Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Intel heeft in allerijl extra productiecapaciteit moeten inzetten om aan de vraag naar zijn Atom-processor te kunnen voldoen. De energiezuinige chip is nu al zo populair dat de hardwarefabrikant moeite heeft om alle bestellingen uit te leveren.

"Er is nog geen sprake van schrijnende tekorten, maar onze verwachtingen zijn dik overschreden", bevestigt Matty Bakkeren van Intel tegenover Tweakers.net. "We moeten extra produceren om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. We kunnen momenteel niet direct alle bestellingen uitleveren."

Intel mikt met zijn Atom-platform op de markt voor mobiele internetapparaten en kleine computers, zoals de Eee PC. De fabrikant erkent dat het succes van de Atom voor een groot deel wordt gevoed door populariteit van dergelijke kleine energiezuinige notebooks. "Het segment dat we voor ogen hadden toen we de Atom ontwikkelden is nu snel in opkomst", aldus Bakkeren, die opmerkt dat de introductie van de Eee PC voor de acceptatie van de Atom een leuk steuntje in de rug is.

De eerste versie van de Atom-cpu, die ook wel bekend staat onder de codenaam Silverthorne, wordt gebakken op basis van 45nm-architectuur en beschikt over 512KB L2-cache. Deze chip heeft een tdp van 2,4W, terwijl het stroomverbruik in idle-modus niet meer dan 80 ß 100mW bedraagt. De nieuwe N270 en N230 Diamondville-cpu's, bedoeld voor nettops en netbooks, hebben een tdp van respectievelijk 2W en 4W. Deze chips hebben een kloksnelheid van 1,6GHz, beschikken over 512KB L2-cache en ondersteunen hyperthreading.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Het is jammer dat intel heeft aangegeven dat er geen (m/u)ATX moederborden komen voor de atom-cpu's. Voor simpele thinclients of een homeserver lijkt me dit toch een zeer geschikte CPU lijn met oog op de almaar hoger wordende energieprijzen.

Verder denk ik dat de nettops en netbooks geen hype zijn, maar toch wel een blijvend succes, vanwege de draagbaarheid en prijs van de hardware. Daarmee is het toegankelijk voor iedereen en het typt prima (voor bijv. tijdens een college)

edit: Ik had dus even onder die steen vandaan moeten kruipen. Bedankt voor de toevoegingen. Ik was duidelijk in de war met de restricties (ipv totaal niet willen uitbrengen) die Intel opgelegd heeft voor deze hardware. Dit maakt het toch een wat minder geschikte oplossing, al kan je er met een PCI SATA controller best een leuke fileserver van maken.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 4 juli 2008 13:25]

Ohnee? Kijk maar eens naar het Gigabyte GA-GC230D moederbord dan! Mini ITX met geintegreerde Atom 230 proc. Helaas heeft Intel wel een aantal beperkingen opgelegd zodat Atom gebaseerde systemen niet gaan concurreren met de bestaande lijn (1 geheugenbank, geen PCIE-16x, enz).
Ik zit te wachten op de Centrino Montevina Cantiga chipset met de GMA X4500 grafische chip. Misschien niet zo energie zuinig als de Atom(4W vs. 30 W), maar krachtig genoeg als fileserver, p2p client en (HD) HTPC in ÚÚn te draaien. Plus wat meer ruimte om extra hardware in te bouwen natuurlijk.
Toch komt die Atom wel verrekte dicht in de buurt...

[Reactie gewijzigd door SSH op 4 juli 2008 15:18]

Ik wist niet van het bestaan van dat Gigabyte bordje af, maar alleen van het inmiddels redelijk bekende Intel bordje.

Volgens mij zijn de specs gelijk, misschien op een connector na.
Echter, dit Gigabyte bord is (volgens Salland - net telefonisch gesproken) net zo slecht leverbaar als het Intel bord.

De vraag is dus echt blijkbaar groter dan het aanbod.
Jammer, nu moet ik hopeloos lang op mn Intel bordje wachten dat als volmaakte Media Center in de auto zal gaan dienen...
Die chipset op dat Intel bord eet 5 keer zoveel energie als de Atom zelf (20W vs. 4W), het is te hopen dat er ook een low-energy serverbordje uitkomt met die CPU, maar dan zonder fratsen als GMA graphics e.d zodat hopelijk die chipset wat zuiniger wordt. Dit heeft mij iig er tot nu toe van weerhouden om dat bordje te kopen. 80x25 tekstmodus is all I need op een BSD bak :P

Die chipset heeft een fan, en de CPU niet :D

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 5 juli 2008 02:48]

sinds deze week ook een serie intel atom 's besteld op een intel moederbord
prima cputje;)
dual core 1,6 ghz
verbruik van slechts enkele watts
en inderdaad die chipset verbruikt bijna 10 x zoveel
daar zit ook een actieve koeling op
en de atom cpu beschikt over een passief blokje van 2 bij 2 cm
ik heb er een serie aangeschaft voor industrieel gebruik
vanwege lage stroomkosten
en supercompact
Atom N moet juist mini itx zijn het, mogen maar 2 sata poorten opzitten, en er mag geen hdmi op zitten, mag geen videokaart aansluiting op zitten, en er mag maar 1 geheugen slot op. Zijn regels die Intel oplegt aan de moederbord fabrikanten, heb ik laatst gehoord bij HWI TV. ;)

http://www.hardware.info/...tbal_in_HDTV__Intel_Atom/

Edit/

Ik heb het stukje nog eens bekeken en ik vergis me, hoeft helemaal niet perse een mini itx bordje te zijn. Rest is wel van toepassing.

@SSH

4w is alleen de cpu, er is meer nodig als alleen een cpu om een systeem te laten werken. ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 4 juli 2008 15:24]

Euhm, ik weet zeker dat ik ergens zo'n Atom, 945GC combo op micro-ITX ben tegengekomen. Of moet het perse uATX zijn?
Met wat voor een desktop CPU zijn de prestaties van de Atom nou te vergelijken?
je zult er wel niet mee kunnen gamen, maar zijn ze geschikt voor film- of fileservers?
Voor een fileserver heb je bijna niets nodig (voor thuisgebruik dan), voor films... naja als je divx speelt zou het moeten lukken, voor veel hogere resoluties zul je terug moeten vallen op een pittige videokaart en dan nog is de vraag of je het redt.

Van wat ik opgepikt heb, zou de Atom ongeveer als een PIII moeten presteren.
Als ik me niet vergis was hij redelijk vergelijkbaar met een Celeron-M 900mhz die origineel in de EEE pc zat.
[edit] Ah, hier een simpel benchje, met multithreading is hij vergelijkbaar met een C2D op 600mhz :+ .

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 4 juli 2008 13:19]

Niet vergelijkbaar met een oude core2mono zoals in de eerste macmini's? Dan is een macmini hws toch nog steeds de betere allround thin client.
Met wat voor een desktop CPU zijn de prestaties van de Atom nou te vergelijken?
Met een pentium III
Benchmarkje:
http://laptoping.com/intel-atom-benchmark.html

[Reactie gewijzigd door 80466 op 5 juli 2008 08:49]

Leuk de laatste tijd word er met alle producten gedacht aan het stroom verbruik. Videokaarten Processoren enz. Dit verleschtert toch de prestaties ?
Verbruik =! prestaties. Verbruik = -geld, daarentegen.

De verbruikscurve van een processor is een kwadratische functie van de snelheid (Hz) min of meer. Kleinere lithografie schaal, betere architecturen delen deze curve door een arbitrair getal, waardoor er verder naar de Hz kan worden gegaan en dus meer snelheid.

Er komt een moment op die grafiek waar een verdere toename sterk toegenomen verbruik geeft. Niemand wil dit (Zie P4 verhaal).

Andersom, lager verbruik hoeft niet gelijk te staan aan slechtere prestaties; deze zijn tenslotte ook architectuur afhankelijk, en architecturen kunnen dezelfde prestaties laten zien bij verschillend verbruik.
Ligt er maar net aan hoe snel je kunt schakelen tussen full power en spaarstand.
Als dat heel snel kan, is er IMHO niets op tegen om energiespaar-mogelijkheden te gebruiken.
Autonomie daar draait het nu eenmaal om bij mobiele apparatuur. Niets zo vervelend als bezig zijn en niet kunnen verderwerken omdat je batterij plat is. Dit zal ook in de toekomst een belangrijk criteria zijn bij de aankoop van dergelijk apparatuur. :)
Euhm, ik mis even hoe de eerste Atom processor heet, ik dacht dat ik die N270 al in verschillende sub-notebooks word gebruikt?

Verder is dit de ideale tijd voor VIA om hun Nano op de markt te gooien, maar dat zal vast niet gebeuren. Erg jammer, want zo mis je een beetje de concurrentie en ik zie het al snel gebeuren dat de normale consumenten liever een netbook gaan kopen dan zo'n log 15" Celeron-M beest waar je elk uur naar een stopcontact moet rennen (wat heb je daar nou aan :X ).

Naja, hopelijk heeft dit geen al te grote invloed op de prijzen, want ik ben nog steeds op de uitkijk voor een Acer Aspire One, of een Asus EEE 901 (zolang ze er nog zijn :( ) .
Van de via website:

(29 mei)
VIA Nano processors are available now for OEMs and motherboard vendors, while systems featuring VIA Nano processors are expected to market in Q3 2008.

Q3 is net 4 dagen bezig, dus waarschijnlijk eind van de maand, begin augustus.

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 4 juli 2008 17:45]

balen :+

Maar is dit niet net zoiets als met Dothan enzo? Eerst mooie verhalen ophangen over releasedates terwijl ze pas maanden later goed beschikbaar waren.

[Reactie gewijzigd door Chrono Trigger op 4 juli 2008 13:17]

Niet net iets als min of meer alle 45 nm cpu's?

De vraag is gewoon groot, en een nieuw proces wil je niet gelijktijdig over al je fabrieken implementeren.. er mocht eens iets verkeerd zijn, dan loopt het bedrijf miljarden mis... geen manager die dat op z'n CV wil, dus langzaam aan.
:?
quote: aldus Bakkeren, die opmerkt dat de introductie van de Eee PC voor de acceptatie van de Atom een leuk steuntje in de rug is.
aldus Bakkeren, die opmerkt dat de introductie van de Eee PC voor de acceptatie van de Atom een leuk steuntje in de rug is.
De EEE PC's hadden helemaal geen Atom, maar een Celeron. De eerste EEE die een Atom gebruikt is de 901, die nog bijna niet verkrijgbaar is, en de MSI Wind heeft hem ook al.

[Reactie gewijzigd door Aghilas op 4 juli 2008 13:35]

Nee doordat de EEEpc zo'n succes is zijn er meer modellen op de markt gekomen.
Er worden nu heel veel verkocht. Bijna allemaal gaan ze gebruik maken van een Atom. Hierdoor is de vraag dus enorm.
Als de prestaties nu gelijk waren aan de vraag van dit beestje zou iedereen blij zijn.
Je kunt misschien beter de celeron versie hebben vanwege een betere performance.
De atom is zuiniger maar dan moet die eigenlijk wel ook op een zuiniger mobo gezet worden.
Ik heb toevallig net (een kwartier geleden) mijn Atom moederbord met processor binnengekregen :) (D945GCLF). ik moet nog twee SATA port multipliers bestellen, en dan kan ik 10 harde schijven aansluiten :) leuk als fileservertje. word tenminste ook niet zo warm. ik heb als het goed is de 1.6GHz versie. ik ben erg benieuwd hoe deze gaat functioneren als fileserver. hopelijk is de snelheid goed. Ubuntu er op en lirc voor mijn licht etc.
Dan heb je eerst een heel zuinige CPU en dan ga je er 10 hdd's aan hangen?
Dan zit je alsnog aan zo'n 10 Watt per hdd (3.5")
Koop dan gelijk 2 grote schijven en vervang die als je meer opslag nodig hebt.
als jij leuke schijven weet die groter zijn dan een TB, dan houd ik me aanbevolen. ik wil er namelijk 10x1TB in hangen. en dan gewoon JBOD configuratie. elke schijf word dan een map die mijn media center uitleest. ik converteer al mijn DVD's naar mkv en een media center word ineens heel handig om films mee te kijken :) en deze kan ergens anders in het huis staan, zodat ik s'nachts gewoon kan slapen zonder 10 schijven te horen loeien. de media center ergens anders hebben staan is daarom niet zo practisch. daarnaast binnenkort een SSD in mijn media center, zodat die volledig stil is, en ik ben gelukkig :)
Laat de schijfjes in slaap vallen als ze een tijdje niet wakker worden gehouden.. scheelt 70 Watt.
JBOD? brrrrrrr. Al dat werk om je DVD's om te zetten en dan nog geen redundantie dmv RAID inzetten? er zijn echt betere oplossingen voor wat jij wilt doen qua opslag
Dit is dan wel te verklaren over de eerdere geruchten die er waren over de Atom bij de kleine notebooks. Tja, aan de andere kant had men het ook wel kunnen weten.

Wie wil nou niet voor het gemak een kleine, zuinige notebook? Zeker als ze een nette prijs hebben ;) en daar had Intel dus wel over na kunnen denken, zeker qua de hoeveelheid merken die juist de Atom willen gebruiken of al gebruiken voor hun subnotebooks.
De vraag is dan wel hoe de VIA Nano processor het gaat doen.
Die is naar verluid nog redelijk sneller als de atom en valt ook onder de categorie van zeer zuinige processoren en VIa weet deze meestal wel direct op zuinige mobo's te plaatsen