Brein: 'Bijna alle Nederlandstalige torrentsites opgerold'

Door het oprollen van weer vier p2p-sites deze week komt het aantal sites dat door Brein werd gesloten op 110 te staan. Hierdoor zouden volgens Brein sinds eind 2005 ongeveer anderhalf miljoen gebruikers zijn 'afgesloten'.

De vier recent gesloten Nederlandstalige sites zijn de bittorentsites expoto.org, dreamplace.org, avalon-torrents.com en mystery-torrents.nl. Het was de bedoeling van expoto.org om - op een andere locatie - de officiële opvolger van het vorige week afgesloten extremepowertorrents te worden. Brein stak daar een stokje voor door contact op te nemen met de serviceprovider en de site uit de lucht te laten halen.

Tim Kuik - Directeur BreinDe directeur van Brein, Tim Kuik, is ervan overtuigd dat de grote jongens zijn uitgespeeld: 'Er is nog wat kleiner gruis te vegen, maar alle grotere Nederlandstalige sites zijn nu gestaakt'. Naast het staken van de illegale activiteiten en het vrijgeven van persoonsgegevens wordt er ook verwacht dat de boosdoeners opdraaien voor de geleden schade. Schikkingen kunnen oplopen van enkele tienduizenden tot honderdduizenden euro's; het huidige record staat op 110.000 euro.

Door Marco Hordijk

04-12-2006 • 13:42

159

Submitter: Anoniem: 156329

Bron: Brein

Reacties (159)

159
155
76
37
9
23
Wijzig sortering
Ze kunnen de torrentsites wel heel leuk oprollen, maar als een andere (Niet Nederlandse) torrent site dezelfde torrents aanbiedt, die door dezelfde bestandsdelers beschikbaargesteld zijn, schieten ze hier niks mee op.

En daarnaast, leidt Brein schade aan torrentsites? Ik denk het niet...(Dus waar gaat dat geld heen? Juist.) En als ze echt alle (door software producers) opgelopen schade gaan vergoeden zijn ze veel verder van huis, de torrentsite beheerders dan.
Ik vond deze onzin (out of date) op de site van brein:
Voor de gebruiker van de uitwisselingsprogramma's eDonkey en Bittorent is het zelfs onmogelijk volledig te voorkomen dat hij of zij bestanden aanbiedt. Bij gebruik van eDonkey en Bittorent wordt het bestand dat wordt gedownload namelijk automatisch weer aangeboden. Deze functie is niet uit te schakelen. Het aanbod van bestanden kan men wel drastisch beperken door ervoor te zorgen dat geen enkele andere directory opengesteld wordt voor het delen van bestanden.
eDonkey en Bittorent zijn echter zo ontworpen dat de gebruiker baat heeft bij het aanbieden van zoveel mogelijk bestanden doordat de downloadsnelheid er positief door wordt beïnvloed. eDonkey- en Bittorentgebruikers die bestanden van films, muziek of computerspelletjes met optimale snelheid willen downloaden zonder ze in evenredige mate zelf aan te bieden, maken daarom veelal gebruik van Netlimiter, waardoor de uploadsnelheid tot vrijwel nul kan worden teruggebracht zonder dat dat van invloed is op de downloadsnelheid. Het kan niet voorkomen dat ook zij zich in enigerlei mate schuldig maken aan inbreuk op het auteursrecht en het naburig recht.
Dit alles onder het kopje: is het gebruik van uitwisseldiensten zoals Kazaa illegaal?

Ik denk dat geen enkel freeware/shareware pakket als illegaal beschouwd kan worden. Deze software op zich doet niets illegaals. Het biedt alleen de gebruiker de mogelijkheid om illegaal aan software te komen of illegaal software te distribueren. Helaas (voor BREIN) is het MOGELIJK maken niet illegaal; je kunt Nissan ook niet aansprakelijk stellen als een of andere idioot een aantal mensen doodrijdt met een 350Z.... Of de HEMA als iemand met een vleesmes bewerkt is...
Gaan we die discussie nu telkens opnieuw voeren?? Als ze in de winkel iets verkopen dat in 99.9 (exacte cijfer doet er niet toe) procent van de gevallen gebruikt wordt voor illegale praktijken, dan kan je het toch wel begrijpen dat ze de verkoop willen verbieden? 'Downloaden is niet illegaal' is hier ook weer niet al te belangrijk, het resultaat is hetzelfde, iemand heeft de muziek niet gekocht.
En weer hetzelfde: ik zeg nu niet dat brein dat op de goede manier probeert duidelijk te maken.
Anoniem: 126610 @Bob4 december 2006 16:56
Ik meen te weten dat er ook heel wat gerenomeerde software ontwikkelaars torrents gebruiken om hun producten te verspreiden. Maar jij wilt ze dat verbieden omdat je er ook andere dingen mee kunt verspreiden?

Vrijwel elke thuisgebruiker heeft wel een stukje illegale software opp zijn pc (al was het amaar een mp3), zullen we dan maar het thuisgebruik van pc's verbieden? :Z

edit: en je hebt het nog niet gezegd, of er is alweer een bedrijf bij...
nieuws: Azureus claimt hiresversie YouTube
Al met al, lijkt het me behoorlijk onwaarschijnlijk dat BT dan verboden wordt, immers een BT site host zelf helemaal geen content, maar wijst alleen maar aan waar die content te vinden is. Vergelijk het met de zogenaamde "drugsrunners", die drugstoeristen de weg wijzen naar de dichtstbijzijnde dealer: die worden ook niet aangepakt op het drugsrunner zijn, want dat is ook niet verboden, als ze aangepakt worden gebeurt dat meestal op basis van het feit dat ze geen belasting over hun inkomen (meestal een percentage van de verkopen) betalen.
Leuk dat je dat allemaal zo vertelt, maar het blijft een vorm van medewerking aan illegale activiteiten, en torrents aanbieden is daar een goed voorbeeld van. En volgens mij is dat verboden.

Verreweg de meeste torrents verwijzen immers naar copyright protected films, series, games en software. De bonafide torrents zijn veel kleiner in aantal.
Anoniem: 28557 @Bob4 december 2006 17:03
Gaan we die discussie nu telkens opnieuw voeren??
Ja, want er zijn schijnbaar nog steeds mensen (jij) en clubs (Brein) die het niet willen begrijpen.
Als ze in de winkel iets verkopen dat in 99.9 (exacte cijfer doet er niet toe) procent van de gevallen gebruikt wordt voor illegale praktijken, dan kan je het toch wel begrijpen dat ze de verkoop willen verbieden?
Natuurlijk begrijp ik dat ze dat willen verbieden, maar dat betekent nog niet dat het ook verboden is.

Zou er nu regelgeving zijn die BitTorrents verbiedt, dan zal Brein zal via de rechter sluiting moeten afdwingen. Echter, zelfs dat is er niet in Nederland.

Wat er nu gebeurt is dat er een willekeurige stichting DREIGT met een rechtzaak en dat dan de site uit zichzelf maar sluit; voor zover ik weet zijn er in NL nog geen rechtzaken geweest waar daadwerkelijk een rechter zich over deze kwestie uitgesproken heeft.

Al met al, lijkt het me behoorlijk onwaarschijnlijk dat BT dan verboden wordt, immers een BT site host zelf helemaal geen content, maar wijst alleen maar aan waar die content te vinden is. Vergelijk het met de zogenaamde "drugsrunners", die drugstoeristen de weg wijzen naar de dichtstbijzijnde dealer: die worden ook niet aangepakt op het drugsrunner zijn, want dat is ook niet verboden, als ze aangepakt worden gebeurt dat meestal op basis van het feit dat ze geen belasting over hun inkomen (meestal een percentage van de verkopen) betalen.
'Downloaden is niet illegaal' is hier ook weer niet al te belangrijk,
Dat is anders toch de basis van een rechtstaat: je kunt niet vervolgt worden om iets dat niet verboden is. Anders laat ik jou oppakken voor het eten van boterhammen met kaas.
het resultaat is hetzelfde, iemand heeft de muziek niet gekocht.
Nog makkelijker! Ik klaag jou aan omdat jij de nieuwste CD van Srekaewt niet gekocht hebt. Je hebt hem ook niet gedownload? Dat maakt niet uit: het resultaat is hetzelfde.
Ja maar 99% van de mensen die een vleesmes kopen zullen daar niemand mee bewerken. Terwijl er echt wel meer als 1% van de torrents gebruikers illegaal upload. Dus die vergelijking klopt niet. Torrents kunnen gebruikt worden voor legale doeleinden maar een feit is dat het meestal voor illegale doeleinden wordt gebruikt.
Je moet het ook anders zien: 99% van alle steekpartijen gebeurt met messen die gewoon in de winkel te koop zijn :+
Serieuzer: torrents zijn het probleem niet, er blijkt gewoon grote onvrede te zijn tussen producent en consument. Je maakt mij nog steeds niet wijs dat iedereen met een 30Gb iPod (die dan weer wél zijn geld waard is blijkbaar...) ook uitsluitend originele (gekochte) muziek erop heeft staan. Is gewoon een hoop geld, 30Gb aan gekochte muziek.
Nu kun je consumenten wel erg moeilijk maken aan "goedkope" muziek te komen, maar dat dan iedereen meteen naar de winkel rent: ik denk het niet. Hooguit neemt de verkoop van die dikke mp3 spelers dan af ....
99% van de World of Warcraft gebruikers gebruikt bittorrent volkomen legaal voor de updates van dat spel. En dan heb ik het nog niet over diverse andere legale toepassingen, zoals linux distro's.
Voor de gebruiker van de uitwisselingsprogramma's eDonkey en Bittorent is het zelfs onmogelijk volledig te voorkomen dat hij of zij bestanden aanbiedt. Bij gebruik van eDonkey en Bittorent wordt het bestand dat wordt gedownload namelijk automatisch weer aangeboden. Deze functie is niet uit te schakelen. Het aanbod van bestanden kan men wel drastisch beperken door ervoor te zorgen dat geen enkele andere directory opengesteld wordt voor het delen van bestanden.
Wat een onzin, tuurlijk kun je dit uitzetten!
Dat is gewoon misleiding op de site van Brein.
Hoe dan? Volgens mij deel je namelijk bij die programma's de bestanden die je op dat moment download automatisch.

Alleen wat je gedownload hebt en wat dan in een mappie wordt gemikt kun je wel uitzetten natuurlijk.
Ook bij torrent kun je uploaden uitschakelen.

De downside hiervan is dat het uitwisselen van paketjes op ruilbasis gaat; als je niets upload zal je ook bijna niets binnenkrijgen van anderen.

Dus ookal ga je lopen hacken in de sourcecode, het levert je niets op.
goh, waarom zouden maatschappijen toch schade ondervinden van torrentsites....... misschien omdat er via die manier films/muziek wordt verspreid waar niet voor wordt betaald... Er zijn heel veel die beweren dat als ze bepaalde film/muziek wel goed vinden em ook zouden kopen, maar 9 van de 10 mensen die dat zegt doet het dus niet.. En degene die zeggen dat ze niet voor dat soort 'troep' willen betalen, hebben dus wel de film/muziek gezien/geluisterd zonder te betalen...
Mensen moeten eens zich normaal gaan gedragen en gewoon betalen, vindt je het niet de moeite waard, dan kijk/luister het ook niet, of wacht tot het op de tv/radio is..
Uiteraard zeer goed als afschrikcampagne. Wie zou het als Nederlander nu nog in zijn hoofd halen om hier een torrentsite te starten, wetende dat er al zoveel opgerold zijn?
Wie zou het als Nederlander nu nog in zijn hoofd halen om hier een torrentsite te starten, wetende dat er al zoveel opgerold zijn?
Ik denk niemand, maar tegenwoordig maakt het geen zier uit of je een torrentsite in Nederland laat hosten of in Denemarken oid. Ik vraag me af wat de uiteindelijke winst is. Misschien kunnen ze nederland torrentsite-vrij maken, maar het aantal leechers zal niet verminderen denk ik.
Ik, heb sinds vorige week www.illegale-software.nl :)

P.S. ik vond het even grappig om dit te melden aangezien brein dit soort domeinen aanpakt. Er staat NIKS op de hierboven genoemde URL. Alleen een bewerkt logo van BIG + mijn naam (goh die kan je via whois anders toch wel achterhalen) en een counter... Dus ga A.U.B. niet klagen/flamen.

Waarom is dat zielig? ik mag toch gewoon een domein naam hebben? Omdat er de woordjes illegaal en software in voorkomen is het zielig?

het kost geen drol (7 euro per jaar). Dus so what. Al zet ik me vakantie fotos erop, boeiend!
Anoniem: 121852 @Mister_X4 december 2006 16:58
Als je ze echt boos wil maken zet je er een login formpje op, en een bericht dat er geen inschrijvingen meer mogelijk zijn :Y)
Is het BIG-logo geen registered trademark of zo dan? Zo ja, dan is het vast niet toegestaan dat logo op je eigen site te (mis)bruiken.
Anoniem: 134497 @comecme4 december 2006 19:47
Auteursrecht en parodie
Fuck you Brein :r :r
een aangepast logo is moeilijk te verbieden...
Maarja, dit is geen parodie... en dat is een groot verschil..
@SuperDre
Dan zal ik eerst wel een mailtje ontvangen met het verzoek het logo binnen xx aantal uren te verwijderen....

No big deal ...
Tevens goede reclame naar de buitenwereld. Immers mocht Timmehhh geen postieve reclame naar buiten brengen krijgt TImmehhh ook geen geld meer van zijn financiers. Het is de vraag eerder of de financiers eigenlijk inzien wat voor onzin verkocht wordt naar de buitenwereld. Als er geen stijgende cijfers tevoorschijn komen bij de verkoop in de software zullen de producenten zich gaan afvragen waardoor dit komt. Een van de schakels is Brein & Consorten. Mochten die toch minder effectief zijn dan ze laten voorkomen staat ze nog wat te wachten.
ik spreek enkel over de EU en daar geldt toch al enige tijd vrij verkeer van diensten en goederen,
dus euhm... uitwijken naar andere landen zal niet al te moeilijk zijn

als je het dan nog wat groter bekijkt: de echt "grote jongens" zijn nog altijd in de lucht en ik denk niet dat BREIN die kan neerhalen

beetje zinloze acties vind ik, ze zeggen wel dat er nog "gruis" overschiet, maar de Nederlandse torrentsites zijn "gruis" in vergelijking met andere, internationale spelers
1.5miljoen gebruikers afgesneden? Laat me niet lachen :)
Anoniem: 172499 4 december 2006 13:44
nou kunne ze wel zegge dat bijna alle nederlands talige torrentsites zijn opgerold, maar da kan natuurlijk nooit. 9 van de 10 van de torrentsites die "opgerold"zijn beginnen gewoon opnieuw bij een andere host
Dat zeggen er wel meer ja, feit is wel dat het nu een stuk lastiger is om een goede grote Nederlandse torrentsite te vinden t.o.v. een jaar terug. Ze komen echt niet zo hard terug als iedereen maar loopt te roepen.

Torrentsites die nu nog wel bestaan zijn vaak kwalitatief minder én kleiner (en dus minder snel). Nederlandse torrentsites zullen net zoals kazaa en consorten een langzame dood sterven. Bij kazaa waren het de platenmaatschappijen zelf die het netwerk overspoelden met nep-bestanden, hier is het Brein die met hun twijfelachtige werkwijze hetzelfde doel proberen te bereiken.

Als Brein als doelstelling had het torrentgebruik van de Nederlandse bevolking doen afnemen, dan hadden ze goed bezig geweest. Hun doelstelling is echter piraterij in Nederland tegengaan, en dat is een stuk lastiger, want de overgrote kudde met leechers graast inmiddels allang ergens anders.
mhh....het E-Donkey/E-Mule is ook nog steeds niet plat. Nadat alle torrentsites plat zijn zullen mensen andere wegen vinden om de torrents te krijgen. Het torrent-netwerk is gewoon niet plat te krijgen mits er grondige wijzigingen plaatsvinden in de grondwet. Wordt het torrent-netwerk verboden dan zal deze zich verplaatsen naar een secure anoniem netwerk zoals Orion. Redt de regering het dan ook nog om deze plat te krijgen dan kun je dus stellen dat al het beveiligd netwerk verkeer aan banden gelegd is (ook tussen bedrijven onderling).

Mijn conclusie; aan kopieren hangt winst.. minder illegale kopieen is meer winst. Men weet echter donders goed dat als ze het 100% plat willen krijgen dat ze aan de basis van de grondwet moeten sleutelen. En ik gok dat er geen enkel politieke partij is die dat aandurft. Oftewel we leven met een gedoog beleid net zoals met Hasj :7
je vergeet ook dat er mensen zijn die op het moment dat ze niets meer downloaden, ook niets meer kopen.
ik download genoeg, maar alleen een cd die goed is overweeg ik te kopen, en het is niet zo dat als ik ze niet kon downloaden dat ikd an alles in mn cd collectie had staan
(sterker nog: door het downloaden kom je meer en meer onbekende dingen tegen, en dit heeft dus wel tot uitbreiding van ook mn cd collectie geleid, terwijl ik er anders nooit aan gedacht zou hebben)
al met al moet ik ook eerlijk bekennen dat de meeste muziek van tegenwoordig het geld van een cd niet meer waard is :+
Ik vraag me vaak af voor wie BREIN nu eigenlijk werkt. Torrent is meer dan entertainment en illegaal, want dat blijken hun keywords wel te zijn.
Voor wie brein werkt, lijkt me duidelijk, staat op hun site:

Wie maken daarvan deel uit?
Groepen recht- en belanghebbenden uit de audio, film, video en interactieve software industrie. Buma/Stemra namens componisten, tekstdichters en muziekuitgevers; Motion Picture Association namens de Amerikaanse filmproducenten; Het Platform Multimediaproducenten namens diverse uitgevers van multimediaproducten (NVPI en NUV), NVDO namens de Nederlandse video rentalbranche, NVF namens de filmverhuurders; NVGD namens de (grammofoonplaten)detaillisten; NVPI namens de producenten en importeurs van beeld- en geluidsdragers in de audio-, video- en multimediabranche; Sena namens de naburig rechthebbenden van muziek en Videma inzake groepsvertoningsrechten op video en televisie.
Kijk daar gaat al dat geld dus heen..

Jez*s wat een hoop geldverslindende organisaties zeg!

Zouden ze daar niet eens in gaan schrappen om wat meer centjes te hebben...
Ik vraag me af of jij wel eens een torrent site bezocht hebt. Als je daar rondkijkt zie je van alles en nog wat maar (vrijwel) geen software,muziek en videos die vrij verspreid mogen worden.

Hoewel torrents ook zinvol en voor legale doeleinden gebruikt kunnen worden, is het gros van de sites overduidelijk gericht op het verspreiden van auteursrechtelijk beschermde content.
Anoniem: 36925 @humbug4 december 2006 17:20
En nieuws: BitTorrent tekent meer Hollywood deals mag natuurlijk niet worden vergeten.
Correct me if i'm wrong, maar volgend mij stond nog niet eens vast dat torrent sites illegaal zijn?

Was er niet een rechtszaak bezig tegen een torrent site waardoor dit duidelijk gaat worden?

Als er een uitspraak komt die zegt dat torrent sites niet illegaal zijn dan zijn al deze akties van Brein voor niets geweest en kunnen ze zelf misschien wel aangeklaagd worden voor geleden schade.
Het is het aloude liedje: Als je iets wat niet waar is maar vaak genoeg herhaald als waar, gaat de omgeving steeds makkelijker geloven dat het waar is....
Brein heeft blijkbaar weinig moeite met liegen en de pers neemt de brein uitspraken maar al te graag over. Alleen jammer dat de pers de stichting brein niet of nauwelijks confronteert met hun foute uitspraken en statements.
Wie zegt er dan dat Torrent-sites illegaal zijn? Torrent sites die geen strafbare feiten plegen worden ook niet opgerold. Het gaat hier duidelijk om sites die niet helemaal in de haak zijn.
Dan zijn ze de bekendste toch echt vergeten. Piratebay was weggejaagd uit Zweden en is verhuisd naar Nederland, maar vervolgens gebeurd er niks in.
Ssssssst Brein weet niet dat er nog andere domein extensies zijn als .com en .nl.
vandaar dat er veel sites down zijn door brein die op .org eindigden ;)
Ze zaten welgeteld 3 dagen op nederlandse bodem voor ze hier ook last kregen en gewoon terug naar Zweden zijn gegaan ;)
Wanneer wordt Brein nou eens opgerold? Het was toch Brein die enorm veel winst had gemaakt, terwijl dat helemaal niet mag als stichting? Dat was, geloof ik, ongeveer een half jaar geleden in het nieuws, maar sindsdien heb ik er nooit meer wat van gehoord.
Weet iemand hier meer van?

Ontopic: Waarom direct hele torrent-sites sluiten? Er worden volgens mij genoeg bestanden "geshared" die legaal gekopieerd mogen worden (Share This Movie! bijvoorbeeld).
Ik denk dat je de buma bedoeld. Die hebben nogal een achterstand qua uitbetalen naar de rechthebbenden.

Maar voor de duidelijkheid. Een stichting mag best winst maken. Het gaat om de doelstellingen maar als een stichting bv eerst vermogen moet opbouwen om die doelen te kunnen bereiken is dat gewoon mogelijk.
Je kan altijd nog de salarissen een flinke boost geven, om maar geen winst te maken. En wat te denken van leuke zakentripjes naar dure oorden... dat zal het probleem niet zijn.
Torrent sites die legale content sharen worden ook niet gesloten, alleen die sites die strafbare feiten plegen en geen actie er tegen ondernemen worden aangepakt.
Het is nog lang niet duidelijk of die sites überhaupt een strafbaar feit plegen :Z
Door het oprollen van weer vier p2p-sites deze week komt het aantal sites dat door Brein werd gesloten op 110 te staan. Hierdoor zouden volgens Brein sinds eind 2005 ongeveer anderhalf miljoen gebruikers zijn 'afgesloten'.
Gaat Tim Kuik de schade van die anderhalf miljoen gebruikers nu ook vergoeden?
Nou, dat lijkt me niet. Ik neem aan dat deze gebruikers niet zomaar legale software aan het delen waren :)
Hierdoor zouden volgens Brein sinds eind 2005 ongeveer anderhalf miljoen gebruikers zijn 'afgesloten'
En die downloaden nu nooit meer via BT?
Euhmz.... Zou het gros de weg naar usenet gevonden hebben? :+
Anoniem: 93910 4 december 2006 13:53
Wel grappig, volgens mij ziet Brein zichzelf echt als een politie achtige organisatie. "Sites oprollen, bendes oprollen".
Met Brein voel je je fijn.
We zouden Tim Kuik moeten bedanken, dankzij hem kunnen mensen weer rustig slapen en ouderen weer fatsoenlijk de straat oversteken. Hij krijgt nou vast een lintje van de koningin voor zijn eervolle werk. :+
Nee, wij tweakerts zouden dan weer snel over een lege digitale snelweg kunnen surfen :P

* GENETX rijdt toch liever een digitale vrachtwagen heen en weer :+
Kan de topic titel veranderd worden in:

Nederlandse Torrentusers ondergebracht op buitenlandse servers.

Of:

UseNet en FTP netwerken zien toename van 30% in het aantal gebruikers.
Vandaar dat mijn usenet verbindingen zo traag verlopen vandaag :( mensen meer torrents :)

Zucht het blijft hetzelfde geeikel heel de tijd, ik stel voor dat brein zijn tjah brein gaat opzoeken?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.