Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD-processor met Vega-gpu en 28 compute units verschijnt in SiSoftware-database

In de benchmarkdatabase van SiSoftware is een AMD-processor verschenen die een ingebouwde gpu heeft met 28 compute units en over 2GB geheugen beschikt. Mogelijk gaat het om hbm2. De processor is waarschijnlijk een desktopversie van Raven Ridge.

Het grafische gedeelte van de processor wordt in de database van SiSoftware aangeduid als AMD 15FF Graphics. Eind oktober introduceerde AMD zijn Ryzen-processors voor laptops met ingebouwde Vega-gpu en bij die modellen is de aanduiding AMD 15DD Graphics. De laptopversies hebben een gpu met maximaal 11 cu's en dus 640 streamprocessors, de vermeende desktopvariant heeft 28 cu's en dat is goed voor 1792 streamprocessors.

Het aantal cu's duidt op flink wat grafische rekenkracht, want het is gelijk aan de helft van het aantal cu's waarover de Vega 56-gpu beschikt. Het is nog niet duidelijk of de desktopprocessor met ingebouwde Vega-gpu hbm2 krijgt. In de database staat dat de chip over 2GB geheugen beschikt, maar het type is onbekend. De laptopversies maken gebruik van 256MB ddr4. Als de AMD-desktopprocessor daadwerkelijk over eigen geheugen beschikt, zou het aannemelijk zijn dat dit hbm2 is, omdat dit weinig ruimte inneemt.

Over het cpu-gedeelte van de processor maakt de vermelding in de database niets duidelijk. Het is echter aannemelijk dat het gaat om een Ryzen-processor op basis van de Zen-architectuur. Het aantal cores is onbekend. De laptopversies hebben vier cores en acht threads.

In de database van SiSoftware wordt de naam AMD Fenghuang Raven genoemd. Waarschijnlijk is dat niet de codenaam van de processor zelf, maar van het platform. Raven Ridge is de codenaam van de AMD Ryzen-processors met geïntegreerde gpu. Het laptopplatform heeft de codenaam Mandolin Raven en mogelijk is Fenghuang Raven de tegenhanger voor desktops.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-12-2017 • 20:56

109 Linkedin Google+

Reacties (109)

Wijzig sortering
Fenghuang betekent letterlijk feniks, uit de as verrijzende vogel, zie Feng Huang. Wikipedia

Wel grappig dat de stad met die naam relatief koel is en erg vochtig :D maar afgezien van dat zal het me niets verbazen als ze zen+ en een Vega/NGC refresh inzetten,.. en met 28 CU’s en 2GB HBM2 via HBCC en snel DDR4 kan het een erg nette APU worden.

Misschien wordt 1080p of 1440p mogenlijk op high detail, maar deze APU lijkt iig het vuur onder de schenen van entry-level dGPU kaarten.
Misschien wordt 1080p of 1440p mogenlijk op high detail, maar deze APU lijkt iig het vuur onder de schenen van entry-level dGPU kaarten.
Dat lijkt me wat overdreven.

Vega 8 Mobile doet 1803 passmark punten met 8 of 10 CU's. Daarmee zitten de vlak op de Geforce MX150 a 1910 punten. Echter, in de praktijk bleek dat het gat groter is. Voor Rocket league 39 vs 54 fps (27%). Wanneer deze CU's perfect doorschalen verwacht je niet meer dan 1803 x 2,8 (28/10) = 5048 punten. Dat zit ergens tussen de GTX 1050 en GTX 1050 Ti. Aan de AMD kant zit je dan tussen de RX 560 en de RX 570. Daarbij de disclaimer dat het goed mogelijk is dat de praktijkperformance dan wat tegenvalt zoals bij de Vega 8 resultaten.

Natuurlijk geweldig voor een geïntegreerde GPU, maar niet voldoende voor 1080p/1440p high. Er zijn nu al genoeg games waarvoor je dan minstens 10.000 punten nodig hebt (Vega 56/ GTX 1070).

Hoe dan ook: Mocht dit betaalbaar op de markt komen dan is het een enorme boost voor entry level gaming en tegelijkertijd een probleem voor de onderkant van de GPU markt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 december 2017 12:23]

Vega 8 mobile deelt geheugen en tdp met de CPU, deze lijkt eigen HBM2 cache te hebben en mss een wat hogere tdp. Daarnaast heeft deze slecht 8 Cd's.
En zoals gezegd: misschien wordt het haalbaar... maar qua specs zou dit in de richting kunnen komen, en dus voor een aantal mensen al genoeg te zijn om niet voor dedicated te gaan.

Zelf draai ik nu met een RX480, en 1080p is geen probleem tot nu toe iig.. Ok alles op ultra gaat niet altijd soepel in zware titels.. maar high settings heb ik nog weinig last gehad..

[Reactie gewijzigd door Atmosphere op 15 december 2017 21:57]

Ik denk dat 2gb geheugen heel netjes gekozen is...anders worden deze processoren linea recta als altcoin-mijners ingezet en worden ze net zo schaars als de RX 580's
Even uitgaande van 6 cores en de 28 CU GPU, heb je praktisch een Ryzen 5 1600 + RX 570. Die kosten respectievelijk ¤200 en ¤250, bij elkaar ¤450. Nu denk ik dat er weinig mensen zo'n bedrag voor een APU over hebben, maar kosten nemen wel exponentieel toe met die-size. Ik denk daarom dat de prijzen tussen de ¤300 en ¤400 gaan uitvallen, hoewel het waarschijnlijk een serie producten wordt met duurdere en goedkopere varianten.

Edit: Dit moest natuurlijkt @nieksvd zijn.

[Reactie gewijzigd door Balance op 13 december 2017 22:06]

Even uitgaande van 6 cores en de 28 CU GPU, heb je praktisch een Ryzen 5 1600 + RX 570. Die kosten respectievelijk ¤200 en ¤250, bij elkaar ¤450. Nu denk ik dat er weinig mensen zo'n bedrag voor een APU over hebben, maar kosten nemen wel exponentieel toe met die-size. Ik denk daarom dat de prijzen tussen de ¤300 en ¤400 gaan uitvallen, hoewel het waarschijnlijk een serie producten wordt met duurdere en goedkopere varianten.

Edit: Dit moest natuurlijkt @nieksvd zijn.
Nee, 300 tot 400 euro zou voor AMD onverkoopbaar blijken. Bovendien moet het geheel binnen een redelijk TDP blijven (ruim onder de 150 Watt) waardoor je bij lange na niet kan spreken over een volwaardige RYZEN 5 + een volwaardige VEGA. De hoeveelheid VEGA compute units ligt bovendien nog niet op de helft van een standaard VEGA met ws dus een lagere clock ed.

Denk daarom eerder aan een instap prijs rond de 100 euro eindigend op maximaal 300 euro.
Bedenk ook dat AMD al een dergelijk ontwerp heeft voor de MS-X-Doos en die dus niet ineens 3 keer zo duur mag worden.......
Een instapprijs die de helft is van de huidige Ryzens zonder GPU? Jouw 100 euro is onrealistich. Je moet voor de on-board GPU een meerprijs rekenen ten opzichte van de hudige Ryzen lineup. Dat die meerprijs niet de volledige 250 euro van een RX570 is, dat is helder, maar het is zeker een meerprijs.
Nee ik bedoel een instapprijs die gelijk is aan de Ryzen 3 series. Dat lijkt me realistisch genoeg. :)
(voor 100 euro krijg je natuurlijk geen topmodel maar ws een < Ryzen 3 achtige variant met instap GPU)
Zoals gezegd zal de combinatie Ryzen + Vega niet vergelijkbaar zijn met de volwaardige losse varianten vanwege het binnen een gangbaar TDP moeten blijven, daarom is ook een lager bedrag dan Ryzen zonder GPU mogelijk.
Niemand hier denkt dat puur omdat het Vega heet we Vega 56 performance gaan zien.

Echter, wat die nieuwe compute units kunnen doen hebben we al bij de reviews van de 2500U gezien. Op basis daarvan kun je het prestatie niveau dat de extra compute units toevoegen inschatten. Die schatting ligt ergens tussen de RX 560 en RX570.

Het prestatie niveau is dus min of meer een gegeven en daarmee weet je de hoogst haalbare toegevoegde waarde. Zelf zou ik hem op 200 + (250 RX 570+130 RX 460 /2=190)=390 zetten, maar die 450 was ook niet heel raar.

Natuurlijk moet daar nog flink wat vanaf, je bent immers een stuk minder flexibel en een hoop kosten vervallen (packaging, marketing, PCB, fans, enz).
AMD maakt voor de MS X-doos al een dergelijke krachtige APU qua grafisch gedeelte (RX470) en ik kan je verzekeren dat de verkoopprijs daarvan niet eens in de buurt komt van 450 euro. Dat kan ook niet omdat die console dan ineens 3 keer zo duur zou gaan worden. Dus ja een winkelprijs van 450 euro voor het topmodel Raven Ridge anno 2017/2018 acht ik 100% uitgesloten. Alhoewel ik het AMD van harte zou gunnen om dergelijke bedragen te kunnen cashen per APU O-)
Een xbox is natuurlijk net even wat anders dan een retail product. Microsoft regelt daar de marketing, packaging, support, enz. Die kopen op gigantische schaal bij AMD in, als ik me niet vergis zijn er dit jaar weer 18 miljoen verkocht. Dus al zet AMD dan maar 5 euro bovenop de kosten dan is het nog aanzienlijk bedrag. Als je zelf die dingen op de gok gaat produceren, marketen, packagen en opslaan en dan gaat doorverkopen naar distri's dan wordt het een heel ander verhaal.

Verder zitten we nu in een andere tijd. Het AMD van de Xbox One deed high-end niet meer mee en kon noodgedwongen geen hoge prijzen vragen. AMD laat nu zien dat een AMD cpu van 500 euro ook verkoopt. Voor het AMD van nu is een dergelijke console deal wellicht al lang niet zo interessant meer als toen. Project Scrorpio zit in ieder geval 300 euro boven de normale Xbox, dus wellicht krijgen ze al wat meer?
AMD zal wel meer moeten vragen voor de X-Doos met RX470 omdat hij ook meer kost om te maken. Worden ze daar bij AMD rijk van ? Nee helaas niet, kijk maar naar de kwartaalcijfers.
Overigens scheelt het ook maar 229 euro tussen de oude X-doos en de nieuwe:
pricewatch: Microsoft Xbox One S 1TB Wit
pricewatch: Microsoft Xbox One X Zwart
Op die miljoenen X-Dozen en Speelstationnetjes blijft er dus bijna geen cent over.
Voor MS & Sony nog steeds een prima deal. AMD gaat pas wat verdienen aan de consoles wanneer ze weer een betere naam hebben met betere producten. Dan pas kan AMD voorzichtig aan wat eisen gaan stellen. Tot die tijd hebben de Consoles & Brazos AMD wel in leven weten te houden wat ook heel wat waard is ook al word er (nog) niets aan verdiend.
Balance heeft het specifiek over een 6-core met 570 performance. Die gaan we echt niet voor 100 euro krijgen. Dat er een serie kan komen met goedkopere en duurdere modellen staat niet ter discussie, dat stond er al bij.

Op basis van de reviews van de 2500U kwam ik zelf op 1800 passmark punten * 28 /10 = circa 5000 punten waarmee het prestatie niveau halverwege tussen de RX560 (¤130) en RX570 (¤250) zou vallen. In dat geval is 100 euro bovenop de Ryzen 1600 prijs al helemaal niet gek en dan kom je op 200 +100 = 300 euro uit. Performance niveau van mijn schatting ligt een stukje boven RX 560 en in dat geval is 150 euro mogelijk ook nog wel te verantwoorden. Dan kom je op 350 euro voor het voorbeeld van Balance.

Persoonlijk heb ik liever de flexibiliteit van een losse videokaart en zou ik niet meer dan 50 euro bijbetalen voor de snellere iGP, maar die 100 euro is gegeven het prestatie niveau zeker wel te verantwoorden. Of er uberhaupt een markt voor premium desktop iGP's is moet natuurlijk nog blijken.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 december 2017 12:49]

Gelukkig staat er dan ook nergens in mijn post dat de top modellen weg zouden gaan voor een budget bedrag van slechts 100 euro. :) Ik maak het wat overzichtelijker voor je:
Topmodel Raven Ridge: tot aan 300 euro.
Budgetmodel Raven Ridge: vanaf 100 euro.
Ik zie totaal geen reden om met een harde grens van 300 euro mee te gaan. Niet voor een systeem met 1600(X) met RX 570 prestaties en niet voor een topmodel.

Wat ik wel kan vinden zijn aanwijzingen dat de 300 euro grens hem niet gaat worden. Immers kan het top model prima een 8-core worden en zit de 1700 nu met 321 euro al boven de 300 euro. AMD heeft dit jaar bewezen juist wel in het hogere segment te kunnen verkopen. Voor Coffee lake zat de 1800X nog veel hoger. Die gingen voor 500+ uit de deur.

Bovendien is de euro koers momenteel flink in ons voordeel gestegen en kan dat nog alle kanten op gaan en dan zit je 299 zo maar ineens dik boven de 300 ;).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 december 2017 13:09]

Er past natuurlijk helemaal geen volwaardige 8 Core 16 Thread Ryzen op 4ghz + een Vega 28 CU of meer op topsnelheid binnen een redelijk TDP in socket AM4. Dan kom je op ruim 200Watt. Dus dat gaat hem zeker niet worden. Wat dan wel past zal een ruim lager totaal TDP moeten hebben dan 125 Watt en dan kun je gewoon niet alle hardware op topsnelheid laten draaien. Daardoor zullen de prestaties bij lagere clocks minder zijn en de prijs daarmee ook. Voor AMD zou ik graag dezelfde hardware op discreet niveau topsnelheid zien maar dat gaat nooit lukken qua TDP.
Het zal mij niks verbazen als de cpu, gpu en hbm losse dies zijn, aan elkaar geknoopt middels infinity fabric net zoals threadripper. Dat drukt de kostan aanzienlijk ten opzichte van 1 "grote" die.
Ook ben ik zeer benieuwd hoeveel meerwaarde de High Bandwith Cache Controller gaat hebben in een dergelijke APU (uitgaande van on die HBM2). In Vega 56/64 komt die totaal niet tot zijn recht (en zie ik zo snel ook nog niet nodig zijn), maar ik voorspelde destijds al dat de HBCC vooral tot zijn recht zou komen in APU's met een "kleine" hoeveelheid HBM "on die".

Vergeet ook niet dat small formfactor (game) systemen enorm in opkomst zijn. Tot op zo'n punt dat sommige OEM's al laptop GPU's in systemen proppen om de systemen maar kleiner te krijgen. Als je hiermee dus 570 performance in een CPU package krijgt zijn veel kleinere game systemen ineens peanuts.
Jouw scenario had ik destijds ook al bedacht, maar waar ik meer mee zit is de power consumptie, een stevige on die GPU is leuk maar dan neemt de CPU TDP ook flink toe. Waar je nu vooral ziet dat AM4 CPU's tot op heden een max TDP hebben van 95W en de meeste moederborden dus ook daar maar op berekend zijn qua stroomvoorziening zie ik een groter probleem bij koeling en VRM's dan dat prestatie wise "makkelijk" mogelijk is met behulp van infinity fabric.

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 13 december 2017 22:55]

Yup, deze cpu maakt small form factor steam machines tot een echte mogelijkheid.
En de linux support van AMD is al heel goed.
mijn vraag is als je dan een video kaart toevoegt woord de on board gpu uitgeschakeld net zoals met intel nu?
Ik weet dat in het verleden de APU in mijn hp laptop samen kon werken in crossfire met mijn GPU die er ook in zat. In theorie zou je dus je APU met je Vega GPU samen moeten kunnen laten werken lijkt mij. Maar dit zal allemaal wel redelijkheftige software nodig kunnen hebben. Heb me dit wel vaker ook afgevraagt!
Bij vorige generaties kon je de APU en de GPU laten samenwerken. Aangezien dat een sterk punt was neem ik aan dat ze dat gehandhaafd hebben.
Dat was op papier misschien een sterk punt, in de praktijk was het gewoon waardeloos. Lijkt me niet dat ze het doorzetten.
Wat betreft de VRM's , wat ik gelezen en begrepen heb is dat er op de meeste AM4 mobo's juist aparte VRM's zaten voor de IGpu
Maar een rx 570 heeft al een tdp van 150w..
Dat is 1,5x meer dan de cpu...
Maar deze zal ongetwijfeld op een veel lagere frequentie draaien dat de gewone rx570 met een bijbehorende veel lagere tdp, ik denk niet dat je deze één op één mag vergelijken.

Het zou anders ook betekenen dat er geen mobo's die er nu zijn dat zou kunnen ondersteunen, die mobo's fabrikanten zullen toch wel slimmer zijn en meer weten dat wij op dit moment.

[Reactie gewijzigd door Habana op 14 december 2017 12:32]

Precies, net als in de ps4 pro en xbox one x
Als ze HBM2 gebruiken, is het dan niet logisch om gewoon 2 dies te hebben voor CPU en GPU met hun Infinity Fabric om dat allemaal te verbinden? Ze hebben net zo veel geld gestoken in het ontwikkelen van Infinity Fabric zodat ze 4 CPU dies met elkaar kunnen verbinden in één CPU, dus het lijkt me vrij logisch dat ze die lijn gewoon verder doortrekken.

Qua prijzen zal het zeker geen 450 euro worden. Je telt dan twee keer de distributiekost en de winstmarges van de vendor tot en met de winkel. Je zit dan ook met de hele kaart rond de GPU, koeling, etc in die prijs. Als de prijs gelijk blijft is er geen reden om dit product te maken. Het moet dus naar beneden.

Ik denk dat het wel een krachtige combo kan worden. Het kan dienen in een goedkope instap PC waar je toch wel serieus mee kan gamen. Met de 6 cores is de kans klein dat je rap tegen CPU bottlenecks gaat aanlopen, dus dan kan je later gewoon een GPU bijsteken wanneer de games wat zwaarder worden op grafisch vlak. Het verlaagt de instap kosten zonder je veel te beperken in de toekomst. Ik zie ook de "supermarkt PCs" dit echt wel gebruiken. Dan kunnen ze een "krachtige gaming PC" verkopen die een stuk goedkoper is dan nu.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat deze cpu 6 cores bevat. AMD's Core Complex architectuur zorgt ervoor dat AMD-cores per set van vier komen. Laptop Raven Ridge heeft daarom vier cores / 8 threads, en de verwachting is dat desktop Raven Ridge dat ook heeft.

De enige manier dat deze chip 6 cores kan hebben is als er stiekem 8 op zitten en er twee zijn uitgeschakeld. Maar twee CCX'en plus een RX570 equivalent op één chip zal een heel grote (een stuk groter dan bv. de Ryzen 1800X) en dure chip opleveren.
Vond het al apart dat het hier stond :-P

Voor iets dat lastig is met upgraden (gpu upgrade = meteen cpu upgrade) moet AMD wel met een flink goede combi komen om hier wat van te maken.
Tuurlijk, maar je hebt geen losse gpu om te verkopen. Je hebt 2 GPU's in je systeem terwijl je er maar eentje gebruikt, dat lijkt me ergens wel zonde. Geen verlies, maar misgelopen winst.
Dit is toch bij Intel precies hetzelfde? Ook daar betaal je grof voor een i7 (HQ in het geval van laptops) en dan heb je een quadcore met een belachelijk slappe GPU erin. Ook daar zit je dan op 350-400 euro.

AMD levert hier een marginaal (!) tragere CPU met een minstens vijf keer snellere GPU. En wat nog beter is - Intel kan dit niet namaken; de enige poging die enigszins ergens op leek was de i7 5775C.

De A10 is ook nog steeds best een interessante chip, maar dat was een 'net niet' product als je er eerlijk naar kijkt. De CPU prestaties waren matig, en de GPU was 'net aan' voor redelijk gamen op niet al te hoge settings. Maar de combinatie die nu wordt aangeboden is wel degelijk andere koek... dit maakt degelijk 1080p60 fps gamen mogelijk zonder GPU, en zelfs met niet al te veel concessies.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 december 2017 23:13]

Had Intel er een goede gpu bij gebouwd, dan had 'ie waarschijnlijk ook 200-300¤ meer gekost.
Dat (/of) de cpu marginaal trager is voor een aanzienlijk lagere prijs weten we nog niet. Dat zal allemaal blijken als 'ie uitkomt.
Precies, maar Ryzen maakt met de relatief lage productiekosten dat verschil nu goed, waardoor AMD meerwaarde kan bieden zonder weer een product zonder marge neer te zetten. Ik bedoel, 6c12t met een leuke GPU op één package is best wel een opzienbarende ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 december 2017 23:16]

Gezien AMD werkt met CCX eenheden die bestaan uit 4c8t, verwacht ik dat de desktop Raven Ridge variant gaat gebruik maken van één CCX. Als het echt 6c12t zou zijn, betekent dat dat er 2 CCX'en zijn en dat van elke CCX één core uitgeschakeld is. Dan kan AMD net zo goed een 8c16t variant uitbrengen, en ik denk ook dat de AM4 socket niet toereikend zou zijn voor 2 CCX'en én een iGPU. Ik vraag me sowieso al af of AMD een halve Vega (met dan nog misschien hbm geheugen) en één CCX in een package ter grootte van een Ryzen 7 kan krijgen.

Deze CPU kan net zo goed niet de desktop versie van Raven Ridge maar custom silicon zijn (zie Xbox One X, maar dan iets dat nog niet aangekondigd is), of het kan ook zijn dat AMD een concurrent heeft gemaakt voor die Intel Kaby Lake CPU met AMD iGPU (https://www.anandtech.com...hics-with-hbm2-using-emib), en gaat het hier dus niet over een AM4 CPU.
beter is - Intel kan dit niet namaken; de enige poging die enigszins ergens op leek was de i7 5775C.
*kuch* nieuws: Intel en AMD werken samen aan nieuwe laptopchip - update

Daarnaast heeft Intel de beschikking tot de patenten van Nvidia.

Voor de eerste APU's van AMD bleek eigenlijk geen markt te zijn. Of de consument in 2017 meer waarde hecht aan de iGP blijft afwachten. In ieder lever je bij AMD lang niet meer zoveel in aan rekenkracht, waarmee het belangrijkste nadeel van het APU concept is verdwenen. Echter had de i7 5775C dat nadeel destijds ook niet en daar bleek toen ook geen markt voor te zijn. Die was vermoedelijk te duur voor huis tuin en keuken gebruik en gamers halen altijd meer uit een dedicated gpu met het daarbij behorende GDDR geheugen.

Wat mij betreft blijft het APU concept blijft vooral interessant voor laptops (maar daar hebben we Vega 8 al gezien en die haalt entry level gaming niet). Tenzij de meerprijs echt heel laag is (50 euro) ben je als desktop gamer beter af met een gelijkwaardig presterende losse videokaart. Al is is het alleen maar omdat de ontwikkelingen zo hard gaan dat je dat ding na 2 jaar wel weer kunt vervangen. Wie V&A aandurft hoeft ook niet de hoofdprijs te betalen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 december 2017 12:35]

Ook daar betaal je grof voor een i7 (HQ in het geval van laptops) en dan heb je een quadcore met een belachelijk slappe GPU erin.
Maar die slappe GPU komt wel met een relatief laag verbruik, belangrijk voor laptops. Gooi er een leuke GPU naast, die alleen gebruikt wordt als het nodig is en je hebt het beste van twee werelden...
Tenzij de AMD APU erg zuinig is zal ik in ieder geval niet zomaar overstappen.
In principe kun je de APU en de GPU laten samenwerken. Dat is als ik het goed heb bij AMD een stuk haalbaarder dan bij intel.
Er zijn anders nog genoeg altcoins die je met 2GB kan minen hoor, zcash en monero zijn 2 bekende voorbeelden.
Tegenwoordig gebruik je daar liever een antminer voor. Gaat stukje sneller en hoef je ook niet moeilijk te doen met CF of SLI. Jammer genoeg zijn zcash en monero daar niet geschikt voor, maar genoeg andere coints wel.

[Reactie gewijzigd door vali op 13 december 2017 22:25]

Er zijn maar zat altcoins die asic proof zijn en dan heb je weinig aan een antminer.
En je kunt gewoon je bord volproppen met videokaarten. je hebt helemaal geen sli of crossfire nodig om op meerdere kaarten te hashen.
Er zijn maar zat altcoins die asic proof zijn en dan heb je weinig aan een antminer.
En je kunt gewoon je bord volproppen met videokaarten. je hebt helemaal geen sli of crossfire nodig om op meerdere kaarten te hashen.
Het eerste klopt inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er wel genoeg coints zijn die wel prima te minen zijn met een antminer. Ook is de aanschaf stukken lager.

Je hebt technisch gezien geen sli of CF nodig (aangezien dat flink wat performance wegneemt), maar je hebt zeker wel een board nodig die zoveel kaarten ondersteund.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 december 2017 00:02]

Plus bij deze hoeveelheid geheugen zal de high bandwidth cache controller veel beter tot zijn recht komen.
Ik denk dat 2gb geheugen heel netjes gekozen is...anders worden deze processoren linea recta als altcoin-mijners ingezet en worden ze net zo schaars als de RX 580's
Bij geïntegreerde graphics wordt gebruik gemaakt normaliter van het systeemgeheugen. De igp reserveert dan een stuk van het geheugen om zelf te gebruiken. Een APU met eigen geheugen lijkt mij vreemd, je CPU package zal dan ook een stuk groter worden.

2400 MHz voor grafisch geheugen is behoorlijk traag als je kijkt naar de snelheden die AMD en Nvidia halen met het geheugen op hun discrete GPU's. Een RX580 zit zo rond de 8GHz voor het geheugen, een GTX 1080 Ti haalt 11GHz. Ik denk dat die 2400MHz de snelheid is van het systeemgeheugen, dat zou prima kloppen met DDR4 snelheden. Ik geloof dat Raven Ridge laptops ook uitgerust worden met 2400 MHz DDR4 geheugen.
Je verward GFlops met GHz. Twee totaal verschillende dingen.
Plus dat als het HBM geheugen is, die rates sowieso wat lager liggen, niet?
Dat weet ik niet. DDR en GDDR zijn sowieso al trage technieken. Maar tja, ouderwets SDRAM wat 1:1 werkt is in huidige configuraties al helemaal niet te betalen. Nu allemaal trage technieken met adres, row, line selectie en dat soort dingen. HBM moet ik induiken maar volgens mij is met lagere klok, HBM sneller, maar heb te weinig kennis om daar een gefundeerde uitspraak over te doen.
Vroeger had je ook chipsets met igpu met eigen geheugen. Zoals ATi Radeon Xpress 200M. Deze had meestal 128mb aan eigen geheugen.
Dat er apu's van amd met ryzen en vega aan kwamen was natuurlijk al wel te verwachten.
Was ook wel te zien aan de am4 borden met video uitgangen.
Daarom vond ik het ook zo vreemd dat ze intel hebben geholpen om een intel vega "apu" te maken.

https://www.tweaktown.com...-vega-gpu-tech/index.html

Waarom zouden ze een grote concurrent helpen om concurrerende chips te maken? Vreemd.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 13 december 2017 21:58]

technisch gezien is het geen APU want de GPU zit niet samen met de Intel CPU op 1 die.
Daarom stond het ook in aanhalingstekens ;)

Processor met ingebouwde gpu is ook geen goede benaming, want bijna elke mainstream intel heeft een ingebouwde gpu, en dit is toch wel net even wat anders.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 13 december 2017 21:55]

Waarschijnlijk omdat dan meer mensen AMD Graphics gebruiken en dus meer (game) developers daarvoor gaan optimaliseren.

Nu heb je het volgende:
PlayStation > AMD
Xbox > AMD
Intel CPU met > AMD GPU
AMD’s eigen APU’s
AMD’s eigen GPU’s
Apple > AMD
Zou kunnen. Lijkt me wel onwaarschijnlijk. Dat is een hele hoop werk voor wat optimalisaties.
Kunnen ze beter wat geld aan ontwikkelaars geven.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 13 december 2017 22:04]

maar op deze manier kan AMD ook geld verdienen met de verkoop van (een aantal) intel CPU's.
Als een Intel processor met vega goed verkoopt, had Amd die processors ook zelf kunnen verkopen.
In een ideale wereld misschien wel. De praktijk is jammer genoeg iets weerbarstiger.
Tuurlijk niet, als AMD overal in zit moeten ze wel optimalizeren + AMD krijgt meer marketshare + Ze maken meer winst.
Omdat AMD niet veel word gekocht voor in de PC. Voor consoles worden ze natuurlijk super geoptimaliseerd, maar dat vooral op de "oude" xbox one en ps4 (dat is waarom de eerdere gcn kaarten het nog zo goed doen en uiteindelijk dik Nvidia zijn 700 serie voorbij zijn gegaan). De nieuwe 4k versies van de consoles hebben hardware die meer lijkt op Polaris, maar daar word ook lang niet zo veel voor geoptimaliseerd als bij de normale ps4 en xbox one
Je bedoeld denk ik de 600 series van Nvidia. Dit is later na jaren nog eens getest. Sneller dan de 700 series kan ook nog wel maar dan gaat het meer om de 700 series mid range GPU tot de GTX 770. https://babeltechreviews....s-gtx-680-2013-revisited/

De Radeon R9 was dan wel weer sneller dan de high end 700 series.

[Reactie gewijzigd door Gekke Jantje op 14 december 2017 14:52]

En NVIDIA’s closed software en gameworks waar ze developers flink betalen.
Gameworks is niet meer closed en daar mag men wel blij mee zijn.
Correctie. Gameworks is deels open source, er komen steeds meer effecten bij die opensource worden en ik vermoed dat op de duur alles uit Gameworks wel open source is. Bepaalde effecten werken zelfs iets beter op AMD kaarten zoals HBAO+

Bronnen
https://developer.nvidia.com/gameworks-open-source

Het is Jantje maar mijn echte naam is Jan.
Je bent het als bedrijf naar je aandeelhouders min of meer verplicht om winstgevende projecten als deze aan te nemen als die kans zich voordoet. Zelfde reden waarom Samsung de displays voor de iPhone X maakt. Het levert gewoon te veel op om het niet te doen.
Ze geven toch vega technologie uit handen. Als Intel straks met een concurrerende chip komt, (met vega tech) hebben ze zichzelf toch ontzettend in de vingers gesneden.

De apu (processor met forse gpu) is een mooie techniek. Helemaal in laptops, compacte of goedkope machines.
Met oude, onzuinige, zwakke amd cores was het niet intressant, maar met een paar zuinige, krachtige ryzen/intel cores, zeker wel.
Amd heeft eindelijk alle techniek in huis om een heel erg goede apu te maken.

Als Intel het zo intressant vind om in Amd te investeren, letterlijk de grootste concurrent, moet je toch even nadenken of je die techniek wel weg wil geven.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 14 december 2017 10:26]

Ik weet niet of je zo stellig kunt zeggen dat AMD de Vega techniek uit handen geeft. Ze plakken letterlijk de GPU naast de CPU van Intel. Dat is anders dan alles in één die integreren met hun APU en ik neem aan dat Intel in dit geval dus niet de volledige specificatie van de Vega techniek nodig heeft.

Andersom zou je het anders ook kunnen redeneren: Intel’s mobiele CPUs zijn nog steeds beter dan die van AMD, dus zou er voor Intel het risico kunnen zijn dat AMD er vandoor gaat met deze techniek. Maar ik denk nogmaals dat dat in dit geval dus meevalt vanwege het design van de chip.

Natuurlijk, het klopt dat er altijd een risico bestaat dat de ene partij beter uit een dergelijke overeenkomst komt dan de andere. Maar ik ga ervan uit dat ze daar bij zowel AMD als Intel ook over nagedacht hebben.
Natuurlijk zit het een stuk ingewikkelder in elkaar, maar simpel gezegd.
Intel kan straks vega gpu's op de processors plakken.
Alles wat Intel nodig had, was een mooie gpu. Qua processor techniek lopen ze niets achter, ze hebben eerder een voorsprong.

Voor zover ik weet is het een processor van Intel met Amd gpu. Dan neem ik aan dat Intel geen tech aan Amd geeft.
Maar het zou zeker kunnen, als Amd wat Intel tech kan overnemen, zie ik wel dat het interessant kan zijn voor Amd.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 14 december 2017 09:18]

Lijkt me gewoon business. Intel kan waarschijnlijk ook bij Nvidia gaan shoppen wat AMD in een zwakkere positie brengt dan met Intel in zee te gaan.
Wat moet ik me voorstellen bij de prijs van zo'n APU; ¤100? ¤200? ¤500? (Er zal officieel nog weinig over bekend zijn, logisch, maar was vooral benieuwd).
Ben ik ook wel benieuwd naar. Zou het wijs zijn om hiervoor te wachten met het maken van een build met een RX560?
Hangt er vanaf of je nu meteen een pc nodig hebt of niet, denk ik. Wachten is altijd wel leuk maar je moet wel een keer je keuze maken. Heb je geen haast, moet je vooral je tijd nemen.
Tis niet zozeer haast, meer popelen om weer eens een nieuwe te bouwen. :)
Momenteel zit ik met een Phenom II x4 840 en een GTX 650, mag wat mij betreft wel weer eens vervangen worden, zeker aangezien er geen fatsoenlijk upgrade pad meer is op AM3+.
Zo heel veel prijs verschil zal er niet zijn en komt waarschijnlijk pas over paar maand uit. Gewoon nu doen zou ik zeggen.
RX480 zou een goede upgrade voor je systeem zijn. AM3+ kan nog wel even mee.
Krijg ik bij een rx480 niet teveel last van cpu bottlenecking? Mijn Phenom II x4 840 doet namelijk al onder voor een pentium g4560.
Absoluut, ik had en x4 965 en een 960GTX. Ik had vaak enorme framedrops met bvb Fallout 4, upgrade naar een 6700K en nooit geen drops meer.
Ja kan beter eerst je cpu platform upgraden en eventueel 2e hands een leuke kaart kopen van de vorige generatie.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Zou het wijs zijn om hiervoor te wachten met het maken van een build met een RX560?
We hebben net Ryzen en Coffee lake gehad. Beide launches waren voor jou mooie momenten op te upgraden. De i5 8400 is momenteel icm een Asrock bord zeer interessant (overclockbaar). Die blaast stock in het gros van de games al voorbij de 1800X.
Tussen de ¤150 en ¤200 hoogstwaarschijnlijk.
Een processor met ingebouwde gpu, (en 2gb onboard hbm2) die even duur is als een vergelijkbare processor zonder gpu?
Nee, denk het niet.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 13 december 2017 21:50]

Ik verwacht niet meer dan ¤400, waarschijnlijk tussen ¤300 en ¤350.

[Reactie gewijzigd door Twanekel op 14 december 2017 08:48]

Dat is veel, het is toch een 4/8 core/thread? Een Ryzen 1400 4/8 is al te krijgen voor ¤148, die er een Vega bij en dan zit je op ¤200 denk ik hoor.
Een ryzen 5 1400 (maar dan 12nm refresh) + rx 470 in 1 pakket. 150 + 200. Kan inderdaad wel 200 tot 250 worden. We gaan het zien
Herinneren we die gelekte roadmap nog? Precies, daar stond voor mobiele apparaten Ryzen Gaming op. Release Q2 2018. Ziet er niet slecht uit!
Dit ziet er zéker goed uit, nu hopen dat AMD dit keer wel de tijd neemt om dit product goed te optimaliseren ipv een nieuwe verwoede poging 'de langste te hebben' op een bepaald prijspunt. Dat heeft Vega geen goed gedaan.
Wauw, dit wordt een beest van een APU.
Straks hebben we geen RX 550/GTX 1030/50 (TI) meer nodig.
Mocht dat inderdaad zo zijn is het voor mij een directe reden om mijn net gekochte Intel machine aan de kant te zetten. Ik sta te springen om een klein systeem zonder externe videokaart. De spellen die ik speel vereisen toch niet veel grafische kracht dus dit zou zeer welkom zijn.

Ik ben bijvoorbeeld zeer gecharmeerd van In Win kastjes. Deze staat dan ook hoog op mijn lijstje: pricewatch: In Win Chopin Zwart Maar ook deze van Antec die je achter je scherm kan plaatsten: pricewatch: Antec ISK110 VESA-U3
Als ze deze in een skull canyon concurrent kunnen proppen is dat een instabuy.
Misschien is dit wel een custom APU die in de Atari console gaat komen :9~
Zou dit niet gewoon vega 28 zijn, die tijdje terug samen met vega 32 in het nieuws was?
ik ben hier stiekem heel bar nieuwsgierig naar.

krijg morgen een x370 itx bordje binnen waar nu nog een x4 950 op zit, daar wilde ik een leuk systeempje omheen gaan bouwen, maar misschien toch even wachten met klaar maken tot er wat meer duidelijkheid is omtrent deze beauty's. Als ze dit voor een leuke prijs kunnen verkopen heb je voor een leuk systeempje geen gpu meer nodig.

ben wel benieuwd hoeveel power zo een cpu nu gaat verbruiken in verhouding met een ryzen zonder vega chip.