Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Dit weekend zijn vijf websites van Chinese mensenrechtenactivisten het slachtoffer geworden van een ddos-aanval, die in totaal zestien uur duurde. De activisten beschuldigen de Chinese overheid ervan achter de aanval te zitten.

DdosEerder op maandag berichtte Tweakers.net nog dat de Chinese overheid ontkende achter recente aanvallen op Google, Adobe en tientallen andere Amerikaanse bedrijven te zitten. Bij de aanval op Google waren onder andere Gmail-accounts van mensenrechtenactivisten het doelwit.

Bij een nieuwe aanval, afgelopen weekend, waren activisten eveneens het slachtoffer. Vijf websites van activisten, waaronder twee nieuwssites, waren zaterdag en zondag zestien uur offline als gevolg van de aanval, meldt Chinese Human Rights Defenders, een van de getroffen websites. Voorafgaand aan de aanval was er malware op twee van de websites geplaatst, zo bleek.

De bron van de aanval is niet bekend, maar een niet nader toegelichte 'it-expert' die is gelieerd aan de CHRD, wijst de Chinese overheid als schuldige aan. Volgens hem zijn normale hackers niet in staat tot een aanval met een omvang als die van dit weekend; op het hoogtepunt van de ddos-attack werd er per seconde voor 2GB aan data opgevraagd. Doordat de aanvallers gespoofte ip-adressen gebruikten, is niet precies te achterhalen wie achter de aanval zat, wat het onderbouwen van de beschuldiging moeilijk maakt.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Gaat weer lekker daar in china. Maar wat kan je der aan doen
Je iets heel effectiefs doen, namelijk:

(1) je goed realiseren dat China nog steeds geen "normaal" land is, maar een dictatuur (in dit geval dan vande Communistische Partij), en dat in het achterhoofd houden als China ter sprake komt of wanneer je er mee te maken krijgt. Je hoeft niet onbeleefd te worden, maar het is goed als je je hier steeds van bewust bent.

(2) in je reacties duidelijk laten blijken dat je de verhalen van de Chinese overheid ten aanzien van de hacks en de DDOS aanvallen, te weten: "wij weten er niets van, het waren hackers", verwerpt. Er zijn geen computer inbrekers die voor de grap de accounts van mensenrechten activisten kraken, en al helemaal geen hackers die zomaar mensenrechtensites DDOSen. Dat doen alleen politiek gemotiveerde spelers, en daar is er in China maar een van: de overheid.

(3) je goed afvragen hoe legitiem een een-partij dictatuur nou eigenlijk is, en afstand nemen van alle in forums verkondigde onzin als "het zit nou eenmaal in hun cultuur", dan wel van kromme redeneringen als "In het Westen wordt ook gecensureerd"

(4) de door de Chinese machthebbers verkondigde visie: 'Dit zijn onze binnenlandse aangelegenheden en daar heb je niets mee te maken" kritisch overwegen, en waar mogelijk tegenspreken. Immers, zolang China een dictatuur is ontbreekt het de Chinese regering en hun wetgeving aan een zekere legitimiteit. Om die reden kunnen wij zeer wel van mening zijn dat wij dan wel uit praktisch oogpunt zaken doen met de huidige machthebbers, maar dat dissidenten, Tibetanen, Oeigoeren, en Taiwanezen veel meer rechtvaardiging voor hun standpunten en wensen hebben dan de Chinese machthebbers menen.

Waarom is dat effectief? Wel, de ervaring leert dat ook dictaturen het helemaal niet leuk vinden om kritiek te krijgen (vooral kritiek die ze niet kunnen weerleggen omdattie waar is) aan de schandpaal genageld te worden of openlijk hun legitimiteit betwist te zien, en wel degelijk gevoelig zijn voor zaken als imago-schade en publieke opinie (vraag maar aan Amnesty International).

Als China duidelijk gemaakt wordt dat ze geen respect verwerven met hun vervolging van mensenrechten activisten, hun claims op Taiwan, en hun handelswijze in Tibet en tegenover de Oeigoeren dan zal daar zeker druk van uitgaan.
Je vergeet iets heel essentieels, ik denk veel belangrijker dan de punten die je nu opnoemt: Je kan het chinese volk wel ergens van gaan bevrijden, maar als ze zelf niet snappen waarvan ze bevrijdt worden zullen ze de nieuwe vrijheid niet zo gaan ervaren. Ze zullen zelf tot besef moeten komen dat ze iets anders willen, anders heeft verandering en druk van buitenaf heeft heel weinig zin.

Dat zie je ook in Afghanistan, Irak etc. Nu loopt daar een leger rond dat denkt dat ze grote helden zijn (in elk geval denken de mensen die ze daar naartoe gestuurd hebben dat), maar voor de hoofdmoot van de bevolking daar is het gewoon het zoveelste bezettingsleger. (Dit is mogelijk wat gechargeerd en er zullen zowieso een aantal eerder onderdrukte groepen zijn die dat anders zien.)

Anderszijds is democratie ook maar een dictatuur van de meerderheid, zitten we hier in nederland (en eigenlijk alle andere vrije/westerse landen) nog steeds met een zekere bestuurlijke elite in glazen huisjes, en functioneerd dat ook maar vrij matig.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 26 januari 2010 09:07]

Ik ben het helemaal met je eens, het Westen zou zich minder moeten bemoeien met wat er in andere landen 'niet goed gaat'. Dat is ook wat er in de Verenigde Staten fout ging onder het bewind Bush, te veel kijken naar anderen en te weinig kijken naar wat er in je eigen land fout gaat.

Als er grote ontevredenheid heerst in een land wordt het probleem vanzelf opgelost, misschien niet altijd even snel, maar uiteindelijk zal het evenwicht zich herstellen. En als er in een volk wordt onderdrukt en de mensen 'vinden het wel best', waarom zouden wij dan het recht hebben om hun leven om te gooien?

Als een volk schreeuwt om redding is het natuurlijk moeilijk om dat te negeren, maar dat is een ander geval. Hoe het daarmee in China zit weet ik niet precies, ik denk dat er wel een behoorlijk grote groep is die het totaal niet eens is met de regering.

In Afghanistan zijn de mensen trouwens nog wel blij met het Amerikaanse leger, zag ik op Nederland 1/2 laatst. Had ik ook niet verwacht eerlijk gezegd, maar ze zijn bang dat de Taliban terugkeert als het leger vertrekt.

[Reactie gewijzigd door Revolvist op 27 januari 2010 16:41]

Anderszijds is democratie ook maar een dictatuur van de meerderheid
Een democratie is meer dan een staat met verkiezingen waar een meerderheid zijn wil kan opleggen.

Zo is er de Habeas Corpus zodat burgers niet zonder bewijs kan worden opgesloten.
De Trias Politica, de scheiding de machten, zodat er nooit teveel macht komt te liggen bij een deel van de overheid.
En natuurlijk een grondwet, waarmee de burgers zijn grondrechten kan verdedigen.

Nederland heeft niet, of niet meer, deze fundamenten van de democratie. Nederland is daarom in mijn ogen ook geen democratie.
Kijk, en dit soort reacties zorgt er dus voor dat China geen enkele behoefte voelt om democratie in te voeren - want als zelfs Nederland het niet heeft, waarom zou China het dan wel moeten hebben? |:(

Doe niet zo stupide. We schieten hier in Nederland geen Friezen dood. We hebben hier geen werkkampen voor Limburgers. We hebben hier geen melanine in de Campina melk. En we hebben hier zelfs 2 grondwetten (NL n EU), met 2 rechters waar je naar toe kunt.
Ik denk dat je mij teveel eer geeft dat ik zoveel invloed op de chinese communistische partij heb. De werkelijkheid is echter anders.

Eens kijken wat wij in het "westen" allemaal doen. En aangezien onze vrijwel onvoorwaardelijke steun aan de VS neem ik die maar eens als voorbeeld.

Het voeren van illegale oorlogen zoals in Irak en Pakistan.
Het onder uitvoeren van "false flag" operaties om landen aan te vallen zoals Vietnam.
Het hebben van geheime gevangenissen waar mensen gemarteld en verkracht worden.
Het uitvoeren van kidknappings/renditions.
Het steunen van etnische zuiveringen in de palestijnse gebieden.
Het helpen bij staatsgrepen om linkse leiders af te zetten (bijv. Iran en zo een beetje elk land in latijns amerika)
Het opzetten van terroristische organizaties zoals Al-Quaida om Rusland uit Afghanistan te verdrijven.

Moet ik nog doorgaan?

En ondertussen zijn onze regeringen ons failliet aan het maken en zal ons geld niets meer waard zijn. Terwijl China heel slim grondstoffen en andere spullen van echte waarde aan het opkopen zijn.

Als laatste....
De EU heeft geen grondwet. Alleen verdragen.
En in Nederland is het verboden voor een rechter om aan de grondwet te toetsen.

[Reactie gewijzigd door SmellyTweaker op 26 januari 2010 20:52]

je goed afvragen hoe legitiem een een-partij dictatuur nou eigenlijk is
Is dat dan beter dan een twee-partijen dictatuur zoals de VS?

Vooral als je ziet hoeveel kwaad de VS over de hele wereld veroorzaakt.

Bovendien heb je schijnbaar ook geen idee hoe de CIA achter de dissidenten zitten...
De VS heeft wel meer dan 2 partijen. Zo is er een echte communistische partij. Dat die nog geen 0.1% van de stemmen haalt is natuurlijk een gevolg van het feit dat niemand ze serieus neemt, en dat niemand ze serieus neemt is mede een gevolg van het feit dat ze 0.1% van de stemmen halen.

Een serieuzere kandidaat was Ross Perot, maar ook die won in geen enkele staat.
China heeft ook meer dan 1 partij.
http://en.wikipedia.org/w...ple%27s_Republic_of_China

In de praktijk is er echter maar 1 partij met de macht... de communistische partij.

In de VS zijn er in de praktijk maar 2 partijen met macht... die bovendien op de meeste vlakken, tegen de wil in van het volk, dezelfde uitvoering heeft.

Natuurlijk hoop ik op een revolutie met Ron Paul in 2012

[Reactie gewijzigd door SmellyTweaker op 26 januari 2010 20:57]

Wachten tot het eerste fysieke slachtoffer valt; misschien kun je 't paranoide noemen, maar zo'n firestorm ... anno 2010 is zo gek nog niet :X
Eerste ? Wtf.. :?

Edit: ah ok, tijdens Tiananmen liep jij nog in je luier. No offense, maar het is een nogal naeve reactie.

Edit @ hieronder: ja ok, snap ik :)

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 25 januari 2010 17:32]

van cyberaanvallen bedoelt-ie.
Wanneer gaat die bullshit over China nu toch es stoppen. 'T is precies terug de koude oorlog waar verwend nest Amerika de zandbak voor zichzelf wil en dus maar met vingertjes gaat wijzen.
In wat voor een wereld leven we toch als we (zeer) plausibele beschuldigingen tegen niet-Westerse, niet-democratische landen meteen afdoen als "propaganda", maar zelfs de meest onlogische complottheorie die westerse democratieen ergens van beschuldigt er als zoete koek in gaat...

Zijn we nou zo vatbaar voor Arabische/Iraanse/Chinese/Russische propaganda (want misschien zijn we zo naief dat we niet meer snappen dat men niet overal een vrije pers heeft dus dat je kanalen als PressTV en Russia Today gewoon echt niet kunt vertrouwen, hoezeer ze ook zeggen wat we willen horen)? Of misschien zijn we gewoon een verwende puberende maatschappij die denkt dat ze het o zo slecht heeft en dat elders het gras groener is als Hu Jintao of Ahmadijenad zeggen dat het gras bij hen groener is?

Gebruik Occam's Razor: wat vereist minder onbewezen aanames?

A ) De Chinese staatsveiligheidsdienst met haar enorme "cyberwarfare" afdeling zit achter de aanvallen op de accounts van Chinese mensenrechten-activisten (met als doel ze duidelijk te maken dat de overheid ze overal kan pakken en al hun contacten kan nagaan op zoek naar namen).

B ) Er is een complot van niet-Chinese superhackers (met geld en servers teveel) die China zwart willen maken en daarvoor gerust een paar mensenrechten-activisten opofferen.

Kiest u maar...

[Reactie gewijzigd door Gulif op 25 januari 2010 17:44]

A gaat uit van heel wat onbewezen aannames (enorme "cyberwarfare" afdeling + doel weinig plausibel) en B ook (complot) dus je punt is niet zo duidelijk :-)

Voorlopige stand: 2-1
Euhm, die cyberwarfare afdeling is wel degelijk een bewezen feit. Het complot van B ) is meerdere aannames in een voor als je dat nog niet doorhad.
Ik neem je eerste alinea maar als sarcastisch. Als je ervan uitgaat dat het Westerse nieuws geen propaganda bevat dan ben je ook erg verkeerd bezig. Zo vaak zie ik dat het nieuws gewoon gekleurd is door diegene die het meeste baat bij heeft.

Laag opgeleiden hebben weinig indoctrunatie nodig om van iets overtuigt te zijn. Hoog opgeleiden hoeven maar 1 "documentaire" of "research" ding te hebben gelezen of gehoord, en ze zijn overtuigt. Er zijn altijd tegenstrijdige uitspraken, en ik ben van mening dat de oorzaak van deze problemen niet alleen China hoeft te zijn.

Hier heb je een scenario C voor jou;

C ) Hacker groep wilt zijn cyber skills verhuren aan derden. Met hun skills kan je dan allerlei hacks, exploits, toegang etc etc verschaffen. Een client twijfelt aan de skill en de gevraagde prijs. Hacker groep zegt, is goed we maken een demo voor je. Zie hier, je nieuwsbericht.

Waarom China? Omdat China het aandacht al heeft, ze zullen niet verder onderzoeken. Misschien om Chinese clienten te overtuigen, of misschien wel de Chinese overheid. Het kan ook zijn dat ze laten zien dat ze door de Chinese firewall heen kunnen komen, dat dat misschien moeilijker is.

Al deze aannames baseren op helemaal niets, eigenlijk alleen maar wat vermoeders. Guess what, die van hun ook. Propaganda? Ja zeker, ieder land, ieder nieuws bericht is propaganda, het heeft namelijk altijd kleur.

In mijn ogen is het de taak van de individu om informatie te distilleren. Ga zeker niet uit van 1 bron. Probeer meer informatie te vinden, ga ook naar de tegenpartij. Beide verhalen aanhoren en zelf conclusies trekken is belangrijk. Maakt niet uit of ze fout zijn of niet, jij bent diegene die hem maakt, voor jou is het dan ook zo.

Het belangrijkste is dat je altijd respect hebt voor een anders mening. Jouw manier van doen is niet de beste, die bestaat namelijk niet.
Wel heel toevallig allemaal.
Dat het steeds de mensenrechten activisten zijn die het doelwit worden.
Maar goed zal de overheid wel zijn.
Tja, of de activisten zelf om zo aandacht te krijgen... het is nu wel een wel heel populaire bezigheid om met de vinger naar de Chinese overheid te wijzen en hiermee krijgen ze natuurlijk wel weer genoeg internationale aandacht.

Echter: ik wil niet zeggen dat de Chinese overheid niet verkeerd bezig is...
Aub de Communistische en niet democratische gedachtes dimmen.

Het is allang bekend dat de Chinese overheid zich goed bezig houdt met dit soort duistere zaakjes, of het zou al iemand zijn geweest wat zelf een anti--vrijheids persoon is die een leuk clustertje heeft van PCs of een leuk Botnet.

Edit:
In het engels zeggen ze dan Exxagerating, en dat deed ik inderdaad ook, standpunt duidelijk.

Hetgeen wat mij niet bevalt aan China is het feit dat ze niet goed met mensen rechten omgaan, ik zal ook niet zeggen dat ze het gedaan hebben, daar heb ik geen bewijs voor.

@Bonez0r:
Ik hou van tegenstrijdigheid, sta ik om bekend. ;D

[Reactie gewijzigd door exodude op 27 januari 2010 00:52]

Tja maar het is wel erg makkelijk om te zeggen "We zijn gehackt, het zal China wel zijn want wie kan er anders 2Gb per seconde op onze servers loslaten". Sure, het zal best aannemelijk zijn, maar ik vind niet dat je dit soort uitspraken kan doen bij het lezen van "Doordat de aanvallers gespoofte ip-adressen gebruikten, is niet precies te achterhalen wie achter de aanval zat, wat het onderbouwen van de beschuldiging moeilijk maakt.".

Enne, weet u nog Brein met 'We zijn gehackt' en dan blijkt dat ze zelf de index.php weggegooit hebben en de rest van de site gewoon bereikbaar was?

[Reactie gewijzigd door poepkop op 25 januari 2010 17:03]

Aub de Communistische en niet democratische gedachtes dimmen.
Niet jouw plaats om dat te zeggen.

De westerse beschaving heeft er altijd een handje van om 'hun' manier de goede te laten vinden en deze op te dringen aan anderen. Ik zeg niet dat dit in China kwaad zou kunnen, ik zeg wel dat dit in het verleden kwaad heeft gedaan.
Runderfecalieen: het grootste deel van het Westen is pas minder dan 100 jaar democratisch, alles wat daarvoor is gebeurd kun je dus niet toeschrijven aan democratie.

Het Westen is trouwens een van de weinige beschavingen die zelfkritiek kent en heeft er dus helemaal niet zo'n handje van om "hun" manier de goede te vinden. Het is de enige beschaving die constant evolueert en zichzelf verbeterd (anders dan de Chinezen die vast zitten aan tradities uit de bronstijd en de dogma's van Mao en Lenin).
@Gulif:
Het westen minder dan 100 jaar democratisch? Wanneer was de democratie ook al uitgevonden en door welke landen en rijken allemaal ooit gepraktizeerd?
Mao en Lenin dogma's: hoe oud is het communisme ook al weer?
"Niet zo'n handje van om hun manier de goede te vinden'? Wat dacht je kolonialisering om maar n ding te noemen.
Ga alsjeblieft je wat wereldgeschiedenis inlezen, alsjeblieft. Sorry hoor, maar wat een arrogantie.
"runderfecalin" en "verbetert", graag...

Overigens is het niet per se een probleem om eeuwenoude tradities in ere te houden. Toch? Wij hebben toch ook nog steeds een koningshuis?
Daarnaast is wat er in die quote staat ontzettend ironisch. Het willen onderdrukken van bepaalde gedachten is nou net wat exodude ook op de Chinese overheid tegen heeft denk ik, maar met zo'n uitspraak doet ie precies hetzelfde als de Chinese overheid.
... en daarom zijn ze ook per definitie de dader volgens jou ?

De chinese overheid heeft op z'n zachst gezegd wat bijzondere gedachten rondom de vrijheid van meningsuiting op het internet, maar dat ze per definitie achter al het kwaad zitten lijkt me wat te kort door de bocht.

Stel jezelf eens de vraag wat de Chinese overheid heeft te winnen met een DDOS aanval van 16 uurtjes. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het meer oplevert dan wat negative publiciteit. En of een overheid daar op zit te wachten ???
Maar zonder bewijs weet ik het ook niet.

[Reactie gewijzigd door T-men op 25 januari 2010 16:58]

Het maakt de Chinese overheid niet veel uit of ze in een kwaad daglicht staan, ze hebben absolute macht, bezitten zeldzame stoffen en zijn druk bezig de productie van van alles en nogwat naar zich toe te trekken, nee die maken zich daar niet druk om.
Uuuuhm als iemand z'n mening geeft is het niet aan jou om te zeggen dat ze dit moeten dimmen want dan ben jij net zo'n communist als die peeps in China

Ik ben het daarom wel mee eens dat wanneer je internationale aandacht wilt hebben dit de beste manier is om dit te krijgen (dat het zo is gebeurd wil ik niet zeggen want de overheid in China is ook niet te vertrouwen maar ja zijn die activisten dat wel?)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 januari 2010 17:04]

Aub de Communistische en niet democratische gedachtes dimmen.
Want? Hebben communisten geen recht van spreken? Niet dat ik nou zo'n aanhanger van dat gedachtengoed ben, ik vind het een abominatie, maar 'dimmen' is nou precies een aanslag op onze manier van denken. Ook communisten hebben het recht hun mening te laten horen. (en vervolgens kun je daarmee doen wat je wilt, in mijn geval: naast me neer leggen)
indien de chinese overheid het was zou de aanval wss langer an 16 uur geduurd hebben en waarom pakken ze die mensen dan iet op? de overheid heeft andere trukjes als dit. en aangezien ze toch direct als schuldige worden aangeduid zou het ook niet slim zijn.

je kan heel veel zeggen maar je kan niet aan de macht blijven door achterlijk te zijn en doen, dus waarschijnlijk was het de overheid niet. valt me trouwens op dat er tegenwoordig wel heel veel berichten zijn over hoe "erg" het in china niet is, terwijl we beter in onze eigen tuinen gaan kijken. opel om maar als voorbeeld te geven.
"waarom pakken ze die mensen dan niet op? de overheid heeft andere trucjes dan dit. en aangezien ze toch direct als schuldige worden aangeduid zou het ook niet slim zijn."

De Chinese overheid pakt dagelijks mensen op die een andere mening hebben, ze worden gemarteld en soms zelfs vermoord. De mensenrechten-activisten zijn echter vaak mensen die bekend zijn in de rest van de wereld en zomaar deze mensen laten verdwijnen zou teveel kritiek opleveren van andere landen. Het is bekend dat ze veel naast zich neerleggen, maar alle kritiek voor en tijden de Olympische Spelen heeft ze toch wel geraakt. Het zou daarom heel goed kunnen dat ze nu op zoek zijn naar andere methoden om deze mensen dwars te zitten, vooral omdat het moeilijk te bewijzen valt.
Laatste verbetering en dan stoppen we:

Gepetto's zin begon niet met "voor", zoals jij "verbetert", maar met "Het is bekend dat...".
Als je gaat verbeteren, doe het dan goed. :p
Een neef van mij is vorig jaar in china geweest en ik geloof best dat de overheid dit soort dingen doen. Als iets de overheid niet bevalt vernietigen ze het gewoon.
Of misschien wel een derde om twee grootmachten tegen elkaar uit te spelen? Zou ook zomaar nog kunnen.
Je moet niet vergeten dat de gemiddelde Jan Chinees erg nationalistisch/patriottistisch is ingesteld. Ik ken meerdere (hoogopgeleide) Chinezen en als je het hen vraagt - en ook doorvraagt, in een vertrouwelijk gesprek - dan zijn ze bijna zonder uitzondering in extreme mate pro-vaderland en pro-overheid.

Ik zou er dan ook niet van opkijken als deze ddos-aanvaal 'gewoon' is georganiseerd door een groep verontruste Chinezen, die deze mensenrechtenorganisaties als een bedreiging ervaren voor 'vadertje staat'.

(eenzelfde nationalisme zie je bijv. ook in Rusland en de partij van Poetin, en hoe die met politieke tegenstanders omgaan)
Zoals ik al zo vaak heb gezegd: welke Chinese hacker is zo gek om op eigen houtje de relaties met de VS te verpesten? Als je ziet hoe makkelijk de Chinese overheid mensenrechten-activisten en klokkenluiders laat verdwijnen, wat voor behandeling hebben ze dan wel niet klaarstaan voor eigenwijze hackers die de economie in gevaar brengen? Nee, ik geloof niks van dat "het kunnen toch ook verveelde hobbyisten zijn" verhaal, tenzij het een hobbyist is met zelfmoordgedachten.
De grote vraag is of China echt heel erg veel problemen heeft met een boos Amerika? Uiteindelijk is Amerika de grootste afzet markt voor China dat is helemaal waar. Maar voor veel bedrijven is China ook de enige mogelijkheid om te blijven bestaan. Denk je echt dat Apple zijn iPod en iPhone zo goedkoop zou kunnen verkopen als ze ze bijvoorbeeld in Nederland of zelfs in Polen zouden laten maken? Denk je werkelijk dat de exotische metalen die gebruikt worden in allerlei rntgen apparatuur en bij voorbeeld in voor productie machines voor de halfgeleider markt echt gewoon geweigerd kunnen worden door Amerika? Als Amerika China in de ban doet is dat economisch gezien vergelijkbaar met het omvallen van alle overgebleven mega banken in Amerika. Het land zou meteen op zijn gat liggen en echt niet meer terug kunnen krabbelen de komende paar decennia.

Ik denk dan ook dat China; dat al eens fijntjes aan Amerika melde dat zij eigenlijk de financier zijn van de oorlogen in Irak en Afghanistan omdat zijn veruit de meeste leningen aan Amerika verstrekken en dus letterlijk Amerika bij de ballen hebben, echt niet zo'n probleem zal hebben met een aantal verveelde hobbyisten met een haat jegens de kapitalistische honden.
Aan de andere kant technisch gezien vraag ik me af of een hobbyist instaat is om een aanval op te zetten die 5 sites belast met een verzoek van 2GB aan data per seconde... dat is iets wat je niet zo maar even doet en daar heb je toch een redelijk groot netwerk voor nodig. Een botnet zal dat niet snel met gespoofde IP's doen omdat dat veel te veel werk is en de PC's toch niet van de bot-master zijn dus het maakt niet uit als ze getraceert worden tot een fysieke machine. De overheid heeft natuurlijk een heel groot probleem als blijkt dat zij achter zo'n aanval zitten en het is dus waarschijnlijk dat zij de moeite nemen wel van spoofing gebruik te maken. Dan wordt het redelijk simpel omdat er waarschijnlijk maar een relatief klein aantal machines betrokken zijn geweest bij de aanval en deze machines dus over een flinke bandbreedte zullen moeten beschikken willen zij zo veel verzoeken kunnen uitsturen. Je praat dan al snel over een doosje ter grote van een mid-sized backbone router of zo omdat je anders gewoon echt de bandbreedte niet hebt om zo veel requests uit te sturen en dat is iets dat zeker in China niet door gewone hackers beheerd wordt.
Het idee dat het de beheerders zelf zijn kan alleen waar zijn als er ook bewijs is dat de sites helemaal niet onbeschikbaar waren door de grote hoeveelheid data verzoeken maar omdat ze bijvoorbeeld gewoon uit stonden, iets wat redelijk makkelijk te bewijzen zou zijn voor de Chinese overheid die vast wel trafic logs bijhoud van belangrijke knooppunten waar als het van buiten de overheid kwam het verkeer zeker overheen zou moeten gaan. Omdat de overheid zonder enig bewijs ontkend en omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat een hobbyist zo veel moeite zal nemen zo iets op te zetten en dan gelijk 5 sites te gelijk uit de lucht te halen zou ik zeggen dat het vrijwel zeker de overheid geweest moet zijn. Al zullen ze het vast niet door een officieel clubje ambtenaren hebben gedaan maar god dat is een ander verhaal.
Maar wat heeft het voor de overheid nou voor nut, dit stelt hen alleen maar in een kwaad daglicht en een paar websites gaan heus geen invloed hebben op een land zo groot met een regering zo machtig.
wat voor behandeling hebben ze dan wel niet klaarstaan voor eigenwijze hackers die de economie in gevaar brengen? Nee, ik geloof niks van dat "het kunnen toch ook verveelde hobbyisten zijn" verhaal, tenzij het een hobbyist is met zelfmoordgedachten.
Wat doet jou denken dat de Chinese overheid wl de identiteit van een hacker kan achterhalen terwijl die nog niets eens servers van de Chinese overheid aan het aanvallen is?

Dus stel dat het wel een 'hobbyist ' is dan hoeft dan helemaal niet iemand met zelfmoordgedachten zijn. Kan ook een 'hobbyist' zijn die denkt dat hij erg goed is en daarom niet te traceren is door de partij die wordt aangevallen. Laat staan door de Chinese overheid.
Ze kunnen alles opvragen wat ze maar willen van providers en servers in China of bevriende landen en ze hebben geen onomstotelijk bewijs, zelfs niet eens een proces nodig om iemand te pakken, houden hun eigen internetgebruikers trouwens ook gewoon beter in de gaten dan wij. Ik zeg niet dat ze iedereen kunnen pakken, wel dat de pakkans daar groter is dan hier. En al is de pakkans "slechts" 25%, zou jij nog hacken als je wist dat je een kans van 25% hebt dat het je je leven zou kosten?
Maar dat blijft giswerk van jouw kant. Net als dat het giswerk is wie er achter de aanval zit.
Dus meteen een beschuldigende vinger wijzen omdat je iemand toch al niet mag is gewoon fout.
Waarom zou het dan geen hobbyist met zelfmoordgedachte kunnen zijn? Die zullen er genoeg zijn tussen die miljard die er daan rondlopen.
Geen idee of ze bestaan (waarschijnlijk wel) maar dit soort hobbyisten is er waarschijnlijk voor zichzelf van overtuigt dat ze de staat helpen.

Ook voor de staat zijn ze verder geen bedreiging (ze zijn immers pro-regering)

'tuurlijk d'r zal vast wel een hartig woordje met ze gesproken worden en er zal ook wel straf volgen, maar 'verdwijnen' dat is niet nodig.
Ze zijn een bedreiging voor de Chinese handelsrelaties, het imago van China en de economie, dus het kan De Partij geen ruk schelen of ze vrome communisten zijn of niet: ze zorgen ervoor dat er minder pegels binnenkomen, en zullen daarvoor hard aangepakt worden. Als De Partij wil hacken hebben ze daar hun eigen mensen voor.
China wil niet bij "ons" internet horen, waarom sluiten we ze dan gewoon niet helemaal af? laat ze daar lekker hun eigen intra/internetje houden.

Dan hebben wij geen last meer van DDos aanvallen.
Lekker kort door de bocht. Dacht je dat DDoS-attacks alleen uit China kwamen ofzo? Dit soort dingen gebeurt over de hele wereld.

De redenatie van die it-"expert" (weinig expertise te zien, aan zijn uitlatingen te oordelen...) van "het kan niet door gewone hackers gedaan zijn, dus is het de Chinese overheid geweest" slaat ook nergens op.

Een hoeveelheid van 2 gigabit nu ook weer niet z veel voor een botnet van een beetje behoorlijke omvang (vele miljoenen computers).
Lekker kort door de bocht. Dacht je dat DDoS-attacks alleen uit China kwamen ofzo? Dit soort dingen gebeurt over de hele wereld.

Klopt, maar Chinese mensenrechten sites zijn niet het meest voor de hand liggende doel voor een DDos attack die geen politiek doel heeft. En behalve de Chinese overheid en zijn aanhangers (en dat zijn er heeeeeel veel) hebben ze niet veel vijanden. Dus geen bewijs maar wel het is een tikje naief als je niet op zijn minst vermoedens hebt.
Er staat 2 GB= gigabyte niet bit dus dat is echt wel een heel zware aanval hoor.
Tja
Doordat de aanvallers gespoofte ip-adressen gebruikten, is niet precies te achterhalen wie achter de aanval zat, wat het onderbouwen van de beschuldiging moeilijk maakt.
Goh ze kunnen niks bewijzen maar vermoeden het. Wie weet is het een ander land welke China probeert zwart te maken om druk uit te oefenen. Of nog gekker hebben die mensenrechten activisten dit zelf opgezet om zo toch iets naar hun gevoel iets te kunnen doen tegen het regering?

Waar blijft het oh zo beroemde leus in het westerse wereld "Onschuldig tot schuldig bevonden"? Of geldt dat niet meer omdat het allemaal mensenrechten activisten betreffen?

Dit gaat echt werkelijk nergens om.
Ik vind wel dat je een goed punt hebt, we kunnen altijd wel de Chinese overheid aanwijzen... Zonder bewijs is het gewoon laster, omdat het imago van de Chinese overheid hieronder lijdt.
Hah! Je zou zelfs kunnen stellen dat de VS de dader is omdat ze erg opzien tegen china als wereldmacht. :P

Ja ja, niets mis met een beetje conspirancy theories... Maakt goede TV.
Of nog erger: mensenrechtenorganisaties die wat mede-organisaties opofferen voor "the greater good". Dat zou wat zijn, zeg.
onschuldig tot schuldig bevonden, tenzij in het verkeer (om maar een voorbeeld te geven). deze leuze is al lang niet meer waar.
Ach of het ze nu echt waren of niet, wat er vanuit de Chinese overheid ook uit mag gaan heeft geen enkele geloofwaardigheid meer. Dit soort aanvallen verhoogt de druk op het chinese censuurbeleid alleen maar.

Edit: Ik heb het ook niet over buitenlandse druk, het is niet meer dan logisch dat geen enkel land zijn relatie met china onder spanning wil zetten, echter binnen china begint een goed geschoolde middenklasse te ontstaan die dit soort praktijken minder en minder weet te waarderen.

[Reactie gewijzigd door Clavius op 25 januari 2010 17:02]

En wat boeit dat de Westerse landen? NIETS. Een enkeling zoals Google had plannen om te dreigen om weg te gaan. Geen enkele Westerse overheid die met China onderhandelt over mensenrechten in dat land, enkel omdat zij vrezen voor een economische slechte contacten met China. Iedereen is zo van 'ik stond erbij en ik keek erna'. Het is discutabel dat China deze aanval heeft gedaan, maar het is zeker dat het er IN China niet lekker aan gaat voor mensenactivisten/antiregerings/antionderdrukkingsgroeperingen, en dat China deze met harde hand aanpakt, en dat de Westerse gemeenschap niets doet uit angst voor naamverlies.
/rant.
Kan iemand een duidelijke en volledige definitie geven van "gespoofte ip-adressen"?
(dus gn wikipedia)...

Ik begrijp het denk ik wl.

Ik hoop dat Google zich hiervan afzijdig houdt.
In een datapakketje staat het ip adres waar het vandaan komt. Normaal wordt dat automatisch toegevoegd als een pakketje wordt verzonden vanaf je machine en komt daar je eigen adres in. Er zijn echter mogelijkheden om een ander IP adres als afzender op te nemen.

Dan is dus niet meer zo eenvoudig na te gaan wat de echte oorsprong is. Daarvoor zou je denk ik het pad langs alle routers en knooppunten onderweg terug moeten volgen. Vooropgesteld dat je op ieder punt een logfile zou kunnen volgen - zal wel niet kunnen. Maar daar kunnen de echte netwerkgoeroes beter een uitspraak over doen.
Ok, dank.
Volgens mij is het terugherleiden theoretisch wel mogelijk, maar practisch onhaalbaar.
Nobmaals bedankt voor de uitleg.
Die gasten moeten een wel heel vies groot botnet hebben
IP-adressen spoofen is ook gebeurd tijdens de DOS aanval op Tweakers en FOK van een tijdje terug. Nu is deze aanval wel wat groter, maar dat houdt niet in dat het botnet recht-evenredig meegroeit.
Ik vind het soort aanvallen zo nutteloos, alleen al als het om een home-page van iemand gaat, meteen een ddos er op.. een zr grote zwakte naar mijn mening. Meestal word er al helemaal geen gehoor aan gegeven, maar het systeem verbeterd..
Waarom zouden ze zo moeilijk gaan doen.
In als het dan de overheid is kunnen ze die mensen toch ook gewoon op pakken