Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Microsoft zou volgens geruchten aan een versie van zijn Office-pakket werken, speciaal voor Apples iPad. De tablet-versie zou uitgekleed zijn en niet over dezelfde functionaliteit beschikken als de desktopvariant.

Microsoft Office 2010 logo (75 pix)Dat schrijft The Daily. Microsoft zou hard bezig zijn om zijn Office-pakket aan te passen voor tabletgebruik. Momenteel zijn er al applicaties voor Apples tablet beschikbaar die bestanden uit Microsofts Office-suite kunnen lezen, zoals Quickoffice en Documents to Go. Microsoft zou hiermee de concurrentie aan willen gaan door een uitgeklede versie van zijn Office-suite te introduceren. Deze krijgt vermoedelijk een prijs die vergelijkbaar is met die van Apples losse Pages-, Numbers- en Keynote-apps: rond de 10 dollar.

Microsoft werkt ook aan een nieuwe Office-versie voor Mac en vermoedelijk komt er voor Windows 8 ook een speciale versie die voor tablets geoptimaliseerd is. Deze zouden beide eind volgend jaar uit moeten komen. De iPad-versie wordt eerder verwacht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Ze kunnen vrij eenvoudig de HTML5 versie van Office als basis nemen ("Office Web Apps"), dat werkt nu al heel aardig op de iPad. Een offline versie daarvan, fatsoenlijke integratie met Skydrive (consumenten) en Sharepoint (enterprise) en het is IMO een inkopper.

iOS mist nu nog goede Skydrive integratie. Als MS met fatsoenlijke Office apps komt, een foto app (met auto-sync naar Skydrive) en een Skydrive app a la Dropbox, dan zijn ze al een heel eind. Microsoft mag nu wel helemaal pro-web zijn geworden, niet alles loopt nou eenmaal even lekker via HTML5...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 november 2011 09:48]

Dat is niet zo eenvoudig, die Office Web Apps zijn leuk voor simpel documenten en spreadsheets bekijken maar zodra je echt wat ingewikkeldere opmaak in documenten hebt staan verslikken ze zich er gigantisch in en halen ze je hele documentstructuur uit elkaar. Absoluut niet geschikt om documenten mee te bewerken want zodra je ze opslaat zijn ze permanent gesloopt en mag je een vorige versie gaan herstellen.
Het is een leuk idee maar HTML(5) webapplicaties kunnen gewoon nog niet met de structuren uit Office documenten om gaan, daar moet die standaard echt voor worden herzien en aangepast worden.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 30 november 2011 09:09]

Een tekstverwerker is ook niet bedoelt voor complexe opmaak (en een tablet lijkt me daar ook niet het meest geschikte platform voor). Daar heeft men page layout programma's voor zoals InDesign, QuarkXpress of (de gruwel) Publisher...

Overigens hoop ik ten zeerste dat Microsoft veel aandacht schenkt aan gebruiksvriendelijkheid en niet weer verzand in het maken van een oerwoud aan knoppen en balken.
Het is er inderdaad niet voor bedoeld maar het gebeurt wel, dat is het probleem. Je krijgt regelmatig documenten binnen die in Word opgemaakt zijn en in een webapplicatie gewoon niet fatsoenlijk getoond kunnen worden.
Je kan dan stellen dat de gebruiker de schuldige is maar die gebruikt gewoon de functionaliteiten uit zijn Word programma. Bovendien lost dat het probleem ook niet op, zulke documenten zal je blijven krijgen en je moet ze toch verwerken.
Dat heeft weinig met de HTML standaard te maken - als de web apps werkelijk documenten vernaggelen ligt dat aan de (server-side) code.
Sharepoint integratie zou geweldig zijn! Dan is het aanschaffen wel het overwegen waard voor mij.
Er bestaan zat applicaties in de App Store om van je iPad een Sharepoint client te maken.
Kijk daar word ik blij van, nu nog een versie voor android en u maakt mij intens gelukkig. Nu heeft het iets merkwaardigs om persoonlijk geluk af te laten hangen van iets banaals als office maar als er iets een bron van ergenis is is dat het wel... Graag one note ook meenemen als jullie toch bezig zijn...

Al snap ik het niet heel erg goed als er iets een verkoop argument was voor wp7, of straks de win8 tablets was dat het wel.
Ik 'stimuleer' sinds een half jaar Google Docs af bij mijn klanten :) het is voor iedereen even wennen hoor. Qua opmaak hebben we niet veel nodig (ik schrijf lespakketten en lesbrieven) en men gaat zelfs meewerken.

Gigantische verlossing van office! Kost even tijd en je moet wat bochten maken om ontvangen bestanden te gebruiken, maar weegt voor mij niet op tegen de voordelen. Een lokaal pakket is voor.mij niet meer interessant.

Dwing veranderd in stimuleer. Verandering valt nog wat zwaar. Let wel: het meerendeel heeft geen uitgebreide layout mogelijkheden nodig! De praktijk is niet zo afhankelijk van office... Dat valt echt heel erg mee.

Ander voordeel: de klant heeft altijd de compatible versie. Geen software nodig, altijd actueel.


EDIT
excuus voor het gdocs betoog, dat is enigszins offtopic. Er werd alleen een probleem geschets wat voor mijn gevoel al een poos opgelost was :)

[Reactie gewijzigd door RielN op 30 november 2011 10:28]

Dan zul je mij nooit als klant hebben, want Google Docs is verre van een fijn 'pakket' om mee te werken, en jij bepaalt niet wat IK moet gebruiken als ik jouw klant ben, IK bepaal hoe JIJ het moet aanleveren.
Dat ligt aan onze relatie! Mijn ervaring is dat het pakket prima bevonden wordt. Mits je de voor en nadelen wel duidelijk.maakt. waar liggen je verwachtingen?

"wat handig" hoor ik altijd.

[Reactie gewijzigd door RielN op 30 november 2011 10:15]

Als het aan de relatie zou liggen kan het dus per klant anders zijn. Geen klant is het zelfde.En dat wil je ook niet.

Je gaat een probleem krijgen als de wensen van de klant ineens veranderen en jij niet aan die wensen kan voldoen door de beperkte mogelijkheden van de tool welke jij afgedwongen hebt.
Dan moet je of 'nee' verkopen of je moet een nog grotere investering doen om alle templates weer opnieuw te bouwen. Wat mij betreft een te groot risico.


edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 30 november 2011 11:02]

af bij mijn klanten
En je klanten zijn? Jij, jezelf en je ouders? Bij ons gaat het je nooit lukken om Google Docs af te dwingen, zal waarschijnlijk eerder andersom zijn ;) ... wat dat betreft heeft Google Docs veel te veel beperkingen voor teveel afdelingen. En ja we willen toch maar 1 office omgeving gebruiken en niet 2 aangezien het toch wel fijn is om 100% compatible te zijn binnen het bedrijf. Volgens mij vergeet je 1 gouden regel de klant is koning. Als de klant WP5.1 wil gebruiken, dan gebruikt de klant WP5.1 en dan pas je je aan.
Die vergelijking raakt natuurlijk nog kant nog wal. Als jij nog WP5.1 wil gebruiken dan doe je dat lekker, maar dan mis je handige en veilige dingen zoals de Cloud. De Cloud integreert naatloos met Windows 7 en WP7.5
Als een klant per se met oude techniek wil werken dan alles oud, en niet iets moderns als de Cloud erbij willen gebruiken.
Office en Gdocs heeft beide krachtige argumenten en voordelen! Ze kunnen, voor hun eigen toepassingen, prima naast elkaar gebruikt worden zelfs (wat ik ook veel zie).

Ik gebruik een chromebook en heb zelf weinig keus nu :P maar het werkt voor mij zo wonderbaarlijk goed. Vandaar mijn comment!
Waarom dan niet gewoon Skydrive?
Dat biedt mij enkel opslag.
Dan kun je de mensen beter naar SkyDrive i.c.m. de Office Web Apps dwingen. Office en OWApps zijn toch echt superieur aan Google Docs wanneer het aankomt op de layoutmogelijkheden.

En OWApps sloopt de formatting van je document niet :)
Jawel, Office Web Apps kan complexe document zeker ook slopen qua layout. Zelf met meerdere document al meegemaakt, Google Docs en Office Web Apps presteren hetzelfde qua documenten slopen.
Het probleem is dat het met HTML5 een stuk lastiger is om documenten na te maken dan met een desktop of tablet applicatie, je moet als het ware een conversievorm toepassen. Microsoft werkt hier wel hard aan maar ook hun oplossing is gewoon niet foutloos.
Ik heb eigenlijk in alle versies van ms office problemen gehad met de formatting, zelfs met microsofts eigen formaten en verschillende office versies kan het al mis gaan.
Dan kan je dat kennelijk naar je klanten toe maken, veel bedrijven kunnen dat niet. Die kunnen niet zomaar eisen dat een document qua layout compleet opnieuw in elkaar gezet wordt puur zodat Google Docs zich er niet in verslikt.
Google Docs is een prima collaboratie tool maar tegenwoordig wordt Office echt als tekstopmaakpakket gezien (waar het eigenlijk niet voor bedoeld is) en daardoor krijg je de meest uiteenlopende constructies die enkel met Office goed samenwerken.
Zelfs als leek heb je daar last van, doe en paar dingen om een pagina mooi op te maken en voila, niet meer Google Docs compatible.
Maar ik hoef niet compatible te zijn. Mijn paginas zijn ook mooi! Niet zo uitgebreid in opties als Word, maar wel voldoende. De klant bekijkt en bewerkt ook in zijn browser. Heel nieuw, heel anders, maar ik stuit in de praktijk vrijwel nooit op.moeilijkheden.

Ik gebruik dan wel.gdocs maar voor office365 zal hetzelfde gelden.
Nou dan ben ik blij dat ik jou klant niet ben...
Vooral nieuwe docs he. Bij een goede benadering lukt dat best en zien de meeste het voordeel. Ik ben ook de beroerdste niet als het echt niet anders kan hoor :) afdwingen is ook eenw groot woord, ik had beter stimuleren kunnen gebruiken.
OneNote bestaat al, het staat alleen niet in de AppStore hier in nl. Als je je aanmeld voor de US appstore kan je em wel vinden. Hij werkt op zich wel, maar helaas werkt ie niet met gegevens in tabellen... laat ik dat nu net vaak doen :(
Ben ik nou de enige die vind deze ontwikkeling redelijk nutteloos? Ik ken mensen die zeggen dat hun tablet de desktop heeft vervangen voor thuis gebruik (internet, social networking etc), maar een tablet is ergonomische gezien niet iets waar je uren achter zit om productief bezig te zijn. Ik denk met een soort notitie app waar je wat in kunt plakken of intikken voor later import naar je echte werk omgeveing veel praktische is (iets als Note Everything op Android bijvoorbeeld).
Ben ik nou de enige die vind deze ontwikkeling redelijk nutteloos? Ik ken mensen die zeggen dat hun tablet de desktop heeft vervangen voor thuis gebruik (internet, social networking etc), maar een tablet is ergonomische gezien niet iets waar je uren achter zit om productief bezig te zijn.
Zo nutteloos is het nu ook weer niet. Veel tablets worden namelijk zakelijk gebruikt. Hopelijk komt er binnenkort ook een Android variant van Office. Vooral op tablets als de Asus Transformer met toetsenbord (docking), lijkt me dit erg handig. Bovendien valt de prijs van 10 dollar erg mee.
Met een hogere resolutie zou je dat kunnen doen, maar op het moment dat je een toetsenboord en muis gaat aanhangen is het niet echt een tablet meer ;) . En die tablets zijn nog niet zo veelzijdig en krachtig en als fatsoenlijke desktop (kun je fatsoenlijk een VM op draaien bijvoorbeeld?)
Het enige waar je hem wel voor zou kunnen gebruiken als tablet is voor presentaties en het bekijken van spreadsheet e.d. omdat het lekker portable is, maar dan heb je genoeg aan een viewer lijkt mij.
Ik ben nog steeds niet overtuigd.
Ik heb gisteren nog op een Blackberry nog een vrij lange memo zitten corrigeren (met Documents To Go), en dat kan zeker handiger. Ik zie wel degelijk grote toekomst voor een tablet/smartphone Office versie met editing mogelijkheden.

Presentaties zouden zoveel handiger kunnen als de vergaderruimte een AppleTV aan de beamer had hangen, en je vanaf je iPad draadloos een presentatie kan doen. Of voor de non-Apple wereld, met Android + DLNA.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 november 2011 09:55]

Hopelijk komt er binnenkort ook een Android variant van Office
Dat kun je denk ik op je lijstje "things that are never going to happen" zetten. Er is ook geen versie voor Linux terwijl die er al vele jaren wel voor de Mac is.
Piraterij is denk ik daar het grootste obstakel, Microsoft is niet de enige maker van betaalde apps die om die reden Android en Linux links laten liggen. Samen met het feit dat ontwikkelen voor (desktop) Linux een vrij ondankbare taak is: onderliggende API's veranderen continue, er zijn veel te veel verschillende distro's om te supporten en laten we wel zijn: met maar 1% marktaandeel mis je er niet heel veel inkomsten aan. Maar Android is andere koek, als het inderdaad structureel een enorm marktaandeel blijft houden en er een app store komt die wel enige bescherming biedt tegen illegaal kopieren dan is het nog wel een optie. Tot die tijd kan je natuurlijk ook gewoon de HTML5 versie van Office gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 november 2011 10:21]

Ze zien android als een grote bedreiging vanwege de vrijheid die het aan gebruikers en concurrerende bedrijven geeft, ze zullen nooit een dergelijk systeem gaan ondersteunen, alleen als ze echt niet anders kunnen (zie hun hypervisor code in de kernel, alleen gemaakt omdat linux groot is op die markt).

Ik denk dat pas als de scare tactics die MS nu hanteert naar telefoon en tablet makers gefaald hebben ze misschien zullen overwegen om ook ondersteuning voor android te maken.
Op een standaardje zetten en een usb of bluetooth toetsenbord eraan, eventueel nog een monitor eraan en gaan. Waarom zou dat niet fijn werken?

Ik denk dat de klassieke laptops en desktops over een aantal jaar door veel mensen vervangen zijn door een tablet met dockingstation.
Hangt van je werk af. Voor veel zakelijke gebruikers zou dat wel voldoende zijn, om op kantoor te werken en bij de klant ook dingen laten zien. Maar mijn ervaring is dat als ik op pad iets wilt aanpassen dat je gauw volledige functies nodig hebben (bijvoorbeeld commentaar die dan verwerkt moet worden). Dan is laptop beter lijkt mij.
Als de iPad 3 een hogere resolutie krijgt en je er op je bureau een standaard voor hebt staan en een toestenbord bij hebt liggen weet ik dat nog zo net niet. Zou best eens heel goed kunnen gaan werken.

Voordeel is dat je het dan allemaal ook zo weer meeneemt als je niet meer achter je bureau bezig hoeft te zijn, hoewel dat met cloud oplossingen niet echt een issue meer is.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 30 november 2011 08:59]

Eens als cloud apparaat is het ideal.
Jeuh, hogere resolutie op zijn klein scherm, ja dat werkt productief.. Ik begrijp de hele fascinatie met nog hogere resoluties (hoger dan 1980x1200 op een 24") niet als men toch bij die 'kleine' schermen blijft (ook bij desktop), hoe hoger de resolutie hoe kleiner de lettertjes, en ga je de letters vergroten, dan is de hogere resolutie weer zinloos.
Loop eens een telefoonwinkel binnen en kijk even naar het scherm van een iPhone4s.

De hoge resolutie wordt gebruikt voor scherpere (veel scherpere) beelden, niet voor extra werkoppervlak zoals bij windows.
Klinkt als een W8 tablet. Onderweg gebruik je de touchinterface en thuis of op het werk schakel je direct over naar de desktop interface.
Je hebt gelijk dat het niet een ideaal platform is om vanaf nul bijvoorbeeld een bedrijfsplan te schrijven ja. Maar als je ergens bent en je wilt een aanpassing maken, dan is het weer ontzettend handig. Zelf zou ik er meer dan 100 Euro voor over hebben als Miscrosoft de Word en Excel apps zo maken dat ze zo'n beetje elk .docx en .xlsx bestand kunnen openen en bewerken.
Toch vind ik het apart dat microsoft dingen schrijft voor hun vijand..

Als ik Microsoft was zou ik gewoon windows 8 maken en daar dan office ondersteuning.
Zodat, netzoals nu, Windows voordelen heeft! (windows phone versus android versus symbian. Windows phone is toch het beste met office)
Toch vind ik het apart dat microsoft dingen schrijft voor hun vijand..
Het is geen oorlog. Het woord "concurrent" is wat je hier zoekt. Daarbij zullen ze wel gek zijn het niet te doen gezien de afzetmarkt van de iPad.

Daarbij maak MS ook al jaren Office voor OSX. ;)
Klopt, maar om windows 8 exclusiever te maken dan de iPad.
Op Windows 8 zal de volledige desktop versie van Office kunnen draaien.
Microsoft heeft al jaren Office voor de Mac, hetgeen zeer veel gebruikt wordt door de Mac gebruikers. Helemaal niet zo raar dus, dat ze het ook voor de iPhone maken. Zal waarschijnlijk neerkomen of een port van de Windows Phone variant...
Waarom is het vreemd? Je wilt toch je afzetmarkt vergroten? Er bestaat ook Office voor de Mac.
Als MS dat niet doet, dan bestaat de kans dat de managers overstappen op Macs.

En Google bakt ook wel (halfbakken) apps voor Apple.

[Reactie gewijzigd door kmf op 30 november 2011 09:18]

De docs app is best goed!
Office op je foon lijkt me nogal raar. Zie jij jezelf al hele brieven typen, of spreadsheets maken op je foon? Daar is dat schermpje domweg te klein voor.
Ik heb nu een tijdje numbers voor iPhone/iPad. Ideaal om in een spreadsheet direct mijn uitgaven en te declareren kosten bij te houden. aan het einde van de maand pik je het documentje op uit de iCloud, fatsoeneert het een beetje en klaar ben je.
Het gaat niet om brieven typen of spreadsheets maken, het gaat juist om het raadplegen van informatie. Snel de nieuwste offerte binnenhalen, kijken of deze klopt, comment of wijziging maken en dan weer terugsturen of doorsturen. Dat soort zaken wil je ook onderweg kunnen doen zonder laptop maar heb je soms wel een Office applicatie voor nodig simpelweg vanwege bestandscompatibilitiet.
Daar heb je gelijk in.
Als je open bestandformaten gebruikt dan werkt dat toch prima? lijkt me juist onwenselijk om je als gebruiker om bedrijf ook op tablets in de lock-in te laten trekken.
Toch vind ik het apart dat microsoft dingen schrijft voor hun vijand..

Als ik Microsoft was zou ik gewoon windows 8 maken en daar dan office ondersteuning.
Zodat, netzoals nu, Windows voordelen heeft! (windows phone versus android versus symbian. Windows phone is toch het beste met office)
Ga eens even de geschiedenis opzoeken ;)

Office bestond eerst voor Mac OS, toen er van Windows zelfs nog geen sprake was.
Ze hebben een van de grootste Mac OS ontwikkelstudios na Apple zelf.

De nieuwste features ook eerst in Office voor Mac OS. Deels omdat ze er al langer voor ontwikkelen, maar voornamelijk omdat ze ook de Mac doelgroep als proefkonijnen gebruiken.
logisch, als ik Microsoft was zou ik dit al lang uitgebracht hebben. iPad markt is de leading tablet markt, in bedrijven worden iPads steeds meer gebruikt bij vergadering e.d. Dan is het toch wel handig dat je even je excel, of je PP van de server kan halen.

En dat kan natuurlijk, want er zijn genoeg 3rd party-apps voor dat. Microsoft heeft dus gewoon de kat uit de boom gekeken...nu maar hopen dat ze hun versie niet te veel uitkleden.

Ik denk trouwens dat als de iPad echt office compatible gaat worden ze nog populairder worden in bedrijven.
En het is ook slim van Microsoft om hun melkkoe Office geschikt te krijgen voor de touch generatie van GUI's. Op deze manier pakken ze ook de Touch GUI kennis op die ze zometeen ook voor Windows 8 mee kunnen nemen.

Vergelijk ook de manier waarop MS begon met GUI applicaties voor de Macintosh. Door in de DOS tijd deze GUI kennis op te pakken nog voor ze zelf een GUI OS hadden kregen ze deze kennis wat weer van pas kwam voor Windows en tegelijkertijd een paar concurrerende slow adapters (WordPerfect, Lotus 123) de nek omdraaide.

Slim ook voor MS zelf dus om er vroeg bij te zijn in de volgende paradigm shift van computer gebruik.
Hij is al compatible als gebruik wordt gemaakt van Apples eigen (uitgeklede) Word-, PowerPoint- en Excel-alternatieven: Pages, Keynote en Numbers. Daarin kan een document ook in .doc-, .ppt- en .xls-extensie opgeslagen en verstuurd worden. Als alternatief kunnen deze documentvormen ook nog doorgestuurd worden in pdf-formaat.
dit vind ik erg vreemd.

In een bedrijf werk je toch met fileshares? alle bestanden staan op fileservers, zowel openbaar als prive gedeeltes.
hoe open je die documenten dan?
met een ipad kun je niet over het netwerk navigeren, daarom zie ik ook veel bedrijven die een citrix omgeving opzetten om met de ipad te werken\
(daarna komen de klachten over een externe muis maar dat is een ander verhaal)

ik vind het een vreemde ontwikkeling, via de cloud was logischer geweest.
Tuurlijk kan je met een iPad het netwerk op.

En je kan standaard word en excel documenten openen zonder extra software, daarnaast bestaan er tientallen software oplossingen in de App Store om Office documenten te bewerken.
windowstoets + r \\fileserver\data en enter? :+
Apple's eigen Office-suite heet iWork en niet Pages. Pages is een MS Word equivalent net zoals dat Keynote = PowerPoint en Numbers = Excel.

Mooie ontwikkeling dit trouwens, hoe meer keus uit Office achtige pakketten hoe beter.
Hier is meer keus: http://www.abisource.com/
Abiword draai ik al 2 jaar op mijn N900, en het werkt perfect. Op mijn telefoon maak ik vanzelfsprekend geen moeilijk inelkaar gezette stukken, maar...
Er wordt dan ook niet gepraat over Apple's Office-suite, maar over de apps die voor de iPad beschikbaar zijn, en die worden los verkocht als Pages, Keynote en Numbers.
Waar wordt dit dan ook in het artikel beweerd?
Dit leek me juist de reden om straks een Windows 8 tablet te kopen, maar misschien willen ze zichzelf wat extra druk opleggen ;)
Of juist van meerdere markten thuis zijn, ze hebben immers ook al een office pakket voor de Mac, dus zo bijzonder is deze stap ook niet.
Wat ik interessant vind is de prijs.

Het is dan weliswaar een uitgeklede versie. Maar zou de prijs van ongeveer 10 euro in verhuiding staan tot wat het meest vergelijkbare volledige pakket extra kan? Het zal natuurlijk appels met peren vergelijken zijn. Maar veel mensen typen nooit meer dan gewoon wat tekst en betalen (wat kost het?) misschien wel 200 euro. Deze applicatie kan hetzelfde voor 10 en komt ook van hetzelfde bedrijf...
Office home and student: vanaf 87 in het Engels. (Standaard zo'n 100,-)

Natuurlijk is die +-10 voor n device, de officile MS prijs is 139,- voor 3 gebruikers. Nog steeds flink duurder, maar per device valt het dan nog wel mee.

Een dergelijke prijspolitiek is best gebruikelijk; een full-product voor de zakelijke markt voor 'zakelijke' prijzen, en een uitgeklede variant die ook voor 'gewone' consumenten heel betaalbaar of soms zelfs gratis is.
waarom gebruiken ze niet skydrive op de ipad?
op de samsung tab werkt dit prima.

vind het een beetje overbodig om een volledig office pakket op de ipad te hebben. helemaal gezien de grootte van het pakket. lijkt me sterk dat dit in 20mb gaat passen?
"Microsoft zou hiermee de concurrentie aan willen gaan door een uitgeklede versie van zijn Office-suite te introduceren"

Dus geen volledig pakket...

"lijkt me sterk dat dit in 20mb gaat passen?"

Waarom zou het in godsnaam in 20MB moeten passen? Zijn genoeg grote applicaties. Infinity Blade is dacht ik zelfs 900+ MB.

Zelf denk ik dat 500MB voor een Tablet versie van Office prima is. Stel het zou 500MB zijn... De kleinste iPad is 16GB... 14GB netto... dan zou je nog 13.5GB over hebben ;)

Al met al zal het zakelijk gezien handig kunnen zijn om .doc te kunnen openen zonder lay-out problemen. Ik heb zelf Pages op mijn iPad maar vind het al me al niet echt ideaal op een tablet...

Evengoed had ik dit niet verwacht, gezien MS zich ook meer en meer op portable devices aan het richten is, en ondersteuning geven op iOS geeft natuurlijk minder reden om een Windows gebaseerde tablet aan te schaffen!

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 30 november 2011 08:37]

Hopelijk dan wel OneNote, dat is echt een onvervangbare applicatie zodra je daar eenmaal goed mee aan het werk bent. Ideaal om alle gedachtegangen en werkzaamheden lekke rop papier te zetten en te structureren en vervolgens overal te kunnen openen.
En inderdaad de lay-out problemen kunnen soms echt erg zijn, merk het zelf nu constant met Google Docs. Heeft een pagina een achtergrondje en wat andere opmaakdingetjes en het wordt volstrekt uit elkaar gehaald en op meerdere pagina's gedumpt. Nu is het nog wel redelijk leesbaar maar je moet het absoluut niet opslaan want dan is het toch onherstelbaar beschadigt. Zeker als je van partners documenten ontvangt met uitgebreide Office opmaak wil je gewoon een compatible programma hebben.

Wel typerend dat ook de Office web applicaties niet goed met Office bestanden om kunnen gaan en ook daar veel renderfouten maken.
op mijn werk gebruiken we Office 365 en sharepoint. Daarin zit een web-office die alle documenten prima weergeeft. Ongeacht hun opmaak.
Weergeven is het probleem vaak niet, zodra je ze gaat bewerken klopt de opmaak niet meer. Ik heb het zelf getest met Office 365 en de standaard opmaak die ik voor schoolverslagen hanteer wordt in Office 365 web-office niet goed verwerkt.
Dan kan het probleem bij mijn opmaak liggen maar die heb ik gewoon met Word gemaakt en dan verwacht je, als argeloze gebruiker, dat deze altijd werkt.
+1 voor OneNote!!! Ik wil dat programma (of vergelijkbaar) op een Transformer Prime kunnen draaien en dan gaat m'n Netbook met pensioen...
ik vind het gewoon vreemd

aan de ene kant zijn ze bezig om het cloud gebeuren te promoten, ook door office in de cloud te laten werken e.d.
en aan de andere kant gaan ze apps ontwikkelen die dit eigenlijk weer tegengaan.

Ik begrijp heel goed dat ze dit doen, microsoft is altijd erg breed geweest en dit willen ze ook door zetten. Zo bieden ze veel producten aan op veel apparaten in tegenstellen tot apple.
alleen waarom ze net nu niet met hun clous visie verder gaat vind ik vreemd.

de app grootte heb je gelijk in, daar zat ik gewoon verkeerd mee
Het promoten van de wolken wil nog niet zeggen dat iedereen dat ook wil. Ik doe wel eens iets in de wolken maar het meeste gaat echt nog lokaal, geen gedonder zodra er even geen internet in de buurt is.
iCloud is vooral een syncservice. Je bestanden zijn gewoon lokaal beschikbaar. Wijzigingen die je lokaal maakt, wordt simpelweg gesynched naar de cloud en verder gedistribueerd naar al je apparaten. (en het is online beschikbaar, maar dat is een bijkomstigheid)