Door Willem de Moor

Redacteur

Terug naar de basis

De be quiet Pure Base 501 Review

11-12-2024 • 06:00

65

Singlepage-opmaak

Conclusie

Met de introductie van de Pure Base 501 heeft be quiet een prima opvolger van zijn populaire 500-kast uitgebracht. Het is nog steeds een goede keus voor een behuizing die niet te veel geld mag kosten, toch solide gebouwd is en de features biedt die je nodig hebt.

Het is vooral ook een veilige update, want er is heel weinig veranderd aan de 501 vergeleken met zijn voorganger. De meegeleverde ventilators kregen een update, net als de frontpanel-i/o, maar wereldschokkend is het niet. Begrijpelijk, want bij je bestseller waarvan je er naar eigen zeggen een miljoen verkocht hebt, ga je niet tornen aan het concept.

Het ontwerp - zeker van binnen - mag dan misschien nauwelijks veranderd zijn, gelukkig geldt dat ook voor de prijs. De Pure Base 500 had een introductieprijs van 80 euro en dat is in die vijf jaar met een tientje verhoogd: inflatie aan het werk. De 'straatprijs' ligt echter rond die 80 euro en voor dat geld krijg je dus een prima behuizing die weer up-to-date is.

Natuurlijk ontbreken allerlei luxere features, waaronder rubber afdichtingen voor je kabels, ondersteuning voor backside connected moederborden en een gpu-steun. Wel heb je de optie om je videokaart - met een extra aan te schaffen accessoire - verticaal te monteren en ook de geluiddemping onderscheidt de kast. Je hebt bovendien opties om de kast aan te passen aan je wensen: je kunt de volledig gesloten versie of juist een airflowkast met of zonder venster kopen. Het zijpaneel met glazen venster kun je overigens ook naderhand los kopen, het frontje vooralsnog niet.

Al met al heeft be quiet een veilige update voor zijn Pure Base uitgebracht die niet duur is. Bovendien is hij behoorlijk stil en koelt hij vooral met de meegeleverde 140mm-ventilators goed, zeker voor een stille, dichte kast. De Pure Base 501 is een verdiende Great Value-winnaar.

  • Prijzen Pure Base 501 (zwart)
  • 501 Airflow (zwart)
  • 501 Airflow (wit)
  • 501 Airflow Windows (zwart)
  • 501 Airflow Windows (wit)

Reacties (65)

65
65
22
4
0
39
Wijzig sortering
Bij kasten is het natuurlijk altijd een afweging tussen geluidsdemping, door minder gaten te hebben, waardoor je fans harder moeten draaien voor dezelfde koeling, wat weer meer geluid oplevert.

Daarom snap ik hier niet helemaal waarom aan de intake kant er relatief weinig opening is, waardoor de fans toch meer hun best moeten doen om lucht naarbinnen te krijgen, terwijl de hele bovenkant van dat ding open is, waar tenzij je voor waterkoeling gaat het eigenlijk optioneel is. Ja je kan daar altijd een stel fans als outtake neerzetten, maar meestal is toch de GPU de dominante warmtebron, en heb je niet drie outtakes daar nodig voor je CPU.
Er is ook een versie van deze kast met een mesh frontpaneel uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black

Voor low power builds snap ik gesloten panelen wel. Als je de koeling simpelweg niet nodig hebt, kan een gesloten kast stiller zijn omdat de fans helemaal niet hard hoeven te werken

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 11 december 2024 08:48]

Eens, maar mijn grote vraag is dan: Waarom in hemelsnaam de compleet open bovenkant, die veel minder belangrijk voor airflow is, zonder een optie om die te sluiten? (Mijn kast die wat ouder is, kan iig een magnetische cover erop gooien. Niet zo goed als dat hij van de fabriek af aan dicht is, maar het helpt wel).
Er is wel een optie om de bovenkant iets meer af te sluiten, maar hierover wordt niet gesproken in de tekst (of ik heb het gemist...)

Foto uit de review: https://tweakers.net/i/sc...64560.jpeg?f=imagegallery
Dit is de 500 (die heb ik hier onder m'n bureau staan).
Zie de ontbrekende USB-C-poort aan de voorkant :)

Edit: Er worden dus ook foto's gebruikt van de 500. :) Slordig ;)
Ik heb even een item aangemaakt


Edit2: was bewust, ter vergelijking. Is nu verduidelijkt 😊

[Reactie gewijzigd door lenwar op 11 december 2024 17:02]

idd, slordig...

Zijn beide types bovenkanten incl. bij de 500 ?
Ja,

Ik heb zowel de 'mesh' als de gesloten bovenkant. (de 'gesloten' heeft dus alleen die gaatjes zoals op de foto's zichbaar is)

https://www.bequiet.com/a...net&omitPreview=true&.jpg
(( hier zie je de meegeleverde componenten ))
Warme lucht stijgt op.
Misschien een soort natuurlijke koeling ?
Warme lucht stijgt op.
Dit geldt (in de praktijk) voor stilstaande lucht. Lucht die in beweging is, is effect nihil. Aangezien er altijd wel ergens een fan in een computer draait is dat hier niet van toepassing.
Die keuze vind ik ook vreemd
Minder belangrijk precies..
Indien je een systeem bouwt met een chimney effect
Ik heb ook zo gebouwd met een nr200p.
Voor een "low power build" kom ik sowieso niet heel erg makkelijk en/of snel tot de conclusie dat (zelfbouw in) een ATX kast de beste keuze is, relatief uitzonderlijke gevallen daargelaten uiteraard.
Het is maar wat je "low power" noemt. Ik denk dat het tot ongeveer een ryzen 7600 met rtx 4060ti (rond de 220W cpu+gpu) zeker nog zinnig kan zijn in zo een afgesloten behuizing te werken.

Helemaal als de eigenaar geen zin heeft om fan curves te tweaken ('kweethet, verkeerde website ^_^) en het alleen tijdens het tekstverwerken echt stil moet zijn maar tijdens het spelen wel wat geluid mag maken.

Had voor dat geval met enkel luchtkoeling overigens ook liever een afgesloten bovenkant gezien, maar dat is zo makkelijk oplosbaar dat ik dat in deze prijsklasse geen groot probleem acht.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 57411 op 11 december 2024 10:44]

Uit nieuwsgierigheid, hoe zou jij het oplossen? Als in, natuurlijk is het makkelijk op te lossen met wat karton, maar dat is niet echt netjes natuurlijk. Even los van de vraag hoe goed het werkt tov een paneel met geluidsdemping.
Ik heb wel eens zwart karton onder de filter in de bovenzijde van een oude case gestoken, zodat de lucht enkel via de achterzijde naar buiten kon (dit owv overduidelijk overdruk in de case). Zag je langs de buitenzijde niets van
Je kunt de openingen dicht maken met "A4 magneetvellen" à €4,-.
Op maat te knippen/snijden.

Ik heb dit gedaan om te voorkomen dat de koele lucht die aan de voorzijde de kast in word geblazen direct bovenin aan de voorzijde weer weg kan zonder moederbord cpu en gpu te koelen.
Op de foto zie je een klein stukje magneetvel naast de ventilator, die heb ik later weer weggehaald omdat het daar warm werd.
Foto met beide magneetvellen er nog in: https://tweakers.net/i/NV...V9F6AQZ9.jpg?f=user_large
Foto met alleen het grote stuk magneetvel er in en het gaas er weer overheen: https://tweakers.net/i/lo...bN5d42m2.jpg?f=user_large

Zonder dit gaas is de airflow een stuk beter, maar ik vind het zo mooier.
De vrij gebleven gaten langs de randen langs het magneetvel zijn voor de magneten van het gaas.
Thanks, ziet er netjes uit. Voor als ik nog een keer een nieuwe kast met gaas bovenin overweeg is dat een nette om in het achterhoofd te houden.
Thx, dat magneetvel vind ik een prachtige tip. Ik deed dit (maar dan met zwart karton) inderdaad ook zodat de aangevoerde lucht langs de componenten moet passeren, en de overdruk dus niet langs boven weer uit de case kon op plekken waar geen componenten gepasseerd werden.

edit: Zojuist besteld. Versie genomen zonder kleefzijde (je kan het maar hebben liggen :Y) )

[Reactie gewijzigd door TiezZ_BE op 12 december 2024 11:05]

Een AMD 5600 met RX7600 GPU is een perfect low budget 1080p gamesysteem, inclusief hedendaagse tiitels. Dat gaat prima in dit soort kasten, ook in de gesloten config (ik heb er twee draaien voor de kids).
Helemaal mee eens hoor! Het is inderdaad maar net hoe je "low power build" opvat, ik heb er gewoon een ander beeld bij en zie een 'game PC' (onder volle belasting minimaal +/- 250W voor het totaal) niet echt als 'low power'. Maar je kan het natuurlijk ook prima wel als 'low power' zien t.o.v. hoe ver je kan gaan met bijvoorbeeld een 14900K + 4090... ;)
Je kan met dit systeem heel veel nieuwe titels prima op 100fps+ draaien, in heel wat gevallen zelfs op high (raytracing kan je natuurlijk vergeten).

Laat ik het zo zeggen, toen ik zelf behoorlijk high end gamingsystems kocht (15 jaar terug) kon ik op 1080p heel wat titels niet op 60fps draaien.

1080p werkt nog steeds prima op een 24inch monitor op een klein bureau. Sterker nog sommige games gaan zelfs op 1440p goed met deze config
Meer gesloten is stiller, maar omdat de fans harder moeten werken weer luider.
Er is ergens een ideale balans, maar is haast onmogelijk om te vinden.
Tests van setups zonder kast geven dan ook frappante koeling, en geluid cijfers.

Mijn persoonlijk voorkeur is:
- Grote fans verplaatsen meer lucht bij gelijk toerental tov kleinere fans. Dus toerental kan omlaag, wat een stillere setup geeft.
- Als we de totale cfm bekijken, dan maken 5 top kwaliteit fans minder geluid dan 2 top kwaliteit fans.
Je hoeft geen lucht naar binnen te krijgen, je probeert de opgewarmde lucht naar buiten te krijgen, daarvoor is de kast verder 'open' genoeg. De CPU fan blaast meestal al richting de achterkant, de voeding blaast meestal de lucht rechtstreeks naar buiten.
We zitten niet meer in de jaren 80 waar PC kasten compleet afgesloten waren en waar je (bij overklokken en zo) echt moeite moest doen om de warmte uit de dichte kast te verwijderen.
Overigens, zowel CPU als GPU hebben beveiligingen ingebouwd, bij hele zware belasting zal de temperatuur op gaan lopen tot het punt dat ze zichzelf gaan throttlen. Dat merk je dan in de performance. Mocht je dat merken dan zou je kunnen overwegen om extra ventilatoren te plaatsen om die warmte sneller kwijt te kunnen. Over het algemeen en bij normaal gebruik is het meestal voldoende om een intake en een outtake ventilator te plaatsen, veel PC-case fabrikanten leveren die al bij de kast mee.
Natuurlijk moet je wel verse lucht de kast in krijgen. Sterker nog, dat is belangrijker dan warme lucht de kast uit te krijgen, want je hebt het liefst wat overdruk, dat helpt tegen stof. En als je CPU en je GPU in thermische beveiliging schieten dan heb je dus echt iets verkeerds gedaan, en wat wil je absoluut niet. Ja ze gaan niet kapot, maar je fans zullen wel allemaal naar 100% gaan en je verliest performance.

En als je een stille PC wil, wil je meer dan één intake fan iig hebben. Anders moet die ene fan heel erg hard draaien om genoeg luchtverplaatsing te krijgen. (Even uitgaande van een PC met behoorlijke GPU ook erin, anders koop je niet zo'n kast).
Het is natuurkundig gezien gewoon onmogelijk om in een deels open kast overdruk te creëren.
Ik heb ook een nieuwe (deels open) stille PC, met maar een intake en een outtake fan (afgeregeld met specifieke fancurves door FanControl)
En ook met een zware belasting is dat ruim voldoende om het systeem stabiel te houden qua temperatuur.
Natuurkundig gezien is er vrijwel altijd vrijwel overal overdruk en onderdruk. Zij het minimaal.

Als dat niet zo zou zijn, zou lucht lucht zich nooit verplaatsen. Echter: het waait, wij ademen. Voorwerpen duwen en trekken aan lucht, enz.

Uiteraard is bovenstaande idioot puristisch gezien. Die twee fans kunnen inderdaad in theorie jouw kast op ongeveer gemiddeld gelijke druk houden als de buitenlucht.
Echter, is het aan de voorkant van jouw kast een lagere druk dan in jouw kast en aan de achterkant van je kast. Anders verplaatst de lucht niet 😊
In de praktijk zijn de verschillen waarschijnlijk amper meetbaar (en gewoon niet meetbaar met huis-tuin-en-keuken barometers)

Dat is wat ventilatoren doen. Lokaal luchtdruk forceren in een bepaalde richting.
Bewegende lucht heeft een lagere druk dan stilstaande lucht.
Dit is de reden dan als je aan kraan aanzet en er een a4tje langs hangt, dat het A4Tje richting de waterstraal wordt getrokken. De luchtdruk rondom de waterstraal is lager dan 5cm verderop
Meer intake dan outtake --> Je hebt overdruk. En natuurlijk hoeveel overdruk er is hangt af van de situatie. Als je een compleet open kast hebt dan is die er niet echt. Maar kijk ik naar mijn eigen kast, die net zo is als deze, met alleen de bovenkant een deksel die hem afdicht, dan kan er prima wat overdruk gemaakt worden. Aan de voorkant zitten alleen intake fans, achterkant één outtake, en de overdruk gaat verder bij de GPU achter naar buiten.
terwijl de hele bovenkant van dat ding open is
Ik ben nog op de site van Be Quiet zelf geweest om daar foto's te bekijken, maar het lijkt erop dat er bij de 501 geen magnetische afdekplaat is zoals bij de 500.
Met die plaat op de bovenkant is de 500-kast zo goed als gesloten.

Het moet wel duidelijk zijn dat er niet voor niets een airflow-model is.
In de gesloten 500 (en de 501 is praktisch hetzelfde) hangt het er heel erg vanaf wat voor componenten je hebt die bepalen hoeveel en wat voor fans je er in plaatst en waar.
De perforatie aan de voorkant laat genoeg lucht door voor 2 140mm fans op +/- 800 tpm maar met 1 voor en 1 achter op lage toeren levert het genoeg airflow voor componenten die niet al te veel hitte de kast in gooien.
Ik was echter niet tevreden met de capaciteit en geluidsproductie van de standaard fan die bij de AMD CPU zat en heb daarom een 'echte' CPU-koeler geplaatst.
Het grote nadeel daarvan bleek dat de frisse lucht die vooraan de kast in komt door de CPU-koelerfan meteen werd aangezogen en aan de achterkant werd uitgeblazen.
Met de keuze voor mijn GPU (een gesloten RTX3080 met 1 hoogtoerige intake-fan en met exhaust aan de achterkant) had ik er rekening mee gehouden dat er zo min mogelijk hete lucht in de kast terecht zou komen. Maar met de nieuwe CPU-koeler merkte ik dat de GPU bij sommige games veel meer geluid produceerde omdat de intakefan op 100% draaide.
De redelijk eenvoudige conclusie was dat de GPU niet meer genoeg frisse lucht aan kon zuigen en de net zo eenvoudige oplossing was voorin aan de onderkant een extra fan te plaatsen (die iets sneller draait) om ook de GPU van frisse lucht te voorzien.

Lang verhaal kort; deze gesloten kast is niet geschikt voor componenten die veel airflow nodig hebben omdat de aanvoer van frisse lucht altijd beperkt is.
Het is daarom ook niet logisch dat de bovenkant niet afgesloten kan worden en het plaatsen van fans daar altijd voor onderdruk zorgt.
.
Kortom, we hebben de temperatuursensors aangepast, de geluidsmetingen aangepakt en nieuwe pcb's inclusief een voeding gemaakt. Daarmee zijn we klaar om behuizingen te testen.
Heb ik iets gemist? Deze opmerking komt nogal uit de lucht vallen.
In 2022 werd de testmethode voor behuizingen aangepast en ik neem aan dat de opmerking daar naar verwijst. In het artikel wordt er op dezelfde pagina hogerop gelinkt naar het artikel waarin de testmethode nog eens omschreven wordt: review: Hoe we behuizingen reviewen - Toelichting op onze testmethode
Als je kortom schrijft (zal wel een taalprobleem zijn van mij) dan wekt dat de suggestie dat erboven dit wordt uitgelegd. Kortom vat samen in het kort en dat is niet duidelijk.

Als dit in 2022 al is aangepast, is het helemaal verwarrend, want waarom in 2024 aankondigen wat je in 2022 al hebt gedaan?
@willemdemoor Hoe heb je dit wél bedoeld?
Als ik even ga zoeken denk ik dat het een ongelukkige copy paste is van dit artikel: review: Fractal Design Torrent Compact en Nano getest met nieuwe testmethode :)
Daar lijkt het inderdaad op, mildly put: kind of sloppy...
Ik vind het zo gek dat er nog zoveel usb-a aansluitingen op de kasten zitten. Die beginnen in mijn accessoires toch wel zeldzaam te worden.
Is niet zo moeilijk toch? De meeste moederborden hebben 1 USB 3.0 header en het begint nu eindelijk door te komen dat er een USB-C header op zit, en dat is er dan ook maar 1. Dan kan je een kast willen met 2 of 3 USB-C aansluitingen, maar als je ze intern niet kan aansluiten ben je klaar.

In de duurdere moederborden kom je eens een 2e USB 3.0 tegen, maar met meer dan 1 USB-C header heb ik ze nog niet in mijn handen gehad.
Dan snap ik de kastfabrikanten.

Maar dan vind het gek bij de moederborden :+
Waarschijnlijk als je gaat kijken wat men vooral thuis heeft (niet wat nu nieuw te kopen is), zijn heel veel apparaten nog steeds USB-A.
Op mijn werk, alle dongels van toetsenborden, maar ook vergader apparatuur zijn allemaal nog USB-A.
Ook thuis voor gamen, controller, toetsenbord, muis en zelf koptelefoon, welke allemaal minder dan 2 jaar oud zijn, zijn nog allemaal geleverd in USB-A. En dat is een beetje Kip-Ei verhaal:
Hebben we nog zoveel USB-A apparaten omdat dat er weinig USB-C ondersteuning is, of is er weinig USB-C ondersteuning omdat veel mensen nog USB-A apparaten hebben?
We gaan toch langzamerhand richting alles op USB-C en dus veel dongeltjes/verloopstekkertjes overal en nergens. Niet optimaal, maar in de praktijk geen probleem natuurlijk. Je laat gewoon het verloopstekkertje, of aan de kabel, of aan de adapter zitten.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een "USB-laadstation" met 10x 2.4A poorten (die ook 10x 2.4A tegelijk kan leveren). Nu er meer USB-C apparaten komen, heb ik dus een aantal USB-C-naar-USB-A stekkertjes gehaald. Ik ga niet dat laadstation vervangen. Die is nog helemaal prima.

Op m'n toetsenbord (een Razer Huntsman v2 Analog) zitten twee kabels. Een voor het toetsenbord zelf en een die een 'passthrough' doet naar de USB-poort op het toetsenbord zelf. (dus een verlengkabel zegmaar).

De kabel van het toetsenbord zelf is een USB-C stekker en heb ik een verloopstekkertje naar USB-A erbij gekregen. De andere kabel (de verlengkabel die dus naar een poort op het toetsenbord gaat) is een USB-A kabel.

Ik vond de combinatie interessant :)
Je gaat geen goed werkende apparatuur vervangen wanneer dat niet nodig is. Dat een kapot of echt verouderd apparaat vervangen wordt door een exemplaar met alleen USB-C-poorten of -stekkers zal wel steeds vaker voorkomen, maar het zal nog best een tijdje kunnen duren voor we USB-A definitief naar het museum kunnen verwijzen.
Vaak is USB A ook gewoon voldoende. USB C is nogal overkill voor een muis en tobo.

Daarbij zul je op de rear I/O van PCs nog héél lang de twee vaste USB 2.0 poorten vinden, die gaan echt niet naar C, want die hebben een speciale status als twee poorten die bij het posten meteen werken. Een ander punt in algemene zin is de nogal fragiele en weinig gefixeerde connectie van USB C. Je trekt ze makkelijker los en je maakt ze makkelijker kapot. Dat is niet overal heel handig, zeker niet als er een paar meter bewegende kabel met bijbehorend gewicht aan hangt en de hoek om moet.

Kortom, ik denk eerder dat dit formaat poort nog héél lang zal blijven en misschien wel nooit wordt vervangen (nooit als in: het is nog geen stip op de horizon).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 december 2024 11:09]

Als ik een beetje rondkijk in Pricewatch zijn de meeste externe schijven USB-A.
Idem vcor USB sticks.

USB-A is dus geen enkel probleem (voor mij).
Wel laat ik alle kasten met USB 2 op het front paneel links liggen.
Met een goede USB-A -> USB-C kabel is er niets aan de hand. Bij mij is dat nog steeds de standaard.
Heb in het verleden een be quiet! Dark Base 700 gehad. Prima kast om naar te kijken, maar de afwerking was om te huilen.

Ik verwachtte een bepaalde 'Duitse degelijkheid', want de andere producten van be quiet! zijn doorgaans van hoge kwaliteit, maar dat was alles behalve waar: het metaal voelde (en was!) flinterdun, het inbouwen van een 360mm AIO (ook van be quiet!) was een drama en de koelprestaties (air flow) vielen tegen. Daarnaast was het geen fijne kast om in te werken / bouwen.

Uiteindelijk de switch gemaakt naar een Fractal Design Torrent en dat is genieten geblazen! Een flinke upgrade t.o.v. de Dark Base 700. (y)
Ik houd ook niet van dit soort dichte ontwerpen. Een beetje systeem wordt al gauw erg heet, vooral in de zomer.

Torrent is de beste kast qua koeling. Wat een mooi ding he.
Ja, het wordt makkelijk warm in de kast van BeQuiet.
Als ik mijn CPU en GPU laat zweten dan krijg ik problemen.
De intake is erg geknepen.. mijn zijpaneel is al een meer dan een jaar verwijderd.
Denk niet dat ik nog een keer een kast neem van ze. Esthetisch wel mooi.
Maar dat zijpaneel dat er niet in zit doet daar wel afbreuk aan. Ook kijk ik nooit echt naar mijn case.
Dus volgende keer iets anders. Misschien zelfbouw. Heb wat leuke ideeën.
Anoniem: 57411 @Yonix11 december 2024 08:26
Uiteindelijk de switch gemaakt naar een Fractal Design Torrent en dat is genieten geblazen!
(nadruk verplaatst) :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 57411 op 11 december 2024 08:26]

Puur qua design vind ik het nu niet de meest geslaagde kast vooral dan de voorkant die van mij toch wat minder van die vreemde hoekjes had mogen hebben. Maar waar ik dan wel ook naar kijk is de prijs en die dan wel weer redelijk is en je dan ook voor die prijs niet meteen een desingkast kan verwachten.
veel te duur als je het mij vraagt. de kast is echt heel basic en maar 2 fans .
De Phanteks XT geeft je 4 fans en nog rgb ook .
Is maar net wat je zoekt.
Ik ga altijd zonder uitzondering eerst voor functionaliteit, dan pas voor de looks.
Geluid en koeling moeten beide top zijn. Alles wat niet aan die twee eisen voldoet valt af ongeacht prijs en de hele lijst pluspunten van die kasten.

RGB wil ik niet en past ook niet binnen mijn stilte-eis; want RGB zie je alleen met glazen panelen, en glas is altijd lawaaieriger dan dichte panelen met dempingsmateriaal.
"de features biedt die je nodig hebt", ligt eraan wat je ermee wilt doen. Heb wat foto's bekeken, kunnen er maar maximaal twee hdd's in deze kast? De huidige fabrikanten lijken zich voornamelijk te richten op gaming, rgb en waterkoeling, het soort behuizing waar ik persoonlijk niets mee kan.

[Reactie gewijzigd door ray0755 op 11 december 2024 12:29]

Als je het leest:
Voor radiators voorin moet de drivecage echter naar de voeding toe, of je verwijdert hem gewoon; hdd's zijn immers steeds zeldzamer in gewone pc's. In die drivecage kun je twee 3,5"-hdd's plaatsen. Bouw je liever 2,5"-drives in, dan heb je daar vijf plekken voor: twee op een ssd-montageplaat achter het moederbord ter hoogte van de cpu-uitsparing en eentje in de grote drivecage. De laatste twee kun je in het zicht monteren in het hoofdcompartiment op een uitneembaar ssd-paneel aan de voorkant.
Als je echt meer HDD's nodig hebt, zijn daar genoeg andere kasten voor te vinden. De meeste mensen stoppen echter geen HDD's meer in hun computerkast. Dus ik snap dat de kasten steeeds meer meebewegen. Als er nog HDD's gebruikt worden, is dat vaker in een NAS.
Dank voor je reactie. Echter die 'genoeg andere kasten' worden steeds schaarser, dat is wat ik bedoelde. Ik gebruik veel hdd's in een NAS, maar dat is dan een zelfbouw-NAS in een PC-behuizing, en het cirkeltje is rond. Ik zal toch niet de enige zijn die hier tegenaan loopt? De vrijheid om te bouwen wat je wil met PC-onderdelen (heb begin jaren 2000 de gekste machines gebouwd) is naar mijn idee een heel stuk minder geworden.
Inderdaad.
Ik merk ook al bij reviewers dat mensen die ruimte voor extra 3.5 HDD's willen of misschien nog 5.25 optical drives willen gebruiken al snel weggezet worden als "ouderwetse senioren". :D
Ik denk wel dat je daar gelijk in hebt. Het scheelt denk ik, dat steeds minder mensen überhaupt aparte wensen hebben.
Ik had vroeger een pc met twee branders ingebouwd (kon je sneller dvd’s kopiëren). Tegenwoordig heb je niet eens meer een ingebouwde dvd-speler (of blu-ray).
Steeds meer componenten zijn geïntegreerd in het moederbord. (Audio, usb, videokaart, enz.) (Heel) vroeger waren die allemaal losse dochterborden.
HDD’s zijn effectief vervangen door M2-modules. Enz.

Er is steeds minder nut voor een volwaardige systeemkast voor het leeuwendeel van de computerkopers. En daar spelen de kastenmakers op in. Je wilt tenslotte een breed verkoopbaar product hebben, en niet afhankelijk zijn van die 30 Tweakers die het leuk vinden om zelf een NAS te smurfen.
Doordat het dus minder noodzakelijk is, hebben ze het design aangepast, waardoor het überhaupt niet meer kan. Ergens is het jammer, maar ik snap het wel.

Aan de andere kant. Een NAS of server hoeft niet mooi te zijn. Die zet je ergens in een meterkast.
Ik snap dat je een zelfbouw NAS bedoelde. Silverstone heeft interessante kasten, speciaal ontworpen voor NAS doeleinden. Maar ook Fractal: https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1389267
Ruimte voor 6 HDD'S.

Of check deze gefilterde lijst op Alternate:
https://www.alternate.nl/...t617=Resultaten+weergeven
Ik begrijp het lijstje prijzen op pagina 8 niet. Volgens mij zijn dit andere behuizingen dan die er in de test ter vergelijking gebruikt zijn. Gevalletje copy paste?

17.10
Ik zie dat de lijst inmiddels verwijderd is.

[Reactie gewijzigd door dehinsh op 11 december 2024 17:10]

Er passen maximaal zes fans in de Pure Base 501: twee van 120mm of 140mm bovenin, twee keer 140mm of drie keer 120mm voorin en een 140mm- of 120mm-fan achterin.
Het zelfde slechte ontwerp als mijn SilentBase 802 dus.
Omdat de kast 120 en 140mm ondersteunt worden de 140mm fans een beetje geblokeert. Dus meer geluid en slechtere koeling.

Leuk dat je oude 120mm fans passen, maar verder alleen maar nadelen.
En zeker als fabriek af al 140mm fans op die 120/140mm bevestigingen zitten.

Vooral SilentBase moet voluit voor stilte gaan.
Dat is natuurlijk in mindere mate zo voor de hier besproken DarkBase, maar ook DarkBase kopers zijn niet tegen betere airflow en meer stilte neem ik aan.
Terug naar de basis noem ik eerder kasten zoals de Cooler Master Elite 331 die rond de 30 euro kostte, niet een kast van bijna 90 euro dat was toen mid-high end zowat toen de eerste i7s uit waren, daarvoor kocht je een Cooler Master HAF 922.

Triest die prijzen tegenwoordig voor zoiets basaals.
Terug naar de basis betekende in dit geval denk ik dat de luxe eruit is. Geen RGB/glas/funky kabel-management. Gewoon een kast waar je spul in kan, maar wel een goede airflow kan bieden.

Dat ze tegenwoordig 3x zo veel geld kosten is ook 10 jaar inflatie (goed voor ongeveer 20% van de 300% van het verschil). En toch ook hoogwaardige componenten en meer onderdelen (deze kast heeft standaard fans en USB aan de voorkant. - dus inderdaad toch iets minder basic 😊)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.