. Heb een homescreen waar ik weet waar ik mijn apps geplaatst heb, en voor de apps die niet op mn homescreen zijn en dus ook bijna niet gebruikt worden is de search genoeg om ze te vinden, zonder zelf te lopen zoeken (moet je wel de naam van de app weten, maar dat is hopelijk niet te veel gevraagd)

Vertel mij nou eens hoe je win mobile 'homescreen' eruit zag, welke info t gaf en hoe dat beter is dan wat android te bieden heeft, en dan graag met wat echte voorbeelden ipv vage statements zoals "overzichtelijk, vindbaar, informatief" Beter, link naar een plaatje waar de livetile die zoveel extra functies bied te zien is, want nu heb ik zelf gegoogled naar win10 mobile live tiles en t enige 'widget; die ik zie is die voor t weer overzicht.
De rest zijn app icoontjes in random size rechthoekjes met soms een eigen kleur en soms weer niet
precies, tig resizable widgets, die allemaal net niet doen wat ze (naar mijn smaak) moeten doen: gewoon 1 of 2 komende afspraken laten zien en verder alleen maar de app openen waar die het laatst was gebleven.
lekker simpel en clean. en notifications is nou juist hetgeen wat ik in windows phone 8.0 nooit heb gemist, alle apps die ik veel gebruikte stonden op het startscherm, en dat werkte gelijk als notificatiescherm, met het aantal ongelezen berichten (en een voorbeeld van de laatste paar berichten), dat ik niet alle berichten gelijk zie op het vergrendelscherm enzo gaf alleen maar rust, gewoon een simpel icoontje met een getal erbij op het vergrendelscherm.
Aantal gemiste calls, laatste Nos/nu/krant nieuws met foto, weervoorspelling, live buienradar, ingestelde wekkers, recente foto's, nieuwe netflix series, game status... Kortom alle mogelijk interessante gebeurtenissen die de ontwikkelaar de moeite waard vond.

En afhankelijk van de door jou ingestelde grootte laat de tile bijvoorbeeld aantal nieuwe berichten of de laatste nieuwe berichten zelf zien. Zodat je bijvoorbeeld WhatsApp kunt volgen zonder dat de afzender dat ziet, hoef je niet direct te reageren O-)
Maar als je er een weekje mee speelde kwam je er achter dat het een geweldig systeem was.

Maar helaas is verandering angstig voor mensen.
als je het hebt gebruikt weet je ook wat in ieder geval niet de reden is geweest dat windows phone het niet heeft gehaald. het is een kwestie van smaak en wennen, maar voor mij werkte het perfect.
de reden dat windows phone het niet heeft gehaald heeft is dat het werd vervangen door windows 10, en windows 10 mobile heeft het niet gered omdat microsoft het geen tijd geeft en steeds alles omgooit.
De enige vijand van Microsoft... Was Microsoft zelf.

7. Niet compatibel met 8. Half compatibel met 8.1 toen 10, geen richting, geen nieuwe modellen, toch wel, toch niet, nieuw leiderschap die niets zag in een eigen mobiel os..

Ze hadden 20+% van de (Europese) markt. En dat percentage was groeiend. Vervolgens heeft Microsoft dat helemaal zelfstandig door de plee getrokken. Daar hoefden Google en Apple helemaal niets voor te doen. Alleen langs de kant staan te grinniken.
opzich niet erg dat 7 niet compatible was met 8, gezien de andere kernel.
windows phone 8 was gewoon compatible met 8.1, als je bedoelt dat die apps gewoon goed werken. als je bedoelt qua updates, windows phone 8 kreeg gewoon 8.1 (als de fabrikant die update uitbracht), en een groot aantal kreeg ook gewoon windows 10, waarbij updates niet meer afhankelijk zijn van de fabrikant.
het probleem van microsoft is alleen dat ze geen nieuwe telefoons uitbrachten, en het blijkbaar ook niet interessant maakten voor andere fabrikanten.
Met dit verschil dat Huawei een markt heeft van ruim 1 miljard poppetjes. Samsung bedient ook een behoorlijke markt en heeft (nog) geen last van een embargo. Ik denk dat Huawei best een kans heeft. En de Europese markt is (nog) niet op slot gezet. Samsung had ook een alternatief OS, maar is onder druk gezet door Google en verleid met een Nr.1 positie in het Android programma. Maar ze kunnen alsnog besluiten om samen met Huawei iets te ondernemen. Google kan ondertussen ook niet echt meer zonder Samsung.
ik heb persoonlijk geen zin in een nieuwe monopolie, maar een nieuw besturingssysteem om een aanzienlijk deel van android af te snoepen zou de consument ten goede komen.
Hoe komt markt versplintering op de mobiele OS markt ten goede van de consument precies?
Meer keuze, meer concurrentie, meer ontwikkeling.
Er is keuze genoeg in kleine alternatieve OS'en, probleem is dat helaas de app gapp een onoverbrugbaar probleem lijkt te zijn en blijven.
of juist niet, tenzij al die platformen dan dezelfde apps kunnen draaien zonder dat een ontwikkelaar voor elk platform een aparte app moet ontwikkelen
Hopelijk wordt Purism een alternatief. Ubuntu mobile wordt ook voor Purism5 klaargestoomd. Als dit lukt heb je als extra ook een betere privacy.

Overigens niet veel hoop op het aanslaan van dit alternatief, maar nooit geschoten is altijd mis.
Samsung gaat echt niet samenwerking met Huawei voor een OS. Dan wordt Samsung straks ook gebant van de Amerikaanse markt. Kost veel te veel geld en is politiek helemaal niet handig.
Ik schat de kans heel klein in. Niemand is ook ooit in staat geweest het Windows monopolie te breken terwijl dat toch een verre van perfect systeem is.

Sterker nog, ik vind het nieuwe Windows 10 totaal schizofreen qua user interface (gedeeltelijk plat, kleurloos en gedeeltelijk de oude Windows 7 / Vista interface; ziet er niet uit!).
Het is niet 'omdat het een android is', dat de VS liever geen Huawei smartphone ziet bij overheidspersoneel. Net of een zelf gemaakt/niet USA gemaakt besturingssysteem wel plotseling zal mogen.
Het stelt china in staat, nog meer druk uit te oefenen op huawei om backdoors te laten zodat ze die kunnen misbruiken
+ dit is nu al gedoemd om te mislukken, als huawei in europa ervoor kiest om ook daar hun eigen besturingssysteem te gebruiken.

Er is een reden waarom we eigenlijk Android & ios deftig marktaandeel hebben in de smartphone markt.
De nokia smartphones verkopen nu ook beter, doordat ze over zijn gestapt naar android. Hoelang denken ze daar nog aan te werken, voor het zo goed, multifunctioneel word als android/ios?

[Reactie gewijzigd door Qinshi op 29 april 2018 09:41]

Huh
De nokia smartphones verkopen nu ook beter, doordat ze over zijn gestapt naar android
HMD/Nokia heeft in 2017 ~10miljoen toestellen verkocht.

Nokia verkocht in 2010 bijna 500 miljoen Windows Phones.
De Nokia lineup in 2010 bestond niet of nauwelijks uit smartphones.. Ik denk dat er gerefereerd wordt naar de Windows Phone lineup, die meer uit 2011-2014 kwamen. Die verkochten daar in tegen ook prima, maar meer omdat er zo gigantisch veel keuze was in veel verschillende prijsklassen.

[Reactie gewijzigd door MrWouterNL op 29 april 2018 12:51]

Windows Phone is vanaf 2010 beschikbaar.

Ik vind alleen cijfers zoals deze of van <1miljoen.

Gezien MS in 2011-2012 in een aantal markten met Windows Phone toch de 20% aantikte of er overheen ging, met Nokia voor 99% verantwoordelijk voor die sales, leun ik meer naar de cijfers van de honderden miljoenen dan enkele honderden duizenden.
Sorry, maar MS heeft met Windows Phone nooit meer dan 5-10% van de markt gehad. Die 500 miljoen waar jij op doelt is waarschijnlijk Nokia's totale verkoop, inclusief feature phones. De drie grootste OS-en in 2010 waren Android, iOS en Blackberry.
die 500 miljoen waar ie op doelt bevat 0,0 windows phones.
nokia heeft zijn eerste windows phone namelijk pas in november 2011 uitgebracht. er werd in 2010 dus geen enkel windows phone toestel verkocht.

je hebt gelijk dat die 500 miljoen niet alleen smartphones waren, dat was iets meer dan 100 miljoen in 2010, maar jij bent dan wel weer mis met je 3 grootste os'en, je vergeet symbian.

in 2010 was nokia nog 2x zo groot als zowel apple als samsung, en verkocht voornamelijk symbian toestellen. ze haalden nog record groei cijfers (positief) in 2010.
begin 2011 kondigt elop aan van symbian af te stappen ten faveure van windows phone waarna ze wederom record groei cijfers optekenen (negatief dan) om nadat ze effectief overstappen naar windows phone dit record (negatief) nog eens te breken.

zelfs in 2012 verkocht nokia trouwens nog meer symbian toestellen dan windows phone.

grafiek

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 30 april 2018 12:01]

Je hebt helemaal gelijk. Dank je voor het uitzoeken.
In een aantal markten.

Frankrijk bijna 20, ItaliŽ bijna 25%, Spanje rond de 20%, zelfs in Nederland en tikte het de 10% aan.

Jij kijkt naar marktaandeel op basis van nieuw verkochte toestellen, in een tijdperk waar mensen jaarlijks hun phone verpatste tot Windows Phone, toen mensen ineens makkelijk 3 jaar met een toestel konden doen.
ja maar wel met veel meer keuze en over een langere periode, nokia gebruikt nog maar net android op een paar toestellen
Ligt eraan. In China kan het werken. Google en de hele Amerikaanse tech industrie is irrelevant want de Chinezen kunnen zo langzamerhand alles zťlf en de Chinese markt is self sustaining.
de grap is dan dat ze nog wel steeds toestellen toestaan die in china zijn produceerd,

dan zouden ze bv apple ook kunnen verbieden om de toestellen voor overheids personeel te laten produceren in de USA.

want als een chip een hardwarematige fout (net als de nintendo switch) heeft kan een malefiede werknemer toch een backdoor inbouwen op hardware level?
die niet te voorkomen is, zonder een hardware revisie.
Er is een reden waarom we eigenlijk Android & ios deftig marktaandeel hebben in de smartphone markt.
We mogen toch met z’n allen hopen dat dit geen duopolie in handen van 2 Amerikaanse bedrijven blijft. Dat zou erg slecht zijn ... de visie van slechts 2 bedrijven volgen is niet echt goed voor innovatie en keuzevrijheid. Hoop zelf dat er ooit nog een sterk Europees alternatief komt, en dat we ons geld binnen de EU kunnen houden.
Precies! En om die reden gebruik ik sailfish. Misschien niet zo volwassen als android, maar ik kan er prima mee uit de voeten.
Ja ik heb hetzelfde, ik heb Ubuntu, Sailfish en Plasma geprobeerd.
Het beste werkt toch Ubuntu, Sailfish werkt op zich prima maar echt te weinig apps voor mij.
Helaas kan ik met de Telegram app op Ubuntu ook nog niet bellen dus ik ben dit jaar nog gebonden aan Android.
Ze kunnen toch gewoon Android AOSP gebruiken en dan Android zonder Google diensten leveren en een eigen App store? Of mag dat dan ook niet??
Ik veronderstel dat ze hopen dat dit ooit overwait en dan is AOSP gebruiken geen optie. Zodra een bedrijf gebruik maakt van AOSP of een andere variant van Android die niet goedgekeurd is door Google, kunnen ze geen deel meer uitmaken van OHA en met andere woorden, geen Google Android meer gebruiken.
geen deel meer uitmaken van OHA
Ja precies, maar AOSP zonder OHA gebruiken is zo veel makkelijker dan een eigen app ecosysteem uit de grond stampen. Volgens mij is dat juist het punt dat Flappie probeert te maken.
Maar wat Loller1 bedoelt is dat als dit allemaal overwaait en ze hu eigen fork van AOSP gemaakt hebben, kunnen ze niet meer terug naar de OHA.

Met een eigen OS, die geen fork is kunnen ze later nog terug naar Google's android mochten ze dat willen
Het is maar de vraag of Google het aandurft om die beslissing te nemen. Uitsluiten van competitie is een vorm van marktmachtsmisbruik die de EU niet tolereert; het kan miljardenboetes opleveren. En na zo'n boete kan je als bedrijf vervolgens ook nog eens schadevergoeding eisen, dat komt er boven op.
Dat lijkt mij de meest voor de hand liggende optie.
Android is van Google en dus Amerikaans. Als Amerikaanse bedrijven geen producten of diensten mogen leveren aan Huawei of ZTE, lijkt het me evident dat daar ook softwarelicenties onder zullen vallen.
Ze kunnen prima de source downloaden en gaan met die banaan.
Snap niet dat je gemint wordt want dat is wel precies wat ze kunnen doen. Android is misschien van Google maar AOSP is de opensource versie en die broncode kunnen ze gewoon als basis van een "nieuw" OS gebruiken dat compatibel is met Android.
En waar komt de source vandaan?
Van iedereen die er aan meewerkt. Als jij kan programmeren en een gave open source toevoeging maakt, is er kans dat die wordt opgenomen in de code.
Uit een GIT repository die wereldwijd overal kan zijn, inclusief in China.
Hmmm, "omdat het nog niet zo goed is als Android" de chinezen kennende zullen ze vast veel knippen en plakken, maar dan nog is dat niet heel eenvoudig lijkt me zo. Mooi voor 'feature phones' een afwijkend OS te maken, maar hoe zorg je dat er mensen voor niche-OS-en ontwikkelen.
Door Chinese volk/bedrijven te dwingen om dat os te suporten?

[Reactie gewijzigd door raro007 op 29 april 2018 10:55]

Dat hoef je niet. Dit is net zo een verhaal als met tizen, veel mensen kopen een telefoon vanwege het merk en niet het OS. Een bedrijf als Samsung heeft zoveel gebruikers dat een store op tizen snel gevult zal zijn mochten ze al hun telefoons met tizen leveren.

In China (sowieso al een gigantische afzetmarkt) kan de overheid de ontwikkelaars van Android naar dat alternative os duwen, en Viola, het os word succesvol.

Ps. Ik vermoed dat de meeste mobiele besturingssystemen hedendaags geen andere keuze hebben dan apk als app te ondersteunen.
Dat is totaal kansloos. Samsung gaat echt niet zijn voorsprong op mobiel gebied lopen te vergokken met een eigen besturingssysteem op basis van Tizen. Ze gebruiken Tizen al overal behalve in smartphones, omdat ze weten dat als ze dat doen dat de kans groot is dan ze vrijwel niets meer verkopen.

Samsung heeft het al geprobeerd met Bada en later ook nog even met Tizen, maar dat lukte totaal niet. Ik denk niet dat ze het ooit nog een keer gaan proberen, tenzij ze er toe gedwongen worden.
ik denk eerder dat mensen dan overstappen omdat ze in het begin niet hun gebruikelijke apps kunnen downloaden
De Chinese regering kan dat doen, een Chinees bedrijf niet. Het is het zakelijke BlackBerry niet gelukt (BlackBerry 10) het is hardwarefabrikant HP (WebOS) niet gelukt, Samsung (Tizen) is nog niet verder dan een paar jaar terug, Microsoft is alleen nog te beroerd om toe te geven dat ze het opgegeven hebben (Windows Phone/Mobile) en ook het uiterst sympathieke Jolla (Sailfish OS) kan niet genoeg native apps aanbieden. Dus zonder Android (of iOS) apps te ondersteunen gaat het ook Huawei niet lukken, tenzij ze de steun van de Chinese overheid krijgen wellicht (zoals Jolla nog een waterkansje heeft dankzij de Russische regering).
Chinees bedrijf is de Chinese overheid als het puntje bij paaltje komt.
De Chinese regering kan dat doen, een Chinees bedrijf niet.
In China is dat een wazig verschil, zeker in het geval van Huawei.
Vergeet India niet (ivm Jolla).
Wat is niet gelukt?

Een werkend OS neerzetten?
Volgens mij deden alle OSen gewoon hun werk,
ze hebben het niet overleefd.


En apps hebben bijgedragen aan het succes van Android,
maar veel apps zijn niet meer of minder dan een portal van een website.

En de situatie veranderd langzaam.
5 Jaar geleden hadden we nog relatief langzame processoren,
nu draai je een volledig OS op een soc,
en daarnaast zie je Google Android Go op de markt zetten, een lichte versie.

Een nieuw OS lanceren wordt juist steeds makkelijker.
Daar heb je gelijk aan, als je je alleen op Chinese markt richt heb je ook al wel aardig wat klandizie.
Microsoft heeft al toegegeven het op te geven trouwens... En dat ligt niet aan het OS want het was een prachtig systeem... Probleem was de apps... Vicieuze cirkel die niet te doorbreken was. Ze verkochten geen telefoons genoeg dus ze maakten er dan ook geen apps voor, er waren geen populaire apps genoeg dus ze verkochten geen telefoons meer...

[Reactie gewijzigd door Jurgen.vde op 29 april 2018 14:05]

Microsoft heeft al toegegeven het op te geven trouwens
Dat vind ik mooi, dat Microsoft eindelijk zijn klanten, partners en ontwikkelaars duidelijkheid heeft gegeven. Kun je hier een bron van vermelden?
https://www.google.be/amp...ws-10-mobile-11311959.amp

En nog vele verschillende sites...
Spijtig zoals ik zeg want het was veel beter dan Android en IOS in mijn mening
Dit zijn geen berichten van Microsoft dat Windows Mobile dood is, dit zijn hooguit kleinere rondjes waarmee Microsoft om de hete brei heen loopt. De conclusies zijn afkomstig van de editor, niet van Microsoft. Microsoft zegt slechts building new features/hw aren't the focus.. Dat is in mijn ogen iets heel anders dan ronduit toegeven: het is mislukt, we geven het op.

Spijtig, zoals ik zeg, wat ontwikkelaars, klanten, leveranciers en partners verdienen duidelijkheid van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 30 april 2018 13:03]

Duidelijk genoeg vindt ik persoonlijk
Dat zal wel meevallen. In China zal dat OS dan massaal gebruikt gaan worden en worden er ook apps voor ontwikkeld. Ze zullen wel moeten als ze geen android meer mogen gebruiken.
maar hoe zorg je dat er mensen voor niche-OS-en ontwikkelen.
Wellicht op dezelfde manier als Rusland GLONASS promootte: Invoerheffing op telefoons zonder dat GNSS systeem onprettig hoog maken? Dus zoiets als ‘Je mag geen App in China op de markt brengen als er geen ChinaOS variant is’?
Als updaten van een bestaand breed gedragen Android OS al lastig is voor Oost-Aziatische fabrikanten, hoe moet dat dan met een eigen OS?
makkelijker dan android, aangezien ze het dan zelf helemaal ontwikkelen
Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als Google hier blij mee is. Op deze manier is het een verlengstuk van de Amerikaanse overheid.
Google is al een verlengstuk van de US government by choice, dus dat zal het probleem niet zijn. Denk eerder dat ze niet op de eventuele financiŽle/marktaandeel impact zitten te wachten.
Misschien is de US een verlengstuk van de Amerikaanse tech industrie? Dat lijkt me eerder aannemelijk. San Francisco is geen vriend van Shenzhen.
Als een fabrikant als Samsung (met Bada / Tizen) het al niet lukt om een eigen mobiel besturingssysteem in de markt te zetten, wat voor kans heeft Huawei dan? Nihil, zou ik zeggen.

Natuurlijk kunnen ze een besturingssysteem maken, maar geen enkele klant zit hier op te wachten, dus een echt alternatief is het niet.
Je vergeet dat de chineze markt bijna 1 miljard online gebruikers heeft.
Als ze alleen al hun eigen markt weten te satureren met laat ik het ChinaOS noemen dan komen ze al heel ver.
En jij vergeet dat zelfs Chinese gebruikers niet zitten te wachten op een ander besturingssysteem. Huawei gaat enorm marktaandeel verliezen als ze met een eigen OS uitkomen.

Al verwacht ik wel dat ze een OS basis van AOSP zal zijn en niet een heel nieuw brouwsel.
Start een nieuw bedrijf op in Europa, zet alle huawei smartphones assets er in en klaar ermee? :+
Ze kunnen ook een deal sluiten met een andere smartphone maker zoals HMD Global tijdelijk?
Een (groot) Europees besturingssysteem zou natuurlijk fantastisch zijn. Ze zouden ook in gesprek kunnen gaan met Jolla of ze misschien Sailfish kunnen gebruiken.
Yeah, why not, android is niet het beste OS op aarde, iOS ook niet hoor, maar Jolla/Sailfish OS wel aardig helemaal als ze de ressources van huawei kunnen krijgen (Huawei heeft echt veel meer geld dan sailfish ooit zou kunnen hebben.)
Nee Jolla / Sailfish is totaal kansloos tegen Android.
maar als het bekend wordt en langzaamaan gebeurt is dat toch geen probleem. huawei is het meest verkochte smartphonemerk op samsung na.
Samsung heeft het al een keer geprobeerd met Bada / Tizen en dat was een totale mislukking. Niemand die er niet toe gedwongen wordt gaat een ander OS (operating system) gebruiken.

Maar Huawei zal er wellicht toe gedwongen worden, maar naar mijn mening betekent dat dat ze gewoon verdwijnen van de markt in het westen. Zelfs in China zie ik ze niet succesvol zijn met een eigen OS.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 29 april 2018 19:53]

Dit conflict heeft niets met backdoors te maken maar met handelsembargo ontwijking.
Niet weer terug naar t dumb-phone tijdperk met tientallen besturingsystemen... Gebruik AOSP android of ga voor CM/LineageOS. Dat lijkt mij toch wel goed?
maar als je banking apps gaat gebruiken of er komt een virus binnen op je rooted android dan heb je echt een probleem.
Dankzij JavaME viel de fragmentatie hartstikke mee.
Dit beleid kon wel eens tegen ze gaan werken als bedrijven Amerikaanse producten en software gaan mijden vanwege dit. (en een concurrent worden) En er zullen bedrijven wellicht vertrekken uit Amerika om te kunnen garanderen dat ze buiten de usa gebruikt mogen worden.

Zal nu nog niet gebeuren maar kan raar lopen.

Wat betreft Huawei, er zijn toch al wel bestaande niet Amerikaanse alternatieven?

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 29 april 2018 10:15]

Er zijn GEEN alternatieven. Oke, Sailfish (Europees) misschien, maar ook dat is zeker geen groot OS.
En in China zullen er nog wel wat OS'en zijn, maar die zijn dan ook alleen voor China ontwikkeld en niet om op de rest van de wereld te gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True