Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 100, views: 32.180 •

Steven Sinofsky, baas van de Windows-divisie bij Microsoft, zal volgende week op de All Things Digital D9-conferentie een demonstratie geven van de tablet-interface van Windows 8. Het zou gaan om een technology preview van Windows 8.

Dat meldt de website Winrumors op basis van een anonieme bron. De komst van Sinofsky naar de D9-conferentie in de Californische plaats Rancho Palos Verdes is door de organisatie bevestigd, maar het is officieel nog niet bekend gemaakt waar de baas van de Windows-divisie het als spreker over zal gaan hebben. De All Things Digital D9-conferentie wordt van 31 mei tot en met 2 juni gehouden en is door Microsoft vaker gebruikt om nieuwe producten te onthullen, zoals de Surface-tafel in 2007.

Microsoft is de laatste maanden stil rondom de voortgang die het maakt met Windows 8. Volgens geruchten zou de softwaregigant van plan zijn om de tabletversie van Windows 8 nog voor de desktopversie uit te brengen, en dat het werk aan deze ARM-versie vergevorderd zou zijn. Eerder wees een uitgelekte roadmap van Dell op een release van een tablet met Windows 8 in het eerste kwartaal van 2012. Sinofsky toonde in januari op de CES in Las Vegas nog een eerste ARM-versie van een zeer vroege build van Windows 8, maar een nieuwe gui van het besturingssysteem werd destijds nog niet getoond.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (35)

Reacties (100)

Reactiefilter:-1100094+149+25+30
Hoe weet je dat? ik wist niet dat de tablet versie van W8 al was uitgelekt?
Nee, dat het voor een tablet was is niet uitgelekt, maar er is wel gezegd dat Windows 8 wat minder zwaar zou zijn dan 7. Ook was er in een eerder nieuwsbericht al getoont dat je met een figuurtje van 4x4 blokjes kunt inloggen als alternatief op het getypte wachtwoord, de Windows store, het nieuwe beknopte taakbeheer, welke veel simpeler is en grotere knipper lijkt te hebben, de nieuwe taakbalk onderaan het scherm welke ook ideaal zijn voor window op een touchscreen, het past gewoon allemaal perfect in het plaatje van een tablet OS.
Ik wist niet dat iets uberhaupt te laat was op de mobiele markt. Google bewees dat ;)
Concurrentie, concurrentie, concurrentie.

Die monopolie moet verminderen.
En het mooie van concurrentie is dat het innovatie versnelt.

Beter te laat dan nooit. Ik wens microsoft veel succes.

Kthxbye

[Reactie gewijzigd door Ra5a op 23 mei 2011 22:53]

Helemaal mee eens!

Het wordt tijd dat Apple's iPad eindelijk een serieuze concurrent krijgt. En daar schieten ook Apple fans mee op, want dat betekent alleen maar dat de iPad 3 nog weer beter wordt!
Ik zie niet echt in hoe android 3.0 geen serieuze concurrent voor ios is aangezien het toch een behoorlijk deel van apples marktaandeel af aan het snoepen is momenteel.
Dat word alleen nog maar meer zodra alle fabrikanten hun android 3.0 tablets op de markt hebben, dat is momenteel namelijk slechts een handje vol.

Ik ben benieuwd naar microsoft's bijdrage aan de tabletwereld.
2 dingen weet ik vrijwel zeker:

1 de connectiviteit met andere windows machines in een netwerk zal velen malen beter zijn dan ios en android dat doen.
2 De interface zal waarschijnlijk een hoop overeenkomsten vertonen met windows phone 7.
De verkoop van android tablets valt in het niet bij die van de ipad2. Daarnaast zijn er ook vele malen meer ipad apps dan Android apps. Op dit moment zijn de prijzen van Android tablets ook gewoon te hoog. Apple heeft met de ipad een goed product neergezet en de prijs is lager dan wat de concurrentie kan (of wil) rekenen. Het resultaat is dat Apple voor de meeste mensen een betere optie is dan Android.

Wat Microsoft toe gaat voegen is onduidelijk. Net als bij Windows Phone lijkt Microsoft ergens tussen Android en iOS te gaan eindigen. Niet zo open als Android maar vrijer dan iOS. Of die ruimte er echter is lijkt twijfelachtig. Windows Phone is geen onverdeeld succes, maar mogelijk heeft Microsoft meer kans met een tablet wat dichter bij de PC markt ligt. Afwachten dus maar.
De prijzen van de Acer iconia A500 of de Asus zijn beter dan de ipad2 prijzen en bieden aanzienlijk meer.
De acer is goed verkrijgbaar en loopt als een trein, de Asus is zelfs nauwelijks leverbaar wegens groot succes.
En dat twerwijl android 3 heel wat scherpe kantjes heeft... er is dus plaats en er is een beter product dan d eipad op het gebeid van veel meer mogelijkheden. nu de ui nog wat schaven..
Dus juist daar kan de W8 een heel belangrijke rol spelen. DE UI ziet er gelikt uit en werkt erg goed op de phones..
De Acer heeft inderdaad prima specificaties, alleen blijft het scherm achter bij het IPS scherm van de iPad. En Apple wint het zelden op specificaties, dus er is meer... en dat is het ontwerp van iOS en zijn vele Apps.

Maar je hebt gelijk, hopelijk streeft MS W8 Android Honeycomb voorbij, zodat de iPad niet alleen op hardwaregebied (Samsung Galaxy Tab), maar ook op softwaregebied een concurrent krijgt.
Gelukkig is de software dan wel weer persoonlijk :) Laatst kreeg ik op mijn werk een iPad in handen, en ik vind het allemaal een door elkaar gehusselt zooitje. Alles staat door elkaar en er is geen duidelijke plek op het apparaat om je software te beheren.

Persoonlijk vind ik dat weer beter geregelt op Android, zo heeft ieder z'n eigen voorkeur. En de opkomende tablets van andere fabrikanten zorgen alleen maar dat iedereen ook een mooi stukje hardware en software kan vinden bij zijn of haar smaak.
Alles staat door elkaar en er is geen duidelijke plek op het apparaat om je software te beheren.
Hoe zie je dat voor je? Nu is het 'rechtermuisknop' (vinger op icoontje houden) op de applicatie en op het kruisje drukken om het te verwijderen. In de applicatie-store staan alle applicaties die je kan installeren.

Veel centraler kan het niet?
De asus heeft een IPS scherm met een hogere resolutie dan die van de ipad 2.
Ik zie niet helemaal in hoe android geen concurrent is voor IOS aangezien het hetzelfde doet, dat sommige mensen nou liever het een dan het ander hebben dat is een ander verhaal.
En dit is precies hetzelfde als wat er gezegd werd over de eerste android telefoons, android zou altijd achter blijven op de iphone. Nu is het marktaandeel van ios al een stuk lager dan dat van android en zo zal het ook gaan met de tablets. Volgend jaar heeft android ook daar de overhand in...
"Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst."

iOS was voor de iPhone, maar doet het ook prima op de iPad.

Android (2.x) werkt prima op telefoons, maar komt erg tekort op een tablet. Daarvoor is het niet geheel uitwisselbare Honeycomb voor ontwikkeld.
Ik vraag met dat af, tablet pc's hebben eigenlijk nooit verkocht totdat Apple er mee kwam, ik denk dat alleen Apple van zoiets een succes kan maken, omdat het een redelijk overbodig product is en de meesten een iPad kopen vanwege de hype, omdat het van Apple is en 'iedereen' er eentje heeft.

Een telefoon is een ander verhaal, omdat iedereen die constant gebruikt en voor veel mensen ook onmisbaar is, logisch dus dat Android Apple daar inhaalt maar of dat op de tabletmarkt gaat gebeuren vraag ik me af.
tablet pc's hebben eigenlijk nooit verkocht totdat Apple er mee kwam
Klopt, maar dat ligt ook aan de scherpe prijs van de iPad tov de concurrentie.
Zo kan ik me ook een Modbook van Apple herinneren, maar ik zie ze nergens...
Heel zelden heb ik notebooks gezien met een omklapbaar touchscreen, die bijvoorbeeld gebruikt werden bij orderpicken, feitelijk werd het ding dan als pad gebruikt. De techniek is niet nieuw ofzo, touchscreens waren gewoon duur, en de meeste mensen werken gewoon het liefst met een toetsenbord en muis of touchpad.
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst even de marktcijfers er bij te pakken voor je zo'n claim maakt.

Android is de afgelopen maanden flink bezig geweest met het inpikken van apples marktaandeel, sure, apple heeft nog 70% in handen, maar dat is ook aan het dalen.

De hoeveelheid beschikbare apps is geen groot verschil, alle populaire en meest noemenswaardige apps zijn op beide platformen beschikbaar.
De prijs van de ipad ligt nogsteeds een stuk hoger dan die van de acer iconica en de asus eee pad, deze 2 hebben een hogere resolutie, de asus heeft zelfs een IPS paneel en de processor is sneller.
Verder hebben deze modellen voor 499 euro 32GB aan opslag (asus 16GB is 399) en hebben ze dingen als GPS, HDMI en usb er standaard op zitten.
Mensen kunnen nog zo hard ontkennen dat het geen concurrentie is voor de ipad, maar ik zie dat toch anders in.
Samsung Tab 10.1 reviews op Engadget en van de week op Bright gezien?
De Tab wordt al beter bevonden.
Hoezo te laat? Er zijn enorm veel bedrijven die nog niks met tablets doen simpelweg omdat het te duur is en het niet mogelijk is de huidige applicaties te gebruiken op die tablet. Veel bedrijven zitten wel degelijk te wachten op een goede tablet waar hun huidige applicaties op draaien.
De iPad is een leuk apparaat, maar wil je daar serieuze applicaties op draaien moeten dezen webbased zijn, speciaal voor de iPad ontwikkelt zijn of je moet een systeem zoals XenDesktop of XenApp gebruiken.

Daarnaast, de mensen die ik ken met een tablet zijn veruit in de minderheid, er zijn enorm veel mensen die nog geen tablet hebben, genoeg potentiŽle markt dus.
Volgens mij houdt het volgende in
Microsoft is de laatste maanden stil rondom de voortgang die het maakt met Windows 8. Volgens geruchten zou de softwaregigant van plan zijn om de tabletversie van Windows 8 nog voor de desktopversie uit te brengen, en dat het werk aan deze ARM-versie vergevorderd zou zijn.
Dat door de ARM architectuur bestaande Windows applicaties niet op dit platform kunnen draaien. Windows 8 tablet heeft dus hetzelfde manco als iOS & Android.

Volgens mij moet je ook helemaal geen applicaties native op je tablet willen draaien en moet je juist het webbased model omarmen.
Waar staat dat bestaande apps niet kunnen draaien? Applicaties geschreven met .Net zouden zonder al te veel omwegen werkbaar gemaakt moeten kunnen worden. Dat was net 1 van de sterke punten van .Net, cross-platform.

En google gaat aantonen met zijn chromebooks dat wij nog niet klaar zijn voor webbased services. De dekking van 3G laat op vele plaatsen nog te wensen over en niet iedereen is bereid om er een abbo voor te nemen.
Weer zo'n nutteloze first post. Als je goed had gelezen gaat het niet om een nieuwe tablet, maar om nieuwe software voor een tablet.

Nou is het inderdaad zo dat het misschien gunstiger was geweest als Microsoft Windows 8 iets eerder af had, omdat windows nu al wat releases zoals die van de HTC , zoals de Flyer, heeft gemist. Wellicht kunnen ze alsnog het vertrouwen van een fabrikant als HTC, Acer of LG winnen om een windows 8 tablet te produceren.

Overigens denk ik echt dat Microsoft met windows 8 nieuwe functies kan introduceren die andere operating systems nog niet hebben. Misschien komt multi-tasking nu wat meer uit de verf dan bij Android van Google of iOS van Apple. Snel switchen tussen programma's is toch niet altijd even gemakkelijk en snel te doen zonder eerst naar het hoofdmenu te moeten.
Als je goed had gelezen gaat het niet om een nieuwe tablet, maar om nieuwe software voor een tablet.
tsja je zult natuurlijk wel tabs moeten hebben die het dan ook kunnen draaien. ik kan me voorstellen dat de iPads het niet willen kunnen (hoewel ik al wel filmpjes heb gezien dat mensen windows 7 erop hadden draaien) en Google zal er over het algemeen ook niet over te spreken zijn dus ik denk dat ze bij Asus moeten aankloppen. (die net een paar hints op facebook zette voor een nieuwe designtab.)
Win7 op een iPad? Kun je een link plaatsen?
Een nutteloze first post met daaropvolgende weinigzeggende reacties (shadowsayler e.v.) die door sommigen met +2 informatief worden gemod.. Belachelijk! Ook hieronder trouwens. 'lampen12', 'elbo11' met +3 spotlight. Erg teleurstellend. Sorry voor het off-topic gaan overigens.

We kennen natuurlijk ook de wet van de remmende voorsprong. Microsoft kan het een en ander overnemen van Apple en Google wat hun de nodige kosten bespaard. Daarnaast staan sommige gebruikers best open voor iets nieuws. Iemand anders gaf het in deze thread al aan. Android en iOs worden wel geupdate, maar het zijn geen onderscheidende vernieuwingen. Ongeacht wat je van Microsoft vind, met WP7.5 Mango hebben ze wel een innoverend uiterlijk neergezet. Wie weet zijn consumenten wel toe aan iets nieuws. Mits het OS goed in elkaar steekt geef ik ze zeker een reele kans om een degelijk marktaandeel te behalen. Zeker in combinatie met de oerdegelijke gigant Nokia, die zich al decennia heeft bewezen met kwalitatief goede telefoons :)

[Reactie gewijzigd door -Tom op 23 mei 2011 23:54]

hoop dat ze nu eindelijk de ipad qua software kunnen verslaan, maar echt nice dat ze het volgende week (hopelijk) presenteren;)
waarom hoop je dat? het is geen wedstrijd.
Nou voor MS en de concurrentie wel, het is een moordende concurrentie dus wel degelijk een wedstrijd.

OT: Ik hoop ook dat ze stiekem toch wat desktop dingetjes doorlichten op de conferentie :9~
Tuurlijk wel. Concurrentie is een en al wedstrijd. Als Microsoft een leuke OS kan neerzetten voor tablets, en een hardwareleverancier kan een leuk apparaat daarbij leveren voor een lage prijs, dan is Apple ten minste niet meer alleenheerser over de markt van casual tablet gebruikers.
Geen wedstrijd nee, maar wel een strijd. Een die goed uitpakt voor ons gebruikers.

Google heeft met Honeycomb een echt tablet besturings systeem ontwikkeld. Microsoft doet dat nu met Windows 8 en Palm doet dat met Web-OS. De meningen zijn verdeeld over hoe alles werkt, maar ontegenzeggelijk zorgt de concurrentie voor verbeteringen op het UI gebied.

Microsoft zal Apple niet zomaar "verslaan", maar ik hoop wel dat MS Apple wakker schud en ook een echt tablet OS gaan uitbrengen. iOS 4 op de ipad is niets meer dan een app lancher. Ik wil graag zien dat Apple op tablet gebied echt een stap maakt en door concurrentie worden ze gedwongen om creatief te zijn.
Nou, dan lijkt me MS volledig de verkeerde partij om iets dergelijk te realiseren. MS is een monopolist die weinig inspirerend/ innoverend is m.i.z.
Weinig inspirerend en innoverend? Heb je Windows Phone 7 wel gezien? Dat is volgens mij toch behoorlijk vernieuwend en innoverend, totaal iets anders dan wat Apple en Google aan het doen zijn, of welk andere telefoonfabrikant dan ook. Of het fijn werkt en mooi is dat is voor iedereen persoonlijk, maar ik denk dat je objectief kan vaststellen dat het innovatief is.

Ook op de console markt is Microsoft vanaf niks begonnen met de Xbox en heeft daar nu ook een mooi marktaandeel. Microsoft is meer dan enkel Windows en Office ;)
Ja zo kan ik ook innoveren. Eerst zorgt Apple met de iPhone voor een totale omwenteling van de smartphonewereld en nu komt MS er achteraan hobbelen met een wat andere GUI en is opeens innovatief? Uit marketingoogpunt heel slim dat ze een andere GUI hebben gekozen maar qua concept is het geen haar anders dan wat Apple en Google hebben gedaan.
Zo ook de tabletmarkt. Apple heeft die eigenhandig uit de grond getrokken en iedereen "innoveert" er vervolgens lustig op los. Uiteraard komt MS straks ook met een eigen GUI voor de tablet, maar met jaren achterstand nu komen meeliften op een markt die door anderen gecreŽerd is noem ik niet innovatief maar gewoon bussiness.
De UI is een onderdeel van het geheel.
De Metro UI van WP7 is compleet anders.
Het werkt veel logischer en intuitiever en dat is zeker innovatief.

Na iOS apparaten gehad te hebben, kan ik me niet voorstellen dat Apple nog lang met de bestaande UI blijft door hobbelen. De wet van remmende voorsprong zal waarschijnlijk wel betekenen dat Apple met de bestaande UI zal moeten blijven door hobbelen.
Niet helemaal waar. Beter gezegd is:
Microsoft is een gigantisch bedrijf waardoor interne innovaties minder vlug opgemerkt worden en/of de kans niet krijgen door te groeien.

Een paar voorbeelden van Microsoft innovaties die wel (succesvol) op de markt zijn gekomen.
  • Muistechnologie: Bluetrack technology + Arc mouse
  • Gaming: Xbox 360 en Kinect
  • OS: Windows, het eerste OS voor het volk. Tot dan, kon geen enkel OS zo massaal de gewone mens overtuigen dat pc's ook gebruiksvriendelijk konden zijn.
  • ... en er zijn er zeker nog veel meer (in de B2B en B2C markt)
Het is niet omdat Apple en Google TOMA (Top of Mind Awareness) genieten als het neerkomt op innovatie dat alle andere bedrijven (hoe groot ook) niet echt innoverend of inspirerend zijn ;)
Denk aan het aloude gezegde: "Mensen zien alleen maar wat ze willen zien"
2001: de eerste (non-prototype) tablets...totdat Apple in 2010 de hele markt van ze afpakte
OS: Windows, het eerste OS voor het volk. Tot dan, kon geen enkel OS zo massaal de gewone mens overtuigen dat pc's ook gebruiksvriendelijk konden zijn.
Volgens mij was dat toch echt Apple met de originele Lisa (de voorloper van de Macintosh).

Microsoft heeft met Windows 95 hele volksstammen aan de PC gekregen.
Mensen zaten al massaal aan de PC ver voor windows95 hoor, zo'n beetje driekwart van alle hardware die verkocht werd begin jaren 90 was voor IBM-compatible PC's. De Amiga, Atari ST waren rariteiten, voornamelijk gebruikt voor spelletjes of muziek, en de Mac was slechts te vinden bij een enthousiast thuis, of in de grafische wereld.

Zowel Macintosh met de Imac, en IBM met OS/2 warp adverteerden met de mogelijkheid windows applicaties te kunnen draaien.
Hoewel ik het met je eens ben, zijn de voorbeelden niet echt treffend. De muis is een klassiek voorbeeld van goed jatwerk van Apple. De Xbox 360 is gewoon een console, net zoals de PS3. Niets meer, niets minder (dus ook niets innovatiefs). Kinect is natuurlijk gewoon een Wii rip-off.

Betere voorbeelden zijn bijvoorbeeld de goede faciliteiten voor developers.
de ps3 kwam een jaar NA de XBOX 360.. da tis dus wel degleijk een groot verschil!
De muis heeft Apple niet gejat. Het idee is (samen met de GUI) is overgekocht van Xerox.

Ik heb helaas nog nooit de kans gehad om met een Apple muis een game te spelen. Maar die muizen zijn ook niet echt bedoeld om mee te gamen. Voor de rest vindt ik het ook een irritante scroll wat erop zit. Maar het concept van de muis (met gestures) is hartstikke goed en is niks mis mee en dat is innovatief. Is even wennen, maar wat is niet wennen dat nieuw is?

Mac OS X mank? Sorry, heb je het ooit zelf geprobeerd? Ik draai nu al een jaar op een Snow Leopard installatie zonder problemen. Ik heb nergens problemen gevonden waardoor OS X niet zou kunnen draaien. Ja, een keer. Maar dat was mijn eigen domme schuld. Maar met de bij geleverde CD was het binnen 10 minuten opgelost. Ik heb 10tal games gespeeld op OS X. Sommige hadden problemen, maar dat komt omdat de meeste cider ports waren en gewoon slecht waren geprogrammeerd ervoor. Ik draai ook al een jaar lang Adobe producten en heb weinig tot geen problemen ermee gehad, alle problemen die ik ondervond waren interne programma fouten en bugs die met de volgende Adobe Update opgelost was.

Het "standaard" menu vindt ik hartstikke fijn werken, nooit problemen mee gehad. Het is voor mij logisch ingedeeld en makkelijk toegang baar. Apple is echt niet 5 jaar hetzelfde! Hoe vaak kijk je op hun websites? Negeer je alle Apple nieuws items hier of elders? Dat is een beetje een non-argument.

Apple is duur; helemaal mee eens. Ik vindt het ook te duur. Ik had het ook niet gekocht als ik het ook niet nodig was. Maar hoe duur mijn Macbook Pro ook was; het is geen miskoop geweest en zeker geen spijt van.

Apple maakt over het algemeen goede kwaliteit producten. Van desktop tot tablet tot software. Maar wat jij stelt heeft vrij weinig met kwaliteit te maken. Alleen een ontwerp foutje. Ze moest hun hand (tijdelijk) maar anders plaatsen totdat ze ermee terug konden om het op te lossen.

Vergeet niet dat het vooral een persoonlijke voorkeur is. En niet iedereen vindt het mooi en handig. Ik vindt het handig en mooi. Heel simpel, geen extra gimmick en poes pas op het design. Plus het is functioneel en toegangbaar. Het enigste wat ik nog mis op mijn MBP is de numpad en zit ik zelfs nog een jaar nadat ik mijn (HP) laptop heb weg gedaan nog naast het toetsenbord te tikken en er na een paar seconden achter komen dat het geen nut heeft. :P

Het is echt alleen persoonlijke voorkeur. Geen reden om Apple producten af te kraken natuurlijk.
Als bedrijf is het in de VS moeilijk om overeind te blijven als je niet innoveerd. Vroeger of later krijg je met de patentenzweep te maken. En daar lijkt MS het toch goed te doen (kwaliteit/kwantiteit verhaaltje daargelaten):
The IFI Claims Patent Service reports that Microsoft was granted 3,094 patents in 2010, behind leader IBM with 5,896, and number two Samsung with 4,551. Apple, number 46 on the list, was granted 563. However, Apple was also cited by the service as having the greatest increase over 2009 in patents among the top 50, with a whopping 94% increase. Still it lags far behind Microsoft.

One major reason for that is the difference between Steve Ballmer and Steve Jobs. Jobs is brilliant at recognizing what people want even before they know it, and then having great products designed to fill that need. Ballmer is anything but a visionary, and simply doesn't have the vision to create innovative products.
bron

Het gehele artikel is best aan te raden.

Een comment waar ik me wel in kan vinden:

Apple is the absolute master of product development and marketing but little of what is done there is actual innovation. Most innovation these days is coming out of China, Japan and Taiwan

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 24 mei 2011 14:08]

…ťn van de mooiste apps op de iPad is de nieuwe Bing app, van Microsoft.
Zoeken gaat ook heel goed met Bing, en Google heeft tegengas nodig.
Wat ik mij afvraag is of dit eenzelfde versie is als de versie voor de desktop of dat ze toch los van elkaar staan. Ik ga dit zeker even volgen, want ik ben wel benieuwd naar de desktopversie.
Als de communicatie tussen de tablet en de desktop versie win 7/8 vlekkeloos kan verlopen en dat de software een niet al te grote belasting voor de processor is, dan denk ik dat het best wel eens succesvol kan zijn.
Vooral op zakelijk gebied.
Waarom vooral op zakelijk gebied? Alsof Windows PCs vooral in kantoren staan? Windows is ook bij consumenten erg geliefd. Als W8 voor tablets meer een desktop OS is dan een opgeblazen mobieltjes OS kan dat wel eens heel nieuwe mogelijkheden brengen. Microsoft is de nou eenmaal de comeback kid, je moet ze dus nooit uitvlakken.
Voornamelijk omdat consumenten veel minder afhankelijk zijn van bepaalde software. Als je ziet wat de meeste consumenten doen op een computer is het browsen, mailen en multimedia content. Dat is heel eenvoudig op een tablet ook te doen aangezien je met een browser, een simpel mail programma en een muziekspeler al een heel eind komt. Heel veel wat de gewone consument doet is gebruik maken van online content, iets wat juist op een tablet ideaal werkt.

Zakelijke gebruikers zijn veel vaker gebonden aan applicaties. Ziekenhuizen die niet zonder een EPD kunnen bijvoorbeeld, daar heeft een iPad wel een kleine kans met bijvoorbeeld XenApp maar je kan met een Windows tablet die compatibel is met alle huidige applicaties veel verder komen.
Maar zo zijn er veel meer bedrijven die bijvoorbeeld afhankelijk zijn van hun boekhoudpakket of hun CRM pakket. Tegenwoordig is het wel meer de trend om applicaties naar het web te verplaatsen, steeds meer applicaties zijn webbased, echter veel bedrijven hebben daar nog geen zin in of kunnen dat simpelweg niet. Juist voor die bedrijven is een Windows tablet een optie.
Het is alleen op dit moment onbekend of 'legacy' Windows-apps op de ARM versie van Windows 8 gaan draaien. Daarnaast zullen deze apps niet geschikt zijn voor touch input, dus ik denk dat we ervan uit kunnen gaan dat MS gewoon bij nul begint wat betreft apps.
Denk eens gezond na. Dan gaat die ARM het wel heel zwaar krijgen..... :) Draaien oude legacy windows mobile apps op WP7?... Antwoordt: Nee.
Wellicht niet op de ARM versie, maar de tablet interface zal ook op de x86 versie werken en die zal wel uitermate geschikt zijn.
Zakelijke gebruikers zijn veel vaker gebonden aan applicaties. Ziekenhuizen die niet zonder een EPD kunnen bijvoorbeeld, daar heeft een iPad wel een kleine kans met bijvoorbeeld XenApp maar je kan met een Windows tablet die compatibel is met alle huidige applicaties veel verder komen.
Als die (Windows, maar ook andere) software goed geschreven was had het een open data interface, zodat je aan de "andere kant" ook software op een ander platform zou kunnen gebruiken. Maar helaas zien bedrijven nog steeds de noodzaak om mijn data op een ondoorzichtige manier in het systeem te laten verdwijnen, wat natuurlijk vooral in het geval van b.v een EPD niet de juiste manier is. Als de data eindelijk doorzichtig opgeslagen zou worden zou er eindelijk echte concurrentie op de software markt kunnen ontslaan, en worden software bedrijven niet meer gekozen "omdat ze compatible zijn"., maar omdat ze de beste software (en hardware) leveren.
Voornamelijk omdat consumenten veel minder afhankelijk zijn van bepaalde software. ...
Dat klopt niet. De enige reden dat ik thuis windows heb is nu juist dat de software die ik wil draaien alleen beschikbaar is voor windows. Dan doel ik hoofdzakelijk op spellen. Het merendeel van de spellen die ik graag speel zijn helaas alleen beschikbaar onder windows. Het browsen, mailen en multimedia doe ik op een mac mini vanwege de vormfactor en het lage idle verbruik. Mij echt uitleven als tweaker doe ik dan weer hoofdzakelijk onder linux.
Ben zeer benieuwd en hoop dat w8 voor tablets windelijk iets toe zal voegen aan het huidige veredelde twitteren/joetjoeben op tablets. Zo ja, dan ben ik over!
Ik denk dat voor alle mogelijke use cases van een tablets al oplossingen voorhanden zijn. Dus het wordt hoogstens een "me too" feestje.....
Een deftige oplossing voor office icm Exchange zou een Windows tablet voor bedrijven interessant kunnen maken. Voor consumenten zie ik tov IOS en Android geen toegevoegde waarde.
Wat dacht je van bedrijven die veel met Windows applicaties werken? Die hebben geen platform voor handen waar ze die Windows applicaties op kunnen gebruiken tenzij ze naar zoiets als XenApp gaan (wat echt duur is). Wat dacht je bijvoorbeeld van ziekenhuizen? Artsen zien zichzelf nu al langs patiŽnten gaan met een tablet, echter hun EPD is er niet op beschikbaar omdat bijna alle grote EPD pakketten gewoon voor Windows zijn.
Tenzij die applicaties licht zijn en netjes (geen vaste paden en specifieke instructies) in .net/java zijn geschreven gaan die niet draaien op een ARM machine
Even hardop fantaseren. Een W8 tablet van rond de 10 inch met onder andere Zune er op. Koppelen aan mijn Hifi setje en ik heb een leuk alternatief voor een Logitech Squeezebox.

Zelfde verhaal met filmps. VLC erop en gaan!

Zullen ze wel WHDMI er op moeten zetten.

Maar goed terug naar de realiteit. Ik vraag me af of ze echt niet te laat zijn op deze markt. Kijk hoe lastig WP7 het heeft. De tablet markt is -nog- niet zo druk bezet als de smartphone markt, maar met de enorme aantallen Android gebaseerde tablets die binnenkort de markt gaan bestormen zal Microsoft het nog knap lastig krijgen!
Kijk hoe lastig WP7 het heeft
Maar de WP7 interface wordt flink geprezen. Als straks Nokia met WP7 mobieltjes op de markt komt en iedereen zijn iOS en Android al weer zat is (daar gebeurt immers ook niet zo veel nieuws meer) konden ze wel eens een succes golf krijgen.
Ik heb gewoon de WP7 interface onder Android draaien, dus daar ga ik geen WP7 telefoon voor kopen ;)

Persoonlijk denk ik dat er straks 3 groepen zijn (die er nu ook al een beetje is):
- iOS: de "gewone" consument en de "gadget geile designers"
- Android: de tweakers, programmeurs, en iedereen die het zelf wil doen
- WP8: de zakelijke bobo's

En hoewel het lijkt dat iOS het hier gaat winnen, moet je de zakelijke markt niet onderschatten. Ik verwacht dat WP8 het echt niet slecht gaat doen, maar zal weinig betekenen in de consumenten markt.
Ik denk zelfs dat WP8 voor de bobo's niet heel succesvol gaat zijn. Kijk naar het "nieuwe werken" waarbij uiteindelijk alles via de browser loopt. Waarom zou je een WP8 tablet kopen als je ook een iPad kunt krijgen met beter design, beter afgestemde hardware/software etc. Als je niet wilt tweaken kom je eerder op iOS uit.
Je zegt het zelf al een beetje. Dingen zoals USB, HDMI en zelf 1080p afspeel-proggies zoals VLC of GOM Player erop kunnen zetten, zitten al allemaal op de tablets die nu uitkomen of al uit zijn, met uitzondering van Apple natuurlijk. Dat is ook waarom veel mensen -zoals ik- een iPad laten liggen. Die willen gewoon geen iOS, verplicht iTunes moeten gebruiken, dure onhandige verloopkabeltjes hoeven kopen, of nog erger, aan Apple's eigen verzonnen connectors vast zitten, maar die willen gewoon een normaal OS waar je zelf op mag installeren wat je wil (dus geen verplicht iTunes hoeven gebruiken of je films eerst om moeten zetten in Apple's formaat) en met alle normale aansluitingen zoals USB, HDMI enzo. Dus die gaan heus wel verkopen hoor, ik denk dat het marktaandeel Windows tablets in elk geval groter wordt dan het aantal iOS tablets. Maar we zullen zien...
Ik zie vooral toekomst op de zakelijke markt voor tablets voor MS. Active Directory of iets in die geest voor tablets zou naar mijn idee een goede zet zijn. Daarnaast goede samenwerking met office en .net applicaties.

Ik denk dat de hedendaagse zakelijke markt wel iets ziet in tablets, maar omdat het gewoon niet te managen valt wordt er toch een beetje argwanend naar gekeken.
Ik ben blij dat Microsoft ook aan de 'tablet-tafel' gaat aanschuiven. Er komen steeds mooiere dingen uit die markt, aangezien Microsoft nog een maatje groter is verwacht ik er vrij veel van.
Dat maatje groter is over het algemeen geen garantie voor innovatie... Al was het maar omdat er vaak krachten in zo'n organisatie zijn die altijd willen blijven voortborduren op successen uit het verleden. Soms is het goed om dat los te laten en opnieuw te beginnen.
Microsoft zit al tien jaar aan de tablet tafel, ze zijn alleen volledig voorbijgelopen door de nieuwe spelers Apple en Google.
Zo eey! Jij bent zeker zo iemand die denkt dat niemand en niks in de positieve zin kan veranderen?
Tuurlijk. Jouw ervaring is dan ook tekenend voor de rest van de wereld.

Hoewel ik een overstap naar Linux overweeg (vanwege principiŽle redenen zoals steeds striktere activaties en cloud-zooi waaraan ik niet wil meedoen, en niet vanwege problemen) moet ik zeggen dat ik me de laatste BSOD niet meer kan herinneren.

Oh, jawel.... ergens in september 2006. Toen BSOD-de Windows XP. Dat is de maand waarin ik mijn computer kon weggooien vanwege een gaar dual-Xeon moederbord dat niet tegen een normale prijs te vervangen was. Een nieuwe computer was goedkoper. Behalve toen heb ik al sinds 1996 (sinds Windows NT 4) geen BSOD meer gezien.

Misschien moet je gewoon eens goede hardware met fatsoenlijke drivers aangeschaffen :)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 24 mei 2011 09:54]

een bluescreen komt nu idd bijna alleen nog maar voor bij hardware falen, maar je kan het idd veroorzaken met foute drivers.
Ik heb het ook wel eens gezien in een VM, vorig jaar nog een keer.
Blijkbaar kan win 7 in een VM er niet tegen als de host veranderd door upgrades en updates.
Dat zou geen probleem moeten zijn. Als je echter je VM wijzigt, zoals het aanpassen van je storagecontroller, dan kan Windows (jammer genoeg) daar niet goed mee overweg als je niet van te voren rekening met die wijziging gaat houden.
linux heeft ook BSOD heb ik een keer van een linux-guru gehoord, alleen hebben ze het daar eruit gesloopt. Anyway, linux kan ook crashen of niet opstarten, doe maar eens een andere videokaart erin. Ok in de shell kom je wel, maar niet iedereen is daar even vingevlug (ik niet iig).
Dan loopt linux nog wel :+ Vind je het heel gek dat Xorg op zn snufferd gaat als je nvidia drivers probeert te laden met een ATI videokaart :+

BSOD's/Kernel Panics heb je nog steeds wel in linux maar die komen bijna niet voor ;)
En toch heb ik nog recenter een Kernel panic gehad dan een BSOD.
Ik ook wel, maar dat had meer te maken met het klooien met alfa's en beta's.
En 1 keer met productie maar dat was een gaar moederbord. Linux vond het niet zo leuk dat de systeem-schijf weg viel omdat de connector gaar was
We hebben zelf ook een iMac. Maar die loopt ook gewoon vast op een speciale manier waardoor je er weinig van merkt. Apple probeert deze ervaring beetje weg te stoppen zodat je niet echt merkt dat hij vast loopt.

Net zoals bij iOS. Als daar een programma vastloopt ga je gewoon terug naar het home menu. Geen melding ofzo dat hij is vastgelopen. Nee... Programma verdwijnt gewoon. Bij android krijg je een venstertje of je hem wil afsluiten op dat moment.

Het 'lijkt' gewoon minder erg. En dat is ook de bedoeling dat je denkt van HU? waar is het nou? Ohh ja en dan weet je niet of hij is vastgelopen :) Is precies de bedoeling...
In linux heb je kernel panics. Die heb ik sinds 5 jaar meer gezien onder Linux en MacOS(whitebox) dan onder Windows Vista/7/2008/2008R2. Allemaal hardware/low level software falen. Zelfs onlangs nog met een VMware ESX 4 server (DL380G7).
Firmware fout icm met Power Management. Dat wordt PSOD genoemd. Purple Screen of Death. Windows is sinds 5 jaar zo stabiel als Linux/MacOS, zolang de hardware en met name geheugen goed is. En tsja, dat kan je geen enkel OS verwijten.
iOS, android en windows 8 zullen denk ik de grote markt verdelen.
Als MS maar niet dezelfde fout maakt als met WP7. Door deze niet wereldwijd te introduceren.
Yup, en niet alleen de tablet markt. Apple, Microsoft en Google zijn inmiddels alledrie bijna even groot geworden, en hebben zich gepositioneerd om op alle gebieden in de consumentenmarkt elkaars concurrent te worden. Telefoons, tablets, operating systems, mail, (voice)chat, cloud opslag, muziek/video streaming, etc...geen monopolie of duopolie, maar een Tripoli.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 mei 2011 23:46]

Er zit nog wel een zeer relevant verschil tussen Apple en Microsoft en Google. Apple biedt geen zoekmachine, e-mail, et cetera. waar de andere twee bedrijven dit juist wel doen. Daarmee is ook het winstmodel van de bedrijven wezenlijk verschillend, zeker Google is ongeveer volledig afhankelijk van haar inkomsten uit advertenties. Apple is toch nog altijd meer afhankelijk van hardware- en software- en mediaverkoop.
Apple biedt een heel goede email dienst aan ? Me.com
IE 7/8 dacht ik. In ieder geval in browser-termen antiek
Het zal een lastige opgave worden met WIndows 8, ik hoop dat ze in de geest van WP7 zijn gaan ontwikkelen. Ik heb nu een telefoon van de zaak met WP7 (tijdelijk, eigen toestel kaduk) en moet toch wel zeggen dat ondanks het ontbreken van een aantal apps die ik graag zou hebben, het allemaal wel heel erg fijn werkt. Tis 'fris', het eerste OS sinds tijden welke echt iets anders doet. Tis uiteraard maar een schilletje, maar als ik zie dat het afdelingshoofd nu eindelijk ook met een smartphone om kan gaan... dan heb je toch wel iets wat makkelijk werkt in handen.

Zelf blijf ik overigens het liefste bij android toestellen, maar WP7 heeft mij aangenaam verrast en hoop dat Windows 8 diezelfde feeling weet neer te zetten... dan geef ik het absoluut een goede kans.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013