Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Microsoft zou plannen hebben om het bekende Windows-logo deels te verruilen voor een nieuw logo in Windows 8. Het nieuwe beeldmerk moet beter aansluiten bij het ontwerp van de komende Metro-gui en verschijnt wellicht in de Consumer Preview.

Microsoft gebruikt het welbekende Windows-logo, de 'wapperende vlag' met de kleuren rood, groen, blauw en geel, sinds Windows 3.1 als het beeldmerk voor zijn besturingssystemen. In screenshots van de komende Consumer Preview die op de Chinese website Cnbeta zijn geplaatst, is het traditionele Windows-logo echter vervangen door een monochroom beeldmerk met een hoekiger ontwerp.

Nieuwe Windows 8 logo

Het nieuwe logo zou onder andere zichtbaar worden als de charms bar wordt geactiveerd. The Verge meldt dat het logo authentiek is en vermoedelijk in de Consumer Preview zal verschijnen. Het boot-scherm van de Consumer Preview, de bèta die eind deze maand uitkomt, bevat volgens de uitgelekte screenshots echter nog het klassieke logo.

Microsofts nieuwe Windows-logo zou vooral beter moeten aansluiten bij de nieuwe Metro-vormgeving waarop de softwaregigant flink inzet. Ook zou de softwaregigant het logo willen gebruiken in een marketingoffensief waarmee Microsoft begint als de release van Windows 8 aanstaande is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik hoop dat 't een hoax is. Het logo voelt zwaar misvormt aan namelijk. De letterspatiëring is een zooitje, de vensters lijken wel onnatuurlijk uitgerekt te zijn, en dan én een ® én een TM-logo plaatsen maakt 't helemaal een chaos.

Aan de andere kant, ik denk dat het wel goed zou zijn als ze een nieuw of geupdate logo zouden ontwerpen… het huidige logo kun je maar moeilijk fatsoenlijk plaatsen zonder dat het voelt alsof 't er niet in thuis hoort. In een bal zoals het huidige startmenu kan eigenlijk ook niet (vanuit een estetisch oogpunt ten minste), en met de nieuwe Metro-interface zou het helemaal een vreemde eend in de bijt zijn. :)
en dan én een ® én een TM-logo plaatsen
Lijkt mij genoeg reden om aan te nemen dat het inderdaad een hoax is.

Ik vind het trouwens niet eens een lelijk logo, eigenlijk wel een verbetering ten opzichte van het huidige logo.

[Reactie gewijzigd door hoeksmarp op 14 februari 2012 14:56]

Op zich vind ik een nieuw logo niet eens zo raar, alleen klopt het perspectief niet (de vensters worden kleiner, maar de tussenruimte niet). En dat verwacht ik niet dat een designbureau van MS zoiets op zou leveren.

Ook de uitlijning in de screenshot klopt voor geen meter.

Dus fijn dat het een hoax is, maar dat wordt al snel duidelijk als je er iets beter naar kijkt :)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 14 februari 2012 14:49]

Tjonge, lijkt me wel een erg duidelijke hoax. Wat je in een screenshot is dat de 'start'-knop in de charms bar niet meer het Windows-logo is, maar een stilistische weergave van de tiles in het start-menu.

Hoe je daaruit extrapoleert dat het Windows-logo veranderd is weet ik niet, maar op de site waar naartoe wordt verwezen staat duidelijk dat het logo is gereconstrueerd uit het betreffende screenshot.

Het lijkt me naast dat de bron erg twijfelachtig is sowieso een raar verhaal; Windows is één van de sterkste merken ter wereld, sterker dan Microsoft, dus waarom zou je dat zo radicaal willen veranderen?
Je hebt een punt, maar het gaat niet om 't merk Windows maar om 't logo ván het merk Windows. Net zoals het zeskleurige Apple logo nu verandert is naar een strak wit logo. Daarmee is het merk Apple niet verandert maar wel het logo.
Klopt, maar aangezien het Windows-logo vaak zat op zich staand, zonder tekst, wordt gebruikt, is ook het Windows-logo een sterk (beeld)merk.

Het Windows-logo is door de jaren heen wel vaak veranderd, maar het is wel consistent gebleven; een vlag met 4 vlakken in de kleuren rood, groen, blauw en geel. Als ze het veranderen zoals in dit bericht, zou dat zijn alsof Apple zijn logo zou veranderen in een gestileerde peer.
Inderdaad, eigenlijk is er zelfs niet zo erg veel veranderd:

Windows 3.11: Eerste keer dat het huidige logo verscheen (tot Windows 2000)
Windows XP: Zwarte rand werd verwijderd, en een lichtinval van links (tot Windows XP)
Windows Visa: Lichtinval vanaf dan op het midden en geen "wave" meer (tot Windows 7)
Windows 8 Developer Preview: Vlakke kleuren

Eigenlijk is het logo door de jaren heen gewoon gemoderniseerd. En (tussen 2000 en XP vooral) versimpeld. Al vond ik het logo zoals we dat nu gewoon zijn, met vlakke kleuren, zeker wel passen bij de developer preview. Ik twijfel er ook aan of Microsoft plots zo'n grote verandering zou doen in Windows. Want al zie (of zag) je dat logo'tje alleen een de taakbalk/superbar. Het is en blijft een enorm kenmerkend beeld van Windows.
Oke ik snap 'm :)! Zou wel leuk zijn, een peer als Apple logo
Niet heel mooi als je het mij vraagt
Hij is confirmed fake. Zie forum MyDigitalLife.info.

Ook op Windows 8 tablets met startknop zat het oude logo, net als Windows Phone.

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 14 februari 2012 15:06]

Het logo is inmiddels officieel door MS aangekondigd, dus confirmed fake gaat dus niet op.
Het lijkt er op alsof het perspectief niet helemaal klopt. Geeft een vreemd aangezicht.
draai het raampje om en het lijkt al beter:
http://img710.imageshack.us/img710/2594/fakelogo.png

Zelfs voor een hoax vind ik dit slecht ontworpen.
dat is ook, want de lijntjes tussen de vlaggen lopen niet naar elkaar toe. Ze hadden links het witte tussengelegen staafje taps toe moeten laten lopen voor werkelijke diepte.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 14 februari 2012 14:55]

Op een slimme manier hebben ze Windows-vlaggetje op tiles laten lijken. Logo's veranderen nu eenmaal met de tijd. Ik zie een zelfde soort verandering in knoppenbalken van Google docs waar ook de kleuren uit gehaald zijn. Het zal te maken hebben met een nieuwe designtrend.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 14 februari 2012 17:12]

Ik zien een zelfde soort verandering in knoppenbalken van Google docs waar ook de kleuren uit gehaald zijn. Het zal te maken hebben met een nieuwe designtrend.
Veel logo's en icoontjes worden tegenwoordig inderdaad versimpelt. Dat heeft vooral te maken met de opkomst van mobiele devices, waardoor icoontjes kleiner moeten omdat er minder schermruimte is dan op een desktop.

Logo's moeten ook sterk verkleind nog steeds herkenbaar blijven. Dat is ook een van de redenen achter Cisco's nieuwe logo, wat ook sterk verkleind nog herkenbaar moest blijven.
Dit logo laat zich inderdaad goed downscalen, Ik heb het net even geprobeerd, Dat zal inderdaad met de mobiele markt te maken hebben. Verder opvallend dat ze de kleur hebben weggedaan, hoewel een soort blauwgrijs is. Kleuren hebben meerdere functies. In de eerste plaats zijn ze gekoppeld aan gevoel. En ook zijn het echte aandachttrekkers, zeker de felle en heldere kleuren die MS tot nu toe gebruikte.

Dit donkere logo is een understatement. Wat vertelt ons dit? Waarschijnlijk dat MS minder aandacht naar de naam Windows wil trekken in de mobiele markt. Het blijft voor MS een moeilijk iets. Moeten ze heel luid communiceren dat ze een Windows systeem hebben, of moeten ze dit juist niet doen. Windows draagt een eigen lange geschiedenis mee, de vraag is of de uitstraling geschikt is voor de nieuwe markt.

Zo is ook het Microsoft label op de X-box doos erg bescheiden. Dat komt omdat bij de jeugd Microsoft niet als een spannend merk meer wordt gezien. Aan de andere kant geniet Windows grote merkbekendheid en dat schept bij de oudere consument weer vertrouwen. Met dit ingetogen logo maakt men het mogelijk dat verkopers naar het logo kunnen verwijzen, zonder dat het al te veel zelf de aandacht trekt. Die aandacht leidt men liever naar aspecten van het product.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 14 februari 2012 17:35]

Klopt toch met wat ik zeg:
It is unlikely then that Microsoft would move away from it completely or even partially. If however the company wants to create a completely separate identity for either Metro or Windows tablets then such a move is possible.
Dit is gericht op de mobiele markt. Ik kan me voorstellen dat op andere producten een kleurig logo blijft.
Allereerst vind ik het logo niet echt lelijk, alleen "anders". De reactie hieronder van D1N0 waarbij het raampje is omgedraaid, voelt echter wel wat natuurlijker. Maar goed, dat is wellicht gewenning.

Ik vind het een gedurfde zet van Microsoft. Het is al zo dat elke nieuwe versie van Windows, een aangepast logo met zich meebrengt. Het laten vervallen van de kleurtjes (sinds 3.11), is gedurfd. Net als het laten vervallen van de startknop, die we sinds Windows 95 kennen.

Overigens vind ik het niet totaal onverwacht. Het Windows-logo zonder kleur zien we al steeds meer, bijvoorbeeld op hardware. Daar komt bij dat Microsoft echt wil inzetten op de tiles, en vanuit die optiek is uniforme herkenbaarheid een zeer slimme tactiek.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 14 februari 2012 15:19]

Wtf... "Here is our logo, together with the logo's of some of our competitors." Dan zie je rechtsboven volgens mij een logo met een foto van Bin Laden erin :P
tis passend bij de Metro interface. Lijkt weer meer op de Tiles en het oude logo ipv een vlag wat nergens opsloeg eigenlijk. en door dat het schuin staat lijkt het een beetje erop dat het beweegt of iig de diepte in gaat

nieuw UI en nieuw logo. klinkt logisch

[Reactie gewijzigd door roboreaper op 14 februari 2012 14:42]

Ik vind de indeling/kleur van dit logo juist op een vlag lijken.... juist omdat het zo recht en hoekig is. Het ziet er wel strakker uit en heeft meer kracht als icoon dan het huidige logo.
Ik moet er nog even aan wennen..
Mislukte hoax. Het wit tussen de letters is niet hetzelfde wit als de achtergrond, en de tiles/vlag heeft duidelijk balken die niet hetzelfde blauwgroen zijn als de rest...

De afbeelding openen en de brightness vol naar beneden halen toont je dit...

Zegt genoeg zeker.
dat kan ook jpg-compressie-meuk zijn..

(hoewel het wel duidelijk een hoax is, maar dan vanwege de lelijkheid en gebrek aan perspectief)

*edit: oh, tis een .png.. nouja.. misschien een omgezette .jpg dan :P

[Reactie gewijzigd door bazkie_botsauto op 14 februari 2012 15:52]

Vind dat oude logo toch mooier. Iedereen weet gelijk dat het Windows betreft.
Eerst maar eens zien. Er gingen al eerder geruchten dat Microsoft met een nieuw logo zou komen. Artikel op Softpedia.
Moeten ze de naam dan ook niet eens aanpassen? Wat ik ervan gezien heb is er in de Metro UI weinig sprake meer van windows, maar ligt de focus juist (weer) meer op full-screen activeiten. Beetje terug naar het DOS-tijdperk, maar goed.
juist wel sprake van "windows" de live tiles moeten juist weer de "vensters"terug brengen. ipv een icoontje.

zo "kijk"je door die tile heen als een venster voor informatie
Ik vindt het een beetje een oudbollige look hebben dat logo. Rood, groen, blauw, geel is toch voor meerdere mensen een herkenpunt van MS, ik zou zeggen speel daar dan iets meer op in.