Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Ibex Peak van Intel zal als basis gaan dienen voor vijf verschillende chipsets voor het entry- en mainstream-segment. Intel zou besloten hebben de introductie van de chipset en de Lynnfield- en Havendale-cpu's uit te stellen tot september.

Volgens Taiwanese moederbord-fabrikanten zal het Ibex Peak-ontwerp de basis vormen voor meerdere chipsets, die naast de naam P55 de aanduidingen H55, H57, P57 en Q57 meekrijgen. De P55- en de H55-chipset zullen de mainstream-markt moeten bedienen, terwijl de H57-, P57- en de Q57-chipset bedoeld zijn voor het highend-segment. Het grote verschil bij de highend-chipsets zit hem in de aanwezigheid van Intels nieuwe Braidwood-technologie, die vergelijkbaar is met het Intels oude Turbo Memory. De nieuwe technologie poogt het gebruik van de harde schijf te verminderen door veelvoudig gebruikte data tijdelijk op flashgeheugen op te slaan. Door gebruik te maken van een nvram-controller zou dit niet alleen ten goede komen aan de opstartsnelheid; het energieverbruik zou zo ook binnen de perken gehouden kunnen worden.

Niet alle features die eigen zijn aan Ibex Peak zijn beschikbaar bij de vijf verschillende chipsets. Opvallend is dat alleen de P55 en P57 beschikken over twee pci-e 2.0 x8-slots, waarmee het mogelijk is om gebruik te maken van een Crossfire of SLI-opstelling. De H55, H57 en Q57 hebben daarentegen ondersteuning voor FDI, een feature die bij de P55 en P57 ontbreekt. Hierdoor kan de ingebouwde gpu in de Havendale-processor door een P55 of P57-moederbord niet worden aangesproken, zodat een externe videokaart noodzakelijk is.

De Q57 is vooral gericht op de zakelijke markt: de chipset ondersteunt versie 6.0 van Active Management Technology. De P57-chipset maakt daarentegen exclusief gebruik van de Coral Harbor-technologie, die dezelfde functionaliteit biedt als Active Management Technology. Aan het overzicht valt verder af te lezen dat de meerderheid van de Ibex Peak-chipsets 14 usb 2.0-poorten, zes sata-poorten en acht pci-e 2.0 x1-slots meekrijgen, waarbij de H55 een uitzondering is met zowel twee usb 2.0-poorten als twee pci-e x1-slots minder. Verder worden de moederborden standaard met displayport, hdmi en dvi uitgerust.

Volgens Digitimes heeft Intel onlangs nog besloten om de introductie van zijn nieuwe Lynnfield-processors en P55-chipset uit te stellen tot eind augustus of begin september. Afhankelijk van de marktontwikkeling zouden de nieuwe producten nog wel eens verder uitgesteld kunnen worden. Oorspronkelijk zouden de nieuwe processors en de P55-chipset in juli te koop zijn, maar vanwege de slechte economie zouden moederbord-fabrikanten opgescheept zitten met te grote voorraden. De Havendale-processors zouden in september of oktober klaar moeten zijn voor massaproductie. De echte verkoop zal door de chipfabrikant echter tot begin januari 2010 worden uitgesteld, om zo de huidige instapmodellen de tijd te geven om uitverkocht te raken.

Ibex Peak overzicht

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Dus ipv van begin Q3 wordt het eind Q3. Daar is nog wel mee te leven lijkt mij. Sowieso zijn deze CPU's/chipsets meer gericht op de low en mid-end, waar de meeste die het kopen er toch weinig verstand van hebben en een pre-built dell, HP of wat dan ook kopen.
Wat wel fijn is, is dat er nog 8 PCIe slots overblijven voor niet-graphics doeleinden, dan kunnen ze eindelijk misschien eens standaard een PCIe x4 slot op moederborden gaan zetten.

@TMon - Nee, dit wordt LGA1156 of LGA1160 (Hoeveel "pinnen" het nu precies zijn is niet geheel duidelijk) - S775 zal na de introductie van Lynnfield en Havendale langzaam uitgefaseerd worden.

Je hebt straks dus:

LGA1160 - low/mid-end, waarvan Havendale een geintegreerde GPU krijgt. Tevens zullen beide processors een geintegreerde 16x PCIe bus en een dual-channel geheugencontroller krijgen. Verbinding naar de chipset loopt via DMI.

LGA1366 - mid/high-end, voorlopig alleen onboard geheugencontroller, geen PCIe x16. Daarentegen wel quickpath voor een veel snellere verbinding naar de chipset.

@Raptorial - Zoals je kan zien blijft de P serie gewoon bestaan, net als de Q serie (zakelijke markt, heb je normaal dus weinig mee te maken) die nu ook al bestaat.

Alleen de G serie wordt vervangen, door de H serie, en dit is juist om verwarring te voorkomen. Er is namelijk geen geintegreerde graphics meer in de chipset. De GPU zit voortaan in de processor (voorlopig alleen bij Havendale), en alleen de daardwerkelijke display connectie wordt afgehandeld door de chipset. Je krijgt voorlopig dus alleen geintegreerde graphics door Havendale te combineren met een Q/H chipset. (Het is natuurlijk wel aan te nemen dat er straks ook nVidia chipsets zullen komen met geintegreerde GPU)

X komt er natuurlijk niet omdat Lynnfield/Havendale low/mid-end oplossingen zijn.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 19 januari 2009 10:04]

Zo, dus Intel heeft weer eens een stevige performance voorsprong op AMD en gaat meteen met de voet op de rem :(
Zo kun je het ook zien.

Core 2 volstaat nog voor ze voorlopig voor de low tot mid end range, dus met i5 hebben ze geen haast. En met i7 hebben ze een high end range waarbij AMD niet echt in de buurt komt.

Anderzijds kun je ook stellen dat ze de introductie van i5 uitstellen tot dichter naar het aankomende holliday season. Dat scheelt ze in deze tijd van laagconjunctuur wat incourante voorraden, aangezien er tijdens het kerstseizoen meer verkocht zal worden.

Daarbij zal de introductie van Windows 7 eind dit jaar ook zeker een rol spelen. Beide komen nu ongeveer in hetzelde tijdsbestek op de markt.
Jammer dat een negatieve reaktie op Intel's uitstel beleid als 'ongewenst' verklaard wordt. Ik denk namelijk wel degelijk dat door intel's comfortabele voorsprong de ontwikkelingen nu geremd worden: huidge techniek financieel uitmelken Dit is nadelig voor de consument, deze krijgt namelijk potentieel minder waar voor zijn geld.
Nee, Intel wacht af omdat ze anders te maken hebben met boze partners met veel te veel onverkoopbare 40-serie chipsets in hun voorraad. De credietcrisis heeft op hen ook den odige gevolgen gehad en ze hebben veel te veel voorraden. Als je de vakpers volgt had je al eerder gelezen dat er heel veel druk was op Intel om de 50-serie chipsets uit te stellen.
Raar dat er (nog) geen G55 chipset tussen zit en als die komt dan hoop ik dat die de ATI 780G of Geforce 9300 kan bijbenen.
Er komt geen G-chipset meer.

Intel heeft met Havendale de GPU ge´ntegreerd in de CPU.

Je koopt dus een i5 moederbord wat met Havendale overweg kan, prikt daar Havendale op en je hebt ge´ntegreerde graphics. Wil je geen ge´ntegreerde graphics dan neem je Lynnfield, alle i5 moederborden kunnen met Lynnfield overweg.

[edit.]
Zo te zien zijn kunnen Q57, H57 en H55 met Havendale overweg?

[Reactie gewijzigd door houseparty op 19 januari 2009 11:44]

ik neem aan dat deze socket 775 worden? Dan kan ik niet echt opmaken uit de tekst. Of gaat intel weer over op een nieuw socket?
Socket 1366 lijkt me. Net als de nieuwe i7 nu heeft.
Socket 1366 is exclusief voor de i7 icm een X58. Deze serie zal als ik me niet vergis gebruik gaan maken van socket 1160 (http://www.pcstats.com/NewsView.cfm?NewsID=68718)

Socket 775 gaat niet mogelijk worden, immers, die cpu's hebben geen ge´ntegreerde geheugencontroller. Daarom zijn er waarschijnlijk ook wat meer pinnetjes nodig, zodat we van 775 naar 1160 gaan.
deze chipsets zijn dual channel, X58 met i7 is triple channel, dus lijkt mij een socket met minder pinnen beter (en uiteraard ook goedkoper)
Deze processoren krijgen het nieuwe socket 1156, zie bijvoorbeeld http://www.hardware.info/...tel_Socket_1156_in_beeld/
Maakt het uit dan? Je hebt toch een nieuw mobo nodig...
Begin de strategie van AMD, waarbij de nieuwe Phenoms ook in je oude mobo passen, zelfs met de AM3 variant, toch wel steeds meer te waarderen.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 19 januari 2009 09:42]

Heel leuk idee, als de moederbord makers ook meewerken door een BIOS update beschikbaar te stellen. Ik wil graag een nieuwe AM2+ CPU (7750) in mijn oude AM2 MB (M2N32-SLI deluxe), maar er gaat geen nieuw BIOS komen met support voor deze CPU-reeks. :(
Of gaat intel weer over op een nieuw socket?
Ja dus. :)

Lynnfield/Havendale wordt socket 1160 (of volgens sommigen 1156).

Socket 1366 is bedoeld voor het high end i7 platform, socket 1160 is bedoeld voor het het low tot mid end i5 platform. Deze twee platforms gaan straks tegelijkertijd gehandhaafd worden. Socket 775 wordt bij introductie van i5 end of life.

De verschillen tussen de platforms op die twee sockets zijn overigens aanzienlijk.

[edit.]
Ligt het aan mij, of brengen ze wel heel erg veel chipsets in korte tijd uit voor i5. Q is business gebruik, P is performance thuisgebruik, H is budget thuisgebruik en budget business. Daar kan ik nog inkomen, maar dan telkens 1-2 gradaties daarbinnen?
Ik ben erg benieuwd.. Volgens mij wordt dat alleen maar verwarrend voor consumenten.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 19 januari 2009 11:20]

ik neem aan dat deze socket 775 worden? Dan kan ik niet echt opmaken uit de tekst. Of gaat intel weer over op een nieuw socket?
Neen dus, maar wel een nieuwe socket:
Socket LGA-1366 is voor de nu reeds beschikbare high-end Intel Core i7.
Deze nieuwe cpu's zullen gebruik maken van socket LGA-1156. Dus geen 775 of 1160 zoals je hierboven kan lezen

Ook, ipv 3 DDR3-kanalen zoals bij de Core i7, zal je er maar 2 nodig hebben. En ipv QPI krijgt deze DMI. En er zijn nog meer verschillen zoals een onpackage PCI-E controller.

Meer info bvb hier: http://www.anandtech.com/...l/showdoc.aspx?i=3461&p=2

Daar staan schetsen die dit zullen verduidelijken.
Laten we natuurlijk ook niet vergeten dat hoe later deze uitkomen hoe meer Intel de overschot van de "verouderde" C2-reeks kan buitenpersen.

Spijtige zaak, die P55 + Lynnfield had ik echt graag vlugger de prestaties van geweten. Integrated PCI-e controller zou wel eens voor vuurwerk kunnen hebben gezorgd

[Reactie gewijzigd door BieBiepGTR op 19 januari 2009 09:26]

uitpersen overschot ?
blij zijn dat je er nog vanaf komt bedoel je ,.
Idd. De markt wordt momenteel rap kleiner (zie alle winstwaarschuwingen overal) en je wilt een nieuw product afzetten op een zo groot en gezond mogelijke, zodat je marges ook zo groot mogelijk zijn. Nu een nieuwe chipset+cpu reeks uitbrengen zal doorgaans inhouden dat veel mensen hem wel wÝllen kopen, maar het toch nog maar even niet doen, met als gevolg dat je ook op je nieuwe producten al prijsdalingen zult moeten doorvoeren om de verkopen op peil te houden en dat gaat natuurlijk ten koste van je jaarwinst en je verspilt hiermee dure r&d tijd, die in de ontwikkeling van de nieuwe producten is gestoken.
Vrij logisch dus dat Intel probeert om uit de huidige producten nog zo veel mogelijk rendement te halen, om straks zo hard mogelijk te kunnen profiteren van hun nieuwe producten.
Wat ook mee helpt is dat de nieuwe Phenom II van AMD de huidige C2D niet echt kan overtreffen. De noodzaak is er dus ook niet.
de desktop test hier op tweakers laat toch een iets ander beeld zien. c2d word verslagen voor het zelfde geld. en i7 is nog steeds duurder als totaal platform.
en in games doen ze het ook helemaal niet slecht, en weten zelfs nog wel te winnen van de c2d op normale resoluties.

[Reactie gewijzigd door Countess op 19 januari 2009 13:56]

Ik neem toch aan dat jij het over de C2Q serie hebt anders zou ik de benchmarks eens goed doorkijken... :)
PH II 940 is ongeveer gelijk aan een Q9550, maar dan voor minder geld.
Ik verwacht dan ook nogmaals een prijsdaling van deze "verouderde" reeks. Wellicht zelf van de i7 halverwege het jaar.
Als er geen nieuwe, verbeterde producten op de markt komen vanwege het slechte economische klimaat, dan zal er zeker met kortingen en prijsdalingen gesmeten moeten worden wil je je verkoop nog enigszins op niveau houden.
Wel leuk al die chipsets, maar ik vind X, G en P makkelijker onderschijden dan deze jongens.

Dit gaat weer lastig uyitleggen worden aan de eindgebruikers...
ik durf er om wedden dat de launch +/- zal samenvallen met de Windows7: gloednieuw platform + gloednieuw OS => dubbele mediacampagne (intel en MS) voor maximale verkopen in het najaar
tick-tick-tick-tock. Is de Intel klok nu van slag als ze nu al van uitstel praten?
nee hoor, dit wordt de tick, verkleining / verbetering van de i7 architectuur dus.
Helaas, geen koelkast. De tick komt pas in Q4 dit jaar en is alleen nog bekend onder de codenaam "Westmere". Verwacht in Q4 een Socket 1366 high-end/workstation serie die de huidige drie i7 processoren gaat vervangen, en pas in 2010 Westmere varianten voor mid-range en low-end.

Hetzelfde geld nu voor Nehalem. We hebben in Q4 2008 Socket 1366 chips gehad (Bloomfield), en pas dit jaar gaan we dus mid-range varianten er van zien (die nu dus kennelijk zijn uitgesteld).
I7 was de tock.
nu weer een andere tick, en dan weer een tock met een andere cpu waarschijnlijk.

Beter uitstel dan afstel :)
i7 is gewoon een tick hoor :/ ?

Tick = nieuwe architectuur
Tock = proces verkleining

C2Q Q9xxx en C2D E8xxx waren al 45nm!

i7 is ook 45nm, alleen nu dus een nieuwe architectuur.

Hmm lijkt erop dat ik er naast zit, zie het volgende van deze bron:
http://www.intel.com/technology/tick-tock/index.htm

Year 1: First the "Tick"
Intel delivers new silicon process technology, dramatically increasing transistor density while enhancing performance and energy efficiency within a smaller, more refined version of our existing microarchitecture.

Year 2: Then the "Tock"
Intel delivers entirely new processor microarchitecture to optimize the value of the increased number of transistors and technology updates now available.


Maar ik dacht toch echt dat de E6xxx serie de "tick" was (je begint met iets nieuws) en vervolgens de E8xxx serie de "je verkleint een bestaand proces, dat doe je later anders had je het wel meteen gedaan voor de winst/wafers/etc" ... iemand verduidelijking :?
Duidelijk toch?

Tick = nieuw silicon proces
Tock = nieuwe architectuur ontworpen voor het huidige silicon proces

:)

[Reactie gewijzigd door bitshape op 19 januari 2009 14:28]

I7 was de tock.
nu weer een andere tick, en dan weer een tock met een andere cpu waarschijnlijk.
Niet helemaal. i7 was de tock in de high end range. i5 wordt de tock in de low tot mid end range. Beide tocks dienen ter vervanging van de Core 2 architectuur.

i5 niet zozeer een verkleining van het i7 proces. Het is een heel ander platform met andere onderdelen in het ontwerp.

Zowel i7 als i5 zullen naar verloop van tijd een tick krijgen.


[edit.]@ Snoitkever hieronder
I7 en i5 zijn amper verschillend van elkaar. .. maar verder is het dezelfde (Nehalem) architectuur
Oh ik zeg toch ook niet dat het i5 versus i7 een heel andere achitectuur is? Die achitectuur is in de basis dezelfde door z'n modulairiteit.

Ik zeg echt alleen dat ze die architectuur verdeeld hebben in verschillende platforms, en die platforms verschillen wel degelijk op een aantal essentiŰle punten enorm. En beide platforms dienen als tock opvolger van Core 2.

i7 was de tock voor het high end segment. i5 wordt de tock voor de segmenten daaronder. Dat Intel ervoor kiest twee tocks uit te voeren als opvolger van Core2 met wat je in principe dezelfde architectuur mag noemen, is Intel's feestje.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 19 januari 2009 14:36]

I7 en i5 zijn amper verschillend van elkaar. De ene serie heeft meer cores en geheugencontrollers, maar verder is het dezelfde (Nehalem) architectuur. Nehalem is echter ontworpen met modulariteit in gedachten, zodat het makkelijk is om meer of minder cores te hebben, en zodat high-end bv 3 geheugencontrollers heeft, mid-range 2 en low-end mogelijk maar 1. Je moet het echter niet gaan zien als verschillende architecturen, want dat zijn het verder niet.
Nehalem was de tock, Bloomfield, Lynnfield, Clarksfield, Beckton, Havendale, Auburndale en Gainstown zijn gewoon variaties op Nehalem. Het zou voor Intel waarschijnlijk echter te moeilijk zijn om die allemaal in een keer te lanceren, dus doen ze dit in fases.

Dit heeft echter niks met tick of tock, of vertraging te maken!
Hmmmm. geen support voor switchen met onboard en externe vga dus.
Praten ze over zuinigheid door een beetje onboard flashmemory wat nauwlijks zoden aan de dijk zet.... :O
Het wordt wel nogal een keer tijd hiervoor.

Verder veel USB maar weinig sata, en wat voor raidcontroller zou erop zitten? aangezien de huidige niet echt leuk met ssd omgaat (zet daar maar wat cache op zou ik zeggen)
Jammer dat er nog steeds 'maar' SATA 3.0Gb/s ondersteund wordt. De nieuwe opvolger SATA 6.0 Gb/s had wel wenselijk geweest gezien de snelheid van van SSD's. En gezien ze zelf ook SSD's maken hadden ze wel kunnen voorzien dat deze snelheid wel wenselijk zou gaan worden.