Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 141 reacties

Eind februari komt de eerste publieke bèta van Windows 8, zo melden anonieme bronnen. Het is echter nog onduidelijk over welke functionaliteit de bèta zal beschikken. Een testversie voor developers was al langer beschikbaar.

The Next Web claimt van bronnen rond Microsoft te hebben vernomen dat de publieke bèta van de nieuwe Windows-versie eind februari zal worden vrijgegeven. Informatie over de inhoud van de publieke bèta heeft het blog echter nog niet. Mary-Jo Foley van Zdnet, die bekendstaat om haar goede banden met Microsoft, schrijft te hebben gehoord dat de bèta na de CES-elektronicabeurs medio januari wordt vrijgegeven, maar weet niet hoe snel de release op de CES zal volgen.

Wel weet Foley te melden dat Microsoft op 6 december meer bekendmaakt over de applicatiewinkel in Windows 8, tijdens een evenement in San Francisco. Op diezelfde dag krijgt de Xbox 360 via een software-update de Metro-interface uit Windows 8. Het is onbekend of er een relatie is tussen deze twee gebeurtenissen, maar onwaarschijnlijk is dat niet.

Windows 8 - Menu' s

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

Ik hoop wel dat ze nog steeds een fatsoenlijk start menu hebben ipv dat moziac scherm dat je te zien krijgt.
Anders begint windows voor mij toch ook een beetje dat gnome3/unity gevoel te krijgen, dat terwijl de onderdelen die ook in windows 7 zitten na mijn mening erg fijn werken.

Ik kijk er toch wel naar uit, voor dat je het weet krijg je ook laptops a la asus transformer, alleen dan met windows :)
erg interessant allemaal :D

edit:
voor de mensen hieronder, ik heb al lang windows 8 uitgeprobeerd. Ik was niet erg te spreken over het start menu. Ook dat je persé een windows live account moet hebben :/

[Reactie gewijzigd door wootah op 2 december 2011 21:13]

Ik denk niet dat het startmenu nog van deze tijd is. Het startmenu maakt inefficient gebruik van de ruimte die je hebt (vaak zo'n 10% van het scherm, terwijl het het enige ding is waar je of focust). Daarbij is de gemiddelde gebruiker er achter dat terminal gebruikers al die tijd gelijk hadden: typen is sneller dan lezen en met de muis navigeren. Je typt, zoals bij de meeste moderne besturingssystemen, drie letters en je houdt nog 3 a 4 icoontjes (grote icoontjes) over waaruit je moet kiezen. Dat werkt stukken sneller dan een klik op start, met de muis naar porgramma's gaan, klikken op bureau accecoires en dan nog eens een klik op "kladblok."
Ik snap dat je niet zit te wachten op verandering, niemand houdt van verandering, maar kijk eens goed kritisch naar de concepten die je sinds windows 95, of langer, gebruikt. Bestanden vind je door ze goed te organiseren, niet omdat het besturingsysteem je een handje helpt. Belangrijke programma's staan, samen met een heleboel willekeurige bestandjes die je "even ergens kwijt moest" op de desktop, een onderdeel van je besturingssysteem dat je alleen ziet als je net hebt ingelogd, of nadat je alle programma' die je op dat moment gebruikt af hebt gesloten of hebt geminimaliseerd. Zijn dat concepten die je in een modern besturingssysteem wilt behouden?
Verder waardeer ik concepten die je bij mobiele besturingssystemen ziet. Het is niet de gebruiker die bepaald welk programma je afsluit, waarom zou je. Om geheugen te besparen? Geheugengebruik zou geen taak van de gebruiker moeten zijn. Het besturingssysteem vraagt een programma dat geheugen inneemt, maar niet gebruikt wordt, op tijd om af te sluiten. Het programma is verantwoordelijk voor het opslaan van zijn gegevens.
Ik denk niet dat het startmenu nog van deze tijd is.
Het hangt er van af hoe je werkt. Het "inefficient gebruik" argument is er eigenlijk niet. Als je bezig bent staat het niet open, pas als de gebruiker het aanroept om een programma te starten.
En dat is een manier van werken. Eentje die onhandig werkt vindt ik persoonlijk. Ik heb Total Commander altijd open, maar het meeste van wat ik hieronder beschrijf kan ook met explorer.
Als ik een document van wat voor soort dan ook wil openen huppel ik er heen. Een enter (dubbelklik) er op, en het bestand wordt geopend met het programma dat ermee is geassocieerd. Mocht dat niet het programma zijn dat ik wil (bijvoorbeeld Photoshop in plaats van Irfanview) is het een simpele rechtermuisklik (c.q. knop op toetsenbord) en Open With, of ik sleep het bestand naar een droptarget in TC's balk.
Dus geen Startmenu. Geen iconen op mijn desktop. Het afsluiten van Windows is gewoon Alt-F4.
Ik gebruik het startmenu vrijwel nooit. Dat zal vermoedelijk ook de reden zijn dat ik de Metro Interface "niet een warm hart ben toegedragen" tot dusver.
Ik ben nog nergens tegengekomen dat het "zoeken in het startmenu" sneller was dan zelf naar de bekende locatie te navigeren.

Ik klik het startmenu open, type 3 lettertjes in (b.v. "kla"), moet 30 seconden wachten en heb mijn resultaat (hopelijk, het kan nog langer duren).
Dus ik doe (nog steeds):
ik klik het startmenu open, klik programs, klik accesoires, klik klaar.

Het "werkt stukken sneller" ervaar ik alleen wanneer ik echt op zoek moet naar het programma en Windows niet mijn hele disk door moet om het te vinden.
Tja, Windows 7 werkt dan ook niet lekker op een Pentium III met een 10 jaar oude 20GB schijf...

Hoezo 30 sec. wachten op een startmenu search? Dat gaat (als het goed is) zo snel dat je er niet tegen kunt kijken. Een beetje tweaker heeft z'n index op een andere fysieke schijf staan en heeft de indexing options zo aangepast dat alleen het Startmenu en wat andere belangrijke locaties ge-indexeert worden. Rtfm zou ik zeggen ;)
Ook die instellingen zijn nou niet bepaald hard nodig hoor, ik werk inderdaad ook met startmenu search, enter en voila. Volgens mij als je de standaard instellingen hebt en geen oude bak, dan werkt dat echt het snelst.
30 seconden? hier is het er misschien 1. De kortste manier om een programma op te starten? windows-knop "klad" enter (ongeveer 2 seconden en dit allemaal op een laptop zonder ssd). Veel rapper kan je het volgens mij niet krijgen. Dat is nu ook het probleem je kan wel nog zoeken maar je moet er voor klikken. Het startmenu op zich is niet het gene waar zoveel waarde aan gehecht wordt het is net die korte manier van programma's opstarten die het zo belangrijk maakt voor de meeste gebruikers dat het startmenu blijft bestaan.
Waarschijnlijk ben je ook zo iemand die zijn windows "optimaliseert" en functies als de search indexer uit zet... en ja, dan duurt het zoeken naar een applicatie langer.
30 seconden?

Tijd om je computer eens te upgraden zou ik zeggen :P Ik gebruik hier de Engelse versie van Windows 7 op een 3.5 jaar oude PC, en zodra ik de "n" van Notepad typ, staat de icon al als eerste in de lijst. Ik kan daadwerkelijk "WIN-toets, n, Enter" typen om notepad te starten, of "WIN-toets, f, Enter" voor Firefox, enz.... ik hoef niet te wachten.
Ik klik het startmenu open, type 3 lettertjes in (b.v. "kla"), moet 30 seconden wachten en heb mijn resultaat (hopelijk, het kan nog langer duren).
Dan heb je de achtergrondsearch (sercice) uit staan. Heb ik ook, want ik gebruik de zoekfunctie zelden of begin in de map waarvan ik weet waar het bestand moet staan.
Ik houdt er niet van als er automatisch wordt gezocht... Elke keer als er een bestand wijzigt gaat ie z'n zoekdatabase weer bijwerken. Bij SSD zal het misschien nog meevallen maar bij m'n harddisk wil ik niet dat ie steeds ongevraagd gaat lopen zoeken en het systeem vertragen of de HD sneller laten slijten.
Je kan ook de index doelen aanpassen.
Ik zet hem ook grotendeels uit, maar laat wel startmenu en favorieten map bijhouden.

In mijn ogen de betere oplossing, zovaak wisselt het startmenu niet meer, na een halfjaar ;)
Probeer maar eens IE te unloaden. Of AlternateDataStream geheel uitschakelen. Of FileProtection. Of dat je wordt bespioneerd tot in lengte van dagen via de index.dat bestandjes bijvoorbeeld. Of de 19 soorten van spionagecookies allemaal blokkeren. Allemaal ongewenste zaken die je niet in de hand hebt.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 3 december 2011 06:48]

Als je alle berichten had gelezen had je geweten dat er inderdaad een W7 uiterlijk in het programma zit.

Dus voor de "verstokte gebruiker" geen problemen met wennen aan de nieuwe metro-style...
Helaas is het zo dat de Metro interface de boventoon voert en je in W8 vooralsnog niet zomaar de desktop ervaring hebt zoals je die in W7 hebt.

Zo heb je niet meer simpel: Start->Afsluiten maar zul je met je muis/vinger naar linksonder moeten gaan. Wachten op het menu -> Settings-> Shutdown/Reboot.

Ook kun je applicaties niet sluiten maar enkel killen dmv de taskmanager.

Een aantal nadelen om W8 als desktop OS te gebruiken. Mijn ervaring, als developer voor een aantal nieuwe features van W8, is voor de desktop omgeving van W8 niet echt positief te noemen ;)
heb net ie10 gedownload op een VM, en moet je een pagina openen door een soort van : open file te doen. erg onhandig. ook gebeurt er iets als je een pagina van rechts van het scherm sleept, en heb geen idee hoe je programma's closed :/. maar goed, ik zal wel ff kijken in de publieke beta
Wat je gedownload hebt is een uitgeklede preview van IE10 die de extra html5 mogelijkheden kan showcasen. Een volledige IE10 versie zal gewoon de normale GUI krijgen ;)
Het wordt tijd dat applicatie's zoals TMG en Lync admin interface eerst eens een update krijgen voor IE9.

TMG faalt bij de installatie van IE9 en de Lync admin consol vind IE8 al vervelend..
Volgens mij is dit in een recente update opgelost
Zo heb je niet meer simpel: Start->Afsluiten maar zul je met je muis/vinger naar linksonder moeten gaan. Wachten op het menu -> Settings-> Shutdown/Reboot.
Nu heb ik op dit moment geen muis tot m'n beschikking op m'n tablet, maar om af te sluiten hoef ik alleen snel een veegbeweging met m'n vinger aan de rechterkant van het scherm uit te voeren en vervolgens klik ik op Power -> Shutdown.
Ah toevallig heb ik geen tablet tot mijn beschikking met W8 maar als dit zo is dan scheelt het al! Echter heb ik dit met mijn muis nog niet voor elkaar kunnen krijgen..
Die win7-interface zit er *nu* nog niet in, dus waar zijn die berichten dan op gebaseerd? Het feit dat je met de startknop op een desktop uitkomt? Dat is niet een win7-interface, dat is een desktop. Quotes en bewijzen dus graag ;)
Of beter nog een mogelijkheid voor de gebruiker om dit zelf te customizen.
Ik vind het zelf meestal erg vervelend al die versimpelde menu's waar de helft van de dingen die ik nodig heb onnodig onder submenu's gepropt zit zodat het hoofdmenu er strak en simpel uitziet.
Doe mij maar lekker de optie om het uitgebreidere "lelijkere" menu te gebruiken.
Nah, kan ook wel logisch zijn om standaard haast geen customization toe te staan en juist een perfect single experience te proberen bouwen. Microsoft kennen zullen ze dat wel niet durven, maar voor het gros van de mensen is dat toch wel perfect. (En die laatste anderhalve procent kan dan wel linux gebruiken :+ ). Maja, persoonlijk hoop ik dat ze na windows 8 toch echt de oude start menus er uit gaan slopen (en ondertussen ook de metro interface wat muisvriendelijker maken :P ), want fragementatie binnen een product is en blijft een slecht iets (stel je voor dat je in een metro app zit en je daar halverwege te zien krijgt "om de rest van de functie te gebruiken moet je overschakelen naar de windows classic interface"). Dat is ook de reden waarom ios op zich zo goed kan werken, door beperkte functionaliteiten aan te bieden kun je er voor zorgen dat dat wat je aanbied tenminste echt goed werkt. (ben trouwens persoonlijk linux fan (en laatste tijd beetje ms))
Ze creëren juist fragmentatie door een interface te introduceren die totaal niet strookt met de rest van de interface. Dat staat nog los van het feit dat hij zoals de heren hierboven aangeven totaal niet geschikt is voor een pc en simpele dingen hopeloos ingewikkeld maakt. De tablet agenda is dan ook meer dan duidelijk, de pc was niets meer dan een afterthought.

Ik heb er mee gewerkt en was blij dat het alleen een test was, als die metro verplicht is dan ga ik wel zoeken naar iets anders. Zou toch wat zijn, moet ik die rommel van apple gaan gebruiken om een half bruikbare interface te krijgen. 8)7
Juist op dit moment is er binnen de microsoft producten erg veel fragmentatie.
Microsoft wil nu dat de interface van producten een standaard uiterlijk heeft, je telefoon, pc, gameconsole en tablet komen dan allemaal met dezelfde standaard interface. Apple is hiermee beginnen en voert dit concept rustig door maar Microsoft wil nu snel de achterstand laten verdwijnen dus ze doen het allemaal vrij snel.

Sowieso snap ik het gezeur over dat metro niet werkt op de desktop niet, de desktop verdwijnt langzaam en in plaats van Jaren achter de feiten aan te lopen is Microsoft straks eindelijk een keer op het juiste moment klaar voor de toekomst.
Windows 8 is helemaal niet gedacht als directe vervanger van Windows 7, de laatste voldoet nog prima voor de standaard desktop en kan nog makkelijk een paar jaar meedraaien. Veel mensen gebruiken nog een oude XP machine om een beetje te internetten en te mailen, als deze machines straks vervangen moet worden is een Windows 8 hybride laptop/tablet een prima optie.

De mensen wie echt perse de nieuwste Windows op hun desktop willen draaien zijn waarschijnlijk wel handig genoeg om deze Windows versie zelf naar hun hand te zetten.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of ReFS het gaat halen en of dit nou een goede opvolger voor NTFS is. Ook op filesystem gebied zal Microsoft met de tijd mee moeten en vooral voor Servers is NTFS op dit moment niet het meest geschikte filesystem. Misschien heeft men NTFS weer een grote update gegeven maar daarmee zullen niet alle beperkingen van NTFS verholpen zijn.

[Reactie gewijzigd door dutch_warrior op 3 december 2011 10:32]

Standaard start hij met Metro op, maar via een register wijziging kan je standaard de desktop op laten starten.

Ben wel erg benieuwd naar het nieuwe kopieer scherm. Je kan nu ook het kopiëren van bestanden pauzeren.
Dat werkt wel lekker dat pauzeren. Erg handig als dat ene bestand toch net iets sneller naar je usb moet geschreven worden :)
Ik hoop eigenlijk dat ze er een window-manager in steken. Ik wil van elk venster kunnen bepalen of ik het altijd on top wil, met 1 klik naar scherm 2 of 3 klikken, etc...

En die metro interface zou standaard moeten uitgeschakeld zijn op een desktop waar Windows geen touchscreen op detecteert. Simpelweg omdat de Metro interface (op dit moment) niet soepel genoeg werkt met muis en toetsenbord. (Of het moet met 1 klik uit te schakelen zijn in een menu, in plaats van registertweaks te moeten doen)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 3 december 2011 10:21]

De standaard interface zit er nog in, geen paniek dus :) Ben zelf niet te vinden voor die tegeltjes.
"de standaard interface zit er nog in"

Jup, en zodra je op (het oude) start klik komt het Metro-Interface weer terug -.-
Ik hoop op een Windows 8 versie ZONDER Metro, een soort van Windows 8S ofzo...
Daar is een aanpassing in de registry voor te vinden, gewoon een waarde aanpassen. Heb het ook geprobeert met de Developer Preview, maar zonder de Metro interface was het gewoon Window 7 met IE10 en een vernieuwde Verkenner.....

Voor gebruik op een desktop of een normale laptop (maw alles zonder touch screen) ben ook ik geen fan van de Metro interface.
Totdat ze dat blokken en de metro verplicht maken...
Doen ze nooit, dan gaat Win7 de laatste versie zijn die bedrijven ooit hebben aangekocht en zit over 10 jaar iedereen op Mac of Linux. Das gewoon zelfmoord plegen. Metro is ontworpen als een touch interface en niemand wenst een touch interface op een desktop/workstation.
Bedrijven kopen over het algemeen toch een professional versie. Die kun je dan meer toespitsen qua uiterlijk op de doelgroep. Metro zou daar dan als optie in zitten.
Metro zou dan voor Home Basic en Home Premium als standaard interface kunnen doorgaan (die dan wel uit te zetten zal zijn).
Maar ik denk niet dat MS zo dom zal zijn om het te forceren. MS is al tijden niet meer die arrogante monopolist die het jarenlang was.
Ik vermoed dat Metro bruikbaarder gemaakt wordt afhankelijk van het soort computer waar je het op installeert (voornamelijk touchscreen of niet) en die aangepaste vorm als default interface gebruikt wordt met een duidelijke balloon of optie op het inlogscherm om de classic (w2k of win7+) interface te gebruiken.
Het probleem daarmee in de developer preview was dat ook andere nieuwigheidjes daarmee uitgeschakeld werden, waaronder de vernieuwde explorer.
De meest elegante oplossing zou zijn om bij installatie of onder system properties een optie te geven.
Ik heb de preview er afgehaald omdat ik dat Metro op de startbutton echt verschrikkelijk irritant vond (er was een hackprogramma'tje van een of andere Rus die het uitschakelde, maar andere handigheidjes waren weer weg - onbruikbaar dus).
Aan de bovenstaande screenshot te zien ziet het er momenteel anders uit, en natuurlijk is het een developer preview - nog niet eens een beta.
Microsoft kennende zal het stukken beter en bruikbaarder worden bij RTM.
Indeed, zo irritant is dat, gadverpillekes.
Het lijkt mij dat bedrijven geen genoegen nemen met die tegeltjes, dus zal MS vast een mogelijkheid hebben om die tegeltjesbende uit te zetten. Of misschien is metro wel standaard uit in de pro/enterprise editie. Het lijkt mij toch vreemd als metro via het register uit te zetten is dat MS niet gewoon ergens een optie in het configuratiescherm zet zodat de normale sterveling ook in staat is om metro uit te zetten.

Persoonlijk zit ik ook helemaal niet op te wachten op dit soort interfaces, het hoort thuis op een tablet of in een telefoon. Maar niet op een PC of laptop.

Ik heb overigens sterk het gevoel dat windows 8 gewoon een windows 7+ gaat worden. Een beetje in de trend van Windows ME en Windows Vista. Ongefundeerde mening misschien, maar dat voorspelt naar mijn mening niet veel goeds.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 3 december 2011 12:13]

Ik hoop wel dat ze nog steeds een fatsoenlijk start menu hebben ipv dat moziac scherm dat je te zien krijgt.
Laat ik zeggen dat ik hoop dat Metro optioneel is. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Metro niet een optie is, geen enkele bedrijfsomgeving wil dat hebben.
En van de iets meer doorgewinterde gebruikers denk ik ook niet dat er veel zijn die dit op de desktop willen hebben. Telefoon of tablet misschien wel.
het oude startmenu is het optionele...niet Metro
Ook Metro kan weggehaald worden met een registry tweak, dus beiden zijn optioneel. Het is echter duidelijk niet de bedoeling dat je dat doet.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 december 2011 19:19]

Dus is Metro niet optioneel..
Er zijn nog helemaal geen uitspraken gedaan over hoe de uiteindelijke UI eruit ziet en wat er wel of niet mogelijk is. De huidige versie is een developer PREVIEW.

Alles wat hier geroepen wordt is dus speculatie. Wacht gewoon geduldig tot er meer informatie vrijkomt!
Precies, tuurlijk word nu dem etro interface gepushed in de developer preview. Vrijwel de enige taak van deze versie is dat developers alvast kunnen kijken hoe ze handig gebruik van deze interface kunnen maken zodat er bij de release van windows 8 in raptempo apps komen.

Persoonlijk gebruik ik hem omdat hij minder snel schade ondervind na een bsod dan windows 7, en mijn pc krijgt na het opstarten altijd 1 bsod of kernel panic. Dan moet pc ff helemaal uit staan 1 seconde
dan weer aan en dan doet hij het perfect. Op de lange termijn raakt je windows 7 install hierdoor corrupt maar windows 8 draait sinds de release van de developer preview rete stabiel na de standaard reboot die ik altijd moet doen :)

Enige wat ik mis is start knop -> paar letters in typen -> enter rammen -> programma start op. En je muis word veel heen en weer gestuurd en dat werkt niet lekker op een scherm van 2560 pixels breed. Ik hou alle handelingen met de muis het liefst in een beperkt venster van je beeld. (uitzetten is nu muis in linker onderhoek houden, op settings drukken en dan muis weer naar rechter onderhoek. Dat is in de praktijk 4x zoveel muis verplaatsing als alles in de rechterbovenhoek waar ik normaal me start + uit knop had :( ).
lijkt mij eerder tijd om je pc eens na te kijken
zelf al kan W8 er tegen, handig klinkt het niet
Een live id heb je NIET per se nodig. Kan, maar hoeft niet.


Sake draait W8 developers versie op z'n Acer W500 tablet.
Een live account is de standaard instelling, maar zeker niet nodig. Een lokaal account is ook gewoon mogelijk hoor.
Ik gebruik sinds windows 95 de windows 95 classic look in alle windows versies tot nu toe. Hopelijk blijft dat ook bestaan :P
Dat zit i.i.g. in Win7 al niet meer. Moet je eerst alternatieve software installeren.
instellingen buroblad - thema's win7 basic aanzetten
Dan heb je een héél kale interface, op basis van de oude '95 classic
Je kunt het aanmaken of inloggen van je live account ook annuleren bij Windows.
Ik vond het zelf namelijk ook onzin.
Maar blijkbaar wordt het dus standaard aangeboden. De leek snapt dat niet hoor, en maakt een Microsoft account aan. Puur bijna-monopolie- en machtsmisbruik.
De doelgroep van een "Windows preview" is niet de leek, maar de tweaker. Rustig maar, die kunnen de Escape toets op hun keyboard wel vinden.
Niet haten op Unity/ GNOME Shell. Men moet vooruit in desktopervaring en daar zullen de ontwikkelaars niet altijd meteen de eerste keer goed krijgen. Dat is niet eens het grootste pijnpunt. Veel gebruikers hebben gewoon moeite om te wennen aan iets nieuws. We zitten al een goede 15 jaar vastgeroest aan het single-workspace en taakbalk concept. Logisch dat mensen eraan gehecht zijn geraakt, maar er zijn inmiddels veel betere oplossingen. Ik moet toegeven dat ik ook niet meteen verkocht was zodra Unity/ Gnome Shell probeerd. Maar nu ik een beetje ingewerkt ben, wil ik niet meer terug. Het is beter uitgedacht dan traditionele desktop environments, en werkt ook echt een stuk efficienter en prettiger. Ik ben er oprecht van overtuigd dat GNOME nog nooit zo goed was, zo goed dat het serieus kan concurreren met Windows 7 en OSX.
Je kan deze gewoon configureren als windows 7 view. Als je win8 al had geprobeerd had je dat kunnen weten ;).
Weet niet wat ik ervan moet denken.

Voordelen:
Metro werkt erg lekker
OS werkt lekker soepel, net als Mac OS
Makkelijke setup, veel werkt out of the box

Nadelen:
Geen native apps op Metro (dus 'echte' games zullen we niet zien onder Metro)
Metro apps alleen maar via appstore
Weinig instellingen in Metro settings (ik kon niet eens een WiFi netwerk selecteren in Metro)

Dan kan je wel zeggen dat je ook de classic interface kan gebruiken, maar dan kan je beter Windows 7 gebruiken, want de classic interface is duidelijk bedoelt als compatibiliteitslaag, en niet om als main shell te gebruiken.
Maar goed, ik zal de beta zeker weer gaan proberen, hopen dat de appstore dan ook open gaat, want in de dev beta had je eigenlijk niets aan Metro.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 december 2011 19:03]

Geen native apps op Metro (dus 'echte' games zullen we niet zien onder Metro)
Pertinent onwaar. Metro apps kun je gewoon in native C of C++ maken, gebruikmakend van WinRT.
http://i.stack.imgur.com/ZLtaJ.jpg

Ja, de C++/CX extensions voor WinRT lijken identiek aan C++/CLI, wat managed is, maar C++/CX is niet managed. Het is feitelijk gewoon een soort COM. Wellicht dat de implementatie ervan zelf managed is, maar in principe boeit dat niet - je aanroepen zijn gewoon vanuit native code en dus kun je je game in native code implementeren.

Meer achterliggende info

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 december 2011 01:46]

Natuurlijk zijn er functies die niet of niet goed werken.
Het is geen eindproduct.

En dat van die "echte"" games komt goed.
Ook normale spellen en applicaties zul je kunnen installeren. Ze kunnen niet alles in een keer op de schop nemen.
Enige vorm van continuiteit zullen ze wel waarborgen bij MS
Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Metro apps kunnen alleen via Microsoft's appstore geïnstalleerd worden, en deze zullen niet in native code geschreven kunnen worden.
Als de game code in een script taal zoals C# is geschreven is dat niet zo'n probleem, als de engine echter niet native is krijg je toch wel veel slechtere performance.

De echte games kan je dus wel installeren, maar dan ga je toch via de classic interface. En de meeste van mijn PC games launch ik toch echt via Steam.
Ik kan me vergissen, maar gebruikt een moderne game echt zoveel van je CPU? Zolang de GPU efficient zijn werk kan doen lijkt een .net laag om de engine mij niet zo'n groot probleem.
Ik merk het verschil in performance al bij een applicatie zoals Monodevelop vs een native IDE. De CPU moet toch alle API calls vertalen.
En ook bij moderne games is het niet heel ongewoon dat de CPU de bottleneck is.
Het is ongeveer 50/50, maar een game zoals Skyrim heeft veel baat bij een betere CPU.
Sorry maar C# een script taal?
C# word gecompileerd naar MSIL (Microsoft Intermediate Language), wat op zijn beurt in real-time gecompileerd word door de JIT compiler.
Source

Telt denk ik net niet als een script taal, maar kan wel zo gebruikt worden (bijvoorbeeld bij Unity3D). Omdat ik veel met Unity werk noemde ik het dus een script taal, maar dat is het dus niet. Het blijft een niet-native taal, dus mijn argument staat nog.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 december 2011 19:15]

Je hebt je eigen 'source' ook al bekeken? Kijk eens op Wikipedia bijv. Als ik jou post lees zou dus Java ook een scripttaal moeten zijn?
En hoeveel native talen zijn er dan volgens jou?

Ik ken er maar 1 voor het x86 platform (en dat geldt trouwens voor alle gangbare platformen), en dat is machinetaal. En als je het dan echt puur beschouwd, geldt alleen de binaire variant (dus alles invoeren met 0-en en 1-en). Maar oke, laten we Assembler (MOV AX,1) dan ook maar als native taal beschouwen, aangezien dit (zo goed als) 1-op-1 door de compiler wordt vertaald naar binary code. En zelfs daarbij geldt tegenwoordig dat Assembler compilers alweer allerlei "slagen" uitvoeren om het de ontwikkelaar makkelijk te maken (bv. macro's e.d.).

C en C++ zijn GEEN native talen. De source code wordt door een compiler vertaald naar native code.

Je zou kunnen zeggen dat C# iets meer een "runtime" taal is dan C of C++, omdat er nog een kleine compilatie slag op de machine van de eindgebruiker wordt gedaan.

Maar zelfs dat is niet 100% waar:
Als je een .NET app installeert, wordt er stukje bij beetje een "native" image gecompileerd. Om de opstarttijd na installatie zo kort mogelijk te houden, gebeurd dit niet voor de hele applicatie in 1x, maar bv. per scherm. Maar, als het dan eenmaal gecompileerd is, blijft die gecompileerde code gewoon op de machine staan. En dus is het dan geen run-time taal meer.

Overigens compileren wij (op mijn werk) vaak de applicaties tijdens de installatie naar Native code, dus dan gaat het al helemaal niet meer op.

De enige/belangrijkste reden waarom het niet in 1x naar Native code gaat, is omdat de tussencode (MSIL) platform onafhankelijk is/kan zijn (afhankelijk van hoe je dit instelt). En dus kan dezelfde MSIL op een 32 bits en 64 bits platform gecompileerd worden naar het juiste native formaat.
Okay, disregard mijn eerste argument dan. Echter zie ik nog niet zo snel alle games in C# .NET geprogrammeerd worden, maar dan vooral vanwege de cross-platform compatibiliteit.
Tja, met mono zou dat geen probleem moeten zijn.
Ik zie Mono nog niet op de PS3 werken, en ik geloof ook niet dat Mono naar native code vertaald. Mono is namelijk ontzettend traag.
Mono, en dat spijt me, is op sterven na dood.
Okay, disregard mijn eerste argument dan. Echter zie ik nog niet zo snel alle games in C# .NET geprogrammeerd worden
Je hebt geen argumenten want je hele stelling dat metro apps niet native mogen zijn klopt gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 december 2011 01:28]

1. Metro werkt erg lekker
2. OS voelt meer als Mac OS als Windows
3. Makkelijke setup, veel werkt out of the box
1. Op een touchscreen wel ja. Ik vind het juist verschrikkelijk en vooral onoverzichtelijk.
2. Dat is een voordeel? :?
3. Dat is altijd zo geweest bij de introductie van een Windows, maar naarmate het ouder wordt en er steeds nieuwere hardware komt, verandert dit in een nadeel.
1. Geen native apps op Metro (dus 'echte' games zullen we niet zien onder Metro)
2. Metro apps alleen maar via appstore
3. Weinig instellingen in Metro settings (ik kon niet eens een WiFi netwerk selecteren in Metro)
1. Onzin, je kunt gewoon een shortcut naar een echte game toevoegen.
2. Onzin, je kunt gewoon een shortcut naar een (echte) app(licatie) toevoegen.
3. Helemaal mee eens, het zou een optionele schil moeten zijn zoals de netbook-interface van Ubuntu.

Gek genoeg zijn je voordelen meningen en je nadelen feiten :)
1. Dat is mijn mening, ik vind het op mijn kleine scherm wel lekker werken.
2. Dat bedoelde ik anders en heb ik dus ook aangepast.
3. Ik heb het geïnstalleerd op een MacBook Pro. Ondersteuning out of the box in Windows was praktisch non-existant in Windows 7.

1. Ja, maar dan moet ik door Steam (wat dus de classic interface weer opent)
2. Echter moeten die 'echte' applicaties wel de classic interface gebruiken
3. Ik denk dat dat in de beta wel opgelost is.
Waarom is werken als MAC OS een voordeel?

Ik koop juist Windows omdat ik windows wil en GEEN MAC!
Daarmee bedoel ik hoe soepel het OS werkt, zal het even aanpassen.
Je bedoelt dat je Windows wilt zoals het nu is. Maar als Windows evolueert naar iets anders, naar iets wat jij eigenlijk niet wilt (niet meer 'windows' zoals jij het beziet), dan ga je daar niets kunnen tegen doen.
Je kan prima een WiFi netwerk selecteren in metro. Start > Settings > WiFi
Eerste vraag is dan natuurlijk: zit het startmenu er weer in? Want die Metro-interface kan écht niet op een professionele desktop/workstation. In de huidige preview mist er ontzettend veel doordat alles achter een schil is weggemoffeld, plus dat een fullscreen "startmenu" is een beetje erg overdreven op een 24" monitor.
Waarom zou een Metro-interface per definitie niet kunnen?

Ik denk dat er best mogelijkheden zijn. Je start je pc op en er staan gelijk de belangrijkste punten op de desktop. Denk aan bv agenda punten of mails.

Even uitgaande van dat je met professioneel bijvoorbeeld een gemiddeld kantoor bedoeld, meeste van de tijd dat je dan achter je pc zit, ben je of in Office bezig, of met mails of in een browser. Dus hoe vaak zie je nog werkelijk je desktop?
Office-geiten had ik het niet over. Ik had het over professioneel gebruik van een pc. Dan gebruik je niet alleen tekstverwerking en e-mail. Dan gebruik je wel meer software om vanalles te doen. Je hebt een serieuzer desktop waar belangrijke shortcuts, bestandjes of documenten (al dan niet tijdelijk) op staan, en je hebt waarde aan je notification area waar status van dingen staat die je belangrijk vindt.

Denk bij professioneel aan videobewerking, DTP, CAD/CAM, software-ontwikkeling, machine-aansturing, server-/netwerkbeheer.
Je hebt een serieuzer desktop waar belangrijke shortcuts, bestandjes of documenten (al dan niet tijdelijk) op staan, en je hebt waarde aan je notification area waar status van dingen staat die je belangrijk vindt.
Ehm welke windows heb jij? Doe mij die ook eens?

Mijn windows heeft enkel een desktop waar ik alles op kan pleuren, maar waar als ik ordening wil ik het 100% zelf moet bijhouden.
In mijn notification area staat zo goed als niet wat belangrijk is, enkel wat baggermeuk (AV etc) die verplicht is.
Denk bij professioneel aan videobewerking, DTP, CAD/CAM, software-ontwikkeling, machine-aansturing, server-/netwerkbeheer.
Juist bij zo ongeveer al die dingen wil ik zoveel mogelijk screensize hebben, daar heb ik juist niets aan een desktop + notification bar
Ehm welke windows heb jij
Windows 7. Ik zie toch echt alleen de icoontjes die ik boeiend vind. Je weet hopelijk dat je kust customizen welke icoontjes je wel en niet ziet?
Mijn windows heeft enkel een desktop waar ik alles op kan pleuren, maar waar als ik ordening wil ik het 100% zelf moet bijhouden.
Tip: gebruik Fences.

Ik gebruik zelf mijn desktop overigens zelden - op mijn werk PC heb ik op beide schermen een stuk of 5 of 6 apps gemaximaliseerd staan. Links: MSDN docs, Perforce (voor code), een paar explorers, mail client, browser, Maya. Rechts: een stuk of 3 a 4 Visual Studio's, PS3 debugger, Perforce (voor content), game asset manager.

Moet er niet aan denken om dat alles in een Metro sausje te moeten gieten 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 december 2011 01:39]

Belangrijke shortcuts, bestanden en/of documenten kunnen vrij gemakkelijk opgevangen worden in een directory die geopend kan worden vanuit zo'n metro blokje denk ik. Dacht dat er ook een soort splitscreen optie was? Die zou je dan denk ik ook daar kunnen zetten.

Ik kan me voorstellen dat je bij programma's waarbij je veel vensters open hebt, dat een traditionele start balk overzichtelijker is en makkelijker kan werken. Daar hebben ze toch nog de W7 interface voor?

Het lijkt me juist super makkelijk, pc aan, metro interface alles in 1 oogopslag te lezen, daarna de progs starten en doen wat ik moet doen. Then again, ik programmeer ni, enkel Photoshop/lightroom en de standaard meuk.
Om eerlijk te zijn, ik weet niet hoe "erg"/"slecht" het nieuwe scherm is van W8. Ik gebruik m'n desktop (view) bijna niet meer. Meeste programma's open ik via het windows menu of ik zoek ze op met de zoekfunctie in de menu.

Wat nog op m'n desktop staat, zijn alleen paar bestanden die ik daar even snel opsla en vervolgens later weer netjes sorteer op de juiste partitie. Meeste van m'n tijd achter m'n pc besteed ik in browser, games, office of skype.

Waarschijnlijk zal het erg wennen zijn, maar of de traditionele desktop echt een gemis zal zijn moet denk ik nog blijken.
Ik heb windows 8 developpers preview nu een tijdje in gebruik en ik moet zeggen dat ik begin te wennen aan de metro interface. Natuurlijk blijven dingen als Live Messenger lekkerder werken op het 'normale' bureaublad, maar dan schakel je daar gewoon even naar toe.

Het enige echte nadeel wat ik op het moment nog over heb van de Metro interface, is dat je er niet echt lekker doorheen kan scrollen. Ik werk veel met de muis en als ik met de muis wil scrollen, moet ik de balk onderin het scherm pakken. Ook werken sommige dingen niet helemaal goed, maar wat wil je met een developpers preview.

Als Microsoft, en ik verwacht wel dat ze het doen, die laatste dingen eruit halen, vind ik de Metro interface in principe niet zo'n problematisch geval meer als dat het eerst leek.

Ik moet natuurlijk wel toegeven dat het waarschijnlijk vele malen lekkerder zal werken op een tablet. Omdat ik zelf geen tablet heb, zal het bij waarschijnlijk blijven.
Ik gebruik nu de metro interface op mijn Nokia lumia 800 sinds een week of 2 en ik vind het een fantastische ervaring. Zeer positief verrast, dus ik kan niet wachten tot mijn pc er ook zo strak ui ziet. (en hopelijks ook zosnel werkt)
Maarja, je hebt ook een dure telefoon gekocht, dus je wil ook echt niet dat het slecht is. Een soort placebo-effect. Je hebt vast je best moeten doen om het leuk te gaan vinden ;)

Net als een iPhone eigenlijk. "ja je kunt dit en dat en zus en zo er niet mee, maar dat geeft niet, want het glimt wel heel mooi". Zal met Metro ook wel zo zijn.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 december 2011 19:26]

Beetje rare reactie.
Ik heb mijn samsung nu bijna een jaar, gratis gekregen, maar ik ben het helemaal eens met Ygreke. Ik vind Metro een verademing ten opzichte van Android. Geen berg iconen meer, maar overzichtelijke hubs.
Of mag ik dat nu niet zeggen omdat ik mijn telefoon gratis heb gekregen en hem daarom verdedig?
In vergelijking met de top android phones is de Nokia niet eens zo duur, eerder goedkoop.

Als echte tweaker heb ik al de iphone en android gehad en ik zit er ook aan te denken om de nokia lumia 800 te nemen en ik ben wel benieuwd hoe dit allemaal samen gaat werken met win 8.
Kromme redenatie. Het feit dat een placebo-effect zoals jij beschrijft mogelijk is wil nog niet zeggen dat dat ook de reden is dat Ygreke de interface fijn vindt werken. Je kan het ook omdraaien - jij bent zo tegen verandering dat je de Metro interface per definitie slecht vindt.

Persoonlijk vind ik het niet thuis horen op een desktop PC. Maar op mijn telefoon (Samsung Omnia 7) vind ik het ontzettend fijn om mee te werken. Maar goed, dat wil er bij jou natuurlijk niet in, want hij is gewoon kut en daarmee basta, toch? :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 december 2011 01:43]

Ik heb een aantal keer de Metro interface in de Developer Preview kunnen testen en persoonlijk vind ik het best een vooruitgang. Zoals verder naar boven ook al beschreven is de desktop zoals we deze kennen hopeloos ouderwets. Wat we ook doen met onze computer, er zijn altijd maar relatief klein aantal handelingen waar we de computer echt voor gebruiken. Dit gaat overigens net zo goed op voor de zakelijke markt, alleen is het type applicatie wel anders dan bij prive gebruik.

Wat ik persoonlijk zo mooi vind aan de Metro Interface is dat je feitelijk een full screen startmenu heb, waarbij de snelkoppelingen zijn vervangen door tiles. Doordat de tiles meer informatie kunnen tonen dan een icoontje met de naam, is het mogelijk om in een oogopslag een hele hoop informatie in een keer te zien. Dit is uiteraard allemaal naar wens te verplaatsen, zodat je de applicaties die je het meeste gebruikt heel efficiënt kan groeperen. Wanneer een applicatie geen live tiles ondersteund, dan kan je alsnog snelkoppelingen plaatsen waardoor je geen dingen hoeft te missen.

Ik denk dat Windows 8 vooral tablets naar een hoger niveau kan slepen, vooral wanneer Microsoft het zoals beloofd goed voor elkaar krijgt om Windows op ARM SOC's te laten functioneren. Ook ben ik erg benieuwd naar de eventuele fusie van de desktop en tablet. Wanneer je in een dockingstation onder andere een optische drive, een aantal usb poorten, netwerk aansluiting, oplader en eventueel een videokaart weet te verwerken kan je het apparaat voor lekker internetten op de bank EN gamen achter een bureau gebruiken.

Ik kan niet wachten in ieder geval!
ik vindt window 8 beter dan 7 :)

ik zie alleen voordelen zoals

*veel sneller opstarten ( hdd )
*iso ondersteuning ingebouwd,geen software meer nodig

nadelen

*metro, maar ik lost op met registerke en geen nadelen meer :)
Toevallig heb ik op deze computer de developer Windows 8 gehad,
Opstarten ziet er mooi uit.
Al waren hiervoor nog weinig mogelijkheden.

Het versimpelde menu lijkt mooi maar het is eigenlijk naar mijn idee onnodig.
je kan al wel klikkend met 1 druk op de knop in een bureaumenu komen.
deze ziet er ongeveer hetzelfde uit als bij Windows 7.

ik ervaarde zelf Windows 8 als zwaar onstabiel,
dus hopelijk maken ze der nog wat van.
Ik vind persoonlijk dat deze versie op het moment harder faalt dan windows vista.
Typisch tweakers, aardsconservatief. Best wel komisch eigenlijk dat de meest conservatieve gebruikers zich onder ICT werkers bevinden. Oei een nieuwe interface, kunnen we de oude niet terug krijgen, waarom is het niet gewoon windows XP-2012 ? De reacties vallen me echt tegen, zij jullie allemaal dik boven de 80 en kunnen niet meer tegen verandering ?

Mocht je metro wel leuk vinden en al een soort van voorproefje willen hebben gewoon op windows 7 : Install Rainmeter met de WP7 skin. : Screenshot. Wel even voor een lege desktop zorgen.
Waarom iets veranderen wat goed werkt? En zeker als de vervanging niet beter is. Mag je conservatief noemen, maar wel logisch en verstandig.

De Metro interface ziet er eigenlijk uit alsof we terug naar de jaren 60 gaan ofzo. Alles neemt relatief veel screen estate in, wat het ook minder efficient maakt. Ideaal voor touchscreens of tablets, maar niets voor op de desktop.

Hetzelfde geldt voor de Ribbon die MS een paar jaar terug invoerde in Office. Het neemt meer ruimte in, biedt minder overzicht voor de gevorderde gebruiker en verlaagt de efficientie. Alleen voor nieuwe gebruikers zou het mogelijk iets eenvoudiger kunnen werken.

Vind je het dan vreemd dat men zich daartegen verzet? Het heeft geen voordeel, waarom zou dan iedereen moeten investeren om te wennen aan een nieuwe user interface? Dat kost hopen geld en tijd, voor niets.
Het paard en wagen was toch ook goed?
Let vooral even op "Zeker als de vervanging niet beter is". En paard en wagen had grote nadelen, die ook bij een ieder bekend waren: de snelheid was zeer beperkt en paarden hebben, net als elk ander levend wezen, met enige regelmaat pauze en voedsel nodig. Voedsel hebben we nog steeds in onze voertuigen, in de vorm van brandstof, maar de pauze is over het algemeen niet echt meer nodig. En de snelheid is aanzienlijk beter.

Nu, wat zijn zoal de beperkingen van de interface zoals die in Windows 7 beschikbaar is?

Veranderingen zijn prima, maar over het algemeen is evolutie een betere basis voor veranderingen dan revolutie. Dat gaat natuurlijk niet altijd op, maar dan moet je je wel heel goed bewust zijn wat de huidige tekortkomingen zijn en waarom deze "revolutie" nodig is.

Als je op objectieve wijze uit kunt leggen wat de tekortkomingen zijn van de Windows 7 interface, en hoe die opgelost worden met de metro interface (anders dan voor tablets), dan is er een goede reden om een nieuwe interface in te voeren. Nu is het wat mij betreft nog gewoon verandering omwille van de verandering: het is niet beter, laten we hopen dat het niet slechter is, maar het is anders. En dat kost een hoop geld, die je beter ergens anders aan uit kunt geven.
Wat een onzin, de gemiddelde gebruiker weet zich een stuk beter te redden in office 2007 dan in office 2003. Ik doe wat MKB beheer en bij een herinstallatie van een pc kreeg ik altijd de vragen: "Help hoe moet ik nou weten hoe dit werkt?" & "Kan ik niet gewoon de oude versie houden". Als ik dan na twee maanden vroeg hoe Windows 7 en Office 2007 beviel dan krijg ik reacties als: "Het lijkt stabieler te werken", "Ik kan alles sneller vinden.", "Het hele systeem lijkt veel sneller". "Het ziet er allemaal mooier uit en werkt makkelijker.".

Ik heb nog nooit een echt negatieve reactie gehad, soms moet je wat settings aanpassen maar ik heb tot nu toe bij iedereen een beter werkende situatie kunnen bieden met een upgrade. Voor mij persoonlijk was de ribbon interface wel erg wennen, zeker als je wat moeilijkere zaken wilt doen in office dan zit die optie soms iets verder weg maar ik wil zelf ook niet meer terug naar Office 2003.

Ten tijde van Windows Vista en 7 was ook iedereen bezig met de classic shell, terwijl die shell vooral in Windows 7 stukken minder efficient is. Wacht nou eerst maar eens af wat Microsoft straks daadwerkelijk te bieden heeft voordat je meteen gaat klagen over een nog vollop in ontwikkeling zijnde test versie.
'Het lijkt stabieler te werken', en "het hele systeem lijkt veel sneler" staan natuurlijk compleet los van de gebruikersinterface. Ik ontken niet (noch bevestig) dat Microsoft goede dingen heeft gedaan in Office 2007.

"Ik kan alles sneller vinden" is min of meer wat ik ook al zei. Het is mogelijk dat je dingen sneller kan vinden als je niet weet waar ze staan, met de ribbon. Als je echter WEL weet waar het staat ben je langer bezig dan voorheen om dat te bereiken. En het neemt een aanzienlijk groter deel van je scherm in beslag.

Ik ben zeker niet tegen verandering, maar als je iets gaat veranderen puur om het te veranderen ben je wat mij betreft verkeerd bezig. En dingen kunnen ook zeker wennen. Neem bijvoorbeeld de Unity interface die tegenwoordig standaard is op Ubuntu. Dat was zeker ontzettend wennen maar na er een tijdje mee gewerkt te hebben ben ik die redelijk gaan waarderen. Of ik het een betere interface vind dan bijvoorbeeld KDE ben ik nog niet uit, maar het is zeker gelijkwaardig.
Nou nou.. gelijk al die IT-ers als bejaarden betitelen gaat een beetje ver. Wat we tot nu toe gezien hebben is een developer release, de beta zal dichter tegen het eind product zitten en de vraag is hoe dominant de metro interface dan nog is. Het zou zomaar een kruising tussen de windows 7 interface en metro kunnen worden.. Microsoft kan zich namelijk geen tweede "Vista" versie (vooral UAC was wennen) permitteren, dat verklaard waarschijnlijk ook waarom ze de developer editie hebben vrijgegeven, zien wat de reacties zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True