T-Mobile voorziet in juni 33.000 adressen in Den Haag van glasvezel

T-Mobile gaat met VolkerWessels Telecom een glasvezelnetwerk aanleggen in Den Haag. Daarvoor is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de gemeente. De bedrijven spreken van een netwerk met open toegang dat ook voor 5g- en Smart City-toepassingen gebruikt zal worden.

In juni krijgen 33.000 woon- en zakelijke adressen in de wijk Segbroek toegang tot het glasvezelnetwerk. Over de aanleg van glasvezel in andere wijken staat niets in de aankondiging. Wethouder Richard de Mos spreekt echter over een 'brede uitrol van fiber-to-the-home in de stad' die 'een goede digitale connectiviteit oplevert voor alle Haagse burgers'.

Het nieuwe glasvezelnetwerk krijgt volgens de initiatiefnemers een open access-model en is daarmee beschikbaar voor derden. T-Mobile schrijft dat het daarmee geschikt is voor 5g- en Smart City-toepassingen; maar ook andere providers kunnen internetabonnementen gaan aanbieden via het netwerk. Welke partijen dat zijn en wat de abonnementen gaan kosten, is nog niet bekend.

T-Mobile biedt zelf glasvezelabonnementen aan met een downloadsnelheid van 50, 100, 200 of 750Mbit/s voor respectievelijk 32,50, 36, 38 en 40 euro per maand. Die abonnementen gaat de provider ook aanbieden in Den Haag op het eigen glasvezelnetwerk.

T-Mobile beloofde vorig jaar te zullen investeren in glasvezelprojecten en twee miljoen huishoudens van glasvezel te voorzien. Die belofte maakte de provider rondom de overname van Tele2. Wanneer die twee miljoen aansluitingen er zijn en waar die precies komen, is niet gespecificeerd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-05-2019 • 08:26

114 Linkedin

Reacties (114)

114
113
66
5
0
28
Wijzig sortering
Dat vind ik redelijk hoge prijzen voor glasvezel voor die snelheden. En dat is eigenlijk ook niet nodig want er is zoveel ruimte op een glasvezel kabel dat je het niet volkrijgt als iedereen 200mbit trekt. Ook maakt het volgensmij voor de provider niet uit hoeveel data je gebruikt, zeker niet als de kabel niet vol zit.
Dat vind ik redelijk hoge prijzen voor glasvezel voor die snelheden.
Deze prijzen zijn gewoon, zeer concurrerend tov ziggo of dsl
En dat is eigenlijk ook niet nodig want er is zoveel ruimte op een glasvezel kabel dat je het niet volkrijgt als iedereen 200mbit trekt. Ook maakt het volgens mij voor de provider niet uit hoeveel data je gebruikt, zeker niet als de kabel niet vol zit.
dat is natuurlijk grote onzin, hoe meer data jij verstookt hoe meer servers je provider moet inzetten om die data te verwerken maar ook hoe meer data ze inkopen bij een ams-ix. Kosten die je provider gewoon netje per tb moet aftikken

Dat verhaaltje van ongelimiteerd data gaat alleen (deels) op zolang je binnen het zelfde netwerk blijft dus binnen het serverpark van Tmobile

[Reactie gewijzigd door i-chat op 7 mei 2019 09:03]

Och, uiteindelijk hebben quasi alle providers een peering agreement in AMS-IX onderling, en hebben ze wel een aantal caching servers staan van de grote CDNs, Google, Netflix, en dergelijke.

Totale aantal TB waarvoor ze moeten betalen is heel wat minder dan de totale TB die hun netwerk over zich heen krijgt hoor.
De servers staan voor de meeste toepassingen niet bij T-mobile maar bij, bijvoorbeeld, Google of Facebook. T-mobile zal wel wat grotere switches en routers nodig hebben als ze de snelheid verhogen, maar over het algemeen is dat vrij beperkt omdat in veel gevallen de totale hoeveelheid verstuurde data niet zo veel toeneemt als je de snelheid verhoogd (de webpagina / film / etc is sneller gedownload maar wordt niet groter).
Dat zijn de prijzen voor internet die T-Mobile via het glasvezel netwerk van Reggefiber (KPN) leveren.

Het is nog niet duidelijk wat het dus in Den Haag gaat kosten. Dan is het namelijk T-Mobile's eigen netwerk en kan die zelf de kosten en snelheden bepalen.

[Reactie gewijzigd door krakendmodem op 7 mei 2019 08:40]

Ik zit niet in de prijzen maar het is goedkoper dan dsl en kabel. Alleen waar zit het geld voor de investeringen? Je zou zeggen dat het dsl en kabel netwerk er al is, glasvezel niet.

Met dit tempo duurt het nog wel even voordat heel Nederland van glas voorzien is helaas.

[Reactie gewijzigd door iAR op 7 mei 2019 09:06]

Twee factoren:
1) KPN kan vaak niet op tegen kabel-snelheid vanwege de aard van hun netwerk.

‘Kaal’ internet van Ziggo wordt kunstmatig overdreven duur aangeboden omdat men niet wil dat je hun TV-abonnement omzeilt.

Kortom je betaalt voor TV-overhead kosten, ook al wil je alleen internet bij Ziggo.

2) Je maakt de denkfout dat je aanneemt dat er nu weinig verdiend wordt op kabel etc maar ik denk dat de marges heel interessant zijn. Het kabelnetwerk wordt één keer aangelegd en daarna is er nauwelijks onderhoud of kosten aan. Het is één keer investeren maar daarna is het rendement van dit soort netwerken stabiel over decennia en ik gok heel interessant. Alleen al hoe de abonnementsprijzen meegroeien met de inflatie is met veel andere investeringen altijd maar afwachten.
Dat je investeringskosten de hoogste kosten zijn en de operationele kosten laag zijn is slechts voor een beperkte periode. Een nieuw kabelnetwerk heeft weinig operationele kosten, maar naarmate de tijd vordert wordt er in de tussentijd steeds meer geknipt en geplakt en loopt je kabeladministratie steeds meer uit pas met de werkelijkheid. Daarnaast is er degradatie van kabelkwaliteit door veroudering van kunststof waarin de oplosmiddelen vervliegen en de kabel broos wordt. In combinatie met grondwerking heeft dat dramatische gevolgen voor koperkabels. Oude papierkabels in olie met een loden mantel (GPLK) uit de jaren '50 hebben een langere functiebehoud dan kunststofkabels uit de jaren '70. Dat is de conclusie die we inmiddels kunnen trekken. Echter heeft GPLK mindere eigenschappen bij hogere snelheden en heeft hoge onderhoudskosten.

Glasvezel is in de toekomst hetzelfde lot beschoren. Nu nog goedkoop in onderhoudskosten, wat tevens het moment is om je investering terug te verdienen, maar naarmate de tijd verstrijkt nemen de onderhoudskosten toe. Vergelijk het maar met een auto die in het begin weinig onderhoud nodig heeft, maar naarmate het ouder wordt steeds meer kwaaltjes begint te vertonen. Op een gegeven moment is het beter om een investering te doen in een nieuwe. Dat kost even een klap geld, maar dat verdien je weer terug met lagere onderhoudskosten.
Zeker waar, al is het 'knippen en plakken' eerder een bron van ellende dan veroudering in mijn ervaring.

Kijkend naar de telefoonlijn die zonder overdrijven al dik 50 jaar gebruikt wordt bij mijn voormalig ouderlijk huis en waar uiteraard maandelijks voor betaald is, maar ook de 'tv-kabel' van mijn eigen huis die er toch alweer bijna 15 ligt, denk ik dat het een business is die zichzelf héél goed kan bedruipen, ook zonder subsidie.
"Ook maakt het volgensmij voor de provider niet uit hoeveel data je gebruikt, zeker niet als de kabel niet vol zit."

Op capaciteit zal dat op het moment wel goed komen, maar om nu iedereen 1 Gbit aan te bieden voor €15 is niet echt toekomstbestendig... Vanuit het perspectief van de provider.
Dat kon nog wel eens meevallen want voor € 15 stappen waarschijnlijk héél veel van die 33.000 adressen over op die provider en gaat niemand daar nog proberen onder te zitten.

Stel dat de helft overstapt, dan heeft T-Mobile een omzet van 3 miljoen per jaar, alleen op deze wijk.
Scheelt dat het aanleggen al snel een miljoen of 10 kost. 33.000 * ~3000 euro. Zonder subsidies is het al snel 3-4 duizend euro per huishouden.

Dan komen de overige kosten er nog bij. Dat verdienen ze er echt niet in een paar jaar uit.
Een paar jaar! Dat zou ook wel heel snel zijn. De meeste coax-netwerken in Nederland liggen er al decennia. Het 'telefoon-kabel' netwerk is grotendeels al een halve eeuw geleden gelegd.

Overigens zijn die ook vrijwel altijd met een of andere vorm van subsidie (zoals goedkope financiering doordat de gemeente garant stond) aangelegd.
Precies wat je zegt en de investering van de aanleg moet ook worden terugverdiend.
... maar om nu iedereen 1 Gbit aan te bieden voor €15 is niet echt toekomstbestendig... Vanuit het perspectief van de provider.
Dat kan een leuke discussie worden: nu remmen we technologische vooruitgang onder het mom van dat het "niet eerlijk" is voor een provider. In een ander perspectief zouden we kunnen stellen dat de "luiheid" van een provider op die manier beloond wordt en in stand blijft gehouden.

Ik zou liever zien dat we dat loslaten, zodat een provider gestimuleerd wordt om zich competitief op te kunnen stellen en dus op zaken te gaan concurreren. Dat is namelijk in het belang van de eindgebruiker en die is in maatschappelijk opzicht belangrijker dan een bedrijf.

Mij maakt het eerlijk gezegd bar weinig uit qua snelheid. Ik gebruik een 50Mbit lijn up/down. Ik zou soms meer willen, maar heb niet de illusie dat ik sneller kan surfen, het enige moment waarin ik het zal merken is bij het binnenhalen van grote bestanden, wat enkele keren per maand gebeurt.
Er zijn vast wel legio voorbeelden te verzinnen waarin het wel bruikbaar is, maar ik denk dat dit voor >95% van de mensen in >95% van de gevallen geen probleem is. Ik ben benieuwd waarom we denken dat meer snelheid nodig is?
Ik ga ervan uit dat je wel op de hoogte bent dat dit niet op hetzelfde principe werkt als de kabel van ziggo. Iedereen krijgt zijn/haar eigen fiber to the home vanaf de 'centrale', daar is een SFP met een overhang geïnstalleerd in de switch die meer bandbreedte kan sturen dan wat jouw abonnement is maar deze wordt wel geconfigureerd met een maximum.

Uiteindelijk zal het dus niets uitmaken hoeveel er wordt verbruikt bij jou in de straat, het verschil zal jij niet merken.

Daarbij vind ik de prijzen nog best goed te doen, je komt ze her en der voor meer tegen.

Desalniettemin goed initiatief, kpn laat te lang op zich wachten!
Ik ga ervan uit dat je wel op de hoogte bent dat dit niet op hetzelfde principe werkt als de kabel van ziggo. Iedereen krijgt zijn/haar eigen fiber to the home vanaf de 'centrale', daar is een SFP met een overhang geïnstalleerd in de switch die meer bandbreedte kan sturen dan wat jouw abonnement is maar deze wordt wel geconfigureerd met een maximum.
Dat is dus NIET hoe het tegenwoordig werkt, zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Passive_optical_network . Moderne glasaansluitingen in huis zitten dus gewoon op een shared medium. Dit kan 1Gbit of 10Gbit per bundel zijn, met de nodige overboeking.
Ik heb zelf voor KPN gewerkt, zowel met dsl als met fiber en daarbij dus ook in de POP (fiber centrale). Hierbij worden gbic's van 10gbit geshared tussen 2 klanten, echter worden deze gecapt op het abonnement wat de klant heeft afgesloten. Op deze manier zal je dus nooit last hebben van wat je buren aan het doen zijn.

Echter komen we over een x aantal jaren wel weer in de knoop omdat we dan het maximale gbits van de backbone hebben bereikt. Alleen als we daar in de buurt komen hebben ze daar ook weer het nodige werk verricht om dit te voorkomen.
Prijsstelling heeft in niet altijd direct te maken met wat het kost, maar met wat mensen bereid zijn ervoor te betalen.

Daarnaast, zelf heb ik nu een bonded DSL-lijntje (55/10), en daar betaal ik rond de 40 euro/maand voor. Doe mij maar symmetrisch 100/100 voor minder!

@batjes Ik heb het nadeel dat alleen KPN/XS4All aan consumenten bonding aanbieden (en ik zit net op het randje van een wijkcentrale, dus heb het nodig). De volgende snelheidstap is kabel, maar dan ben ik meteen 54 euro/maand kwijt, en moet ik ook voor mob. telefonie wat anders gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 mei 2019 10:56]

Dat is best veel voor DSL. Ik zit op 100/20 voor 34e p/m :/

@Keypunchie Bonding wordt sinds een jaar ongeveer ook door virtuele providers aangeboden en is niet meer beperkt tot KPN en zijn dochters. Ik heb vorig jaar de optie gekregen om voor 4 euro mijn internet te verdubbelen bij Online. Pair bonding was al jaren beschikbaar, maar inderdaad, dat was KPN only.

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 mei 2019 10:58]

Dat maakt natuurlijk wel degelijk uit. Als je hogere snelheden aanbiedt heb je hogere piekmomenten. Dat vereist extra investering in netwerkapparatuur (poorten met hogere snelheden zijn duurder, apparaten met hogere throughput zijn duurder) en je moet extra capaciteit inkomen "om het Internet op te komen".

Maar de prijzen zullen ongetwijfeld concurrerend zijn met bv. Ziggo en KPN DSL
Al de belgische prijzen gezien? ;)
België loopt sowieso achter.
Tot voor kort was een datalimiet nog de normaalste zaak van de wereld daar.
Maar er is licht aan de horizon.
nieuws: Orange komt met internetabonnement zonder datalimiet en tv

Als er maar genoeg mensen overstappen, dan volgt de rest ook wel met schrappen van datalimieten.

Edit:
Blijkbaar heeft EDPNet in Belgie ook al de datalimiet vaarweg gezegd.
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 7 mei 2019 13:00]

Het zit hem niet zozeer in de capaciteit maar eerder in de gebruikte hardware waar de verbindingen op aangesloten worden.
Ik zie 36u p/m voor 100mbit dat is vrij normaal bij glasvezel.

mbt traffic Providers hebben wel degelijk een serieus probleem als iedereen op dezelfde tijd vollop 100mbit gaat downloaden bijvoorbeeld, daar is de backbone helemaal niet op berekend met consumentenlijnen, natuurlijk weet ik ook wel dat de consument daar geen boodschap aan heeft.

De lijnen zijn gewoon zwaar verouderd en er zal waarschijnlijk al wel "kabel rot" optreden, op gegeven moment moet je vervangen omdat het onderhoud te hoog wordt.

Ik werk zelf op een school er is 1 gbit lijntje met 1200 leerlingen en dat wil prima, men mag hier gewoon downloaden en streamen etc, nog niemand is het gelukt die lijn volledig dicht te trekken(ja Netflix etc staat gewoon open).
Dit zijn de prijzen voor als je op het ODF net ben aangesloten.
Op WBA betaal je voor 200mbit/s nog 7 euro extra. :X
50 en 100mbit/s zijn wel gelijk.
Anoniem: 343919
7 mei 2019 08:38
Eindelijk een beetje vooruitgang en ook nog eens concurrentie.

Ik zat laatst te kijken voor iets nieuws. Ben op zich wel tevreden over Ziggo maar altijd goed om je ogen open te houden. Maar bij mijn huis heb ik alleen Ziggo die alle abonnementen aan biedt. En dan KPN, XS4all en wat andere providers die max 50mbit op papier leveren en in de praktijk nog minder.

En ik vind bij Ziggo raar dat je 50mbit hebt voor 43 euro per maand en voor een tientje meer heb je 250mbit. Dan heeft het bijna geen zin om voor de 50mbt optie te gaan.

En als ik zo kijk naar de prijzen van glasvezel van T-mobile zie ik het zo gebeuren dat er veel klanten over zullen stappen. Als ik de kans had had ik het zo gedaan.


P.S.

Ik zie dat hier de prijzen ook niet veel van elkaar verschillen bij T-mobile. Spelen ze wel weer lekker slim net als Ziggo.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 343919 op 7 mei 2019 08:39]

Die prijzen die nu in het artikel staan zijn de prijzen als T-Mobile glasvezel via het Reggefiber netwerk moet leveren.

Kijk maar eens naar DSL, dan is T-Mobile echt wel goedkoper, omdat er voor DSL minder (ik noem het maar lijnhuur) betaald hoeft te worden aan de eigenaar van het netwerk, KPN).

T-Mobile biedt namelijk ook 750Mbit op enkele plaatsen voor 37,50. En dat is dan weer niet overal leverbaar (en niet duur).
Nou die 750 mogen ze wel naar mijn huis brengen xd

Ze kunnen bij mij niet gsranderen dat er 100/30 verkrijgt kan worden, terwijl tele2 dit wel kan.

Wil graag naar tmobile overstappen (voor de korting) maar dan mis ik 20mbit upload die ik toch echt nodig heb...

Dus nu maar hopen dat tmobile snel hetzelfde als tele2 dezelfde pakketten kan aanbieden op de telefoon lijn ;p

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 7 mei 2019 09:03]

Dat is vreemd. T-Mobile gebruikt hetzelfde DSL-netwerk (die van KPN) als Tele2 en je zult dus exact dezelfde snelheden halen bij T-Mobile. Wat geeft T-Mobile nu voor haalbare snelheid aan dan?

Ook bij T-Mobile zul je dus 100/30 krijgen.

Op papier krijg je 10Mbit upload. In de praktijk is dat al jaren 30Mbit up.
ja maar wil het op papier hebben staan, gezien ik het voor mijn werk nodig heb.
Op de website van Tele2 wordt het ook als 100/10 verkocht.

De profielen staan bij alle providers op 100/30 bij Vectoring VDSL. Er is eigenlijk geen provider die het afknijpt, dus je zult ook bij T-Mobile die 30Mb up krijgen.

Natuurlijk je eigen keuze als je overstapt ;).
Tele2 biedt gewoon 100/30 aan hoor op mijn adres, dus wat je zegt klopt niet.

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 7 mei 2019 10:14]

Nee, ik bedoel dat er op de website van Tele2, voordat je een postcode invult, er bij het extra pakket 100/10 staat. Tele2 geeft na het invullen van de postcode aan dat er 100/30 mogelijk is.

Het abonnement wordt verkocht als 100/10, Tele2 geeft alleen de schatting dat de snelheid tegen de 30Mb up is. Als een van de weinige providers.

T-Mobile geeft het inderdaad niet aan zie ik. Maar dat doet KPN ook niet. Terwijl het DSL net van KPN is :P
mmh gek want in mijn contract staat wel 100/30 en niet 100/10.

maarja het zal wel ^^ ik ga wel eens naar een tmobile winkel om duidelijkheid te vragen ^^
Je betaald bij DSL/KPN voor de gebruikte techniek, niet de snelheid. KPN stuurt de maximale snelheid weg. Zo kon je vroegah met ADSL2 al met een beetje geluk bijna 30mbit krijgen op je 20mbit abo.
ADSL2 gaat theoretisch tot 12Mbit.
ADSL2+ tot 24Mbit.

Voor 30Mbit dien je dus al minimaal een VDSL2 lijntje te hebben. Een 20Mbit abbo was inderdaad 30Mbit Wij hadden geluk, we zaten op VDSL en een 20Mbit abonnement kwam binnen op 30. Maar dat zie je natuurlijk niet terug op de website zelf ;)
Adsl2+ haalt de 27-28 mbit. Bijna 30. Hiervoor die de je wel zowat een wijkcentrale als buurman te hebben. Maar ik haalde destijds op 970meter bijna 27mbit.

24mbit is een snelle Google resultaat. Zoek verder en gij zult vinden

Bron ik werkte bij Telfort. Meegedaan met de eerste VDSL pilot en daarbij ~72mbit gekregen.
Vreemd. De officiële specificaties voor ADSL2+ is 24Mbit als ik de ITU G.992.5 standaard erbij pak. Ik vraag me af hoe je dan aan 30Mb down komt.

Toen ik in 2011 van KPN VDSL2 vanuit de CO kreeg, kon de lijn op +-500 meter afstand tot de DSLAM bijna 95Mbit halen. Echter werd de lijn geknepen op 40Mbit (het abonnement destijds): https://i.imgur.com/kAMB0.png
Zal misschien aan mijn omgeving liggen. Maar de theoretische max is iets van 30mbit dacht ik. Ooit van KPN meegekregen dat ze maximaal signaal uitstuurde op ADSL1/ADSL2/ADSL2+ en VDSL 1/2. Waarbij de maximale snelheden ook genoemd werden. Ik zat er destijds maar 1-2 mbit oid onder.
https://i.imgur.com/2dRP3hy.png
Met een prut abo van 34 euro haal ik bij wind mee 124/33 van de 100/20 die ik heb.

Mijn stad is in 2005 ergens al geupgrade naar glas waarbij het hele DSL netwerk met uitzondering van de laatste meters over is gegaan naar glas. Ik was ook 1 van de weinige mensen die mee kon doen aan de VDSL pilot :)

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 mei 2019 17:18]

Niet waar, KPN heeft ook een 50mbit DSL abonnement...
Klopt. Dat is de huidige max van 1 pair VDSL. 2 pairs is 100. Excuus 50/12 en 100/30mbit is vectoring. pair bonding is 200/60

Maar je krijgt gewoon de max snelheid beschikbaar. Ik had op mijn oude 50/10 abbo ook bijna 58/13. KPN begrenst het niet op snelheid maar op gebruikte techniek.

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 mei 2019 17:35]

Met 1 paar kun je ook 130MBit halen (werkt bij mijn schoonouders prima via Online.nl en ik heb echt maar 2 draadjes, 1 paar, aangesloten).
Excuus ik haal vectoring en pair bonding door elkaar :)
Die 750Mb is op glas, niet op koper. Vplus biedt momenteel de grootste download (200Mb) over koper op steenworp afstand van de wijkkast. Bonded Vplus (wat er nog niet is) zou theoretisch 400Mb download bieden, maar dat is hem dan wel.

Koperaders met VDSL worden alleen nog maar geleverd door KPN. Met een zogenaamde "VULA" overeenkomst kunnen andere partijen deze ook afnemen en resellen. Oftewel, het is identiek qua product. Als Tele2 meldt meer te kunnen leveren dan een andere partij, dan is dat bluf en alleen maar om jou te motiveren om daar een contract af te sluiten.

Maar ook hier zou glasvezel, al was het "maar" 500/500 zijn uiterst welkom :)
Nog een kleine toevoeging.
Bonded Vplus (wat er nog niet is) zou theoretisch 400Mb download bieden, maar dat is hem dan wel... op dit moment
Omdat met FttC alleen het laatste stukje om koper gaat, zit er nog wel rek in die snelheden. Op dit moment nog laboratorium-snelheden: https://www.nu.nl/tech/38...-koperkabels-behaald.html

Zeker nu de glasvezelverbindingen zijn aangelegd naar de straatkasten, zal het me niet verbazen als er over een jaar of wat nog een keer een upgrade-ronde komt van koper (VDSL3?), het opwaarderen van die straatkasten zal bijna altijd goedkoper (en makkelijker te implementeren) dan het openbreken van hele stedelijke woonwijken, waar vervolgens maar de helft glas afneemt.

Ook is het nadeel dat de laatste loodjes van verglazing (die ook gewoon doorgaat) steeds duurder zullen zijn. Er is de natuurlijke neiging bij dit soort werkzaamheden om relatief 'makkelijke' plekken als eerste te bedienen.

@Houtenklaas Ik denk dat profiel 35b/VDSL vectoring de huidige praktische uitwerking van die techniek is. Dus in die zin is 2015 wel gehaald, maar er zit nog meer in het vat.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 mei 2019 10:59]

Tuurlijk zit er nog rek in. Niet voor niets worden momenteel oude technieken die hierin dwars liggen uitgefaseerd (ISDN2, ISDN15/20/30, vaste verbindingen) en alles wat je maar kan verzinnen wat op dit moment de VDSL signalen dwars zit. Die oude meuk is de reden dat vectoring vanuit wijkcentrales niet aangezet kan worden. Rule of thumb is wel dat "hoe hoger de snelheid, hoe lager het bereik" geldt. Oftewel, de inspanningen worden steeds groter (duurder) voor een steeds kleiner bereik.

Leuk artikel overigens. De aangekondigde "2015" hebben ze bij mij in het dorp niet waar kunnen maken helaas. Internetten met eenrichtingverkeer is wellicht ook een idee wat minder goed aanslaat O-)
Anoniem: 343919
@krakendmodem7 mei 2019 08:59
Ja klopt maar bij mij in de straat is dat maximaal 50mbit voor DSL en hoger via Ziggo.
Als je nog TV kijkt is Ziggo wel weer een fijne optie aangezien het beeld super is. Geen idee hoe en of T-Mobile dat gaat aanbieden maar als ik kijk naar bijvoorbeeld Telfort of KPN dan ben ik maar wat blij dat ik Ziggo heb. Met deze prijzen zou ik daarom gewoon bij Ziggo blijven + m'n oude DSL lijntje ernaast houden als backup (die ik vrijwel nooit nodig heb).

Enige waarmee ik misschien over zou gaan is als er een optie is tot het verkrijgen van een vast IP.
Nou, zo super is dat beeld van Ziggo anders niet hier in Segbroek.
Na een update van een maand geleden leek het dat alle TV-kanalen het goed deden, maar zins vorige week zijn de blokjes weer terug bij RTL-4 RTL-5 en nog een paar andere zenders.

Verder heeft Ziggo er ook een handje van om onaangekondigd aan de kastjes in de straat te werken.
Denk je dat je internet het niet doet, blijkt het weer een Ziggo-mannetje te zijn die in het kastje zit te wroeten.
Het ging mij vooral om de kwaliteit van Ziggo vs andere providers (los van de blokjes, want die heb ik ook heel lang gehad).

Veel F-connectoren zijn rot op de verdeler in die kastjes maar er wordt weinig tot niks aan gedaan. De mijne brak zo in 2 stukken toen ze eraan zaten. Leve de zeelucht!
Ik heb vorig jaar een nieuwe kabel gekregen van kast naar AOP want ik wilde mijn AOP verhuizen naar de andere kant van het huis en sindsdien heb ik 3 TVs en mijn modem aangesloten zonder versterker ertussen. Hiervoor had ik al problemen met een TV en het modem.
Verder heeft Ziggo er ook een handje van om onaangekondigd aan de kastjes in de straat te werken.
Denk je dat je internet het niet doet, blijkt het weer een Ziggo-mannetje te zijn die in het kastje zit te wroeten.
Is niet mijn ervaring. Ik heb *klopt af* "nooit verstoringen". (Volgens mij in de afgelopen 10 jaar, één of twee keer, waarvan één keer m'n Mediabox ermee was gestopt.) Voor werkzaamheden krijg ik altijd netjes een mailtje.
Maar allicht is de infrastructuur bij jou in de wijk wat fragieler dan bij mij in de wijk (is natuurlijk niet uit te sluiten)
Op glas heb je prachtige beeldkwaliteit :) Sommige zenders kunnen zelfs 4K, maar dat is heel beperkt.
En ik vind bij Ziggo raar dat je 50mbit hebt voor 43 euro per maand en voor een tientje meer heb je 250mbit. Dan heeft het bijna geen zin om voor de 50mbt optie te gaan.
Als je de bandbreedte niet nodig hebt, kan je voor 120 euro per jaar kan je toch een keertje extra uit eten of naar de sauna, of voor als je het niet breed hebt, opsparen om elke 5 jaar een andere TV of wasmachine te kopen. Geld is geld :)
Anoniem: 343919
@lenwar7 mei 2019 09:01
Nou ja 50mbit vind ik wel echt te traag voor wat we in huis doen. En 250mbit klaag ik niet over maar als er iets tussen in zat was ik perfect blij geweest.
Datzelfde heb ik ook. Als ze 100Mbit zouden aanbieden zou ik het zo doen. Ik kan me voorstellen, dat als iemand met z'n tweetjes in een huis woont en alleen maar surft/mailt/netflixt/spotifiet, en dat ze het geld er niet voor (over) hebben, dat het dan voldoende kan zijn. want 120 euro per jaar, is 120 euro per jaar :)
Inderdaad 50mbit is meer dan snel zat we zijn gewoon verwend, zelfs met zijn 2en is dit meer dan genoeg.
Heb je een stel keuters die de hele dag online zijn thuis, ja dan wellicht iets meer maar met 2 is 50mbit meer dan genoeg.
En ik vind bij Ziggo raar dat je 50mbit hebt voor 43 euro per maand en voor een tientje meer heb je 250mbit. Dan heeft het bijna geen zin om voor de 50mbt optie te gaan.
Dat is marketing... Ze willen liever dat je wat meer uitgeeft voor de snellere optie dus maken ze de langzame optie net zo dat ze wel een optie hebben voor wie goedkoop wil zijn, maar het verschil in wat je krijgt zo groot is dat de meeste mensen toch voor dat duurdere pakket gaan.
Je ziet exact hetzelfde bijvoorbeeld bij frietjes en frisdrank bij McDonald's en concurrenten. Die zooi kost hun bijna niks extra's dus ze proberen iedereen naar de duurdere menu's met meer friet en suikerwater te sturen. Daar betaal je per ml ook veel minder voor een grote frisdrank dan een kleine.
Ik lees áltijd reacties dat mensen meer upload willen hebben. Wat produceren jullie thuis aan data dat bv 50Mb niet genoeg is? Ik zou het niet weten ......
ehm, thuis werken. Zowel latency en speed. Doe maar eens een remote dektopje over VPN of die gare citrix apps. Dan is een snelle upload en lage latency heeeeeeel fijn.

Nog een paar dingetjes: syncen van images, pushes etc. Veel kleine uploads.
Genoeg om 100/100 te verantwoorden. Daarboven wordt het inderdaad discutabel
Juist voor remote desktop en Citrix heb je geen snelle verbinding voor nodig. Dat is alleen wat pixels ontvangen en muis locatie/kliks en toetsenbord aanslagen terug sturen.
Werk de hele dag achter citrix achter VPN abo 40/4 van Ziggo nergens last van. Dus dit is klets
helaas hele andere ervaringen mee. Nu ziggo 40/4,helaas, komend vanaf 100/100 glas. VPN+Citrix==drama
veel disconnects en een enorme lag.
Mm mm raar VPN tunnels Japan, Zuid-Afrika, Europa. Nergens problemen werkt allrmaal goed. Soms disconnect maar dan hebben andere colleges het ook, dus zit verderop zeg maar (1× per maand). Vaak dan toch nog reconnects in de reconnect timer.
Kijk, dat is nog eens lekker wakker worden!

Het is alleen jammer als ze dat net doen nadat het water, riool, electra, gas en telefoonnet onder handen is genomen en alles weer net een paar weken dicht zit. :)
Weet je zeker dat de gemeente niet tegelijk de glasvezels (op op z'n minst de pijpen waar ze doorheen gaan) in de grond heeft gestopt en dat T-mobile/VolkerWessels Telecom alleen nog maar het laatste stukje naar je voordeur hoeft te doen?
Kan het je nog sterker vertellen, toen de waterleidingen zijn vervangen (2005!) hebben ze hulzen gelegd tot in huis bij de meeste mensen in mijn buurt voor glasvezel, die zou dan in 2006 worden geblazen aangezien het telefonienet in deze buurt heel slecht is (DSL tot 8Mbit voor lange tijd). Deze hulzen zijn allemaal weggehaald toen de electra werd vervangen twee jaar terug en lagen naast de Ziggo goot voor de gevel.

Helaas ligt er niks teveel in de grond anders dan wat al in gebruik is.
Pfff... Wat een verhaal. Dat is wel zuur....
Dat verhaal ken ik. In 2005/2006 zou mijn stad glasvezel krijgen. Al het voorbereidend werk is gedaan. Heeft een boel geld gekost. Alleen de laatste meters naar de huizen moest nog.

En nu gaan ze dit jaar een compleet nieuw glasvezel netwerk neerleggen. Eerst door KPN nu door glasvezel buitenaf.

We hebben dan straks 2 glasvezel netwerken liggen >.> Echt zo... zinloos.
Dat zal wel eens een geduchte concurrent van Ziggo kunnen worden.
Ik woon in Segbroek en zie dat alleen Ziggo hier internet met hoge snelheid kan bieden.
Als er straks via die glazvezel ook TV en telefoon aangeboden gaat worden krijgt Ziggo eindelijk wat concurrentie.
Dan kan Ziggo wellicht ook zo'n pakket gaan aanbieden aangezien het een open netwerk betreft? Ik zit net niet in Segbroek :+ maar hoop dat ze door de rest van Den Haag gaan of igg de rand wijken van Segbroek.
Ohohoh tmobile kom maar snel richting rdam toe😏
En Amsterdam! Zo insane dat je in een gemiddeld dorp of kleine stad gewoon 1gbit full duplex je huisje binnen kan trekken, en dat je dan verhuist naar een grote stad en je meteen 20 jaar terug in de tijd wordt gegooid met je internetverbinding.
Yup... Hier leven we op ziggo.. moet toch is de deur uit die dure troep
In Rotterdam is dit jaar toch al een ander bedrijf gestart. https://www.ad.nl/rotterd...ezel-te-krijgen~a3f9d283/
Is bekend welke adressen precies toegang krijgen, is dat in te zien? Of gaat het daadwerkelijk over alle huishoudens in de regio Segbroek? Het artiekel van Tweakers en T-Mobile benoemt dit niet specifiek.
Als ik het globaal een beetje bij elkaar optel, dan gaat het om de gehele wijk Segbroek.
https://allecijfers.nl/gemeente-overzicht/den-haag/
T-Mobile biedt zelf glasvezelabonnementen aan met een downloadsnelheid van 50, 100 of 200Mbit/s voor respectievelijk 32,50, 36 en 38 euro per maand.
T-Mobile bied ook 500Mbit/s aan op het KPN-wholesale netwerk en 750Mbit/s op ODF netwerken. Lijkt me sterk dat ze deze snelheden niet op hun "eigen" netwerk zullen bieden.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 7 mei 2019 08:43]

Misschien kan de gemeente Eindhoven een keer met T-mobile gaan praten want KPN heeft bij de overname van Reggefiber Eindhoven opgegeven in 2012 en de belofte "heel Eindhoven glasvezel in 2012" snel opgeborgen en de gemeente heeft dit gewoon laten gebeuren. Misschien ziet T-mobile wel iets in de "brainport regio"...
ik ben heel benieuwd, eindelijk echte concurrentie voor ziggo
kpn levert hier, bonded, max iets van 30/10 ofzo 8)7 (dat is voor wat netflix, wat downloads en internet in een klein huishouden toch echt te krap anno 2019)
ziggo ligt er relatief erg vaak een uur ofzo uit (Al hebben de meeste mensen daar vast geen last van, daar het of vroeg of laat op de dag gebeurd).

[Reactie gewijzigd door mschol op 7 mei 2019 09:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee