×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD gaat Zen 2- en Zen 3-generaties op 7nm produceren

Door , 91 reacties

Chips op basis van AMD's tweede en derde generaties van de Zen-architectuur gaan op 7nm geproduceerd worden. Dat maakt Mark Papermaster, de chief technology officer van AMD bekend. Volgens hem werken de AMD-ontwerpers en de chipfabrikanten nauw samen bij de ontwikkeling.

Volgens Papermaster is de stap naar 7nm de moeilijkste sinds lange tijd. Bij de ontwikkeling van de 14nm- en 16nm-cpu's en -gpu's werkte AMD al nauw samen met GlobalFoundries en TSMC, maar bij 7nm is vereist dat de samenwerking nog hechter is. "We gebruiken quadpatterning voor sommige kritieke lagen en daar heb je intensieve communicatie tussen de ontwerpteams voor nodig", aldus Papermaster tegen EETimes.

Aangezien de kosten en ontwikkeltijd toenemen door quadpatterning, hoopt de cto dat chipfabrikanten snel overstappen op euv. Hij verwacht dat dit in 2019 gaat gebeuren. Samsung, TSMC en GlobalFoundries hebben al gezegd ergens in dat jaar ASML's euv-machines in te gaan zetten voor de 7nm-productie. Papermaster maakt niet bekend met welke foundries het bedrijf samenwerkt voor de 7nm-productie. Momenteel maakt het bedrijf de 14nm-cpu's en -gpu's bij GlobalFoundries, dat in verleden onderdeel was van AMD, terwijl eerdere 16nm-gpu's bij TSMC vandaan komen.

Volgens AMD-ceo Lisa Su is 7nm belangrijk voor zowel de komende cpu's als gpu's en werkt het bedrijf samen met meerdere chipfabrikanten aan de ontwikkeling.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-07-2017 • 12:28

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Enig idee wanneer Zen 2 op de markt zou kunnen komen ?
Ik heb nog steeds een 2500k op 4900ghz lopen sinds dag 1 :P
Ik heb hier en daar gelezen dat het in Q1-Q2 van 2018 zal zijn.
According to PC Games Hardware, Zen 2 will feature in the upcoming Pinnacle Ridge family of CPUs, which we’re expecting to see in early 2018.
Source; http://www.trustedreviews...elease-date-price-2948988
Let wel, AMD gaat ook een refresh doen. Zen (1) -> Zen+ -> Zen 2 -> Zen 2+|| 3.

Ryzen is dus nu Zen 1, of beter, Zeppelin B1. Zen + wordt Zeppelin B2 (aka Pinnacle Ridge, hoewel niet bevestigd) naar verluid, en dat zou voor de eerste helft van 2018 op de planning staan.

Tot nu toe haalt AMD z'n data gewoon, ware het met kinderziektes bij introductie.

Nu eerst Raven Ridge APU's voor het platform, dat is net als Threadripper Q3-Q4 spul.

Zen 2, dus een nieuwe core en niet meer een refresh van Zeppelin CCX complexen, zal waarschijnlijk een nieuwe lijn chipsets met zich meebrengen, (hoewel wel socket 1331) werd ons beloofd.

Wat we in H1 van 2018 kunnen verwachten is totaal nog niet duidelijk. Er was wel zoveel gezegd als dat men ging voor 10% lagere powerdraw terwijl de clock speeds 20% omhoog moesten kunnen en dat de SoC onderdelen from scratch gedaan zouden worden. Kijkend naar Ryzen momenteel is dat een prima idee. Maar het wordt dus meer van hetzelfde op 14nm.
Raven Ridge apu's van AMD zijn tot in 2018 uitgesteld. Bron.

@Randomguy369: de overstap van 14 naar 7nm is 1/4 omdat je in een oppervlakte altijd lengte x breedte moet rekenen (1/2x1/2=1/4).

[Reactie gewijzigd door Guus Leeuwis op 26 juli 2017 13:59]

Ugg ik zit hard te wachten op een sub 100 euro degelijke apu die 4k 60fps zou moeten kunnen.
AMD was mijn hoop omdat er vooralsnog niets is maar zo lang kan ik echt niet wachten voor mijn media center...
Was het niet zo dat men niet de hele node maar enkel een deel ervan helemaal kan shrinken, en de rest even groot laat of net een klein beetje shrinkt?
Ah dat is jammer ik had eigenlijk mijn 2500k met de opvolger van Ryzen willen vervangen.
Maar ik denk niet dat ze dat gaat uithouden tot 2019 / 2020.
iig niet met de nieuwste games en 60fps.

Vooral nu de Ryzen chips euveltjes langzaam maar zeker worden verhopen of verholpen zijn!
Top comment Djunicron _/-\o_
Er is naar mijn mening bijzonder weinig mis met Ryzen... Ja, er zijn situaties waar een X99 platform of een Skylake / Kaby i7 logischer zijn.

Maar eigenlijk alles waar je normaal een Celeron, Pentium of i5 voor zou pakken of een oudere chip als de 58x0 series, kan je nu prijs / kwaliteit beter voor een vergelijkbare Ryzen gaan.

Goed memory naar prettige snelheden brengen kan nog een beetje strijd zijn, maar aan de andere kant is dit wel tweakers, dus een beetje tweaking aan je nieuwe platform moet niet echt een probleem zijn. Veel reviewers / mensen op fora overdrijven de noodzaak ook een beetje, mits ze het over heel specifieke taken hebben. (Als alleen CS:GO op 500fps prioriteit heeft, nee, neem dan geen Ryzen 1700)

Waarom geen Ryzen als opvolger van je 2500K? Mijn Ryzen bakjes zijn naar mijn mening echt stukken prettigere machines dan de 3570K / 4690K / 4770's die ze vervangen.
Dit klopt niet helemaal. Je zegt "i5" alsof alle i5's hetzeflde zijn. Bijv. de i5 7600(k), is toch echt wel in de meeste gevallen veel sterker dan de Ryzen. Het enige verschil tussen de i5 7600(k) en 7700(k) is de standaard kloksnelheid en hyperthreading.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 juli 2017 15:17]

Mwah, ik durf toch wel te beweren dat voor een voornamelijk high-end media / game / productiviteit machine, een R7 1700 met OC of misschien zelfs een R6 1600 met OC over de hele linie voordeliger is dan een 7600K met OC.

Men roept altijd maar weer dat 1080p presaties zo tegen vallen, maar een 3200mt setje van 16GB is inmiddels wel te koop wat een hoop helpt. Daarnaast kan je ook je non-X chip zonder veel moeite 3.8Ghz laten lopen, en waarschijnlijk iets hoger. Zelfs al zou je de 1700 nemen, krijg je er een koeler bij waarmee 3.7ghz goed te doen is. Een 7600K kan je met de stock cooler een stuk minder ver pushen naar verhouding. En ook mét een aardige koeler erop, is een 1600/1700 een stuk beheersbaarder. Voor de Kaby's moet je em eigenlijk meteen gaan delidden, wat toch ook voor tweakers nog wel eens een brug te ver is (en terecht). Mijn hartslag gaat toch ook nog steeds significant omhoog, ookal heb ik er inmiddels 7 gedaan.

Platform is daarbij voor een OC bord ook gewoon goedkoper. Alleen Ram pakt dus wegens kieskeurigheid wat hoger uit.

Dat laat een heel selectief setjes games en applicaties over dat het van de singlethread performance van Intel moet hebben.

Buiten benchmarks, zie ik vooral dat Ryzen systemen simpelweg minder ver dippen kwa responsiveness dan Intel i5 systemen. Gezien mijn recente ervaringen met ook beide naast elkaar, zou ik toch wel durven stellen dat een R5 1600 in vrijwel iedere usecase een betere koop is dan een Z270 met i5 7600K. En als je totaal avers bent van Overclocken, dan is misschien een 1600X nog steeds een prettigere keuze dan een 7600 non-K, hoewel de prijzen dan natuurlijk iets anders liggen.
Waarom geen Ryzen als opvolger van je 2500K? Mijn Ryzen bakjes zijn naar mijn mening echt stukken prettigere machines dan de 3570K / 4690K / 4770's die ze vervangen.
Dat klinkt meer als een placebo effect door het gebruik van een schone OS dan dat er daadwerkelijk een waarheid achter schuilt.

Wat verderop heb je het ook over de responsiviteit, laat die nu net gevorm worden door single threaded performance. Iets waar Ryzen niet in uitblinkt. Niet dat het slecht is, maar het is gewoon niet beter.
Maar eigenlijk alles waar je normaal een Celeron, Pentium of i5 voor zou pakken of een oudere chip als de 58x0 series, kan je nu prijs / kwaliteit beter voor een vergelijkbare Ryzen gaan.
Er is nog geen tegenhanger voor de Pentium G4560 (60 euro). Welke door zijn 3.5 GHz baseclock in Windows eigenlijk ook niet onderdoet voor de duurdere alternatieven.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 juli 2017 22:08]

Grappig maar qua ervaring nijg ik toch richting @djunicron. Zeker wanneer ik mijn oude 3770K tegen mijn nieuwe 1700 zet.
Afgezien van het feit dat ik de 3770 een matige OC had @4,2GHz en deze met moeite voor elkaar kreeg was de AMD simpel naar 4.1 te krijgen.

Bovendien heb ik wat zitten spelen met een 7600K omdat mijn neef geen AMD wilde en ik moet toegeven, met extra duurde cooling en duurder MB haalde hij single thread meer performance, hij was alleen minder te spreken over de performance in Photoshop omdat mijn systeem sneller was met een RX580/TOP t.o.v. zijn GTX 1070. Maar tja, single thread wint ie het en dat voor 670 euro meer :) Multi thread legt ie het aan alle kanten af. En niks placebo effect want zijn installatie was nieuwer. Hen hem ook maar aangeboden dat ik voortaan zijn systeem moet bouwen en hij niet meer door een lokale PC boer moet laten doen dan worden er tenminste betere keuzes gemaakt.

En responsivenes is subjectief. Want dat is van zo veel zaken afhankelijk. En dat geneuzel over oude-nieuwe Windows installaties is al lang niet meer van toepassing. Zeker nu met 1 disk read het register in het geheugen staat en je met een SSD daar al helemaal geen last meer van hebt. Technisch gezien zou een verse Windows installatie trager moeten zijn i.v.m. prefetching. (Bij modere SSD's hoeft dit niet uitgezet te worden).
Responsiviteit is niets subjectiefs aan. Het is een meetbaar iets. Wellicht bedoel je dat niet iedereen het kan het waarnemen en het daarmee niet voor iedereen even relevant is. Dat is namelijk helemaal waar. Dat geldt eigenlijk ook voor het 60hz vs 144 hz verhaal. Als jouw reflexen wat trager zijn en je merkt het niet dan heb je inderdaad weinig aan die GTX 1070. Dan moet je dat ook vooral niet doen, maar dan heeft het dus ook weinig nut om je in de discussie te mengen met mensen die het wel waarnemen.

Verder weet ik niet wat jij onder performance in Photoshop verstaat, maar waarschijnlijk heeft het niets met responsiviteit te maken. Je haalt er nog meer bij maar ik mis de relevantie daar een beetje van.

Mijn punt was dat een modern systeem met een moderne cpu, voldoende RAM en een SSD gewoon vreselijk responsief is. Dat is eigenlijk ook waar voor een budget cpu als de G4400/G4560. In een blinde test desktop gebruik kun je de i7 niet onderscheiden. Vandaar mijn punt dat het een placebo effect is. Als je file browser al in een paar ms tevoorschijn komt dan kan dat gewoon niet veel sneller ongeacht of je nu een Intel of AMD pakt. Kun je dit wel waarnemen dan is de kans groter dat er iets mis is met je referentie waarde dan dat de verklaring in je nieuwe cpu ligt.


Mbt de offtopic toevoegingen:

Ik mag hopen dat je gewoon begonnen bent met een multiplier van x42 instellen op auto voltage? Daar hoef je geen moeite voor te doen. Zou direct moeten werken. Zo niet dan was het tijd voor een RMA.

Mbt prefetching, tja. Dat ligt wat genuanceerder. Met Windows 10 werkt het niet echt meer in je voordeel wat mij betreft. Het verschil met direct inladen vanaf de SSD is gek genoeg vaak erg klein. Daarnaast gebruikt Windows 10, net als Linux, het ongebruikte ram geheugen om de laatst gebruikte bestanden op te slaan. Als jij dus 16 GB ram hebt, photoshop een keer hebt opgestart en vervolgens je pc elke dag in standby zet dan is de kans groot dat alle relevante files gewoon in je ram geheugen staan.

Een windows installatie wordt in mijn ervaring vooral traag van de rommel die je erop installeert. Register cleaners hebben eigenlijk nooit echt wat gedaan. Een clean boot deed daarentegen altijd wonderen: https://support.microsoft...m-a-clean-boot-in-windows.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 juli 2017 22:23]

Ik moet je inderdaad een beetje gelijk geven over meetbaarheid van responsiveness. Ik weet het wanneer ik op mijn systeem met "langzamere" single core op "start" druk staat het er gelijk, dat beschouw ik als response, ook al heb ik Photoshop open staan, Edge met 10 tabs, Outlook, Word chrome met een kleine 10 tans er naast en ook nog Excel open. Op een i5 hoef ik dat niet te doen, die gaat gewoon door zijn hoeven, wordt traag, op start drukken en dan icoontjes opgebouwd zien worden. En dan vergelijk ik een i7 6700K @4700Hz (inmiddels) tegenover een 1700@3900Hz. Mijn 3770K @4200 (hoger krijg ik hem echt niet stabiel zonder dat de temps niet boven de 75 graden komen) dan is dat helemaal traag. Daar duurt in een dergelijke sessie het zelfs enkele seconden voor het start menu überhaupt maar zichtbaar wordt.

Daarnaast heb ik met Windows 10 nooit ervaren dat het traag wordt, het is dat ik mijn SSD overgezet heb naar mijn andere systeem, anders had W10 al vanaf de eerste build gedraaid zonder vertragingen. Ik kan ook geen aantoonbare verslechteringen zien afgezien van "men zegt dat het traag wordt". Zo veel informatie slaan applicaties namelijk niet op in het register al denken mensen van wel, tegenwoordig zit alles meer in C:\ProgramData of in %appdata% en xml files, waardoor er weinig invloed is. Daarnaast is de registry hooguit een 200MB of zo iets, waarvan de meest statische HKLM\SOFTWARE rond de 100MB zweeft en deze 99% van de tijd gelezen wordt evenals de COMPONENTS welke iets an 50KB zijn. Peanuts op moderne systemen.

Ik merk het bij APPV en RES hoe weinig eigenlijk in de registry gedaan wordt, maar er zijn mensen die volhouden dat daar de traagheid zit. Traagheid is pas een placebo effect. Wanneer je verontwaardigd tegen iemand zegt "jee je installatie al een jaar oud, wordt dat niet traag" dan gaat zo iemand denken "gisteren had ik een traag iets jee, ik moet opnieuw installeren" terwijl het totaal iets anders was. Je ziet mensen ook raar kijken wanneer ik zeg "jee, lekker snel nog zeg na 2 jaar", dan zijn opeens rare "traagheidspijntjes" verdwenen.

Over dat artikel, dat is meer voor mensen die echt hebben zitten klooien met "uninstallers", "reg fixers" en dergelijke.

Net zoals CC-cleaner. Mooi stukkie software, maar houdt geen rekening met config bestanden in %appdata% van een user.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 29 juli 2017 00:43]

AMD heeft wel gezegd dat AM4 gehouden gaat worden tot DDR5 dus in het geval dat je wel AMD wilt kopen kan je altijd eerst een Ryzen 3 kopen en een moederbord+RAM en dan later alleen de processor upgraden
Lastig als je dan wel een nieuwe chipset nodig zult hebben.
Maar we kunnen dus wel een nieuwe generatie Zen processoren verwachten in de eerste helft van 2018, zelf weet ik niet (lees niks) zo veel van nm en de opbouw van processoren. Heb jij enig idee wat het verschil in performance zal zijn tussen 7nm en 14nm want als het 2x zo klein wordt wat heeft dat dan als voordeel?
Het is niet helemaal "de helft" kleiner, maar uiteindelijk is dat ook niet het belangrijkste.

Kleiner betekend intern meer ruimte en minder materiaal om stroom doorheen te sturen. Dus voltage gevoeliger maar ook zuiniger. Zuiniger betekend veelal minder energieverspilling dus uiteindelijk een chip die minder warm wordt.

Maar goed, GloFo is dus nog bezig het met proces en buiten een bewijs van dat het werkt en dat AMD het kan gebruiken voor CCX-achtige cores, is er eigenlijk nog niets bekend.

Ik ben erg benieuwd of de Zen+ variant uberhaubt de moeite waard gaat zijn als upgrade voor mensen die nu een Ryzen systeem hebben. Maar ook dat zal nog totaal geen indicatie zijn van hoe goed het gaat werken voor 7nm varianten hiervan.
Het enige wat duidelijk is, is dat de communicatie in de chip lagere latencies zal hebben en dat de chips bij gelijke architectuur minder stroom gaan gebruiken en dus minder warmte gaan uitstoten.

Tegelijk gaat die warmte van een kleiner oppervlakte komen, dus of het chipje netto kouder wordt is onbekend. Ook vertalen lagere interne latencies niet direct naar snellere cache, hogere clockspeeds, hogere ipc's of wat dan ook. Meestal van allemaal een beetje, of juist focus vanuit het design op één van deze.

Conclusie; het wordt waarschijnlijk beter, maar het kan op het moment nog niet meer dan speculatie zijn. AMD weet als enige waar ze op willen focussen en er is nog geen prototype engineering sample om indrukken uit te halen.
Intel heeft zijn 10 nm design inmiddels al afgerond, dit heeft het concern op dinsdag 16 augustus 2016 al naar buiten gebracht.
Maar gaat de EUV techniek pas op zijn vroegst bij 7 nm inzetten/gebruiken.

AMSTERDAM (AFN)
Intel heeft met zijn uitspraken over de EUV-technologie van ASML een bommetje gelegd onder de ambities van de chipmachinefabrikant.
Dat stelden analisten van Bank of America (BofAML) woensdag.
Het Amerikaanse chipconcern meldde dinsdag (16-08-2016) dat het mogelijk nog wel drie jaar kan duren voordat het bedrijf EUV-machines van ASML zal inzetten, op zijn vroegst 2018 dus pas.
Intel liet weten EUV niet te zullen gebruiken voor de productie van chips met schakelingen van 10 nanometer (nm).
De nieuwe technologie wordt mogelijk wel gebruikt voor nog kleinere chips, met schakelingen van slechts 7 nanometer, maar alleen als de EUV-machines daar dan daadwerkelijk klaar voor zijn


BofAML zag zich daardoor genoodzaakt het beleggingsadvies voor ASML te verlagen van buy naar neutral.

Ook Exane stelt dat de uitlatingen van Intel negatief zijn voor ASML. Het advies is underperform.

Analist Jos Versteeg van zakenbank Theodoor Gilissen wees er daarentegen op dat Intel niets nieuws heeft gezegd.
Het concern heeft al gezegd dat het 10 nm design al is afgerond en dat EUV op zijn vroegst op 7 nm wordt gebruikt, stelde hij.
Wij gaan er nog altijd vanuit dat EUV in 2020 (met 5 nm) volop wordt ingezet.
Intel kan het zich ook niet veroorloven teveel achter te blijven met de concurrentie die wat voor lijkt te lopen met EUV, aangezien de oude technologie met meerdere belichtingen veel te duur gaat worden.
;)

Edit: Typo
Bron

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 26 juli 2017 15:46]

Wanneer ZEN2 in hetzelfde AM4 socket past dan is dat socket dus bruikbaar van Bristol Ridge @ 28nm via ZEN1 @ 14nm tot en met ZEN2 @ 7nm. Voor zover ik weet is dat nogal uniek. :)
maar daar wordt uitgegaan van 10mm...

nu weet ik niet bij welke nm ze euv willen toepassen...
maar volgend jaar al 7nm chips van amd lijkt me heel sterk.


edit; daarbij, lijkt t proces zich op de mobiele markt tog sneller te gaan, wat ook te begrijpen is, gezien stroom verbruik daar een stuk belangrijker is, en elke stap weer winst is.

edit2; zou natuurlijk wel veel kunnen betekenen voor amd, als ze sneller zouden schakelen, en daarmee wellicht een echte voorsprong op intel kunnen pakken (dus ook single core prestaties op gelijk of beter niveau).

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 26 juli 2017 12:46]

AMD (lisa su) heeft al gezegd dit jaar nog 7nm tapeouts te hebben.

Dan duurt het nog even voor een product daadwerkelijk op de markt is, maar ongeveer een jaar daarvoor is helemaal niet onredelijk.
ik denk dat ze daar al lang voorbij zijn :+ mm ;-)
op zn vroegst dus in 2019, als ze euv willen gebruiken.. maar verwacht hierbij dus eerder richting 2020.,.. ;'x


en dat is een beste overclock! :o
houd je koeling het nog uit? :P

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 26 juli 2017 12:36]

dit jaar krijgen ze al tapeouts op 7nm. binnen een jaar van de tapeout een product op de plak hebben liggen is helemaal zo gek niet.

Daarbij is het 7nm process van GF zo gemaakt dat EUV een slot in upgrade kan zijn. ze kunnen dus zonder EUV beginnen (met quad-patterning) en dan later overstappen op EUV en het zelfde in 1 pass bereiken.

[Reactie gewijzigd door Countess op 26 juli 2017 14:52]

EUV was voor zen3 waarschijnlijk. Zen2 zou nog conventionelere technieken gebruiken, tenzij EUV meteen goed werkt. Tweede helft 2018 is wat waarschijnlijker.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 26 juli 2017 12:48]

De planning van AMD is wel heel scherp dit jaar. Ben je zeker?
2018 volgens AMD roadmap en zal worden gebakken op 7nm bij GlobalFoundries.
AMD heeft een overeenkomst dat tot en met 2020 loopt, ze krijgen als het ware voorgang op 't process bij GloFo.
Design kits is al beschikbaar dus misschien voor 't eerst zijn de op tijd met hun node shrinks: https://www.globalfoundri...nce-7nm-finfet-technology

Zen (14nm, 2017) > Zen refresh (7nm 2018) > Zen 2 (2018) > Zen 2 7nm refresh 2019 > Zen 3 7nm/7nm EUV (2019)
Mag ook niet verbazen aangezien GloFo een afsplitsing van AMD is.
dat zouden hele interessante tijden moeten worden!
In dat opzicht is Ryzen al een mooie upgrade vooral de 5 1600 en 7 1700. Daarmee kun je voorlopig vooruit.
Een ding weet je zeker. Hoe langer je wacht hoe beter en sneller CPU's gaan worden.
Maar we hebben nu sinds jaren weer een grotere stap gehad nu zijn 6 en 8 cores betaalbaar geworden. Voorheen had je voor dit geld een quad.
Ik had dat al lang willen doen maar zolang ik nog 60 fps bereikt wil ik haar gewoon niet vervangen.
Ik denk niet dat ik er al klaar voor ben om afscheid te nemen dit jaar :9

De enige games waar ik geen 60fps meer haalt zijn de Total War Games zoals Rome 2 /Attila / Warhammer.
Maar games zoals Battlefield 1 is gewoon nog steeds een strakke 60 fps !
Dan gewoon lekker blijven gebruiken.
Ik game zelf sinds een jaar met een 144Hz scherm dan wil de CPU nog wel eens de bottelnek worden. dus ik ga mijn 4790K @ 4.5 maar eens upgraden.

Wacht even de Threadripper's en i9's af en ga dan kijken wat de prijzen van die cpu's en de Ryzen 5 en 7 doen.
Ik denk dat je voor gaming niet heel veel snellere CPUs gaat vinden dan je huidige processor...
Ligt aan de games. Moderne games laten wel degelijk winst zien met meer dan 4 cores. Daar zie je ook dat huidige Intel quad cores 100% cpu load halen.
Als ik de review van Techreport mag geloven dan lijkt het er niet op dat je met een Ryzen 5 erop vooruit gaat. De 1800 wordt regelmatig verslagen door de (stock) 4790K. Dat wordt echt wachten op de refresh.

http://techreport.com/rev...en-7-1700-cpus-reviewed/8
Oude games zullen niet sneller zijn.
Nieuwe games die ondersteuning hebben voor meer cores wel.

Daarnaast nvidia drivers zijn niet geoptimaliseerd voor Ryzen met amd gpu's haal je betere resultaten meeste reviews testen met nvidia.

Ik gebruik zelf amd kaarten.

Veel op vooruit nee. Maar beetje wel ja en future proof ook + underdog supporten is goed voor de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 26 juli 2017 23:27]

De link verwijst naar Watchdogs 2, een nieuw game die volgens de review alle threads gebruikt.
Probleem bij gaming blijft gewoon die primaire thread waar alles op wacht. Zeker bij 144fps.

Maar goed, een cpu die nu in de basis trager is zal in de toekomst niet spontaan de beste optie worden. Tegen de tijd dat we zo ver zijn is er immers al weer wat beters te verkrijgen. AMD komt bijvoorbeeld relatief snel met een refresh. Het is helemaal niet zinnig om te gokken op een toekomst terwijl je daar in het heden voor inlevert. Als die toekomst al uitkomt dan lijkt mij dat het moment om in te stappen.

Voor een nieuwe pc ligt het anders maar voor een 4790k kun je beter wat aandelen amd kopen om te steunen. Of straks een vega.
Zelfs op mijn R7 1700 met RX 580 en alles op high/ultra/extreme met 1440p draait alles gewoon op mijn Freesync zonder issues 144Hz en komt CPU nog niet eens op 50%.
Dat is niet zo raar als een game maar 3-4 threads zou ondersteunen.
Oude games hebben bv maar 1-2 thread support in dat geval zie je maar 15% cpu load. Kan het nog steeds zijn dat je de 144Hz niet haalt.

Dus het ligt ook een beetje aan de situatie. Maar Ryzen 7 met 8 cores is in ieder geval lekker futureproof qua core count. Duurt nog wel even voordat games 16 threads kunnen gebruiken.
1H 2019 voor Zen2 en 1h 2018 voor Zen+. Dit is oud nieuws en staat al lang zo op de roadmap van AMD. Wat wel nieuw is dat TSMC in de vergelijking stapt want AMD heeft een WSA (Wafer Suppliement Agreement) met Global Foundries.
Ay klein foutje ^^ dat moet idd mhz zijn !
Ik ben benieuwd naar jou electriciteitsverbruik.
Zal wel mevallen, ik draai nog met een 6 core 1366 socket xeon met een deftige overklok. Dat gaat ook rustig over de 180W tdp }:O
4900GHz? Dat moet vast een wereldrecord zijn...
Valt wel mee, 4900 is niet eens echt een hoge score. 6Ghz me LN2 is hoogste haalbare. Maar 4,9 GHz op alle cores simultaan bij dagelijks gebruik lijkt mij niet geheel waarschijnlijk, maar het zou kunnen met goede koeling. Alleen technisch had die CPU dood moeten zijn na zo veel jaren constant op 4.9 omdat voltages en temps gewoon op max liggen.
4,9GHz != 4900GHz
Ik denk dat hij 4,9GHz bedoelde of 4900MHz maar geen 4900GHz.
Hij bedoelde 4900 GHz, niet MHz ;) Moest het daadwerkelijk gigahertz zijn, zou dat wel 'n wereldrecord zijn, ja :D
Volgens mij haal jij het ook door elkaar hoor...
Hmm, nee, toch niet. 680x0 zei dat 4900 GHz vast een wereldrecord is (wat onmogelijk is, maar goed), waarna Wim-Bart erop reageert alsof hij MHz bedoelde. Dus ik verduidelijk even dat 680x0 wel degelijk GHz bedoelt in deze context :)

Maar goed, het is ondertussen al zo off-topic als wat.. :z
Welk voltage heb je daarvoor nodig? Ik kreeg mijnes niet stabiel op 4.5 / 1.35v
Zozo ghz zelfs.
Ik heb dezelfde maar dan op 4700mhz (meer wil ook wel, maar is meer stroomverbruik).

7nm zie ik wel zitten, binnenkort eerst maar eens Ryzen.
Hij verwacht dat dit in 2019 gaat gebeuren. Samsung, TSMC en GlobalFoundries hebben al gezegd ergens in dat jaar ASML's euv-machines in te gaan zetten voor de 7nm-productie.
Wat voor cooler heb je?
Ik heb een 2600 @ 4400 mhz.
Hoger kom ik niet.
Ik heb de grootste cooler master cooler, de 612 als ik het goed heb.

Maar ik doe ook geen voltages omhoog. Want dat is slecht voor je cpu.
Ik denk dat ik wel hoger kom als ik volt aanpas.

[Reactie gewijzigd door Shan op 26 juli 2017 19:43]

Denkt AMD ook na over mobiele versies van hun Zen architectuur? Er is daar zeker concurrentie voor Intel nodig!
De APU's staan nog voor dit jaar in de planning. de mobile varianten daarvan volgen in H1 2018.
Dank je wel.

Voor mij de moeite waard om te wachten. Hopelijk komen er dan ook goedkopere krachtige laptops waarmee ik fatsoenlijk foto's kan bewerken (HDR merge, grote panorama's etc.).
Van 14 naar 7 is wel een erg grote stap, is x0.5 ooit eerder gedaan?
maar ook dat is in stappen gebeurt, we zijn niet van 28nm naar 14nm gegaan daar zaten meerdere tussen.
Aan de andere kant alleen maar slim als de techniek er voor is, scheelt weer research in 13-8nm technologie
klopt AMD heeft die alleen niet voor CPU's gebruikt.
Nee, er zat alleen 22nm tussen bij AMD en die schaalgrootte is compleet mislukt en nooit uitgebracht.
Dus wel degelijk van 28nm naar 14nm voor AMD. Intel heeft wel tussenliggende nodes gehad.

Overigens kan AM4 dadelijk het extreme verloop van 28nm tot aan 7nm aan.
28nm Bristol Ridge AM4
14nm Zen1 AM4
7nm Zen2 AM4
Geld dat juist alleen voor de APU.
Piledriver is 32nm dus AMD vorige High-end liep extreem achter kwa procede.
AM4 Bristol Ridge is 28nm Excavator:
https://nl.hardware.info/...2-9800-tray/specificaties

Waarom AMD ervoor heeft gekozen om voor AM4 ook nog snel 28nm uit te brengen is mij iig een raadsel. Het is hoe dan ook opmerkelijk dat er dadelijk CPU's in AM4 passen vanaf 28nm tot aan 7nm.
AMD heeft nooit wat met 20/22nm gedaan.

Geen enkele foundrie behalve intel heeft daar een process van kunnen maken dat geschikt was voor high end chips als CPU's en GPU's. en hebben zowel AMD als nvidia nooit zelfs maar een poging gegdaan een 20/22nm chip te ontwikkelen.
Ja, AMD laatst nog van 28nm naar 14nm :P

En nu serieus:
Volgens mij niet. Intel deed 't zo: 180, 130, 90, 65, 45, 32, 22, 14, 10, 7
Ja van 28nm naar 14nm en dat was nog straffer want dat was van de eerste keer ook een nieuwe architectuur met Zen.
De vraag is ook wel te stellen of de 7 nm echt de helft is. (of, 0,25 in oppervlak.) want niet alle componenten kunnen verkleint worden zonder dat maatregelen genomen moeten worden voor grotere lekstromen. 7nm is een versimpeling van de feiten.

https://www.semiwiki.com/...s-7nm-process-detail.html

Maar eigenlijk is het weer op schema komen al je hier kijkt: elke 2 jaar een verkleining:

90 nm – 2004
65 nm – 2006
45 nm – 2008
32 nm – 2010
22 nm – 2012
14 nm – 2014
10 nm – 2017
7 nm – ~2018

dus 10 mm is laat, was ook niet echt 10 mm, maar dat lijk bij 7 mm dus weer bijgehaald te worden. eigenlijk niet zo vreemd, want dit is uiteraard al jarenlang voorbereid.
Nu Samsung (werkt intensief samen met Global Foundries) druk bezig is om meer marktaandeel te krijgen, lijkt AMD flink mee te profiteren.

Het grote process-gap met Intel verkleind hierdoor de komende jaren aanzienlijk.
4900 ghz da`s niet gek :+
Geen gevoel voor humor, hier.

[Reactie gewijzigd door brugj03 op 26 juli 2017 12:40]

ja maar kan hij crysis op max draaien dan?... in CPU render mode? :+

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 26 juli 2017 12:37]

Kleine correctie op het artikel: AMD's GPU's komen tegenwoordig ook bij GlobalFoundries vandaan. Fiji (Fury) was de laatste AMD GPU die uit de fabs van TSMC rolde. Polaris en Vega worden beide op het 14nm FF procédé van GF gebakken.
Ik heb niet zo lang geleden een 6700k gekocht en ben benieuwd hoelang ik het hiermee ga kunnen doen, gezien de huidige ontwikkelingen.
Ik verwacht dat ik nog LANG geen upgrade nodig heb.
hehe intel gaat naar 6 core chips voor de normal consumer chips.... Ryzens high end 8 cores.... ja niet any time soon maar niet zolang als de 2500K bijv.
je koopt een quadcore aan het begin van het einde van het quadcore tijdperk.

zoals TitanNoob, je gaat er nooit zo lang mee doen als met een 2500k (een quadcore van het begin van het quadcore tijdperk)
Met niet zo lang geleden bedoel ik toen de 7700k nog niet beschikbaar was, dus iets van een jaar geleden.
toen was de 6700k DE cpu.
Ik heb een Ryzen 7 1700x k denk dat ik m niet weg zal doen any time soon of er moet wel echt een revolutionaire technology komen om mijn geld te krijgen
En? Hoe vind je dat die draait? Welke os draai je?
als je niets wil gaan overclocken zit je met dit ding wel lekker. idle 2 watts met dit ding. OC is een heel ander verhaal. soms valt je PC gewoon uit het niets uit met error Q code 8. RAM OC is ook heel instable sinds als je m te hoog overclockt ie downclocked naar een andere standaard speed VEEL lager dan dat ie in werkelijkheid aankan
Zit nog met smart te wachten op een <- 5W apu van AMD nu intel geen nieuwe atom processors gaat ontwerpen.
Het is werkelijk "mind-blowing" te weten dat de hele chipindustrie zonder ASML weinig te bekenen had! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door choi99 op 26 juli 2017 16:46]