Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ASRock brengt drie mitx-moederborden voor Kaby Lake-cpu's uit

Door , 40 reacties

ASRock heeft drie moederborden van het mitx-formaat uitgebracht met ondersteuning voor Intels Kaby Lake-cpu's. Het topmodel is de Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, met een achtfasige vrm en een verstevigd pcie 3.0 x16-slot.

Naast het kleine Fatal1ty-moederbord brengt ASRock de Z270M-ITX/ac uit en een H270-variant. De drie moederborden zijn allemaal voorzien van een 802.11ac-wifimodule, bieden ruimte aan twee ddr4-reepjes en hebben zes sata-600-poorten. Ook is er een m2-slot, dat gebruikt kan worden voor pcie-ssd's.

Bij het Fatal1ty-moederbord, dat een matzwart pcb heeft, biedt ASRock ondersteuning voor overgeklokt geheugen tot ddr4 4000. Bij het Z270-bord is dat volgens de specificaties maximaal ddr4 3733. Het moederbord met de H270-chipset is niet geschikt voor overklokken.

Aan de achterkant zijn op alle bordjes zes usb 3.0-poorten beschikbaar. Het Fatal1ty-model heeft ook een usb-c-poort met thunderbolt 3-ondersteuning. Het bordje voor gamers heeft één gigabitethernetpoort, de twee andere borden hebben er twee.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11 januari 2017 16:23

40 reacties

Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Net nu Kaby Lake HDMI 2.0 native ondersteunt, is het een vreemde keuze dat enkel het Fatal1ty-moederbord een HDMI 2.0 poort heeft. De andere twee bordjes moeten het stellen met 1.4 en zijn dus niet echt geschikt voor een 4K HTPC. Een gemiste kans.
Net nu Kaby Lake HDMI 2.0 native ondersteunt,...
Toch klopt dit NIET. Ik had dit ook gehoopt, maar kan nergens terugvinden dat dit ondersteund wordt. Alleen de Intel NUC's van generatie 7 hebben default HDMI 2.0, maar vrijwel alle moederborden met de nieuwe chipsets hebben nog steeds HDMI 1.4.

Echt een gemiste kans van Intel!

Edit: Alleen de Fatal1ty heeft in ieder geval wel 4K x 2K (4096x2160) @60Hz (Maar dat had het oude Fatal1ty moederbord ook al als ik me niet vergis). Maar dat zegt verder niets over de andere HDMI 2.0 specificaties zoals bijvoorbeeld HDR.
http://www.asrock.com/mb/...%20Gaming-ITXac/index.asp

[Reactie gewijzigd door psy op 11 januari 2017 20:57]

Ik zie dat dit ook geldt voor Kaby Lake-U/Y, volgens Anandtech:
One of the disappointing aspects from Skylake that has still not been addressed in Kaby Lake-U/Y is the absence of a native HDMI 2.0 port with HDCP 2.2 support.
Vroeger had ASRock nog échte htpc bordjes, waarbij er een speciale IR-ontvanger bijgeleverd werd die je moederbord vanuit uit-stand kon opstarten. Tegenwoordig is dit niet meer te vinden, terwijl er écht wel een markt is hiervoor. Ik gebruik een vrij eenvoudige opstelling: moederbord,cpu,ram,SSD in een kast met voeding. Zo ingesteld dat bij opstarten KODI start, en voila: "onbeperkte" smartfunctionaliteit. Zonder fratsen.
Ja, al moet ik zeggen dat dit met een NUC wel kan, deze reageert op de IR om "aan" te gaan. Ook HDMI-CEC (bedieining via TV remote) werkt heel goed met een eenvoudig aan te sluiten extra kabeltje, intern op het moederbordje. Zelfs het aan en uit gaan werkt synchroon met de TV remote.

Maarja met een NUC kan je niet alles wat met een M-ITX wel kan :-(
Klopt,geen native hdmi2.0 (zover ik weet)
Als er op een bord hdmi2.0 zit wordt er gebruik gemaakt van een dp->hdmi 2.0 chip.
http://www.megachips.com/products/displayport/MCDP28x0
Mobo fabrikanten zullen die dus zelf moeten implementeren.

[Reactie gewijzigd door JeroenMeloentje op 11 januari 2017 22:32]

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, het verschil mbt HDMI 2.0 output tussen Z170 Fatal1ty en Z270 Fatal1ty. In de spec van Z270 Fatal1ty wordt expliciet HEVC 10b genoemd. Is dit iets wat in de hardware van het board moet worden ondersteund?

Ik heb namelijk net een Kaby Lake i3 7320 besteld met het Z170 Fatal1ty board, mijn aanname was dat het HDR 10bit alleen betrekking heeft op de integrated GPU. Ik twijfel nu of ik toch voor de Z270 moet gaan..
De opmerkingen onderaan het specificatie-overzicht komen mijn enigszins vreemd over? Ook niet echt HTPC waardig met W10 in het achterhoofd?

***Due to chipset limitation, the Blu-ray playback of Intel HD Graphics is only supported under Windows 8 / 8 64-bit / 7 / 7 64-bit.

****Intel InTru™ 3D is only supported under Windows 8 / 8 64-bit / 7 / 7 64-bit.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 11 januari 2017 17:34]

Dat is op zijn minst toch vreemd te noemen. Deze chipset is min of meer voor kabylake uitgebracht, toch? En kabylake ondersteunt officieel alleen win10 , dus hoe moet ik mijn blu-ray speler officieel aan de praat krijgen op het kabylake platfrom? :?
Ingeval van Intru wellicht omdat het gaat over specifieke features ivm stereoscopisch 3D? Windows 10 heeft daar de nodige truuken voor ingebouwd :)
Ook de ondersteuning voor Blu-ray is ingrijpend gewijzigd (verwijderd) in Windows 10. Wellicht is voor intel het sop de kool niet waard.

In elk geval is de info van ASRock consistent met die van intel
Het zou kunnen dat het bij gebruik van bijv. Kodi als Media software het W10 OS probleem "zomaar" is opgelost. Tenslotte werkt het weergeven van Framepacked 3D (Intel Intru) en BluRay (als ISO) uitstekend met Kodi onder datzelfde W10. In dat geval is het veel minder dramatisch dan het lijkt.
Het is ook niet zo dat Intel support verwijderd of veranderd heeft, er is gewoon nooit support geweest voor die features onder Windows 10 omdat daar eea anders geregeld is en de driver dientengevolge van bepaalde taken is ontlast.

Wat betreft Blu-ray verwijst Microsoft uitdrukkelijk naar third party software (ivm license fee). Hardware acceleration kan via DXVA.
Zou dat niet met een firmware update op te lossen zijn
aangezien het doorgelust wordt ?

een ander model waar ik naar zat te kijken van gigabyte GA-Z270N-WIFI
http://www.gigabyte.com/p...=6115&kw=GA-Z270N-WIFI#sp

bied volgens mij zo goed als dezelfde specs als deze van asrock

*toevoeging
http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_0/hdmi_2_0a_faq.aspx
na gelang het design en de welwillendheid van de producent
zou het eventueel dmv firmware aan te passen zijn

[Reactie gewijzigd door xtrme op 11 januari 2017 18:11]

Ik vind asrock de laatste jaren zowizo veel "orginele" bordjes maken.
Ze springen in marktsegmenten als itx bordjes en maken echt borden die de andere moederbord vendors niet de moeite vinden ofzo..
Dat is toch al een tijdje, moederborden waar PCI-E en AGP, DDR1/2 en 2/3 borden.

Vroeger 10 jaar terug) bouwde ik full time PC's voor een bedrijfje, daar verkochten we op servers na enkel Asrock, de returnrate was misschien enkele procenten hoger maar het scheelde rustig 20 a 30 euro per moederbord om de gewenste functionaliteiten te krijgen. Dat was dus meer dan het ons koste om af en toe ergens wat te moeten repareren (lees: heen rijden en het moederbord vervangen) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 januari 2017 16:53]

naar mijn mening zijn ze kwalitatief ook steeds beter geworden vergeleken met vroeger, ik weet niet hoe vroeger "vroeger" was voor jou (nog in de tijd dat het het budget merk was van asus?) Nu ze zelfstandig zijn kunnen ze gewoon "voluit" gaan qua ontwikkeling, en dit zie je dus in de producten dus ook terug. Vroeger altijd saaie budget bordjes, tegenwoordig het volledig assortiment, en wat exotischer dan gebruikelijk vooral bij mini itx
Hmm ik vind het vreemd dat de meeste meningen over asrock bordjes hier zo positief zijn ik heb de afgelopen 3 jaar 2 van die bordjes gehad en beiden zijn kappot gegaan binnen een jaar, ik hoef voorlopig dus geen asrock meer
tja, heb zelf "vroeger" ook bordjes gehad die inderdaad rommel waren. Maar tegenwoordig heb ik ook asrock en die draait prima (zijn wel de server bordjes van asrock, dus daar zit zowieso hogere kwaliteits eisen). Maar die draaien dus ook 24/7!
Tja.. Die ervaring heb ik met MSI. Toch geloof ik dat het incidenten zijn.
Mee eens, vooral een goed voorbeeld daarvan is de X99E-ITC/ac, er is verder geen een fabrikant die de moeite neemt om zoiets te maken.
Asrock is juist een stuk gematigder tegenwoordig vergeleken met z'n begin jaren.
Grappig hoe ze tussen de Z270 en H270 versie alleen de moeite hadden genomen om de logo te veranderen :)
Ik zat ook al te zoeken naar de verschillen.. Lijkt er op dat enkel de chipset onder de koeler anders is maar ook dat is niet te zien.
<( O_o )>

[Reactie gewijzigd door inf3rno89 op 11 januari 2017 17:11]

dubbel gbt, ik denk dat als de prijzen ok zijn je hier prima een pentium in kan duwen en met het h270 bord dus de ideale server hebt (klein krachtig dualgbit, wifi ac, en genoeg ruimte voor hdds...
Jazeker, ben wel blij met die nieuwe bordjes met 6 SATA ports erop. En dan ook verticaal zodat ze bruikbaar zijn in een Node 304 case.
Ik snap nooit echt waarom er meestal 2 ethernet poorten op een ITX bordje zitten...
Serverdoeleinden waarschijnlijk, dit geeft toegang tot LACP en geeft eventueel de mogelijkheid het bordje te gebruiken als een DIY router, denk aan pfSense of Sophos UTM.

Ik vind het in ieder geval geen verkeerde keuze, 1 poort extra kan geen kwaad! :)

[Reactie gewijzigd door Tyramisu op 11 januari 2017 18:53]

Om ze als server/router te gebruiken (+media center misschien)
VLAN Trunk, router diensten, hardware firewalls. et cetera
Dat dacht ik dus ook, maar gebruik mijn 2e ethernet poort voor een bridge naar mn laptop of ps3. Met 300 Mbit internet is het wel handig om effe snel iets te kunnen downloaden over de kabel zonder de desktop te disconnecten.
Waarom heeft het gameboard een enkele ethernetaansluiting en de andere twee?

Verder zie ik op de foto va het gameboard niet de wifimodule zitten, maar dat kan aan mij liggen.
edit: ik zie nu dat ze slechts de antenne er niet op hebben gezet voor de foto.

[Reactie gewijzigd door oscar82 op 11 januari 2017 16:57]

Eindelijk mini ITX met Thunderbolt!
Ziet er voor mij toch uit als 4+2 phase VRMs op alle bordjes
Mooie bordjes dit ;) vooral die z270 met nog een M2 slot ook.
Noob vraagje hier: ik kan er dus niet vanuit gaan dat moederborden die skylake draaien ook kaby lake draaien? Had deze op het oog, maar moet dus nog eens extra checken merk ik.