Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD completeert AM4-platform met Ryzen 3 en Bristol Ridge-apu's

Door , 39 reacties

AMD heeft Ryzen 3 aangekondigd. Deze processorreeks omvat de instapmodellen in de Ryzen-serie, die over vier cores zonder smt beschikken. Daarnaast komen de Bristol Ridge-apu's in de schappen te liggen en heeft de fabrikant aangekondigd zijn Wraith Max-koeler los te gaan verkopen.

Ryzen 3 wordt net als Ryzen 5 en 7 opgebouwd uit twee 'core-complexes', waarbij in totaal vier cores uitgeschakeld zijn, waardoor er nog vier functionele cores overblijven. Die cores zijn niet voorzien van smt, maar verschillen verder niet van de Ryzen 5- en 7-processors. Zo is er in totaal 8MB L3-cache en 512Kb L2-cache per core aanwezig. Beide processors kunnen bovendien gebruikmaken van AMD's xfr, waarbij de Ryzen 3 1200 zichzelf 50Mhz kan overklokken, tot 3,45GHz. De xfr-klok van de 1300X-processor is wat ruimer en loopt tot 3,9GHz.

Behalve Ryzen-processors kondigde AMD ook de beschikbaarheid van Bristol Ridge-processors aan. Die processors waren tot nu toe alleen in China en voor oems beschikbaar. Bristol Ridge omvat processors in de A-serie, met ingebouwde gpu, en Athlon-processors zonder igp. Aan de het rijtje processors dat al aangekondigd was voegt AMD nog drie stuks toe; de A6-9550, de Athlon X4 970 en de Athlon X4 940. Over de beschikbaarheid van die drie processors is nog niets bekend, de overige Bristol Ridge-processors moeten per direct te koop zijn.

Tot slot heeft AMD aangekondigd zijn Wraith MAX-koeler los te gaan verkopen. De koeler, die voorzien is van rgb-leds, wordt alleen bij de Ryzen 7 1700X en 1800X geleverd, maar volgens AMD was er veel vraag naar de koeler van gebruikers met andere processors. Daarom heeft de fabrikant besloten over te gaan tot losse verkoop. De koeler past volgens AMD op socket AM4, AM3+ en FM2+, maar zal gezien de montage met clips ook op oudere sockets passen. De Wraith Max komt 'binnenkort' beschikbaar voor een nog onbekende prijs. De Ryzen 3 1200-processor gaat 119 euro kosten, terwijl de 1300X voor 139 euro over de toonbank gaat. Beide cpu's zijn per direct te koop.

Model Cores/threads Klokfrequentie Tdp
Ryzen 3
1200 4/4 3,1Ghz - 3,4GHz 65W
1300X 4/4 3,4GHz - 3,7GHz 65W
Ryzen 5
1400 4/8 3,2GHz - 3,4GHz 65W
1500X 4/8 3,5GHz - 3,7GHz 65W
1600 6/12 3,2GHz - 3,6GHz 65W
1600X 6/12 3,6GHz - 4GHz 95W
Ryzen 7
1700 8/16 3,0GHz - 3,7GHz 65W
1700X 8/16 3,4GHz - 3,8GHz 95W
1800X 8/16 3,6GHz - 4,0GHz 95W
Model Cores Tdp Klokfrequentie/turbo Gpu Cu's/Gpu-frequentie
A12-9800 4 65W 3,8Ghz/4,2Ghz R7 8/1108MHz
A12-9800E 4 35W 3,1GHz/3,8GHz R7 8/900MHz
A10-9700 4 65W 3,5GHz/3,8GHz R7 6/1029MHz
A10-9700E 4 35W 3,0GHz/3,5GHz R7 6/847MHz
A8-9600 4 65W 3,1GHz/3,4GHz R7 6/900MHz
A6-9500 2 65W 3,5GHz/3,8GHz R5 6/1029MHz
A6-9500E 2 35W 3,0GHz/3,4GHz R5 4/800MHz
Athlon X4 950 4 65W 3,5GHz/3,8GHz - -

Reacties (39)

Wijzig sortering
Mooi dat AMD nog een paar low end Athlons toevoegt aan dit lijstje. De Bristol Ridge-lijn levert (zoals elke AMD-chip van de generatie voor Ryzen) geen superfantastische prestaties, maar heeft wel de perfecte karakteristieken voor een NAS-systeem. Ze verbruiken weinig stroom op idle (vergelijkbaar met Ryzen), ondersteunen op het AM4-platform net als Ryzen unbuffered ECC-geheugen, en hebben toch genoeg power en features voor transcoding en wat lichte virtualisatie (voor applicaties) en containers.

Hopen dat je ze kunt krijgen voor rond de prijs van de huidige budget Athlon X4s (tussen de 45 en de 65). Zou echt een goeie deal zijn voor die toepassing, en je kunt bovendien dan nog upgraden naar de Ryzens die AMD tot 2020 uitbrengt.
Met de erg scherpe prijsstelling van de low-end Kaby Lake chips is dit toch wel het moeilijkste segment voor AMD, ik snap heel goed dat ze niet erg veel haast maken met de Ryzen-APU's - er valt weinig mee te verdienen.
De enige voordelen die AMD heeft is dat ze niet aan over-de-top productdifferentiatie doen die Intel doet. Zo zijn zowel de AMD Bristol Ridge als Ryzen chips zijn vrij te overklokken en ondersteunen ECC op mainstream-moederborden en instructies als AVX2. Bovendien koop je een moederbord met een socket dat langer wordt ondersteund dan bij Intel, zodat je een makkelijker upgradepad hebt.

Qua pure prestaties is dit inderdaad de minst krachtige categorie van AMD. Ironisch, want dit was tot vorig jaar nog hun sterkste prijscategorie.

[Reactie gewijzigd door DCK op 27 juli 2017 19:23]

intel processors kan je toch ook overclocken?
alleen is het niet zo goed om met je baseclock te liggen overclocken omdat je dan ook maar weinig marge hebt om mee te werken en het niet erg precies is...

daarom heeft zowel amd als intel de X en K(+X) reeks reeksen lopen waarbij je niet met de clockfrequenties hoeft te prutsen maar gewoon de multiplier omhoog kan gooien...
Intel processors zonder k kan je niet overclocken.
Integendeel kan je wel alle amd Ryzen cpu's overclocken
(Als je een b350 of x370 mobo hebt ) de x bij de bijv 1600 x staat voor xfr dat is een soort boost voor als het temperatuur wijs goed zit
xfr is extended frequency range... vergelijkbaar met turbo boost 2.0/3.0
(een extra boost-snelheid die aangesproken kan worden als idd de temps goed het toelaten).

ik wist echter niet dat de x bij amd enkel hiervoor stond én dat alle cpu's bij amd dus multiplier unlocked zouden zijn.

Mijn ervaring met amd leerde mij altijd dat die multipliers bij default, net als bij amd, altijd gelocked waren (mijn laatste amd was weliswaar wel eentje uit de athlon64 periode, daarna ben ik naar de core2duo overgeschakeld en zit nu al een paar cpu generaties op intel's te werken). Ik weet nog dat ik vroeger bij de thunderbird cpu's (de eerste athlon's) met een potlood lijntjes aan het trekken was op de package van m'n cpu om zo bepaalde koperlijnen te verbinden en de multiplier te unlocken; maar da's al zeer lang geleden hoor...
Wacht toch liever op de Ryzen APUs...
Zouden die komen?

Ik wil namelijk een PC vervangen welke veel threads heeft, maar een "echte" gpu heeft hij niet nodig..
ja, onder de noemer Raven Ridge. Maar de verwachting is dat die pas per Q4/Q1 '18 op de markt komen (geloof ik, misschien is dit al weer outdated info)
Raven Ridge komt vanaf Q1 2018, maar dat kan ook eind Q1 zijn (maart), om over daadwerkelijke beschikbaarheid maar niet te spreken. Dus de kans is aanwezig, dat je dan nog driekwart jaar tot een jaar moet wachten. Erg jammer dus, want het lijkt me de ideale APU voor in een laptop of HTPC en misschien wel voor casual gaming.

[Reactie gewijzigd door schaduw op 27 juli 2017 15:47]

Helaas maar tot 4 cores.
Dan toch maar een minimale dedicated GPU.
Ja, die komen eraan :)

De lijn zal Raven Ridge heten en is dus de opvolger van deze Bristol Ridge.
Eigenlijk gaan ze volledig op de schop want deze maakt gebruik van ZEN cores in combinatie met een 'VEGA' iGPU

Edit: @LongBowNL , klopt helemaal. Heb het toegevoegd

Voor mobile:
https://www.pcgamesn.com/...0Mobile%20performance.jpg

Voor de desktop:
http://cdn.wccftech.com/w...nacle-Ridge-CPU-Specs.png

[Reactie gewijzigd door Lambo LP670 SV op 27 juli 2017 15:56]

Het plaatje die je laat zien, gaat over de laptop versie. De desktop versie staat later gepland.
Zat in hetzelfde schuitje, alhoewel ik niet per sé heel veel threads nodig heb (development - visual studio e.d.).
Ben toch voor de i7-7700K gegeaan op 4.7 GHz, is helemaal top ;-)
Tja leuk maar 4k op 60 fps om een beetje toekomst prrof te zijn is dat ding niet en daarnaast is ie ook nog superduur voor bepaalde toepassingen.

Ik wil een zo klein maar goed mogelijk toekomst bestendig mediacenter pctje bouwen voor zo min mogelijk en daarbij is een apu verreweg de beste keuze niet alleen gezien formaat maar ook stroomverbruik wat minimaal moet blijven.
Zolang er maar een x265 decoder hebt kun je video prima 4k 60 fps afspelen. Gamen op 4K 60 fps gaat natuurlijk niet lukken. Dat lukt met een videokaart van 900 euro nog niet eens.
Onzin, een kaart van ¤ 820,- doet dat best goed op dit moment.
DooM op nightmare settings 90fps@4k

En als dadelijk meer spellen vulkan of dx12 gaan gebruiken zal dat alleen maar toenemen.

En tegen de tijd dat het mainstream is kan een kaartje van ¤ 300,- +/- het nog.
Ik kan Unreal Tournament (1999) ook op 4K 60 fps spelen met een willekeurige videokaart. Natuurlijk zijn er met een 1080 Ti heel wat games waarbij het wel lukt, maar er zijn ook nog heel wat games waarbij je gewoon de 60 fps niet gaat halen.

Pak bijvoorbeeld een game als watchdogs2 en je komt ineens niet veel verder dan 40 fps. Als we geluk hebben is dat waar we de komende tijd heen gaan. Immers meer resolutie kost gewoon meer rekenkracht. Dezelfde game doet 104 FPS op Full HD. Als het niet wil op 4K dan is de kans groot dat dit komt omdat we weer een stukje dichter bij foto realisme komen. Zeg nu zelf, wat heb je liever. De graphics van Unreal Tournament 1999 op 4K of moderne games als Doom / Watch Dogs 2 op full HD ;). Zo gaat dat spelletje altijd door.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 27 juli 2017 18:56]

UT99 noem je ook wat op, behoorlijk lage tris aantallen die gerenderd moeten worden.

Watch Dogs 2 doet het op dx11 volgens mij, dus geen dx12.

Het punt was dan ook meer efficiënt gebruik van de hardware voor de zogenaamde 60fps@4k waar jij zei dat het niet ging worden met een videokaart van ¤ 900,- wat gewoon onzin is.
Game dev en publisher gaan voor goed te market GFX dus fancy graphics ipv voor hoge fps.
Als je 4 K wilt gamen houd in setting lower.
Sowie zo zijn gpu in grotere titels gpu bound en om de pipeline gevult te houden zijn er drie frames in de pipeline met dus ook 1 a 2 frame latency voor VR moet men dus dat minstens terug brengen naar twee en alerlei truckjes om enige latency te maskeren
De ene game ziet er niet goed uit op low. Crysis op een 8600GT
Maar latere Farcry 2 op low zag er goed uit met soepele FPS.
Crysis gespeeld op HD2900XT in mix med/high wat er goed uitzag op Vista.
En in low/ med mix met iets te lage FPS in crysis edit mode vaak begin herspeeld.op 8600GT.

Voor open games is hoge FPS minder van belang.

Bij console had je de keuze niet om voor medium of low voor 60fps ipv 30fps
Heden met PS4pro en aankomende XB1X moet de highend consoles daarvoor pakken.
gamen is zoiezo niet interessant op een mediacenter pctje daar is het dan ook niet voor bedoeld. en de codec is ook niet relevant. het moet gewoon met IEDERE codec werken dat is de hele reden voor een media pctje.
Veel media speelt namelijk niet af op mijn tv en ik heb geen zin om continu alles te moeten converteren.
Dat is namelijk gewoon een dagtaak met alle series die ik kijk.
Het moet gewoon nu en in de toekomst werken.
Als ontwikkelaar heb ik toch liever iets meer threads. Op mijn werk laptop heb ik een dual core met hyperthreading en hij komt wel erg vaak op 100% als ik een beetje aan het debuggen ben. Dit samen met ~50 tabs open in Firefox en (soms) niet één maar meerdere instanties van Visual Studio en dan ga je het wel merken.
Idem, maar dat zijn argumenten tegen een dual core met 4 threads. Met m'n 8 thread i7 had ik daar eigenlijk geen last van.

Momenteel bezit ik een Ryzen 8C/16T, en dat bevalt me prima voor development en gaming. De voornaamste reden voor de upgrade was om m'n systeem te moderniseren, niet per se vanwege de performance van mijn i7 2600K

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 27 juli 2017 15:47]

Klopt helemaal. Mijn reactie was vooral bedoeld voor de opmerking dat ontwikkeling niet veel threads nodig heeft.
mwoah als ik een Maven project start of een NPM install doe, dan merk ik wel dat mijn R5 1600 zich lekker bezig kan houden. Mijn i5 op werk heeft daar meer moeite mee.
Nou ik heb Mac mini met i5 dual core 2,6 dus begonnen met Xcode swift . Daar zal multithreaded met simulator denk ik niet vooruit te branden. Maar voor simple IOS apps maakt dat niet uit.
Mijn ouwe PC dev bak Phenom II X4 - 965 quadcore kan je al wat multithreaded doen.

Maar de goal is dus heel wide te gaan met ook Vulkan en DX12.
En dan is Threadripper van 10/20 tot 16/32 heel interresant.
En prefereer de C++ AMP libary. De comiitee C++ zijn bezig om een standaard parralel libary te releasen. Nu is er enorme keuze.
De Zen CPU kijk ik vanaf minstens RyZen7 1700

Voor wat simpelere muziek PC voor Rocksmith een Zen APU of Ryzen 5

Gezien ik al quadcore vanaf 2008 met ook i920 is nu gaan voor 4 core zonder SMT stap terug
7700k is waarschijnlijk prima, ik zit op 6 cores + HT en zelfs met 3 visual studio solutions open waarvan er 2 aan het debuggen zijn kom ik nowhere near een maxed CPU.
Vast wel, ze hebben mooi wat extra kunnen oefenen met de XBOX en PS4
Er van uitgaande dat de next-gen Xbox en Playstation weer op AMD hardware zullen leunen dan is de kans aanwezig dat dit een Raven Ridge gebaseerde architectuur zal worden, met waarschijnlijk nog wat extra toeters en bellen vergeleken met de losse consumenten-APUs. Dat zou vergeleken met de huidige hardware een grote stap zijn, vooral qua CPU. Laten we het hopen :)
Tip: https://youtu.be/LjjRdrVAHCQ
(Video van Digital Foundry: "Why Next-Gen Consoles Need Ryzen CPU Technology!")
Ik begreep dat de chips van nVidia te duur zijn voor mogelijke toepassing in de console markt

[Reactie gewijzigd door Canule op 27 juli 2017 16:25]

Nee Nvidia wilde die markt gewoon niet in omdat de winsten per chip te laag waren.
Dat is Prestige en imago gedreven press uitleg van bedrijf dat zich een A merk aanmeet.
Ik denk eerder omdat AMD x86 APU aanbied en alleen iNtel dat ook kan maar uiteraard te duur is.
NV kan ook maar dan krijg je ARM based SoC. wat ook mogelijk is.

Maar voor developers crossdevelopment een extra barrierre op gooid.
Voor Windows & XB is het hebben van gelijke X86 mooi want het zijn de kleinere studio die vaak zich beperken tot beter aansluitende platformen. En PS brug te ver is voor kleinere productie.
En daar latere release optioneel mee komen.
Deze video was gemaakt voordat de Nintendo Switch uitkwam met een NVidia chip aan boord.
Mooi dat ze die wraith max gaan verkopen, ga hem zeker in mijn build spijkeren!
Als ik LinusTech mag geloven dan doet de Ryzen 3 serie zolang je niet overclocked in spellen onder voor vergelijkbaar geprijsde i3's. Tja leuk dat als je dus meer geld uitgeeft voor geheugen en moederbord dat verschil verdwijnt, maar dat is volgens mij niet het idee van een BUDGET systeem. Als je een goedkoop OEM systeem zonder overclock bouwt ben je dus nog flink goedkoper uit met Intel. LinusTech negeert dat even makkelijkjes maar ik denk de budgetmarkt niet.
(En wie multi threaded meer perfomance wil kan ipv duur geheugen en AM4 moederbord ook het geld in een i5 - 6400 steken?
Goedkoopste B350 72 euro ... goedkoopste H110 50 euro = verschil 22 euro
Goedkoopste 8 gieg 3 Ghz geheugen 70 euro ... goedkoopste 8 gieg 2.4 Ghz 57 euro = verschil 13 euro.
Samen 35 euro die je dus extra bij een niet overclockbare intel cpu kan uitgeven Intel i3 7300 148 euro ... intel i5 6400 boxed 175 euro < 35 euro verschil )
)

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 27 juli 2017 17:50]

Supporten de huidige moederborden deze cpus gelijk out of the box of hebben ze eerst nog een BIOS update nodig?
Zoals altijd hangt dat van het merk af, en wanneer het moederbord uitkwam, en welke BIOS versies op de borden worden geflashed tijdens productie.
De A10-9700E wordt bij MSI in de eerste BIOS revisie van de MSI B350M GAMING PRO ondersteund. Bij de Gigabyte GA-AB350M-D3H Rev 1.0 is dat voor de A10-9700E pas bij de tweede revisie.

Afgaande op de support lijstjes van die twee borden mag je aannemen dat er in ieder geval voor de Ryzen 3 cpu op de bestaande B350 en X370 borden een BIOS update nodig is. Voor de Bristol Ridge cpus kan het meevallen, sommige worden al vanaf de eerste BIOS versies ondersteund.

Als Raven Ridge beschikbaar komt, wil ik eigenlijk ook een aantal moederborden kopen voor het gezin waarbij het voor mij niet uitmaakt of ik daar een Ryzen 7 of een Raven Ridge APU opzet, zonder BIOS updates. Ik koop vanwege de backup BIOS functie meestal een Gigabyte moederbord, maar als de backup versie niet al je cpus ondersteund is dat toch onhandig als je BIOS corrupt raakt... Dus tegen die tijd hebben nieuwere AM4 moederborden voor mij dan de voorkeur.

https://tweakers.net/pric...ab350m-d3h/specificaties/
https://tweakers.net/pric...gaming-pro/specificaties/

[Reactie gewijzigd door biomass op 28 juli 2017 00:09]

tog jammer dat ze hun koelertje dan weer geen 1151 support geven.. :o