×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus RoG Strix B350-mitx-moederbord voor Ryzen-cpu's verschijnt bij webwinkel

Door , 53 reacties

Een Zweedse webshop heeft afbeeldingen en specificaties van Asus' eerste mitx-moederbord voor Ryzen-cpu's online gezet. Het gaat om de variant met de B350-chipset. Het merk maakte eerder al bekend dat er ook een X370-model komt.

Het moederbord is te zien bij de Zweedse webshop Inet met een prijs van 1899 kronen, omgerekend bijna 200 euro. Het kleine moederbord met AM4-socket is voorzien van Asus' Aura Sync voor rgb-verlichting en biedt plaats aan twee reepjes ddr4-geheugen. Er is ondersteuning voor 32GB ddr4 op 3200MT/s volgens de productpagina. Verder heeft het B350-I-bordje één pci-e-x16-slot voor een videokaart en twee m2-slots voor ssd's.

Begin september maakte Asus tegenover het Duitse ComputerBase al bekend dat het merk twee mini-itx-moederborden met AM4-socket gaat maken. Naast de B350-I Gaming die nu op foto's is te zien, gaat het om een X370-I Gaming-varant. De twee borden moeten in oktober uitkomen. Een officiële aankondiging van de moederborden heeft Asus nog niet gedaan en het is niet duidelijk wanneer ze leverbaar zijn.

Tot nu toe zijn er drie fabrikanten die mini-itx-moederborden met AM4-socket voor Ryzen-cpu's aanbieden. ASRock heeft Fatal1ty-moederborden met X370- en B350-chipset in het assortiment, Biostar biedt in zijn Racing-serie dezelfde keus. Gigabyte heeft alleen een klein B350-moederbord uitgebracht. Of en wanneer andere merken zoals MSI met mini-itx-moederborden voor Ryzen-cpu's komen, is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-10-2017 • 09:55

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
vraag ik mij toch af wat voor manier ze gaan gebruiken voor beeld. zie nergens een onboard graphic output. tenzij ze verwachten dat iedereen meteen een dure video kaart gaat kopen. ik zelf had daar geen geld voor bij het bouwen van mn eerste pc.
De huidige generatie Ryzen processoren hebben geen onboard GPU, dus je zal sowieso een dedicated videokaart moeten gebruiken voor beeld. De generatie met APU moet nog uitkomen.
Echter, er zijn al wel APU's voor het AM4 platform. BV: pricewatch: AMD A8-9600 Boxed
Dit zijn weliswaar geen Ryzen CPU's, maar geeft je wel de mogelijkheid om nu een AM4 systeem te bouwen waar je over enkele jaren alsnog een Ryzen APU in kan gooien.

Maar ik geef wel toe dat je zulke dingen niet in een ROG bordje stopt. Je doet er je geld meer goed aan om gewoon een B350 bordje van ¤100 euro ergens te halen.

[Reactie gewijzigd door D.oomah op 4 oktober 2017 12:27]

Dit bordje is inderdaad ook meer voor de hardcore gamers. Zelf zou ik dit bv mooi zijn in de woonkamer met een med-high end GPU in een klein kastje als een htpc willen zetten.

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 4 oktober 2017 15:33]

De huidige Ryzen's hebben uberhaupt geen GPU aan boord dus je zult momenteel op Ryzen sowieso een GPU moeten aanschaffen. Nieuwe APU's van Ryzen zullen wel GPUs aan boord hebben. Op DAT moment valt dit bord wellicht wat meer buiten de boot.
De RoG serie borden zijn nou niet echt bedoeld voor zomaar iedereen. De doelgroep zijn de (hardcore) gamers & overklokkers. Die gaan meestal geen gebruik maken van de integrated graphics.
Dit is niet echt een moederbord voor wie met een beperkt budget zit (200 euro). Je kunt ook 100 euro minder uitgeven en dan wel een videokaart kopen. Feit blijft dat Ryzen geen iGPU heeft, Bristol Ridge niet echt relevant meer is, en Raven Ridge op zich laat wachten. Als AMD met relevante APU's komt, is er plaats voor bijhorende moederborden. Ik vind het sowieso al belachelijk dat er zoveel AM4 moederborden toch video-uitgangen hebben, terwijl Bristol Ridge niet echt interessant meer te noemen is, en die APU's zeker niet bedoeld zijn voor duurdere X370 of B350 borden.

Wanneer Raven Ridge uit komt, zullen al die fabrikanten toch met hele nieuwe reeksen komen, is net de reden dat Intel ook om het jaar met nieuwe chipsets moet komen die niets nieuws toevoegen.

Edit: Bristol Ridge APU's zijn blijkbaar ondertussen wel vlot verkrijgbaar, alleen vind ik ze behoorlijk zinloos ondertussen tegenover Pentiums met Hyperthreading.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 4 oktober 2017 12:30]

Ik vind het sowieso al belachelijk dat er zoveel AM4 moederborden toch video-uitgangen hebben, terwijl Bristol Ridge niet echt interessant meer te noemen is, en die APU's zeker niet bedoeld zijn voor duurdere X370 of B350 borden
Zijn die I/O-opties voor video niet gewoon een eis van het AM4? Niet dus :) AMD heeft te kennen gegeven met AM4 één enkele socket te willen gebruiken (HEDT natuurlijk uitgezonderd) die ook nog wel een tijdje (2020) mee moet gaan. Logisch dan dat ze de voorbereiding op toekomstige APU's alvast op de borden willen zien. Mensen die nu bijvoorbeeld een Bristol Ridge of simpele R3 hebben, kunnen met hun huidige bord gewoon upgraden en het upgrade path van AMD is zeker een USP, dat gaat je bij de concurrent namelijk niet krijgen voorlopig.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 4 oktober 2017 14:10]

Er zijn ook AM4 borden zonder video uitgangen (zie bord in dit artikel, of pricewatch: ASRock X370 Taichi), dus het is niet dat AMD het verplicht.

Een upgrade pad voor Bristol Ridge of Ryzen 3 eigenaars is inderdaad nog niet zo'n slecht idee. Zou wel lang geleden zijn dat moederbordfabrikanten daar rekening mee houden :).
Naast dat grijze ding is er 1 pci x16 poort ik weet wel niet hoe veilig dat is aangezien nieuwere gpus wel wat wegen en ze soms moederbord poorten verbuigen wanneer ze niet aan de case zijn geschroefd

[Reactie gewijzigd door suljo op 4 oktober 2017 15:12]

maar dat is als je er een videokaart inzet eigenlijk wel standaard dat je hem ook vast zet aan de case.
zo te zien word daar het moeder bord vast geschroeft aan de case dus denk wel dat het genoeg support heft.
Asus RoG (Republic of Gamers) is gericht op gamers, die kiezen over het algemeen niet voor onboard graphics, dan zijn dit soort bordjes eigenlijk zonde van het geld.
RX 550 zit rond de 90 euries valt mee kwa prijs toch.
Iemand enig idee wat die haaienvinnen-antenne is op het 3e plaatje? Er staat voor zover ik kan zien niets over in het artikel.

Edit: Bedankt voor de reacties, ik gebruikte altijd een dongle voor WiFi/Bluetooth op mijn desktop. Wel een leuk design moet ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Chuk op 4 oktober 2017 10:07]

Ik dacht precies hetzelfde. Ik vind het wel mooi uitzien. mooi bordje vind ik het, alleen de pci poort lijkt me beetje erg tegen het randje geplakt
Dat is bij alle mini itx borden het geval. Hoe dan ook vind ik het mooi dat er steeds meer keus voor ryzen komt want hoe meer amd verkoopt hoe beter het is voor de concurrentie binnen de markt. Onderaan de streep krijgen we er goedkopere producten van zowel intel als amd voor terug.
Daar heb je zeker een punt, ik vraag me af of videokaarten met backplate wel gaan passen. Of er wellicht tegenaan zitten.
De cover naast het PCIe slot komt niet hoger dan het slot, dus backplates zouden moeten passen. Maar met mini-ITX moederborden is het steeds opletten of een grote CPU koeler niet te kort tegen het PCIe slot komt. Meestal staat de socket nu wel ver genoeg naar boven, dat was niet altijd zo.
ASUS Wi-Fi GO!
Wi-Fi GO! is ASUS exclusive utility that allow you to wirelessly stream your media files to DLNA devices, control your computer using your smart device, transfer files to your smart device, and provides access to your files stored in your cloud storage.

https://www.asus.com/support/FAQ/1012149/

[Reactie gewijzigd door SlideR NL op 4 oktober 2017 10:06]

ASUS Wi-Fi GO!
Volgens mij is zo'n functie t.o.v. standaard draadloze functies niet afhankelijk van het soort fysieke antennes. Met andere woorden, dat zou ook met gewone omni-antennes moeten werken.

Iets algemener:
6 USB poorten op de achterkant is mogelijk wat weinig. Ik heb zelf een mini-ITX systeem waar een Oculus Rift op zit (4x USB, direct aangesloten om mogelijke latency te minimaliseren), draadloze toetsenbord+muis combinatie (1x USB), Xbox Controller receiver (1x USB), een IR sensor voor het bedienen als mediacenter (1x USB)... Het gaat zo al heel hard. Op mijn systeem zitten 8 USB poorten (2x USB 2.0, 6x USB 3.0). Natuurlijk kan een hub ook uitkomst bieden voor het meeste materiaal, maar ik zie op dit moederbord dat er met wat schuifwerk nog best wel wat ruimte is op het back panel voor een paar extra poorten.

[edit]
Misschien werd het toch een beetje te krap, gezien dat de 3,5mm connectoren al op een zwevend bordje zitten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 oktober 2017 10:20]

[...]
Misschien werd het toch een beetje te krap, gezien dat de 3,5mm connectoren al op een zwevend bordje zitten.
Volgens mij is dat eerder een gevolg dat elke MB-bakker tegenwoordig de geluidsmodule gescheiden wil houden van de rest van het MB "om storingen te vermijden". Aangezien elk MB tegenwoordig al een aparte zone heeft, wil men het bij ASUS het iets extremer aanpakken, en zal het vooral qua marketing een zaak spelen vermoed ik.
En om een plek te creëren voor een RGB verlichte ROG logo uiteraard.
Ik neem aan dat dat voor Wi-Fi verbinding is.
Dat is een 2x2 antenne array voor de WiFi + Bluetooth :)
je weet het ondertussen al, maar op het 2de plaatje kan je zien dat er Wi Fi Go op de aan sluiting zit ;)
Ben ik nou scheel of zie ik de twee M2 slots niet.. :?
Zit die niet nét boven de PCI-e slot? Onder dat kapje? Ergens anders gaat het ook niet passen :P
Zit die niet nét boven de PCI-e slot? Onder dat kapje? Ergens anders gaat het ook niet passen :P
Ik vermoed niet dat Asus wil dat je een half MB gaat slopen om bij een M2-slot te komen, ik mag hopen van niet. Ik vermoed dat onder dat kapje eerder de geluidskaart zit, aangezien hier ook de 3,5 jacks opzitten.
Klopt, maar ik vind het zo'n vreemde constructie. Verhoogd, met een kapje wat open kan middels 2 schroefjes

Is dat niet gewoon een M2 stick waar de geluidskaart bovenop gemount zit (of andersom)? Wat is anders de reden dat deze op pootjes staat? :o Zeker gezien de vorm/lengte ook enigszins overeenkomt met een M2 slot.

[Reactie gewijzigd door quintox op 4 oktober 2017 10:59]

Ik had het hierboven al vermeld :9
Volgens mij is dat eerder een gevolg dat elke MB-bakker tegenwoordig de geluidsmodule gescheiden wil houden van de rest van het MB "om storingen te vermijden". Aangezien elk MB tegenwoordig al een aparte zone heeft, wil men het bij ASUS het iets extremer aanpakken, en zal het vooral qua marketing een zaak spelen vermoed ik.
hmm.. true, that makes sense :) dat verklaart iig het 'kapje'. wel vraag ik me af waarom deze dan zo expliciteit schroeven op de bovenkant heeft zitten. Als dit een geluidskaart is, dan hoef je daar toch niet bij? iig niet zo eenvoudig. Normaliter zou zoiets gewoon gesoldeerd of met kleine schroefjes bevestigd worden.

[Reactie gewijzigd door quintox op 4 oktober 2017 12:41]

Die plaatsen ze vaak op de achterzijde van de bordjes :)
Bij Mini ITX moederborden zit het (tweede) M.2 slot vaak aan de achterzijde van het moederbord. Helaas is er geen foto van de achterzijde genomen..
Flinke prijs voor een bord met 'vrij' beperkte aansluitingen, of is dit tegenwoordig normaal?
De prijs van bijna 200 euro is omgerekend vanuit Zweedse kronen bij een Zweedse webshop (Inet.se). Als ik daar een ander populair AM4 moederbord bekijk, de ASUS CROSSHAIR VI HERO, dan zie ik een prijs van 2699 kronen. Omgerekend naar euro's is dat zo'n 285 euro. Hier in Nederland is datzelfde moederbord goed verkrijgbaar voor pak en beet 240 euro; zo'n 45 euro goedkoper dus. Wellicht dat het bordje dus nog iets goedkoper wordt hier in Nederland? Al kan Asus best de hoofdprijs vragen aangezien er nauwelijks AM4 mini-itx borden op de markt zijn, het laat allemaal wel opvallend lang op zich wachten.

Verder vind ik het wel een prima moederbordje met wi-fi (+bluetooth?), een AIO fanheader, een usb 2.0 header (handig voor bijv je NZXT watercooler!), 2 RGB headers en natuurlijk de onvermijdelijke RGB leds. Ik mis alleen wel een SPDIF output terwijl Asus deze op vrijwel al haar ROG borden heeft.. Tenslotte moet je niet vergeten dat een B350 chipset ook kan overclocken, al weet ik natuurlijk niet hoe hoog de kwaliteit van de VRM's op dit bordje is.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 4 oktober 2017 10:27]

Als ik in de pricewatch ga kijken staan er inderdaad genoeg bordjes met vergelijkbare specs, voor heel wat minder geld. Dus snap dan eerlijk gezegd niet wat er zo bijzonder aan deze moet zijn.
De prijs is grotendeels omdat alles op een heel klein oppervlakte gepropt moet worden.
Kleiner met equal performance is vaak duurder.
Inderdaad. Ik vind het sowieso vrij lang duren voordat er meer mITX borden voor AM4 uitkomen. Tot op heden waren er 4 of 5 mITX AM4 borden te koop van Gigabyte, ASRock en Biostar, grote merken als Asus en MSI blijven achter. Dit terwijl, voor mijn gevoel, de vraag naar kleine systemen, zijnde mITX, de laatste jaren steeds meer toeneemt en AMD's Ryzen een groot succes is gebleken.

Terugkomend op jouw punt: de prijs is inderdaad erg hoog en ook de aansluitingen laten te wensen over. Geen USB-C en geen SPDIF-output is toch wel een gemis, zeker voor die prijs. Daarbij vind ik de naamgeving van het bord ook wat verwarrend. Bij een volwaardig ROG bord kan ik me voorstellen dat Asus de "niet voor overclocking essentiële" zaken, zoals SPDIF, achterwegen laat. Echter, de Strix line-up is naar mijn weten meer de overal, volwaardige gaming line-up, een line-up waarbij je dit soort zaken wel zou verwachten. Wat is de combinatie van die beiden dan?
Kijk, ideaal!
Ik heb recent een nieuwe desktop samen gesteld, mede dankzij enkele tips hier op tweakers. Maar ik wil in niet al te verre toekomst eigenlijk wel zo'n mooie mini ITX case, het oog wil ook wat.

Als ik dit moederbord neem, ipv mijn B350 PC mate, is dan een grafische kaart als de 1050 ti ook compatible, of moet je van alles in 'mini itx' formaat hebben?
In principe is je 'gewone' 1050ti wel geschikt voor het moederbord. Het hangt er vooral vanaf of de kaart past in de ITX kast die je gaat uitkiezen :)
Helder van beide, dank.
Dat ligt aan de kast die je er omheen zet :) De sloten en dergelijke zijn volgens het standaard formaat, dus als je kast toelaat dat je er een 35cm lange kaart inzet, dan zal het bord je niet tegenhouden :)
Misschien nog 1 dagje wachten op Coffee Lake, de Z370i heeft heel wat meer uitgangen en als je op de prijs van de Z270i afgaat dan begon die ook aan 200 euro. Dit B350 moederbord heeft een belachelijk lage I/O voor zo'n duur bord.

De Z370i heeft ook een veel betere onboard sound solution:

https://www.asus.com/us/M.../ROG-STRIX-Z370-I-GAMING/

[Reactie gewijzigd door m8trix op 4 oktober 2017 16:41]

Wachten op een review van @Foritain (die komt er vast), lijkt me een mooie oplossing voor een op-de-tv-mediacenter-en-gamebak
Hoop het wel, wat een dik bordje is dat :D
Erg karige heatsink voor Ryzen. Gigabyte had ook al problemen met de VRM's te koelen bij de higher end Ryzen cpu's.
Iemand 4 SATA aansluitingen kunnen vinden? Ik zie er maar 2 namelijk.

Edit: ah, in de hoek van het PCI-E slot en DIMM slot.

[Reactie gewijzigd door spNk op 4 oktober 2017 10:33]

Mooi bordje aangezien de RGB ook uit kan is er voor zowel de RGB liefhebber als een stealth liefhebber een mooie strakke optie. Ik zie dit wel in een build van mezelf terug komen. Dan heb ik zowel een mooie big tower met Intel en Ryzen small build voor bij mijn race sim.
Wat is dat antenne-achtig ding op de 3e foto ?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8