Valve verhoogt Steam Deck-prijzen met meer dan 200 euro

Valve heeft de prijzen van de Steam Deck fors verhoogd. Het gaat om een stijging van 210 tot 240 euro, afhankelijk van het model. Volgens Valve ligt dat aan de torenhoge kosten van werkgeheugen en opslag. De handheld is momenteel wel weer op voorraad.

Valve bevestigt de prijsverhoging in een blogpost. Het gamebedrijf verkoopt nog twee modellen van de handheld, en die zijn allebei duurder geworden. De 512GB-variant met oledscherm kostte tot voor kort 569 euro, maar gaat nu voor 779 euro over de toonbank. De prijs van het 1TB-model stijgt van 679 naar 919 euro.

De handheld zelf is nog exact hetzelfde als voorheen; alleen de prijzen gaan omhoog. "Deze nieuwe prijzen weerspiegelen de huidige situatie wat betreft componentkosten en andere wereldwijde logistieke uitdagingen binnen de industrie als geheel", schrijft Valve.

Steam Deck-prijsverhoging mei 2026
De nieuwe prijzen van de Steam Deck OLED.

Torenhoge geheugenprijzen

Het gamebedrijf doelt daarbij op de kosten van werkgeheugen en opslagchips, die de afgelopen maanden explosief zijn gestegen. AI-bedrijven kopen massaal datacenterchips op, en dat soort chips gebruiken ontzettend veel geheugen en opslag.

Valve waarschuwde eerder al voor voorraadproblemen met de Steam Deck vanwege tekorten aan werkgeheugen en opslag. De handheld was de afgelopen maanden dus al slecht verkrijgbaar. De hogere prijzen komen daar nu bovenop. Valve is overigens niet het enige bedrijf dat prijsverhogingen moet doorvoeren: bedrijven als Microsoft, Raspberry Pi, Framework, Homey en Nvidia moesten hetzelfde doen.

Geen updates over de Steam Machine

Het bedrijf zegt verder niets over de release van de Steam Machine. Die consoleachtige Linux-game-pc werd eind vorig jaar al aangekondigd, maar de release liep vertraging op door de hoge opslag- en geheugenprijzen.

De releasedatum en adviesprijzen van de Steam Machine zijn dus nog steeds niet bekend. Valve heeft wel meermaals bevestigd dat het apparaat nog dit jaar moet verschijnen.

Steam Deck. Bron: Valve
Bron: Valve

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

27-05-2026 • 19:56

90

Reacties (90)

Sorteer op:

Weergave:

Jammer dat de geheugenproducenten weigeren productie omhoog te gooien omdat ze bang zijn dat de vraag weer instort... Anders zouden de prijzen nu of over een tijdje al weer goed zijn geweest
Volgens mij is het niet simpelweg een kwestie van de productie opschalen. Dat vergt enorme investeringen en kost bovendien jaren. Tegelijkertijd weten fabrikanten niet zeker of de huidige vraag en vooral de huidige prijzen structureel blijven bestaan. Dat maakt het een behoorlijk risico.

Er wordt momenteel wel fors geïnvesteerd, maar vooral in HBM geheugen voor AI toepassingen. Daarnaast verschuift bestaande productiecapaciteit van conventionele DRAM en DDR5 naar dit soort AI geheugen. Daardoor wordt het aanbod van reguliere RAM juist krapper, wat de prijzen verder opdrijft.

Ik denk wel dat de huidige productiecapaciteit vrijwel volledig benut wordt. De financiële prikkel daarvoor is op dit moment simpelweg te groot.
Kortom ze killen alles wat met hardware voor de reguliere persoon te maken heeft.

Want niemand zal nog zoveel gaan uitgeven aan werkgeheugen etc.
Sterker nog, de verkoop van pc's en laptops zal flink teruglopen, want ze zijn nu gewoon te duur voor wat je krijgt. Ik had twee maanden terug een laptop bij Lenovo geconfigureerd, voor ongeveer 2500 euro. Maar nog niet gekocht, want nog niet echt nodig. Dezelfde configuratie kost nu 3400 euro, had ik 'm toen maar besteld...
Probleem is voor genoeg mensen dat ze wel moeten omdat hun huidige desktop/laptop kapot is en ze toch verder moeten.
Eens, maar als je kijkt naar hoeveel tweedehands beschikbaar is wat gewoon nog prima werkt kan je een heel eind komen. Niet om weer de volledige Windows 11 en e-waste discussie op te starten, maar ik ben ervan overtuigd dat alles vanaf zo'n beetje sandy bridge ruim voldoende is voor de gemiddelde persoon. Ik hoop stiekem dat deze tekorten weer enigszins forceren om efficiënter te programmeren, alhoewel AI coderen daar ook niet altijd goed bij helpt...
Deze week toevallig nog een nieuwe laptop aangeschaft; Ryzen AI 7 350, 24 GB ram, RTX 5060 voor <1000 euro. Best prima prijs. De vorige was een Ryzen 5 5600H, 16GB ram, RTX 3050 en die zat rond de 800 maar die had dan ook een segment goedkopere videokaart.
Ja natuurlijk - het is allemaal zo lastig. Zo verkopen ze aan de markt, maar krijgen ondertussen fabrieksmedewerkers honderdduizenden euro's bonus per jaar vanwege de torenhogen winsten die er worden gemaakt. Er is genoeg geld om hogere productie te draaien en hiervoor te investeren, maar dit voelt toch ook wel erg comfortabel.
Probeer jij maar eens een investering van 20 miljard te plannen als je vraag over twee jaar ineens kan instorten ;). Los daarvan kan het best zijn dat zowel ASML als andere kritische bedrijven in de keten ook vol zitten qua productie waardoor het potentieel langer dan normaal gaat duren voordat de fab op niveau draait.
Die leadtime is ook jaren, niemand bouwt voor de lol meer fabrieken om vervolgens op 50 procent te draaoien, dus extra capaciteit was er domweg niet, en nieuwe fabrieken bouwen en online krijgen kost jaren
Gewoon een duo poli. Komt de enkele spelers goed uit.
Je hebt periodes van overschotten, waarbij de prijzen laag liggen. Die worden later opgevolgd door periodes van schaarste en torenhoge prijzen. Het komt doordat fabrikanten hun productiecapaciteit niet snel kunnen aanpassen aan de vraag van de markt. Soms wordt er te veel geproduceerd, soms juist te weinig. Ook wel de varkenscyclus.

Daarnaast moet je als bedrijf ook de afweging maken, ga ik extra kosten maken om snel meer te kunnen produceren? Met het risico dat tegen die tijd er minder vraag is.
Lees ook: review: Van 120 naar 460 euro: hoe de AI-hype de prijs van DDR5 laat exploderen

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 27 mei 2026 21:55]

Zo zou het moeten werke. Maar dit is geen kapitalisme meer.
Volgens mij is dit (de productiemiddelen komen alleen ten goede van een select gemeenschap, niet de maatschappij) nog best precies de definitie er van. Die RAM fabrikanten, of eerder diens aandeelhouders, die verdienen er goed aan hoor.
Ze kunnen niet simpelweg de productie omhoog gooien, het probleem is dat momenteel bijna alle geheugen naar AI toepassingen gaat. Daarnaast is veel van de productie al opgekocht tot 2028/29.
Nee die bubbel moet eerst barsten zodat we weer een voordelig systeempje in elkaar kunt zetten.

De prijzen wat nu van dien zijn fluctueren bijna niet en word puur en alleen bedrijfsmatig hoog gehouden.

Ik wil wel eens weten hoelang dit nog zo doorgaat?Het komt puur door het geheugen omdat deze steamdeck zo duur is geworden het videogeheugen en het intern geheugen,alleen al omdat deze prijzen hoger staan hebben ze de gehel steamdeck slechts 200 dollar of euro duurder gemaakt.
Oeff. Dit kan best wel een doodsteek zijn voor ze. De SteamDeck is al niet erg populair omdat ze al zo duur waren, en ook kwa specs wat achterlopen op de concurrentie. Maar met deze prijsverhoging kan het zomaar eens gedaan zijn met de verkopen.
Huh? Steam Deck is juist relatief populair en was helemaal niet aan de prijs, vooral het goedkoopste model was een goede bang-for-buck.
Ik heb de (eerste) LCD-versie gehad en heb nu de OLED-versie. De Deck heeft de beste prijs/prestatie/plezier balans van iedere PC die ik ooit gehad heb. Dat is uiteraard wel gebaseerd op de originele prijs, net als dat ik mijn andere PC's ook niet ga vergelijken met nieuwe prijzen.

De Deck heeft ook de handheld PC markt opengebroken. Pre-Deck was dat veel meer een niche.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 mei 2026 20:26]

De Deck heeft ook de handheld PC markt opengebroken. Pre-Deck was dat veel meer een niche.
En dat is net zo belangrijk voor hun. Ze hoeven niet perse de hardware te verkopen. Als anderen voor bodemprijzen hardware willen leveren en vervolgens games bij Valve kopen, zijn ze net zo blij, zo niet blijer.
Je kunt ook zeggen dat iedereen die zo'n ding wilde er inmiddels wel een heeft.

Ik denk dat het eigenlijk belangrijkers nieuws is voor de Steam Machine, die gaat er dan zeker voorlopig nog niet komen, als deze prijsverhoging zo fors is.
Wou nu wel dat ik de OLED versie had en niet de LCD versie.

Achja ze werken ook aan een opvolger tegen 2030 zal de ram prijzen wel terug normaal zijn....hopelijk

Geeft wel aan wat dit voor de steam machine en frame betekent.
Sterker nog; er staan er altijd wel licht gebruikt te koop van mensen die hem toch niet zo vaak gebruiken als aanvankelijk gedacht.
Binnen zijn productgroep was ie juist verbazingwekkend populair. Meer verkocht dan alle Ally's, Legion Go's en MSI claws samen. Natuurlijk kun je het niet vergelijken met de Nintendo Switch, maar dat was ook niet het idee erachter. Gelukkig voor Valve zijn de concurrenten ook duurder geworden, dus die relatieve populariteit zou nog wel eens kunnen aanhouden
Totaal niet mee eens, Valve is alles behalve de oorzaker van de prijsverhogingen. Gezien ze altijd eerlijk en transparant zijn zal het minder pijnlijk zijn dan wanneer Microsoft of Sony weer hun prijzen van hun consoles, accesoires of services omhoog gooit.
Klopt, Valve kan hier niks aan doen. Maar de consument verdient deze maand niet ineens 40% meer, dus relatief gezien is hij een stuk duurder geworden, en dus zullen meer mensen hem links laten liggen.
Zucht.

Kan er ook wel nog bij.

Tja. Hopen dat de Chinezen ergens in 2027 of 2028 ons 'redden' met goedkopere geheugen en grafische kaarten. Het komt er aan, daar twijfel ik niet aan.
Zolang de kwaliteit maar goed is dan, je hebt niks aan geheugen dat last heeft van vallende bitjes of videokaarten met artifacts...
Goedkoop is zeker ook nog in de IT vaak duurkoop.
De huidige chinese ram chips zijn van uiterst goede kwaliteit, tenzij je echt een fake reepje koopt.
Ik heb geruchten gehoord dat in reactie op die verhoogde productie van DRAM chips door China de Grote Drie gewoon doodleuk een deel van hun DRAM productie hebben omgebouwd naar HBM4. Zodat de globale productie van DRAM nog steeds hetzelfde blijft en de prijzen hoog blijven.

Neen, het enige wat ECHT soelaas zal brengen is als de AI bubbel keihard klapt, waardoor de vraag naar HBM instort en de productie terug naar DRAM verschuift.
AI zal niet klappen, steeds meer mensen gebruiken het al inmiddels, en dat worden er alleen maar meer, en ook door de bestaande gebruikers nog uitgebreider gebruikt. Ook zal dadelijk geheugen op telefoons etc verder uitgebreid gaan worden om meer local AI te gebruiken, en niet te vergeten bv autonome autos.
AI op zichzelf zal natuurlijk niet klappen, het is de grootste revolutie sinds de industriele. Maar het aanbod en breedte van bedrijven zal wel enorm afnemen, wat je kunt zien als het imploderen van de AI bubble.
De ontwikkeling/ verbetering/ vernieuwing van chips zal ook wel rete snel gaan nu, komt vanzelf weer ruimte in de DDR5 fabriek
AI is gewoon de zoveelste marketingslieveling van grote bedrijven. Na 3D, na VR, etc. En ja, de bubbel gaat absoluut een keer klappen. Want ondanks dat veel mensen het gebruiken is er ook veel tegenwind tegen AI (en vooral gen-AI). Zodra AI meer kost dan het oplevert dan knapt het, heel simpel. Nu zijn die nog relatief aan elkaar gewaagd (kosten en oplevering) maar dat kan niet zo doorgaan.
Bubbel? We staan nog aan het begin. Je ziet nu al een enorme stijging in robotisering. Bijvoorbeeld machines in de bouw. Wat eerst via machine learning niet van de grond kwam zijn nu ineens werkende prototypes.
Als de markt verzadigd raakt en er gewoon geen vraag meer is naar een product dan klapt het gewoon.

Ze kunnen niet oneindig blijven bouwen, dus klappen zal het zeker ( qua hardware ), daarna komen de fabrikanten op hun blote knietjes terug met het mom, we hebben de gewone consument verwaarloosd en willen dit recht trekken.
Lijkt me een prima moment om in te stappen als (wereldwijd) minder bekend merk. Geen idee of de grondstof/ losse onderdelen prijzen nog ok zijn en hoe snel je de benodigde machines tot je beschikking kunt hebben.
Ze zijn al bezig met CXMT. Wordt al.gebruikt in Corsair ddr5. En Chineze grafische kaarten zijn er ook.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 27 mei 2026 21:55]

Dit zal vooral in aanvang zijn naar de price reveal van de Steam Machine, die waarschijnlijk 1500 euro zal kosten. Dat lijkt dan nog een redelijke "deal".

[Reactie gewijzigd door RainOfAshes op 27 mei 2026 20:28]

Dit zal vooral in aanvang zijn naar de price reveal van de Steam Machine, die waarschijnlijk 1500 euro zal kosten. Dat lijkt dan nog een redelijke "deal".
€1500,- voor een machine met net de kracht van een base Playstation 5 voelt toch niet echt als een redelijke “deal”, als je het mij zou vragen.
Yep, voor €1500 kan je een stuk beter krijgen qua pre-built PC's. Een grafische kaart van de nieuwste generatie (waar die van de Steam Machine al twee generaties oud is), met 16GB VRAM.
Als de Steam Machine €1500 moet kosten kunnen ze hem net zo goed niet uitbrengen. Heel veel soeps qua hardware is het immers niet. Het is immers een low power Zen 4 variant met 2 Zen 4 cores uit mijn hoofd en 4 Zen 4c cores, vermoedelijk silicon gelijk aan een 8500G. En dat is een cpu van +- €125.

Daar zetten ze dan een RDNA3 GPU met 28CU's met een configuratie gelijk aan de OEM only 7400 op eht TDP na, wat een goedkopere variant is van de low end 7600, die RX7600 kan je voor €270 oppikken.

Ik vermoed dat dit ding basically DoA is op een €500 prijspunt of hoger, zeker als ze blijven wachten met het uitbrengen. Immers die hardware zal op zijn best net aan meekunnen met de huidige generatie consoles, echter die generatie loopt op het einde, terwijl de Steam Machine nog moet lanceren. Ik zie dat op deze manier niet echt een apparaat dat op positieve wijze voor de consument zal 'agen like fine wine'.

Imho heeft Valve hier echt een enorme blunder begaan door de Steam Machine aan te kondigen voordat ze blijkbaar supply heeft veiliggesteld voor minimaal het eerste jaar aan hardware verkopen. Iets dat voor zover mij bekend heel gebruikelijk is binnen de 'console' wereld, waarmee ze willen concurreren. Waardoor ze nu steeds vaag moeten blijven over het uitbrengen.
Oei, dat zijn wel heel stevige prijzen voor dit soort verouderde hardware.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Donstil27 mei 2026 21:15
Het zijn in mijn ogen dermate slechte prijzen dat ik verwacht dat weinig tot vrijwel niemand het device nog gaat kopen. Een zeer slechte prijs kwaliteit verhouding. Bang for the buck is compleet weg.
Het zijn in mijn ogen dermate slechte prijzen dat ik verwacht dat weinig tot vrijwel niemand het device nog gaat kopen. Een zeer slechte prijs kwaliteit verhouding. Bang for the buck is compleet weg.
Ja, eens, en daar blonk hij nou net zo in uit.
Tegen deze prijzen zijn de Steam Decks niet meer aan te raden. Als je een beetje budget handheld zoekt om voornamelijk wat oudere en/of indie titels te spelen, en je bent niet per se vies van een klein beetje tweaken en eventueel tegen sommige games aanlopen die toch niet helemaal goed lopen... Dan zou ik naar een Android handheld kijken zoals van AYN. Ik heb zelf de Thor die heel leuk is als je twee schermen wil en/of iets wat lekker compact mee te nemen is, maar als dat minder belangrijk is dan zou ik eerder naar de Odin 2 Portal of de Odin 3 kijken. Mijn ervaring met het draaien van PC games in Gamenative is niet vlekkeloos, zo heb ik laatst Catherine classic gekocht voor €4 en helaas is die nog niet helemaal stabiel op Android, maar de meeste oudere games draaien prima.

Voorbeelden van wat ik er vaker op speel: Alice Madness Returns, Bot Vice, Doom + Doom II (de heruitgave), Horizon Chase Turbo, Megabonk, Pinball FX2, Vampire Crawlers

Wil je wel nieuwere/zwaardere PC games spelen op je handheld dan is de Xbox Ally X een betere optie. Ongeveer even duur nu als de Steam Deck 1 TB, maar biedt echt een stuk meer power. Het is helaas geen OLED, maar het scherm is alsnog heel mooi en wel een hogere resolutie, 120 Hz en biedt VRR. Je hoort vaak dat FHD overkill zou zijn op een 7" scherm maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben van een Steam Deck naar de XAX gegaan en het verschil in scherpte is zeer duidelijk te zien. Het maakt ook tekst vaak een stuk beter leesbaar. Ook VRR is echt een wezenlijk verschil. Op de Steam Deck probeer je vaak om een stabiele 40 of 45 FPS te halen en dan de refreshrate daarop te zetten om het soepel uit te laten zien, maar op de XAX boeit dat niet zo... zolang het meestal boven de 40 FPS blijft zorgt de VRR er wel voor dat het er soepel uit blijft zien. Veel fijner. Windows is een nadeel, Xbox mode heeft nog steeds een enorme achterstand op Steam OS qua gebruikservaring en updates in Windows zijn nog steeds een crime (te veel verschillende plekken om ze te installeren en het duurt vaak erg lang), maar je kunt eventueel ook gewoon Bazzite er opzetten en dat is wat mij betreft gewoon van vergelijkbaar niveau als Steam OS op de Steam Deck.
Ik verwacht eigenlijk dat de Xbox Ally X en consorten binnenkort met vergelijkbare prijsverhogingen gaan komen. Dus momenteel heb je nog gelijk dat je beter voor alternatieve systemen kunt gaan, maar de vraag is hoe lang dat nog gaat duren.
Ja zou kunnen... Maar dat roepen we al maanden ondertussen. Je kunt niet meer dan uitgaan van de huidige prijzen. De X was al van 899 naar 999 maar af en toe zakt hij nog weer een beetje hier en daar.
de steam deck is toch al even te koop

ik zat ook al te wachten op de Steam Frame maar als ik dit zo lees gaat hem dat nog niet worden.

vorig jaar hadden ze het over Q1 voor de steam machine en frame dacht ik ergens gelezen te hebben...

strax is de quest 4 nog eerder

[Reactie gewijzigd door catserv op 27 mei 2026 20:06]

Hier hetzelfde. Heb toen mijn Index voor een mooie prijs verkocht in afwachting en uiteraard het risico dat de Frame later zal komen. Verwacht zelfs eind 2026 niet op dit moment, maar aan de andere kant zal die zeker komen. Schrik alleen wel even van de prijs van de Steam Deck nu. Heb nog het launch model en gebruik hem zo nu en dan. Ligt absoluut aan mij. Zit meer te klooien met dat ding, dan echt wat spelen.
Met deze verhoging en de stilte rondom de Steam Machine zie ik het somber in voor laatstgenoemde. Dat apparaat kon een schot in de roos zijn met een competitieve prijs, maar als ie te duur wordt dan zal het DOA zijn, en met de huidige RAM en SSD prijzen... ;(
Zelfs voor €500 was de Steam Machine te laat op de markt gekomen met die specs. Het is niet alsof ze zo'n sterk game-aanbod hebben. Gewoon Steam games, maar dan kan je beter een PC onder je TV zetten.
Ik heb eind vorig jaar tijdens black friday de knoop doorgehakt en toch een steamdeck met een 1tb sd kaartje gekocht voor een schappelijk prijsje, zat te twijfelen of ik voor de deck of een retroid pocket moest gaan. Moderne Triple A games gaat niet echt op de steamdeck maar er zijn genoeg leuke oudere games, pas Ori en Hades en Mafia uitgespeeld!
Echt jammer dat de steamdeck zoveel duurder wordt, het is een makkelijk instappunt voor Linux en voor mensen die willen gamen zonder zich helemaal af te sluiten van de rest van het gezin, echt prima spul!

Met deze prijzen zou ik eerder voor een retroid pocket gaan. Die zijn een stuk goedkoper en je kan je ps2 en gamecube library gewoon spelen!
Echt jammer dat de steamdeck zoveel duurder wordt, het is een makkelijk instappunt voor Linux
Is dat echt zo? Nu heb ik geen Steamdeck dus ik weet het niet. Maar ik verwacht dat de meeste mensen niet echt buiten de menu dingen gaan aanpassen als dit überhaupt mogelijk is. En als dit telt als Linux telt Android dan ook als linux? Het mag een Linux core hebben maar ik zie Android echt niet als een Linux OS. De PS4 / 5 zie ik ook niet als een FreeBSD ervaring.
Technisch gezien is Android Linux want zoals je zelf al zegt, het maakt gebruik van de Linux kernel. Alles wat in userspace draait is echter door Google gebouwd en een kernel zonder userspace maakt geen werkbaar systeem. Dus de vraag moet eigenlijk zijn, is Android GNU/Linux en dan is het antwoord "nee".

SteamOS is wel GNU/Linux, het heeft een werkende open source userspace inclusief desktop omgeving in de vorm van KDE Plasma. Het heeft echter ook een modus waarin de proprietary Steam client full screen wordt gedraaid voor de console ervaring. Echter, mensen die interesse hebben in Linux als desktop omgeving kunnen met de Steam Deck in desktop modus best wel wat uitproberen en experimenteren. Dus ja ik ben het wel met @JazzRenard eens dat de Steam Deck een instap voor Linux kan zijn.
Maar die ps2/gamecube en vele andere oudere consoles kun je toch ook op de steamdeck spelen....
Gelukkig net een maand of 2 voordat het uitverkocht was gekocht de steam deck voor de oude prijs. Absoluut uitstekend systeem.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn