×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus komt in oktober met mini-itx-moederborden voor AMD Ryzen-cpu's

Door , 70 reacties, submitter: -The_Mask-

Asus gaat in oktober twee mini-itx-moederborden uitbrengen in zijn RoG Strix-serie met AM4-socket. Het gaat om de X370-I Gaming en de B350-I Gaming. De fabrikant heeft alleen de namen van de borden bekendgemaakt tegenover ComputerBase.

De Duitse website vroeg fabrikanten wanneer zij mini-itx-borden voor AMD Ryzen-processors gaan uitbrengen. Asus beantwoordde die vraag met de aankondiging van de twee bordjes. Uit de namen is op te namen dat het gaat om een model met de X370-chipset en een B350-variant.

Beide moederborden vallen onder de Republic of Gamers-serie van het merk. Later deze maand brengt Asus foto's en specificaties naar buiten, in de loop van oktober of eind oktober moeten de RoG Strix-borden verkrijgbaar zijn.

Tot nu toe zijn er drie fabrikanten die mini-itx-moederborden met AM4-socket voor Ryzen-cpu's aanbieden. ASRock heeft Fatal1ty-moederborden met X370- en B350-chipset in het assortiment, Biostar biedt in zijn Racing-serie dezelfde keus. Gigabyte heeft alleen een klein B350-moederbord uitgebracht. Of en wanneer andere merken zoals MSI met mini-itx-moederborden voor Ryzen-cpu's komen, is nog niet bekend.

ASRock Fatal1ty X370 Gaming-ITXac, Asus komt in oktober met concurrentie in de RoG Strix-serie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-09-2017 • 08:45

70 Linkedin Google+

Submitter: -The_Mask-

Reacties (70)

Wijzig sortering
Waarom allemaal MB's die voor gaming bedoeld zijn? Is de gaming doelgroep dan zoveel groter dan de compacte werkstation groep? Niet dat er veel verschil in de borden zou zitten..... maar goed.
Wellicht dat er door de "beleving" die rondom gamen hangt (met kleurtjes en features) meer winst te behalen is.
Dat verkoopt schijnbaar gewoon beter. Ook wat aantal gaming desktops betreft zou dat fors meer verkopen de laatste tijd, stond nog iets over op tweakers dacht ik, of elders in het nieuws.
Het zijn wel leuke bordjes maar we zullen denk ik op de Ryzen APU's moeten wachten voordat dit echt interessant wordt, dan kunnen we ook Thin-mITX bordjes zien met SFF features als M.2 slots, SODIMMs en 19V voeding.
Dat is precies mijn gedachte! Als ik zoek naar een bord met goede specs zit je vrijwel meteen in de gaming hoek. Van mij hoeft al die verlichting niet maar degelijke componenten fatsoenlijke specs wel.
Dan neem je een dichte kast, en is die feestverlichting niet meer relevant ;) 'Gaming' is net als 'pro', of 'sport' een toevoeging voor marketing-redenen, waar je als specs-bewuste consument niet op hoeft te letten, Zelf zou ik ook graag een 'boring' versie hebben, maar schijnbaar verkoopt dat slecht :P
boring
Vermarkt het als minimalism en wie weet. Maar ben het met je eens, het is vooral marketing, totdat je bij toetsenborden, muis en scherm uit komt, hier gaan gaming producten wel het verschil maken voor gaming. Ook hier is helaas over het algemeen alleen lelijke rgb prullaria te koop...
Wat een onzin, er is meer dan zat non-RGB spul, of met alleen een zeer bescheiden indicator of logotje ergens met een ledje erachter.

En daarvoor was er gewoon géén extra keus, had je ook lelijk design te over en was de rest saaie kantoormeuk zonder enige uitstraling. Tegenwoordig kun je letterlijk alle kanten op, alle kleurtjes vinden, met of zonder RGB, enz enz enz. Ik snap die azijnpisserij over RGB echt niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 september 2017 14:44]

Compacte werkstations worden geproduceerd door de grotere fabrikanten. Daar zit vaak ook direct een servicecontract bij. Wil je als consument klein? Dan vinden veel consumenten een NUC erg fijn (in formaat) later blijkt dat een iets groter formaat vaak dat het ook iets minder lawaai kan geven (fan). Maar Dan zit je al vaak in de Zotac series.
Ik wil gewoon een 1800X in een klein kastje met 32gb DDR4 en een snelle 256gb M.2. Niets overklokken, gewoon een stille kast die kracht levert wanneer ik dat nodig heb.
Dat had ik ook, alleen jammer dat AMD nog geen "onboard" videokaart heeft, waardoor je nog een low profile videokaart nodig hebt. Maargoed, ben zelf blij met mijn ASRock mobo met Ryzen, en een heuze geforce 710 in een mooie Lian Li TU100 mini itx case. Noctua AM4 koelertje en de 120mm fan vervangen door een andere noctua (omdat de kleur spuuglelijk is) en hij is ook nog eens stil.

Snel rekensommetje gaf mij:
Ryzen 7 1700 65w TDP trekt 100w (ja TDP... wat moet je er mee)
Mobo ~ 40w
Graka ~ 30w

Een wopping totaal scoort van 170w en de meeste itx behuizingen op de markt met ingebakken voeding maar 150w leveren ... Gelukkig kan ik in de Lian Li een kleine eigen voeding inbakken.

Het waarom van de AMD: Programmeur, geen graficus, wel veel compilen, wat MultiThreaded kan. Meer cores = minder koffie = minder cafeïne = gezonder! En dan wel maar 16gb, omdat ik sneller geheugen verkoos boven meer geheugen, gezien de AM4 hiervan zou profiteren.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 8 september 2017 11:26]

40W voor een mobo?

Mijn complete (!) mITX systeem met een 51W TDP Core i3 trekt vol belast (cpu en igp) slechts 53W.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 september 2017 12:01]

Dan heb je waarschijnlijk alleen een enkele SSD of HDD.
Voor deze mag je sowieso elk minimaal 5watt optellen.
1x M.2 SSD, 1x 2.5" HDD. De datasheet van de HDD zegt overigens max 5W in spinup, 2.3W tijdens read/write.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 september 2017 14:16]

Yup, en HDD spinup valt zelden samen met max GPU gebruik. Je hebt een redelijke kans om weg te komen met 150W.
Een 3,5" HDD verbruikt aanzienlijk meer, dus dat kan wel kloppen, zeker een 7200 RPM model.
Volgens deze review 5-10watt (idle-load).
Hier het stroomverbruik van een doorsnee 2,5" schijf (wel 5400RPM).
Misschien kun je zo'n USB videokaart gebruiken?
als je maar 16gb dualchannel geheugen wilt(2x8gb) en maar 1 videokaart gebruikt. is een mITX mobo ruim voldoende om mee te gamen.
En door de gaming tag weet je iig dat er standaard betere koeling aanwezig is. Dus als je dan iets wilt overclocken, ben je daar beter mee uit.
Betere koeling, het lijkt mij meer marketing bij het gros.
En een rood kleurtje dan.
Bij alle server hardware zit er ook geen uitgebreide koeling op de vrm en chipsets, en die draaien 24/7 op nagenoeg volle belasting. Al die uitgebreide koelelementen op 'gaming' moederborden zijn gewoon gimmicks voor een chipset die slechts enkele watts verbruikt...

[Reactie gewijzigd door killerfromsky op 9 september 2017 00:39]

Een server heeft 24/7 ook koeling meedraaien dat je oren doet suizen. En deze staan vaak in gekoelde ruimtes. Stellen dat je deze 24/7 kunt belasten is onzin. Er zijn mobi vendors die professionele server plankjes maken zoals super micro en de bouw kwaliteit is echt vele malen hoger dan consumenten hardware.
De prijs is er dan ook vaak naar, maar dat haal je er wel uit in levensduur. Vaak zijn de gebruikte elco's alleen al een stuk beter.
De desktop markt is de afgelopen jaren enorm verschoven naar gaming. Mensen hebben thuis vaak niet eens meer een desktop staan, laptops zijn nog wel populair maar de meeste mensen gebruiken hun telefoon en tablet. Consumenten desktops worden voor het grootste deel verkocht aan gamers, hier en daar is nog een enkeling die zijn systeem voor andere dingen gebruikt, maargoed als het in een kast zonder raampje en rgb verlichting zit maakt het niet uit of er een gaming moederbord in zit of niet. De desktops voor scholen, bedrijven etc komen vaak van fabrikanten als HP en Dell, of system integrators die goedkope (kale) moederborden inkopen van moederbord fabrikanten als Asus en Gigabyte. Alle marketing word gericht op consumenten en 95% van de potentiele moederbord kopers is gamer tegenwoordig. Voor de enkeling die geen gaming wil zijn er natuurlijk de workstation borden, maar er zijn ook nog de Prime en TUF serie van Asus natuurlijk.
Toevallig gisteren op azerty naar mini itx kasten gekeken.
Er waren alleen maar Intel en vroeg me af waarom dat zo is?
Bedoel je barebones? In dat geval gaat het om een beperkte markt, en die zijn tot nu toe nogal Intel-minded geweest. Ik kan me voorstellen dat het nog wel even duurt totdat AMD daar doorgedrongen is, maar niet getreurd, je kunt zelf ook iets in elkaar zetten.

Mini-ITX bordje pakken, leuke kast, en kleine voeding erbij. Klaar. Als je niet veel waarde hecht aan gaming kun je ook nog een paar maand wachten tot de APUs (Raven Ridge etc) er zijn, dan heb je alles in een heel plat bordje (aangenomen dat je een mooie platte CPU-koeler vindt).
Sorry mijn fout ik bedoelde een pc.
Zo iets dan https://azerty.nl/product...i5-7500--3-4-ghz-gtx-1070
Waren alleen maar Intel.
Dat vraag ik mij inderdaad ook af. Wie beperkte ruimte heeft en wil dat z'n PC niet teveel uit de toon valt in z'n huis (en samenwoont, laten we eerlijk zijn) wil liever een wat kleinere behuizing. Echter, de meeste kopers zullen nog steeds wel jonge kerels zijn die op zichzelf wonen, of Amerikanen met een aparte kamer voor hun PC die dus zo groot mogelijk moet zijn. Niks mis mee, maar die zullen eerder een grote behuizing kopen, en dus ook een ATX mobo.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 8 september 2017 09:42]

mITX kasten zijn niet specifiek Intel of AMD.
Eindelijk! Ik wil graag een Ryzen Mini-ITX systeem gaan bouwen, maar de kwaliteit van het huidige én beperkte aanbod van deze formfactor houdt mij vooralsnog tegen. En Asus levert meestal goed spul af.

Edit: bij de buren vandaag toevallig twee reviews van nieuwe ASRock AM4 Mini-ITX bordjes.

[Reactie gewijzigd door Terpstars op 8 september 2017 10:24]

Op ryzen gebied was Asus over het algemeen de slechtste helaas. Misschien is het nu beter maar op launch had asus de slechtste OC's en memory frequencies voor zover ik me kan herinneren. Vind zelf de Asus bios wel de beste van allemaal :)
Reviews dus goed in de gaten houden als ze uitkomen. Fingers crossed.
Alle merken hadden problemen met geheugen, dat lag niet aan de Asus borden, alleen hadden alle media van AMD een Asus bord ontvangen, dus tsja dat was wat er in de reviews terecht kwam. De oorzaak lag bij AMD. Over het algemeen is Asus qua geheugen compatibiliteit juist een van de beste.
Is de kwaliteit ook tegenvallen? Ik dacht dat er wel een paar goede bordjes op de markt waren. Wel is er extreem weinig aanbod.
Een aantal Mini-ITX AM4 bordjes komen zeker niet slecht uit de reviews, begrijp me niet verkeerd. Maar tot nu toe lijkt er altijd wel een compromis gedaan te zijn, waardoor ze mij tot nu in ieder geval niet over de streep hebben getrokken.
Zelf in het bezit van de AB350 Gaming-ITX van Asrock. Fantastisch bordje dat mijn 1700 op 3950MHz draait. Het enige gemis,imo, is USB3.1.

De te kleine VRM heatsink werd binnen een dag vervangen en verstuurd vanuit Asrock in Nijmegen.

[Reactie gewijzigd door ECP0WERS op 8 september 2017 13:32]

Ik ben benieuwd wanneer de eerste mini-ITX voor Threadripper uitkomt. :+
Ik denk gezien de size van het socket dat dat niet helemaal past :X
Hier een foto van een ATX Threadripper moederbord (de geheugensloten aan de linkerkant even wegdenken). Met wat creatief werk gaat dat wel passen. Let op dat mini-ITX niets anders is dan ATX, maar dan 'afgezaagd' aan de onderkant. Het lastigste is het dichterbij plaatsen van de extra componenten die normaal verspreid zijn over het ATX moederbord op de mini-ITX form factor, waaronder de chipset. Voor Threadripper hebben ze bijna geen ruimte 'onder' de CPU meer, tot aan het PCI-E slot.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 september 2017 09:07]

Let op dat mini-ITX niets anders is dan ATX, maar dan 'afgezaagd' aan de onderkant.
Je bent in de war met micro-ATX, dat is ca. 6 cm korter dan ATX (24x24 tegenover 30x24 cm). μATX is dus de vierkante vorm van ATX.

Echter mini-ITX is slechts 17x17 cm, dus bijna half zo lang als ATX en 7 cm smaller. Alles wat op de aorus-x399 die je linkt op de rechtsonderhoek zit (onder het geheugen) 'verdwijnt' dus en mag je ergens anders onderbrengen. En dat gaat je ook flink wat geheugenbankjes schelen.

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 8 september 2017 12:47]

Ik denk dat daar niet erg veel vraag naar zal zijn. Je hebt hoean ook flinke koeling nodig en features zoals de extra pci-e lanes en quad channel geheugen kan je ook weg strepen. Tuurlijk zal er wel een markt voor zijn maar het zal best lastig te ontikkele zijn door de beperkte ruimte en de markt voor mitx + 280mm rad is niet zo heel groot.
Ik denk dat daar niet erg veel vraag naar zal zijn. Je hebt hoean ook flinke koeling nodig en features zoals de extra pci-e lanes en quad channel geheugen kan je ook weg strepen.
Extra PCI-lanes? Thunderbolt en mini PCI-E sloten op de achterkant van het moederbord. Quad channel geheugen? SO-DIMM in plaats van gewone DIMM.
Tuurlijk zal er wel een markt voor zijn maar het zal best lastig te ontikkele zijn door de beperkte ruimte en de markt voor mitx + 280mm rad is niet zo heel groot.
Waar een wil is... Er zijn gekkere dingen in compacte behuizingen gepropt. ;)
De ITX standaard voor moederboden gaat uit van ITX behuzingen. Je kunt in theorie wel een mini PICe slot op de achterkant van het bord plaatsen, maar de behuizing is daar niet op voorzien. Je komt simpelweg volume te kost, aan beide zijden van het bord.
Het grote probleem is PCB complexiteit. Veel geheugen kanalen en veel pcie-lanes (nvme, wifi, gpu,...) al die traces moeten rekening houdend met capaciteit, crosstalk,...

Het is verre van eenvoudig om dat op kleine schaal te doen. Micro-atx lijkt plausibeler.

Dit is ook wat kleine bordjes zoals die maximusjes en co behoorlijk duur maakt.
De complexiteit van het PCB. Meerdere lagen toevoegen kan ook. maar ook daar zit je nog met capacitieve effecten.
Als je dat bord kleiner maakt, denk ik dat je toch vooral zaken kwijt raakt die threadripper onderscheiden van R7, namelijk extra geheugen en PCIe e.d. Het aantal applicaties dat gebruik maakt van zoveel cores zonder de extra IO is vrij beperkt op het moment. Als je de hoeveelheid cores van Threadripper wil maar dan in een mITX formfactor denk ik dat je zal moeten wachten op de volgende generatie(s) R7.
Ik vind het lang duren voordat deze processor familie doordruppelt in de kant en klaar desktops die je overal kan kopen.
In Nederland wel ja, bij onze Oosterburen blijken er echt een berg pre-build AMD systemen te worden verkocht. (Kan de bron zo ff niet vinden.)
Dat is prima genoeg, dan ga ik daar wel eens kijken aangezien ik binnenkort een nieuwe pc wil. Dat wordt weer een AMD processor sinds tijden.
Ik heb net een upgrade van Intel naar AMD achter de rug.
Totaal geen spijt.
Ik kwam van:
Asus Republic Of Gamers Maximus V Extreme
Intel Core i7 3770K + Scythe Kotetsu
4x 2GB GeIL EvoTwo GET34GB1333C6DC
MSI Radeon R9 280 Gaming 3G

En ging naar:
AMD Ryzen 5 1600
Gigabyte AX370-GAMING K3 - Moederbord ATX
Corsair Vengeance LPX - 3200-DDR4
Samsung 960 EVO MZ-V6E250BW - NVME Solid state drive
ASUS DUAL-GTX1060-O6G - Grafische kaart

Ik merk gewoon bij photoshop en games een snelheidswinst waar je U tegen zegt.
Zal meer door de eGPU en SSD komen dan de processor.
Want een i7 3770K is net zo, dan wel niet sneller dan een R5 1600 ?
De doorvoer snelheid in geheugen zal ook wel een beetje helpen ;)
Indedaad, die twee CPU's liggen niet zo heel ver van elkaar af.
meer cores en threads :)
Heb ook een upgrade gedaan naar een ThreadRipper 1950x.

Als het aan Intel lag waren we nog aan het klooien met 4 cores en alles voor marktsegmentatie.

Je wil ECC? neem maar een Xeon, VT-D alleen speciale Xeons, etc. etc. fuck um.
Nu nog een threadripper op micro ITX ;-)

huge ass socket
en waar wou je de vier geheugenbanken laten? tussen de 64 pci-e lanes?
Ik denk dat er heel erg weinig vraag zal zijn naar TR op mITX

edit: hmm, had reactie op hooibergje moeten zijn

[Reactie gewijzigd door Fiander op 8 september 2017 10:10]

Er zijn ook mobo's met SO-DIMM's aan de achterkant van het moederbord. Alles kan.
Mooi, want er is een behoorlijk gebrek aan AM4 borden, vooral op mITX formaat. Er zijn er maar een paar, die direct ook best duur zijn. Zelf zat ik nog te overwegen een mITX Ryzen build te doen die in mijn rugtas past.
Leuk om mijn Shuttle kastje eindelijk eens een upgrade te geven!
Hopenlijk presteren deze beter dan die van GIgabyte betreft VRM koeling. Die van Gigabyte loopt echt op het randje op stock snelheden bij de higher end Ryzen CPU's./ Met een milde overclock worden deze al te warm.
Ben ik de enige die op een matx bord met sli zit te wachten?