De Britse 'Pentagon-hacker' Gary McKinnon wordt waarschijnlijk aan de VS uitgeleverd, nu de Britse regering heeft besloten de uitlevering niet te zullen blokkeren. Uitlevering zou geen inbreuk op de rechten van McKinnon maken.
Gary McKinnon, die in 2001 en 2002 inbrak op computers van onder meer de NASA, het Pentagon en het Amerikaanse leger, verzet zich al jaren tegen zijn uitlevering aan de Verenigde Staten. Zijn advocaten stellen dat McKinnon de uitlevering psychisch niet aankan; de hacker, die lijdt aan het syndroom van Asperger, zou als gevolg van uitlevering psychotisch of suïcidaal worden. Uitlevering zou daarom inbreuk maken op zijn mensenrechten.
De Britse minister van Binnenlandse Zaken, Alan Johnson, is na onderzoek echter tot de conclusie gekomen dat uitlevering geen inbreuk maakt op zijn mensenrechten en gewoon door moet gaan, meldt The Guardian. Hij verwerpt nieuwe medische rapporten die aantonen dat de gezondheid van McKinnon achteruit zou zijn gegaan nadat de Britse High Court eind juli groen licht voor de uitlevering gaf.
Volgens Johnson brengt het rapport geen nieuwe feiten aan het licht. Janis Sharp, de moeder van de hacker, is het hier niet mee eens en vindt de beslissing van Johnson 'barbaars', zo zegt ze tegenover persbureau UKPA. Ze zegt te vrezen voor het leven van haar zoon, omdat deze 'vrijwel zeker' zelfmoord zou plegen als hij wordt uitgeleverd. De advocaat van de hacker heeft aangekondigd de beslissing van Johnson te zullen bestuderen.
Met de beslissing van Johnson is het vrijwel zeker dat Gary McKinnon wordt uitgeleverd. In de Verenigde Staten kan McKinnon worden veroordeeld tot een celstraf van maximaal zestig jaar, wat voor de 43-jarige neerkomt op levenslang. De hacker heeft altijd ontkend dat hij schade wilde aanrichten op de - onbeveiligde - Amerikaanse overheidscomputers. Hij beweert slechts op zoek te zijn geweest naar documenten die het bestaan van ufo's zouden bewijzen. De Amerikanen claimen dat hij wel degelijk schade heeft aangericht en noemen zijn daad de 'grootste militaire computerhack aller tijden'.
Met uitlevering zou een einde komen aan een jarenlange strijd van de advocaten en moeder van McKinnon om uitlevering te voorkomen. De laatste maanden kwam uitlevering steeds dichterbij. In januari bekende de ufo-enthousiast nog schuld aan het kraken van de systemen om vervolgd te kunnen worden in het Verenigd Koninkrijk zelf, waardoor uitlevering niet nodig zou zijn. Dat is echter niet gelukt; het Britse Openbaar Ministerie maakte in februari bekend geen vervolging in te zullen stellen.
Ook zijn verzoek aan het Britse gerechtshof om uitlevering te voorkomen, wierp geen vruchten af. De rechter oordeelde dat McKinnons psychische toestand geen reden was om uitlevering te weigeren. Die uitspraak mocht hij niet aanvechten bij het hoogste Britse gerechthof, het Supreme Court, zo werd in oktober bekend: er zou geen gegronde reden zijn voor behandeling door het Supreme Court.
De laatste strohalm waar Gary McKinnon zich aan kon vasthouden, het uitstel van minister Johnson om te onderzoeken of McKinnon uitlevering psychisch wel aan zou kunnen, is met de beslissing van de minister ook verdwenen. De hacker kan nu binnen enkele weken worden uitgeleverd aan de Verenigde Staten, tenzij zijn advocaten uitlevering op de een of andere manier nog weten te voorkomen of uit te stellen.
Computers waren onbeveiligd, hij maakte gebruik van de standaardwachtwoorden....daar kom je echt niet zomaar binnen, dan ben je echt wel bewust bezig.
Je moet helemaal geen vergelijking trekken. Je kunt een huis gewoon niet vergelijken met een computer(programma). Jij trekt namelijk de vergelijking met een huis, iemand anders trekt een heel andere vergelijking en komt zo met een heel andere conclusie.Dan zou je de vergelijking moeten maken tussen huisvredebreuk of insluiping met schade en/of diefstal aan de ene kant, vs inbraak met schade en/of diefstal aan de andere kant.
Nee hoor, ik zet alleen even iets recht.Ah zo. Jouw huis maakt gebruik van standaard sloten, dus inbreken is legaal.
Vaak?En op spionage staat in vrijwel ieder land op zijn minst levenslang en vaak zelfs de doodstraf.
[Reactie gewijzigd door mrlammers op vrijdag 27 november 2009 16:17]
[Reactie gewijzigd door Maarten21 op vrijdag 27 november 2009 14:05]
Voer je dit nou ECHT als argument op??Dus als je demente buurvrouw door jouw open achterdeur naar binnen loopt, opsluiten dat tuig!
If you can't do the time, don't do the crime. Of: if you can't stand the heat, stay out of the kitchen, zoals twee bekende Nederlandse spreekwoorden luiden
[Reactie gewijzigd door mkools24 op vrijdag 27 november 2009 13:55]
Ja, dat vind ik terecht, op voorwaarde dat beide landen een bilateraal uitleveringsverdrag hebben, en dat is hier het geval.Terecht? Vind jij het normaal dat je als staatsburger van je eigen land uitgeleverd wordt aan een ander land omdat die daarom vraagt?
Ja, dat doen ze, zei het met een truc door eerst het staatsburgerschap af te nemen, zoals recent nog in de affaire-Demjanjuk is gebeurdIk vind dat echt belachelijk. Denk jij dat de VS staatsburgers aan ons uitlevert wanneer wij daar om vragen? Dacht het niet.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 27 november 2009 13:58]
Dit is niet waar. Amerika levert staatsburgers niet uit.Ja, dat vind ik terecht, op voorwaarde dat beide landen een bilateraal uitleveringsverdrag hebben, en dat is hier het geval.
Beide stellingen zijn onjuist, bijvoorbeeld in 2004 is een geboren Amerikaan, Aaron Dillard bijvoorbeeld nog uitgeleverd aan Litouwen. En zo zullen er echt nog wel meer voorbeelden zijn.[...]
Dit is niet waar. Amerika levert staatsburgers niet uit.
De truck van eerst iemand zijn Amerikaans staatsburgerschap afnemen kan ook alleen maar bij mensen met een dubbel paspoort.
[Reactie gewijzigd door TIGER79 op vrijdag 27 november 2009 14:32]
[Reactie gewijzigd door TIGER79 op vrijdag 27 november 2009 15:41]
[Reactie gewijzigd door JayZer op vrijdag 27 november 2009 14:34]
Wat dacht je van de volgende zaken:Ik ben erg benieuwd naar de schade die gemaakt is volgens de Amerikanen.
Dan nog mag je niet zomaar binnenlopen, dat heet insluiping en is nog altijd strafbaar.Een celstraf omdat je ergens binnenloopt waar de deuren openstaan als het ware.
[Reactie gewijzigd door redstorm op vrijdag 27 november 2009 15:53]
Ik heb de amerikaanse regering nog geen verklaring horen afzeggen waarin ze toegeven dat ze het de britse hacker kinderlijk eenvoudig gemaakt hebben om op hun systeem in te breken. Ook over de werkelijke schade of enige verwijzing naar welke data er nu specifiek "bespioneerd" is, is niets bekend. Nochtans, als de hacker effectief slechte bedoelingen had, is deze informatie toch reeds gecompromitteerd.Natuurlijk is er gefaald aan de beheerders- dan wel beleidskant, dat ontkent ook niemand.
Een machine met een standaard (of geen) admin wachtwoord is nooit te vertrouwen geweest. Daarmee vervallen ook meteen de drie daarop volgende argumenten van downtime, kosten proces en imagoschade: dit was namelijk nodig geweest als de Amerikanen geen cijferslot op hun fiets hadden gezet met code 000.Servers/workstations die opnieuw geinstalleerd moesten worden (een eenmaal gehackede machine is nooit meer te vertrouwen)
Ja, ik vind dat normaal. Enige discussiepunt dat je in dit geval hebt is waar de misdaad heeft plaatsgevonden.Vind jij het normaal dat je als staatsburger van je eigen land uitgeleverd wordt aan een ander land omdat die daarom vraagt?
[Reactie gewijzigd door blouweKip op vrijdag 27 november 2009 14:23]
Wat jij wilt is geen transparantie. Als er sprake is van transparantie kan het nog steeds zo zijn dat de uitkomst is dat er géén aliens onder ons zijn.Transparantie zou veel uit de wereld helpen. Mensen die zaken achterhouden omdat ze denken dat ik knettergek wordt als de aliens al jaren onder ons zijn? pffff Ik kijk best af en toe eens wat SF hoor.
Welke straf?Bovendien is de straf buiten alle proporties
Mwa, de gevangenissen in de VS zitten er vol mee, mensen die aan het korte eind van een plea bargain hebben getrokken.Maar vergeet niet dat hij dus zelf toegegeven heeft schuldig te zijn, dat doe je niet als je van je eigen onschuld overtuigd bent!
Dat heeft hij gedaan tenopzichte van het inbreken in UK, dat heeft hij gedaan om mogelijke uitlevering te voorkokmen, wat dus niet geholpen heeft.Maar vergeet niet dat hij dus zelf toegegeven heeft schuldig te zijn, dat doe je niet als je van je eigen onschuld overtuigd bent!
Zeg je dat weer, terwijl het in de praktijk keer op keer gebeurt dat onschuldige mensen schuld bekennen om onder een zwaardere straf uit te komen. Stel 75% kans om in de VS tot 30 jaar veroordeeld te worden (en te moeten zitten in een derdewereldland wat betreft strafsysteem) of 100% op 3 jaar in de UK... ik zou het wel weten; ik zou schuld bekennen.Ja, so? Je gaat je niet schuldig verklaren enkel en alleen om uitlevering te voorkomen, dat doe je natuurlijk alleen als je ook echt schuldig bent.
Het tegenovergestelde is waar. Het is in de VS niet ongewoon dat advocaten hun cliënten aanraden te schikken omdat de verdediging niet erg sterk is, ook al zijn die mensen onschuldig.Ja, so? Je gaat je niet schuldig verklaren enkel en alleen om uitlevering te voorkomen, dat doe je natuurlijk alleen als je ook echt schuldig bent.
Daar ga je de fout in. Het amerikaanse rechtssyteem is niet fair of redelijk maar is er op gedoeld om zo hard mogelijk te straffen. Of die straf rechtvaardig is of niet doet er niet toe. En vooral wanneer de VS al aangeeft dat het om de grootste hack uit de geschiedenis gaat (wat natuurlijk onzin is) weet je dat ze gek genoeg zijn om hem levenslang op te sluiten.En dat hij in de VS word berecht lijkt me fair en redelijk
Standaard paswoorden gelden voor jou als behoorlijk beveiligd? Ik hoop dat jij nergens verantwoordelijk bent voor veiligheid....Terechte beslissing imho!
Hij wist heus wel wat hij aan het doen was, anders breek je echt niet bij een behoorlijk beveiligde instelling als het Pentagon in, daar kom je echt niet zomaar binnen, dan ben je echt wel bewust bezig.
Verzachtende omstandigheid misschien? Heb je al mensen gezien/gesproken met allerhande psychiatrische obsessies etc? Die kunnen er zelf toch echt niets aan doen hoor, hoe vreemd dat voor een normaal persoon ook mag klinken.En tsja, erg vervelend dat-ie een ziekte heeft (wat volgens mij helemaal nog niet eens is aangetoond door een onafhankelijke partij?), maar dat geeft nog altijd niet het recht om de wet te overtreden.
Neen, hij heeft zelf al aangegeven dat hij zwaar verkeerd bezig was en zijn straf te zullen aanvaarden. Enige probleem is dat in de VS die straf wel eens belachelijk hoog zou kunnen zijn. Er is al aangegeven dat hij volgens hun nieuwe wet vervolgd zal worden, lees 25 jaar cel en meer icbm miljoenen "schadevergoeding".En natuurlijk probeer-ie eronder uit te komen, dat doet elke wetsovertreder c.q. crimineel.
Grapjas, nergens heeft hij beweerd onschuldig te zijn, die inbreuken zijn een feit, dat schuldig pleiten was een laatste hoop: door van de daken te schreeuwen dat hij had binnegebroken hoopte hij dat het gerecht in zijn eigen land hem zou vervolgen.Maar vergeet niet dat hij dus zelf toegegeven heeft schuldig te zijn, dat doe je niet als je van je eigen onschuld overtuigd bent!
Echt te triest voor woorden vind ik die redenering dat je iemand zwaarder zou gaan straffen als afschrik middel voor anderen.Daarnaast is het mijns inziens goed dat er eens een voorbeeld aan mede-hackers word gesteld, hopelijk schrikt dat verdere misdrijven van dit soort in de toekomst af.
[Reactie gewijzigd door The_XIII op vrijdag 27 november 2009 15:13]
[Reactie gewijzigd door amn op vrijdag 27 november 2009 17:14]
[Reactie gewijzigd door amn op zaterdag 28 november 2009 00:00]
Ronduit mee oneens. En wel om de reden dat hij berrecht wordt als terrorrist, terwijl er niets van terrorrisme uit z'n acties is gebleken. De straf van max 60 jaar is buiten alle proporties, en om die reden al zou GB 'm gewoon niet moeten uitleveren. Ik ben er helemaal mee eens dat hij de consequenties van z'n daden moet dragen, maar de consequenties die 'm nu boven het hoofd hangen slaan werkelijk helemaal nergens op. Op deze manier is de Amerikaanse justitie de terrorrist, en niet McKennon!Terechte beslissing imho!
Apart dat jij dat kunt zien eigenlijk... Een dergelijke stoornis is helemaal niet af te lezen uit een foto.Joh, kijk naar zijn foto, iedereen ziet toch dat hij een autistische stoornis heeft.
[Reactie gewijzigd door M456 op vrijdag 27 november 2009 19:08]
Dat gaat niet op, want dat zou dan een civiel-rechterlijke zaak worden, en daarvoor gelden uitleveringsverdragen niet.Laat ik je dan even erop wijzen dat jij ook uitgeleverd kan worden aan de US, je hebt eens een keer op een Amerikaanse website een Amerikaan beledigd die een rechtszaak heeft aangespannen.
Dat doet ook elke onschuldige, dus wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen?En natuurlijk probeer-ie eronder uit te komen, dat doet elke wetsovertreder c.q. crimineel.
[Reactie gewijzigd door wildhagen op vrijdag 27 november 2009 13:50]
[Reactie gewijzigd door Cdude op vrijdag 27 november 2009 15:11]
De "schade" is natuurlijk dat ze nu overal wachtwoorden op hebben moeten zetten ipv blanco wachtwoord.De Amerikanen claimen dat hij wel degelijk schade heeft aangericht en noemen zijn daad de 'grootste militaire computerhack aller tijden'.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 27 november 2009 15:13]
Het feit dat er een kans is betekent dat hij die kan krijgen. Zelfs als al de beschuldigingen waar zijn dan is de straf alsnog buitenproportioneel.Het is niet voor niks een maximumstraf, de kans dat hij die ook daadwerkelijk opgelegd gaat krijgen lijkt me praktisch nihil.
Zoals ik al zei, dan nog is 60 jaar buitenproportioneel. Daarnaast is er, zoals je zelf al zei, een kans dat hij die straf krijgt. Als er een dergelijke kans bestaat zou ik mijn burgers niet uitleveren. En als justitie een dergelijke straf niet wil eisen hoeven ze 'm ook niet te vervolgen als terrorrist, maar dat doen ze wel.Een maximumstraf word vaak alleen voor recidivisten opgelegd, of voor mensen waarvan men het gevaar zeer groot acht dat men hetzelfde misdrijf (in dit geval hacken) nogmaals gaat plegen.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 27 november 2009 15:42]
Alleen was mcKinnon fysiek in de UK. Zijn daad heeft ie dus ook op brits grondgebied gedaan. En iemand uitleveren aan een land die pertinent weigert om onderdanen om wat voor reden dan ook uit te leveren, en daar zelfs zover in gaan dat ze tussen de regels door het internationaal hof in Den Haag bedreigen//onder druk zetten is in mijn opiniet not done.En dat hij in de VS word berecht lijkt me fair en redelijk, hij heeft immers bij hen het daadwerkelijke misdrijf gepleegd en de schade aangericht. Dan hebben zij mijns inziens ook de meeste rechten om hem te berechten.
[Reactie gewijzigd door arbraxas op vrijdag 27 november 2009 13:51]
Dat is precies de tegenovergestelde situatie. In het geval van McKinnon geldt dat hij iets in eigen land deed wat elders strafbaar is. In jouw voorbeeld zou je in eigen land zijn en in eigen land een misdaad begaan, wat ergens anders niet strafbaar is.Volgens jou beredenering kan ik dan ook rustig kinderporno in Katar gaan kijken via het inet. Aangezien ze daar geen minimum hebben op sex. Ze moeten alleen getrouwd zijn, en dat kan daar als je 1maand oud bent.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ages_of_consent_in_Asia --> zoek Qatar maar s op.
Denk niet dat je dan wegkomt met de redenering "jamaar daar is het wel legaal", want dan geld ineens wel dat je in nederland of de UK bent.
Dat hij 60 jaar KAN krijgen maakt het niet minder overdreven. Jouw opmerking slaat dus nergens op.Hij KAN worden veroordeeld tot een gevangenis straf van zestig jaar. Dat is niet eens definitief.
Pardon? Dus als je toevallig iets als eerste doet heb je meteen een zwaardere straf dan iemand die daarna hetzelfde doet? Andersom zou logischer zijn, een gewaarschuwd mens telt immers voor twee. Maar in feite slaat het sowieso nergens op dat mensen in gelijke omstandigheden hetzelfde vergrijp plegen niet hetzelfde berecht worden. Het hele voorbeeld stellen gebeuren slaat kant noch wal.Toch, geheel terecht.
Ja, laten we op het stelen van een snoepje in de Jamin ook maar 100 jaar gevangenisstraf zetten. Je had het immers kunnen weten, en dan kunnen we een mooi voorbeeld stellen voor de rest van de potentieel-criminelen die een snoepje denken te stelen bij de Jamin. Kom op zeg.Had je eerder kunnen bedenken als je de overheid gaat 'hacken'.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 27 november 2009 16:36]
Er is helemaal geen Europese staat dus ook geen Europese staatsburgers. Volkomen terecht dat criminelen worden uitgeleverd aan het land waar ze de criminaliteit begaan hebben.Europese staatsburgers
[Reactie gewijzigd door BadRespawn op vrijdag 27 november 2009 20:04]
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 27 november 2009 17:19]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True