Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ryzen Mobile met Vega 8 presteert tussen Intel UHD 620 en Nvidia MX150

De ge´ntegreerde Vega 8-videochip van de AMD Ryzen 5 2500U presteert beter dan de Intel UHD 620-igp, maar moet het afleggen tegen de losse GeForce MX150-videochip voor laptops van Nvidia. De HP Envy x360 15z met de Ryzen-processor heeft Freesync-ondersteuning.

Details over de HP Envy x360 met Ryzen Mobile-processor verschenen al half oktober en AMD kondigde de processorgeneratie eind oktober aan, maar het was wachten op de eerste reviews van de Ryzen 5 2500U. Hot Hardware heeft de laptop in handen gekregen en de processor aan benchmarks onderworpen.

Daaruit blijkt dat de processor bij 3DMark Cloud Gate 11.564 punten neerzet, tegenover 13.819 punten van de Acer Swift 3 met Core i5-8250U en GeForce MX150, en 8751 punten voor de Dell XPS 13 met Core i7-8550U en Intel UHD 620. Ook bij 3DMark Sky Diver moet de Ryzen 5 2500U met Vega 8 het afleggen tegen de MX150, maar de Ryzen-chip scoort wel meer punten dan een Core i7-7500U met GeForce MX940.

In Far Cry 2 op 1080p met hoge instellingen, maar zonder AA behaalt de HP Envy x360 met AMD-processor 58,71fps, waar de Acer Swift 3 met GeForce MX150 99,2fps neerzet. De Ryzen-processor is wel een stuk beter voor gaming dan de Intel UHD 620, die niet verder komt dan 34,49fps. De accuduur van de HP-laptop is niet al te best; verder dan 278 minuten bij het afspelen van 1080p-video komt de machine niet.

De Ryzen 5 heeft de Vega 8 aan boord, terwijl de andere Ryzen Mobile-processor, de Ryzen 7 2700U, de Vega 10 met meer streamprocessors heeft.

  Ryzen 5 2500U Ryzen 7 2700U
Cores/threads 4/8 4/8
Klokfrequentie 2,0GHz 2,2GHz
Turbofrequentie 3,6GHz 3,8GHz
Gpu 8CU (512 streamprocessors) 10CU (640 streamprocessors)
Gpu-klok Tot 1100MHz Tot 1300MHz
Tdp 9 tot 25W 9 tot 25W

Wat Hot Hardware niet meldt, maar een gebruiker op Reddit wel, is dat de HP Envy x360 met AMD-processor FreeSync ondersteunt. Dit ontdekte hij na een update van het bios van de laptop. Het scherm van de Envy kan schakelen tussen verversingssnelheden van 40 tot en met 60Hz, waarbij de synchronisatie met de gpu tot minder stotteren en tearing van beelden moet leiden, terwijl FreeSync ook wat energiebesparing moet opleveren.

Door

Nieuwsco÷rdinator

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Vooral die FreeSync ondersteuning is razend interessant en een groot voordeel. Waar games normaal gesproken echt gaan stotteren tussen de 40 en 55 fps en dus altijd dicht tegen de 60 fps aan moet zitten, merk je het bij deze laptop nauwelijks als hij even terugvalt richting 40 fps of tussen de 40 fps en 60 fps blijft zweven.

Kortom: Zolang je op deze laptop maar de 40 fps blijft halen ziet het er prima uit!
Dat geldt dan alleen als je een extern beeldscherm aan gaat sluiten? Laptops hebben voor hun interne scherm al decennia de adaptive sync. Toch?
Nee zeker niet. Wat duurdere modellen ja, maar standaard of al jaren nee.
Zo'n 12 jaar geleden had ik een laptop van het merk jewel. Volgens mij had die dat ook al namelijk.
Adaptive sync/Freesync is pas geintroduceerd in 2015:

"In 2015, VESA announced Adaptive-Sync as an ingredient component of the DisplayPort 1.2a specification; FreeSync is a hardware–software solution that uses DisplayPort Adaptive-Sync protocols to enable smooth, tearing-free and low-latency gameplay."
Ik heb terug gezocht, maar ten minste sinds 2009 een standaard:

The technology has been a standard component of VESA's embedded DisplayPort (eDP) specification since its initial rollout in 2009.

Ik zal verder zoeken of ik nog kan terug vinden of het vroeger ook al deel was van HDMI embeded enzo. die lvds poorten ofzo.

[Reactie gewijzigd door maartenverbaan op 24 november 2017 15:42]

Dit is een artikel over het toevoegen van de variable refreshrate toevoeging aan displayport in general, of beter gezegd de support ervoor. Het gaat hier niet om een implementatie
Maar voordat het een standaard is, is het al gebruikt zo hier en daar. Vooral omdat Displayport nog vrij nieuw is, ik was eigenlijk op zoek naar oude lvds standaarden waarin dit ook al zat. De VESA standaard bestaat blijkbaar ook nog niet heel lang. Maar goed.
Er zijn verschillende technieken. Een vrij oude techniek om stroom te besparen laat een laptop niet het beeld opnieuw doorsturen als er niks veranderd is. Dan werkt hij nog steeds op dezelfde 60 Hz, dus dit levert geenenkel voordeel in games. In gewoon gebruik kan dit echter wat energie schelen.
Misschien verwar ik het daarmee.
Zeker niet. Dat is nog steeds afhankelijk van de bouwer.
Ik heb een msi gp72 leopard pro 17.3 gtx 950m gaming laptop sommige games speel ik op 30FPS high instellingen en heb ik echt geen last van stotterende beelden...

Stotterende beelden heeft toch te maken met het swappen van geheugen ? Toch niet zo zeer iets te maken met of je een laag aantal FPS hebt.
Of zit ik hier nou compleet mis ?

Ik heb namelijk geen last van stotterende beelden, wel merk je vaak bij games die een lager aantal dan 30 fps heeft, zullen dan wat stroperig aanvoelen!
Het is maar wat je gewend bent, ik speelde vroeger ook The Witcher 3 met 30fps, nu met 120 en het verschil is groot en terug gaan zou moeilijk zijn maar toen ik niet beter wist was het prima.
Dat snap ik om wel, maar ik speel gta high settings op 60fps+ dat werkt om prima, maar wat ik niet snap is wat ze bedoelen met stotteren van games...
Stotterende beeld merk je ook met lage fps. Waar films op 24fps door motionblur redelijk soepel ogen is dat voor spellen met 30fps vaak niet het geval. Tevens zorgt een lage fps voor input lag.
Freesync is weer een andere verhaal, dat lost het sync probleem op tussen gpu en beeldscherm. Hierdoor ben je niet meer gelimiteerd aan de ellendige v-sync (wat normaal nog meer inputlag genereerd).

Wat ze eigenlijk bedoelen met stotterende games zijn 2 dingen. Als je met v-sync speelt dan heb je of 30fps of 60fps, alles ertussen werkt niet (even tripple buffering hierbuiten gelaten). Indien je v-sync uitzet dan heb je last van tearing, dat nieuwe gerenderde frames de oude overlappen. Dit is met name merkbaar als je in een fps ineens je naar links of naar rechts kijkt.
Sorry maar 40fps wat dan automatisch 40hz betekent in dit geval ziet er juist niet uit. Je ziet dan letterlijk het scherm flikkeren.
Ik denk dat jij verwijst naar de PWM flicker van het beeldscherm (om de backlight te dimmen), maar de frequentie van de backlight verandert niet met de verversingssnelheid van het beeld, en ligt ook veel hoger. Bij minder goede schermen ligt die te laag (bv 175Hz) waardoor het scherm wel effectief flikkert. Met een backlight PWM van 40Hz zou een scherm effectief een flikkerende lichtbak zijn. Maar flikkeren doet een beeldscherm met een verversingssnelheid van 40Hz toch echt niet hoor.
BIj Gsync en Freesync panelen zie je bij de meeste panelen een hele korte blackout tussen de frames ontstaan bij lage framerates wat inderdaad op PWM flikker lijkt. Helaas zie je dit zelfs bij de duurdere variante terug. Tot nu toe zie ik ze altijd knipperen rond de 40fps wanneer het gebeurt.
De hertz op een 'digitaal' scherm zijn toch anders dan die van een CRT zoals wij hem eigenlijk aanleren?

Dat flikkeren heeft toch vooral betrekking op oudere CRT schermen(met lage Hz?) en niet zoveer moderne schermen?

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 24 november 2017 13:57]

Er bestaat ngosteeds flikkeringen maar op een hele hoge frequentie (PWM modulatie) maar je ziet bij variable refresh rate panelen vaak bij lagere beeld verversingen flikkeringen ontstaan.
Euh, het is nog altijd beter dan 30 fps op 60Hz als je Vsync aan hebt staan. Ik zelf heb niet veel last van tearing, dus zou dan Vsync uit laten. Maar als je zowel last hebt van Vsync stutters als van tearing, dat is FreeSync / G-Sync ideaal.
Is dat verder niet merkbaar in bijvoorbeeld de "mouse movement" of input lag iets dergelijks?

Nu zal bij menig game dat niet zo gauw van toepassing zijn, maar ik kan mij voorstellen dat bij een snelle shooter of andere game waarbij reflexen van toepassing zijn dit nadeling kan zijn.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd.

Ik heb een Freesync monitor maar een Geforce kaart. |:(
Ik had een grote vooruitgang verwacht op igpu vlak.
Far cry 2 is van 2008, een 9 jaar oude game en 34fps op full hd zonder AA halen lijkt echt weinig.

En die 58fps toont dat het precies nog niet klaar is om casual een modernere game te spelen op lage settings.

[Reactie gewijzigd door cgers op 24 november 2017 11:57]

Let wel dat de voorgangers van DX12/Vulkan waar deze games mee gemaakt zijn niet zo schaalbaar zijn op moderne hardware. Concepten als multithreaded & low-level rendering zijn vaak niet toegepast wat zelfs moderne processoren crippelen. Vergelijk de performance van een game gemaakt met DX12/Vulkan (e.g. DOOM) op nieuwe en oude hardware (als het draait) en je zult een significanter verschil zien.
Treu.
Nu heb ik inmiddels een nieuw systeem, maar wat je hier aanhaalt is zeker waar, wat DOOM betreft.
Aangezien ik voor de aanschaf van een nieuw systeem nog op een AMD FX 8350 draaide, met 16GB RAM, en twee GTX760'tjes met hun huge hoeveelheid aan 2GB videogeheugen.
En draaide de game op dat systeem onder Vulkan toch nog op een nette 60fps.
En dan te bedenken dat Vulkan maar ÚÚn van de twee kaarten gebruikt, aangezien Vulkan geen SLi ondersteund.
(Althans, toen nog niet, en ik weet zo niet of dit nu inmiddels al wel het geval is)
En stond er dan ook aardig van te kijken dat de game nog zo goed draaide.
En dat met name door het kleine beetje video geheugen wat deze kaartjes maar tot hun beschikking hebben.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 24 november 2017 15:29]

Let er ook op dat Vulkan DX12 een API ding is en dat oudere architecturen ook deze API redelijk tot goed ondersteunen. Vooral de latere GCN generaties.

Daarmee is APU igpu vooruitgang ook meer een dieshrink ding.
Nu op 14nm kan er per opervlak meer units geleverd worden wat uiteraard meer rauwe compute power leverd voor render taken en compute.

Dieshrink naar 12nm en 7nm geeft nog meer ruimte voor krachtigere APU.
Als ik me niet vergis is de latop standaard geconfigureert met 1 reepje 8GB ram ( single slot dus) Dit is niet bevoordelijk voor de snelheid. En beperkt hiermee de IGPU welke afhankelijk is van snel geheugen.
Het is jammer dat OEMs over het algemeen de AMD chips in hun goedkopere uitvoeringen stoppen, welke weinig ram en langzaam ram hebben met vaak ook geen snelle opslag etc.

Edit : bedankt voor de info heren :) ben blij dat laptop fabrikanten inzien dan singel channel echt niet kan bij deze setup.

[Reactie gewijzigd door holhuizen op 24 november 2017 19:54]

De HP uit het artikel werd eerst geleverd met single channel memory ja, maar nu gelukkig alleen nog maar met dual channel geloof ik. HP's website geeft als mogelijke configuraties:
  • 8 GB DDR4-2400 SDRAM (2 x 4 GB)
  • 12 GB DDR4-2400 SDRAM (1 x 4 GB, 1 x 8 GB)
  • 16 GB DDR4-2400 SDRAM (2 x 8 GB)
De opgegeven specificaties van HotHardware:
8 GB DDR4-2400 SDRAM (2 x 4 GB), Up to 16GB Available

Dus wel in dual channel.
Maar als je de game scores vergelijkt met die van Intel dan is AMD bijna 2x zo snel binnen dezelfde 15W beperking. Niet vergeten dat een MX150 met zijn 25W TDP alleen als grafische chip meer verbruikt dan een AMD APU met CPU en GPU. Dus echt niet te vergelijken.
Klopt, van alle toestellen die aangekondigt zijn met deze chips is enkel in de Acer Swift 13 een dual-channel configuratie te vinden. Erg jammer dat laptopmakers hierop proberen te besparen, omdat de gemiddelde gebruiker enkel naar de cijfertjes kijkt die op de sticker staan.
Hoe kom je aan de 33 fps? Dit lees ik nergens terug in het artikel. Ik zie wel de Intel UHD 620 met 34 fps, en dit is de laagste waarde die in het artikel vermeld staat.
Oke was een fout, is aangepast.
De mobiele Nintendo Switch speelt spellen die ongeveer gelijk zijn aan de Playstation 3 welke ook al meer dan 10 jaar oud is.
Zoiets dacht ik ook, FC2?
Had het dan met primal of gta getest.
De accuduur vind ik niet zo verkeerd, das toch meer dan 4 uur intensief gamen of zie ik dat verkeerd :P
Vergeet niet dat het hier om een ultrathin 15w laptop gaat.
Ook is bij notebooks de kwaliteit van de koeling erg belangrijk, zitten grote verschillen tussen dezelfde chips in verschillende notebooks, ook is het TDP aanpasbaar voor de fabrikant, 15 tot 35 watt dacht ik, geen idee echter of deze hoog of laag is. Oja en dit is niet het topmodel van de ryzen/vega apu's.
Ik kan mij voorstellen dat de combinatie met Intel cpu en de MX150 wel meer stroom verbruikt.
Ik zou het wel interessant vinden om daar een vergelijking van te zien.

Die APU heeft namelijk Maar een TDP van 25watt.
Ligt eraan wat je er mee doet, nieuwere games spelen zal het misschien wel iets meer zijn. Maar een laptop zonder freesync kan je dus ook optimus aanzetten en de mx150 uitzetten voor bijv simpele of oude games, internetten, streamen etc waardoor je dan weer weinig stroom verbruikt.

Je kunt dus switchen tussen de Intel 620 en de mx150

Met freesync kun je de interne GPU dus niet aanzetten en heb je enkel de externe gpu, de mx150 dus, zonder freesync kun je dus makkelijk switchen tussen intern en externe GPU.

[Reactie gewijzigd door verbeek75 op 24 november 2017 12:31]

Het ging mij dan meer om de game performance waar het verschil groot was tussen beide systemen. Echter heeft het Ryzen systeem een veel lager TDP dus dan ook niet echt raar dat de prestaties dan een stuk lager liggen. De MX150 heeft alleen al een TDP van 25 watt.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 24 november 2017 12:30]

bij AMD kan je radeon chill aanzetten, zodat je in veel moderne games veel zuiniger uit bent zonder echt op performance in te boeten.

ook is de framelimiter een optie om in oude games stroom te besparen. Dan ben je zuinig, maar zonder je dat tegen de performance limiet van de intel graphics aan loopt.

en dat is allemaal 1 keer instellen en dan vergeten, in tegenstelling tot het switchen wat je elke keer moeten doen als je van game wisseled.

daarnaast kan deze AMD in 25 watt blijven, en is de mx150 alleen al 25 watt. en kosten ze samen (intel + nvidia) ook beduidend meer als deze AMD chip.

[Reactie gewijzigd door Countess op 25 november 2017 01:29]

De Ryzen 7 2700U zou volgens mijn bierviltjesberekening aardig gelijkwaardig moeten zijn aan de MX150.
In 3DMark Cloud Gate (synthetische benchmarks), maar in gaming denk ik het niet. Tenminste 11.564 / 8 * 10 = 14,455. Gamen zou met dezelde berekening op 73,39 uitkomen, maar dat word allemaal wachten op reviews :)
De GPU van de 2700U draait ook op een maximaal 200 MHz hogere klokfrequentie, als je dat meeneemt ziet het er nog weer een stukje beter uit.
Uit dezelfde Reddit thread:
There's something wrong with that review. I can't put my finger on it because they didn't lay out their testing methodology, but something stinks. I can get about 4.5-5 hrs of "normal" use (i.e. not gaming or any CPU-heavy tasks) with medium brightness and with a few tweaks to the power profile. Gaming, you're looking at about 90 minutes of battery game time to maybe two hours.

Die video test is trouwens gedaan met VLC. Ik verwacht met een efficiŰntere speler een pak meer autonomie.
Echt wel! Als ik videos kijk op mn Surface 2 in VLC moet ik m veel eerder weer opladen dan als ik dit doe met de Windows Media Player (of hoe die ook heet tegenwoordig). VLC is een handige speler, maar niet zo efficient qua energie.
Windows Media Player (of hoe die ook heet tegenwoordig)
De Films en tv app, in Windows 10.

Ook in Edge merk ik dat een oude MacBook (2006-'07) met Windows 10 prima 720p YouTube afspeelt. Iets dat andere browser niet nadoen, inclusief Safari op die laptops. En dat is dus met enkel softwarematig decoderen.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 24 november 2017 15:49]

Eerste vraag die in me opkomt.... Hoe goed is de driver al binnen windows voor deze Ryzen met iGPU? En is AMD al zo ver met hun driver voor deze chip.
AMD heeft op het moment de betere driver ondersteuning, dus weet niet zo goed wat je bedoelt.
Wat ik bedoel is dat toen de huidige desktop Ryzens uit kwamen Microsoft\AMD de ondersteuning nog niet op orde had. En aangezien het nu weer een nieuw type betreft (namelijk een Ryzen met Vega GPU in 1 module) was dat mijn vraag.
De performance issues met ryzen hadden met name te maken met de extra latency tussen de 2 CCX's. Dat was een heel nieuw fenomeen op de desktop en koste dus even tijd om goed te krijgen.

Deze laptop chips hebben maar 1 CCX en dus heel dat probleem niet.

wat vega betreft zullen ze de zelfde drivers gebruiken als de normale desktop vega kaart met wat tweaks. verwacht ook daar geen grote verrassingen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 25 november 2017 01:35]

Met mijn r9 380 heb ik na 2 jaar anders nog steeds driver issues.. Heeft dan weinig met perceptie te maken.
ik heb al ATI/AMD sinds de 9700pro uit 2002 en maar heel zelden ergens last van. en de laatste jaren eigenlijk nooit.

In die zelfde periode heeft nvidia 3 verschillende keren een driver uitgebracht die kaarten heeft doen overleden, inclusief de toen nieuwe GTX590 waarbij 7 van de 8 reviewkaarten zichzelf hebben opgeblazen.

Maar op een of andere manier is dat bij nvidia elke keer instant vergeven terwijl bij AMD oude issues steeds opnieuw worden opgerakeld.

[Reactie gewijzigd door Countess op 25 november 2017 01:36]

N=1 dingetje? Ik heb namelijk nergens last van.
Ik heb mijn R9 380 ook bijna 2 jaar en nog niks van driver issues gehad ...
Misschien is mijn systeem stabieler ?
Windows 7 ge´nstalleerd in 2012, upgrade naar windows 8.0 dan 8.1 en vanaf het mogelijk was windows 10
telkens met behoud van programma's en bestanden.
Namelijk dat AMD GPUs steeds beter gaan presteren met nieuwere drivers? AKA AMD FineWine™ technology?
De geintegreerde grafische chips van AMD presteren al jßßren beter dan die van Intel, en hebben niet genoeg chipoppervlak en stroomverbruik om daadwerkelijk on par te zijn met low end discrete graphics. Niet echt nieuwswaarde zou ik zeggen.

Dus eh, tja. Het grote nieuws zou hier denk ik moeten zijn dat het cpu-gedeelte van deze chips geen enkel probleem heeft om te concurreren met de Intel-chips in hetzelfde segment. Het lijkt erop dat Ryzen in een kleine power envelope nog net iets beter tot zijn recht komt dan op de desktop en het ook in single thread performance bijna niet meer hoeft af te leggen tegen Intel.
"De accuduur van de HP-laptop is niet al te best; verder dan 278 minuten bij het afspelen van 1080p-video komt de machine niet."
Mijn vorige laptop i7-3612QM 4C/8T met hd 7670M had ik 2,5 uur video maximaal.
768P Borderlands o.i.d. nog maar de helft daar van.

en dan zeggen dat ongeveer 4,5 uur weinig is voor 1080p.
Eindelijk weer wat concurrentie op de laptop markt. De prijs die wordt gevraagd voor laptops met een i3 of i5 is soms Úcht belachelijk.
AMD zet met deze twee chips toch zeker geen verkeerde scores neer, en weet het verbruik ook nog eens binnen de perken te houden.
En dat met 4 CPU Cores die 8 Threads doen per clocktik en 8/10 GPU Cores, alleen zijn deze chips niet unlocked, dus overclocken wordt hem niet.
Toch mooi dat ze het verbruik van deze twee chips zo goed als gelijk hebben kunnen houden, ookal heeft de 2700U 2 GPU cores extra in vergelijking tot de 2500U.

Specs Ryzen 5 2500U
Specs Ryzen 7 2700U
Links hierboven verwijzen beiden naar AMD's website.
En als ik deze print-screen (= pcper.com) zo bekijk, gaat er wellicht ook nog een Ryzen 7 PRO 2700U APU voor laptops komen, maar dat is eerst zien dan geloven.
Al is pcper.com niet de enige pagina waar ik een PRO 2700U tegenkwam, op gfxbench.com kwam ik deze ook al tegen namelijk.
:)

Edit: de ena laatste link bleek later vandaag niet meer te werken, dus maar inmiddels even vervangen door een die "nog" wel werkt.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 24 november 2017 18:33]