Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties
Submitter: jmjap

De ruimtesonde Rosetta van de ESA is na een winterslaap van meer dan 31 maanden wakker geworden. De boordcomputer van de in 2004 gelanceerde 'kometenjager' moest grotendeels uitgeschakeld worden omdat de afstand tot de zon te groot was.

Rosetta, een project dat de ESA circa 1 miljard euro heeft gekost, heeft als reisdoel de komeet 67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko. ESA wil de satelliet in een baan om de komeet brengen. Vanaf 30 kilometer hoogte moet vervolgens een lander, Philae geheten, zich op de ijsklont laten zakken en zich vastpinnen op het oppervlak. Philae zal daar foto's gaan maken en diverse wetenschappelijke metingen uitvoeren. Dit huzarenstukje zou vanaf augustus stap voor stap uitgevoerd moeten worden.

Om bij de komeet te geraken heeft de kunstmaan een flinke omweg moeten maken en zal de totale afgelegde afstand op 7 miljard kilometer uitkomen. Rosetta moest onder andere gebruik maken van de zwaartekracht van Mars en de aarde om voldoende vaart te genereren.

Omdat tijdens een deel van de reis Rosetta ver verwijderd was van de zon en de zonnepanelen daardoor onvoldoende stroom genereerden, werden diverse niet-essentiële onderdelen van de satelliet voor een periode van 31 maanden uitgeschakeld. Inmiddels is Rosetta dichterbij de zon gekomen en kunnen de zeer efficiënte panelen, die door het Nederlandse bedrijf Dutch Space zijn ontwikkeld, weer gebruikt worden. De ESA heeft maandagavond om 19:18 via Twitter laten weten dat de Rosetta een signaal naar de missieleiding in de Duitse stad Darmstadt heeft gestuurd en daarmee uit zijn winterslaap is gekomen.

Philae-lander

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Verbazingwekkend als je er even goed over nadenkt. 7 miljard kilometer, da's best een stuk!
En dan met dat ding landen op een stuk ijs met de vertraging van de radiogolven, dat zijn echt huzarenstukjes. Echt heel mooi om te lezen.
Hieronder een filmpje van de ESA. Ze tonen hier hoe ze de sateliet richting komeet krijgen. Inderdaad een knap stukje vliegwerk.

https://www.youtube.com/watch?v=ktrtvCvZb28

Voor wie niet naar het filmpje kijkt... landing op de komeet is voorzien in augustus. Ongetwijfeld gaan we dan beelden te zien krijgen of het spul is gecrasht.
Alle machtig nog aan toe, zojuist het filmpje bekeken, petje af wanneer de missie slaagt. Als je de komeet moet vertalen naar een speldenknop, dan is het afschieten van een stofdeeltje naar een speldenknop over een afstand van Amsterdam / Maastricht waarbij ondertussen een aantel slingers maakt.... geweldig bizar om dit in het detail zo uit te werken.

Komeet, diameter van net geen 100km.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lutetia_%28planeto%C3%AFde%29

Voorbeeld afstanden zonnestelsel, gewoon leuk.
http://www.youtube.com/watch?v=TDgBiuDC1_A
Het landen op een asteroïde is de volgende grote stap.
De NASA heeft in 2005 met de Deep Impact missie een projectiel een asteroïde in geboord, in de verwachting een "sneeuwbal" te raken.
De uiteindelijke "impact" liet een kleine krater achter, niet veel groter dan het projectiel.
Dit wordt uitgelegd als een poreuze zachte korst die al het verwachte water omhult. Bron

De resultaten worden door de wetenschappers van de Thunderbolts Project anders uit gelegd; Electric Comet en "Water" from Deep Impact
ongeveer 30 min totaal
wow idd, goede berekeningen zeg en idd perfect geland
Inderdaad. Het is echt een bizar getal, 7 miljard kilometer. Als ik even snel reken dan heeft hij grofweg gemiddeld 80000 km/uur gevlogen :P. Mooie projecten dit. Ben benieuwd of ze die landing ook gaan streamen zoals met Curiosity. Dat was leuk om te kijken, de spanning bij al die ontwerpers.

De planning van zoiets is ook wel bizar. Zo'n ding vliegt tien jaar rond door allerlei zwaartekrachtvelden en toch kunnen ze zorgen dat hij bij precies een astroide uitkomt 10 jaar later op de dag dat zij willen.

[Reactie gewijzigd door Goron op 21 januari 2014 00:02]

De meeste apparaten kan je na 31 maanden weg gooien omdat het dan al niet meer doen of gehacked zijn, deze begint pas na 31 maanden zijn werk te doen.

Wel benieuwd trouwens of de datatransmissie snel genoeg is om bijvoorbeeld een update
van de onboard software te doen, ik neem dat je in 31 maanden toch wel ergens een foutje
hebt gevonden of de sensors wellicht scherper kan krijgen met een update.
Over die datatransmissie, via @esaoperations:
#Rosetta will call home at just 7.8bps! Later, faster..
De meeste apparaten kan je na 31 maanden weg gooien omdat het dan al niet meer doen of gehacked zijn, deze begint pas na 31 maanden zijn werk te doen.
Dat komt voornamelijk omdat fabrikanten designen voor een levensduur die net eindigd na de garantie, om de verkoop te stimuleren.
Dat is echt iets van de laatste 10 jaar. Vroegah niet; ik heb nog een goed werkende TV hier van 23 jaar bv.

Goed ontworpen electronica gaat langer mee dan jij, en dan zitten we echt nog niet met milspec kwaliteit onderdelen te spelen.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 20 januari 2014 21:03]

Inderdaad, een goed gebouwd zitmeubel gaat +-30jaar mee + nog een 20 als je hem dan laat repareren ipv weg gooien. ach lang leve ikea
[...]

Dat komt voornamelijk omdat fabrikanten designen voor een levensduur die net eindigd na de garantie, om de verkoop te stimuleren.
Dat is echt iets van de laatste 10 jaar. Vroegah niet; ik heb nog een goed werkende TV hier van 23 jaar bv.

Goed ontworpen electronica gaat langer mee dan jij, en dan zitten we echt nog niet met milspec kwaliteit onderdelen te spelen.
Het ligt wel wat genuanceerder ook al is je punt misschien wel terecht. Fabrikanten zijn niet bewust dingen aan het maken die kort meegaan, maar ze focussen ze zich niet meer op een echt lange levensduur. Daar zit de consument overigens ook niet op te wachten, wat we moeten onze 4 jaar oude TV vervangen door een nieuw 3D model met 800Hz. Ik hoop dat je het verschil ziet tussen bewust iets maken wat niet lang mee gaat en niet extra focussen op langere levensduur. Overigens gaan veel apparaten nog steeds prima zo lang mee, maar weten we dat niet omdat we de spullen jaren voordat ze stuk gingen al naar de kringloop hebben gebracht.

Dit soort hardware wat de ruimte in gaat heeft inderdaad een compleet andere focus: Betrouwbaarheid en zuinigheid. Snelheid is minder van belang. Vandaar dat dit soort apparaten, ook al zijn ze jaren geleden gebouwd, toen al met "verouderde" maar beter gezegd bewezen technieken zijn gebouwd. Alles voor de betrouwbaarheid.
Kan iemand me uitleggen hoe er gecommuniceerd wordt met Rosetta?
NASA & ESA hebben allebei een Deep Space Network, hierbij wordt gebruik gemaakt van enorme schotels en antenne's om de signalen te versturen en op te vangen.

Zo heeft NASA de ESA geholpen door hun Goldstone schotel op de locatie van Rosetta te mikken (http://en.wikipedia.org/w...ce_Communications_Complex) en kwam later op de dag deed ESA's DSN station in Canberra ook mee (http://en.wikipedia.org/w...ace_Communication_Complex)!

Meer informatie over het DSN hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Space_Network
Wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_%28spacecraft%29 )
Transponders
S band (low gain antenna 7.8 bit/s)
X band (high gain antenna 22 kbit/s)
Via Antennes?
#Rosetta will call home at just 7.8bps! Later, faster..

[Reactie gewijzigd door Spykie op 21 januari 2014 09:04]

Ik vind dit zo stoer en gaaf. Goed werk van ESA.
Laat de rest van de missie net zo goed gaan!
Ik ook! Het is echt gigantisch knap dat dat apparaat daar gewoon op voorzien is. Echt heel leuk
Er is laatst becijfert dat er genoeg voedsel en land op de aarde is voor 12 miljard mensen voordat het een probleem wordt, met huidige technologie en kennis. Het feit dat er politiek problemen zijn om:
A.) Dit te kunnen gebruiken
B.) Dit cijfer te kunnen verhogen ZONDER voorlopig "extra planeten" aan te breken (wat ook een optie is).

Feit is namelijk dat de wetenschap, INCLUSIEF dit soort projecten, wel degelijk tot significante maatschappelijke impact heeft geleid. Wat denk je van:
  • Energiezuinige manieren om water te recyclen en te gebruiken
  • Goedkope simpele manieren om voedsel te bereiden voor hele generaties "filthy batchelors"
  • PET en CAT scans (dankzij CERN)
  • Ethernet met hoge capaciteit (CERN begon met bakfietsen, totdat ze op den duur ergens in de seventies bedachten: misschien is het leuk om meer dan één signaal tegelijk over een kabeltje te sturen)
  • Internet
  • Hypertext
  • Zo'n beetje alles wat uit de opensource hoek komt inclusief de meest basale onderdelen nodig voor ELK modern systeem zoals GMP, arithmatic modules, etc...
  • Videogames
  • Dit project ZELF was al een gigantische duw in de rug voor accutechnologie, "ruggedized" electronica (je wilt niet WETEN hoeveel straling dit ding in bijna TIEN jaar over zich heen heeft gekregen), en massaproductie van zonnepanelen wat een betere "transitional power source" is dan potentieel wind, of zoals het nu blijkbaar nodig is: politiek instabiel (Oekraïne?) Russisch hydrocarbon-gas (want ons eigen is niet meer genoeg).
Maatschappelijk is het niet een kwestie van: waarom besteden we hier geld aan, de kwestie is meer: wat gebeurt er op de lange termijn als we er niet MEER geld aan besteden? Als je een vergelijking wilt van NL zonder aardgasbaten, ga nu eens kijken in sommige delen België (de wegen zijn al een maatstaaf), en dat is korte termijn. Lange termijn moet dat cijfer: "mensen die we kunnen voeden op deze planeet" hoger worden dan de 12mlrd die we nu kunnen ondersteunen (kunnen en het werkelijk doen is iets voor de politiek), en dit soort projecten zijn DE manier. En op de langere termijn MOETEN we de ruimte wel in want er kan gewoon te veel mis gaan op deze aarde:
  • Yellowstone vulkaan zal grofweg 80% van de soorten uitroeien met de mensheid als kandidaat voor in ieder geval een paar eeuwen terugslag
  • Deze steen die ze gaan onderzoeken nu heeft broertjes. Normaal vangt Jupiter de meesten wel op maar 65mln jaar geleden is dat al eens mis gegaan, iets waar ik persoonlijk overigens blij mee ben. Ik bestond niet zonder die rots
  • Die broertjes zijn theoretisch de leveranciers geweest van veel van ons water en mogelijk de energiebron die de eerste aminozuren geleverd heeft. Het water gedeelte wat we mogelijk ooit zouden MOETEN herhalen op, zeg maar, Mars...
</rant>

offtopic:
moppert iets over 4 jaren denken, NIMBY mentaliteit, populisme, en hoe we dingen als ITER veel meer sponsoring moeten geven


Serieuze noot: dit soort artikelen ben ik heel erg blij mee, ik volg dit project een tijdje, ik heb in een grijs verleden zelf toch wel wat met astronomen gewerkt (en toen ook dus met de ruimtevaart, 2016, mogelijk 2020 gaat een project de lucht in waar ik aan gewerkt heb), en ik wist dat hij gewekt zou worden, toen ik vanochtend las: het is vandaag, hoopte ik al wat te lezen, maar ik was driedubbel blij dat het op Tweakers was. @Redactie: MEER WETENSCHAP. Gigantisch achtergrond artikel ITER of CERN graag? Bel maar even wie weet kan ik wat regelen!

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 20 januari 2014 21:03]

euhm, je neemt wel een paar shortcuts om je punt te bewijzen. Voedsel voor 12 miljard, ja als iedereen genoegen zou nemen met wat hij in essentie nodig heeft dan mogelijk wel. En suprise, dat is beduidend minder dan wat de westerse mens nu tot zich neemt. In dit rapport wordt al een enorm somber scenario geschetst als we "maar" 9 mrd mensen moeten voeden.

Ofschoon ik dit een enorm mooi project vind heeft 1993jjohan wel een punt. Op deze wereld met alle technologie die er al is zou er genoeg moeten zijn voor iedereen maar dat is er niet. Dat wij, volgens jouw eigen verhaal, videogames hebben en magnetrons om filthy bachelors te voeden, zal een vader in Afrika een hele schrale troost zijn als hij zijn zoontje begraaft. |:(

Ja we hebben veel aan ruimtevaart te danken maar om te zeggen dat honger in een ander wereldeel (how convenient) maar even moet zodat wij opensource kunnen programmeren is wel erg triest.
Alhoewel ik het 100% met je eens ben dat techniek de mensheid dient, ben ik het 100% met je oneens dat we dit moeten aanwenden om meer mensen te kunnen voeden. We gaan al richting 9 miljard en dat wordt een zeer groot probleem. Het is nu al een probleem, zelfs al kun je mensen voeden, het gaat ook ten koste van ecosystemen en dieren. We hebben het al voor elkaar om zowat iedere diersoort te decimeren en ieder ecosysteem in een negatieve spiraal te sturen, en dan gaan we onderzoeken hoe we boven de 12 miljard uit kunnen komen? Moeten we dat willen? Is de mens zo'n geweldig wezen dat we er niet genoeg van kunnen hebben?

Ik ben veel meer voorstander van ernstig minder mensen, welke een beter leven hebben. Daarmee bedoel ik niet actief uitroeien, ik doel op preventie en het beter benutten van onze resources. Een ander financieel model en een alternatief voor kapitalisme.
Ik ben het volkomen met je eens.
Meer wetenschap zou voor tweakers de levenslijn kunnen zijn want zeg nou zelf, de ontwikkelingen van de telefoon's is leuk maar begint steeds meer van hetzelfde te worden. De huidige mainstream telefoons zijn allang goed genoeg voor de dagelijkse taken. Dit probleem zie je dan ook terug bij fabrikanten die allerhande toeters en bellen moeten verzinnen om interessant te blijven. Het betreffen vooral software zaken.
PC's en laptops komt helaas maar weinig echt vernieuwde zaken.

Dus ook ik hoop dat Tweakers meer op de bredere tech gaat richten. En gecombineerd met leuke achtergrond artikelen :P
En zeggen dat we de ruimte in MOETEN is natuurlijk onzin. Als de mensheid uitsterft is dat het beste wat er voor onze planeet kan gebeuren.
We hebben al genoeg klompen zonder leven, laat deze met leven voorlopig de enige zijn waar wij het bestaan van weten. Zodra er een alternatief is met een betere "mensheid" kunnen we nog een keer praten.
De aarde is, kosmisch gezien, een zandkorrel in de woestijn....
1 miljard jaar geleden bestond het begrip leven op aarde niet eens en we weten zeker dat het weer zal eindigen.
Je moet het wel heel hoog in je bol hebben om het leven op aarde zoveel waarde toe te kennen.
Liever kijken hoever we kunnen komen, onze natuur volgen en de uitdaging aangaan, dan te doemdenken.

Ik ben erg nieuwsgierig naar wat er ontdekt zal worden en juich dit soort projecten toe.
En het blijft een sterk staatje van techniek dat een sonde, zover van ons vandaan, ons zoveel nieuws brengt.
Persoonlijk vind ik het kortzichtig om zomaar aan te nemen dat er 1 miljard euro de ruimte is ingeschoten.
Met die ¤1.000.000.000 worden:
  • vele lonen betaald: mensen hebben een job, kunnen dus zelf eten kopen, bouwen, de economie laten draaien en zijn niet afhankelijk van een leefloon. Zij geven dus al een toegevoegde waarde aan de economie/het land
  • bedrijven betaald om high-tech componenten te leveren. Wederom worden met dit geld lonen uitbetaald, maar bedrijven krijgen eveneens de kans om ervaring op te doen in nieuwe niches. Deze technologie kan later gebruikt worden voor consumer producten, hoogtechnologische medische aperatuur, ...
  • verschillende onderzoeken gesponsord, die op het einde van de rit dikwijls mooie resultaten opleveren die rechtstreeks of onrechtstreeks ten dienste van de mensheid kunnen zijn
  • En als laatste is de informatie die bekomen wordt door het bestuderen van onze cosmische achtertuin zeer belangrijk voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Je moet niet verwachten dat uit deze resultaten morgen een betere koffiezet tevoorschijn komt, maar onrechtstreeks geniet iedereen van deze resultaten. Is het niet binnen 10 jaar, dan is het misschien binnen 100 jaar.
De uiteindelijke 'kost' van dit project zou je evengoed kunnen beschouwen als de kost aan materialen die je van de aarde wegschiet. Die ben je kwijt. Al de rest van de 'kosten' zijn eigenlijk in de Europese economie gestopt.
Deze kost is volgens mij minstens 1000x kleiner.
Inderdaad! Geweldig dat ze 1 miljard hebben besteed aan leven buiten de aarde te ontdekken waarbij de mensen op de aarde op sommige plekken amper te eten hebben.
Dit accepteer ik niet. Dit is geld wat allang geleden is gespendeerd. Dat is hetzelfde als je zegt waarom spenderen we geld daarboven want we kunnen het hier ook gebruiken voor onze problemen. In jou standpunt zijn er genoeg voedsel hulp, opbouw, sanitair, water programma's waar geld aan wordt gegeven, helaas zitten er veel corrupte mensen die het geld wegjaten voor eigen gewin. Veel geld komt echter daar waar het hoort te zijn.
Heb je al eens gekeken dat stichtingen, fondsen ook belasting moeten betalen?

De bank bailout van 2008 in de US was (850 biljoen dollar) wat genoeg is om 50 jaar NASA van te financieren. En daarmee koop je alles, de rovers, de satellieten, de maanmissies.. alles! In Europa was het nog gekker, daar heeft Europa vanaf 2008 tot 2012 een bedrag van 5 TRILJOEN en meer gebruikt voor de financiële crisis (Nederlands 350 miljard+). ESA heeft een budget van 250 miljoen per jaar, Europa heeft een budget van meer dan één triljoen per jaar. In andere woorden minder dan 1% wordt jaarlijks aan het Europese ruimte programma gespendeerd. Ze hebben daar in de US NASA momenteel compleet plat gebudgetteerd, het heeft amper genoeg geld voor onderhoudt. De mars missie zou eind jaren 60 voltooid moeten zijn geweest, inmiddels is het 2014 en zijn we nog in de opbouw fases. De European Space Agency {ESA} is nog relatief vrij nieuw, het geld wat daar in gespendeerd is niets vergeleken met het grote plaatje. Inmiddels loopt China en Rusland voorop met hun ruimte programma's.

De fraude projecten van honderden miljoenen al dan niet miljarden door EU subsidie aan te vragen is extreem groot. Bouw een park voor 5 miljoen, spendeer 100 duidend en geef de rest uit aan wat je zelf wilt. Gemeentes, steden en provincies door heel europa doen hier gretig aan mee.

Wat deed IJsland met hun bank die onder water stond na de crisis? Precies, failliet laten gaan en niet helpen, eigen schuld dikke bult. Hier houden we de handjes boven water. Duidelijk signaal dat ze maar lekker kunnen graaien zonder risico's. De aanpassingen die gemaakt zijn sinds 2008 lach je je om dood als dagtrader.

Het gaat er niet om hoeveel geld wij daarboven spenderen, waar het om draait is dat onze "vertegenwoordigers" het geld dat wij hebben niet spenderen aan de juiste mogelijkheden. Ze spelen voor de 4jaarlijkse termijnen zodat ze herverkozen kunnen worden en na 8 jaar opdonderen zodat ze een functie kunnen aannemen bij die bank of het grote corporatie.

Projecten zoals Gaia, Galileo, Rosetta, Hubble zijn projecten die ook rond de miljard of zelfs meer per stuk hebben gekost, er zijn er nog veel meer trouwens. De inzicht die het ons heeft gegeven in het universum is astronomisch. De vooruitgang die wij hebben geboekt waaronder technologisch en kennis is heel veel. Als jij dit simpele feit niet kan erkennen zul je ook niet snappen waarom wij er uberhaubt geld in spenderen. En dus is deze discussie nutteloos.

Gezien je leeftijd had ik beter verwacht, tijd om wat boeken open te slaan.

[Reactie gewijzigd door Lennart-IT op 21 januari 2014 18:09]

a) Was de azijn in de aanbieding?
b) Jammer dat je niet snapt dat ontdekkingen over hoe het buiten onze planeet allemaal werkt het voor ons op aarde een stuk makkelijker kan maken, ook voor de mensen die nu nog niet te eten hebben.
c) Het probleem van hongersnood is veelal een politiek probleem en niet omdat mensen geen voedsel willen sturen. Die 1 miljard zou echter in een bodemloze put (corruptie) verdwenen zijn, en dan heb ik toch liever dat dat geld besteed wordt aan het ontdekken van échte oplossingen
Zonder ruimtevaart en aanverwante wetenschappelijke onderzoeken had jij niet eens kunnen weten dat er mensen op aarde amper te eten hebben....
brieven en kranten en rondreizend journalisten zijn anders uit het pre-ruimtevaart tijdperk }:O
Gezien je nickname ben jij juist opgegroeid in de tijd van de computer e.d. Zonder deze innovaties had jij nog met pen en papier je schoolwerkstukjes moeten maken en had je hier geen informatie over deze ruimte sonde kunnen lezen. Beetje een onhandige uitspraak, niet?
Let een beetje op waar je je negatieve comments neerkladt.
Die 1 miljard zijn op Aarde uitgegeven, niet op die komeet.
Wat een onzin. Hongersnood is een bodemloze put en we pompen daar al genoeg geld in. Het zou niet moeten betekenen dat we niet mogen innoveren omdat er hongersnood is.
Wat een hypocriete en zure reactie zeg.. goed bezig.
Geweldig dat jij nog steeds onbezwaard kunt eten, dan
Geef het goede voorbeeld, verkoop je computer en sluit je internet af. alles wat je overhoud geef dat maar aan het goede doel.
Dat mag hij ook, maar niemand houdt van hypocrieten. Mensen die roepen dat het geld beter besteed kan worden maar zelf ook niet doen. Dat hij nu lekker zijn gal kan spuien heeft hij volledig te danken aan het, volgens hem, weggegooide geld waaruit de micro elektronica industrie is ontstaan en een netwerk wat door DARPA is gebouwd met geld waar je ook een hoop arme kindertjes mee had kunnen redden. Het klinkt een beetje zoal als de compromisloze fanatieke milieuactivist mét kinderen terwijl geen kinderen de meest milieu besparende maatregel is die hij ooit had kunnen bijdragen al zou hij de rest van zijn leven met een vliegtuig op en neer blijven vliegen.

Ik snap niet waarom bij dit soort onderwerp altijd dit soort lieden menen zure opmerkingen te moeten maken.
Omdat wij ons sneller hebben weten te ontwikkelen dan andere soorten, houdt dat per definitie nog niet in dat wij de enige zijn die zichzelf niet in balans kunnen houden... Er zit een voortplantingsmechanisme in ons, maar ook in alle andere levensvormen. Logischer wijs gaat de populatie toenemen als een soort (lees: de mens), slimmer wordt/beter ontwikkeld dan de rest.


Als je kijkt naar het ontstaan van onze melkweg, en de planeetjes daarin. Heb je wel eens bedacht hoe het kan dat alle planeten de zelfde richting opdraaien?
Dat komt door eeuwenlange botsingen tussen planeten binnen het stelsel, uiteindelijk zijn er geen botsingen meer als alles, of ver genoeg van elkaar, of de zelfde kant op draait.
Er gebeuren nogsteeds botsingen in het heelal, dat kan betekenen dat de Aarde ook weer op de nominatie staat om een botsing te krijgen. Iets met de vermeende uitsterving van Dino's enz. ;)

Wel eens gehoord van de term: "Don't put your eggs in one basket" ?
Ik denk dat de informatie die nu opgehaald wordt, weldegelijk nuttig kan zijn en ons kan voorbereiden voor uitbreiding naar een andere planeet.. Ookal wordt dit misschien pas reeel over duizende jaren.

[Reactie gewijzigd door Giftcard op 21 januari 2014 09:44]

Zonder de o.a. door NASA (door) ontwikkelde techniek voor hydroponics, zouden nog veel meer mensen honger hebben. En de NASA werkt ook hard aan de ontwikkeling van gesloten kringlopen, zodat niets verloren hoeft te gaan en er dus meer voedsel verbouwt kan worden en dus meer mensen te eten hebben. Allemaal als bijproduct van het onderzoek naar leven buiten de aarde en de wens de mensheid ook buiten de aarde te laten leven om uitsterving door wereldwijde rampen te voorkomen. Het voortbestaan van onze soort zit in de genen gebakken en daar doen we dus alles voor.

Ik heb nieuws voor je. Ook de planteneters in de wildernis houden zichzelf niet in balans. Die balans ontstaat door de wisselwerking met roofdieren die daarop jagen en vise versa. Meer voedsel is meer dieren is meer roofdieren is minder dieren is minder roofdieren etc etc etc.
Wellicht komen we tot inzicht waar de komeet van gemaakt is en kunnen we met die kennis de volgende die op ramkoers aakomt voorkomen.
De prijs per kilometer is anders erg gunstig. Zo goedkoop is mijn auto niet, hoor. Dus het valt allemaal best mee...
Hier komt bij dat het onderzoek dat in zulke projecten gaat (of er aan voorafgaat) ook heel veel uitvindingen opleverd voor dingen in het dagelijks leven, ook voor de mensen die geen voedsel hebben. Hiervan zijn verbeteringen op de waterfilter toch een van de grootste voorbeelden. Maar zo zijn er nog veel meer dingen: http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_spin-off_technologies en dit is alleen van de NASA
"Ik snap niet waarom bij dit soort onderwerp altijd dit soort lieden menen zure opmerkingen te moeten maken."

Dat is omdat ze mogelijk gelijk hebben?

iemand 'hypocrieten' noemen help ook niet bepaald bij deze onderwerp, dat kan je pas noemen als je de persoon zelf kent.

Ik zelf ken de ESA niet, nor kan het me schelen wat ze met het geld doen, maar als deze geld belastinggeld is, dan is z'n reactie echt wel op z'n plaats, als de ESA zelf geld verdient door hard werk dan is het hun eigen geld en kunnen ze doen wat ze willen.

Maar natuurlijk is een kometenjager erg belangrijk, dus ook al wordt dit betaald met belastinggeld het blijft een risico, maar zoals ik al zij is dit een belangrijk onderwerp en in tijd kunnen we mogelijk het schade minimaliseren en tevens meteoren extra snel detecteren die in ons richting komt.

Ik vraag me af waarom ik niks heb kunnen vinden over het opstijgen van Rosetta? omdat het mogelijk een flop had kunnen worden? of zit ik nu verkeerd te kijken :P?
Omdat het een hypocriete mening is? Hij heeft dure apparaten die hij eigenlijk niet nodig heeft om te overleven, maar een bedrijf mag geen apparaten maken om zeer nuttige informatie te verzamelen omdat de kindjes in Afrika honger hebben? De info die we van ruimteonderzoek krijgen is (of kan zijn) zeer nuttig voor allerlei onderzoeken en het beter begrijpen van het universum waar wij in leven.
Grappig dat er altijd meteen aan afrika gedacht word als het om honger gaat. In de wereld lijden ongeveer één miljard mensen honger. De helft hiervan leeft in Azië en Pacific Azië. Honger is ook een relevante kwestie in de Verenigde Staten, waar 50 miljoen mensen te kampen hebben met voedselonzekerheid. Het is dus allemaal niet zo slecht in Afrika hoor ;)
een note 3 heeft hij wel,
quote van een andere thread over LG flex screens Vandaar dat ik nu de note 3 heb. Plus daar kun je de achterkant vervangen voor van die mooie flipcovers welke ik een geweldig systeem vind. Je telefoon blijft er lekker dun van.
Misschien had hij de 500 euro aan een goede doel kunnen geven dus inderdaad een hypocriet en een troll.
Als hij echt begaan was met het onderwerp dan had hij wel wat meer tijd in een degelijk verhaal gestoken dan in een enkel zuur zinnetje. Denk eerder dat het een trol is die nu heel veel lol heeft.
Zijn post had inderdaad wel wat beter onderbouwd kunnen worden. Zelf denk ik echter ook dat de economische voordelen van ruimte projecten als dit zich slechts HEEEEEEEEEEEL langzaam terug betalen, en andere investeringen wellich betere payoff hebben.
Off: Dan check je even zijn Inventaris hier op de website en dan zie je dat hij 2 Laptops, een desktop en een Samsung Galaxy SII heeft. Dus het zal wel vanaf één van die apparaten getypt zijn ;)

On: Ik vind het nog steeds knap dat ze vanaf zo'n grote afstand en na een 'winterslaap' van 31 maanden nog steeds verbinding kunnen maken. Er hoeft maar één ding fout te gaan of het is over.
Want gelukkig is de ESA nog geen europse samenwerking? Waardoor het goedkoper wordt per deelnemend land. Of per "Europeaan".
Ook gewoon zo gaaf dat de zonnepanelen zijn ontwikkeld door een nederlands bedrijf.
als ik dat lees ben ik echt trots op dit kleine kikker landje :)
Dat die panelen Made in NL zijn hadden ze er op het journaal wel ffe bij kunnen zeggen......
Op zich al een stoere actie maar die Nederlandse Paneeltjes maken het wel extra stoer _/-\o_
Dacht overigens dat wij in Nederland nogal achterliepen op PV gebied ?

Off-topic:
Die russen moeten echt eens kortere namen gaan kiezen,
67P/Tsjoerjoemov-Gerasimenko => 67P/Tsjoer-ko
(zoals Lee-Loo Dallas)
Als ik me het goed herinner loopt Nederland niet zozeer achter in de ontwikkeling van efficiente panelen, de NUON solar team winnaars hebben geloof ik allemaal Nederlands gemaakte panelen gebruikt, lijkt mij een redelijke indicatie. Maar meer de uitrol en de productie ervan.

Dit soort projecten gaan toch vaak voor custom made, waarbij het niet zo draait om de consumentenmarkt.
Vaak zit er een verband tussen het goed kunnen maken van peperdure custom oplossingen en lagere specs spullen uitbrengen. Blijkbaar geld dat niet voor PV uit Nederland....... ;(
PV onderzoek bestaat eigenlijk uit 2 focus gebieden(in ieder geval bij de TU Delft).
De ene is voornamelijk bezig met zo goedkoop mogelijke Zonnecellen ontwikkelen, uiteraard met een zo goed mogelijk rendement.

De ander is bezig met vooruitstrevende nieuwe technieken om het rendement zo veel mogelijk omhoog te halen. Minder rekening houdend met de kosten.

Ook op deze pagina hebben ze de lopende projecten over de twee verdeeld:
http://www.ewi.tudelft.nl...len-en-devices/onderzoek/

Ik denk dat dat ervoor zorgt dat de consumentenmarkt en de high-end wetenschappelijke wereld niet heel erg gelijk op gaan.
Vergeet niet,de panelen hebben een techniek van minsten 10 jaar terug, uit 2003.
Het is niet zozeer dat we geen goede panelen kunnen maken. Het is meer dat als je er een groot budget is, er veel mogelijkheden zijn. Je zit met een dergelijke missie dan ook niet elke cent om te draaien. Bij dingen als zonnepanelen is het al wel bekend dat je beter voor de wat duurdere producten kunt gaan, zodat de kans op slagen groter is.
Hoe komt het dat hij eerst van de zon weg gaat en dan terug dichterbij komt? Neemt hij een grote omweg ergens omheen ofzo? Je zou toch denken dat hij vanaf de aarde ofwel van de zon weg beweegt ofwel juist naar de zon toe beweegt?
Alle objecten in het zonnestelsel bewegen in elliptische banen om de zon. De baan van de planeten zijn redelijk cirkelvormig, de banen van de meeste kometen en planetoïdes zijn meer afgeplat. De banen van kometen zelfs in het extreme, zo kunnen ze zich op tientallen AU (astronomische eenheden) van de zon bevinden (1 AU = de gemiddelde afstand van de aarde tot de zon, zo'n 150 miljoen kilometer) maar ook binnen enkele honderdduizenden kilometers van de zon.

Zo kan een ruimte sonde zich dus ook eerst naar buiten bewegen om later weer richting zon te gaan.
Onder andere in dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=037jhLD1yXY is te zien hoe hij (of zij?) gebruik maakt van de zwaartekracht van andere planeten. Hoewel te ver weg van de zon om energie op te wekken, genoeg om binnen het zwaartekrachtveld van de zon te blijven en rondjes te draaien rond de zon.

Toen ik het artikeltje hier op Tweakers zag vroeg ik mij direct al af wanneer de eerste reactie kwam over de kosten. Hoewel het natuurlijk een groot bedrag is, is nieuwsgierigheid en vooruitgang één van de drijfveren van de mens. Het blijven doorgaan met dit onderzoek is dan ook belangrijk. Ik vind dit dan ook een geweldige prestatie.
Zoals in de tekst beschreven beschreef hij banen om de aarde en mars om de juiste snelheid te krijgen .. Daardoor kwam hij dus ook verder van de zon af ..
Voor de mensen die willen weten waarom de rosetta in een winterslaap moest is hier een uitleg: Aangezien het geleverde vermogen van zonnecellen verminderd met de afstand in het kwadraat zouden de zonnecellen voor de rosetta op de afstand die hij van de zon afstaat meer dan 10 voetbalvelden groot moeten zijn. Amerika heeft ditzelfde probleem bij de voyager's opgelost door een radioisotope thermoelectric generator te gebruiken. Maar waarom heeft de esa dit dan niet gebruikt als de technologie er al voor bestaat????? Heel simpel deze reactoren gebruiken plutoniumdioxide een bijproduct dat ontstaat bij het verijken van uranium en aangezien het dus zeer lastig is om hieraan te komen werd gekozen voor de oplossing die de ESA heeft gebruikt.
Ik denk dat het ook een kosten baten analyse is geweest waarbij de kosten zodanig hoog waren dat het niet opwoog tegen de baten. Ik speel in mijn vrij tijd vaak een potje Kerbal Space Program en daar heb ik een ding van geleerd. Neem niets mee wat je in principe niet nodig hebt om heel aan te komen of wat afwijkt van je doelstelling.

Een ander ding is dat je op die afstanden best 31 maanden zonder sturing of andere energievreters kan als de precieze koers al is uitgezet. En je niet meer hoeft bij te sturen. Enige minpuntje dat je in real life dan weer hebt zijn ateroids en sunflares die nog wel eens roet in het eten hadden kunnen gooien.
kost baten analyses spelen natuurlijk altijd mee maar toch hadden de onderzoekers graag onderzoek willen doen naar de komeet als hij verder van de zon staat nu kan er alleen onderzoek gedaan worden als de komeet dicht genoeg bij de zon staat.trouwens KSP is heel leuk helaas is het zo onrealistisch als maar kan bijvoorbeeld zo eindigt de atnmosfeer nooit maar is hij in mindere mate aanwezig daarom hebben alle sattelieten in een baan om de aarde een ion-engine aanboord om hun snelheid op pijl te houden.

getekend een lucht en ruimtevaart techniek student :P

[Reactie gewijzigd door xshmuel op 21 januari 2014 17:12]

Tsja dan heb je KSP dus nog niet goed ontdekt. Ik heb in mijn sats ook een Xeon gas ion engine puur voor shits and giggles natuurlijk, maar het idee erachter is wel dat het minuscule koerswijzigingen kan aanbrengen om dezelfde hoogte en snelheid te behouden. Ze zijn ook nog eens gruwelijk efficient.

maar zonder gekheid. Als het heel goedkoop mogelijk was om dit apparaat aan de praat te houden dan hadden ze dat ws wel gedaan. de kans dat er in 31 maanden tijd iets met een ruimtevoertuig gebeurt is enorm groot als je door onbekend terrein gaat. Zelfs een klein steentje kan voor een koerswijziging van enkele honderden kilometers leiden in die tijd. zie dat dan maar eens te herstellen.
Ik heb KSP goed ontdekt ;) (genoeg tijd in gespeeld :P damn is zo verslavend) en in het echte leven gebruik je die ion engines niet allen voor koers wijzegingen maar alleen maar voor het in de baan houden. Als je in KSP boven de 70km in een orbit bent dan val je daar niet meer uit tenzij je retrograde burnt. In het echte leven daarentegen is er geen grens waar de atmosfeer ophoud je ondervind altijd enige wrijving en daarom hebben alle satellieten in orbit een ion-engine niet alleen voor koerswijzigingen maar vooral voor het compenseren van de verloren gegane snelheid door de wrijving. En het probleem van de rosetta was niet dat het te duur zou zijn om hem een radioisotope thermoelectric generator te geven maar dat het politiek niet mogelijk is. Waarom? Nou zoals ik in een comment hierboven ergens al vermeld heb werken deze reactoren op plutoniumdioxide een bijproduct wat ontstaat bij het verrijken van uranium. En er word nou niet zoveel uranium meer verrijkt vandaag de dag. toen de voyagers gemaakt werden zaten we nog vollop in de koude oorlog en was het absoluut niet moeilijk om aan plutoniumdioxide te komen vandaag de echter is het een stuk moeilijker
Dat het moeilijk is betekent niet dat het onmogelijk is ;-) ik snap dat het politiek een probleempje is en ook dat maakt het natuurlijk een stuk duurder mochten ze het per se willen. Er zijn uiteraard meerdere redenen.

een 70 KM kerbal orbit zou in het echte leven ongeveer overeenkomen met ~700KM dat zou dus rond de thermopane zitten en daar heb je dus idd wel een fikse wrijving nog in verhouding met niks. Echt wrijvingsloos zou pas boven de 10.000KM zijn dacht ik.
Zoals al eerder gemeld moet de rest van de missie natuurlijk ook goed gaan, maar dit vind ik op zich ook al een hele prestatie. Hulde ESA!
Er is al veel meer gedaan dan enkel de reis naar deze komeet, afmeting zo groot als de grootste bergen op aarde.

Enkele astroiden al voorbij gevlogen en onderzocht en andere kleinere projecten om data te verzamelen met hun instrumenten.
Ah, ik zag inderdaad ook wat extra info voorbij komen waaruit bleek dat er heel wat is gebeurd tot nu toe. Erg mooi om te zien.
Ruim 20 jaar geleden was er Giotto die de komeet van Halley bezocht (http://nl.wikipedia.org/wiki/Giotto_(ruimtesonde)) waar nu op voortbeduurd wordt.
Blijft een vernuftig stukje wetenschap en intrigerend om te zien
net zo goed gaan neem ik aan? ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True