Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

KPN zet zijn wens om heel Nederland te verglazen niet helemaal in de ijskast nu de Opta duidelijkheid heeft gegeven over de voorwaarden. De telecomwaakhond gaat elke drie jaar kijken of de telco geen 'excessieve tarieven' hanteert.

KPN heeft al eerder aangegeven een open glasvezelnetwerk in Nederland te willen aanleggen. Het telecombedrijf werkt hiervoor samen met glasvezelgraver Reggefiber. Hoewel hun joint venture door de NMa nog moet worden goedgekeurd, is KPN in vijf gemeenten al met de uitrol van een glasvezelnetwerk begonnen. De telco heeft nooit onder stoelen of banken geschoven pas aan een grootschalige uitrol te willen beginnen zodra duidelijk is hoeveel speelruimte het bedrijf hierbij krijgt van de Opta.

Opta logo Uit een maandag vrijgegeven beleidsdocument blijkt dat de Opta de twee bedrijven de nodige speelruimte wil geven, maar ervoor wil waken dat KPN te hoge tarieven aan zijn concurrenten in rekening brengt voor toegang tot het open glasvezelnetwerk. De telecomwaakhond heeft daarom een tariefplafond ingesteld dat KPN en Reggefiber maximaal per aansluiting mogen doorberekenen. Dit plafond is gebaseerd op de investering die nodig is om een woning te kunnen voorzien van glasvezel en varieert afhankelijk van die investering tussen de 14,50 euro en 17,50 euro.

KPN en Reggefiber hebben bij de NMa inmiddels een voorstel met toegangstarieven ingediend en hopen hiermee groen licht te krijgen voor hun joint venture. In een eerste reactie laat KPN maandagavond weten dat het 'voorlopig voldoende duidelijkheid' heeft gekregen over de glasvezelregulering. KPN benadrukt dat toekomstige investeringen alleen zullen worden gedaan als die commercieel verantwoord zijn. "Van een grootschalige aanleg van ftth-netwerken in Nederland is echter nog altijd geen sprake", aldus de telco. "KPN gaat door met de huidige pilots in vijf Nederlandse steden, de commerciële evaluatie hiervan volgt in de eerste helft van 2009."

De nieuwe beleidsregels zijn overigens nog niet definitief. De betrokken partijen hebben tot acht december om te reageren waarna de telecomwaakhond dezelfde maand nog een definitief besluit zal nemen over het prijsplafond. De Opta stelt dat de regels zijn opgesteld om zowel investeringen in glasvezel aan te moedigen als concurrentie mogelijk te maken. Het maximumtarief is drie jaar geldig en kan worden aangepast als blijkt dat KPN in de ogen van de Opta te veel winst maakt op het verlenen van toegang tot zijn glasvezelnetwerk.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Glasvezel realiseren in een woonwijk kan tegen zeer aantrekkelijke tarieven. Zorg dan alleen wel dat een groep bewoners de handen ineen slaan en dat je de zeggenschap in handen houdt.

Het 'Nijmeegse' model.
- Je richt een stichting op
- Die stichting krijgt en houdt de zeggenschap over het netwerk
- De stichting trekt een particuliere investeerder en een aannemer aan
- In contracten is vastgelegd hoeveel de prijzen voor het gebruik van het netwerk mogen stijgen over de komende 20 jaar. Ongeveer maximaal de prijsindexatie.
- De eerste twee jaar een provider, omdat die ook alle aanvangsproblemen moet aanpakken.
- Daarna komt het netwerk open voor concurrerende providers
- En de stichting blijft de zeggenschap houden.

Dit is begonnen in de wijk Hazenkamp. Een stuk of vier andere wijken zijn nu ook aan de slag. In de Hazenkamp doet 60 procent van de bewoners mee. Voor de overige 40 procent - achterblijvers aan wie je nooit meer wat verkoopt - mogen UPC en KPN hun oude spulletjes nog heel lang in de lucht houden.

UPC doet het hier in Nijmegen in z'n broek. Doet fantastische aanbiedingen, verspreidt huis aan huis brieven, organiseert voorlichtingsavonden om uit te leggen waarom je die fiber helemaal niet nodig hebt. Ze hebben een gezicht! Samengevat voor de rest van Nederland: u betaalt ongeveer 50 procent te veel voor uw dienstverlening van UPC. Wel jammer dat ze radio 4 hier nog steeds niet ongestoord kunnen doorgeven.
Ik vraag me af of de huidige situatie in de telecom bij het begin van het 'vrijgeven' zo bedoeld was. Je kan vaststellen dat in de mobiele markt de ontwikkelingen zo goed als stilliggen, veel prijzen tot de hoogste in de EU behoren waardoor ook de winstmarges ver boven die van andere sectoren liggen, deze winsten veelal naar het buitenland verdwijnen (Vodafone, T-mobile - zonder voor protectionisme te willen pleiten, gaat dit mede door de marge om substantiële geldstromen en is daardoor toch het opmerken waard). Tot slot lijkt - als 'final insult' - onze vaderlandse KPN keer op keer zijn winst te gebruiken om prijsvechters op te kopen.

Gezien de slechte ervaringen (als consument, wellicht breder ook de maatschappij) in de bovenstaande situatie, zou er inmiddels denk ik reden zijn om toch te kijken naar nieuwe marktmechanismen voor de telecomsector. Theoretisch is 'last mile' infrastructuur trouwens voor niemand interessant, ook niet voor KPN (daarom willen ze nu toezeggingen, waardoor als de Opta nu niet oplet (..) het liedje weer van voren af aan begint - een niet onreëel vooruitzicht).
De winst zal namelijk altijd aan regulering en daardoor een zeker maximum onderhevig zijn. Een echte prikkel als in de markt zal dit niet zijn - echt heel erg binnenlopen kan je niet - in tegenstelling tot de verliezen die je kan maken. Zo'n fiber to the home aanbieder zal aan partijen die toegang tot de vezel willen hebben alleen 'toegestane kosten' kunnen berekenen. Dit levert een blijvend risico op verlies op, bijvoorbeeld door nieuwe technieken waardoor de aanlegkosten plotseling veel lager worden of andere organisatievormen (bijvoorbeeld bovenstaande reactie) - waardoor ook KPN in dit voorbeeld zich naar die 'toegestane kosten' zal moet richten (de toezeggingen zullen waarschijnlijk op beteugeling hiervan gericht zijn ..).
Daarnaast zal bij 2 of meer aanbieders (daarom zou je het gunnen aan één, onder voorwaarden) geen enkele aanbieder winst maken (omdat om de constante kosten terug te verdienen één altijd onder de andere zou aanbieden). Vreemd genoeg gaat dit speltheorie-principe bij mobiele aanbieders trouwens totaal niet op zo lijkt: het tegengestelde lijkt bijna waar - nog een aanname die ten grondslag lag aan 'vrijgeven' en omdat deze in praktijk betekenisloos lijkt, reden om het 'gereguleerde-markt-mechanisme' te heroverwegen. Move on!

Een oplossing zou zijn om glasvezel in te richten net als andere infrastructuur in nieuw aan te leggen wijken of woongebouwen (of zelfs in bestaande aan te leggen). Richt een netbeheerder voor 'last mile' telecommunicatie op á la Pro Rail voor het spoor (of waterbedrijven, stroom, riool, wegen, etc). Door nieuwe accounting en organisatietechnieken hoeft dit niet zo'n moloch als PTT Telecom in de jaren tachtig te worden - een moderne overheids-NV met aandelen in handen van de staat moet kunnen. In principe zou deze netbeheerder ook capaciteit voor mobiele netwerken kunnen aanbieden in plaats van de frequenties te veilen (kansje rond 4G/5G misschien en europees te regelen - alhoewel EC op dit moment trouwens wèl het maximale uit regulering haalt). De kosten en energieverbruik van de huidige 3 netwerken zullen aanzienlijk hoger zijn en ook de markt zou dan waarschijnlijk gezonder zijn dan nu valt vast te stellen, doordat er meer toetredingsmogelijkheden zijn en de overheid een meer serieus te nemen rol kan spelen als marktmeester en ook alle informatie (en kennis) ter beschikking heeft om dit te doen.

Tot slot in meer algemene zin heeft het denk ik geen nut om alle baantjes waar de markt ook wel trek in heeft bij de overheid weg te halen (door hoge opbrengsten, niet 'echt' een markt - dus relatief eenvoudig te runnen, zeker als men een kartel kan vermoeden). Wat overblijft aan banen geeft werken bij de overheid een slechte naam - en straalt af op zaken als onderwijs, regulering en openbaar bestuur (zaken die je ook nodig hebt als je relatief makkelijk een hoog salaris verdient bij een slecht gereguleerde instelling - oh .. regulering heb je dan juist niet nodig ;-) ).
Er zijn genoeg overheden die wereldwijd hun 'trots' ontlenen aan een goed geregeld omroepbedrijf (BBC), spoorsysteem (DB), waterwerken (Nederland) of gezondheidszorg (moet je die Cubanen toch geven), waar ook andere overheidssectoren qua imago weer van profiteren. Ik denk dat telecom (de infrastructuur - niet het vermarkten van capaciteit, a la de weg en vrachtvervoerders) daar ook een mogelijkheid voor is, omdat je het sowieso niet aan de markt kan overlaten en de praktijk van nu: regulering, tot nu toe slecht werkt in praktijk (en waarschijnlijk dus onoverkomelijke problemen kent).

[Reactie gewijzigd door rolandsch op 25 november 2008 13:21]

Waarom mag KPN eigenlijk geen hoge tarieven berekenen voor een kabel dat hun in de grond stoppen?Als ze een te hoge tarief vragen dan prijzen zo zich zelf toch de markt uit en gaat er niemand gebruik van maken.

Oke, gevolg is dan vast dat ze een monopoliepositie krijgen op die glasvezelkabel maar dat is dan toch logisch als KPN die kabel aanlegt? Een ander bedrijf zou ik ook kunnen doen.
Iemand die mij dat kan verhelderen? :)
We willen in dit land niet dat tal van bedrijven achter elkaar de straat open gaan breken om allemaal eigen kabel neer te leggen waar eentje jaren lang voldoende capaciteit biedt voor iedereen samen. Dus: je krijgt alleen vergunning om de boel op te breken als je de infrastructuur die je neerlegt vervolgens voor een redelijke prijs gaat delen.

Gas en elektra kennen datzelfde principe: netbeheer (verplaatsen van de elektra / het gas naar je huis) is (binnenkort volledig) gescheiden van content (stroom / gas). Veel handiger dan iedereen z'n eigen kabels en leidingen te laten leggen.
Niet ieder bedrijf heeft de middelen om even grootschalig glas in de grond te gaan stoppen. Verder heeft KPN erg veel van de staat 'gekregen' toen ze geprivatiseerd zijn. Daardoor hebben ze al een oneerlijke voorsprong.
Is het bij het aanleggen van een een open glasvezelnetwerk infrastructuur niet logischer dat de staat dit aanlegt? Uiteraard met hulp van... Zoals met rioleringen bijvoorbeeld?
Dit is al een paar keer geprobeerd (oa in Amsterdam), maar dan staat de Vecai (kabelaars) meteen op hun achterste benen, want dat is staatssubsidie in hun ogen.
Het maakt niet uit dat het netwerk open is, en de kabelaars daar ook over kunnen aanbieden (want ze hebben al een aansluiting de woning in), dus worden dit soort projecten stevast door de Vecai gebombardeerd met rechtzaken en kort-gedingen.

Vanwege europese regels moeten deze projecten altijd openbaar aanbesteed worden, wat er toe leidt dat er altijd een commerciele partij bij betrokken is. De belangen zijn groot (want er is heel veel geld te verdienen, iedereen heeft door dat de bandbreedte behoefte in de toekomst alleen maar gaat groeien), dus er wordt voortdurend getracht om zelf een zo goed mogelijke positie te krijgen, en tegelijkertijd de positie van de andere aanbieders te ondermijnen. (Zie bijvoorbeeld de discussie over het openstellen van het kabel netwerk, wat na 8 jaar discussie nog steeds niet gebeurt is).
ik ben er toch compleet mee eens dat de staat het zou moeten doen

Ik snap dit niet helemaal, zelfde geld voor de electrisciteitmasten/draden waarom hebben essent/nuon die gekregen???
We geven al onze wegen toch ook niet weg aan een private instelling?

Infrastructuur moet van de overheid zijn want infrastructuur is van ons allemaal.

Diensten moeten dus private instellingen zijn, die elkaar beconcureren over dezelfde kabel.
Die elektriciteitsnetwerken moeten nu dus ook afgesplitst worden. Overigens zijn de energiebedrijven zelf in handen van gemeentes en provincies. Het zijn wel aparte bedrijven, maar de aandeelhouders zijn nog altijd publiek.

Ik zou het ook geen slecht idee vinden om de netwerken weer te nationaliseren. Daarover diensten aanbieden moet commercieel blijven. Een verdeling zoals je die ziet bij de spoorwegen (prorail beheert de infrastructuur, ns biedt daarover diensten aan) ligt voor de hand.
Ik snap die tarieven van de KPN niet. Hier in onze gemeente hebben we 100 mbit upstream en downstream. Dit kost 32,50 per maand en loopt via OnsBrabantNet. De meeste andere initiatieven zijn eveneens sneller voor minder geld. Vooral de upload snelheid loopt ver achter. Typisch dat 8km verderop KPN onder radicaal andere voorwaarden glasvezel aan het aanleggen is...
Die tarieven zijn niet zo moeilijk te verklaren. Dit abo's waar jij het over hebt, in dit geval OnsBrabantNet maar er zijn er meer in NL, staan stijf van de subsidie uit verschillende potjes.

Gemeentes die uit prestige overwegingen gemeenschaps geld uitgeven, zodat een minderheid die flinke lijnen nodig hebben zich uit kunnen leven. KPN krijgt deze subsidies niet, dus heb je ook andere prijzen.

Het grappige is natuurlijk dat jij gewoon via je gemeentelijke lasten bijdraagt aan de lagere abo kosten, en je buurman die het niet gebruikt ook.

Gelukkig houd men KPN goed in de gaten, die zouden nog eens oneerlijke concurentie bedrijven :+
OnsBrabantNet is een cooperatie, niet een bedrijf met een winstoogmerk. Onze gemeente draagt nagenoeg niks bij aan de aanleg en onderhoud van het glasvezelnetwerk. Ik denk dat dat een groot verschil maakt. Bij glasvezel zijn de initiele investeringen hoog, maar het onderhoud is vrij goedkoop. In een paar jaar tijd kunnen investeerders een return of investment zien, mits er door schaalvergroting genoeg mensen meedoen. Torenhoge aansluitkosten zitten mensen niet op te wachten en dan kun je dat geld op 2 manieren terugkrijgen. Over een langere tijd renderen op je abonnees of, zoals KPN doet, hoge maandelijkse kosten doorberekenen.
Uhm, pardon my ignorance, maar wat is die 14,50 tot 17,50?
Dat zijn de transporttarieven die een andere aanbieder moet betalen aan de KPN om het laatste stukje fiber naar je huis te gebruiken.
Ja daar lijkt het wel op. Het zijn de zogenaamde maximale huurtarieven die Reggefiber mag vragen per maand. In werkelijkheid liggen ze tussen de 12 en 15 euro op dit moment. Zoals ik het begrijp vergelijkbaar met vast recht voor je gas (muv de hoogte van het bedrag uiteraard). Het huurtarief is afhankelijk van de investeringskosten.
Het lijkt me dat deze bemoeienis met het huurtarief bedoeld is om de infrastructuur te scheiden van de dienst en zodoende concurrentie op het fiber netwerk mogelijk te maken.
Grote inkopers (26000 aansluitingen) krijgen overigens 20% korting hierop, waardoor het m.i. redelijke tarieven zijn. Het is bijvoorbeeld niet veel meer dan ik tot voor kort aan KPN betaalde om een ADSL internetverbinding mogelijk te maken. Dus wat dat betreft... laat dat fiber netwerk maar komen.
Aansluitkosten per woning die KPN mag rekeken van de Opta.
Hier is KPN ook bezig met aanleggen (gratis!). Echter de abo's die ze aanbieden zijn belachelijk: 30 Mb/s down, 3 Mb/s up, geen HD tv-zenders, en dat voor slechts EUR 65/mnd :|
Het is sneller dan kabel of adsl.
Maar als je dat vergelijkt met het aanbod van Concepts ICT die in het gebied leverd waar Casanet hier (053) glasvezel aanlegde...

RTV + foon + 20/20Mb -> ¤50
RTV + foon + 35/35Mb -> ¤60
RTV + foon + 50/50Mb -> ¤90

Evenhoge up- en downloadsnelheid dus, dat heeft KPN niet...

[Reactie gewijzigd door Raven op 24 november 2008 22:34]

XMS biedt Internet en telefoon aan voor ¤ 36,90 met een verbinding van 50/50, vind ik een stuk schappelijker dan wat ik hier allemaal voorbij zie komen.

Heb zelf echter geen ervaring met XMS, dus geen idee of het ook biedt wat het zegt.
Jah ok, maar we hebben hier helaas niet de mogelijkheid om ISP's te kiezen...

Casanet's gebied: Concepts ICT (niks op tegen, maar moet dan verhuizen)
Waar atm glasvezel aangelegd wordt: KPN (Duur(der), geen evenhoge up/down)

[Reactie gewijzigd door Raven op 24 november 2008 23:03]

helemaal gelijk heb je. waarom voor 60-100euro als het ook voor 40 kan. concurrentie zou goed zijn. maar ja de aanleg moet ook bevorderd worden vind ik. en dat gaat niet zo snel als kpn er niet genoeg op verdiend. hopelijk hebben we in heel nederland na 2012 glasvezel of een soortgelijke techniek en niet alleen in de steden.
Afgezien van het financiële plaatje, KPN levert niet hoger dan 6Mb upload, en dat is met het duurste abo... Concepts ICT begint pas bij 20Mb up, dat is toch even heel wat anders ;)
Dat doen ze wel, maar niet voor particulieren.
We hebben hier op het bedrijf een 50/50 Mb glasverbinding van KPN.
Hopen dat de verheid subsidie verleent waardoor en de prijs laag blijft voor kpn, maar ze dus ook een vinger in de pap hebben om de abonnement prijzen niet te hoog te alten worden?
Zal best dat het sneller is, maar heeft het nog nut? Je 20/1 lijntje voor 20 euro per maand voldoet ook prima, de extra kosten staan absoluut niet in verhouding tot de extra snelheid, die veel mensen ook nog niet eens nodig hebben of zullen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door am2 op 25 november 2008 08:33]

Wacht, wat? "Je 20/1 lijntje ... voldoet ook prima"?! Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, want ik kan je uit ervaring vertellen als je van 100/100 afkomt voldoet 20/1 absoluut niet. De download is wel prima, laat me dat voorop stellen, maar die upload... Ugh... Ik wil het liefst een symmetrische verbinding, liefst vanaf een mbit of 20 (want qua download is dat inderdaad op zich wel prima). Maar ik kan je verzekeren: zodra je gewent bent aan een hoge upload wil je niets anders meer.
Wait, wut ?

http://www.upc.nl/internet/fiber_power_60/

# Download snelheid 60 Mbps
# Upload snelheid 6 Mbps

Maandelijkse kosten
Kosten per maand*
¤ 60,00

Kabel, sneller, goedkoper.
Wat je zegt klopt dus niet helemaal ;)

Verder zijn ze in mijn vorige gemeente(Almere) ook aan het verglazen, KPN schijnt daar ook hun diensten aan te bieden, maar de prijzen zijn echt te hilarisch voor woorden. Met hilarisch bedoel ik dus absurd hoog.
Nee hoor UPC is toch echt sneller ( ja oke uiteindelijk is glas sneller, maar zolang daar niks voor wordt aangeboden is het zinloos) EN een stuk goedkoper dan wat KPN in Almere wil aan gaan bieden. Ik heb nu 60 Mb/s down, 6 Mb/s up voor hetzelfde geld. KPn heeft op dit moment nog geen plannen om boven de 100 MBit uit te komen terwijl upc op dit moment al 120 Mb/s down biedt.

[Reactie gewijzigd door Kaasje123 op 24 november 2008 22:30]

Hmm, hier is het 30 Mb/s down en 3 Mb/s up met een 50 aantal (digitale) zenders en telefonie (gratis bellen naar alle vaste nummers) voor ¤65... owja een een 160GB harddisk recorder (lol).

Maar dit verschilt per gemeente (op www.glashart.nl kan je de verschillende gemeente en abonnements soorten bekijken) en in de ene gemeente heb je beduidend betere abo's dan andere.

[Reactie gewijzigd door SECURITEH op 24 november 2008 22:31]

Jaaaaaaaaaaaa maar wel gratis digitale televisie d.m.v harddisk recorder en onbeperkt bellen naar alle vaste nummers in NL.
Hier in Laren (Gelderland) kunnen we trouwens kiezen uit KPN en Solcon

KPN heeft 3 abonnementen
30/3 ¤65
50/5 ¤80
60/6 ¤110

Solcon
35/35 ¤54,95
50/50 ¤64,95

Ga hier uit van de triple pakketten hè.
'slechts' 8)7

Joah, zeg dat wel..
ff vergelijken op T-play
Nuenen:
- ¤ 67,44 op 100/100Mb/s excl. ¤ 20,-- vastrecht (& zonder lidmaatschapsgelden.)
Man, die gasten bij onsnetNuenen, weten niet hoe 'n simpel tabelletje in elkaar duwt, sure ik was ff door iets anders afgeleid, maar dannog wat 'n prijs dialoog..
gelukkig wél simpelere 'algemene voorwaarden', maargoed.
Amsterdam InterNLnet & Concepts ict:
Concepts voor 2 jaar:
- ¤ 60,- (50/50Mb/s)
InterNlnet:
- ¤ 95,40 (1 jaar@ 50/50Mb/s, maar excl. vele "extra's")
De OPTA, mag dus icm Heemskerk wel wat meer aanpakken :P
zoals de "klantenservice" (die nog niet onder strakke regulering valt.. :( )
& lekker off-topic: dat geldt voor veeeeel meer sectoren..

Ook hier lekker lopen corrigeren after-wards }:O

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 25 november 2008 02:18]

In Nuenen kost een 100/100 mbit lijn 36,00 per maand. Dit is alleen voor internet. Wil je het complete pakket met telefoon en radio televisie erbij ben je 65 euro per maand kwijt. In vergelijking met kpn dus een schijntje.
Volgens mij vergis je je lelijk, ik heb ook een folder gekregen van KPN-Glas-Abo-direct-aan-Huis, alle prijzen zijn bij basis hetzelfde als van ADSL2+ Prive gebruik, behalve dat je voor de verhoogde snelheid per +/- 1024 kbps meer, ook meer betaald als oplopende eenheid van het verhoogde bedrag, ik vind dat niet meer dan redelijk.
In Vlijmen (Noord Brabant) zijn ze ook bezig met glasvezel aanleggen (blauwe draad = KPN glasvezel zegt mn pa die heel lang voor KPN heeft gewerkt). Toch netjes dat ze dit doen, maar ik hoop dat ze het ook daadwerkelijk tot de deur aanleggen en niet alleen de centrales met elkaar verbinden via glas.
Als ik me niet vergis zijn de centrales allang verbonden met elkaar via glas; Alleen het laatste stukje naar de huizen van af de kabelverdeler is van koper.
dat ligt hem er aan wat je onder een kabelverdeler verstaat. Nu ligt er een glasvezel vanaf centraal helemaal tot aan de DSLAM. Daarvandaan is het pas koper. Als je de DSLAM een verdeler noemt OK, maar meestal is de POP vlak voor (achter ligt hem aan je perspectief) de verdeler en dan heb je dus nog een stukje glas te gaan.

Er zijn ongeveer 200 verdelers in Nederland, en vele malen meer DLAMS.
Niet helemaal, op het moment engineer ik in dit gedeelte, de centrales zijn inderdaad allemaal verbonden met glas, maar de kabelverdeelkasten die in de wijken staan zijn vaak nog niet verbonden met glas. Slechts een aantal locaties zijn verglaasd, dit is lang niet overal gebeurd. Oude wijkkasten (k1200/k2000/k2400) hebben standaard geen ondersteuning voor glas, deze kasten kunnen wel overstelpt worden door een nieuwe kast waar het actieve gedeelte (glas) in geplaatst kan worden. Mocht hier geen ruimte voor zijn moeten ze zelfs vervangen worden door nieuwe kasten.

En 200 kabelverdelers? veel en veel meer.

Als je na gaat dat alleen Kampen er al meer als 40 heeft.

En blauwe draad hoeft niet alleen glas te zijn, het kan ook koper zijn, het gaat hier om GPEW(G) en HPEW kabels en buizen.
Ongeveer 1400 centrales, circa 28.000 kabelverdelers.

De opzet met ADSL/ADSL2+ is de centrale de plaats waar de omzetting koper -> glas gedaan wordt (DSLAM), bij VDSL1/VDSL2 is de kabelverdeler de plaats waar de omzetting gedaan wordt.

Verreweg de meeste mensen wonen binnen 900 meter van een kabelverdeler dus de afstand die dan nog over koper gaat wordt behoorlijk korter voor bijna iedereen dus hogere snelheden mogelijk.

Het all-IP plan van KPN is een combinatie van fiber-to-the-home en VDSL2. Het is dus afhankelijk van de resultaten van de vijf proefaansluitingsprojecten hoeveel er op glas gaat en hoeveel er via VDSL2 gaat.

Voor de nu voorgestelde aansluitsnelheden is VDSL2 prima geschikt. (Max van KPN voor consumentenmarkt staat nu op 50/5 Mbps)
Er zijn al een aantal plaatsen opgeleverd, dit word ook wel fiber to the curb genoemd, de naam zegt het al. KPN heeft in een aantal plaatsen ook wel fiber to the home, maar lang niet alle plaatsen.

Vaak word er een combinatie gemaakt van FTTO en FTTC. FTTH word in Almere mee testgedraaid.

Het is straks de bedoeling digitale televisie / snel internet / IP-telefonie over dit netwerk te maken, vandaar ook ALL-IP.
offtopic:
Weet je pa misschien ook wat een paarse draad betekend? Die zie ik hier in ons dorp langs de rijksweg liggen (is al gedeeltelijk ingegraven) maar ik kan ergens vinden waar die voor dient, kan me bijna niet voorstellen dat we hier meer dan Ziggo kunnen verwachten ;(
We kregen een brief in huis waar we toestemming moesten geven om Reggefiber het laatste stukje van de straat tot in de meterkast te laten aanleggen. Aangezien ze de hele plaats in een keer van glasvezel gaan voorzien zijn er geen extra aansluitkosten. In de brief stond wel dat wanneer je geen toestemming geeft en later alsnog een aansluiting wil. Je wel extra kosten krijgt en tevens bestaat de kans dat ze in de tuin gaan graven.
Grappig straks als de koper is vervangen door de glasvezel en ze laten die koper niet meer liggen, ben je gebonden aan of kabel, wat qua prijs achterblijft op ADSL of internet via de glasvezel, wat wegens de nieuwe technologie ook niet goedkoop zal zijn. Waar ik nu EUR 13,95 betaal voor een 20Mbit verbinding zal dat straks met glasvezel waarschijnlijk minimaal vanaf 50 Euro beginnen als ik zo lees wat andere glasvezel providers doen.
Denk dat HET koper nog wel een aantal jaartjes blijft liggen, sterker nog, dat koper blijft langer liggen dan jouw kabelaansluitinkje.

HET glasvezel vind ik een beetje toekomst muziek, straks is het goedkoper en zijn de eventuele foutjes eruit. (niet dat het nu slecht is ofzo, maar t blijft iets nieuws)

en nu hebben de meeste mensen nog genoeg aan een +\- 5Mb/s down en 0.5Mb/s up verbinding.
alles daarboven word toch alleen maar gebruikt door mensen die illegaalezooi downloaden :(
oke als je thuis een server hebt draaien dan is 0.5up een beetje weinig
Of als je intensief aan screensharing doet (zoals ik) of als je ouders graag gebruik maken videochats (zij zijn nou niet bepaald technisch te noemen) wil je ook graag een snellere verbinding.
ik weet niet wat voor super camera jouw ouders gebruiken, maar 50mb up voor videochat?

Denk nou is realistisch, dat word vooral gebruik voor illegaal downloaden (ik weet het, het uploaden is alleen illegaal in nl, maar je snapt wat ik bedoel)
Ik zou graag toch juist wat hogere upspeed willen om zelf wat servers thuis te kunnen hosten. Denk aan gameservers, voice chat etc.

Maarja, uiteindelijk heb je wel gelijk, de overgote gebruikers zullen het vooral voor downloaden gebruiken. Maar dit doen ze nu toch al, alleen krijgen ze dan hun film een paar minuutjes eerder binnen.
Uiteindelijk zijn de dingen die jij opnoemt geen echt consumenten dingen. Ook ik zou graag wat meer up willen zodat mijn virtuele share van mijn servertje wat sneller laad als ik die via internet aanroep. Maar ja het is niet echt huis tuin en keuken gebruik.

Als je graag gameservers, video chat of servers thuis wil hosten zou je eigenlijk gewoon ook een zakelijk abbo moeten nemen die daarvoor gemaakt is...
@Toettoetdaan: Er zitten al nauwelijks foutjes meer in..
Ze moeten echter nog goed leren de services te QOS-sen vanuit de locale stoppenkasten..
(en de bandbreedte vanuit consumenten enigszins reguleren op bepaalde poorten, want anders loopt 't te hard voor de relatief goedkope hardware die ze hebben geïnvesteerd.) :O

Glasvezel wordt immers al veel langer als behoorlijk stabiel gezien.. ;)
reguleren van de bandbreedte & dunne kabeltjes lassen is wat anders.. O-)

@Dexterdee U me->: Ik zeg dit niet "graag" maar betreffende breedband woon je beter in N-Brabant these days dan in de over-hokte/over-gereguleerde Amsterdam/Randstad :)

edits: hiaten uit text & taal-kundige correcties uitgevoerd (in totaal +- 6x correcties uitgevoerd op deze post alone).

Nog even 'n spatie gedaan/toe gevoegd

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 25 november 2008 02:17]

Hmm,

Hier in België betaald je voor Telenet ¤68 voor 100Gb de maan, 25Mbit down en 1Mbit up. Digitale Televisie inclusief, mag je wel niet vergeten dat er ineens zo'n ¤10 bijkomt voor de kabel dus uiteindelijk betalen wij ¤80 per maand voor 100Gb die je op één dag tegen zo'n snelheid binnenhaald.

Spijtige zaak uiteindelijk...:s
Laat KPN eerst die glasvezel netwerken aanleggen.

XMS heeft het glasvezel in mijn wijk, afgeblazen omdat er niet genoeg deelnemers waren.

Als de Opta nu al op de rem trapt, worden die glasvezel netwerken niet aangelegd, omdat het voor de KPN niet interessant meer is.

Die concurrenten, hadden die glasvezel ook in de straat kunnen leggen, wat ze niet doen, schijnbaar, ze willen liever meeliften op het netwerk van KPN.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True