×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'AMD komt in februari 2018 met refresh van Ryzen-processors gemaakt op 12nm'

Door , 89 reacties

Volgens de Taiwanese krant DigiTimes komt AMD in februari 2018 met de eerste Ryzen-processors die gemaakt zijn op het 12nm-procedé van GlobalFoundries. Ook zouden er nieuwe chipsets voor moederborden komen.

In de Ryzen 7-, 5- en 3-serie worden nieuwe 12nm-modellen verwacht. Waarschijnlijk gaat het om een refresh van de huidige modellen, met kleine verbeteringen zoals een iets hogere kloksnelheid. Het zou gaan om cpu's met de codenaam Pinnacle Ridge. DigiTimes zegt dat de informatie afkomstig is van moederbordfabrikanten. De krant staat bekend om zijn goede bronnen bij Taiwanese merken zoals Asus, Gigabyte en ASRock.

De release van de 12nm-processors zou gepaard gaan met de komst van nieuwe chipsets in maart: X470 en B450. Wat moederborden met deze chipset te bieden hebben ten opzichte van de huidige X370- en B350-varianten, is nog niet bekend. Waarschijnlijk zullen de nieuwe cpu's ook op de huidige moederborden werken, dergelijke compatibiliteit heeft AMD eerder al beloofd.

AMD maakte vorige week bekend over te stappen naar het 12nm-procedé van GlobalFoundries voor Ryzen-cpu's en Vega-gpu's, maar gaf nog niet concreet aan wanneer de eerste producten te verwachten zijn. Volgens DigiTimes komt er eerst een refresh van Ryzen 7, gevolgd door de goedkopere modellen. In april zou een serie van zuinige Ryzen-processors volgen en in mei wordt een refresh van Ryzen Pro op 12nm verwacht.

Begin deze week verscheen via een Spaanse website een afbeelding die de roadmap van AMD tot 2019 zou tonen. Het is niet duidelijk of deze roadmap echt is en of alle informatie klopt. De codenaam Pinnacle Ridge komt overeen met de informatie van DigiTimes. Op de roadmap staat dat AMD in 2019 met Zen 2 komt, de opvolger van Ryzen die op 7nm geproduceerd zal worden. De codenaam daarvoor zou Matisse zijn.

Ook toont de roadmap dat volgend jaar de Raven Ridge-apu's verschijnen met Zen-cores en een Vega-gpu. Deze zouden tot acht threads hebben en de gpu zou over maximaal elf compute-units beschikken. De RX Vega 56- en 64-videokaarten beschikken respectievelijk over 56 en 64 cu's. Er komen apu's die in AM4-moederborden geprikt kunnen worden, maar ze komen ook naar laptops met FP5-socket.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-09-2017 • 15:02

89 Linkedin Google+

Reacties (89)

Wijzig sortering
Let wel op dat DigiTimes niet heel betrouwbaar is als nieuwsbron, ze zitten er nog wel eens naast. Laatste miskleun was hun berichtgeving over het 10nm proces van Intel. Dat hebben ze ook moeten aanpassen. Ik neem hun tech nieuws met een korreltje zout.
Dat klopt, het is verstandig om kritisch en selectief te lezen bij DigiTimes. Een verhaal zoals dit, dat gebaseerd is op Taiwanese bronnen (hun thuisbasis) vind ik echter wel aannemelijk. Zeker in combinatie met wat AMD en GlobalFoundries zelf al bekendgemaakt hebben over 12nm.
Dat klopt, het is verstandig om kritisch en selectief te lezen bij DigiTimes. Een verhaal zoals dit, dat gebaseerd is op Taiwanese bronnen (hun thuisbasis) vind ik echter wel aannemelijk. Zeker in combinatie met wat AMD en GlobalFoundries zelf al bekendgemaakt hebben over 12nm.
Ongeveer een week geleden schreven ze dat Intel's 10nm proces feitelijk mislukt was en het nog jaren kon duren. Dit werd ook snel opgepakt door andere media, waarna Intel een persbericht de wereld in stuurde dat dit nieuws onjuist was. Ze toonden toen ook hun nieuwe 10nm wafers. DigiTimes heeft daarna heel subtiel hun bericht aangepast, maar ik geloof dat ze toen ook "bronnen" hadden.

Zelf beschouw ik ze meer als clickbait.
Dat hebben we gezien en heel bewust dan ook niks mee gedaan :)

Feit is dat ze goede bronnen hebben bij Taiwanese fabrikanten. In hun papieren krant staan vaak ook uitgebreide stukken met verkoopcijfers of andere details van de Taiwanese laptopbouwers die je elders niet vindt.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 27 september 2017 20:48]

"Ongeveer een week geleden schreven ze dat Intel's 10nm proces feitelijk mislukt was en het nog jaren kon duren."

17 AUG 2016
Bron

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 27 september 2017 23:01]

Is het mogelijk netzoals bij de AM platformen dat je in de toekomst kunt upgraden met een betere CPU?

Kort geleden naar de 9590 geupgrade van mijn 1100T, als dit ook kan hierbij dan wacht ik nog even met kopen van een nieuwe mobo/cpu
AMD heeft zelf gezegd dat ze AM4 (het huidige socket) blijven ondersteunen totdat DDR5 uitkomt. Ofterwel, kan je nu een ryzen cpu kopen en over een paar jaar de nieuwere zen 2 processors in hetzelfde moederbord prikken.
Maarrr... het ene AM4 bord is het andere niet. Bij AM3 kwamen er later ook (veel) krachtigere cpu's uit voor de socket maar die waren veelal niet geschikt voor de snelste jongens omdat ze qua wattage niet geschikt waren.
denk je echt dat het wattage omhoog gaat nadat de sprong naar meer cores net is gemaakt en de volgende stap een verkleining van het fabricage proces is wat energiebespraring geeft? aangezien ze zelf aankondigen dat het mogelijk gaat zijn lijkt het mij dat ze daar wel rekening mee houden...
Ja, want dat is in het verleden ook gebeurd... procede mag dan kleiner worden maar als ze net zoals ten tijde van de FX8xxx cpu's ineens flink opgefokte versies gaan uitbrengen dan heb je soms niets aan je moederbord als je wilt upgraden. Dat was ook in het verleden al aangekondigd dat het 'mogelijk' was, maar veelal vaak tot op zekere hoogte...
AM3 was een heel ander verhaal. Daar was het probleem dat de CPU sneller werd maar ook meer stroom dronk.

In dit geval zal het opgenomen vermogen gelijk blijven of minder worden. Gelijk indien performance omhoog gaat, verwacht zo een 10-15% bij gelijk vermogen. Of verbruik zal zo een 5-10% dalen bij gelijke performance.

Helaas is een die schrink van 20% niet gelijk te vertalen naar 20% meer performance of 20% minder verbruik.
Feit blijft nog steeds (daarom fanboy amd) dat je in stappen kunt upgraden. Je maakt een slag met een nieuwe processor, en weer een verbetering met vervolgens een nieuw mobo.
Ondertussen ben je met "hetzelfde systeem" 5 jaar verder :)

[Reactie gewijzigd door D-Day op 27 september 2017 15:32]

Precies zo doe ik het dus ook al een paar jaar om en om gewoon upgraden als je denkt dat het tijd is
Man man man die gebruikte echt inderdaad te veel stroom.
Even als je geen zin hebt om het zelf op te zoeken idle is het rond de 72 watt en in bijvoorbeeld cinebench (max) 318 watt.
DDR5 komt volgend jaar al. DDR4 kwam in Q2 2014 en niet veel later in augustus had je de eerste intel cpu's die daar gebruik van maakte. Edit: was overigens voor het high end socket 2011. Een jaar later volgde de mainstream.

Het kan natuurlijk dat zen2 beide gaat ondersteunen, net als bij de phenom 2.

Besef me net dat dan gepaard gaat met een am5 socket, zoals dat voorheen ook werd gedaan. Die staat (nog) niet op de roadmap

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 27 september 2017 18:01]

Waarschijnlijk zal niet iedereen onmiddellijk overschakelen naar DDR5 maar komen er nog een tijdje nieuwe CPU's en moederborden die DDR4 gebruiken. Er zijn dit jaar nog nieuwe DDR3 procs en mobo's uitgekomen.
AMD volgt nagenoeg altijd pas later met nieuwe geheugen technologie. Die laat Intel klanten lekker de hete apples uit het vuur halen door duur nieuwe geheugen te kopen met weinig tot geen performance vooruitgang, en stapt pas in als de prijzen zijn genormaliseerd.

tot 2020 kan je gewoon nieuwe CPU's voor AM4 verwachten.

[Reactie gewijzigd door Countess op 28 september 2017 09:43]

Als je dan toch gaat upgraden houd ook even rekening met ram aangezien Ryzen DDR4 nodig heeft ;)
@AnonymousWP

Thanks, 2-3 jaar is meer dan genoeg om een leuke reserve op te bouwen voor een upgrade. Gelukkig ligt de nadruk meer op videokaarten dan CPUs momenteel dus kan ik nog even vooruit met mijn 9590.

@Gamerstijn
Dat is wat ik dus niet kon vinden zo 1-2-3, had al op Google gekeken en DuckDuckGo.

@Kadardar

Genoteeerd, thanks :)
Met je 9590 verstook je genoeg extra energie t.o.v. de 1100T om in een paar jaar Ryzen eruit te stoken ja :+
Hahaha, ik heb een huur appartement(inclusief) mijn huisbaas zal wel blij met mij zijn.
Daarintegen hoef ik niet altijd de verwarming aan te zetten met deze CPU xD
Elk nadeel heb z'n voordeel :+
Oh ja, het stroomverbruik.
Hoeveel kost je dat op jaarbasis meer dan de vergelijkbare Intel proc, dacht je zelf?
En dan heb ik het over een 24 uurs computer die dus 362 /363 dagen per jaar draait?
Volgens die afbeelding wel (te zien aan AM4). AMD behoudt namelijk dezelfde socket over de jaren heen (tot dusver 2019 zoals te zien is). Intel doet dit bijna elke 2 jaar.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 27 september 2017 15:09]

Uiteraard, zolang het socket gelijk is kan je doorgaans upgraden.

Enige uitzonderingen zijn soms bijvoorbeeld als je een extreem budget moederbord hebt gekocht wat slechts processors met een laag tdp (stroomgebruik) aankan, in zo'n geval kan je alleen upgraden ophetzelfde bord als het TDP niet over de max gaat. Dat soort situaties zijn vrij zeldzaam.

Alleen als je nu op AM3+ zit (wat in jouw geval zo is) zal je een nieuw moederbord moeten kopen om naar Ryzen te kunnen overstappen. Dat betekent dan ook het vervangen van het geheugen, omdat Ryzen met DDR4 werkt ipv DDR3
En wat is hier dan het grote voordeel van behalve iets hogere clocksnelheden? Zuiniger?
Mogelijke winst in kloksnelheden, IPC en inderdaad mogelijk ook zuiniger. Al kunnen ze natuurlijk het extra powerbudget dat mogelijk vrijkomt ook volledig inzetten in extra performance en het stroomverbruik dus gelijk houden met de huidige generatie, die daarin al vrij netjes is.
Mogelijke winst in kloksnelheden, IPC en inderdaad mogelijk ook zuiniger.
Ik zie echter zeer weinig mogelijkheden dat de IPC omhoog gaat bij enkel een proces verkleining, aangezien dat toch een eigenschap is van de microarchitectuur. Als de kloksnelheid omhoog gaat zal de IPC in het algemeen juist een klein beetje dalen; je geheugen latencies blijven constant dus die zullen nu meer kloktikken vergen, dus een lagere IPC. Aangezien de performance van een systeem af hangt van beide behaalde IPC en klokfrequentie, zal die overigens wel altijd toenemen.

Mogelijk zal AMD ook nog enkele errata fixes maken in deze nieuwe versie, in feite bugfixes die functioneel niet kritiek waren voor de originele Zen release. Deze zouden in bepaalde corner-cases nog wel betere performance kunnen geven omdat ze een workaround hebben moeten toepassen, maar dat soort dingen zijn vermoed ik amper merkbaar. Mochten ze besluiten het design wel enigsinds aan te passen en bijvoorbeeld de caches te vergroten omdat ze nu meer ruimte op de chip hebben, dan kan dat wel een positief effect op IPC hebben.

Mijn verwachting zou zijn, zo kort naar de eerste Zen release, is dat het enkel een dieshrink, errata fix en frequentie bump zal zijn. Kleiner proces, minder energie verbruik en het makkelijker behalen van je circuit timings, dus de frequentie kan omhoog.
Klopt, eerdere leaks spraken nog van enkele refinements, echter hier geven ze vrij duidelijk aan dat de architectuur volledig gelijk blijft. Even overheen gekeken in het plaatje.
Mogelijkheden? Volgens mij is de IPC nog nooit naar boven gegaan met een process verkleining. De veranderingen in architectuur doen dat ;>

Ook is een procedé verkleining volgens mij geen set in stone garantie dat de klok noemenswaardig omhoog kan ;-)

Dit heeft o.a. met de kwaliteit van de chip alsmede de architectuur en design te maken.

IPC is niet gelijk aan kloksnelheid, denk dat je confused bent.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 27 september 2017 15:59]

De IPC gaat niet veranderen. Het ontwerp van de CPU is gelijk. Hij wordt alleen wat kleiner gemaakt. Daarvan krijg je geen verbeteringen in IPC.

Kloksnelheid óf zuinigheid, maar zeker geen IPC.
Echt vreemd dat iedereen en z'n grootmoeder plots over IPC loopt te roepen sinds de release van Ryzen, terwijl ze heel vaak gewoon single-thread-performance bedoelen. (edit: niet jij btw)

Ja, Ryzen heeft een achterstand op IPC tov Intel, zijnde: de single-thread performance per kloktik. Maar die achterstand valt best mee: een 4GHz Kaby Lake core is niet zo veel sneller dan een 4GHz Ryzen core. Kijk maar naar desinglethread cinebench benchmarks: de Ryzen haalt op 4GHz 161 punten, de 7700K haalt op 4.5GHz 191 punten. Als je dit normaliseert voor kloksnelheid, is de IPC van de 7700K amper 5% hoger.

De grootste achterstand in single thread performance van Ryzen komt echter simpelweg van het feit dat Ryzen meestal niet boven de 4.1GHz uit komt, terwijl de 7700k standaard tot 4.5GHz gaat (bijna 10% extra kloksnelheid), en met overklokken is 4.8GHz helemaal geen uitzondering.

Zelfs zonder boost in IPC zou het al enorm mooi zijn als AMD Ryzen over de 4.5GHz kon trekken, al was het maar in turbo boost op 1 of 2 cores. Dan wordt de single thread bottleneck al heel mooi weggewerkt.

[Reactie gewijzigd door kiang op 27 september 2017 15:34]

Of misschien beter gezegd: de performance per watt wordt beter :)

En dat kan dan twee kanten op: hogere kloksnelheid bij hetzelfde verbruik, of minder verbruik bij dezelfde kloksnelheid, zoals jij eigenlijk al aangaf.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 27 september 2017 15:20]

Ik zie het inderdaad, toch anders dan dat andere leaks eerder aangaven.
Er passen meer chips op de waffer dus worden de cpu's goedkoper. Minder lekstroom over de transistors en daarom minder warmte ontwikkeling en daarom zou de CPU ook sneller kunnen.
Ze worden dan alleen goedkoper als de wafers niet duurder worden, en dat is vooral bij net nieuwe processen tegenwoordig erg twijfelachtig. Lekstroom wordt normaal gesproken hoger als je naar een kleinere technologie gaat. Maar lekstroom is normaal gesproken slechts een klein gedeelte van je energieverbruik als je CPU hard aan het rekenen is (wanneer je je druk maakt over de temperatuur), en het dynamische energieverbruik domineert. En dat wordt wel lager met een kleinere technologie.
De nieuwe ontwikkeling moet eerst terugverdient worden, dus vraag mij af of ze goedkoper worden.
... + lager stroomverbruik
Ja, omdat hij nu niet meer op 14nm wordt geproduceerd, maar op 12nm. De huidige Ryzen processoren worden op 14nm gebakken namelijk.
War maakt mij dat als consument uit dat die nu niet 14,maar 12nm is?
War maakt mij dat als consument uit dat die nu niet 14,maar 12nm is?
Weinig.

Denk eraan dat het hier over uitgelekte informatie gaat (interessant voor nieuwsgierige mensen) niet over een persbericht (interessant voor klanten).

Als je nu een 14nm Ryzen hebt, moet je dan upgraden zodra 12nm Ryzen beschikbaar is? Nee, de voordelen zullen erg klein zijn.
Heeft het zin om te wachten op 12nm Ryzen, in plaats van nu 14nm Ryzen te kopen? Nee, zelfs dat niet (als je in januari 2018 een computer wilt kopen, maar het is geen probleem om een maand te wachten, dan wordt het antwoord "niet echt, maar het zou kunnen").
Moet je automatisch voor 12nm Ryzen gaan (in plaats van 14nm Ryzen), als die beschikbaar is op het moment dat je de aankoop doet? Geen idee, dat hangt van de specs af (die nu nog niet, maar dan wel, beschikbaar zijn).

Het grootste voordeel is waarschijnlijk dat er meer processoren op een wafer passen, waardoor de prijzen ietsje lager kunnen (of de marge ietsje hoger; zou geen kwaad kunnen als AMD wat meer inkomsten heeft, dan kunnen ze beter concurreren met Intel!). Een extreem kort door de bocht schatting: 12x12 / 14x14 ~= 0,75 dus voor elke drie 14nm chips kun je vier 12nm chips maken. (Dat gaat echter alleen over de wafer: een grote, maar lang niet de enige, kostenpost bij het maken van chips. Dingen als het testen of elke afzonderlijke chip überhaupt wel werkt zijn vaste kosten per processor en zullen dus niet veranderen. Ook alle kosten om van de die een volledige processor te maken (pinnetjes erop zetten, pinnetjes aansluiten, ..., koelpasta, heat spreader, meegeleverde koeler) blijven hetzelfde.) Het enige wat ik je met zekerheid kan vertellen is dat een 12nm Ryzen meer dan 75% van de prijs van een 14nm Ryzen zal zijn: minder dan 75% is simpelweg onmogelijk, hoeveel meer het wordt weet ik niet (mogelijk zelfs meer dan 100%, als ze je meer laten betalen voor de betere specs en de kostenbesparing volledig naar extra marge gaat).
Waarom zou de consument eerste belanghebbende zijn?

Met een kleinere die (kleiner oppervlak chip) kun je meer cpu's uit een wafer halen.

Iets meer winst voor fabrikant.
Of in het geval van de concurrentie met Intel, een lagere prijs voor de consument.
En waarschijnlijk een betere snelheid/Watt.
Of we dat terug zien in een lager verbruik of in betere prestaties moeten we nog afwachten.
En, best kans dat er samen met een die-shrink ook nog (kleine) verbeteringen in de architectuur zijn meegenomen.
Omdat hij dan zuiniger is, en dus minder warmte produceert en dus uiteindelijk de fan minder hard hoeft te draaien wat resulteert in minder geluid :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 27 september 2017 15:12]

Ook nieuwere chipset met wat nieuwe functies/ondersteuning voor de mensen die hem dan kopen. Als je nu al in bezit bent van een Ryzen systeem zal het de investering niet snel waard zijn te switchen lijkt mij.
zuiniger, maar die headroom wordt gebruikt om de kloksnelheid op te drijven

GloFo's huidige 14nm proces is eigenlijk geöptimaliseerd voor een goeie 3Ghz. Ryzen zit daar nu al redelijk ver boven op standaard clocks, en is een van de redenen waarom overlocks cappen rond de 4.1Ghz.

12nm zal geöptimaliseerd zijn voor 4Ghz, wat Ryzen veel meer ruimte zal geven voor hogere standaard clock speeds.
Heb je daar toevallig een bron van?
Hogere kloksnelheid bij zelfde voltages, of minder verbruik/warmte bij zelfde snelheid.

Eigenlijk wat Intel ieder jaar heeft gedaan met hun tick-tock werkwijze.
De gemiddelde Ryzen overclock haalt nu denk ik toch te mogen besluiten op 4Ghz. Misschien wordt het dan 4.5 ? En die nieuwe moederborden is natuurlijk om de moederbord fabrikanten happy te houden...
Met alle respect,
En wat is hier dan het grote voordeel van behalve iets hogere clocksnelheden? Zuiniger?
Geef je hier zelfs al niet het gedeeltelijke antwoord?

Verder heb je natuurlijk ook nog de marge op de winst, ivm wafers die optimaler gebruikt kunnen worden,
wat uiteraard weer gunstig is op de concurentie, doormiddel van concurerende prijzen.
Tja laten we hopen dat ze iets efficiënter werken en dus de Mhz omhoog kan en ze daardoor per Mhz beter worden en misschien wat geheugen controller tweaks uitvoeren waardoor ze voor de gamer interessant worden en dus een bredere markt halen.
nu word het alleen door amd fan gamers gebruikt ondanks dat het nog niet de beste oplossing is.

Zelf wacht ik met smart op wat de APU chips gaan doen met oog op een 4k 60 fps ultra zuinig media mini pctje.
Hoop alleen dat ze niet te duur gaan worden want mijn budget ligt toch wel op 550 euro voor het complete kastje.
Dan kan ik je gelijk wakker maken.

De APU's gaan zeker geen 4k60 fps doen.
Want die zijn meer bedoeld voor laptops en kleine systemen.

Want maximaal 11 Cu's tov de 64 die de vega nu heeft. En die kan al geen 4k60 doen.
Dus wat verwacht je dan?
"4k 60 fps ultra zuinig media mini pctje" gaat prima lukken.
Hij heeft het toch niet over (zware) games, maar over media.
Dat kan nu ook al zonder APU, Die wellicht ook nog een lager verbruik heeft.

https://ark.intel.com/pro...r-G3930-2M-Cache-2_90-GHz
Meest geschikt voor een mediaplayer. X265 decoder etc.
Itx bord erbij en je bent klaar.

En als het je echt om het verbruik te doen is met mediaplayer capaciteiten dan is de Pentium G4600T de beste optie.

[Reactie gewijzigd door Chris96 op 27 september 2017 20:20]

natuurlijk kan dat nu al.

En hij wil dat met een APU gebaseerd op ZEN doen.

"De APU's gaan zeker geen 4k60 fps doen."
Jouw reactie dat die APU dat niet aan zou kunnen is dan ook onterecht.
Elke machine kan 4k60 doen met een instap gt 1030 videokaart erin.
Daar heb je geen APU voor nodig,

Gezien zijn eerdere regel "waardoor ze voor de gamer interessant worden"
Interpreteer ik het alsof hij voor games gebruikt gaat worden. En daar is die APU niet echt voor geschikt.
Nadeel van videokaarten is dat ze de compactheid van een machine verpesten.
Een APU is dan een mooi ding.
In combinatie met een ITX boardje bouw je dan een leuk systeempje in een verdomd klein en plat kastje.

Verder zijn er in zijn betoog 2 alinea's.
De eerste gaat over de "waardeloze" prestaties van de Ryzen CPU's qua gaming (wat onzin is).
De tweede dat hij een APU wil gebruiken voor een Media systeem.
Je reageerde op de tweede.

Verder kun je met een APU prima gamen, alleen zul je die 4k60Hz niet redden. Met die 4 cores en 8 threads, samen met 11 compute cores, kun je echt wel gamen en 1080P in goede kwaliteit moet zeker te doen zijn.
Zolang ik op constante 144fps kan gamen met een Ryzen en een freesync scherm snap ik je commentaar niet. O ja en dan bedoel ik COD, CS:Go, BF1, Arma.
Tja dan game jhe zeer waarschijnlijk met je settings op laag.
Dat verdom ik simpweg dan kan ik net zo goed een 10 jaar oud spel spelen

Naar mijn mening zijn games bedoeld om gespeeld te worden op hun max settings anders kan je net zo goed bij de oudere versies blijven hangen.
Als je de pracht en praal niet kan waarderen heb je ook geen systeem meer dan midrange nodig.
Denk dat je dat tegen valt met die settings :-p
Als het een refresh is gaat het weer om 14nm technologie. Waarom staat er in de titel 12?
Omdat dat 12nm een refresh van de 14nm node van global foundrys is.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 27 september 2017 23:31]

14 naar 14 is een refresh. 12 is toch wel een verschil.
Wat is de definitie van refresh die jij hanteert? Een shrink kan daar toch ook gewoon deel van uitmaken?
Bijna geen verschil gewoon een licht verbeterde node. 14nm is eigenlijk ook een verbeterde en om gelabelde 16 nm en 12 nm is geen echte 12 nm
Beetje offtopic, maar er wordt in dit bericht alleen gesproken over de Ryzen-cpu' en Vega-gpu's...

Verder heb ik voornamelijk nieuws gelezen over het ontwikkelen van polaris-achtig gpu's in consoles (atari en xbox) en auto's...terwijl hiervan al een nijpend tekort bestaat op de videokaartenmarkt.

Ik vraag mij nog steeds af waarom er niet meer videokaarten op basis van polaris gefabriceerd worden nu de markt al maanden daarvoor rijp is...er lijkt alleen maar een hoger tekort te komen, door het ontwikkelen van deze gpu voor nieuwe toepassingen zoals consoles en auto's...

AMD dreigt een steeds kleiner aandeel te krijgen binnen de pc-gpu-markt en dat is funest voor de grafische tak van AMD.

Weet iemand of er überhaupt nog RX 580's voor de verkoop worden gefabriceerd? Mijn vermoeden is namelijk:
A. Er lopen nog zoveel preorders voor laag geprijsde 580's dat er nog maanden gpu's geproduceerd moeten voordat ze een beetje in de winkel liggen.
B. Ze krijgen bakken met tot pulp gedraaide gpu's van miners binnen die onder de garantie vallen en die kosteloos vervangen moeten worden...

Al met al snap ik dat ze voorlopig deze polaris-fabrieken laten draaien, maar we zien er weinig van terug in de (web)winkels....

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 27 september 2017 17:25]

Polaris is 'oud' en wordt vervangen met vega, polaris krijgt geen refresh meer want dat heeft hij al gehad (480 naar 580), en als je de geruchten mag geloven zullen ze de 580's vervangen voor vega's (~32CU's ipv 64 of 56, in mijn beleving om de slechte yield op te vangen van de vega 56 en 64's, ze hebben vast bergen gpu's liggen die geen 56 of 64 werkende CU's hebben).
Dit snap ik dus niet: het procédé van de polaris is helemaal nog niet zo oud vergeleken met vorige generaties en er is nog steeds veel vraag naar.

Dat AMD nog wat geld wil verdienen aan de slechte yields van Vega kan ik begrijpen...Maar HBM2 is volgens mij duurder dan standaard videokaart geheugen en dat zou betekenen dat ze eieren voor hun geld kiezen...

Al met al hele dubieus strategische keuzes terwijl de vraag naar RX 580 ongekend hoog blijft...

Iets zegt mij dat AMD gewoon veel te lage prijzen heeft gerekend voor zijn kaarten die misschien niet altijd zo snel lijken in games als de equivalent van Nvidia (terwijl nvidia's kaarten games anders renderen, zie video onder dit bericht), maar voor algemenere toepassingen veel meer bang voor buck bieden. Had AMD zijn Polaris chips met een prijs van 100 euro hoger aangeboden, dan hadden ze wellicht iets minder snel verkocht op het begin, maar dan hadden ze veel meer winst gehaald uit de verkopen.

Ik heb graag een sterk AMD omdat ze toch iets betere kaarten maken dan Nvidia:https://youtu.be/FVb25eomcrI

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 27 september 2017 20:21]

Wat zouden ze bedoelen met Zen 2 Cores? onder 2019 "Matisse" :?

Letterlijk een Zen cpu met enkel 2 cores? dat is toch niet bepaald vernieuwend lijkt me.

[Reactie gewijzigd door osmosis op 27 september 2017 15:20]

Wordt denk ik Zen-2 mee bedoelt.
Zen 2 is in dit geval een naam voor de nieuwe architectuur. Dus wat nu zen cores zijn is dan zen 2 maar dit zouden ze natuurlijk zo moeten schrijven : zen II
Gewoon de volgende generatie/versie van Zen.
De opvolgen van Zen (Ryzen) voor zover ik weet.
Ik vraag me af hoe het zit met de Ryzen 2 qua L-1 caches. Nu is het 32 KB data en 64 KB code cache. Vermoedelijk wordt dan de data cache verhoogd naar 64 KB, zodat het 64 KB L-1 data + 64 Kb L-1 code cache.
Ik vermoed van niet, de L1 data cache is in Ryzen juist verkleind (ten opzichte van Phenom) om deze sneller te maken.
Ziet er dus naar uit dat AMD goed druk gaat zetten op Intel.
Kleiner en zuiniger en dus grotere oplage van de CPU zodat het goedkoper word en meer oplevert.
Verder is het dan wel mooi dat ze heel snel in 3 stappen over gaan naar de 7nm wat nog meer druk op Intel zet om zijn snelle modellen eindelijk uit te gaan brengen.
Krijgen we ook druk op Nvidia die al jaren de huidige 14 Nm gebruikt om ons poot uit te draaien. met een snelheidswinst van maar 15% OP elke volgende kaart die ze uit brengen vroeger was het gewoon om 50% tot 100% per generatie sneller te zijn. Ik begrijp dat deze verhogingen snelheid niet meer kan worden gehaald zonder miljarden investeringen
We gaan weer eens prijzen slag te gemoed zien. Waar wij als gebruikers de winsten uit kunnen halen.
Mooie tijden breken aan!
Eerlijk, dit is exact waar ik op zat te wachten, mocht dit blijken te kloppen
De eerste serie "ryzen's" hebben inmiddels kunnen laten zien tot waartoe ze instaat zijn.
Wat voor mijzelf maakt, dat ik er nu ook echt vertrouwen in heb dat ze goed zullen presteren, in elk geval niet minder de de reeds gelanceerde ryzen's lijkt me, mocht dit blijken te kloppen.
En mochten deze nu echt op een iets kleiner procedé gebakken gaan worden, maakt dat i waarschijnlijk ook zuiniger gaat zijn.
Wat maakt dat ik dan echt is mijn pc met AMD FX8350 kan weg doen, en vervangen met een compleet nieuwe bult.
Ik vind de reeds gelanceerde ryzen's nog steeds iets te power hungry namelijk, en wil er dan ook wel echt op vooruit gaan wat verbruik bereft, mijn 8350 heeft inmiddels al wel een keer genoeg uit mijn stopcontact gesnoept namelijk, met zijn 125 Watt TDP.
Ik ben er in elk geval erg benieuwd naar, mocht dit blijken te kloppen.
:)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 27 september 2017 19:41]