Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Windows 8 voor ARM-chips draaide in oktober vorig jaar nog niet stabiel, maar inmiddels wel, volgens meerdere bronnen van Cnet. Microsoft zou daarom in februari een eerste versie van het besturingssysteem vrijgeven aan ontwikkelaars.

Microsoft maakte eerder al bekend dat de publieke bèta van Windows 8 voor x86-processors eind februari vrijgegeven wordt, maar in diezelfde maand kunnen ontwikkelaars waarschijnlijk over de versie voor ARM-chips beschikken. Dat beweren althans twee bronnen van Cnet. "In oktober vorig jaar schrok de industrie nog van Windows 8 voor arm omdat het instabiel was. Wat we nu zien is indrukwekkend en stabiel", zei een van hen.

Op de CES 2012 die begin januari in Las Vegas plaatsvond, werden meerdere ARM-tablets met Windows 8 getoond, maar vrijwel alleen achter glas. Tweakers.net hoorde van meerdere fabrikanten dat Microsoft geen toestemming gaf om de tablets te demonstreren. Onduidelijk was echter of dit kwam doordat het OS nog niet stabiel draaide.

Een van de bronnen van Cnet zei ook dat een "high-profile Windows 8-apparaat met Intel-chips, die tijdens de CES met veel fanfare getoond werd, waarschijnlijk honderden dollars goedkoper wordt dan ARM-versie." Hij zou het ARM-apparaat gezien hebben en deze zou er identiek uitgezien hebben als de getoonde Intel-versie.

Onduidelijk is om welk apparaat het gaat maar hij hint op een ultrabook-achtig apparaat. "De implicatie is dat met Intels ultrabooks het idee populair wordt gemaakt dat er dunnere ontwerpen mogelijk zijn, die sneller opstarten en die langere accuduur hebben. Maar je krijgt Windows 8 op arm die al die dingen ook doet, maar tegen een prijs die veel lager ligt."

Groot nadeel van ARM-ultrabooks met Windows 8 zou wel zijn dat traditionele Windows-apps voor x86 niet werken. Microsoft zou er daarom hard aan werken om een flinke hoeveelheid html5-apps voor de Windows Metro-interface gereed te krijgen voor de release. Html5-apps werken op beide platformen. Onbekend is nog of Windows 8 voor arm tegelijk met de x86-versie uitgebracht wordt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Vermoedelijk wordt er in het artikel “metro-applicaties” bedoelt i.p.v. html5-applicaties. De metro-applicaties draaien namelijk in de Windows Runtime (RT), welke architectuuronafhankelijk is, en dus zowel op X86, X64 en ARM werken. Deze metro-applicaties kunnen met o.a. C++, C#, VB en HTML/Javascript worden gemaakt.
Ik lees in een aantal posts dat het een nadeel is dat x86 apps niet op de ARM versie draaien.
Ik heb nog geen enkel platform gezien dat naadloos alle apps op alle apparatuur kan afspelen. Ik ben van mening dat MS hier een stevige stap zet, door een uniforme GUI over pc, tablet en smartphone te leggen. Als plus krijg je een flink aantal apps die op allen kunnen.
Ik las laatst dat MS ervoor gaat zorgen dat je je sessie over elk apparaat mee kunt nemen. Dus van smartphone naar tablet of pc, en zonder veel gedoe. Eindelijk een eind aan het eindeloos heen en weer mailen of opslaan van stukken. Gewoon doorgaan waar je gebleven was.

Allemaal voordelen.

En voor de bashers: ik ben niet pro MS, ook niet tegen MS. Ik ben voor prettig gebruik want dt maakt mij productief en als ZZPer is dat wat voor mij telt.
En ja, ik heb meerdere platformen in gebruik (gehad). Debian, Ubuntu, iOS, Mac OSx, WinMobile, Windows vanaf 3.0. Elk heeft zijn voor- en nadelen.
alles wat komt gaat ook weer een keer. Windows moet alle zeilen bijzetten... Anders gaan ze ook weer.
Domme vraag, maar gaat windows 8 op een ARM processor sneller draaien dan op x86?
Het is leuk, dat er een processor bij komt die ondersteund word, maar als nadeel kan dan niet al je huidige software draaien. Dat zou nog geen probleem zijn, als er maar een enorm voordeel bij zou zitten, zoals opstarten in 5 seconden i.p.v. 30 seconden. De zwakste schakel blijft toch bijv. de harde schijf c.q. SSD schijf?
Wat zou nou een enorm voordeel zijn van een systeem die "op ARM draait", zodat je de nadelen er tegen af kunt wegen?
Wat zou nou een enorm voordeel zijn van een systeem die "op ARM draait", zodat je de nadelen er tegen af kunt wegen?
Lager stroomverbruik, en daardoor prima om in mobiele devices te gebruiken.
Het voordeel is dt je Windows op ARM kunt draaien. ARM heeft vervolgens weer z'n eigen voor- en nadelen. Het grootste voordeel is dat ARM in veel tablets en telefoons zit en je daar dan dus Windows op kunt draaien.
Maar de "Windows" is dus niet 100% Windows aangezien het geen x86 software kan draaien. Daarmee is het dus eigenlijk een apart OS met dezelfde naam.
Ik blijf erbij dat tablets een tijdelijk rage zijn , net als netbooks. Mooi dat ze het stabiel hebben gekregen. Maar eerst zien dan geloven. Ik ben verder geen programmeur , maar zouden html5 apss makkelijker te programmeren zijn dan bijv C of java?

[Reactie gewijzigd door razorrobot op 28 januari 2012 11:29]

Tablets zullen niet de pc's en de laptops vervangen; maar ernaast bestaan.
Als ik kijk naar mijzelf hoeveel gebruik ik van mijn tablet maak, ten kosten van de tijd die ik eerst achter mijn pc zat, dan durf ik wel te stellen dat tablets een nog veel grotere opmars gaan maken.
Tablets zullen nog veel populairder worden en hier kan je absoluut niet van spreken dat het een tijdelijke rage is. Ik durf te stellen dat het dezelfde vlucht gaat maken als de mobiele telefoon; vrijwel iedereen heeft er straks n en maakt er dagelijks gebruik van.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb een gezin met twee kinderen. En na de aanschaf van de eerste tablet dacht ik na een maand bij me zelf:
Wat zou je liever hebben in het gezin, 4 tablets en 1 PC of 4 PC's en 1 tablet.

Het antwoord is nog steeds, dat 4 tablets en 1 PC beter in de behoefte voorzien (en minder ruimte innemen) dan 4 PC's en 1 tablet. Ik zit nog steeds niet met een laptop op de bank naar de TV te kijken, wel met de tablet.

Het is echt al heel lang geleden dat ik prive mail gelezen heb c.q. geantwoord heb op een PC. Mailen doe ik met de iPhone of de iPad.

En mijn grootste miskoop tot nu toe is een netbook geweest. Dat is echt een groot mislukt platform. Een laptop moet een volwaardige PC zijn, anders kun je beter een tablet kopen.

[Reactie gewijzigd door ijmert op 28 januari 2012 13:00]

Picture this: 4 mensen bij elkaar die ieder afzonderlijk met een tablet zitten te pielen en de TV als achtergrond lawaai & lichtshow.

Als je toch met z'n allen met je eigen tablet bezig bent dan kun je toch beter met een laptop aan een tafel gaan zitten? Dat is veel ergonomischer.
Ach de ene heeft 4 tablets, en de ander weet het beter. Iedereen wat.
Als de tablet goed doorontwikkeld wordt, dan kan het inderdaad een algemeen goed worden.

Ik zat zo te denken, dat je je tablet kan integreren in je auto en als autoradio telefoon kon gebruiken. En op het werk als laptop zoals Asus dat doet.
En als je thuis bent heeft het weer andere functies, zoals een centrale regeling paneel voor verwarming, verlichting en misschien om even snel bepaalde dingen te regelen, etc..

Opzich zou Microsoft daar wel een goede speler in kunnen zijn met Windows 8 op een ARM-based tablet.

Maar misschien kijk ik nu iets te ver in de toekomst. :P
Daarom zal naar mijn mening de massale verkoop liggen in ultrabooks die ook als tablet te gebruiken zijn zoals de Lenova Yoga. Dun, licht maar toch mobiel. En het belangrijkste x86 compatible.

Maar ik ben wel voorstander van wat MS wil doen. Applicaties moeten straks op alle soorten hardware draaien en daar zijn x86 applicaties niet geschikt voor.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 28 januari 2012 11:33]

Dan zullen de ultrabooks toch eerst een heel stuk goedkoper moeten worden. Persoonlijk zie ik het voordeel van een draaischarnier niet boven een een draadloos toetsenbord als je een aanraakgevoelig scherm wilt kunnen gebruiken.

Ik vind het nog steeds verrassend dat MS Windows8 op Arm is gaan uitbrengen, want als je toch Windows8 op je tablet wil, is er weinig reden om de ARM versie te nemen.

Want wil je gewoon de beste tablet dan kies je, Android, Apple, die lopen ver voor op Windows dat nog niet eens op de markt is. Ik vermoed dat het daarom meer te maken heeft men MS streven W8 uiteindelijk op de smartphone te krijgen. En systeem voor alle apparaten. Dat is het doel, WP7 is daarin een tussenoplossing.

Elop beweert dat Nokia in juni al een Windows8 tablet gaat uitbrengen. Maar gaat het ook goed werken? Ondanks alle marketing spin weet de realistische techneut dat het MS nog nooit in zijn bestaan gelukt is om een grote systeemvernieuwing in een keer goed te krijgen.

Zet maar op een rijtje: eerste versie W95 was niet best. Eerste versie van W98 ook niet, WME was ramzalig, Vista idem. Steeds werden deze gevolgd door versies die de problemen oplosten. Vista was de laatste grote vernieuwing. Daar werd ontzettend veel tijd voor uitgetrokken, vervolgens liet men een aantal belangrijke vernieuwingen vallen en nog steeds was het niet best. Windows7 bracht dat.

Ik geloof zeker dat Steve Balmer de zweep er nu nog harder overlegt, maar betekent dit dat we dit jaar een volmaakte Windows8 zullen zien? Het lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de enorme ambitie van dit project.

Het probleem van W8 op de tablet zit volgens mij hier: Kwa portability wil je een Arm-tablet, alleen heb je dan niet de voordelen van Windows compatibilitiet en toch een redelijk zwaar systeem, je kan dan beter een uitgerijpte Android of Apple tablet kopen. Dus neem je een x86-tablet dan kan je alle Windowsprogramma's draaien, maar dan wil je weer een processor die dat vlot aankan. En dan wordt hij hij weer hongerig en zwaar. Daar zijn oplossingen voor maar dan concurreer je niet meer met de tablets maar met de notebooks. Je helpt alleen maar om de notebook markt verder te kannibaliseren. Je verkoopt dan wel W8-tablets maar je pakt er geen marktaandeel mee af van Android of Apple.

Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat MS haar eigen platform mobieler aan het maken is, wat natuurlijk heel belangrijk is, want Google knabbelt aan de zakelijke markt, maar Apple nog veel harder. Zie 'Apple ontwricht zakelijke hardwaremarkt' .

In de media lijkt de strijd te gaan tussen Google en anderzijds Microsoft en Apple, in werkelijkheid is Apple (inmiddels bijna 1,5x zo groot als MS) een groter gevaar voor MS. W8 zien velen als een MS aanvalswapen op de consumenten tabletmarkt maar het begint meer op een verdedigingswapen te lijken van in de zakelijke markt, want Apple is daar bezig flink te penetreren. Voor de nieuwe generatie ondernemers is MS geen vanzelfsprekendheid meer.

[edit stuk over prijsverschil intel-arm gewist met dank aan Kidde]

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 28 januari 2012 16:04]

Waarom zou een x86-tablet honderden dollars goedkoper worden als de Arm-hardware maar een paar tientjes kost?
Omdat u het - net als ik in eerste instantie - waarschijnlijk verkeerd begrepen heeft. Beetje verwarrende zinsopbouw van onze Tweakers-schrijver denk ik.

Er staat immers: "Goedkoper als ARM-versie. En niet:
"Goedkoper dan de ARM versie".

Beetje zoiets van: "Als rode versie is de auto 10000 euro, maar als blauwe versie is hij honderden euro's goedkoper'.

Maw: "Als ARM versie zal de bewuste high-profile tablet waarschijnlijk honderden dollars goedkoper worden dan de Intel-versie.

Wel lachen trouwens, dit zou betekenen dat er een grote kans is dat het hele Intel Penwell-verhaal (met de Medfield-CPU) n grote fail wordt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 28 januari 2012 13:27]

Inderdaad, taalkundig is de zin niet echt opgebouwd om direct te begrijpen, vooral omdat veel mensen als en dan vaak door elkaar gooien. Maar er staat inderdaad dat ARM-versies honderden euro's goedkoper kunnen zijn, wat ook niet zo vreemd is, aangezien Intel een wel heel erg hoge premie vraagt voor zijn ULV CPU's. Overigens zijn dergelijke ULV's op CPU gebied natuurlijk wel heel erg veel sneller dan de ARM oplossingen. Ultrabooks met Atoms zie ik verder ook niet zo gauw gebeuren, daar doet Intel veel te veel moeite voor om Ultrabooks een high end product van te maken.

Maar het ziet er naar uit dat we nog niet hoeven te treuren. AMD wil veel goedkopere Thin&Lights (die niet Intel-marketing naam voor dergelijke apparaten) op de markt brengen met hoogstaande APU's voor een bedrag van rond de 500 dollar. ARM zal daar echt niet heel erg veel onder kunnen gaan zitten en zal zeker op prestatiesgebied heel erg achter blijven, met uitzondering van batterij verbruik (17Watt APU verbruikt nu eenmaal meer dan een ARM quad, in ieder geval onder load).
Bedankt, inderdaad is dit andersom bedoeld en dan is het ook veel logischer. Niet vanwege de kosten besparing maar omdat daarmee de ARM versie nadrukkelijk op de consumentenmarkt wordt gericht en de Intel-versie op de Zakelijke markt. Om op de consumentenmarkt te kunnen concurreren zal MS de competitie moeten onderbieden. Op de zakelijke markt is dat niet het geval omdat zij daar de meeste toepassingen kan bieden. Blijft de vraag of met de huidige lage prijzen (Amazone Kindle) hier nog veel te onderbieden valt. Het is in ieder geval de logische strategie om marktaandeel te verwerven en ik zie daarvoor op de tabletmarkt betere kansen dan op de phonemarkt. Toch denk ik dat Als MS echt een groter marktaandeel dreigt te behalen Apple ongekend fel zal gaan verdedigen. Bij Apple zien ze dit ook van kilometers ver aankomen en er zijn verschillende manieren om dit te counteren.
Of het nou echt makkelijker is betwijfel ik, maar het voordeel er van is dat vrijwel iedereen die bedenkt dat hij of zij een app will schrijven al bekend is met HTML. Er zijn een hoop opleidingen die in ieder geval een beetje basiskennis HTML in het pakket hebben zitten.
Het zal waarschijnlijk niet veel makkelijker zijn als je op beide manieren nog nooit iets gemaakt hebt. HTML is daarentegen niet het probleem, dat kan iedereen. Het zal vooral javascript worden wat de app tot een goeie app maakt, en in mijn ogen is javascript toch echt wel een programmeertaal.

Daarnaast lijkt het mij echt een heel goed idee dat dus ook tablet apps op de desktop variant van Windows 8 gaan werken. Ik vraag me al tijdenlang af waarom tablet apps uberhaupt niet op een laptop/desktop werken.
Makkelijker te programmeren eigenlijk niet, als je een API hebt dan maakt de taal echt bijna niets uit. C is natuurlijk wel moeilijk te leren, en Java is ook niet de makkelijkste taal.
Geloof persoonlijk niet dat het een tijdelijk rage is. Ik geloof alleen niet dat tablets in de huidige vorm zullen blijven bestaan. Het zijn nu een soort van losse computertjes, persoonlijk denk ik dat een laptop die als een desktop extension werkt veel meer potentie heeft. 1 waar je 'exact' dezelfde applicaties op kunt draaien als op je desktop, maar dan eventueel met een andere interface ... en waar je naadloos op verder kunt ... 'zonder' eerst te moeten synchroniseren. Opslaan in de 'cloud' (duur woord voor webstorage) helpt daarbij, maar dat zie ik persoonlijk wel als tijdelijk ... tijdelijk totdat we overal vandaan gewoon bij onze eigen computer kunnen komen. Persoonlijk zou ik nooit mijn foto's, video's en andere gegevens bij een partij als Google, Apple of Microsoft willen plaatsen ... al was het alleen al vanwege de Patriot Act.
Tablets zijn geen rage: Ze zijn relatief nieuw en opnieuw met veel bombarie in de markt gezet maar ze zullen niet gaan verdwijnen.
Netbooks wel, die missen de boot te veel aan alle kanten en daarom gaat de Tablet die plaats innemen.

Als je een goed idee wil hebben van wat een tablet kan gaan betekenen: kijk eens naar sciencefiction series zoals Star Trek Next Generation, Star Trek Deep Space 9 en Star Trek Voyager. Daar maken ze veel gebruik van tablets. Dat was zelfs nog voor de Tablet daadwerkelijk bestond maar het geeft een heel goed idee wat de mogelijkheden van de Tablet zijn:
- op bijna ieder moment te gebruiken.
- aanpassingen direct doorvoeren indien noodzakelijk
- ontspanning in de vrije tijd
- niet beperkt tot 1 doelgroep

In die series zie je ook dat als het gaat om serieuze toepassingen er gewoon gentegreerde computers (met touchscreen) worden gebruikt maar juist alles daaromheen gewoon op en tablet kan worden opgezocht of worden ingevoerd.
HTML5 is de echte rage. HTML is just that: HTML.

De notie van een "html app" is complete onzin. HTML is een webtechnologie dat in een browser draait.

HTML resulteert niet in een "app" maar een website.
En ik kan u garanderen dat elke zichzelf-respecterende programmeur een ECHTE programmeer taal zal verkiezen boven een "standaard" die door zowat elke browser anders genterpreteerd wordt.

Tenzij natuurlijk... ze gewoon een website willen bouwen. Maar zoals reeds gezegd, een website is geen "app", maar een... website.
[...]De notie van een "html app" is complete onzin. HTML is een webtechnologie dat in een browser draait.

HTML resulteert niet in een "app" maar een website.
[...]
In het geval van Windows 8 is dat wel even wat anders. HTML 5 (javascript+html+css) apps in metro draaien op WinRT net zoals C++ en C#/VB.net apps dat gaan doen.
Tablets are here to stay omdat ze een rol vervullen, namelijk snel, makkelijk en mobiel Internetten (met alle dingen die erbij horen zoals Mail en IM). Een normale laptop moet je toch eerst opstarten en op je schoot zetten..
hoef je een tablet niet op te starten dan? ;)
Tablet is een modeartikel en dat is heel knap.

Kijk je nu naar de praktijk dan heeft het ook de beperkingen van een netbook. Klein leuk voor beetje mail en internet maar je wil er niet uren achter werken. Type eens een paar emails met wat tekst en je ziet hoe onhandig het is.

een tablet is handig voor beetje surfen mail checken en dat was het. Voor de echte zaken waar je lang achter moet werken is gewoon een pc met een lekker 22 inch of groter scherm gewoon beter. Toetsenbord er bij en je bent niet aan het kloten.

De vraag is ook nu veel mensen een tablet hebben of er een grote vervangingsmarkt zal zijn. Immer de fabrikanten moeten hardware blijven verkopen en ik denk niet dat de vervangingsmarkt voor een tabel heel groot zal zijn.
Daarom heb je nu tablets met een dock. Zodat als je een mail of iets langers moet typen je tablet daar ook voor kan gebruiken. Verder zijn er maar weinig mensen die dagelijks "lang" gebruik maken van hun thuis pc. 80% van de mensen kijken even naar hun mail en op internet. Daarvoor hebben zij eigenlijk niet zo'n groot log apparaat voor nodig maar is een snel klein apparaatje dat ze zo op de salontafel kunnen leggen ideaal

Het valt me op dat veel tweakers enkel denken vanuit hun eigen oogpunt en geen inzicht hebben in wat de normale thuisgebruiker handig vindt of waarvoor zij apparaten gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 28 januari 2012 12:30]

Ik gebruik mijn latop thuis voornamelijk voor wat surfen.... maar ook dit vind op een tablet onhandig. Dit berichtje op tweakers zetten, vind ik op een tablet veel onhandiger gaan op een laptop.

Tevens mis ik op een tablet de snelheid en de precizie die je met een muis hebt. Sure het gaat allemaal heel vloeiend enzo, maar het is allemaal toch net niet zoals een laptop.

En sure 't is allemaal multitask, maar ook allemaal weer net niet zo als op een laptop. vooral met multiple tabs open en email client in je taskbar....

't kan allemaal op een tablet, maar allemaal net wat onhandiger...
Je reageert op iemand die (volkomen terecht) opmerkt dat veel tweakers hier in hun eigen belevingswereld blijven denken.

Daarnaast maak je een punt dat eigenlijk nergens op slaat want (bijvoorbeeld) de android-browser heeft gewoon tabs. Bij nieuwe mails krijg je een notificatie (en jawel, onder in je taskbar...) Geloof je nou echt dat de 'windows' manier van multitasken de enige/juiste manier is om te multitasken?

Het is dus precies wat Mirved wil zeggen, je denkt alleen maar aan je eigen situatie. Een muis is niet per definitie preciezer dan een vinger, je doet alsof jouw manier van omgaan met een PC/laptop de standaard is..
En dat is dus waar deze discussie om draait... Een tablet heeft niet als belangrijkste doelgroep de tweaker (hoewel het wel heel leuk is ;) ) die een Windows7/Linux-PC met SSD en een hyper-turbo-xtreme-mega-super-hectacore-processor heeft... Voor de gewone consument doet een tablet precies wat hij moet doen.

Naar mijn idee was het probleem destijds met de netbooks dat deze Windows of Linux draaiden, de mensen verwachten van zo'n besturingssysteem precies het zelfde als wat het op hun normale PC kon. Dat is echter met een lichte hardware-setup gewoonweg niet mogelijk.

Windows 8 moet volgens mij uit gaan kijken, wanneer mensen zowel op hun PC als op hun tablet Windows 8 hebben draaien, zijn zij zich er niet van bewust dat dit om verschillende platformen gaat, en verwachten ze dat de tablet minstens het zelfde kan. Dat kan voorlopig nog niet, en zal ook niet snel gaan gebeuren.

Windows 8 moet bij mij nog wel wat twijfel weg nemen, maar voor Microsoft hoop ik dat het aan mag slaan, concurrentie is natuurlijk nooit verkeerd.
nope, de ipad kan 30 dagen in sleep mode - dan is ie net zo snel aan als een telefoon ontgrendelen.
ja, als ik mijn windows nu vergrendel is ie ook zo weer "opgestart" maar we hebben het hier over het apparaat uitzetten, en weer aanzetten, wat bij de ipad ook zeker net zoveel tijd in beslag neemt als een sneller windows7 PC op SSD.
maar dat doe je in de praktijk dus nooit bij een tablet, of doe jij je telefoon ook helemaal uit als je hem in je broekzak stopt?
Ik doe mijn laptop ook nooit uit. Het is toch niet omdat jij die gewoonte hebt, dat anderen die ook hebben?
Tablets are here to stay omdat ze een rol vervullen, namelijk snel, makkelijk en mobiel Internetten (met alle dingen die erbij horen zoals Mail en IM). Een normale laptop moet je toch eerst opstarten en op je schoot zetten..
Ja allemaal leuk en aardig, maar tabblets moet je toch echt wel opstarten, net als een pc/laptop.. Het is en blijft een computer
Het is qua technologie wel een computer maar de software (die) erop (hoort) is niet gelijk. Zelfs mijn MBP met uber-snelle wake-from-sleep is tergend langzaam vergeleken met de iPad waar het gewoon *klik* aan is en hoppa ik kan iets opzoeken in Safari.
Compleet andere markt.

Laptop zet je uit als je hem gaat vervoeren (ik tenminste). Kan me niet herinneren wanneer ik m'n iPad voor het laatst heb uitgezet...
da's dan jouw manier van werken, ik zet mijn laptop zelden of nooit uit
laptop dicht = automatisch naar standby, wakker worden duurt hooguit 5s
een tablet zal dat wel sneller doen, maar een goede laptop kan quasi alles, een tablet is vrij beperkt
Ik denk dat Maniak bedoelt dat tablets bijna nooit ''uit'' staan, maar altijd op standby (net zoals je smartphone) en het dus een kwestie is van de powerbutton indrukken en je lockscreen ontgrendelen. Daar heeft Maniak toch wel een punt.

Aan de andere kant zou je tijdens korte tussenpozen van het niet gebruiken van je laptop, hem in standby kunnen zetten. Bij mijn laptop met SSD duurt het opstarten vanuit standby bijvoorbeeld maximaal 1-2 seconden langer dan het unlocken van je lockscreen. Enige nadeel hieraan is dat het toch een klein beetje stroom nodig heeft voor standby, en dat kan net dat beetje zijn dat je niet kan missen als je een kleine accu hebt.

Uiteraard is een en ander ook afhankelijk van wat voor beveiliging je op je systeem hebt staan voor wat betreft inloggen / unlocken. Dat zal het proces met een paar seconden vertragen.
Een normale laptop moet je toch eerst opstarten en op je schoot zetten
Als je een argument vr een tablet maakt, doe dan wel een goeie i.p.v. een non-argument.

Ik heb thuis een Macbook Air en een iPad en beide herstart ik alleen indien er updates zijn voor de rest zijn beide instant on.

@razorrobot
Dat tablets een tijdelijke rage zijn is onzin, dit is geheel afhankelijk van persoon tot persoon, zelf gebruik ik mijn tablet om 's ochtends / 's avonds even snel me mail te lezen / beetje te internetten achter de tv / BBC iPlayer kijken hiervoor ga ik geen Desktop gebruiken of me laptop erbij pakken.

Ook zijn er verscheidene doelgroepen (b.v. ouderen en nee niet alle ouderen) die helemaal geen PC nodig hebben omdat het enige wat ze doen een beetje internetten / e-mailen is, dan is een tablet juist een uitkomst omdat dit een veel laagdrempeligere instap kan zijn.

Dat er vervolgens mensen zijn die denken dat een Tablet gelijk alles moet vervangen en er dus niks in zien is dan hun probleem (en in hun situatie voegt een table dus inderdaad niks toe), maar dat een tablet geen meerwaarde heeft is dus onzin.

[Reactie gewijzigd door dotnetpower op 28 januari 2012 14:09]

Ik zal nooit een tablet gaan gebruiken voor het interneten. Een tablet moet je ook eerst aan zetten en in je handen nemen :p. Wanneer ik mijn laptop in de slaapstand zet dan start die zo weer op in een paar seconden. En het typen gaat veel makkelijker.
@carlove:
dat is complete onzin: een tablet zet je normaal gesproken niet uit maar in standby.
dat betekent dat ze met als een telefoon het gewoon direct doen, dus het is alleen maar sneller dan een laptop
SSD in je laptop zetten en je laptop is vanaf aanzetten in een paar tellen klaar voor gebruik. Afsluiten idem.
Ja en als eigenaar van zowel laptop als tablet kan ik je vertellen dat ik al in een eeuwigheid niet meer even snel de laptop heb gepakt om wat op te zoeken.

De laptop kan meer, maar je loopt er niet mee door het huis als je wat opzoekt. Zelfs met SSD kost hij meer tijd om op te starten en neemt hij onhandig veel ruimte in als je op de bank zit.

Als ik iets moet maken gebruik ik de laptop, als ik snel iets op wil zoeken of 's avonds op bed nog even wat nieuws sites lees, dan pak ik de tablet. Ik moet er niet aan denken dat ik met een laptop op mijn buik moet liggen ...
Ik ben het eens met Omega Supreme. Ik gebruik mijn pc veel minder sinds ik een iPad heb. Mijn PC dient alleen nog als media center & om wat te gamen. Voor alle gewone dingen: Surfen, mailen, facebook, etc.. gebruik ik altijd mijn iPad. Het ding is snel genoeg voor de basic taken en ik kan rustig op de bank gaan zitten. Je moet weten dat ik op het werk al een hele dag aan een bureau moet zitten. Ik heb daar dus 's avonds niet veel zin meer in.
En ik zet mijn tablet nooit uit. Ik zet deze altijd in sleepmode. Is binnen 1seconde "opgestart". 1x per week moet ik deze aan de lader hangen.

In het begin was ik ook tegen tablets. Ik kocht me toen een netbook met als reden "rustig surfen op de bank". Ik heb dat ding welgeteld 5x gebruikt en toen starte ik deze nooit meer op. Reden: dat ding was traag en toch niet zo handig als een tablet. Ik heb deze toen verkocht en een tablet aangeschaft. Deze gebruik ik nu elke dag.

Voor mij zijn tablets here to stay. Ik merk trouwens dat sommige tweakers veel conservatiever zijn dan een "gewone" consument.
voor al die dingen gebruik ik mijn mobiel (sgs2). Ik zou er niet aan moeten denken om voor mn email of snel wat op internet opzoeken mijn laptop of tablet op de bank of in bed te moeten raadplegen...
Tja, maar als de tablet naast je op de tafel ligt terwijl jij op de bank ligt en je laptop zich in een andere ruimte bevind...
Mijn vriendin heeft een tablet en ik moet zeggen dat het toch wel heel erg handig is. Hoef ik niet zo'n grote laptop op schoot te nemen.
Ik ben het er niet mee eens, tablets vullen een gat in de markt. Net als netbooks. Het is een afweging design, functionaliteit en prijs.

Tablets zijn lichtgewicht en makkelijk in een tasje te vervoeren. Afweging: schermgrootte tegen draagbaarheid en productiviteit. Uitbreidingen: kleiner scherm, extra toetsenbord, genoeg animo.

Laptops zijn zwaarder van gewicht en iets minder makkelijk maar alsnog prima te vervoeren. Afweging: schermgrootte, productiviteit en kracht tegen draagbaarheid. Uitbreidingen: Ultrabook voor verminderd gewicht, zeer veel animo.

Om nog maar te zwijgen over batterijduur, waar genoeg op aan te merken valt nog bij tablets maar het is een ontwikkelende markt.

Een design wat waarschijnlijk vooral gaat aanspreken met Windows 8 is een Ultrabook met touchscreen. Dit combineert veel goede aspecten van verschillende apparaten in 1. Batterijduur, hoge resolutie, productiviteit, uitgebreide consumptie, design, draagbaarheid.
de rage zal gewoon een markt blijven.
Iedereen stapt erin, zelfs het onderwijs dat doorgaans een jaar of meer achterloopt.
Tijdelijke rage?

Misschien dat je het nog niet weet maar het heeft niks met rage te maken.
Netbooks waren en zijn gewoon ondoordachte nep-laptops die niet te bedienen vallen.

Bij tablets is dit compleet anders net als smartphones.
Het gaat om nieuwe manieren van weergeven en bewerken van multi-media en content.

Zo heb je bijvoorbeeld schoolboeken, waarom zouden we nog lompe boeken gaan gebruiken als het op 1 tablet kan? Dit is goedkoper, lichter, geen fysieke distributie. Eenvoudig te betalen. Content kan ten aller tijde via internet bijgewerkt worden.

Muziek instrumenten die nu gedigitaliseerd worden maar nog betere bediening hebben.
Mengpanelen en oscillators.

Er zijn zoveel mogelijkheden te bedenken voor functionele toepassingen dat het helemaal niks met rage te maken heeft maar met praktisch nut.
Ik denk toch wel zeker dat tablets d grote rol gaan spelen dit jaar, mensen denken nu nog dat je met een tablet makkelijk en snel al je informatie kan binnenhalen, maar Windows 8 richt zich meer op het 'maken' van informatie, en de boottijd is toch maar een paar seconden zag ik ergens?
Tablets gaan zeker een grotere rol spelen samen met ultrabooks. Voor de dikke Notebooks en desktop PC's is over een paar jaar geen plek meer.
Tablets gaan zeker een grotere rol spelen samen met ultrabooks. Voor de dikke Notebooks en desktop PC's is over een paar jaar geen plek meer.
Onzin.. de pro consumers zullen altijd Laptop/Notebooks/PC's gebruiken.. Omdat keyboard/muis gewoon het meest efficient werkt.. En ze kunnen gewoon niet zonder multi tasking.. Ze moeten zo efficient mogelijk werken om dingen gewoon op tijd af te krijgen, hebben geen tijd om 5 keer te klikken om van applicatie te verwissellen..
Tabblets zijn leuk om ff mail te checken en een website te bekijken of een heel kort emailtje te tikken.. Maar echt niet voor te programmeren of een slideshow of photo bewerking en development.. daar is het a niet voor bedoelt en het werkt gewoon niet effient

[Reactie gewijzigd door demilord op 28 januari 2012 15:39]

Voor serieuzere toepassingen zullen PC's en Laptops nog steeds beter zijn. Ook over een paar jaar.
Een tablet moet lichtgewicht zijn en veel lichte toepassingen kunnen draaien.
Een PC of laptop zal juist de zware toepassingen zoals videorendering etc blijven doen.
Desktops voor het zwaardere misschien voor de zakelijke omgeving, maar voor de gemiddelde consument zal deze niet meer interessant zijn.

[Reactie gewijzigd door N00bSaibot op 28 januari 2012 14:05]

Dan voel ik me wel trots dat Debian 14 architecturen ondersteund waaronder armhf :)
Maar ook goed dat Windows nu ook een beetje universeel wordt, nu nog een open platform :+
Dan voel ik me wel trots dat Debian 14 architecturen ondersteund waaronder armhf :)
Maar ook goed dat Windows nu ook een beetje universeel wordt, nu nog een open platform :+
Klinkt misschien raar maar microsoft is toch wat meer open dan apple, niet in de trend van open source.. Maar Windows kan je veel makkelijker aanpassen met themes/ je taskbar kan je verplaatsen.. de GUI is veel universeler.. Microsoft is meer van.. Wil je het anders developers hier zijn de hooks om het te maken zoals jij dat wilt..

apple micro managed alles tot in de puntjes en zegt hier is het of je het mooi vind of niet , je blijft er met je poten van af.. En ramt er een rubbere zegel op


Kijk maar hoe lang het geduurt heeft tot iOS Push notificaties kreeg.. Apple ach we hebben geen push nodig, developers van apps zijden maar Apple we kunnen push gebruiken voor dit dit dit dit dit dit dit en dit.. Apple wat stom! hebben we niet aan gedacht! een jaar later eindelijk push.. en na ander en half jaar gereleased in de nieuwe versie..
Als Apple gewoon een hook had gebouwt zodat developers er hun apps het konden aanspreken.. Nee Apple wil alles te veel micromanagen

[Reactie gewijzigd door demilord op 28 januari 2012 11:40]

Je kunt van alles zeggen over de geslotenheid van Apple.

Ik heb nu zelf een iPhone, iPad en iPod en ben altijd Apple hater geweest en Microsoft fan. Ik ben nog steeds Microsoft fan, en met een enorme muziekcollectie gruwel ik van iTunes (wie niet trouwens). Maar ik moet wel toegeven, dat ik nog nog nooit zulke fijn werkende gebruiksvriendelijke apparaten heb gezien als de Apple producten. Er is vrijwel geen twijfel dat mijn volgende telefoon weer een iPhone is. Zeg ik als voormalig Apple hater.

Ik had hiervoor een HTC Diamond Touch 2 en daarvoor een Eten X800 (toch niet de minste apparaten destijds. Waarmee in principe op papier ook al heel veel kon wat met de iPhone ook gaat. Maar met de iPhone is het ook zo plezierig werken, dat je het ook gebruikt.

Dus voor alle Apple haters zou ik eens zeggen, koop er eens een en je ogen gaan open. Eindelijk iets dat werkt vanaf het begin en dat ook blijft doen en zonder handleiding of ooit een keer iemand om help hoeven vragen.

Ik werk al 20 jaar in de automatisering als software ontwikkelaar en mijn hele carriere met Microsoft Producten. Toch zit ik er tegen aan te hikken een iMac te gaan aanschaffen. Mijn zoon gaat binnenkort naar het voortgezet onderwijs en krijgt van school een iMac, dat is de standaard daar. Kortom ook op PC gebied gaat Apple het langzaam winnen schat ik. Denk er maar een over na. Een groot deel van de jeugd heeft wel een iPod/iPad/iPhone. Welke computer denk je dat ze later willen?

[Reactie gewijzigd door ijmert op 28 januari 2012 13:14]

Ik kan me je ervaring voorstellen.
Maar blijkbaar heb je nog geen ervaring met de volgende stap die Microsoft genomen heeft met Windows Phone 7 en straks met Windows 8.
Dat is feitelijk alweer een stap verderen werkt IMHO nog lekkerder. Een hele grote stap in UI en insteek t.a.v. hardware standaardisatie / minimale eisen. Inderdaad mede met dank wat Apple opgedrongen heeft. Dat is gelijk ook het grote nadeel van Apple. Je legt jezelf gelijk ook beperkingen op. Af en toe HELE grote. En dat moet je maar willen. Velen vallen hier blind in.
Microsoft heeft sinds Windows Phone 7 een grote stap gemaakt. Op het moment het stabielste OS (Google maar op "most stable OS" ) Dat ga je ook terug zien in Windows 8. Dat zorgt ook voor beperkingen maar gelukkig lang niet zo ver als met Apple.
Persoonlijk: Ik heb een iPad1/2 gehad, werk er wekelijks mee, heb een Galaxy Tab 10.1 n een Windows 8 tablet. De windows 8 tablet heeft per saldo nu al de voorkeur boven de iPad en Galaxy Tab 10.1. Ik heb ook een iPhone gehad en ben nu verder met een Lumia 800 (met Windows Phone) Met de 3 device interface (telefoon-tablet-PC) zie ik een heel mooi 2012 voor Microsoft.
M'n windows 8 tablet staat in ieder geval te trappelen voor de bta van Windows 8.

.

[Reactie gewijzigd door Sake op 29 januari 2012 13:04]

Nou gooi je carriere dan maar door het raam. Leer voor 3% van de markt software te ontwikkelen dan. Het geeft je geod gevoel. Alles wat je geleerd hebt heb je aan Microsoft te danken vergeet dat niet.
Een HTC Touch Diamond is dan ook niet te vergelijken met een iPhone. Probeer eens een wat hogere klasse Android phone...
Ik heb exact dezelde ervaring. Sterker nog... nieuwe videokaarten processor ed. helemaal niet meer.. belangrijk. Ik lees het... en denk.. Alles werkt helemaal top. MBP staat soms 40 dagen aan.. zonder te crashen of ook maar iets. Registry, hacks, virusscanners en dat soort dingen.. helemaal weg.
Vorige week een nieuwe grotere HD in mn MacbookPro gezet ism met timemachine... In een paar uur klaar. Helemaal niets opnieuw geinstalleerd. Alles was gewoon gebleven zoals het was met programma's en al. Met windows... pff moet er niet aan denken. Alle programma's opnieuw, veel kwijt. Dag zoek en nog dagen om alles weer in orde te krijgen.
Ben ook altijd een hater geweest. Hardware tov van windows hardware veeeel te duur. En... op windows werkt alles toch ook? Apple gebruikers... konden mij nooit overtuigen. Bij werkt alles ook en beter... ( dat dacht ik )
Nou... Ik had het zo fout. Maar ik wist niet beter. Nu wel. Nooit geen windows meer in huis.
Dus voor alle Apple haters zou ik eens zeggen, koop er eens een en je ogen gaan open.
Ik denk dat de meeste tweakers echt wel ervaring hebben met beide. Misschien hebben sommigen terecht niet dezelfde mening als jou? Alles heeft z'n voordelen.
Dus voor alle Apple fanboys zou ik eens zeggen, koop eens wat anders en je ogen gaan open ;)
Maar laat dit nou net de kant zijn waar Microsoft ook heen gaat. In Windows 8 moet je Metro-applicatie eerst door Microsoft worden goedgekeurd, ze kunnen niet meer zonder meer op de achtergrond draaien wat ze willen maar dienen daarvoor de verschillende APIs van Microsoft te gebruiken, een eigen zoekknop wordt ontmoedigd en er wordt aangeraden de universele search-charm te gebruiken, werkbalken openen gebeurd vanaf nu altijd met een veegbeweging van de onder- of bovenkant van het scherm, en ga zo maar door.

Alleen vind ik dit in tegenstelling tot jou juist geweldig. Ik en anderen met mij klagen al jaren over het complete gebrek aan uniformiteit in Windows. Office werkt compleet anders dan Explorer, en IE heeft weer een heel andere interface dan Windows Media Player. Om van third-party applicaties nog maar te zwijgen. Voor elk programma dat je gebruikt moet je eerst weer de interface leren voordat je het kunt gebruiken. Dat is als het goed is binnenkort grotendeels verleden tijd. En we krijgen nu bij het grootste gedeelte van de programma's geen bijeengeraapt lelijk zooitje waar niet heel erg over nagedacht is, maar de standaard Metro UI, wat automatisch strak en mooi is. Ontwikkelaars moeten moeilijk doen om een lelijke applicatie te maken. Kijk maar eens in de Marketplace van Windows Phone en vergelijk die met die van Android; het uiterlijk van de gemiddelde WP-app is stukken beter.

En met Windows Phone en dit nieuws dat de ARM-versie ook goed werkt betekent het dat we op een heel scala aan apparaten een identieke interface krijgen met identieke applicaties, wat beter is dan zelfs ik had gehoopt 5 jaar geleden. Het enige wat ik nog zelf moet proberen is of het allemaal goed werkt met toetsenbord en muis, maar ik heb goede hoop na de recente demonstratie op de CES.

[Reactie gewijzigd door Fred-Erik op 28 januari 2012 12:21]

Klinkt misschien raar maar microsoft is toch wat meer open dan apple, niet in de trend van open source.. Maar Windows kan je veel makkelijker aanpassen met themes/ je taskbar kan je verplaatsen.. de GUI is veel universeler.. Microsoft is meer van.. Wil je het anders developers hier zijn de hooks om het te maken zoals jij dat wilt..
Klinkt indedaad nogal raar. Als je de gui van windows anders wilt aanpassen dan een ander kleurtje, heb je ook 3rd party tools nodig.

Er zijn genoeg 3rd party tools om OSX te skinnen. En Apple maakt dat niet uit.

En de taskbar kan je verplaatsen... Is dat serieus een argument? (Ik bedoel, los van het feit dat dit in OSX ook kan...)
Apple wat stom! hebben we niet aan gedacht! een jaar later eindelijk push.. en na ander en half jaar gereleased in de nieuwe versie..
Doet me een beetje denken aan Windows 8, die EINDELIJK de native feature krijgt om iso images te kunnen mounten... Kun jij een OS noemen die dit NIET al 100 jaar out of the box kan?

Windows blijft imho een redelijk kaal systeem. Met een kale Windows installatie kan ik niets, ik heb altijd tools nodig om m'n werk te kunnen doen: ssh/sftp server, ssh client, tftp server, wget, perl... Het scheelt dat OSX dit soort tools al standaard heeft, en bij elke Linux-distro je alles tegelijk met 1 commando kunt installeren.
En jij denkt dat met OSX niet kan?
Wel eens gehoord van Shapeshifter, Visage ....

Je kan onder OSX gewoon programmeren wat je wil het verschil zit meer in het feit of je de ontwikkel omgeving begrijpt en het OS beheerst.

Zoals PLIST bestanden zijn ontzettend handig.
Pakketinhoud van applicaties heel handig als je bepaalde iconen wil aanpassen.

Windows opener? dacht het dus niet.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 29 januari 2012 15:54]

Trots? Heb jij dat ontwikkeld dan?
Ik package voor Debian en ik ben een trotse gebruiker.

[Reactie gewijzigd door AquaL1te op 28 januari 2012 12:54]

Oei, dit is wel leuk nieuws. Ik ben erg benieuwd naar Windows 8 en zeker naar Windows 8 op ARM. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de heren van XDA deze release gaan gebruiken om op diverse tablets te krijgen. Exciting times! :)
De tablet is voor mij nog een aanvulling op. Langere teksten typen vindt ik iig niet prettig op een ipad. Zelf gebruik ik hem meer als informatiebron. Je kunt makkelijk je mail "raadplegen", notities maken e.d.

Maar wat voor mij echt een pluspunt is het inzien van mijn nagios monitor systeem. Hier verdien ik geld mee. Snel zien welke klant een probleem heeft, en deze gelijk bellen.
Sommige storingen heb ik al waargenomen, nog voordat de klant het door heeft.

Een ipad heeft dus meerwaarde als je er doel mee hebt, anders dan een beetje internetten op de bank. Maar achter een normale pc zitten is toch echt relexter.
De ARM versie van Windows 8 gaat mijns inziens voor veel frustratie zorgen bij de consument aangezien het geen x86 apps kan draaien (bron). Henk koopt dus een tablet met Windows 8, niet wetende dat hij geen "normale" Windows programma's kan draaien (tenzij er ARM versies van komen). Het is daarom te hopen dat Microsoft zich hier goed voor indekt en duidelijk op de ARM versie zet dat het niet compatibel is met "normale" Windows programma's.
Heb de test versie in een Vm gedraaid en nu als multiboot direct op mijn systeem. Ik vind m wel ok.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True