Newzbin overweegt site aan te passen na druk Mpa

Newzbin, een populaire zoekmachine voor usenet, gaat na druk van de filmindustrie zijn website drastisch aanpassen. Directe verwijzingen naar bestanden op nieuwsgroepen zouden niet langer gepost mogen worden.

Newzbin logoDe beheerders van de website Newzbin, tevens uitvinders van het Nzb-formaat, kregen vanuit de Mpa opnieuw een waarschuwing dat zijn gebruikers naar auteursrechtelijk beschermd materiaal linken. Hoewel nog nooit juridisch is vastgesteld dat nzb-bestanden illegaal zijn, overweegt de in Engeland gehoste zoekmachine toch om de door zijn gebruikers aangemaakte reports met verwijzingen naar films en tv-programma's te verwijderen, of om deze bijdragen in zijn geheel niet meer toe te staan.

Het uitsluitend aanbieden van zoekfunctionaliteit, waarbij alleen een zuiver geformuleerde zoekopdrachten de juiste treffers oplevert, zou wel legaal zijn en deze blijft dan ook in ieder geval bestaan, zo meldt Torrentfreak. Toch denkt Newzbin een goed alternatief te hebben door zijn gebruikers in staat te stellen om bepaalde zoekopdrachten een tag mee te kunnen geven. Daarmee zou de site zich ook kunnen onderscheiden van zijn concurrent Binsearch, die uitsluitend van zoekopdrachten leeft. Een enkele hobbel moet Newzbin nog wel nemen: de dienst is momenteel niet gratis. Wil het een transformatie naar een taggingsysteem kunnen overleven, dan moet het een grote schare gebruikers trekken zodat de site geen andere keus lijkt te hebben dan de toegang gratis maken.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

29-05-2008 • 17:39

35

Reacties (35)

35
34
12
6
0
0
Wijzig sortering
Ik ben tevreden gebruiken van Newzbin, maar als ze om wat voor reden dan ook de tv shows en movies (het enige wat ik er vandaan pluk) gaan verbieden dan verliezen ze mij. Het enige voordeel van Newzbin t.o.v. andere kanalen is dat het zo makkelijk is. Het alsnog zelf bij elkaar moeten sprokkelen van de losse bestandjes doet dat allemaal teniet.

Maar aan de andere kant snap ik het best, ze maken gebruik van een goede hostingprovider en een betrouwbaar creditcard-betaal systeem. Zodra ze ook maar enige aandacht krijgen van de MPAA of de britse versie daarvan zullen deze externe partijen zich vrij snel willen scheiden van Newzbin.

Maar wat newzbin nog zou kunnen redden is dat heel veel van de 'reports' (nzb bestanden) niet door een gebruiken worden samengesteld, maar hij zelf zoveel mogelijk probeert te doen. Een gebruiker controlleerd het alleen voordat het in de lijsten terecht komt. Als ze die laatste stap ook zoveel mogelijk automatiseren denk ik niet dat er nog juridische verschillen zitten in een normale zoekmachine of newzbin. Maar het zal de kwaliteit wel wat verminderen denk ik.
Anoniem: 87050 @BlackMage29 mei 2008 19:22
Volgens mij gaat het hier niet om de NZB-functie, maar alleen om het feit dat er editors zijn, die 'auteursrechtelijk beschermd materiaal' op Usenet daar melden (duh ;) ). Over de NZB-functie is nog niet geklaagd, als ik het goed heb. Op zich is dit meer jammer, want het is juist zo makkelijk om te zien wat er gepost is, zónder dat je gericht moet zoeken, dat is vrij uniek. NZB-zoekmachines daarentegen heb je 'overal'.
De echte bom ontbreekt nog in zowel het nieuwsbericht als de reacties. Newzbin biedt een betaalde dienst, verdient daar geld mee en wordt nu door MPA op hun gedrag aangesproken. Newzbin wentelt vervolgens de verantwoordelijkheid af op de admins, die volgens de "term and conditions" geen verwijzingen mogen maken naar bestanden waar copyright op berust. Stoute admins zullen geblocked worden of hun rechten zullen worden ingetrokken.

Natuurlijk kijken we massaal op newzbin om links te vinden naar iedereen zijn vakantievideo's. Toch? Maar niemand zal het nog in zijn hoofd halen om de index waar deze site op leunt compleet te maken als de brief van de MPA mogelijk naar jou als admin wordt doorgestuurd.

Ikzelf denk dat hierdoor newzbin een stille dood gaat sterven. Op naar de volgende...
Anoniem: 50893 29 mei 2008 23:27
Het word tijd voor een opvolger waarbij het een tijdje kan gaan duren voordat ze de code weer open hebben en het weer van voor af aan begint, al denk ik dat ze dan een diepe zucht zullen maken :) Usenet, p2p, nieuwsgroepen, het heeft wel zijn aandeel gehad in het openbreken van de prijzen en online muziek aanbieden.

Voor mijzelf, yep, ik download ook puur omdat een hoop spul niet in de EU te krijgen is zoals het voor handen is in de VS en Azie. Regio code nul en ze kunnen alles wereldwijd loslaten want de regiocode is vanaf het begin al een pain in the ass, met name voor de maatschappijen want imprteren en dan omzetten of een speler regio vrij maken is niet DE oplossing.

Maar wie luisterd er nu nog een beetje naar de consument zijn kritiek, vrijwel geen 1 maatshappij, hadden ze dat wel gedaan dan was downloaden denk ik nooit zo groot geworden en waren alle partijen blijer.

En om nu ook BR aan te schaffen voor Moordwijven gaat wat te ver :+
Imo allemaal een beetje een drogreden wat je hier schrijft.
Het is niet aan te tonen dat de online muziek markt dankzij p2p verkeer goedkoper is geworden. Sterker nog het is juist een reden vaak geweest vanwege het vele downloaden juist een hogere prijs nodig was om te compeseren. Ik denk eerder juist door de vele aanbieders en zeker een Jobs eerder verantwoordelijk zijn voor de lage prijzen.
En ja natuurlijk bepaalde zeker Aziatische series zijn hier niet te zien, maar zeker wel te koop via Liksum of andere exporteurs. Tevens betwijfel ik dat exotische downloads een grote hap uit de markt uitmaakt. En regiocodes ...
Producenten luisteren nu toch langzamerhand meer naar de consument. Ja ze zijn star maar drm vrije muziek is mogelijk. Zwakkere markten krijgen eerder hun releases tegen een sterk gereduceerde prijs. Wereldwijde releases worden nu gedaan ipv 2 a 4 maanden tussenruimte.
En als je geen BR van Moordwijven wilt, kijk je toch niet? De waarde die je hecht aan hetgeen wat je wilt zien is volledig afhankelijk van je smaak. En als je Moordwijven niet goed genoeg acht om aan te schaffen maar wel goed genoeg om te downloaden vraag ik me toch af of er niet een beetje met twee maten gemeten wordt.

Overigens dat allemaal terzijde ben ik wel een voorstander van het mogen downloaden en delen. Puur vanuit het oogpunt van mijn eigen gewin. Ik ben niet bereid om te betalen voor 99% van de content die ik kijk, ik ben niet bereid te kijken naar reclames, ik ben niet bereid te wachten op een episode 3 dagen nadat deze al in de US gereleased is.
Ze luisteren, yeah right, daarom zit er op Blu Ray nog steeds een regiocode, maar ipv 8 nu slechts 3, hetgeen nog steeds dezelfde beperking geeft.
Dat maatschappijen hun prijzen verhogen en de schuld aan het downloaden geven vind ik zelf nog steeds een grotere drogreden, officieel mag je zelf niet van buiten de EU importeren.
Ben benieuwd in hoeverre de sommatie van de MPAA in andere gebieden van de USA juridisch standhoud. In de USA is het namelijk geheel verboden om film materiaal te uploaden of te downloaden. In Nederland is alleen het uploaden strafbaar (tenzij je vervolgens bijvoorbeeld besluit om de films of muziek te branden en op die manier verder te verspreiden).

Aangezien je op Usenet via een NZB films kan downloaden is het gebruik van een NZB imho dus volledig legaal in Nederland (hierbij verspreid je het auteursrechtelijk materiaal niet, ergo een NZB gebruiken voor het downloaden van films en muziek voor eigen gebruik is dus niet strafbaar), ook al is de NZB verkegen door een directe verwijzing naar het materiaal op Usenet (alhoewel ik dit niet zeker weet omdat ik geen juridische achtergrond heb ;) )

Dat dit alles in de USA vanwege wetten als de DMCA wel illegaal is... tja...

Overigens... sinds wanneer heeft de MPAA enige vorm van jurisdictie in Engeland?

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 23 juli 2024 07:15]

Tja. de MPAA hoeft vermoedelijk één belletje naar Engeland te doen en de Engelse tak van de toko doet aangifte.
Beetje jammer overigens dat dit download platform steeds meer aan de massa wordt gebracht door computerbladen als Computer Idee, Chip, Computer Totaal enz...

Voorheen was dit platform nog weggelegd voor wat meer technische lui en zat de gewone jongen zich bezig te houden met P2P en wat Torrents. Daarom is het ook de vraag of die nzb nu zo'n goede uitvinding was, het is nu gewoon weg te makkelijk geworden om een seizoen Prison Break binnen te trekken.

Ieder downloadplatform (zie ook voorheen de fxp boarden) lijkt ten onder te gaan zo gauw de massa zich er toe beweegt. Dit natuurlijk aangezien het dan ook voor partijen als MPAA en Brein interessant wordt om het aan te pakken.
Als ik het bericht van Newzbin zo lees zeggen ze alleen dat reports waar ze klachten over krijgen verwijderd zullen worden? Dat is nogal een verschil met het verhaal wat hier op T.net staat.

Edit: gare zinsopbouw.

[Reactie gewijzigd door tweak_dude op 23 juli 2024 07:15]

Ja, het is weer een artikel van niets.

Ze zijn erover aan het nadenken. Niets staat nog vast. Niets is nog besloten, maar toch denkt de schrijver van het artikel te weten dat het al gaat gebeuren.

Lees voortaan aub de bron is wat beter. Of link naar newzbin zelf.

Edit, het gaat om de MPA! en niet de MPAA, welke alleen in Amerika zit.
MPA Canada Otherwise known as The Canadian Motion Picture Distributors Association (CMPDA)

MPA EMA Europe, Middle East and Africa. The MPA works with the EU to enforce copyright policy.

MPA Asia and Pacific Has anti-piracy programs in 14 Asian countries.

[Reactie gewijzigd door TiTbB op 23 juli 2024 07:15]

Anoniem: 119135 @tweak_dude29 mei 2008 22:20
Precies. Naar aanleiding van het nieuwsbericht op de voorpagina van newzbin (van nota bene een week geleden) kan tweakers.net deze conclusie niet trekken.

Grappig detail is wel, dat nog *niemand* van de newzbin community op het bericht gereageerd heeft. Het bericht staat na een week nog steeds op 0 comments.

Ah, vandaar. Bedankt, GekkePrutser.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 119135 op 23 juli 2024 07:15]

Nee, het topic is gelockt dus je kan niet reageren. In de oude site verwijst hij naar v3.newzbin.com en als je daar probeert te commenten, zegt hij dat er een slot op zit.
Die vat ik niet. De website wordt een zoekmachine naar links. Maar het was al een zoekmachine naar links hmm Dus als links gelinked worden zouden ze alle gelinkte websites kunnen sluiten?
Nee, dat zie je verkeerd.
Een usenet zoekmachine, haalt geen informatie van andere pagina's af, maar enkel van usenet zelf en van user-reports.
Ze linken dus nergens naar, ze genereren on-the-fly een NZB die een beschrijving geeft aan je usenet programma wat hij moet downloaden.

Voor zover ik weet mag je gewoon "linken" naar usenet posts, ongeacht de inhoud.
Dus niet, dit is het zelfde verhaal als met torrents. Als bij de 'links' beschreven wordt dat het een film is waarvan te verwachten is dat er copywright op rust, mag dat niet op die manier geplaatst worden. Wordt er gezocht op de filmnaam, mogen wel alle resultaten teruggegeven worden, waarin dus gewoon naar de zelfde content verwezen wordt... Het is een 'met voorbedachte rade' spelletje wat men zo probeert te omzeilen.
Dit is wel heel simpel gesteld. Vrijwel al het materiaal op internet is auteursrechtelijk beschermd. Toch mag veel ervan worden beschreven in een .torrent-bestand. Dat torrentbestand mag vaak ook nog eens worden aangeboden, met of zonder toestemming van de auteur. Het werk mag dan ook nog eens middels deze torrent gedownload worden, niet zelden zelfs verder verspreid, wederom ongeacht de houding van de auteur. Er zijn tal van scenario's denkbaar waarbij deze handelingen geen inbreuk op auteursrecht zouden omvatten. En er zijn tal van scenario's denkbaar waarbij het wél het geval is.

Denk aan variabelen als: de locatie van de torrent-hoster en zijn mate van betrokkenheid, de locatie van de verspreider, de locatie van de downloader, de duur van het werk, de nationaliteit van de auteur, de datum van publicatie, de datum van het eventuele overlijden van de auteur, de huidige datum, datum van verspreiding, de rechten die de verspreider op het werk bezit, toestemming van de auteur, eventuele commerciële motieven, etcetera.
Torrents zijn voorgefabriceerd. Je moet als poster een torrent maken die "stoute" dingen doet en die torrent dan op een site zetten. Die site laat dat dan toe en daarom is er een zekere verantwoordelijkheid, zeker op sites die voornamelijk illegale torrents "hosten".

Dit is echter een zoekfunctie op iets dat op usenet rondhangt. Dat kunnen zoekopdrachten zijn die heel keurig zijn tot zoekopdrachten naar desnoods kinderporno. Iets dat via google ook mogelijk is.

Torrents op een site zijn daarom veel meer te vergelijken met een site die links verzamelt naar illegale content daar waar binsearch een soort google is waar je ook illegale content kunt opzoeken maar in theorie miljarden legale content kan binnenhalen.
FTD is toch ook legaal of mis ik nu iets?
Anoniem: 87050 @T.Rijkers29 mei 2008 18:51
Newzbin heeft/had ook een hele goede index-functie, zodat je dus niet uitsluitend naar bestanden hoeft te zoeken, maar gewoon door de verschillende categorieën kan 'bladeren'.
Er zijn nog wel een paar andere zoekmachines, waarschijnlijk niet allen gehost in MPAA-friendly landen:
http://www.dmoz.org//Computers/Usenet/Search/NZB/
Als ik het goed begrijp is het niet de zoekfunctie, waarover door de MPAA moeilijk gedaan wordt, maar de index-functie, waarmee je door groepen/categorieën kunt 'bladeren'. Sites met een index-functie zijn er wereldwijd niet al te veel (ik ken er slechts 3). Usenet 'zoekmachines' blijven (vooralsnog) ongemoeid.
Wat zou betekenen dat een automatisch indexering platform alle http://www.albumsindex.com illegaal is maar http://www.binsearch.info niet?

Dat zou opzich dan ook wel een vreemde zaak zijn, niet dan?

Maar als sites met index functie niet mogen dan zou een tool als FTD toch ook niet mogen? Terwijl juist daarvan vaak wordt gezegt dat deze legaal is....

[Reactie gewijzigd door swtimmer op 23 juli 2024 07:15]

Anoniem: 87050 @swtimmer30 mei 2008 01:53
Dat is nog niet aan de orde, het enige wat (tot nu toe) is gebeurd, is dat de MPA geklaagd heeft, dat sommige editors materiaal hebben 'gespot', wat illegaal 'gepost' is op Usenet. Of dit spotten mag of niet, is nog niet exact bekend, daar is bij mijn weten nog geen gedetailleerde rechterlijke uitspraak over geweest. En zolang dat niet gebeurd is, blijven dit soort sites nog een grijs gebied, waarvan niemand precies kan aangeven wat wél mag en wat niet.
Maar blijkbaar vindt de MPA dit 'spotten' dus erger dan een zoekmachine als Binsearch, waarschijnlijk omdat je bij Binsearch gericht moet zoeken, en dus moet wéten wat je zoekt, terwijl je bij Newzbin de 'illegale' posts op een presenteerblaadje krijgt.
Newsleecher voor $30/jaar doet wonderen.
Anoniem: 87050 @mstam29 mei 2008 20:30
Nee, want die heeft dus niet de index-functie, waar het hier over gaat.
Zoals vaker gezegd, dweilen met de kraan open.
Anoniem: 237153 @n41r0j29 mei 2008 18:01
helemaal mee eens

dan gaan we toch allemaal newzleech.com gebruiken.

door de huidige snelle internet verbinding (20mega bits/s), is downloaden zeer aantrekkelijk. binnen een half uur heb je een DVD binnen.
nou ja .. ze draaien de kraan zo elke keer weer wat verder dicht ...
Volgens op de lijst is newzlech.com?!

Dat er verder op en dam doorbroken wordt is weer een heel ander verhaal...

[Reactie gewijzigd door Atmosphere op 23 juli 2024 04:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.