Brein beraamt plannen om nieuwsgroepen aan te pakken

Stichting Brein is van plan om binnenkort ook nieuwsgroepen aan te gaan pakken. De organisatie houdt zich op dit moment nog vooral bezig met de strijd tegen peer-to-peersites die helpen bij het zoeken naar auteursrechtelijk beschermde bestanden, en de gebruikers die dit soort bestanden vervolgens downloaden en verder verspreiden. Tegelijkertijd wordt er door de Brein-medewerkers echter informatie verzameld over zogenaamde NZB-sites. Via zulke sites is het mogelijk het usenet te doorzoeken en NZB-bestanden te genereren. Met behulp van dergelijke bestanden en een downloadprogramma kan eenvoudig een complete film, serie of game gedownload worden. Voordat er daadwerkelijk tot actie wordt overgegaan tegen usenetzoeksites, wil Brein proberen Nederlandse internetproviders zover te krijgen dat ze stoppen met het aanbieden van bepaalde nieuwsgroepen. Volgens de organisatie zijn er al enkele providers die willen meewerken, maar welke dat zijn wil de stichting niet bekendmaken. Men wil zo de internetaanbieders beschermen tegen weglopende klanten.

Usenet -- groepenlijst

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

09-08-2006 • 11:57

227 Linkedin

Bron: Emerce

Lees meer

Newzbin verliest rechtszaak van MPA Nieuws van 30 maart 2010
'EU-voorstel criminaliseert downloaders' Nieuws van 18 december 2006
Brein sleept UPC voor de rechter Nieuws van 11 augustus 2006
Brein haalt meer torrentsites neer Nieuws van 24 juli 2006

Reacties (227)

227
222
98
28
7
99
Wijzig sortering
Volgens de organisatie zijn er al enkele providers die willen meewerken, maar welke dat zijn wil de stichting niet bekendmaken. Men wil zo de internetaanbieders beschermen tegen weglopende klanten.
Wat een onzin, alsof dat toch niet bekend wordt |:( Zal wel flink leeglopen bij die ISPs dan :Y) En ach, stel dat ze binaries.nl willen boycotten, dan komt er heus wel een nieuwe (binaries.breinloos.nl ?) voor terug hoor ... en hetzelfde geldt voor NZB sites. De enige die hier beter van worden zijn pay-server partijen zoals b.v. GigaNews ...

Deze heksenjacht zal op lange termijn uitsluitend een averechts effect hebben ! De hand die je voedt aanvallen is niet echt slim. Consumentje pesten doet het nu eenmaal niet zo goed bij de potentiele klanten/afnemers ...

Krampachtig aan een achterhaalt business-model vasthouden zonder te vernieuwen is sowieso gedoemd te mislukken, tijden veranderen ! Als de industrie wil overleven zullen ze zich moeten aanpassen ... heksenjachten zijn de laatste stuiptrekkingen van een ten onder gaande machthebber; zie de geschiedenisboekjes Brein !

Je zou kunnen zeggen dat Brein continue de 'boodschappers van de onontkoombare verandering' (Kazaa, P2P, file-zoekmachines) aanvalt, in een wanhopige poging de inhoud van de boodschap te negeren. Wake Up Brein |:(
Anoniem: 124334
@SKiLLa9 augustus 2006 14:10
Krampachtig aan een achterhaalt business-model vasthouden zonder te vernieuwen is sowieso gedoemd te mislukken, tijden veranderen ! Als de industrie wil overleven zullen ze zich moeten aanpassen ... heksenjachten zijn de laatste stuiptrekkingen van een ten onder gaande machthebber; zie de geschiedenisboekjes Brein !
Precies, vroeger deed je de administatie op papier, nu tik je het in op de PC. Vroeger had je iemand nodig die de hele dag chocolade repen verpakte, nu is dat een robot.
Vroeger had je een platenlabel nodig, nu zet je het online met een paypal knopje of een webshopje.
Lijkt me toch lastig in een land waar
a. downloaden legaal is
en
b. Een cache zoals de nieuwsgroep server nu eenmaal is ook legaal is.

Ik geef ze weinig kans op succes!
Download van muziek is legaal, software echter niet he.
download van software is niet per definitie illegaal he? Er is zat software die je gewoon mag d/l (os/shw/frw). Brein maakt ook steeds zulk soort fouten.
(reactie op SuperDre) Dat we de woorden van brein zelf moeten filteren voor we de waarheid krijgen wisten de meeste mensen op deze site al. Maar de grote meerderheid weet dat niet; die horen "downloaden = evil" en "gratis = evil" en durven vervolgens ook volstrekt legale dingen als OpenOffice en Linux niet meer te downloaden. Daarmee maakt brein steeds weer reclame tegen open source software, hetgeen ik ze zeer kwalijk neem.

Als de boodschap genuanceerd en correct werd gebracht zou brein waarschijnlijk (iets) hoger in de achting van velen hier staan dan nu het geval is. Zoals het is zijn het een stelletje schreeuwlelijken die de situatie 100% in hun eigen voordeel uitleggen, en daarbij geen moeite hebben de Nederlandse wet foutief te interpreteren.

Laat brein eens een reclame campagne opzetten voor OpenOffice, om zo downloads van MS Office te doen verminderen. Dat draagt bij aan een positieve toonzetting, die er nu totaal niet is. Of maak een complete legale open source CD met vervangers voor vaak illegaal gedownloade producten, die mensen gratis kunnen krijgen. Dat zou een stuk positiever werken dan altijd dat gehijg en gedreig.
bron? Dit fabeltje hoor ik wel vaker, maar dit is de grootste onzin die je kan bedenken.
Maar als jij een wetsartikel kan aanwijzen waar dat instaat geloof ik je alsnog.
Hij bedoeld waarschijnlijk gewoon freeware en GPL. Of ben ik de enige die snapt wat ie bedoeld
Onzin.. jij begrijpt net als iedereen dat als we het over downloaden van films/muziek/software hebben dat we het over de auteurrechtelijkbeschermde versies hebben.. en niet de freeware versies..
Dat is dus wel echte onzin. Geef mij maar een linkje naar het betreffende wetsartikel... Veel succes!
@ KatirZan:
Nee, downloaden mag.

24 is nog overgebleven van de Napster tijd waarbij mensen bang werden gemaakt en dat is nog zo gebleven.

Downloaden van muziek en films, onbeperkt. Games en software niet!
Uploaden van muziek, film, games en software mag ook niet...

Dus geen 24 uur of iets wat daarop lijkt.

Zie: http://www.anti-piracy.nl/Content/faq.html
Ik mag rustig games downloaden.

Of heb je nog nooit gehoord van digital download kopen.

Sorry, maar als je echt kritisch wil wezen, formuleer je stelling dat even beter.
Freeware is net zo goed auteursrechtelijk beschermd. Alleen publiek domein is dat niet.
@niels & polar (ookal doelden zij waarschijnlijk op de post van katirzan :?
http://www.google.com/search?q=define:freeware
Waarom zou je geen programma's mogen downloaden waarvan de maker zegt: 'Ej ik heb een programma gemaakt, als je het wilt hebben, come and get it'?
Onzin.. jij begrijpt net als iedereen dat als we het over downloaden van films/muziek/software hebben dat we het over de auteurrechtelijkbeschermde versies hebben.. en niet de freeware versies..
Ehhh, nee dat begrijp ik niet. Software is software, films zijn films en muziek is muziek toch ? Duidelijkheid is tegenwoordig wel een must en op de manier hoe BREIN het brengt is het hoogst onduidelijk !
Als Brein al voor software vendors zou strijden zouden ze dat zeker niet op de door jouw voorgesteld manier doen.
De geldschieters van Brein willen meer inkomsten en geen campagne voor OpenOffice finacieren waardoor ze minder verdienen aan MS Office.

Brein is niet opgericht omdat ze zich moreel verplicht voelen de wet te handhaven. Ze zijn er puur voor het geld...
Geen onzin dus :) Downloaden mag, je mag het alleen niet langer dan 24 uur in je bezit hebben (wettelijk vastgelegd)
Usenet is maar een chaotisch zooitje.
M.a.v. Freeware en warez staan beide in dezelfde groep.
Brein wil bepaalde groepen laten afsluiten.
Dus ook de Freeware downloader is hiervan de dupe.

Buiten dat; na hoeveel dagen denk je dat er een nieuwe groep is aangemaakt voor de afgesloten groep?
Brein gaat niet over software, alleen muziek(en films?)
Dus BREIN beschermd ook de rechten van de Efteling en de dames op de wallen. Of is dat geen entertainment ;-)

BREIN doet alleen film/muziek. Voor software gelden andere wetten (die mag je zonder toestemming zelfs niet downloaden) en hebben "ze" een andere stichting :
de BSA.
Bescherming Rechten ENTERTAINMENT INdustrie

vallen games niet onder entertainment?

O.T.: misschien moet ik es een stichting Beschadiging Rechten Entertainment INdustrie beginnen ;) is niet illegaal toch?
Downloaden is misschien wel legaal, het bezit is misschien wel legaal, maar dat betekent nog niet dat het beluisteren, bekijken of gebruiken ervan legaal is.
|:(

Zolang het voor eigen kopie, oftewel thuiskopie is, mag je er alles mee doen B-) (behalve uploaden..)
Dus als ik 300gb aan illegale muziek/films heb, en BREIN(loos) komt binnen (incl huiszoekingsbevel en veel tegenwerking vna mij), dan kunnen ze me niet straffen. Omdat ik het op dat specifieke moment NIET gebruik? Yea right.

Mijn muziek staat encrypted op 2 HDD's, zonder de juiste wachtwoorden/keyfiles kom je er echt niet bij. Toetsenbordcombinatie en mijn schijf is afgesloten, veel suc6 BREIN(loos).
Downloaden valt aan te tonen maar is dus legaal. Het bekijken of beluisteren kan je nooit bewijzen en bijgevolg is dit dus ook geen probleem. Je zegt gewoon dat je het niet bekeken/beluisterd hebt.
En dat vind je logisch?
Anoniem: 19339
@Kahlan9 augustus 2006 13:47
Als iemand download, is er ook een server (of peer) die upload. En die is dan wel fout bezig, en dus aan te pakken.
Nee, chaching is toegestaan en dus legaal. er valt dus niets aan te pakken.
Als ze alleen uploaders aan willen pakken, dan is dat verhaal over NZB's helemaal onzinnig..

Nieuwsgroepen zijn op het ogenblik een maas in de nederlands wet (volgens Brein), maar hoe rechtsgeldig is het dan als ze dit aanpakken ?
Ze zijn dat toch niets meer of minder dan een lobby-groep die net zo veel/weinig rechten heeft als elke willekeurige Nederlander ?
En waarom zouden ze geld moeten krijgen van de overheid om hun eigen agenda te pushen ?
Laat ze dan maar 100% gesponsord worden door de muziekindustrie.
Ja caching is legaal, dat doet de internet provider .Maar uploaden naar die cache is niet legaal. Die mensen willen ze dus gaan aanpakken.
Die mensen die via hun ISP de newsserver van hun ISP uploaden zijn gewoon dom bezig, neem dan gewoon een anonieme payserver.

Kun je ook meteen sneller en oudere dingen downloaden.

@stresstak:
Ik bedoelde, de mensen die uploaden via de newsserver van hun ISP.
Mensen posten over de gehele wereld in nieuwsgroepen en die worden over alle isp's inde wereld verder verspreid, dus de uploaders in newsgroups kunnen werkelijk overal zitten, waar brein dus geen letter te vertellen heeft.
Brein heeft uberhaupt niets te zeggen. De rechter hier uiteindelijk over .nl... wereldwijde regelgeving zal nog wel een paar eeuwen op zich laten wachten.

Miscchien maar een account op een (pay)server in rusland of zo....
Bij een payserver betaal je enkel en alleen voor de toegang tot nieuwsgroepen. Deze is meestal sneller/beter/uitgebreider dan de (gratis) toegang die bij je ISP abbo zit. Nou kun je natuurlijk betwisten of deze toegang ook écht gratis is, je betaalt immers maandelijks een bedrag aan hen ;)

(reactie@ Tha Man)
Wat is een payserver?

Ik kan wel vertalen, voor de smartasses onder ons ;), maar ik snap niet wat er gratis is aan een betaalde ISP :) (om een anomalie te zoeken :) )
@redstorm
Hoe ga je uploaden zonder provider ?
Mensen posten over de gehele wereld in nieuwsgroepen en die worden over alle isp's inde wereld verder verspreid, dus de uploaders in newsgroups kunnen werkelijk overal zitten, waar brein dus geen letter te vertellen heeft.
Je bent alleen via usenet wel zo traceerbaar als ik weet niet wat. Dus kan brein heel makelijk uit de artikelen vissen welke IP's uit nederland komen, en daar de nodige stampij over maken.

Anonieme Newsservers/Payservers bestaan niet, als zo'n ding werkelijk anoniem is wordt ie heel snel van usenet afgesloten (bijvoorbeeld dmv een UDP (usenet death penalty)). Die regel geld al zo lang usenet er is.

En stel dat payservers onderling een eigen usenet netwerkje beginnen (niet moeilijk, en ik zou het niet uitsluiten) kun je aantonen dat ze doelbewust bezig zijn de copyright wet te ontduiken, en dan gaat het hele caching argument niet meer op. het is een doelbewust netwerk om illigale (het uploaden en downloaden, maar die laatste niet overal - zoals in nederland waar het legaal is) activiteiten in stand te houden en faciliteren.
arjankoole, je praat poep eerste klas.

Ik werk bij een payserver, en je uploads gebeuren gewoon anoniem, ZONDER ip, het enige IP wat erin staat is het IP van de uploadserver en alle servers waar het bericht langs is gekomen.

Maar absoluut niet van de consument.
Anonieme Newsservers/Payservers bestaan niet, als zo'n ding werkelijk anoniem is wordt ie heel snel van usenet afgesloten (bijvoorbeeld dmv een UDP (usenet death penalty)). Die regel geld al zo lang usenet er is.
Jaaaaaaaaaa nee natuurlijk! ... UDP, waar haal je het vandaan O+
ligt aan de wetgeving van het land waar de server staat
Als iemand download, is er ook een server (of peer) die upload
Klopt niet. Of je aan het uploaden of downloaden bent ligt aan jou plaats in de hierarchie:
server -> workstations = downloaden
workstation -> embedded target = downloaden
en andersom:
workstation -> server = uploaden
embedded target -> workstation = uploaden
Aangezien bij P2P echter de client en server met elkaar verweven zijn is er volgens mij altijd sprake van downloaden. (server -> client traffic)
Kraan (water) -> Glas = Downloaden
Plas -> Riool => Uploaden

Alles wat er in gaat is downloaden, alles wat er uit gaat is uploaden. Ongeacht of het verweven is of niet, dat boeit niet, jij stuurt informatie naar "iets" anders, en dus is het uploaden (voor jou kant gezien) en downloaden voor de andere kant.
Anoniem: 24330
9 augustus 2006 13:44
Newzbin en Giganews zijn gelukkig niet Nederlands. Wat is de volgende stap van Brein? De ISP's Giganews etc. laten wegfilteren? Of het Internet maar helemaal uitzetten?
Ssst, breng ze nou niet op ideeën (8>
Giganews heeft anders wel hier in NL een mirror staan op de AIX (http://www.giganews.com/performance.html).

Maarja... Voorlopig ben ik nog niet bang dat Brein hier iets kan gaan doen..
Werkelijk, dit vechten tegen de bierkaai begint amechtige allesbeheersingsproporties aan te nemen... :D

Zouden ze daar nou echt geloven in hun eigen praatjes en dat dat gaat werken? :?
Anoniem: 53573
@Ramzzz9 augustus 2006 15:17
Maar ja, echt raar is het natuurlijk niet dat Brein achter nieuwsgroepen aangaat. Als je een payserver abb. hebt is het zo ontzettend simpel om alles maar dan ook alles te downloaden op super snelheid... dus ja.. het gaat vanzelf een keer aangepakt worden....
Ik denk dat het ook wel een deel 'politiek' is wat BREIN speelt. Ze worden nou eenmaal gesponsord door diverse plaat- en filmmaatschappijen.

Als BREIN niet steeds actief bezig is, hoe onzinnig 't ook lijkt, zullen die maatschappijen op een gegeven moment ook de geldkraan dicht draaien, waardoor al het personeel bij BREIN ineens op straat staat, iets wat ze natuurlijk niet willen. Het is dus deels ook om hun eigen bestaansrecht dat ze steeds van die onzinnige acties hebben, waarvan iemand met een beetje gezond verstand weet dat ze dat toch niet voor mekaar krijgen.
Hier krijgen ze nog grote moeite mee, aangezien Usenet al zo oud is als het internet zelf en een internationaal systeem is wat je niet zo maar even aanpakt....
als een rechter zegt dat het niet mag zullen alle ISP's hun (illegale) nieuwsgroepen zo laten vallen hoor...
brein kan namelijk wel rechtzaken aanspannen...
Anoniem: 44174
@mschol9 augustus 2006 22:57
Als ik het me goed herinner ligt er al een uitspraak van een rechter in nederland of de VS waarin gezegd is, dat usenet niet illegaal is, omdat de data vergankelijk is (retentie).

Nu wordt dat wel steeds groter (maar dat even terzijde). Dus volgens mij kunnen ze inderdaad alleen nzb's aanpakken (hoewel ik die toch al niet gebruik).

Voor de rest is het usenet veel te dynamisch om groepen af te sluiten er is altijd wel weer een land waar servers neer te zetten zijn.

Denk niet dat het gaat lukken het internet is ontstaan met e-mail en usenet en dus te verweven met alles, dit gaat ze echt niet lukken.
Neeee....
ze hebben de topics hier over gelezen waar de alternatief van P2P steeds wordt genoemd :)
Ik ben ook benieuwd wat ze met programma's zoals FTD gaan doen. In principe is dat niet illegaal, maar wat daarmee wordt gedaan is toch vergelijkbaar met torrentsites. Het programma bestaat voornamelijk om gebruikers te helpen zoeken naar copyright-materiaal. Ook al roepen de makers nog zo dat dat niet het hoofddoel is.

Maarja, ik denk niet dat Brein ver komt hiermee. Zoals hierboven al geschreven: geeft je provider te weinig nieuwsgroups door? Neem je een andere provider of een payserver.
Anoniem: 124334
9 augustus 2006 13:51
Ik vind het dan wel weer mooi dat brein de providers niet wil noemen die meewerken, om leegloop van klanten te voorkomen.

Beetje kansloos als je het mij vraagt, als je ineens groepen mist komt die leegloop alsnog :P
Doordat Tweakers telkens elk klein "nieuwtje" van stichting brein weer op de site zet, helpen ze de propagandamachine van brein. Kappen hiermee aub! :(
Je ziet het verkeerd. Dat Tweakers het hier neerzet betekent niet dat ze meewerken aan de propaganda machine, maar juist dat Tweakers het mogelijk maakt dat er daadwerkelijk tegengas wordt gegeven of op zijn minst dat de bezoekers zich bewust zijn van de stappen die Brein denkt te gaan zetten, hierover een mening kunnen vormen en mogelijk in tegen-actie kunnen komen.

Verder, Brein heeft geen poot om op te staan in deze. Ze behartigen de rechten van de entertainment industrie (de E en de I in de naam Brein). Juist de produkten van de entertainment industrie mogen gedownload worden voor eigen gebruik. Uploaden / aanbieden mag niet. Usenet groepen bieden als ideale voordeel dat je gewoon kunt downloaden zonder te uploaden, dit in tegenstelling tot filesharing oplossingen als bv. LimeWire.

Daarnaast, Brein heeft een punt als vanuit Nederland produkten van de entertainment industrie op usenet worden geplempt. Dat mag niet. Maar Brein heeft geen enkele zeggenschap over films / muziek die in het buitenland op Usenet worden geplaatst. Daar is dus ook niets illegaals aan! Het downloaden is niet strafbaar, ongeacht hoe informatie op usenet komt.

NZB sites doen niets anders dan het gemakkelijker maken van downloaden vanaf usenet. Ze cachen geen files, ze uploaden niets, op de NZB bestanden na. Deze kun je zien als pointers naar de juiste berichten om zo het gehele bestand te downloaden (op usenet staan bestanden veelal in kleine mootjes gehakt). Wat Brein dus uiteindelijk probeert, is de usenet gebruiker te verhinderen data te downloaden, terwijl de usenet gebruiker de wet niet overtreedt. Brein kan dit natuurlijk op een heel mooie manier inpakken, en misschien providers zo gek krijgen om usenet groepen te blokkeren. Maar het gevolg daarvan is ongetwijfeld dat data op andere usenet groepen terecht gaat komen. Hijacking van usenetgroepen is niets nieuws, we hebben dit helaas al vaker gezien door blokkering van pornografie groepen waarna porno op de meest rare plekken opdook.

Als Brein haar werk goed wil doen, moet ze het probleem bij de bron aanpakken: spoor de uploaders op en zorg dat die worden vervolgd. En probeer oplossingen te vinden waardoor het minder aantrekkelijk wordt om te downloaden - hierdoor zullen ook minder uploads plaatsvinden. Een suggestie; de winstmarges op muziek-CDs verlagen, idem op DVDs al zijn die al relatief goedkoop als je het vergelijkt met muziek CDs.

Wanneer staan er eindelijk eens artiesten zelf op om zo de (door ons veronderstelde) wurggreep van de zgn. Entertainment Industrie aan de kaak te stellen?
Wanneer staan er eindelijk eens artiesten zelf op om zo de (door ons veronderstelde) wurggreep van de zgn. Entertainment Industrie aan de kaak te stellen?
Ben bang dat ze zich van bewust zijn, en dat dat de schuld is van de platenbasen.
De platenbasen weten dat een lagere prijs de verkopen zal stimuleren, maar ze willen er niks aan veranderen omdat ze dan minder zouden gaan verdienen.
Juist de produkten van de entertainment industrie mogen gedownload worden voor eigen gebruik.
Ik zou wel eens willen weten waar dat staat. Letterlijk dus. Wetsartikelen / Jurisprudentie en alles erbij.

Volgens mij mag het namelijk gewoon niet. De wet zegt: een kopie van het origineel voor eigen gebruik maken mag. Alles wat je van het internet plukt is een kopie van het origineel. Als je download wordt er dus een kopie gemaakt van een kopie.
Daarbij komt nog eens: wie maakt de kopie? Volgens mij vraag jij aan de "overkant" een kopie te maken voor jou als ontvanger.
Het maken van een kopie van een auteursrechtelijk stuk (of dat nu van een kopie of origineel komt) in opdracht van en bedoeld voor iemand anders dan jijzelf, is in Nederland gewoon verboden!
vind het heel handig, heb weer wat over usenet geleerd vandaag ;P had dit nog nooit geprobeerd.
Doenog maar een paar persberichten, alleen maar reclame en dus straks meer aanbod op usenet... Brein bedankt!
Helpen?
Propaganda?

Volgens mij zijn er maar weinig tweakers die door zulke berichten ineens netjes naar de winkel gaan hoor...

Denk eerder dat het effect zal zijn dat mensen gaan bedenken hoe ze de volgende generatie share programma's moeten bouwen.
wel grappig dat die propaga van dat clupje -... ( ik mag vast niet 'droplullen' zeggen ) telkens negatief wordt onthaald. pas als meer dan de helft reacties geeft zoals: "wat slim van brein om mensen uit te maken voor dieven terwijl ik legaal bezig ben volgens de nederlandsche wet". Dan pas is het tijd om brein nieuws te negeren en niet meer te posten op tweakers. net
Opzich best wel hypocriet die reacties hier.

Tuurlijk, ik ben ook geen heilig boontje, ik download ook regelmatig films en muziek.

Brein of niet, je bent verkeerd bezig, normalitair hoor je je films gewoon te kopen of te huren.

We zijn alleen nu zo gewend aan het feit dat we alles gratis kunnen downloaden, dat we onze ISP ineens verplichten binaire nieuwsgroepen te verstrekken?

Lees het woord nieuwsgroep nog eens goed, dat gaat in principe om nieuws, text e.d., dat wij er een andere invulling aan geven is iets anders.

Vroeg of laat zal het toch een keer eindigen, ik verwacht binnen nu en 2 jaar.
dat we onze ISP ineens verplichten binaire nieuwsgroepen te verstrekken
Usenet is een redelijk essentieel onderdeel van het internet, dus dat je van een internetprovider ook toegang tot usenet verwacht is niet zo heel vreemd. En daarbij verwacht je uiteraard volledig toegang, net zo goed als ik toegang tot het hele www verwacht.
Lees het woord nieuwsgroep nog eens goed, dat gaat in principe om nieuws, text e.d., dat wij er een andere invulling aan geven is iets anders
Ik neem aan dat je ook al hier bij Tweakers geklaagd hebt dat ze plaatjes mee sturen terwijl je hier met het hyperTEXT protocol aan het browsen bent ?
Brein of niet, je bent verkeerd bezig, normalitair hoor je je films gewoon te kopen of te huren.
Pure BREIN-hersenspoelerij. Je bent niet verkeerd bezig (als je alleen download), want dat ben je alleen als de wet dat zegt. Zolang de wet het toestaat kan BREIN nog zo hard proberen je een slecht gevoel te bezorgen over legaal downloaden door propaganda in de media en bangmakerij-tactieken, maar het wordt er echt niet "slecht" om hoor. Dat is precies het idee wat ze willen verspreiden.
Wat hij bedoeld is het meer over het moraal en niet volgens de letter van de wet.
Als je wat wilt hebben zorg je dat je bij de platenboer het koopt.
Wat men hier steeds zegt is dat als je een film wilt zien, dan download je hem. Normaalste zaak van de wereld. Terwijl dat moreel niet zo zou moeten zijn. En daar kan ik ook wel een beetje inkomen.
(heel klein beetje dan...... tot je weer in het nieuws de extravagante uitspattingen ziet van 'de sterren' en denk van: 'maar dat wil ik niet betalen'. En dan is leechen weer het toverwoord)
We verplichten ze niet, Ze bieden het aan.
Al sinds het begin van het leveren van de internetconnecties in nederland.
Mischien nieuw voor jou, maar voor het www was er al het Usenet.
De reacties hier zijn niet hypocriet, het niet leveren van (binaire) nieuwsgroepen is gewoon rechtuit censuur.
Het niet leveren van binaire nieuwsgroepen die vol staan met door copyright beschermd spul kun je toch geen censuur noemen? Stel dat ik een tijdschrift ga uitgeven waarin ik iedere maand een illegaal gekopieerd boek opneem. Als dat verboden wordt, noem jij het dan censuur?
Maar als je daarom direct alle tijdschriften wilt gaan verbieden, dat is wel censuur.
Uit het artikel:
wil Brein proberen Nederlandse internetproviders zover te krijgen dat ze stoppen met het aanbieden van bepaalde nieuwsgroepen
Om nog maar niet te beginnen dat auteursrecht haar oorsprong helemaal niet in winstbejag heeft liggen.
En dan komt er weer een nieuwe manier om te downloaden. Nee, piraterij is niet uit te roeien, er zijn altijd meer piraten dan mensen die ertegen werken.
Er zijn ook meer criminelen dan flikken die erachter lopen, dieven, kinderverkrachters en moordenaars zullen er altijd zijn. Moeten we direct stoppen met hen op te sporen?
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee