Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties, 35.236 views •
Submitter: Judaz

Usenet-indexeringssite Newzbin2 stopt ermee. Het team achter de site stelt dat er te weinig participatie is, dat het indexeren niet soepel meer verloopt en dat servers instabiel zijn, zonder dat er geld is voor verbetering. Newzbin2 rees in 2010 op uit de as van Newzbin.

Newzbin2Het stoppen van Newzbin2 is volgens Team R Dogs het gevolg van diverse problemen. "Lange tijd hebben we geworsteld met slechte indexering van usenet en verminderde aantallen reports doordat de meerderheid van de redacteuren ermee stopte", staat op Newzbin2. "Onze servers zijn instabiel en crashen regelmatig, waardoor nzb's en nfo's lange tijd niet beschikbaar zijn. We hebben geen geld om ze te vervangen."

Newzbin2 was in augustus 2010 een doorstart van het populaire Newzbin, dat in mei van dat jaar stopte na een verloren rechtszaak. Newzbin2 werd echter, mede door geruchten dat het een valstrik van de entertainmentindustrie zou zijn, nooit zo populair als zijn voorganger. Team R Dogs twijfelt wel aan de cijfers die aan die site werden toegeschreven. "Newzbin1 zou 700.000 geregistreerde gebruikers hebben gehad, maar dat was het totale aantal leden dat zich sinds de oprichting in 2000 had aangemeld", aldus de mededeling.

Het team schat dat de eerste versie van Newzbin enkele tienduizenden betalende leden had, die overigens genoeg geld in het laatje gebracht zouden hebben voor de beheerders van destijds. "Wij hebben niet meer dan 40.000 gebruikers en het aantal betaalde gebruikers valt in de enkele duizenden", is de bewering.

Verder stelt het team dat er geen geld meer binnenkomt omdat zijn betalingsdienstverlener Kthxbai onder vuur ligt van de filmindustrie en zijn andere paymentprovider nu uit angst zijn dienstverlening heeft stopgezet. Newzbin2 noemt het einde van de site 'tragisch', omdat het alle 'notice & takedown'-verzoeken van rechthebbenden zou hebben ingewilligd, zoals zijn adverteerders en betalingsdienstverleners zouden hebben geëist.

Reacties (83)

Reactiefilter:-183072+143+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Verder stelt het team dat er geen geld meer binnenkomt omdat zijn betalingsdienstverlener Kthxbai onder vuur licht van de filmindustrie en zijn andere paymentprovider nu uit angst zijn dienstverlening heeft stopgezet.
Een andere reden is dat er nu decentrale alternatieven zijn die misschien niet zo goed werken, maar in ieder geval voldoende goed om als gratis alternatief te concurreren met betaalde diensten. Spotnet is hiervan een bekend voorbeeld, met als praktische implementaties de gelijknamige desktop client en de self-hosted webinterface genaamd Spotweb. Deze alternatieven zijn gekomen door dezelfde maatregelen die Newzbin1 de nek omdraaide en zijn minder gevoelig voor datgene dat Newzbin2 bedreigt.

Door het veranderende landschap steunde Newzbin2 op een verouderd business model (dat van Newzbin1). Dit business model kan niet overleven omdat het geen ondersteuning krijgt vanuit overheid en lobby-organisaties. Juist door anti-piraterijmaatregelen is er vraag naar en komt er steeds beter gereedschap uit om digitale piraterij te faciliteren/ondersteunen. Dit past ook binnen de klassieke wet van vraag en aanbod.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 november 2012 11:57]

Van Spotnet ben ik ook alweer afgestapt omdat ik het eeuwige gedownload aan het begin zat was. Ik zit nu op www.spotplanet.org, wat dezelfde look heeft als FTD en ook zo werkt. Het is wat traag, dat wel, maar het werkt prima! :)
Van Spotnet ben ik ook alweer afgestapt omdat ik het eeuwige gedownload aan het begin zat was. Ik zit nu op www.spotplanet.org, wat dezelfde look heeft als FTD en ook zo werkt. Het is wat traag, dat wel, maar het werkt prima! :)
Dat lijkt op een implementatie van Spotweb, dat ik net aan mijn reactie heb toegevoegd. Daarmee voorkom je inderdaad de traagheid voor het ophalen van spots, omdat je dit op regelmatige basis onafhankelijk van de gebruiker kan laten gebeuren in plaats van aan het begin van elk gebruik van Spotnet.

Het voordeel is dat iedereen het kan hosten en er hierdoor geen afhankelijkheid is van een centrale (en daardoor kwetsbare) organisatie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 november 2012 12:04]

Het grote voordeel van Spotnet en Spotlite is nu juist dat het geheel gebaseerd is op Usenet. Alle spots en berichten worden daar geplaatst dus alleen onbruikbaar te maken door Usenet plat te leggen.
Bovendien komen alle of heel veel van de spots op de webgebaseerde alternatieven ook daar vandaan.

[Reactie gewijzigd door messed-up op 29 november 2012 23:53]

spotplanet was er alleen al eerder dan spotweb ;) ik heb sinds dat FTD uit de lucht is gehaald nooit gebruik gemaakt van spotnet, maar ben gelijk op spotplanet overgestapt. Zodra bekend was dat FTD uit de lucht gehaald werd hebben een aantal mensen initiatief genomen voor spotplanet om een zo goed mogelijk op FTD lijkend alternatief op de markt te brengen, en ik denk dat dat aardig gelukt is!

Zelf gebruik ik spotnet alleen in noodgevallen. Onlangs lag spotplanet er een aantal dagen uit wegen onderhoud en dan vind ik andere sites als ftdworld en nzbspots toch een stuk minder overzichtelijk en belabberd werken.
kijk ook eens op www.ftdworld.net, daar wordt ook flink gespot.
ftdworld, spotplanet, (zijn er echt nog mensen die aan de kleurtjes van FTD vastzitten?),, spotweb, spotnet etc doen allemaal hetzelfde. Bovendien zijn ze heel wat anders dan de indexeringssites. Als iets niet aangemeld wordt in die programma's/via die sites vind je het niet. Op indexeringssites kom je niet aangemelde zaken gewoon tegen.
[...]
Een andere reden is dat er nu decentrale alternatieven zijn die misschien niet zo goed werken, maar in ieder geval voldoende goed om als gratis alternatief te concurreren met betaalde diensten. ...
Heb je newzbin wel eens gebruikt? De grote 'alternatieven' zoals Spot<vulmaar in> en nzbmatrix komen nog niet half inde buurt van wat newzbin leverde, en dat is een echt grote hoeveel heid gecontroleerde reports samen met een heel goede search en filter engine en een 1-click download.
Zoek in spotnet maar eens alle sci-fi HD films van de laatste 30 dagen engels gesproken met franse ondertiteling niet van DVD of TV in mkv formaat. Je komt in de buurt maar spots hebben nu eenmaal niet genog kenmerken (en er zijn er te weining omdat er geen automatiche indexering is).

De prijs was tevens heel, heel laag.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 29 november 2012 16:34]

Probleem met spotnet is dat het "gevecht" naar de nieuwsgroepen zelf is verplaatst. Dit is ondertussen te merken door de toenemende hoeveelheid takedowns. Op deze manier kan niemand meer bij de files. Maargoed, je weet natuurlijk nooit of zonder spotnet dit niet ook gebeurd zou zijn.

Ftd is overigens ook wel een leuke boeman. Jarenlang grote mond met fight to defeat (moest ook een betaalde dienst worden). Vervolgens verliezen ze de rechtzaak. Gevolg is dat niet alleen FTD dicht ging maar ook vrijwel alle concurrenteneen dreigmail/brief kregen met een verwijzing naar het vonnis. Uit angst hielden de meeste er per direct mee op.

In een grijs verleden kwam je op de site van ftd een soort hout bedrijf tegen en moest je echt weten dat het een (relatief gesloten) usenet community was. Het was destijds ook een enorme rel toen een "undercover" journalist een guide mbt usenet en FTD plaatste in de computer!totaal. Iedereen was bang voor het einde van FTD en er werd per direct een registratiestop ingelast.

Newzbin overigens zelf nooit echt gebruikt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 november 2012 01:05]

Ding! Ding Ding!

En de winnaar en nog steeds kampioen: Stichting Brein.
Nee. De winnaar is nog steeds de downloadende piraat. Het concept dat Newzbin gebruikt is zodanig verouderd dat het nu pas offline halen van de dienst weinig toegevoegde waarde meer heeft voor belangenorganisaties. Dankzij de acties van belangenorganisaties zoals Stichting Brein zijn er juist betere alternatieven gekomen waar piraten gretig gebruik van maken.
Er wordt veel over geklaagd maar dit soort resulaten schelen toch bakken met geld die anders onterecht misgelopen worden door de industrie.
Bron? Waaruit blijkt dat het offline halen van een verouderde dienst plots meer geld in de lade brengt bij 'de industrie'?
Ik ben blij dat Newzbin2. zelf inziet dat ze niet langer dit soort verkeerde acties kunnen uitvoeren.
Naar welke verkeerde acties refereer je? Newzbin2 heeft zelf geen moreel oordeel gegeven over de acties waarmee ze stoppen en er valt nergens uit af te leiden dat ze stoppen omdat vermeend wordt dat ze verkeerd bezig waren.

Zelf zie ik piraterij niet als een probleem, maar eerder als een vrije markt die is ontstaan doordat wijzigingen in de 'normale' markt worden tegengehouden. Piraterij bestrijden is gelijk aan symptoombestrijding: in het beste geval los je de etterende wond op, maar de oorzaak van de ontsteking blijft en zal voor andere problemen (symptomen) zorgen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 november 2012 14:08]

Zelf zie ik piraterij niet als een probleem
Wat een onzin opmerking! Piraterij is wel degelijk een probleem, maar het raakt jou niet, en voor jou heeft het alleen maar voordelen.

Maar wat als JOUW werk, waar je tijd en geld in gestoken hebt, gewoon maar voor iedereen zo even op te pikken is, zonder te betalen of wat dan ook, denk je dan nog steeds dat piraterij geen probleem is?

En de drogreden van "het is het (legitieme) gevolg van kortzichtigheid om niet in te spelen op wijzigingen in de markt" is natuurlijk ook denderende onzin.

Niemand, maar dan ook niemand zal van torrent of newsgroup of P2P downloaden afstappen wanneer er digitaal legaal kan worden gedownload waarvoor betaald moet worden. Dat doet niemand, als het alternatief gratis is.

1 muzieknummer kost 99 cent, een heel album ¤ 9,99. Voor dat laatste bedrag en minder heb je 1 maand toegang tot een newsserver met jaren van retentie. Na 1 album downloaden ben je al meer dan goedkoper uit.
Niemand, maar dan ook niemand zal van torrent of newsgroup of P2P downloaden afstappen wanneer er digitaal legaal kan worden gedownload waarvoor betaald moet worden. Dat doet niemand, als het alternatief gratis is.
Wat is dit nu weer voor onzin? Ik wil best betalen voor een goede dienst. Ik heb er er best geld voor over om op een overzichtelijke site, met een goede zoekfunctionaliteit films en muziek aan te schaffen. Mits de films en muziek van een goede kwaliteit zijn (het liefst in een door mij te kiezen formaat) en niet voorzien zijn van allerlei reclame, antipiraterij filmpjes, DRM en allerlei andere onzin die mij als legale gebruiker alleen maar dwars zitten.

Het gratis alternatief is veel zoekwerk (is TeamHax0r-ToYStOries Three-Avirip-c4medizionsno!-to ze m3x! nu wel of niet een goede versie van Toy Story 3 in BluRay formaat?). Veel rommel (wat je denkt binnen te halen is dat lang niet altijd en vaak voorzien van gratis 'cadeautjes') en kost mij ook nog eens een vast bedrag per maand, ook al download ik niets.

Maar blijkbaar is het mij dat allemaal waard, omdat die fantastische legale diensten over het algemeen nog steeds niet willen snappen wat ik als consument wil. Dus ga nou niet lopen janken dat dat gratis maar allemaal zo fantastisch is, omdat het gratis is, want dat valt heel erg mee (of tegen zo je wilt) en zorg ervoor dat JOUW werk een resultaat oplevert waar ik als klant op zit te wachten! En ga mij als klant niet lastig vallen met allerlei restricties en EULA's omdat er een paar maatschappijen nog oude verdienmodellen hoog willen houden en de klant zien als makke melkkoe en mij zelfs nadat ik iets legaals gekocht heb nog lastig vallen met thuiskopieheffingen op apparatuur en dragers, gebruiksrestricties en andere onzin.
Zorg ervoor dat je door JOUW werk je eigen broek kunt ophouden, net als elke andere business. Ik betaal toch ook geen thuissnij heffing op elk mes omdat de bakker niet meer zelf hoeft te snijden, of heb restricities op mijn brood zodat ik het alleen maar in Tupperwarebakjes kan opslaan?

Heel simpel, als je product niet verkoopt, is het of te duur voor wat het bied of is er geen vraag. Speel daar op in, net als elke andere businees. Dat zou JOUW werk moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Killer op 29 november 2012 14:50]

[...]


Wat een onzin opmerking! Piraterij is wel degelijk een probleem, maar het raakt jou niet, en voor jou heeft het alleen maar voordelen.
Leuke aanname.
Maar wat als JOUW werk, waar je tijd en geld in gestoken hebt, gewoon maar voor iedereen zo even op te pikken is, zonder te betalen of wat dan ook, denk je dan nog steeds dat piraterij geen probleem is?
Mijn werk is 'voor iedereen zo even op te pikken, zonder te betalen of wat dan ook'. Ik vind het best. Voor mijn werk ontvang ik maar eenmalig geld en de uitkomst is publiekelijk voor iedereen overal opvraagbaar zonder ervoor te betalen. En ja, mijn werk werpt zijn financiële vruchten af.
En de drogreden van "het is het (legitieme) gevolg van kortzichtigheid om niet in te spelen op wijzigingen in de markt" is natuurlijk ook denderende onzin.

Niemand, maar dan ook niemand zal van torrent of newsgroup of P2P downloaden afstappen wanneer er digitaal legaal kan worden gedownload waarvoor betaald moet worden. Dat doet niemand, als het alternatief gratis is.
Net zoals dat initiatieven zoals Steam voor computerspellen (ook single player) niet succesvol zijn?
1 muzieknummer kost 99 cent, een heel album ¤ 9,99. Voor dat laatste bedrag en minder heb je 1 maand toegang tot een newsserver met jaren van retentie. Na 1 album downloaden ben je al meer dan goedkoper uit.
Piraterij is altijd goedkoper dan betalen voor content. Dit houdt niet automatisch in dat het betalen van content nooit wordt gedaan. Sterker nog: met meer piraterij lijken consumenten alleen maar meer uit te geven.

Hierom zie ik ook geen 'piraterij versus legaal aanbod' meer, maar eerder een legaal aanbod dat juist de vruchten kan plukken van piraterij. Bestrijd hierom geen piraterij, maar maak het juist makkelijker om legaal aanbod te bemachtigen: goede kwaliteit en beschikbaarheid zonder DRM. In plaats van te kijken naar wat potentieel wordt misgelopen is het beter om te kijken naar wat iemand kan en bereid is om uit te geven aan entertainment en hierop in te spelen.

Het doemscenario dat niemand meer ergens voor zal betalen door een gratis alternatief is net zo onrealistisch als het droomscenario dat iedereen zal betalen voor elke consumptie van content door het ontbreken van een gratis alternatief.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 november 2012 15:08]

Niemand, maar dan ook niemand zal van torrent of newsgroup of P2P downloaden afstappen wanneer er digitaal legaal kan worden gedownload waarvoor betaald moet worden. Dat doet niemand, als het alternatief gratis is.
Onzin ik heb toegang tot usenet (uberhaupt hebben veel providers standaard gratis usenet) maar wel een abbo op Spotify Premium...

Toevoegde waarvan de Spotify is het gemak (synchroniserende lijsten voor pc en mobile devices). Ik heb helemaal geen zin om uit te vogelen op welk album een nummer staat en dat vervolgens te gaan zoeken op usenet als ik even een muziekje wil luisteren... Het gaat dus WEL om inspelen op de markt.

Zoals ik al eerder heb vermeld:
Wat mij betreft zouden de instanties die blijkbaar nu zich erg drukmaken over de gratis verspreiding van hun content hun energie beter eerst steken in het beschikbaar maken van de betaalde content. Als je dat doet en dan download iedereen je spullen dan snap ik die take-down notice 100%. Nu ga je echter je content offline gooien terwijl het resultaat 0.000 is wat niemand kan het kopen. Dat is dus verspilde moeite want het levert niemand iets op.

Ik zou zeggen ga nou eens een keer lobbyen voor betere en betaalbaardere on demand diensten (desnoods onder een verlaagd btw tarief ofzo ) in plaats van de huidige lobby.

Dat het werkt is al lang duidelijk: http://www.nu.nl/internet...e-bittorrent-verkeer.html

Reden dat dit niet gebeurd lijkt mij te zitten in de "macht" van de afnemers van de televisie diensten. Die eisen dat wij op bijvoorbeeld de HBO site de series niet kunnen afspelen omdat er anders geen reden meer is om voor de tv naar die serie te kijken. Bedrijfskundig begrijpelijk maar blijkbaar niet houdbaar.

Ga dan met die lui om de tafel zitten om een oplossing te vinden.

Indexatie sites slopen is geen constructieve oplossing voor het onderliggende probleem.

Speciaal voor Ackermans1973:
-Ik will geen cd ik wil een digitaal bestand (zelfs mijn auto heeft een USB aansluiting).
-Ik wil niet elke vrijdag om 21:00 voor de tv zitten om een serie te volgen.
-Ik wil niet 1 jaar wachten op een DVD box
-Ik wil geen vermogen uitgeven aan een DVD box terwijl ik er één keer naar kijk en daarna nooit meer
-Ik wil niet elke 2 dagen naar de bioscoop....

Al deze problemen hebben niks te maken met mijn bereidheid om te betalen. Ze zijn op te lossen met goede on demand diensten.

Dit blijkt overigens wel uit het succes van platformen zoals Steam (games), Spotify (muziek) en iTunes (muziek). Stop dus met zaniken en zorg dat je content digitaal beschikbaar is voor een redelijke prijs.

Om het steamvoorbeeld even aan te halen...Sinds steam koop ik meer en vaker games. Vaak in de holiday sales, dan zijn ze een stuk goedkoper. In het geval van steam krijgt de uitgever (of indie) echter +-75% van de inkomsten. Dit is een vele malen hogere opbrengst dan via de winkelverkopen.

De enige die hier slechter van wordt is de tradtionele retailer (en die hebben dan ook flink tegengewerkt, o.a. door te dreigen met het niet in de winkel leggen van games die op steam uitkomen). Als je dus iets wil doen ga dan in protest tegen zulke acties.
nieuws: Britse winkels dreigen Steam-games uit de schappen te weren

De grootste fout in de "piraterij" logica is dat zodra downloaden niet mogelijk is de traditionele verkopen zullen exploderen... Het gaat gewoon niet gebeuren want dat geld is er gewoon niet.

Iemand die 10 films per maand download kan niet ineens 10x 30 euro (je gaat niet in je ééntje naar de bioscoop) hieraan uitgeven. Dat is 300 euro per maand of 3600 euro per jaar (!). Daarbij komen dan nog de kosten om naar de bioscoop te komen (ov of parkeergeld). Stel deze persoon heeft ook een mp3 collectie van 2000 stuks. Lijkt me sterk dat er ineens (2000/20 * 15) 1500 euro is om alle albums aan te schaffen.

Het slaat helemaal nergens op... Netflix kost 8 dollar per maand, spotify 10 euro. Dat zijn bedragen die wel realitisch zijn.

Samengevat:
-alternatieven afbreken is geen oplossing voor het probleem
-de oplossingen zijn er, de wil moet er nog komen
-lobby zou zich niet moeten richten op het onmogelijk maken van piraterij maar op het promoten en mogelijk maken van legale altenatieven
-misgelopen inkomsten verhaal slaat kant nog wal, het is economisch gezien niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 november 2012 01:59]

Een bakker kan toch ook niet klagen als iemand zelf brood bakt met het recept van de bakker? Of zelf iemand van station haalt ipv een taxi chauffeur van werk voorziet?

Concureren met "gratis" kan wel degelijk. Ik vind Spotify ideaal, voor 10 euro/maand overal bijna alle muziek. Geen gedoe meer met downloaden en verspreiden over al mn apparaten..

Zelfde moet er ook in NL voor films/series komen, maar de industrie melkt liever het oude model uit via gelobbyde steun van overheden.

Concurreren met gratis kan dus zolang het makkeljiker werkt en kwalitatief top is (geen verplichte trailers / FBI warnings, wel gewoon DTS-HD en 1080p).

Waar de industrie heel erg mee moet uitkijken is dat de "piraterij" niet nog verder voorop gaat lopen als het gaat om eenvoud en kwaliteit. Ze moeten als de donder zelf met Netflix ed. gaan komen in Europa ipv "huilie huilie" te gaan doen.
Een bakker kan toch ook niet klagen als iemand zelf brood bakt met het recept van de bakker? Of zelf iemand van station haalt ipv een taxi chauffeur van werk voorziet?
Een goede vergelijking. Stel je voor dat de vereniging van taxibedrijven zou proberen om via wetgeving het bezit van een eigen auto verboden te maken? Of dat ze massaal rechtszaken gaan aanspannen tegen autofabrikanten omdat privé autobezit de taxi industrie "kapot maakt"? Waanzin.

Piraterij is een service probleem, als de officiële uitgevers een betere service leveren dan het gratis gedownloade alternatief, dan zullen er, net als bij taxibedrijven, vraag blijven naar hun diensten.
een domme vergelijking. De correcte vergelijking (als je het met geweld tot een vergelijking wil promoveren) is dat je de taxi pakt van datzelfde bedrijf waar op dat moment niemand mee aan het rijden is, het ritje gratis maakt en dan blijft volhouden dat er geen "schade" of inkomstenderving is geweest. (al komt het erop neer dat het niet te vergelijken valt).

Een bakker kan er wel over klagen als jij aan de haal gaat met zijn recept (afhankelijk van hoe het recept is vastgelegd). Zie ook coca cola met hun recept om maar iets te noemen.
Nee hoor, niet als je dat recept voor persoonlijk gebruik toepast.
Ik mag ook best een Ikea of Rietveld meubel namaken voor in mijn huis, zou een mooie boel zijn als je dat zelfs niet meer zou mogen..

Als je vervolgens dat brood of die meubels op de markt brengt wordt het een ander verhaal, precies zoals je niet gedownloade muziek mag doorverkopen.

De lege taxi pakken is heel wat anders en slaat kant noch wal; dat is joyriding en op zn minst diefstal van de fysieke benzine. Het gaat er dus om dat de dienst, of het "intellectuele goed" wordt gekopieerd, niet daadwerkelijk fysiek wordt ontvreemd.
Wie zegt dat er schade is geleden. Ja de inkomst van de piraat lopen ze mogelijk mis, maar er ontstaat ook weer mond tot mond reclame. M.A.W. in jouw vergelijking zal de klant die gratis heeft gereden het door vertellen van "ja bij Pietje Scheur bv. heb ik voor niks kunnen rijden" het feit dat het niet meer zo is doet er niet toe, maar het is wel reclame en aanboren van nieuwe klanten en dus gelijk weer een positieve actie. Het is dan ineens winst, maar dat deel wordt altijd vergeten.

Een tweede groep zijn mensen die de film nu al kijken en later alsnog kopen al dan niet voor een zachter prijsje dan de 25 euro die standard zo'n beetje gevraagd wordt. Deze groep is natuurlijk een stuk kleiner maar is ook een deel.

De entertainment industrie ziet piraterij als het grote kwaad, maar het is wel heel frappant dat de filmindustrie meer verdient sinds er illegaal gedownload wordt dan daarvoor. Ga je naar de box office hits kijken met films dan zijn de 35 van de 37 best verkopende films van na 1995 alleen Jurassisc Park (1993) en The Lion King (1994) zitten daartussen. Op 38 kom je E.T uit 1982 tegen. Slechts 7 van de 100 best lopende bios films komt van voor 1995 (82 zijn zelfs max 10 jaar oud). Met andere woorden piraterij heeft de Industrie eerder goed gedaan dan slecht. Bij Muziek is het een ander verhaal maar daar staat tegenover dat het beter dan ooit gaat met concerten en dat daar bakken verdient worden. En ja met concerten verdienen de artiesten geld. Met CD's verdient de platenlabel geld.
Betreft piraterij bij muziek moeten alle artiesten dezelfde instelling krijgen als Josh Stone... Zij heeft ooit voor de camera gezegd: Het boeit mij niet als mensen mijn muziek downloaden, dat streelt zelfs mijn ego, want ze vinden mijn muziek mooi. En van alle mensen die mijn muziek downloaden komen er ook een hoop naar mijn concerten waardoor er voor mij brood op de plank komt.
[...]
Niemand, maar dan ook niemand zal van torrent of newsgroup of P2P downloaden afstappen wanneer er digitaal legaal kan worden gedownload waarvoor betaald moet worden. Dat doet niemand, als het alternatief gratis is.
Zeker nog nooit van Steam gehoord? Meer dan 50 miljoen gebruikers die betalen voor games die ze ook gratis hadden kunnen downloaden. Waarom? Omdat Steam een aantrekkelijke service is, zo aantrekkelijk zelfs dat veel gebruikers geen games meer willen kopen die niet in Steam zitten.

Het is jammer dat er nog steeds mensen zijn die beweren dat er niet met gratis valt te concurreren. Hou daar nou toch mee op, het is klinkklare onzin.
En de drogreden van "het is het (legitieme) gevolg van kortzichtigheid om niet in te spelen op wijzigingen in de markt" is natuurlijk ook denderende onzin.

Niemand, maar dan ook niemand zal van torrent of newsgroup of P2P downloaden afstappen wanneer er digitaal legaal kan worden gedownload waarvoor betaald moet worden. Dat doet niemand, als het alternatief gratis is.
Dat is gewoon onzin. Ik ben begonnen met het rippen van al mijn CD's in FLAC (voor op mijn audio-computer / hi-fi-systeem) en 192-320 kBit VBR0 MP3's (voor op de MP3-speler). Delen van mijn MP3-collectie zijn 10 jaar oud, en bevatten dus rips (en downloads) van slechte kwaliteit, naar tegenwoordige standaarden.

Ik gebruik deze kans ook meteen om CD's en boxsets aan te schaffen die hier vroeger niet beschikbaar waren, en waar ik dus alleen downloads van heb. (Wil je een paar screenshots van de Amazon.de, UK, en FR facturen zien, voor het geval je me niet gelooft?)

Als een CD of Boxset nu NOG niet beschikbaar is voor Nederland, via een grote retailer zoals Amazon, dan zal ik de FLAC waarschijnlijk downloaden en pas vervangen als ik het artikel daadwerkelijk kan kopen. Ik ben niet van plan om voor sommige van mijn muziek persoonlijk naar Japan of Zuid-Amerika te vliegen. Verzenden naar Nederland kost vaak zoveel, dat een boxset 100 euro kost (en dus 3-4x zo duur wordt), en dat is echt wel overdreven.

En zolang de digitale muziek alleen maar MP3 blijft en FLAC-versies ¤2 euro per muziekstuk kosten (wat neerkomt op ¤30-35 voor een album), ALS je ze al kunt krijgen, dan wil ik er niet aan. Waarom zou ik in vredesnaam ¤30-35 euro voor een album in FLAC-formaat betalen, als ik de CD nieuw kan krijgen voor ¤7.50, tweedehands voor ¤5 of minder, en dan in 10 minuten zelf mijn FLAC en MP3 kan regelen?

De reden dat ik alleen een FLAC (of WAV, natuurlijk) wil, is als volgt. Als ik in de toekomst zou moeten omcoderen omdat MP3 om de een of andere reden buiten gebruik raakt, dan wil ik een lossless formaat óf een CD ter beschikking hebben als bron. Ik zal dus nooit MP3's kopen.

Vooralsnog koop ik dus nog steeds, en alleen maar, CD's. En als ik ze niet vanuit Nederland voor kan kopen (normale bedragen, dus niet ¤50 voor een CD of ¤100 voor een box vanwege de verzending), dan zal ik de zooi wel op een andere manier betrekken.

Kort gezegd, zelfs in 2012 hebben we nog last van het volgende:
1. Niet officieel beschikbaar zijn van bepaalde content, zowel niet fysiek als digitaal.
2. Digitale content is duurder dan de fysieke content.
3. Digitale content is vaak slechter van kwaliteit.

Zolang 2 en 3 het geval blijven, zullen mensen blijven uitwijken naar fysieke content, en als ook dat niet kan, dan zullen mensen downloaden.

Behalve natuurlijk de die-hard piraat. Die zal nooit ergens geld aan uitgeven als hij het kan voorkomen, en deze mensen zul je ook nooit zover krijgen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 29 november 2012 16:10]

piraterij zal idd ee nklein probleem zijn maar dat probleem word veeeeeel groter gemaakt dan dat het is ..
piraterij laat de industrie heel pijnlijk zien wat er eigenlijk fout zit,
en daar kan de industrie niet zo goed tegen .. de industrie gebruikt nog steeds een verdien model uit de oudheid . als ze het verdien model veranderen en aanpassen naar deze tijd dan is de piraterij lang zo erg niet .
bovendien heeft de piraterij de industrie ook wel heel groot gemaakt .
kijk naar microsoft. die zouden lang zo groot niet zijn geworden als men vroeger niet masaal windows gedownload had , daardoor heeft het grootste percentage in de wereld windows op zijn pc staan..
wat films en muziek betreft ja daar word gewoon duidelijk hoeveel troep er gemaakt word waarvan ze verwachten dat klanten echt de hoofdprijs betalen ..
zeg nou zelf de kas krakers en de top artiesten verdienen hun geld dik en dubbel trug en dan heb je daaronder nog een categorie die ook redelijk verdient . maar wat daar weer onder zit ja dat is gewoon echt troep die de industrie in de markt zet.
daarbij levert de piraterij voor veel bedrijven gewoon heel veel geld op . internet providers. producenten van data dragers. newshosting bedrijfjes en nog meer van dat soort dingen ,

de Amerikanen denken het internet te bezitten . ze waren de 1e maar willen er nu he thardste vanaf als he taan hun ligt ..
dus ja met jou mening dat piraterij een groot probleem is ben ik het niet helemaal mee eens :)
Aangezien nergens uit blijkt dat downloaden tot inkomstenderving leidt lijkt me dat toch wel erg voorbarig..voor brein is het goed, brein wil alleen de indruk wekken dat ze hard hun best doen omdat ze daar hun geld voor krijgen.
is er een onderzoek wat het andersom wel bewijst ? Dat piraterij geen schade aanbrengt aan inkomsten van bedrijven / artiesten ?
Binsearch.info, meer heb je niet nodig. Overigens nog nooit gebruik gemaakt van Newzbin, wist niet eens dat Newzbin2 bestond :P

[Reactie gewijzigd door JerX op 29 november 2012 11:59]

Newzbin is erg handig als je CouchPotato of Sickbeard gebruikt
Inderdaad: naast newzbin2 heb ik NZBmatrix in mijn lijst staan, verder niets. Nu newzbin2 er dus af gaat vallen, moet ik maar eens zoeken naar iets vergelijkbaars.

Spotweb e.d. zijn allemaal leuk, maar ik wil dat mijn series en films automatisch downloaden.
Geen probleem als je ook Spotweb heb draaien. Je kan CouchPotato en Sickbeard hier gewoon aan koppelen. (Aangezien ik dit gewoon thuis heb draaien.) Je gebruikt dan Spotweb puur als indexerings toepassing.

Een snelle zoek actie op Google en je vind hier vast resultaten van!

[Reactie gewijzigd door dadaemon op 29 november 2012 12:39]

ik gebruik spotweb ook voor couch, maar niet voor sickbeard. Voor sickbeard gebruik ik NZBmatrix, NZBmatrix heeft een veel beter aanbod qua series. daarbij worden die ook op een juiste manier aangemeld zodat sickbeard eigenlijk altijd goed zit.

Mochten er mensen spotweb willen proberen, heb er 1 draaien, voor de liefhebber kan ik een account aanmaken:)
Ik gebruik al tijden http://nzbs.org/

Hij indexeert niet zo snel als binsearch maar je hebt wel goede zoekmogelijkheden en RSS feeds.
Goeie tip, maar invite only :-/ ;-)
Ik gebruik af en toe FTDworld.net omdat ik hun webinterface wel handig vind. Het is hetzelfde aanbod als Spotnet, maar aangevuld door de community.

Buiten mijn persoonlijke voorkeur, volledig met je eens. Binsearch.info is eigenlijk alles wat je nodig hebt, maar zelf vind ik een interface toch prettiger werken.
Binsearch.info, meer heb je niet nodig
Dat is niet helemaal waar. Niet elke bestandsnaam van een post is een logische ;)
Naast genoemde Binsearch is nzbindex.nl of .com ook wel interessant.

Voor Sickbeard gebruik ik sb zelf of anders nzbmatrix.
Binsearch.info, meer heb je niet nodig. Overigens nog nooit gebruik gemaakt van Newzbin, wist niet eens dat Newzbin2 bestond
Op Binsearch.info kan ik helaas dus niet zoeken op echte specifics... (bv Lang: English, Subs: Dutch, Format: 720P x264, etc)
Ik ga Newzbin ontzettend missen ben ik bang (al was t maar voor Sickbeard...)
Erg jammer Alles verloopt al jaren vlekkeloos op mijn nas met sabnzbd en sickbeard. Moet ik maar naar nzbmatrix. Werkt dat ook goed met bookmarks en sickbeard?

En ik had nog voor twee weken betaald...

[Reactie gewijzigd door jab76 op 29 november 2012 12:22]

NZBmatrix werkt idd prima met SABnzbd en Sick Beard. Troost je: ik heb nog een maand of wat tegoed open staan.
Dat kan natuurlijk ook, als het er is, maar dan wordt je bij je legale DVD weer geconfronteerd met het feit dat je "toch ook geen auto steelt?" en indirect wordt beticht dat je de grootste crimineel bent, terwijl je nota bene het gewoon koopt.

Daarbij komt het ook nog eens in een formaat waar ik geen reet aan heb, ik heb niet eens meer een echte DVD speler, DIVX en andere digitale formaten zijn gewoon handiger, dan mag ik van mijn eigen gekochte DVD niet eens rip maken voor mijzelf wegens DRM geneuzel.

En over een jaar of 20 heb je weer een kast vol met relatief goede films maar geen device waar je het op kunt afspelen, (VHS-Ik heb volgens mij nog wel honderd van die banden ergens)

En het gekke is, betalen wil de meeste downloaders wel, een usenet server met een redelijke retentie is immers ook niet voor niets. Maar ja de entertainment branche wil het middelste met beide einden, en met zo min mogelijk inspanning en innovatie zo veel mogelijk harken, en daar gebruiken ze via lobbyisten, de wetgever voor om geld te krijgen zonder te hoeven leveren middels kopierheffingen, Kijk en Luistergelden/belasting, heffingen aan het bedrijfsleven, omdat deze een liftmuziekje of een telefoonmuziekje hebben, of nog erger, een personeelslid neemt haar eigen radiootje mee, heffingen in de horeca, en formeel mogen ze ook nog een heffing opleggen omdat iemand auteursrechtelijkmateriaal fluit.

Sorry maar het auteursrecht zelf is inmiddels een eeuw oud en is nodig aan complete herziening toe, en de industrie wil maar blijven vasthouden aan regio beperkingen, verkoopbeperkingen en andere beperkingen die in deze internationale tijd niet meer logisch zijn.

Daarbij is helemaal niet zeker of het downloaden wel zo slecht is voor de verkopen, bioscoopbezoeken stijgen elk jaar, zelfs in deze tijd

En willen we dit?:
http://www.nu.nl/gadgets/...-downloaden-in-japan.html
nieuws: Japan introduceert celstraf voor illegaal downloaden

Zelfs het bekijken van een Youtube filmpje kan dan al een risico zijn.

De natte droom voor brein: het downloaden in het strafrecht opnemen.
Moet je alleen wel een half jaar wachten voordat de series hier te koop zijn meestal..
Waar haal ik Amerikaanse series vandaan dan ?
Niet echt betaalbaar voor mensen met een film/tv verslaving ;)
<OffTopic>
Doe jij dat altijd? Zo ja, dan ben je vast heel rijk en ben je een heel braaf engeltje.
</OffTopic>

Usenet heeft voor mij altijd goed gewerkt, vaak met SpotNet, al werd dat wel wat traag af en toe.
Newzbin2 noemt het einde van de site 'tragisch', omdat het alle 'notice & takedown'-verzoeken van rechthebbenden zou hebben ingewilligd, zoals zijn adverteerders en betalingsdienstverleners zouden hebben geëist.
Dat lijkt me toch op lange termijn onhaalbaar. Wat is nu een indexeringssite zonder blockbusters?
Het begint erop te lijken dat ook usenet aan zijn populariteit ten onder gaat.
Het begint erop te lijken dat ook usenet aan zijn populariteit ten onder gaat.
Inderdaad, en dat is uiteraard jammer. Ook merk ik dat steeds vaker downloads niet goed binnen gehaald kunnen worden doordat er wat blokjes door een notice-and-takedown verwijderd zijn. Overstappen naar torrent doe ik niet, maar nu usenet aan het instorten is heb ik eigenlijk geen goed alternatief.
Eens, het zat er aan te komen.
De opmars was de laatste 10 jaar enorm, en is ondanks vele (brein) pogingen het onderuit te halen toch goed overeind gebleven.

Toch geven dit soort nieuwsberichten weer wat stof tot nadenken; op termijn zal usenet niet overleven en wat dan? Echte publiekelijke alternatieven zijn er niet, dan komt toch het schimmige wat dichterbij; torrents, private ftp etc.. Helaas zal de kwaliteit omlaag gaan en is het dan ook hopen dat er wél legale alternatieven zijn.
Zolang er vanwege (illegale) kartelvorming geen fatsoenijke alternatieven zijn zal er altijd piraterij blijven, de enige oplossing is om de tussenhandel aan te pakken: die verziekt het nu voor contentproducenten (waaronder artiesten) en de consument.

Je zult altijd mensen houden die ergens niet voor willen betalen, opzich is dat niet echt een probleem omdat het niet tot inkomstenderving zal leiden, zeker niet zolang normale consumenten producten laagdrempelig zonder gebruikersbeperkingen voor een redelijk prijs kunnen aanschaffen...iets wat nu nog steeds lastig is.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 29 november 2012 12:52]

Heb Newzbin2 nooit gebruikt... maak zelf altijd gebruik van ftdworld en binsearch.net.
Spotweb is nieuw voor me, maar ga ik zeker eens bekijken... vond de client altijd traag en instabiel.

Voor series is Sickbeard leuk icm xbmc.. alles volledig automagisch zonder enig probleem.. :)
Het is interessant, dat vele mensen nog nooit gehoord hadden van ander index sites zoals nzbmatrix enz ... Wat één van de grotere concurrenten van newzbin2 is ( was? Verleden tijd aangezien newzbin2 ten einde is ).
The first rule of usenet is....

YOU DONT TALK ABOUT IT!
Ik vrees dat je achter loopt op de feiten. Tegenwoordig is het schering & inslag, met het aantal takedown notices, dat de usenet servers moeten toepassen. M.a.w, je loopt achter, aangezien bepaalde media organisaties hun aandacht al grondig gefocust hebben.
Ik hoop dat usenet nog net lang genoeg in leven blijft totdat er goede alternatieven zijn zoals netflix. Ik wil best betalen...
Ik heb altijd Newzbin1 gebruikt, maar in mijn ogen waren ze na de rechtzaak al verslagen.

Allereerst wordt een gat direct gevuld door een ander, in mijn geval nzbs. De kwaliteit van de items daarop is wat minder (omdat het 'spotten' automatisch gaat ipv handmatig zoals bij Newzbin) maar het werkte wel. Ik leerde ermee leven en voelde bij de introductie van Newzbin2 niet meer de noodzaak om weer terug te gaan.

Het tweede en direct belangrijkste punt is dat Newzbin1 door een rechter illegaal is verklaard. Ik zal wel gek wezen als ik dan mijn creditcard zal gebruiken om diensten af te nemen bij de opvolger. Ik denk dat dat voor velen de reden is geweest om niet terug te gaan.
Het fijne aan newzbin en newzbin2 was dat je raw kon zoeken in nieuwsgroepen, vergelijkbaar met supersearch van newsleecher.

Ik zie veel reacties van newsgroepdownloaders die bijv. binsearch gebruiken, prima alternatief mits de bestanden voorzien zijn van een .nzb bestand. Het mooie aan newzbin is/was dat je ook bestanden prima kon vinden zonder aangekoppelde nzb file, hierdoor kon je het goed gebruiken ala Napser in het verleden (dus zoeken op artiest of titel van een liedje bijvoorbeeld).

Naast deze optie was newzbin heel handig doordat je sabnzbd bijvoorbeeld zo kon instellen dat hij je favorietenlijst / bookmarks uit newzbin gelijk inlas en je server liet downloaden / uitpakken , ook via je mobiel bijvoorbeeld (vanaf een plek buiten je netwerk). Ideaal.

Nu is voor veel zaken nzbmatrix een prima alternatief (zelfs beter in bijv. het geval van sickbeard), maar als backup voor het geval bijv. supersearch van newsleecher uit de lucht is is het toch een gemis.

De meeste betaalde accounts lopen in december af omdat (naar ik vermoed) 90% van de gebruikers (die al jaren lid zijn) via de jaarlijkse kerstactie (50% van de prijs af) voor een jaar een account inkopen, dus netjes dat ze het nu afsluiten en niet na het cashen van het geld over een paar weken.

Maar heel jammer, er is naast supersearch en een duurdere zoekfunctie van binsearch niet een alternatief en ook al gebruik je deze backup mogelijkheid amper, het kan een groot gemis worden als bijv. newsleecher de handoek in de ring gooit (daar is de ondersteuning ook niet denderend omdat de eigenaar van newsleecher uitbater is geworden van een of meerdere kroegen en er weinig developmentontwikkeling daar is).
Maar heel jammer, er is naast supersearch en een duurdere zoekfunctie van binsearch niet een alternatief
Usenet Explorer. Heeft de beste en meest geavanceerde zoekfunctie die ik gezien heb. En ik heb ze vrijwel allemaal gezien de afgelopen 15 jaar ;)

[Reactie gewijzigd door Ingcharoth op 30 november 2012 05:38]

Zolang er in Nederland geen Video Unlimited, Netflix of andere on demand diensten beschikbaar zijn die ook daadwerkelijk series aanbieden die gisteren uitkwamen in amerika bijvoorbeeld blijf ik ook fijn Usenet gebruiken. Sickbeard, NZBMatrix werkt prima voor nu, maar ben best bereid zelfs 20 euro per maand te betalen voor zo'n on demand dienst, die is hier in NL nu eenmaal niet, dus ga je alternatieven zoeken tot het er is.
Hier ook een trouwe gebruiker van Newzbin 1 en 2, ik gok al gauw een jaar of 9. En inderdaad, jaarlijks met kerst weer voor een jaar bijbetalen. (Het is wat je zegt, fijn dat ze niet pas de stekker in januari er uitgetrokken hebben) Eigenlijk was het altijd een koopje, geen van de alternatieve sites komt volgens mij echt in de buurt.

Toen Newzbin 1 opgeheven werd heb ik het hele landschap eens goed bestudeerd en toen gisteravond Newzin 2 opgeheven werd heb ik het opnieuw gedaan. Maar ik kan geen NZB site/dienst vinden die net zoveel goede index opties heeft als Newzbin. Ik was zo gehecht aan m'n standaard zoekfilters (op basis van bron materiaal, huidige videoformaat, welke talen audio en subs etc en een retentie gelijk aan mijn Giganews account). En alles heerlijk automatisch naar Couchpotato en of Sickbeard, (Als ik dat mis heb en die ene site die dat wel heeft gemist heb, hoor ik dat graag! Dat hoeft geen gratis site te zijn).

Ook de mogelijkheid van RAW zoeken was briljant en supersnel. (Dat was met name af en toe nodig als je iets vaags wilde of Nederlandse content, of dat ene nummertje).

Nooit meer mailtjes van de WatchDog service.... Als na lang wachten die ene film of serie in de juiste kwaliteit beschikbaar is.

Ik vind het helemaal niet erg om te betalen voor content, zo heb ik al jaren een Pathé Unlimited bios pas en ook een premium spotify account, maar heel veel content is via die 2 bronnen niet te vinden. Netelig heeft aangekondigd te komen en ik heb hun portfolio eens bestudeerd, maar dat valt vies tegen, ja ze hebben een hoop series, maar dan vaak weer net niet die series die ik leuk vind. En teveel de mainstream films...

Ik hoop echt op een Newzbin3.... Newzbin2 RIP, het was een mooie tijd!

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 29 november 2012 22:30]