×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Agesa-update geeft Ryzen ondersteuning voor geheugensnelheid tot ddr4-4000

Door , 62 reacties

AMD heeft bekendgemaakt dat de nieuwe Agesa-update voor AM4-moederborden ondersteuning introduceert voor geheugensnelheden tot ddr4-4000. De update met versienummer 1.0.0.6 zou voor eind juni door moederbordfabrikanten in biosupdates verwerkt moeten zijn.

Op dit moment ondersteunen de meeste AM4-moederborden voor de AMD Ryzen-processors geen sneller geheugen dan ddr4-3200. Bovendien hebben overklokkers of gebruikers van snel geheugen weinig vrijheid bij het instellen van de snelheid, omdat dit tussen ddr4-1866 en ddr4-3200 alleen kan in stappen van 266MT/s. Met de nieuwe Agesa-update gaat dat veranderen en kunnen er tussen ddr4-2667 en ddr4-4000 kleinere stappen van 133MT/s gebruikt worden.

Daarnaast voegt de update 26 nieuwe parameters toe voor het instellen van geheugentimings. Daardoor moeten veel meer geheugenmodules compatibel worden met AM4-moederborden en zijn er meer mogelijkheden voor overklokkers. AMD maakt wel duidelijk dat de officiële ondersteunde maximale geheugensnelheid ddr4-2667 blijft. Bij alle hogere snelheden gaat het om overklokken. Bij gebruik van geheugenmodules die volgens de fabrikant geschikt zijn om op hoge snelheden te draaien, zou dat echter geen problemen moeten opleveren.

AMD zegt dat de Agesa-update al naar de moederbordenmakers is gestuurd. De verwachting is dat er vanaf halverwege juni biosupdates verschijnen. Asus en Gigabyte hebben al bètaversies van een bios uitgebracht met de vernieuwingen, respectievelijk voor de Crosshair VI en de GA-AX370-Gaming 5.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-05-2017 • 14:06

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Langzaam maar zeker halen ze de 'schade' in van het te snel op de markt gooien van Ryzen. heb zelf een R51600x en Corsair 3200 geheugen (officieel op de ondersteuningslijst) maar het kost nogal wat moeite om het ook op die snelheid te laten draaien.. Ryzen out of the box is nog lang niet waar het zou moeten zijn.
Ik denk juist dat de timing van AMD vrij goed is geweest: Het produkt zoals het op de markt is gebracht heeft geen grote problemen wat stabiliteit of prestaties gekend. Zaken die je achteraf kunt verbeteren met firmware moet je juist de lancering niet laten vertragen (zolang het produkt dat in de winkel komt technisch in orde is), omdat vertraging in de computerwereld gelijk staat aan achterstand en dus lagere verkopen. Nu krijgen de kopers van een Ryzen meer dan waar ze voor betaald hebben, dat komt de produkttevredenheid alleen maar ten goede.
Je hebt twee soorten users die dit soort processoren kopen: zij die nog willen of bereid zijn te tweaken en tinkeren, en zij die out-of-the-box prestaties en stabiliteit willen.

Persoonlijk zijn mijn tinkertijden wat computers betreft voorbij, en is stabiliteit van belang. In dat opzicht vond ik de Ryzen 7-launch ondermaats.

De CPU bleek wel zeer goed in de meeste taken, maar de (haast typische AMD) hype-trein had weinig nuance gelaten omtrent game-prestaties. (Idem wat betreft TDP, want de 1800X bleek niet minder te verbruiken dan een Intel 2011-3 systeem.) Toen de resultaten uitkwamen, hadden ze nauwelijk een antwoord. Eigenlijk was het ganse eco-systeem nog veel te immatuur. Iets waar ze nochtans maanden tijd voor gehad hebben om daarrond te werken met partners. Op basis daarvan heb ik gewoon beslist om voor een 6800K te gaan, voor mij zowat het beste compromis prijs/prestaties/stabiliteit.

Hopelijk gaat AMD zijn zaakjes wťl voor elkaar hebben als ze het professionele segment aanspreekt, zowel wat betreft servers, workstations als kant-en-klare systeembouwers. Want daar kunnen ze helemaal niet lachen met incompatibiliteit en instabiliteit en voortdurende hardware-updates.

Nu, persoonlijk denk ik dat Lisa Su wťl de beste CEO is die AMD de laatste (dik) 5 jaar gehad heeft, en zij zal er wel voor gezorgd hebben dat de CPU afdeling wel eindelijk een product op de markt bracht. Nu Vega nog uitbrengen (en dan Raja Koduri buitengooien en liefst het ganse hype-team erbij).

[Reactie gewijzigd door Jack77 op 27 mei 2017 20:07]

Eigenlijk was het ganse eco-systeem nog veel te immatuur.
Hmmm... Daar ben ik het niet mee eens. DDR4 gaat officieel niet sneller dan 2400MHz. Alles daarboven is 'extra'. AMD garandeerde 2667MHz, wat op zich al een overklok is van 266,66MHz.

Het aanbod van moederborden was wat karig, daar kan ik je in volgen. Maar 'immatuur' vind ik het geenszins. WŤl AMD vs Intel: Budget-wise iets van 1:10. Je kunt ook niet van Tesla verwachten dat ze een BMW of Mercedes evenaren, qua rijcomfort en kwaliteit. Je mag echter wel verwachten dat ze een vergelijkbare auto op de baan zetten.

Zo ook voor AMD: je kunt van hen niet verwachten dat ze een Rolls Royce of Maybach bouwen; daar hebben ze simpelweg het budget niet voor.
Een processor is een processor, en die moet werken, wat je ervoor betaalt. De vergelijking met een auto gaat m.i. niet op. Zowel van een Bentley als van een Lada acepteer je niet dat je auto met sommige merk-benzine niet overweg kan.

Wat dat eco-systeem betreft:
Sommige merk(!) RAM werkte gewoon niet. 4 DIMMS werd niet ondersteund. Er was een apart Windows power plan nodig. En er waren nog varia issues die door middel van een AGESA update moesten opgelost worden (en die eigenlijk al op voorhand door AMD hadden moeten gekend zijn). Ook stonden er geen software-bouwers vanaf dag 1 met patches te zwaaien om alles compatibel te maken en de performantie te optimaliseren.

Lees: de consument was proefkonijn omdat basis stappen in quality assurance en het bouwen van het eco-systeem waren verwaarloosd. Dat is iets wat niet eigen is aan AMD. Want vele technologie fabrikanten zijn tegenwoordig in dat bedje ziek. Maar voor mij was het een afknapper wat Ryzen betreft. En het kan ook anders. AMD heeft dat zelf al bewezen met de originele Athlon-launch, met AMD64, met Mantle...
Daarnaast is het een normale gang van zake om na release door te blijven optimaliseren, dat kost nu eenmaal tijd. Belangrijkste bij release is stabiliteit, nu de snelheid nog omhoog brengen waar mogelijk.
Ja, het lijkt er erg op dat dit allemaal oefentijd is voor Treadripper.
Aan de andere kant, Ryzen was al een tijdje klaar, alleen de software nog niet. Op een gegeven moment moet je het de deur uit doen.
Daarbij zijn de yields van Ryzen zeer goed (+80%). Geen reden om product later in de markt te zetten. http://www.guru3d.com/new...ripper-cpus-on-track.html
14nm FinFet process is de zelfde proces als samsung?
Samsung zit tegenwoordig al op 10nm
Als ze zelf al aangeven dat DRR4 tot een maximumsnelheid van 2667 wordt ondersteund. Dan kun je ervanuit gaan dat je wat moeite zult moeten doen om die 3200 vast te houden.
AMD maakt wel duidelijk dat de officiŽle ondersteunde maximale geheugensnelheid ddr4-2667 blijft.
Of ze te snel waren met de introductie. Ze hadden het niet later moeten doen. Gezien de geruchten of Ryzen. Intel had dan meer tijd kunnen benutten deze hype in tweakers wereld te parreren.
Mijn 5820k ondersteund officieel ook maar tot 2133mhz, alles daarboven is OC. Geld volgens mij ook voor de 6xxx en 7xxx serie.
Wat dat betreft doet AMD niets anders als intel.
De officiŽle specs zitten gewoon aan de veilige kant.

Wat ik me afvraag, werkt AMD niet gewoon met SPD timings? Of is dat een intel dingetje?
Dat is een BIOS-dingetje voor zover ik weet. Meestal kun je kiezen tussen automatisch (SPD) en handmatig.

XMP is dan weer wel typisch iets van intel, dat gaat nog weer wat verder en wordt ook niet door elke geheugenmodule ondersteund.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 26 mei 2017 23:21]

mijn i7 2600k ondersteund maar ddr3 1333 maar ik draai ddr3 2133
Al prop je er DDR3-3200Mhz in zal het nog steeds op de hoogst ondersteunde snelheid draaien. Hij verlaagt namelijk gewoon de snelheid van het geheugen.
nee mijn geheugen draaid op ddr3 2133, terwijl de cpu officieel maar tot ddr3 1333 ondersteund, dat zeg ik juist.
het draaid zelfs op ddr3 2133 cas 9.
ik bedoel te zeggen dat het precies hetzelfde is.
Heb een 1700 + 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 3200 MHz / PC4-25600 - CL16 - 1.35 V - niet-gebufferd - niet-ECC besteld, dus ga het merken :-)
Nu moet je gaan kijken wat er met de snelheid gaat gebeuren van je ryzen cpu :Y) en dat wordt eindelijk tijd! In de meeste gaming benchmarks zal ryzen Intel cpu's verslaan hierdoor en minstens gelijk aan zijn en dat voor een mooie prijsje! _/-\o_

Zie dit!

https://youtu.be/d0MmDrRUeeQ
Ik weet niet helemaal hoe je aan je data komt maar dat is niet het geval, zoals blijkt uit mijn eigen testen. Ja sneller RAM helpt de Ryzen CPU om betere gaming performance te halen, maar dan hebben we het over enkele frames, niet over tientallen procenten waarmee het in sommige games achterloopt. Dat gaat wat extra geheugen snelheid niet goed maken, ondanks hogere infinity fabric snelheden, etc.

Dus je bericht is nogal Fanboy. Ik vind Ryzen persoonlijk zeer goed en werk elke dag op mijn systeem, maar in sommige zaken zijn Intel chips beter en dat is voornamelijk op het gebied van framerates in games. Ryzen is niet slecht in gaming, Intel is er alleen op dit moment beter in.

Blijft dat zo? Dat is de vraag, alles is op dit moment met Intel optimalisaties gecompiled en getuned, het heeft tijd nodig (enkele jaren) om hetzelfde in de nieuwere games te krijgen voor AMD Ryzen (een game is vaak enkele jaren in ontwikkeling).

Hoe dan ook, ik ben heel benieuwd wat de nieuwe AGESA update gaat geven. Ondanks dat hierboven in het artikel staat dat deze in de nieuwste BETA BIOS van de AX370-Gaming-5 zit is dat voor zover ik kan vinden niet het geval (BIOS F6D). Wel zijn er enkele geheugen aanpassingen gedaan en meer opties beschikbaar gekomen, maar de BIOS heeft nog steeds 1005 als codebase.

Voor de mensen die het interessant vinden hier mijn video waarin ik memory overclock en memory + CPU overclock benchmarks uitvoer.
Tientallen procenten komt volgens mij alleen voor bij een paar games in, met name, Dx12 waarbij de nvidia drivers het gewoon af laten weten. In die zelfde games in dx11 mode of met een AMD kaart is dat grote verschil er niet.
Juist met de AMD RX580 is het verschil in Battlefield One 26% (met de 1060 19%), zie https://nl.hardware.info/...-benchmarks-battlefield-1

Had het persoonlijk overigens ook niet verwacht.
Die 10tallen procenten komen het meest voor in games die geoptimaliseerd zijn voor meer cores. En games die al beter zijn geŁpdate voor ryzen/gpu.
Ik weet niet helemaal hoe je aan je data komt maar dat is niet het geval,
Hij heeft er toch een link bij gepost?
zoals blijkt uit mijn eigen testen. Ja sneller RAM helpt de Ryzen CPU om betere gaming performance te halen, maar dan hebben we het over enkele frames
Sneller geheugen kan daadwerkelijk wel zorgen voor meer fps als een paar enkele frames
Ik weet niet met wat voor videokaart jij test, maar sneller geheugen heeft alleen nut als je de snelste GPU gebruikt (1080Ti) de 1080 is eigenlijk al te traag om er echt voordeel uit te zien
en alles wat lager is als dat heeft het echt amper nut

Maar er zijn dus games die erg grootte prestaties verschillen laten zien met snel geheugen en een snelle videokaart
https://www.youtube.com/watch?v=U4k_ErEg-FU
Of het ook het extra geld waard is vind ik een persoonlijke beslissing

ps om nou weer fanboy te gaan roepen.. we zijn volgens mij allemaal volwassen hier zo....

[Reactie gewijzigd door Sinester op 26 mei 2017 17:48]

Nee, het gaat over zijn uitspraak dat de Ryzen daarmee net zo snel of sneller word dan een vergelijkbaar Intel systeem. Dat is gewoon niet het geval, hoe graag veel mensen dat blijkbaar ook wensen.

Daarnaast, als je mijn resultaten bekijkt (en van goede test videos op internet) dan zie je daar overal terug komen dat Intel sneller is met games en FPS en vergelijkbare video kaarten in de meeste games.

Ja het verhogen van geheugen snelheid geeft Ryzen iets hogere framerates maar daarmee blijven de Intel's nog steeds sneller, ook met 4000Mhz geheugen.

Nogmaals, ik ben een fan van de AMD Ryzen processors en kan iedereen ze aanraden, maar daarvoor moeten we geen onwaarheden in leven houden. Ze zijn goed zoals ze zijn, ook al zijn ze in games iets langzamer dan vergelijkbare Intel CPU's.

[Reactie gewijzigd door Quindor op 26 mei 2017 17:58]

Ik heb andere resultaten gezien, wel met een Ryzen 8c op 4,1ghz met ram@ ~3500mhz, en die was wat minimale fps sneller als een 7700k op 4,7ghz in verschillende games, onderandere GTA5 en battlefield meen ik. Ben benieuwd of dat vaker voor gaat komen of dat die gast slechte 7700k benchmarks had.
Klopt, als je Ryzen vergelijkt met een standaard quadcore van Intel en met name degene zonder HT dan heeft het Ryzen systeem mits er een beetje fatsoenlijk geheugen inzit minder last van microstuttering in games zoals GTA 5 en heeft hij een betere min fps.

Vooral in nieuwe games zie je dat Ryzen goed scored omdat deze vaak beter gebruik maken van de aanwezige cores.

Als je naar spellen kijkt die de oudere api's gebruiken DX9/10 of alles op een thread gooien dan zal de IPC + hogere clocksnelheid de Intel systemen +/- 10-25% meer fps geven. Om dit in perspectief te zetten, ik ga echt niet het verschil merken tussen 160 en 190 fps....

Als je veel aan streaming doet dan maken de Ryzen cpu's gehakt van Intel.
Sneller misschien niet maar die micro stutter was zichtbaar bij de Intel systemen en Ryzen niet.

Ik denk dat met 4000mhz, Ryzen wel het gat kan dichten. Omdat die silicon op het geheugensnelheid draait. Die verbind de twee 4 cores met elkaar. Ook nieuwe games die beter geoptimaliseerd zijn op het Ryzen Platform en gebruik maken van de extra cores zal zeker het gat dicht maken.

Het Ryzen platform zit zeker wel rek in. Als je al kijkt dat ik een film van x264 naar x265 omzet en andere dingen doe terwijl ik The Witcher 3 aan het gamen bent, dan heb je wel een beest van een CPU!
Daarnaast, als je mijn resultaten bekijkt (en van goede test videos op internet) dan zie je daar overal terug komen dat Intel sneller is met games en FPS en vergelijkbare video kaarten in de meeste games.
Ik denk dat iedereen dat ondertussen wel weet, en ik spreek dat ook nergens tegen.

Wat ik tegen spreek is je claim dat het maar enkele frames scheelt, wat dus met een snelle GPU (1080Ti en up) en snel geheugen niet helemaal klopt, zoals aangeven in de link die ik mee poste. Zeker in DX12 games, wat hopelijk toch de toekomst gaat zijn

[Reactie gewijzigd door Sinester op 26 mei 2017 19:36]

De titel laat het mooier lijken dan het waarschijnlijk is. Het zinnetje "AMD maakt wel duidelijk dat de officiŽle ondersteunde maximale geheugensnelheid ddr4-2667 blijft." is vrij belangrijk. Op dit moment halen ook maar weinig set-ups de 3200 MHz, Met 2 modules, voorzien van single rank Samsung B-die geheugenchips is de kans redelijk groot, maar met veel geheugenmodules mag je blij zijn met 2933 of 2666 MHz.
het belangrijkste aspect van deze update zal dan ook de verbeterde geheugen compatibiliteit zijn, waardoor je ook met bijvoorbeeld Hynix en/of double rank geheugen een hogere snelheid kan halen. Dit kan zorgen voor vrij grote prestatieverbeteringen, aangezien de Infinity Fabric, waarmee o.a. de 2 clusters van cores communiceren, schaalt met de geheugensnelheid. Vrij weinig mensen zullen daadwerkelijk 4000 MHz modules in hun systeem hebben lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Moortn op 26 mei 2017 14:21]

Het zinnetje "AMD maakt wel duidelijk dat de officiŽle ondersteunde maximale geheugensnelheid ddr4-2667 blijft." is vrij belangrijk.
Waarom is dat belangrijk? Dat is toch altijd al zo geweest bij cpu's dat er tot een bepaalde snelheid officieel ondersteund wordt en daarboven is 'overclock'. De meeste mensen die sneller geheugen halen zouden dat toch in het achterhoofd moeten hebben.
AMD had er ook voor kunnen kiezen om de "overclock-ondersteuning" naar DDR4-4000 te verhogen en tegelijkertijd het officiŽle maximum tegelijkertijd te verhogen naar bijvoorbeeld DDR4-3200. In dat geval zouden 3200 MT/s setjes binnenkort "gegarandeerd" werken. AMD heeft er echter voor gekozen om het officiŽle maximum gelijk te houden; ik zou zeggen dat als je op dit moment zo'n setje hebt, dan dan (gebaseerd op dit artikel) enig optimisme echt wel op zijn plek is, maar het is absoluut niet zeker dat het gaat werken (en zelfs als het gaat werken is mogelijk handmatig instellen vereist). Dus ja, dat lijkt me een belangrijk verschil.

@FreezeXJ hieronder:
Oh ja, ik kan het prima begrijpen, natuurlijk. Cerenas vroeg waarom die ene zin belangrijk was, dat probeer ik uit te leggen.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 26 mei 2017 16:16]

Er is echter geen officiele jedec standaard sneller als 2667mhz om te ondersteunen voor AMD.

Alles daarboven is overklokken en de precise settings daarvoor wisselt van fabrikant tot fabrikant. Dat kan AMD dus niet eens officieel ondersteuen zelfs als zouden ze dat willen.
Wat je uiteindelijk als gebruiker wil is dat wanneer je een setje aanschaft dat die settings geladen worden en daarmee ook gewoon werken. Precies zoals dat met XMP (extreme memory profile) gaat.

Los daarvan is er ook een verantwoordelijkheid voor de user; kijk gewoon eens op die VQL (vendor qualified list) en koop niet de eerste en beste geheugen module omdat hij er leuk uit ziet of omdat je favoriete merk erop staat.
Tja, maar hun hele systeem is ingericht op 2667, ik kan me best voorstellen dat ze de specs niet meer gaan veranderen. Doet Intel ook niet overigens, hoewel ik gok dat hun oude Skylakes best met DDR4 van meer dan 2133 overweg kunnen. (ook de Kaby's doen niet meer dan 2400, dus iedereen die hierover wil vallen heeft pech.

Ik vind het alleen maar netjes van AMD dat ze het zo snel al oplossen, terwijl de hele Ryzen/AM4-stack nu nog opgebouwd wordt.
Omdat op dit moment weinig 3200MHz modules daadwerkelijk werken op 3200MHz i.c.m. Ryzen. De titel doet, mijn inziens, vermoeden dat bijvoorbeeld pricewatch: G.Skill Trident Z F4-4133C19D-16GTZA op 4GHz zou werken, terwijl dat nog maar moet blijken.
Klopt, maar ze geven wel aan dat de compatibiliteit beter moet zijn, met meer vrijheid. Ik ga er dus stiekem dus een beetje van uit dat er dan inderdaad ook meer ondersteund gaat worden, met hogere snelheden. Dat er verschil zit wat er officieel ondersteund wordt, en wat in de praktijk werkt, hoeft daar niets aan af te doen (al kan dat natuurlijk altijd). Als dat echter het geval was, dan had AMD denk ik bovenstaand bericht ook niet de wereld in gestuurd.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 26 mei 2017 15:33]

En waarom zijn de twee zinnetjes daarvoor niet belangrijk?
Daarnaast voegt de update 26 nieuwe parameters toe voor het instellen van geheugentimings. Daardoor moeten veel meer geheugenmodules compatibel worden met AM4-moederborden en zijn er meer mogelijkheden voor overklokkers.
Het is natuurlijk even afwachten, maar dat kan dus ook betekenen dat het probleem dat jij aanhaalt nou net opgelost is daarmee.
Volgens mij zeg ik dat ook? :)
Klopt, sorry, was met mijn duffe kop op de verkeerde persoon aan het reageren :O :z
Vrij weinig mensen zullen daadwerkelijk 4000 MHz modules in hun systeem hebben lijkt me.
Dat dus :P 4ghz geheugen is zo'n beetje 2x zo duur als 3ghz geheugen. Dat geld kan je ober het algemeen beter investeren :P
Vroegah, toen RAM nog goedkoop was, was et misschien wat geweest ;)
Inderdaad, met dit weer kun je het beter bij de ober investeren. 8-)
Ik heb 3600 al wel werkend gezien op een 1.0.0.6-beta bios, maar nog geen game resultaten.

Maar in der daad, in deze update zit ook support voor meer geheugen kitjes en dat zal wel goed gaan vallen.Overigens ondersteund AMD alles wat binnen de JEDEC standaard valt, maar XMP/XMP2 (JEDEC maar dan van Intel voor OC mem) is iets waar ze geen documentatie van hebben en dat moeten ze dus reverse engineeren om het te ondersteunen.
Intel gaat officieel ook niet verder.
De 7700k doet volgens spec maar 2400mhz. Ook daarboven is het garantie tot aan de deur. Oudere series doen maar 2133.
Ik vermoed dat het AMD parten speelt dat intel al veel langer ddr4 support heeft en de modules met die specs zijn ontworpen. Het duurt gewoon te lang voordat ze met iets concurerends komen.
Zelfde fout ie je ze nu maken bij de videokaarten afdeling.
Op de nieuwe 5000 serie zit eigenlijk niemand te wachten en Vega is hopelijk 1080Ti waardig. Maar ja intussen heeft Nvidia die kaart al tijden op de markt. Veel mensen zijn het wachten beu en hebben die gehaald.
Op het ogenblik is mijn antieke FuryX nog wel steeds het prestatie toppertje in de AMD gelederen.
Een kaart die volgens mij niet eens meer geleverd word 8)7
En nu wachten op de eerste benchmarks die de waarde van zo'n overclock aantonen :)

Je hoort veel dat Ryzen erg gebaat is bij sneller geheugen, dit zou de prestaties dus flink ten goede moeten komen volgens die claims!

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 26 mei 2017 14:14]

Ik geloof dat het alleen bij Release was. Llnus Tech Tips heeft recentelijk een video over gemaakt.
Ja er zit wel iets verschil in. Maar in mijn ogen niet superieur. Ten zij je al met een r7 1800x en 1080ti. zou ik eerder wat geld uitgeven aan een betere CPU/GPU.
We gaan het zien verlopig geven alle game sites nog de 7700k aan om te halen.. dus dat word ook mijn upgrade
Ik heb op een forum iemand gezien die z'n geheugen op 3400 of 3600 mhz had draaien en z'n Ryzen 8 core op 4,1 ghz en, als z'n benchmarks klopten, waren z'n minimale FPS bij 3 games die die had getest hoger als met een 7700k op 4,7ghz. Was op 1920x1080, max details met een 1080 videokaart meen ik. Ben benieuwd of het bevestigd gaat worden door een hoop andere mensen met de opkomende agesa update.
First see then believe :)
Ben benieuwd hoe ver Ryzen hiermee verder gaat schalen en vanaf welke snelheid het stopt. Misschien een idee voor Tweakers om een review te doen ;)
Ik ben nu al blij met mijn asrock x370 - ryzen 1600x @ 3.9 - memory @ 2966 14-15-15-33

Laat die benchmarks maar komen! erg blij mee! :)
RAM snelheden zijn al getest door linus tech tips , boven de 3200mhz maakt het eigenlijk niet zoveel meer uit, en kun je beter investeren in een betere videokaart dan geheugen

https://www.youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk
Ja precies.
Wat ik doe ik krijgen naar het volgende.
prijs verhouding naar de gewenste framerates ik wil halen.
Dat alles wordt bepaald door de "in wat je max resolutie" in game is.
Mijn monitor is max 1650x1050 (22").
Om lagg tussen de componenten in je pc te verbeteren, kan je vaak uit qua geld voor een veel mindere pc, b.v. qua prijs zo 200-400 euro goedkoper is dan nodig, als dat, volgens reviews maar b.v. 10-15% snelheids winst oplevert ingame.

Ik kijk b.v. goed naar of games multicore of single cores draaien.
De meeste games single core, is de intel ( qua zelfde prijs ) iets sneller.
Ik draai nu amd-fx6300 ( de oudste versie ) 3.5 ghz. 6.core. 16gb, amd 7850, en evo ssd.
Nu vind ik de prijzen, best duur geworden t.b.v. van een paar jaar geleden, ( zo'n +30%).
mijn goedkoopste vervanger, in optimale settings, zou zijn,
am4 1500x, 8gb dr2666 ram, maar wel een van de betere latency timings. 16 liever, maar dat is +80-100 euro.
de goedkoopste rx 570 4gb, dat is nog steeds overkill voor mijn resolutie, maar voor 189,- is dat goeie koop vind ik en evo 960 m2 256ssd, standaard regel, koop beter een kleiner, maar snelste ssd, waar ook 2-3 spellen bij kunnen en dat op een b350 ( de een goedkoopste) mainboard.